eitaa logo
نهج البلاغه
36.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ... 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️وَ لَئِنْ أَمْهَلَ [اللَّهُ] الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجَا مِنْ مَسَاغِ رِيقِهِ 🟤اگر خداوند، ستمگر را چند روزى مهلت دهد، از باز پرسى و عذاب او غفلت نمى كند، و او بر سر راه، در كمين گاه ستمگران است، و گلوى آنها را در دست گرفته تا از فرو رفتن آب دريغ دارد. 🔶 @Nahj_Et
24.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟤رحمت و مهربانی، بارزترین ویژگی همراهان پیامبر 🎤دکتر 🔶 @Nahj_Et
💢 تأثیر دولت و قدرت بر اندیشه 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 صوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ؛ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا. 🔹رأى درست همراه قدرتهاست، با روى آوردن قدرت ها روى مى نمايد، و با رفتن قدرتها مى رود. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 339 نهج البلاغه.mp3
4.33M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
⚠️ این زهر، عالم و جاهل نمی‌شناسد! دام بزرگ کبر و راه رهایی از آن 🔸️[با توجه به عبارات خطبه قاصعه،] امیرالمؤمنین(ع) ریشه بسیاری از این مفاسد اخلاقیِ فردی و اجتماعی را «كبر»؛ می‏داند؛ سپس هشدار می‏دهد كه مبادا خیال كنیم تكبر و غرور فقط مختص آدم‌‏های متشخص و ثروت‏مند است؛ یا كسانی كه از روی جهل و غفلت خود را بزرگ می‏بینند؛ یا آنان كه به دلیل قدرت یا وابستگی‌های قومی بر دیگران تكبر می‌ورزند. 🔸️...امام(ع) می‏فرماید: تكبر، دام گسترده شیطان است كه نه عالم می‏شناسد و نه فقیر و نه هیچ كس دیگری. شیطان اگر دامش را بر سر راه فقیری هم بگستراند، او هم از هلاكت نجات نمی‏یابد؛ ولو لباس كهنه و مندرس بر تن داشته باشد. عالمانی كه در این دام شیطانی افتاده‏اند، چه فسادهایی بر پا كرده‏اند! 🔸️...شیطان آدم را وسوسه می‏كند كه آقا! شما باید اسلام را حفظ كنید؛ ببینید جوان‏ها دارند از دست می‏روند! چه كنیم؟ احكام اسلام را تغییر دهید، فتواهای جدیدی صادر كنید؛ چیزهایی را بگویید كه مردم بپسندند؛ و الا همه از دین برمی‏گردند! ...منشأ این رفتار چیست؟ ریشه مسأله، كبر است كه آرام آرام خودش را به این صورت نشان می‏دهد. 🔸️[امیرالمومنین‏علیه‎السلام در خطبه قاصعه می‎فرمایند:] خدا را در نظر داشته باشید، درباره این كه چه قدر تكبر فرجام هراسناكی دارد. خصلت كبر،گسترده‏ترین دام شكار شیطان و بزرگ‏ترین نیرنگ اوست. 🔸️[امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:] كبر مثل زهر كشنده وارد خون شما می‏شود و به قلبتان آسیب می‏رساند. شاید منظور از این تشبیه این است كه اگر زهر وارد خون شود و به قلب سرایت كند، دیگر نمی‏توان چاره‏ای كرد. كبر هم اگر در دل انسان خانه كرد، دیگر درمانی ندارد و انسان را جهنمی می‏كند. «لَا عَالِماً لِعِلْمِهِ وَ لَا مُقِلًّا فِی طِمْرِهِ»؛ نه عالم از آن زهر كشنده نجات می‏یابد و نه تهیدستِ كهنه‌پوش. 🔸️[سپس] امیرالمؤمنینعلیه‏السلام به یكی از حكمت‏های عبادات اشاره می‏كنند. در حقیقت، عبادات به گونه‏ای تشریع شده كه از بین برنده كبر باشد. نماز طوری تشریع شده كه انسان بر روی خاك بیفتد. این، اوج خضوع یك انسان است. 🔸️...یكی از بزرگ‏ترین حكمت‏های نماز این است كه روح تكبر از آدمیزاد گرفته شود...هنگام نماز باید از گوشه‏های چشم، اشك جاری شود و نهایتاً باید تكبر و نخوت را از دل نمازگزار بزداید. آنان كه آزاده‏اند و زیر بار هیچ قید و بندی نمی‏روند، صورت‏هایشان را فروتنانه برای اظهار كوچكی در برابر خدا بر خاك می‏گذارند. 🔸️...حضرت [در خطبه قاصعه] می‏فرمایند: در آثار عبادات بیندیشید و ببینید كه خدا چگونه ریشه‌‏های كبر را می‏‌خشكاند، تا جوانه‏‌های تكبر و فخرفروشی در دل مؤمن جوانه نزند. 🔺️شرح خطبه قاصعه، ۱۳۸۳/۰۸/۱۴ 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام اخبُر تَقلِهِ قال الرضی و من الناس من یروی هذاللرسول صلی الله علیه و آله ومما یقوی أنه من کلام أمیر المؤمنین علیه السلام ماحکاه ثعلب عن ابن الأعرابی قال المأمون لو لا أن علیا علیه السلام قال اخبر تقله لقلت اقله تخبر 💠(او را آزمایش کن تا دشمنش بداری). سیدرضی می گوید: بعضی از مردم این سخن را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند، اما آنچه تایید می کند که این سخن از امیرالمومنین است آن است که ثعلب از ابن اعرابی نقل کرده که مامون گفت: اگر نبود که علی (علیه السلام) فرمود: اخبر تقله (بیازما تا دشمن بداری)، من می گفتم: اقله تخبر، (مردم را دشمن بدار تا بیازمایی). قلاه یقلیه، قلی به کسر (قاف) و قلاء، به فتح به معنی: دشمن داشت او را. های آخر برای سکت اضافه شده است. این جمله ی امری است در معنای خبر و به منزله ی ضرب المثل به این معنی که باطن هر کس را بیازمایی، دشمنش می داری. و این حکم به غالب است چون بیشتر مردم از نظر باطن و اخلاق ناروا چنینند. و آنچه را که از مامون نقل کرده اند برعکس سخن اما (علیه السلام) است یعنی اظهار دشمنی با شخص باعث فاش شدن باطن او می گردد، زیرا که او یا در برابر، دشمنی می کند و یا نمی کند، در هر صورت خوبی و بدی او روشن می گردد. و نظیر این سخن از ابوبکر اصفهانی نقل شده است که گفت: اگر اعتراض بر گذشتگان در زمره ی نادانی و اسراف تلقی نمی شد، می گفتم: دشمنی، سپس آزمون، تا این که انسان عمرش را تلف نکرده و بیجا با کسی دشمنی نمی ورزد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص438 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
☆امام علی علیه السلام خداوند بندگان مؤمنش را با نماز و زکات و تلاش در روزه‌داری در روزهایی که واجب شده است، حفظ کرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام، و دیدگانمان خاشع، و جان و روانشان فروتن، و دل‌هایشان متواضع باشد، کبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد. 📚نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام زمانى كه مقدمات نعمتها به شما رسيد، نهايت آن را با كمى شكر از خود مرانيد. 📚نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَا کَانَ اللّهُ لِیَفتَحَ عَلَی عَبدٍ بَابَ الشّکرِ وَ یُغلِقَ عَنهُ بَابَ الزّیَادَةِ وَ لَا لِیَفتَحَ عَلَی عَبدٍ بَابَ الدّعَاءِ وَ یُغلِقَ عَنهُ بَابَ الإِجَابَةِ وَ لَا لِیَفتَحَ لِعَبدٍ بَابَ التّوبَةِ وَ یُغلِقَ عَنهُ بَابَ المَغفِرَةِ 💠(نمی شود که خداوند به روی بنده ای در شکر بگشاید و در زیادت روزی را ببندد، و در دعا و درخواستن را بگشاید، و در اجابت را ببندد، و در توبه را باز کند اما در بخشش را ببندد). امام (علیه السلام) به سه چیز اشاره فرموده است: سپاسگزاری برای فزونی نعمت، درخواست برای روای حاجت، و توبه برای آمرزش و رحمت پس به روی هر کس که خداوند در یکی از این ملزومات را بگشاید و او را آماده و مهیا سازد و آن را بر وی الهام کند، سزای مقام بخشندگی اوست که در لازم را نیز به روی او بگشاید و او را از فیض خویش بهره مند سازد زیرا که در وجود خدا بخلی نیست و در سلطنت او منعی وجود ندارد. و صفت گشودن در، استعاره برای موفق ساختن و آماده کردن بنده است توسط خداوند، برای چنان مرحمتی. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص440 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et