eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
305 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
262 ویدیو
39 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے ڪشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته ب وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۲۲" "تَرابُطُ الطَّبَقَاتِ بَعضُهُم بِبَعضِِ" "پیوند گروه‌های اجتماعی با یکدیگر" "ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِهَذَيْنِ اَلصِّنْفَيْنِ إِلاَّ بِالصِّنْفِ اَلثَّالِثِ مِنَ اَلْقُضَاةِ وَ اَلْعُمَّالِ وَ اَلْكُتَّابِ لِمَا يُحْكِمُونَ مِنَ اَلْمَعَاقِدِ وَ يَجْمَعُونَ مِنَ اَلْمَنَافِعِ وَ يُؤْتَمَنُونَ عَلَيْهِ مِنْ خَوَاصِّ اَلْأُمُورِ وَ عَوَامِّهَا" سپس سپاهيان و مردم، جز با گروه سوم یعنی قضات، كارگزاران دولت و نويسندگان حكومت نمى‌توانند پايدار باشند.؛ چرا که آنان قراردادها و معاملات را استوار مى‌كنند و آنچه به سود مسلمانان است فراهم مى‌آورند و نیز در كارهاى عمومى و خصوصى مورد اعتماد هستند. 💠 شرح نامه 📍 امام در اين عبارت سه گروه از گروه‌هاى اجتماعى را در یک صنف ادغام كرده و به عنوان صنف سوم در مقابل دو صنف پيشين؛ يعنى سپاهيان و جمع‌آورى كنندگان خراج قرار داده و براى هر كدام از اين سه گروه يك اثر مهم اجتماعى ذكر كرده است. در مورد قضات مى‌فرمايد: آنها قراردادها را استحكام مى‌بخشند، زيرا اگر نظارت آنها نباشد ممكن است بسيارى از مردم از تعهدات خود سرباز زنند؛ ولى وجود محاكم عدل سبب مى‌شود تخلّف نكنند، زيرا از طرف محاكم تحت تعقيب قرار مى‌گيرند و گرفتار مجازات مى‌شوند. براى عمّال؛ يعنى كارگزاران و فرمانداران و بخشداران مسألۀ نظارت بر جمع منافع را ذكر فرموده. درست است كه مأموران گردآورى ماليات و خراج به دنبال جمع آن هستند؛ ولى ناظر بر اعمال آنها عاملان يعنى فرمانداران و بخشدارانند. فايدۀ وجودى كتاب را اين شمرده كه آنها در ضبط امور عام و خاص و درآمدها و هزينه‌هاى كشور اسلام مورد اطمينانند. هنگامى كه اين سه گروه دست به دست هم دهند امر خراج و ماليات اصلاح مى‌شود و با اصلاح آن، امور سپاه سامان مى‌پذيرد. بعضى از شارحان نهج‌البلاغه چنين تصور كرده‌اند كه اين سه گروه یک گروه‌اند و خلاصه در قضات و كاركنان آنها مى‌شوند و آنچه در جمله‌هاى سه‌گانه آمده به قضات باز مى‌گردد؛ در حالى كه به يقين آنها سه گروه اجتماعى هستند كه قبلا هم امام به آنها اشاره فرموده و در اينجا نيز براى هر یک وظيفه و برنامه‌اى ذكر كرده است؛ این سه گروه با هم ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند و به همين دليل به عنوان صنف ثالث ذكر شده‌اند. ترجمه: سید کاظم، ارفع شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: بیست و دوم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 هشتم شوّال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع عليهم السّلام بر دوستان و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد ⚫️ در کتب تاریخی، حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) به عنوان «مشهد» و «حرم» اهل بیت (علیهم السلام) معروف گردیده که در سمت غربی و منتهی الیه قبرستان بقیع واقع شده است. در این حرم، قبور مطهر، «امام حسن مجتبی»، «امام سجاد»، «امام باقر»، «امام صادق» (علیهم السلام)، در کنار قبور ائمه بقیع، با فاصله کم، قبر عباس عموی پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و در کنار قبر عباس نیز قبر دیگری متعلق به فاطمه بنت اسد قرار گرفته است. که همه این قبور شش‌گانه در زیر یک گنبد و دارای ضریح و صندوق زیبا بوده‌اند. ◾️ «دوبار قبور ائمه بقیع تخریب شد» نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری روی داده است، پس از این واقعه‌، با سرمایه‌گذاری شیعیان مراقد تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، قبرستان بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی مسلمانان تبدیل شد. وهابی‌ها در هشتم شوال ۱۳۴۴ برای دومین بار با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (علیهم‌السلام)، یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ اسلام را رقم زدند و اشیا نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه سید الشهدا (علیه‌السلام) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (علیهماالسلام) و دیگر قبور را هم خراب کردند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔸 سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی ▫️دوشنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی نشان: قم، میدان رسالت، ابتدای خیابان سمیه، جنب پیشخان دولت، پلاک ۱۵. 🔸 @mtiforg 🔸 @mtyazdi 🔹 https://eitaa.com/mtiforg 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه اول 🔸دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ش 🔹 سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸 چرا نهج البلاغه؟ 🔹 حکایت آشنایی استاد مطهری (ره) با نهج البلاغه 🔸نهج البلاغه و جامعه امروز ما 🔹 توجه به بُعد تربیتی و اخلاقی نهج البلاغه ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست پانزدهم: «ترس از مرگ و راه‌های مقابله با آن در نهج‌البلاغه» 🔹سخنران: دکتر ناصر محمدی استاد گروه فلسفه دانشگاه پیام نور، عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران 🔹سه شنبه ۴ اردیبهشت ساعت: ۱۹:۴۵ الی ۲۱ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک https://digiform.ir/w56e33fa5 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://adr3.ir/Nahi110 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/14030231-2/ پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه» توسط انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار می‌شود 🍃💐🍃💐🍃 https://makarem.ir/fa/softwares/details/394304/نهج-البلاغه-نسخه-61 نسخه 6.1 نرم افزار اندرویدی نهج البلاغه توسط سایت آیت الله مکارم شیرازی منتشر شد 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1150784/ حجت الاسلام حقیقی: نهج البلاغه چراغ راه خودسازی است 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/amp/1403013017333/ معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها: اگر معارف نهج البلاغه را به مخاطب خودمان نرساندیم داده‌ها و محتواهای به ظاهر جذاب دیگری ذهن مخاطب را ما پُر می‌کند. 🍃💐🍃💐🍃 https://hawzahnews.com/xcNbb ۱۱ راهکار نهج البلاغه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (حجت الاسلام شکیبایی) 🍃💐🍃💐🍃 isna.ir/xdQWDb رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:  جشنواره رسا، بازخوانی نهج‌البلاغه در عرصه دانشگاه است. 🍃💐🍃💐🍃 https://hadith.net/post/7214// صفات خدا در قرآن و نهج‌البلاغه (مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://mzolghadr.ir// زیرکی مومن از دیدگاه نهج‌البلاغه تاثیر سخن بزرگان در منظر نهج‌البلاغه علت دنیادوستی از دیدگاه نهج‌البلاغه دعا کردن در خوشی ها و بلاها از دیدگاه نهج‌البلاغه دستگیری از نیازمندان از دیدگاه نهج‌البلاغه حسابرسی خداوند متعال از دیدگاه نهج‌البلاغه (مجموعه سخنرانی‌های از حجت الاسلام ذوالقدر پیرامون نهج البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/news/85449416/ معاون وزیر بهداشت: آموزه‌های مدیریتی نهج‌البلاغه برای دانشجویان تبیین شود 🍃💐🍃💐🍃 https://www.atabenews.com/news/4188/ در حرم مطهر رضوی ایجاد شد: تنها مجموعه بزرگ نگهداری آثار تاریخی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه 🍃💐🍃💐🍃 https://basijnews.ir/fa/news/9592378/ مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان: نهج‌البلاغه الگویی کاربردی در سبک زندگی اسلامی است 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4210209 در گفت‌وگو حجت‌الاسلام سیدهادی سهرابی با ایکنا مطرح شد: آموزه‌های نهج‌البلاغه را سرلوحه زندگی‌ خود قرار دهیم... 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/news/509480/ موزه‌ وقف همدان غنی‌ترین موزه وقف کشور است که ۸۲ نسخه خطی از جمله نسخه ۷۶۳ ساله نهج‌البلاغه و نسخه خطی قانون ابن‌سینا در آن به نمایش گذاشته شده است. 🍃💐🍃💐🍃 https://ana.ir/fa/news/906564/ کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تیرماه 1403 در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://sahebkhabar.ir/news/66217190/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم: حقیقی ترین و ناب ترین دانسته‌ها و دانش‌ها در قرآن و نهج البلاغه است. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mizanonline.ir/00K0Y3 حجت الاسلام علی رهبراسلامی: تعالیم نهج‌‎البلاغه چراغ هدایت در مسیر زندگی 🍃💐🍃💐🍃 https://isfahan.iribnews.ir/fa/news/4208210 نخستین آزمون پیک آشنایی با نهج البلاغه، با شرکت بیش از ۳۵۰ نفر در بیت الزهرای شهر دولت آباد برگزار شد 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۲۳" "تَرابُطُ الطَّبَقَاتِ بَعضُهُم بِبَعضِِ" "پیوند گروههای اجتماعی با یکدیگر" "وَ لاَ قِوَامَ لَهُمْ جَمِيعاً إِلاَّ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِي اَلصِّنَاعَاتِ فِيمَا يَجْتَمِعُونَ عَلَيْهِ مِنْ مَرَافِقِهِمْ وَ يُقِيمُونَهُ مِنْ أَسْوَاقِهِمْ وَ يَكْفُونَهُمْ مِنَ اَلتَّرَفُّقِ بِأَيْدِيهِمْ مَا لاَ يَبْلُغُهُ رِفْقُ غَيْرِهِمْ" و گروه‌هاى ياد شده بدون بازرگانان، و صاحبان صنايع نمى‌توانند دوام بياورند، زيرا آنان وسائل زندگى را فراهم مى‌آورند، و در بازارها عرضه مى‌كنند، و بسيارى از وسايل زندگى را با دست مى‌سازند كه از توان ديگران خارج است. 💠 شرح نامه 📍آن‌گاه امام عليه السلام پيوند گروه ديگرى را با اصناف گذشته بيان كرده مى‌فرمايد: «همۀ اين گروه‌ها نيز بدون تجار و پيشه‌وران و صنعتگران سامان نمى‌يابند (زيرا) آنها (تجار و صنعتگران) وسايل زندگى ايشان (گروه‌هاى پيشين) را جمع‌آورى كرده و در بازارها عرضه مى‌كنند و (گروهى از آنان) وسايل و ابزارى را با دست خود مى‌سازند كه ديگران قادر به آن نيستند»؛ (وَ لَا قِوَامَ‌ لَهُمْ‌ جَمِيعاً إِلَّا بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِي الصِّنَاعَاتِ‌، فِيمَا يَجْتَمِعُونَ‌ عَلَيْهِ‌ مِنْ‌ مَرَافِقِهِمْ‌ ، وَ يُقِيمُونَهُ‌ مِنْ‌ أَسْوَاقِهِمْ‌ وَ يَكْفُونَهُمْ‌ مِنَ‌ التَّرَفُّقِ‌ بِأَيْدِيهِمْ‌ مَا لَا يَبْلُغُهُ‌ رِفْقُ‌ غَيْرِهِمْ‌). روشن است كه جملۀ «فِيمَا يَجْتَمِعُونَ‌. ..» و «يُقِيمُونَهُ‌ مِنْ‌ أَسْوَاقِهِمْ‌» اشاره به تجار و پيشه‌وران است كه كار آنان جمع‌آورى مواد مورد نياز مردم از مناطق دور و نزديك و عرضه كردن آنها در بازارها و گذاشتن آنها در اختيار مصرف كنندگان است؛ 📍 ولى جملۀ «وَ يَكْفُونَهُمْ‌ مِنَ‌ التَّرَفُّقِ‌ بِأَيْدِيهِمْ‌...» اشاره به صنعتگران است كه آنها با تلاش و رنج و زحمت وسايل مورد نياز مردم را با دست‌هاى خود -البته طبق شرايط آن زمان- ساخته و پرداخته و در اختيار نيازمندان مى‌گذارند. ممكن است بعضى چنين پندارند كه تجار نقش مهمى در زندگى انسان‌ها ندارند؛ نه كار توليدى انجام مى‌دهند و نه زراعت و دامدارى و صنعت. چگونه امام آنها را از اركان جامعه شمرده است‌؟ ولى اگر تاجر، انسانى وظيفه‌شناس باشد به يقين كارهاى مهمى را انجام مى‌دهد، زيرا از يك سو در هر منطقه‌اى از جهان چيزهايى است كه در مناطق ديگر يافت نمى‌شود. اگر همۀ مردم روى زمين بخواهند از همۀ بركات الهى استفاده كنند بايد گروهى انتقال اين مواد مورد نياز را از نقطه‌اى به نقطۀ ديگر به عهده بگيرند و اين گروه همان تجارند. از سويى ديگر حتى در موادى كه در يك شهر و يك استان توليد مى‌شود، توليدكنندگان غالباً توانايى ندارند آنچه را توليد كرده‌اند شخصاً به بازار بياورند و خرده‌فروشى كنند و به اصطلاح از توليد به مصرف برسانند، بلكه ناچارند محصولات خود را يكجا به كسى كه سرمايۀ كافى دارد بفروشند و آن شخص به پيشه‌وران جزء بدهد و پيشه‌وران به طور خرده‌فروشى به مردم عرضه دارند از سوى سوم بسيارى از توليدات كشاورزى و دامى و صنعتى است كه ممكن است در محل توليد قابل جذب نباشد و بايد آنها را جمع‌آورى كرده در بازارهاى دنيا عرضه كنند، لذا گروهى بايد كار صادرات را به عهده بگيرند و اين گروه همان تجارند به خصوص در محصولاتى كه حفظ و ذخيره و نگه‌دارى آنها احتياج به انبارهاى مجهز دارد كه از عهدۀ توليد كنندگان خارج است. ترجمه: سید کاظم، ارفع شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: بیست و سوم 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دوم. 🔸دوشنبه، ۴ دی ۱۴۰۲ ش. 🔹 سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸 نهج البلاغه میراث جاودانه امیرالمؤمنین (ع) 🔹 ویژگی منحصر بفرد شخصیت امیرالمؤمنین (ع) 🔸تربیت معنوی در دامان پیامبر (ص) 🔹 پیرامون «کنت اذا سألت أعطیت...» 🔸 «سلونی قبل أن تفقدونی» 🔹 حکایت بیاضی از رسوایی ابن جوزی بر فراز منبر 🔸حدیث أربعمائة و اعتبار آن از دیدگاه علامه مجلسی (ره) ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir