eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
390 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
292 ویدیو
55 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تفاوت‌ها را به‌رسمیت بشناسید 💢 ❇️ حضرت عبدالعظیم می‌گوید: به امام جواد -علیه‌السّلام- عرض کردم: حدیثی از پدرانتان برایم بگویید. آن حضرت از امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- حدیثی نقل کردند که در نخستین فراز آن آمده است: 🔻 لاَ يَزَالُ اَلنَّاسُ بِخَيْرٍ مَا تَفَاوَتُوا فَإِذَا اِسْتَوَوْا هَلَكُوا. 📚 عیون‌الاخبار، ج ۲، ص ۵۳. 🔺مردم تا زمانی که متفاوت باشند در شرایط خوبی به‌سر می‌برند اما اگر یکسان شوند هلاک می‌گردند. ✅ بر اساس این رهنمود مهم، نادیده گرفتن شرایط، استعدادها، علائق و زاویه دید متفاوت افراد و تحمیل یک سبک زندگی بر همگان موجب آشفتگی و نابودی جامعه می‌شود. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🤔 چرا امام جواد -علیه‌السّلام- با دختر مامون کرد❗️مگر مامون قاتل امام رضا - علیه‌السّلام- و دشمن اهل بیت نبود❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد❕ 💠 👌در کتاب این پرسش چنین پاسخ گفته شده است: ❕مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- نزدیک سازد و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم -علیه‌السّلام- می‌خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد بگذارد. 👌از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می‌رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا -علیه‌السّلام- مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند. 👌مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می‌کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر آشکار گردید که قاتل امام -عليه‌السّلام- جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد -علیه‌السّلام- تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده‌ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضا -علیه‌السّلام- در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد. 👌بر اساس همین طرح بود که امام جواد -علیه‌السّلام- را در سال ۲۰۴ ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا -علیه‌السّلام- از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه امام -علیه السّلام- با یحیی بن اکثم گذشت دختر خود «ام الفضل» را به همسری حضرت در آورد. 🔰انگیزه های مامون 👌این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند یاد شده در زیر را تعقیب می کرد؛ 1⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام -علیه‌السّلام-، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی‌خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری را خوب انجام می‌داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) . 2⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام -علیه‌السّلام- با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام -علیه‌السّلام- لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و نماید. 3⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان کند . 4⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی می‌گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر -علیه السّلام- از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- و علی بن‌ابی‌طالب -علیه السّلام- است. اما خوشبختانه این حُقه مامون نیز بی‌نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد -علیه‌السّلام- همگی از همسر دیگر امام بودند. 📚مناقب آل ابی طالب ج ۴، ص ۳۸۰ ❔اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد -علیه السّلام- چرا با این ازدواج کرد؟ 👌 از آنجا که بی هیچ شکی، امام -علیه السّلام- اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می‌دانست و نیز می‌دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا -علیه السّلام- شده‌، به نظر می‌رسد که موافقت امام -علیه‌السّلام- با این ازدواج عمدتا بر اثر بوده است که مامون از پیش بر امام -علیه‌السّلام- وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام -علیه‌السّلام-، نیز می‌توان تصور کرد که نزدیکی امام -علیه السّلام- به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام -علیه السّلام- توسط عوامل خلیفه باشد و این، به یک معنا می‌توانست شبیه وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد. 📚سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی ص، ۵۸۴ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 نشست تخصصی با موضوع «ریزش‌ها و رویش‌های اجتماعی از منظر نهج‌البلاغه» با حضور استاد ارجمند حجه الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع و جمعی از نهج‌البلاغه پژوهان و اعضای انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه‌ ایران در مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج‌البلاغه وابسته به مدرسه علمیه حضرت خدیجه کبری -سلام‌الله علیها- برگزار گردید. جهت رؤیت متن خبر از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://hkhadijeh.ir/نشست-تخصصی-با-موضوع-ریزش‏-ها-و-رویش-ها/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸 آسمانی‌ترین پیوند هستی "مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ♧ بَیْنَهُمَا بَرْزَخ لا یَبغیِان ♧ فَبِاَیّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ ♧ یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ ♧ " دو دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله‌ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا را تکذیب می‌کنید؛ از آن دو دریا، لولو و مرجان را خارج کرد. (الرحمن/۱۹-۲۲) 🍃 در روایات امام صادق -عليه‌السَّلام- در تفسیر این آیه فرمود: «علی -علیه‌السّلام- و فاطمه -سلام الله‌علیها- دو دریای عمیقی هستند که هیچ کدام از آنها به دیگری ظلم و ستم نکرد. و منظور از مروارید، امام حسن -علیه السّلام- و مرجان، امام حسین -علیه‌السّلام- است."  (تفسیر فرات کوفی، ص۴۶۰) 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 💠 آیا بر اساس نامه شماره ۶ نهج‌البلاغه خلافت سه خلیفه مشروعیت پیدا نمی‌کند؟ سؤال تفصیلی: در نهج‌البلاغه در نامه‌ای که حضرت علی -علیه‌السّلام- برای معاویه نوشته شده چنین آمده است (نامه شماره ۶): این مردمى که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن‌ را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن‌را که غایب بوده است نرسد که آن چه حاضران پذیرفته‌اند نپذیرد. شورا از آن مهاجران و انصار است. اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است. " درباره این نامه می‌خواهم چند سوال از شما بپرسم: ۱. اگر مشورت فقط مخصوص مهاجرین و انصار است و از کسی که آنها انتخاب می‌کنند خدا راضی است آیا بر این اساس خلافت سه خلیفه مشروعیت پیدا نمی‌کند؟ ۲. آیا در این‌جا منظور تمام مهاجرین و انصار است ؟ و آیا مخالفت یکی از افراد این گروه این مشروعیت را بی اعتبار می‌کند یا نه؟ ۳. جمله‌ای که با (اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و ...) شروع می‌شود آیا مفهوم رضایت داشتن نسبت به سه خلیفه را در بر ندارد؟ 🔻 پاسخ: این روایت گذشته از بحث سندی و معتبر بودن، باید از نظر مفاد و محتوا نیز مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس باید چند نکته را در نظر داشت: 1️⃣ توضیح و تفسیر بخش های این روایت: این روایت دارای بخش های مختلفی است. بخش های اولیه این نامه؛ مانند این جملات (این مردمى که با ابو بکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، به همان شیوه با من بیعت کردند. پس آن را که حاضر است، نرسد که دیگرى را اختیار کند و آن را که غایب بوده است نرسد که آنچه حاضران پذیرفته اند نپذیرد.) در مورد این فراز روایت باید گفت این قسمت در مجادله با معاویه نوشته شده است؛ در زمانی که حدود ۲۵ سال از غصب حق خلافت امیر المؤمنین -علیه‌السّلام- گذشته و تفکر اشتباه انتخاب خلیفه، در اذهان مسلمانان، مخصوصا تازه مسلمانان شام که کاملا تحت تاثیر تبلیغات معاویه قرار داشتند رسوخ کرده بود. مشخص است که در چنین موقعیتی که تمام اطرافیان معاویه حقانیت خلفای گذشته را به دلیل انتخاب شدن از طرف مسلمانان مسلم گرفته بودند و تمام نظرهای سیاسی و دینی خود را بر این اساس بیان می‌کردند، استدلال بر روی اشتباه بودن این مبنا بی فایده است. مخصوصا در جایی که ظاهراً حضرت علی -علیه‌السّلام- در این نامه قصد دارد به طور خلاصه معاویه را ملزم به تبعیت از خود کند. با توجه به این موارد حضرت مجبور بودند بنابر اعتقاد معاویه با او بحث کند و استدلال‌های نامه همه طبق اعتقاد معاویه و اطرافیان او چیده شده است. [۱] 🔻 اما بخش دیگر روایت که فرمود: شورا از آن مهاجران و انصار است . اگر آنان بر مردى هم رأى شدند و او را امام خواندند، کارشان براى خشنودى خدا بوده است، و اگر کسى از فرمان شورا بیرون آمد و بر آن عیب گرفت یا بدعتى نهاد باید او را به جمعى که از آن بیرون شده است باز آورند. اگر سر بر تافت با او پیکار کنند؛ زیرا راهى را برگزیده که خلاف راه مؤمنان است و خدا نیز در گردن او کند، گناه آنچه را خود متولى آن شده است." در مورد این فراز باید گفت منظور حضرت این است که با توجه به این که در بین مهاجرین و انصار قطعا امام معصوم نیز حضور دارد اتفاق آنان بر کسی نشان دهنده وجود معصوم در بین اتفاق کننده ها است و در نتیجه این انتخاب الهی می‌باشد و واضح است که اتفاق تمام مهاجرین و انصار که رضایت امام را نیز در بر داشته باشد بعد از وفات پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- جز در مورد خود آن حضرت در مورد دیگری واقع نشد. بنابراین ظاهراً حضرت در اینجا توریه کرده اند و به صورتی مطلب را بیان کرده اند که با عقاید مخالفین نیز موافق به نظر برسد. ولی همان گونه که توضیح دادیم با دقت در کلام ایشان معلوم می‌شود که استدلال های این نامه با عقاید حق منافاتی ندارد. [۲] 2️⃣ سنجش مفاد ظاهری این روایت با آیات و روایات دیگر اگر کسی این توضیحات را نپذیرفت و اصرار بر معنای ابتدایی این روایت داشت که خلافت خلفا برحق بوده است باید در پاسخ گفت اگر یک روایت حتی از نظر سند و دلالت قطعی باشد ولی مخالف با آیات و روایات متعدد و قطعی باشد حجیت ندارد و قابل استناد نیست. و روشن است این روایت بر اساس معنای ابتدایی آن مخالف با آیات و روایات فراوانی است که خلافت و جانشینی پس از پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- را منحصر در وجود امیر المؤمنین علی بن‌ابی‌طالب -علیه‌السّلام- و فرزندان معصوم ایشان می‌داند. [۳]
3️⃣ علاوه بر آن لازم است به نکته مهمی اشاره شود: همان طور که بعضی از آیات قرآن بعضی دیگر را تفسیر می‌کند همین طور بعضی از روایات خصوصا سخنان امیر المؤمنین - علیه‌السّلام- بعضی دیگر را توضیح می‌دهد از آن جایی که در نهج‌البلاغه و در خطبه شقشقیة می‌بینیم که آن حضرت تأکید زیادی بر حقانیت خودشان نمودند [۴] و در جای دیگر می‌فرمایند: به خدا سوگند، پس از رحلت رسول -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- تا امروز پیوسته حقّ مرا از من باز داشته‏اند، و دیگرى را بر من مقدّم داشته‏اند. [۵] از این ها به روشنی مقصود امام - علیه‌السّلام- از نامه‌شان به معاویه معلوم می شود. --------------------------------- [۱] . استفاده شده از: الشبر، سید عبد الله، نخبة الشرحین، ص: 1471، النهضه، 1425 ق. و خوئی، حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج 17 ص 203، کتابفروشی اسلامیة، 1364. [۲] . الحسینی الشیرازی، السید محمد، توضیح نهج البلاغة، ج 3-4 ص 436، موسسة الفکر الاسلامی، بی تا. [۳] .برای اطلاع بیشتر به سؤلات : 1351 (سایت: 1450) مراجعه کنید. [۴] نهج البلاغة، الخطبة الثالثة. [۵] نهج البلاغة، الخطبة 6. 🌀 منبع: سایت اسلام کوئست (https://www.islamquest.net/fa/archive/fa48473) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"التَّكَبُرُ علي المتكبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَيْنِهِ." تكبر در برابر شخص متكبر عين تواضع است. 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۹۸ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://fa.wikifeqh.ir/عناوین_مفردات_نهج‌البلاغه_(حاء)?hilight=حجّال عناوین مفردات نهج‌البلاغه (مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://rcs.ir/portal/newsview/190895 افتتاحیه مسابقات قرآن کریم و نهج‌البلاغه هلال‌احمر برگزار شد/ رقابت ۸ هزار شرکت‌کننده در این مسابقات 🍃💐🍃💐🍃 https://fahma.org/news/view/48722 برنامه‌ریزی جهت برگزاری سلسله برنامه‌های «در محضر نهج‌البلاغه» در خوزستان 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1093023/ پانزده توصیه پیرامون دعا بر محور نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.wikifeqh.ir/حق_خلافت_در_نهج‌البلاغه?hilight=داود+الهامی حق خلافت در نهج‌البلاغه (مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/1680088/ عوامل فرهنگی ظهور تمدن ها از منظر قرآن و نهج البلاغه (مقاله) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃 فرازی از خطبه‌ پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم- در روز عیدغدیرخم🍃 "مَعاشِرَالنّاسِ، علی (فَضِّلُوهُ). مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ (الَّذی ذَکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس: (وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ)." هان مردمان! او را برتر بدانید. چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من نبشته و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران، علی، ضبط کرده‌ام. او (علی) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یس یاد کرده که: "و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم." روز شمار غدیر ۱۴ روز تا بزرگترين عید شیعیان 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۸" "الخَاصَّهُ وَ العَامَّهُ" "مردم گرایی" "وَ لْيَكُنْ أَحَبَّ اَلْأُمُورِ إِلَيْكَ أَوْسَطُهَا فِي اَلْحَقِّ وَ أَعَمُّهَا فِي اَلْعَدْلِ وَ أَجْمَعُهَا لِرِضَى اَلرَّعِيَّةِ فَإِنَّ سُخْطَ اَلْعَامَّةِ يُجْحِفُ بِرِضَى اَلْخَاصَّةِ وَ إِنَّ سُخْطَ اَلْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى اَلْعَامَّةِ." بايد محبوبترين كارها نزد تو امورى باشند، كه حق با عدالت موافق‌تر و با رضايت توده مردم هماهنگ‌تر است. چرا كه خشم توده مردم، خشنودى خواص را بى‌اثر مى‌سازد، اما ناخشنودى خاصان با رضايت عموم، جبران پذير است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌‌السّلام- در این فراز به مالک می فرمایند: بهترين كارها در نزد او كارى باشد كه به اعتدال در راه حق از دو طرف افراط و تفريط نزديكتر باشد و از همۀ امور بيشتر شامل عدالت بوده و نسبت به جلب رضاى مردم، جامع‌تر باشد، زيرا عدالت گاهى به نحوى است كه شامل حال تودۀ مردم نمى‌گردد، بلكه تنها خشنودى خواص را همراه دارد. 📍امام -عليه‌السّلام- به دو جهت، ضرورت عدالت همگانى را براى مردم و دل به دست آوردن و در پى خشنودى آنها بودن را توجه داده است: يكى آن كه در برابر خشم توده، به دليل زيادى جمعيتشان، خوشحالى خواص به دليل كمى جمعيتشان نمى‌تواند مقاومت كند، بلكه اكثريت به او خواهند تاخت و رضايت خواص به هنگام خشم تودۀ مردم سودى به حال او نخواهد داشت و اين خود باعث سستى و ناتوانى دين مى‌گردد. 📍اما خشم خواص موقعى كه تودۀ مردم راضى باشند، قابل چشم‌پوشى و گذشت است، بنا‌براين رضايت تودۀ مردم مهم‌تر است. دوم اين كه امام -عليه‌السّلام- خواصّ‌ را با صفات نكوهيده معرّفى كرده كه خود باعث كم اهميّت دادن به آنها نسبت به تودۀ مردم است و توصيف توده به صفات پسنديده، دليل بر توجّه بيشتر به آنهاست. ترجمه: مکارم شیرازی، ناصر شرح: ترجمه شرح ابن میثم بخش: هشتم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- فرمودند: هر کس با علی -علیه‌السّلام- مخالفت کند ملعون است. (از رحمت خدا دور است) روز شمار غدیر ۱۳ روز تا بزرگترین عید شیعیان 🆔 @nahjalbalaghah_ir