eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
💧اگر اشکی که ما برای او می ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما باشد. روح ما پرواز کوچکی با روح حسین بکند. ذره‌ای از همت او، ذره‌ای از غيرت او، ذره‌ای از حریت او، ذره‌ای از ایمان او، از تقوی او و از توحید او در ما بتابد و چنین اشکی از چشم ما جاری شود، آن اشک هر چه دلتان بخواهد قیمت دارد. اگر گفتند به اندازه یک بال مگسش هم یک دنیا ارزش دارد باور کنید. 📚حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۰۰ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
35.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یادی از صاحب نهج‌البلاغه (محمد بن حسین بن موسی معروف به سیدرضی در سال۳۵۹ هجری قمری در شهر بغداد به دنیا آمد.) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
♣️ دلیل عقب نشینی کوفیان از حقّ ▪️عواملی که حکومت‌های باطل به کار می‌گیرند تهدید و تخویف، تطمیع و تحمیق است و همین‌ها باعث شد که کوفیان آشنا به حقّ، از یاری امام -علیه‌السّلام- دست بکشند. مردم کوفه تا زمانی که احساس خطر نمی‌کردند، آن چه را ته دلشان بود اظهار می‌نمودند. ▪️نعمان بن بشیر هم که کاری به کارشان نداشت؛ با خودشان می‌گفتند: می‌زنیم و می‌کُشیم و تا آخر پای تو ایستاده‌ایم. برای همین، هزار هزار به خانه حضرت مسلم -علیه السّلام- می‌رفتند و با او بیعت می‌کردند چون حقّ را می‌دانستند و باطل را هم می‌شناختند. ولی وقتی نعمان رفت و عبیدالله -این جنایتکار بزرگ تاریخ- آمد، مسئله تهدید تطمیع و تحمیق‌ها شروع شد. ▪️همین امر موجب شد که این‌ها "عافیت طلبی" را پیش بگیرند و از عمل به عقیده‌شان خودداری کنند. عقیده آنها عوض نشده بود. یقین هم داشتند که حقّ با چه کسی است ولی عملاً این کار را نکردند و نسبت به آن اعتقاد حقّی که داشتند، پایداری نکردند. چون می‌خواستند وضع موجود دنیایی خودشان را حفظ کنند؛ لذا یک عدّه به خاطر ترس و یک عدّه به خاطر رسیدن به پول و مقام، کنار کشیدند. 📚سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، ص ۳۹ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/fa/tolidi/343577/ مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه در شرکت ملی گاز مشهد برگزار می شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/fa/shortint/343433/ کارگاه آموزشی خوانش تفسیر نهج‌البلاغه در ساری برگزار شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mehrnews.com/news/5825620/ لحاف دوزی که نهج‌البلاغه را با زبان شعر می خواند. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hamshahrionline.ir/news/776074/ گفت‌وگو با شاعری که آثار دینی را به نظم در آورده، نهج‌البلاغه شیفته‌ام کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.mashreghnews.ir/news/1510361/ https://www.tabnak.ir/fa/news/1186211/ سخنان آیت ا... جوادی آملی، در جلسه درس اخلاق هفتگی و در ادامه شرح یکی از حکمت های نهج البلاغه ... 🍃💐🍃💐🍃 https://www.noorsoft.org/fa/News/View/111416 نسخه جدید نرم‌افزار اندرویدی نهج البلاغه باقابلیت‌های جدید عرضه شد 🍃💐🍃💐🍃 https://alkafeel.net/news/index?id=20324&lang=pr برگزاری جلسه آموزشی با موضوعیت نهج البلاغه ویژه خادمان آستان قدس عباسی 🍃💐🍃💐🍃 https://tehran.farhang.gov.ir/fa/news/701243 برگزاری جلسه هماهنگی گام دوم بررسی اندیشه تمدنی از نگاه امام علی علیه السلام در نهج البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://tahzib.ismc.ir/2761/ آزمون مجدد حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه برگزار می‌شود/ ثبت نام تا ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲ مدیر قرآن و حدیث حوزه های علمیه از برگزاری دومین آزمون حفط قرآن کریم و نهج البلاغه توسط این مدیریت خبر داد. 🍃💐🍃💐🍃 https://al-milani.com/farsi/qa/qa.php?cat=48&itemid=1181 آیا امامان فرشتگان را میبینند؟ 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢زمینه تاریخی خطبه مِنا 🔸شخص معاویه و خاندان بنی امیّه در صدد براندازی اسلام بودند و امام حسین -علیه‌السّلام- این مطلب را از همان اول می‌دانست؛ حتی از زمان پدر بزرگوارش که آن قضایا را با معاویه داشت، خود امام حسین -علیه‌السّلام- معاویه رو زیر نظر داشت؛ امّا ظرف زمانی آن موقع، از نظر مبانی دینی برای قیام امام حسین -علیه‌السّلام- آماده نبود و اقتضا نمی‌کرد که حضرت قیام کند. لذا هر حرکتی در آن موقع بی‌نتیجه می‌ماند، و حتی ممکن بود که نتیجه عکس داشته باشد.[۱] 🔸امام حسین -علیه‌السّلام- این خطبه را در سال ۵۸ ق، دو سال قبل از مرگ معاویه و در مِنا خواند.[۲]، در این زمان فشار معاویه بر شیعیان به اوج رسیده بود و در فضای اجتماعی سیاسی خفقان حاکم بود.[۳]، چنانکه سُلیم بن قِیس برای نشان‌دادن انگیزه امام حسین -علیه‌السّلام- از خواندن این خطبه و توضیح شرایط محیطی آن روزگار، پیش از نقل خطبه، چهار بخشنامه معاویه به کارگزارانش را می‌آورد و درباره پیامدهای آنها سخن می‌گوید. 🔸به گفته سُلیم بن قِیس، معاویه در بخشنامه اول از کسانی که درباره امام علی -عليه السّلام- و خاندانش فضیلتی نقل کنند، تبری می‌جوید و حمایتش را از آنان برمی‌دارد. او همچنین دستور می‌دهد شهادت شیعیان را نپذیرند و هر کس که برای عثمان فضیلتی نقل کرد، حقوق و مزایا معین کنند. همچنین معاویه در بخشنامه دوم دستور داد درباره فضائل صحابه و دو خلیفه (عمر و ابوبکر) حدیث نقل کنند و مشابه فضائل امام علی -علیه‌السّلام- را برای صحابه بیاورند و این کار را باعث چشم‌روشنی خودش و کوبیدن امام علی -علیه‌السّلام- خواند. 🔸بنا به نقل سُلیم بن قِیس، معاویه در بخشنامه سوم نوشت که مراقب مردم باشند و هر کس متهم به دوستی با علی -علیه‌السّلام- ‌ و خاندانش بود، اسمش را از دیوان و دفتر حقوق و مزایا محو کنند و سهمیه‌اش را از بیت المال قطع کنند. در بخشنامه چهارم آمده بود: «هر کسی را که متهم به دوستی خاندان علی -علیه‌السّلام- باشد تحت فشار شدید قرار دهید و خانه او را بر سرش خراب کنید تا برای دیگران عبرت باشد.» [۴] 🔻منابع ۱- سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا، تهرانی،مجتبی، ص ۹۵-۹۶) ۲- نجمی، محمدصادق، سخنان حسین بن علی-علیه‌السّلام- از مدینه تا کربلا، ۱۳۸۱ش، ص۳۴۰ ۳-گروهی از تاریخ‌پژوهان، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ۱۳۸۹ش، ج۱، ص۳۹۲ ۴-نجمی، محمدصادق،سخنان حسین بن علی-علیه‌السّلام-از مدینه تا کربلا،ص۳۴۳-۳۴۶ بخش اول 🆔 @nahjalbalaghah_ir
 "إذا لَم تَكُن عالِما ناطِقا فَكُن مُستَمِعا واعِيَا."  اگر دانشمندى گويا نيستى، پس شنونده‌اى گيرا باش. 📚غررالحکم، ۴۰۹۰ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۰" "وُجُوبُ سِترِ عُیُوبِ النَّاسِ" "بایستگی پوشیدن عیبهای مردم" "وَ لْيَكُنْ أَبْعَدَ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَكَ أَطْلَبُهُمْ لِمَعَايِبِ اَلنَّاسِ فَإِنَّ فِي اَلنَّاسِ عُيُوباً اَلْوَالِي أَحَقُّ مَنْ سَتَرَهَا فَلاَ تَكْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْكَ مِنْهَا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ تَطْهِيرُ مَا ظَهَرَ لَكَ" میان مردمان، با كسى از همه بيشتر دشمن باش كه در عيبجويى مردم اصرار دارد؛ زيرا مردم عيبهايى دارند كه شخص حاكم براى پوشاندن آنها سزاوارتر است. بنا بر اين آنچه از بديهاى مردم بر تو پوشيده است پى‌جويى مكن، بلكه آن عيوبى هم كه آشكار است بايد بپوشانى. "وَ اَللَّهُ يَحْكُمُ عَلَى مَا غَابَ عَنْكَ فَاسْتُرِ اَلْعَوْرَةَ مَا اِسْتَطَعْتَ يَسْتُرِ اَللَّهُ مِنْكَ مَا تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِيَّتِكَ" كه داورى در آنچه از تو پنهان است با خداى جهان مى‌باشد، پس چندان كه مى‌توانى زشتى‌ها را بپوشان، تا آن را كه دوست دارى بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند. 💠 شرح نامه 📍 امام -عليه‌السّلام- دستور داده است بر اين كه، دورترين و دشمن‌ترین فرد در مردم نزد او، كسانى باشند كه بيشتر در پى عیب‌جویی ديگرانند و بر ضرورت اين مطلب با اين عبارت: فانّ‌ فى النّاس... سترها هشدار داده است. اما از آنجا که فرمانروا از هر كسى سزاوارتر به عيب‌پوشى مردم است، نبايد عيبهاى پوشيدۀ مردم را برملا كند، که اين نیز ممكن نيست مگر با از بين بردن سخن‌چينان و دور داشتن آنها از خود. 📍و ديگر آن كه عيبهاى ظاهرى مردم - نه معايب پنهانى - را بايد از بين ببرد، و اين مطلب را از راه عيب‌پوشى در حدّ توان، مورد تأكيد قرار داده است، زيرا هر نوع عيبى به منزلۀ ناموس است، و براى تشويق به اين كار، توجّه به پى‌آمد آن عمل داده است كه خداوند عيبهايش را كه او دوست دارد از مردم پنهان بدارد، در مقابل پنهان داشتن گناهان و معايب مردم، مخفى مى‌دارد. ترجمه: دشتی، محمد شرح: ترجمه شرح ابن میثم بخش: دهم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
▪️امام حسین -علیه‌السّلام- فرمودند: "وَاعلَموا إن الدُّنیا حُلْوها و مُرُّها حُلُمٌ و الانتباه فی الاخرة و الفائز مَنْ فاز فیها و الشَقِیُّ مَنْ شَقی فیها" بدانید که شیرینی و تلخی دنیا، خواب است و بیداری (حقیقی) در آخرت است. رستگار کسی است که به فلاح آخرت برسد و بدبخت کسی است که به شقاوت آخرت گرفتار آید. 📚موسوعه کلمات الامام الحسین، ص۳۹۸ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست ششم: «واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهج‌البلاغه با رویکرد بینامتنی» 🔹 سخنران: دكتر حسین افسردیر فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي ‏@Be_Safe (ایتا) با ما در ارتباط باشيد. https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴امام زین العابدین-علیه‌السّلام- : "الرِّضا بِمَكروهِ القَضاءِ أرفَعُ دَرَجاتِ اليَقین" خشنودى به قضاى ناخوشايند، بالاترين درجه يقين است. 📚مستدرک الوسائل، ج۲، ص۴۱۳، ح ۱۶ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست ششم: «واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهج‌البلاغه با رویکرد بینامتنی» 🔹 سخنران: دكتر حسین افسردیر فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي ‏@Be_Safe (ایتا) با ما در ارتباط باشيد. https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢بررسی عنصر زمان و مکان در خطبه مِنا 🔸امام حسین -علیه‌السّلام- عجب زمانی را انتخاب کرده است! او نابغه بزرگ عالم وجود است. مِنا را انتخاب کرد؛ نه عرفات؛ نه مشعر و نه مکّه، یعنی جایی که انسان‌ها اعمال حجّ و عمره را انجام داده‌اند؛ به آخر کار رسیدند و به یک تلطّف روحی رسیدند که دیگر دروغ نگویند.هیچ شقی‌یی حاضر نيست در آن موقعیّت دروغ بگوید. در این جا از آن‌ها اقرار گرفته است. 🔸از نظر عنصر مکان، مِنا، سرزمینی است که تمام انسان ها خودشان را از تمام تعیّنات رها می‌کنند و مظاهری را پيش می‌کشند که گویای رها شدن از تعلّقات است.امام حسین -علیه‌السّلام- خواست بگوید: این جا که آمدید، دیگر از مسائل دنیویِ شیطانیِ مادّی دست بردارید! اینجا جایی است که به حضرت ابراهیم -علیه‌السّلام- دستور رسید که فرزندش حضرت اسماعیل -علیه‌السّلام- را قربانی کند.دیگر از این بالاتر می‌خواهید؟ مِنا چنین سرزمینی است که هر کسی باید خودش را در مِنا، از تمام این مسائل دنیوی تُهی کند. این جا امام حسین -علیه‌السّلام- آمده است که بگوید اسلام دارد از بین می‌رود بیایید از اهداف دنیایی خودتان دست بردارید. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص۱۳۶-۱۳۸ بخش دوم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
997138178_-732858103.mp3
19.2M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست ششم : " واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ نهج‌البلاغه با رویکرد بینامتنی" 🔹 سخنران: "دکتر حسین افسردیر" 🔹 زمان: یکشنبه ۲۲ مرداد ماه 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش اول خطبه مِنا بیان فضائل امام علی -علیه‌السّلام- 🔸حضرت در این بخش فرمود: "أَنْشُدُکمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع کانَ أَخَا رَسُولِ اللَّهِ حِينَ آخَی بَيْنَ أَصْحَابِهِ فَآخَی بَيْنَهُ وَ بَيْنَ نَفْسِهِ وَ قَالَ أَنْتَ أَخِي وَ أَنَا أَخُوک فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ." شما را به خدا سوگند، آيا می‌دانيد که علی‌بن‌ابیطالب -علیه‌السّلام- برادر رسول خدا -صلّی‌اللَّه‌عليه‌وآله- است. آنگاه که رسول خدا ميان اصحابش پيمان برادری بست، ميان خود و علی پيمان برادری برقرار نمود و فرمود: تو برادر منی و من برادرت در دنيا و آخرت؟ گفتند: آری. 🔸حضرت ادامه دادند: "قَالَ أَنْشُدُکمُ اللَّهَ هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص اشْتَرَی مَوْضِعَ‏ مَسْجِدِهِ وَ مَنَازِلِهِ فَابْتَنَاهُ ثُمَّ ابْتَنَی فِيهِ عَشَرَةَ مَنَازِلَ تِسْعَةً لَهُ وَ جَعَلَ‌ عَاشِرَهَا فِي وَسَطِهَا لِأَبِي ثُمَّ سَدَّ کلَّ بَابٍ شَارِعٍ إِلَی الْمَسْجِدِ غَيْرَ بَابِهِ فَتَکلَّمَ فِي ذَلِک مَن تَکَلَّمَ مَا أَنَا سَدَدْتُ أَبْوَابَکمْ وَ فَتَحْتُ بَابَهُ وَ لَکنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي بِسَدِّ أَبْوَابِکمْ وَ فَتْحِ بَابِهِ." شما را به خدا سوگند، آيا می‌‏دانيد که رسول خدا -صلّی‌اللَّه‌عليه‌وآله- زمين مسجد و خانه‌هايش را خريد، مسجد را ساخت و سپس در آن دَه خانه بنا کرد؛ نُه خانه برای خودش و خانۀ دهم را که در ميان آن‌ها قرار داشت به پدرم داد، سپس در خانه‌های ديگران را به مسجد بست جز در خانۀ پدرم را، يک نفر در اين باره اعتراض کرد، پيامبر فرمود: «من در خانه‏‌هایتان را نبستم و من در خانۀ علی را باز نگذاشتم، خداوند مرا به بستن در خانه‏‌هایتان و گشودن در خانۀ علی فرمان داد. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۱۸-۱۱۹ بخش سوم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 ششمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع «واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه ۸۰ با رویکرد بینامتنی» با سخنرانی دکتر حسین افسردیر (پژوهشگر علوم و معارف نهج البلاغه)، ۲۲ مردادماه بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر حسین افسردیر در ابتدا به بیان رویکردها در مواجهه با خطبه ۸۰ نهج البلاغه پرداخت و گفت: در مواجهه با خطبه ٨٠ دو رویکرد وجود دارد؛ رویکرد نخست، رویکرد حذفی است که در آن برخی محققان از طریق نقد سندی انتساب خطبه مذکور به امام علی -علیه‌السّلام- را رد کرده‌اند. وی ادامه داد: رویکرد دوم از نوع تفسیری است. در این رویکرد برخی محققان ضمن پذیرش انتساب خطبه به امام علی -علیه‌السّلام-، به توجیه دلالت عبارات خطبه پرداخته‌اند. برخی مقصود از عنوان «نساء» در این‌گونه احادیث را، مفهوم زنان در اذهان عامه مردم دانسته‌اند نه مفهوم حقیقی کلمه. مردم آن روزگار در تعبیر زنانگی و زنانه، جنسی از آدمیان را در نظر داشتند که عموماً ساده‌اندیش و کم‌خرد بودند. 🔸دکتر حسین افسردیر افزود: عده‌ای بر این باورند که «بخشی از نكوهش‏‌های نهج‌البلاغه دربارۀ زن، ظاهراً به جريان جنگ جمل برمی‌گردد» روايتی كه در نهج‌البلاغه وارد شده است، به‌عنوان يک قضيۀ حقيقيّه نيست، تقريباً نظير قضيۀ شخصيه يا قضيۀ خارجيه است؛ اصل قضيه اين است كه عايشه، اين جنگ را به راه انداخت. 🔸شیوه مواجهه با خطبه ٨٠ نهج‌البلاغه پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه به نقد رویکردها در توجیه عبارات خطبه ۸۰ نهج البلاغه پرداخت و گفت: رویکردی که در این زمینه می‌تواند ما را به معنای دقیق‌تری از عقل و ایمان برساند، رویکرد بینامتنی است. بینامتنیّت از جمله واژه‌هایی است که موجب طرح بحث‌های زیادی شده و معانی گوناگونی به خود گرفته است؛ به طوری که برخی از این معانی و تعاریف در مقابل هم قرار گرفته‌اند. وی افزود: از دیدگاه «ژنت» بینامتنیت به عنوان رابطه هم‌حضوری بین دو یا چندین متن تعریف می‌شود. به عبارت بهتر و روشن‌تر، بینامتنیت حضور بالفعل یک متن درونِ متن دیگر است. 🔸افسردیر در ادامه افزود: عبارت «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ ... فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ» به نقص ایمان و حکم فقهی برگرفته از روایات ارجاع دارد. عبارت نقصان عقل به آیه «وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‏» (بقره: ۲۸۲) بازمی‌گردد. بنابراین اگر عبارتی از یک روایت یا مطالب نهج البلاغه به:  یک حکم فقهی قطعی  یا مجموع روایات دیگر  یا آیه یا آیاتی از قرآن ارجاع دهد در نتیجه اشکال سندی، منحصر کردن محتوای متن مورد نظر به خصوص سبب صدور، محدود کردن متن به زمان صدور دارای اشکال است. 🔸وی در ادامه به بیان دیدگاه برگزیده پرداخت و بیان کرد: مقصود از عقل در این روایات، قدرت حفظ و ضبط رخدادها، اقوال و افعال مشهود در عرصه حادثه است كه شاهد باید همه آن‌ها را كاملاً به حافظه بسپارد تا در محكمه قضا شهادت را ادا كند.‏ افسردیر همچنین راجع به مفهوم ایمان در عبارت نواقص الایمان بودن نساء بیان کرد: با توجه به قرائنی که در متن احادیث پیرامون نقص ایمان در زنان آمده می‌توان گفت در این روایات، ایمان به معنای لغوی آن، یعنی آرامش می‌باشد نه معنای اصطلاحی آن... 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"أجمِلُوا في الخِطابِ تَسمَعُوا جَميلَ الجَوابِ."  زيبا سخن بگوييد تا پاسخ زيبا بشنويد. 📚غررالحکم،۲۵۶۸ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚کتاب جایگاه نهج‌البلاغه در مطالعات شرق‌شناسی به تحریر "لیت‌العتابی" و ترجمه "طیبه مشکین" از دو منظر، آراء شرق‌شناسان را درباره نهج‌البلاغه بررسی می‌کند: 🔸 ۱- دیدگاه کسانی که به دلیل عدم تحقیق و نیز اعتماد آنان به مطالب غیر واقعی و توأم با اغراض، در اصالت و انتساب این کتاب شریف به امام علی -علیه‌السّلام- تردید کرده‌اند. فقدان انصاف آنان، نقش گسترده‌ای در گسترش خرافات درباره اسلام و در نتیجه تحریف آن نزد اروپاییان دارد، نویسنده اثر به دنبال رفع شبهه برخاسته از خصومت آنان است و ضمن معرفی گردآورنده نهج البلاغه به بررسی انتقادی آرای این گروه از شرق شناسان می‌پردازد. 🔸۲- بررسی دیدگاه شرق‌شناسانی است که پژوهش‌های آنان مبتنی بر طریق عقلانی و علمی است و منصفانه به توصیف حقایق می‌پردازند. آرای این گروه با اتکا به مطالعه و تأثیرپذیری از علوم و معارف نهج‌البلاغه و توجه ویژه به شخصیت امیرمؤمنان علی -علیه السّلام- است. این رویکرد، موجب ستایش آنان از این کتاب شده است. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش اول خطبه مِنا بیان فضائل امام علی -علیه‌السّلام- 🔸حضرت در این بخش فرمود: " أَفَتَعْلَمُونَ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ حَرَصَ عَلَی کوَّةٍ قَدْرَ عَيْنِهِ يَدَعُهَا مِنْ مَنْزِلِهِ إِلَی الْمَسْجِدِ فَأَبَی عَلَيْهِ ثُمَّ خَطَبَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَبْنِيَ مَسْجِداً طَاهِراً لَا يَسْکنُهُ غَيْرِي وَ غَيْرُ أَخِي وَ ابْنَيْهِ" آيا می‏‌دانيد كه عمربن‌خطّاب كوشيد تا خانه‏‌اش به اندازۀ روزنۀ ديدی به مسجد راه داشته باشد، پيامبر نپذيرفت. سپس فرمودند: خداوند مرا فرمان داد كه مسجد پاكی بنا نهم كه جز من و برادرم و فرزندانش كسی در آن ساكن نشود؟ گفتند: آری. 🔸حضرت ادامه دادند: " أَنْشُدُکمُ اللَّهَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَصَبَهُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ فَنَادَی لَهُ بِالْوَلَايَةِ وَ قَالَ لِيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ." شما را به خدا سوگند، آيا می‌دانيد كه رسول خدا -صلّی‌اللَّه‌عليه‌وآله- در روز غديرخم پدرم را به امامت امّت منصوب داشت و ولايت او را اعلام كرد و فرمود: بايد كه حاضران به غايبان برسانند؟ حضرت قضیّه غدیر را پیش می‌کشد، همه گفتند: آری خدا می‌داند که همین طور است.امام حسین -علیه‌السّلام- تک‌تک موارد را می‌گوید (منزلت امام علی -عليه‌السّلام- نزد پیغمبر، جایگاه امام در مباهله) همه اقرار کردند که درست است. این‌ها یکی دو مورد نیست که حضرت بیان می‌کند.مطالب و فضائل فراوان بود. 🔸معاویه می‌دانست که اگر مردم کسی را شایسته رهبری بدانند، به او رو می‌آورند؛ چون فطرت هر بشری این چنین است و این یک امر فطری است. از طرفی هم می‌دانست که در میان تمام امّت اسلامی، یگانه کسی که شایستگی خلافت دارد، امام علی -عليه‌السّلام- و خاندانش است. خودش هم به این مطلب خیلی اقرار کرده و در تاریخ ثبت شده است.از طرف دیگر هم این را می‌داند که خودش و خاندانش بین عرب، از کثیف‌ترین خاندان‌ها هستند. حتّی خود معاویه از لحاظ نَسبی هم اشکال داشت؛ مادرش هند بود، ولی پدرش دقیقاً معلوم نیست؛ لذا مردم آن‌ها را به عنوان یک صنف جنایتکار می‌شناختند. 🔸 از طرفی هم می‌دانست که یک رکن اوّل حکومت، رهبری است؛ اینکه شایسته باشد؛ مردم او را بپذیرند. برای همین دنبال این رفت که نقایص را برطرف کند؛ یعنی خودش را بگذارد جای امام علی -علیه‌السّلام- خاندان ابوسفیان را جای بنی‌هاشم بگذارد. این ظاهر و سیاسی کاری معاویه بود؛ امّا امام حسین -علیه‌السّلام- اساس و پشت‌‌پرده کار معاویه را می‌دید؛ یعنی می‌دید که ابوسفیانی‌ها می‌خواهند از "اسلام" انتقام بگیرند. 🔸این‌ها را امام حسین -علیه‌السّلام- از همان اوّل می‌دانست؛ ولی نمی‌توانست مردم را متوجّه کند؛ لذا امام یک لغت‌نامه‌ دیگری را پیش می‌کشد؛ غیر از این لغت‌نامه‌هایی که دست ما است؛ امام حسین -علیه‌السّلام- یک حرف جدیدی زد. همه در انقلاب‌های مادی می‌گویند: ما باشیم تو نباشی! اما امام حسین -علیه‌السّلام- فرمود: هدفم باشد؛ اگرچه من نباشم. من فدای هدفم من فدای اسلام البته امام حسین -علیه‌السّلام- فدای اسلام شد ولی از بین نرفت؛ اتفاقاً امام حسین -علیه‌السّلام- چهره‌تر شد؛ بقای امام حسین -علیه‌السّلام- به بقای اسلام است چون اسلام را نگه‌داشت خودش باقیست. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۲۱-۱۲۴ بخش چهارم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nehzat.ir/fa/news/11006/ خیران فارس نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه دارند. (مهم‌ترین عامل در نقش فرهنگ نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4164320 آغاز ثبت‌نام نشست‌های «بازخوانی منشور تربیتی نامه‌ ۳۱ نهج‌البلاغه» در حرم شاهچراغ -علیه‌السّلام- (سلسله نشست‌های تربیتی) 🍃💐🍃💐🍃 https://isuw.ac.ir/fa/news/4730/ شناسایی مؤلفه‌های خود آگاهی سازمانی مدیران بر اساس نهج‌البلاغه با تاکید بر مدارس (جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402052918679/ اعزام ۲۰۰ مربی نهج‌البلاغه به عراق همزمان با اربعین حسینی (مدیرگروه کشوری فرهنگی تبلیغی شیفتگان حضرت رضا -علیه‌السّلام-) 🍃💐🍃💐🍃 https://bspc.ir/PJ-9211/boali-sina-petrochemical-familys-brilliance-in-the-national-koran-and-nahjul-balagha-competitions/ درخشش خانواده‌‌ پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات سراسری قرآن کریم و نهج‌البلاغه شرکت ملی صنایع پتروشیمی (اولین دوره مسابقات سراسری قرآن و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://velaiatnews.com/دوره-تربیت-مربی-نهجالبلاغه/ دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه ویژه خواهران و برادران (بنیاد بین‌المللی غدیر استان و با همکاری کانون غدیر برگزار می کند.) 🍃💐🍃💐🍃 https://mkhk.ir/بررسی-راهکارهای-توسعه-و-ترویج-توصیهه/ بررسی راهکارهای توسعه و ترویج توصیه‌های نهج‌البلاغه با حضور موسس و مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی (جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین کشور) 🍃💐🍃💐🍃 https://sahebkhabar.ir/news/61929216/ خوانش قصه ویژه کودکان در کارگاه قصه‌گویی خلاق در فرهنگسرای نهج‌البلاغه (کتابخانه فرهنگسرای نهج‌البلاغه کارگاه «قصه‌گویی خلاق» همراه با خوانش قصه ویژه کودکان را برگزار می‌کند.) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۱۱" "اِطلَاقُ العُقَدِ عَنِ النَّاسِ" "گشودن گره‌ها از مردم" "أَطْلِقْ عَنِ اَلنَّاسِ عُقْدَةَ كُلِّ حِقْدٍ‌، وَ اِقْطَعْ عَنْكَ سَبَبَ كُلِّ وِتْرٍ، وَ تَغَابَ عَنْ كُلِّ مَا لاَ يَضِحُ لَكَ، وَ لاَ تَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِيقِ سَاعٍ، فَإِنَّ اَلسَّاعِيَ غَاشٌّ، وَ إِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ." هر نوع عقده و كينه از مردم در دل دارى بيرون بريز و خود را آزاد كن و اسباب عداوت و دشمنى را دربارۀ خود قطع كن. هرچه را در نظرت نادرست آمد خود را بى‌اطلاع نشان بده و در قبول سخنان افراد سخن‌چين و فتنه‌انگيز عجله نكن؛ زيرا سخن‌چين، هرچند كه خود را ناصح و پند دهنده جلوه دهد، خائن و نيرنگ‌باز است. 💠 شرح نامه 📍امام -عليه‌السّلام- در اين بخش از عهدنامه به مالک اشتر نخست مى‌فرمايد: «هر نوع عقده و كينه از مردم در دل دارى بيرون بريز و خود را آزاد كن»؛ "أَطْلِقْ‌ عَنِ‌ النَّاسِ‌ عُقْدَةَ‌ كُلِّ‌ حِقْدٍ." روشن است كه عوامل مختلفى ممكن است مردم را دربارۀ والى كينه‌توز كند. والى بايد بيدار و هشيار باشد و اين كينه‌ها را كه در سينه‌ها نهفته است با رفتار نيک و بزرگوارانه بر طرف سازد و عقده‌گشايى كند. اين احتمال نيز در تفسير اين جمله داده شده كه كينه‌هاى درون خود را نسبت به مردم رها كند و اگر كسى كار خلافى كرد به دل نگيرد و فراموش كند. از قديم گفته‌اند كارهاى خوبى را كه مردم دربارۀ شما مى‌كنند فراموش نكنيد و به‌موقع جبران نماييد و كارهاى بد آنها را به فراموشى بسپاريد و در مقام انتقام برنياييد؛ ولى معناى اوّل مناسب‌تر است. 📍در دستور دوم مى‌افزايد: اسباب عداوت و دشمنى را دربارۀ خود قطع كن؛ "وَ اقْطَعْ‌ عَنْكَ‌ سَبَبَ‌ كُلِّ‌ وِتْرٍ" زيرا مى‌دانيم عداوت‌ها معمولاً بى‌سبب نيست؛ يا نتيجۀ بدرفتارى است يا تضييع حقوق، يا خودبزرگ‌بينى و امثال آن. هنگامى كه اين اسباب قطع گردد دشمنى‌ها به دوستى مبدل مى‌شود. 📍در سومين دستور مى‌فرمايد: «هرچه را در نظرت نادرست آمد خود را بى‌اطلاع نشان بده»؛ "وَ تَغَابَ‌ عَنْ‌ كُلِّ‌ مَا لَا يَضِحُ‌ لَكَ‌" اشاره به اينكه اصرار بر جستجوگرى در كار مردم نداشته باش و در جزئيات خود را به فراموشكارى و تغافل بزن، زيرا پرداختن به جزئيات، انسان را از پرداختن به امور كلى و مهم بازمى‌دارد و به اختلافات و كينه‌ها و عداوت‌ها دامن مى‌زند. 📍در چهارمين و آخرين دستور مى‌فرمايد: «و در تصديق سخن‌چينان شتاب مكن زيرا سخن‌چين خيانت‌پيشه است، هرچند در لباس ناصحان ظاهر شود»؛ "وَ لَا تَعْجَلَنَّ‌ إِلَى تَصْدِيقِ‌ سَاعٍ‌ فَإِنَّ‌ السَّاعِيَ‌ غَاشٌّ‌، وَ إِنْ‌ تَشَبَّهَ‌ بِالنَّاصِحِينَ‌." مى‌دانيم سخن‌چين كسى است كه با خبر رسانى درست و نادرست در ميان افراد آنها را به جان هم مى‌اندازد و بذر عداوت را در سرزمين سينه‌ها مى‌پاشد. ترجمه: سید کاظم، ارفع شرح: ناصر، مکارم شیرازی بخش: یازدهم 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند: 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هفتم: «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی‌ها و موانع)» 🔹 سخنران: خانم دكتر نسیبه یداله‌پور فارغ التحصيل دكتری نهج‌البلاغه 🔹 زمان: چهارشنبه ٨ شهريور - ساعت ١٨ تا ١٩ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj 🔹برای حاضرين در جلسه گواهی معتبر از طرف وزارت علوم صادر خواهد شد. بدين منظور لطفا نام و نام خانوادگی خود را هنگام ورود به لاتين وارد نماييد. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی ‏@Be_Safe با ما در میان بگذارید. 🌐 nahjalbalaghah.ir 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💢 گزیده‌ای از بخش دوم خطبه مِنا دلیل اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر 🔸 بخش دوم خطبه امام حسین -علیه‌الّسلام- راجع به مسئله‌ای است که اگر در هر اجتماعی که دارای دین و آیینی است، آیین آن دین رعایت نشود، آن دین و آئین به طور کلی از بین می‌رود و از جامعه رخت بر می‌بندد. عبارت هر آیینی هر جایی استفاده می‌شود صحبت اسلام نیست، اگر این مسئله رعایت نشود هر دینی در هر جامعه‌ای از بین می‌رود این یک بحث کلی است. 🔸امام حسین -علیه السّلام- در این بخش خطبه می‌فرماید: " اعْتَبِروُا ایّها النّاسُ بِما وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیاءَهُ مِنْ سُوءِ ثَنائِهِ عَلَی الأَحبارِ اذْ یَقُولُ: لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرّبّانِیّونَ وَ الأَحبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثمَ" ای مردم! از پند و موعظه‌ای که خداوند به اولیاء و دوستانش در قالب نکوهش علمای یهود داده، عبرت بگیرید! آنجا که می‌فرماید: چرا علما و احبار یهودیان از سخنان گناه آمیز و خوردن حرام، نهی و جلوگیری نمی‌کنند؟ در این بخش نکته اساسی که وجود دارد این است که احبار، (کسانی که رهبری مذهبی جامعه رو بر عهده داشتند؛ حالا دین یهود باشد یا نصاری؛ فرقی نمی‌کند.) اگر در برابر معصیت در جامعه سکوت کنند وظیفه مردم است که تذکر دهند و نهی از منکر کنند. امام حسین -علیه‌السّلام- می‌فرماید: چرا من سکوت کردم و چرا شماها به من نمی‌گویید: چرا سکوت کرده‌ای؟! دلیلش را هم می‌فرماید که چیست. من قبلاً گفتم که دلیل سکوت این جماعت، یا تطمیع بود یا تهدید. این دو منشأ سکوت مردم بود. حضرت در ادامه فرمود: "وَ إِنّما عابَ اللَّهُ ذلِکَ عَلَیْهِمْ" 🔸خدا به این جهت سکوت احبار و مردم را عیب می شماردکه "لأَنّهُمْ کانُوا یَرَوْنَ مِنَ الظّلَمَةِ الّذینَ بَیْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْکَرَ وَ الْفَسادَ، فَلا یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذلِکَ" این‌ها می‌دیدند ستمکاران دارند پیش رویشان ستم می‌کنند، ولی آن‌ها را نهی از منکر نمی‌کردند؛ علناً منکر را در سطح جامعه می‌دیدند ولی ساکت بودند و اعتراضی نمی‌کردند چرا؟ "رَغْبَةً فیما کانُوا یَنالُونَ مِنْهُمْ" زیرا این‌ها به جهت علاقه به مال که از آنها دریافت می‌کردند سکوت کردند. این یعنی "تطمیع" "وَ رَهْبَةً مِمّا یَحْذَروُنَ" عامل دوم سکوت چیست ؟ سکوت عده‌ای دیگر، به خاطر ترسی بود که از آزار و تعقیب حکومت به دل داشتند؛ چون معاویه تهدید کرده بود که هر کس فضایل ابوتراب را بگوید، کشته می‌شود. 🔸حضرت در ادامه می فرماید: "وَ اللّهُ یَقُولُ؛ فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَونِ" از این بی‌دین‌ها که سر کار هستند نترسید! بلکه از من بترسید! امام حسین -علیه‌السّلام- در اینجا به مردم خطاب می‌کند که این‌ها -صحابه و تابعین- وظیفه‌شان نهی از منکر است. شما مردم باید به این‌ها اعتراض کنید که چرا به وظیفه‌شان عمل نمی‌کنند نباید این‌ها به بهانه تهدید معاویه، وظیفه‌شان را زمین بگذارند و نهی از منکر نکنند و بعد هم همین سبب بشود که اسلام از بین برود. 🔻منبع سلوک عاشورایی (شرح خطبه مِنا)، تهرانی مجتبی، ص ۱۴۷-۱۵۰ بخش پنجم 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🍃💐🍃💐🍃 http://radiofarhang.ir/videodetails/?m=066134&n=1248061 درباره محورها و ضرورت برگزاری جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آیینه هنر (گفتگو با حجت الله اباذری دبیر جشنواره استانی نهج‌البلاغه در آینه هنر در برنامه ققنوس) 🍃💐🍃💐🍃 https://defapress.ir/fa/news/613119/ نهج‌البلاغه‌گواه‌ روشن رابطه دین‌ با سیاست‌ است ناوگروه ۸۶ اقتدار نظام را به جهانیان نشان داد. (سخنان آیت‌الله صدیقی در جمع کارکنان ستاد نداجا) 🍃💐🍃💐🍃 http://www.pana.ir/photo/1398925 آیین استقبال از مقام آور رتبه نخست کشوری در رشته نهج‌البلاغه (در چهل و یکمین جشنواره کشوری قرآن، عترت و نماز در شادگان در سالن شهید مدرس برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4164826/ آنچه پرداختن به مضامین نهج‌البلاغه در مؤسسات قرآنی را سخت کرده است. 🍃💐🍃💐🍃 https://rasanews.ir/fa/news/740822/ اعلام نتایج مجموع آزمون اول و دوم حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه (آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/fa/naghli/345305/ مسابقه کتابخوانی اصول مدیریت پرتو نهج البلاغه هرمزگان برگزار می‌شود.(به مناسبت هفته دولت) 🍃💐🍃💐🍃 🆔 @nahjalbalaghah_ir 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚"عَبَقاتُ الأنوار فی إمامَة الأئمةِالأطهار" اثری علمی و تحقیقی به زبان فارسی اثر میرحامد حسین هندی است که در ردّ باب «امامتِ» کتاب تحفه اثنا عشریه (در ردّ عقاید شیعه) نوشته عبدالعزیر دهلوی، نگاشته شد. این کتاب بالغ بر صد جلد است. 📚مؤلف در این کتاب می‌کوشد تا فلسفه امامت را روشن کند و نشان دهد که اسلام آن دینی نیست که در دربار خلفا مطرح بوده است. میر حامد حسین در این کتاب حرف به حرف مدّعیات دهلوی را با براهین استوار و مستند نقض کرده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 هفتمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع «سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی‌ها و موانع)» و سخنرانی دکتر نسیبه یداله‌پور (پژوهشگر علوم و معارف نهج البلاغه)، مورخ ٨ شهریورماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر نسیبه یداله‌پور در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه از ابتدای خلقت، سالم ماندن از گزندِ گرما و سرما، حملهٔ حیوانات وحشی، هجوم دشمنان و سرایت انواع بیماری‌ها، دغدغه مادی بشر بوده است، گفت: نیازهای انسانِ دو بعدی، فقط به مسائل مادی محدود نمی‌شود و سلامت روح غیر مادیِ او -که در منابع دینی همان حقیقت اصلی وجود اوست- از دغدغه‌های مهم انسان است؛ به همین خاطر خداوند انبیا را برای هدایت بشر و ایجاد تعادل بین این دو بُعد، فرستاد و کتب ادیان آسمانی را به عنوان دستور العمل برای گذار سالم از این مرحله ارسال کرد. وی دربارهٔ تاریخگذاری سلامت معنوی بیان داشت: اولین انسانی که به کره‌ی خاکی پای نهاد، حضرت آدم -علیه‌السّلام-، پيامبر خدا بود؛ از این رو می‌توان دغدغهٔ دست‌یابی به سلامت معنوی را مانند سلامت جسمی به قدمت تاریخ بشر دانست. این پژوهشگر و محقق حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروزه سلامت معنوی به عنوان رکن چهارم سلامت در سازمان بهداشت جهانی به شمار می‌رود و در کنار سلامت جسمانی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. 🔸وی سلامت معنوی را ایجاد حالتی متعادل در احوالات روحی و رفتارهای فرد در ارتباط با خدا، خود، اجتماع و طبیعت دانست و افزود: سلامت معنوی با معیار اسلامی در سه بعد بینشی، گرایشی، کنشی ظهور می یابد و آرامش، اعتماد و اطمینان محصول آن خواهد شد؛ آرامشی که فقط محدود در دنیای مادی نیست و به دنیای پس از مرگ انتقال می یابد. یداله‌پور ادامه داد: هرچند عبارت «سلامت معنوی» در قرآن و نهج‌البلاغه به کار نرفته، اما در عوض استعمال تعابیری همچون «حیات طیبه» و «قلب سلیم» از نظر مفهومی به سلامت معنوی نزدیک دانسته شده. دکتر نسیبه یداله‌پور سپس به بررسی ترکیب سلامت در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در نهج‌البلاغه مشتقات واژه‌ی سلم به صورت مصدر، صفت و فعل بیش از ۶۰ بار با معانی متفاوت به کار رفته است. در معانی آسایش، صلح، امان، آشتی، سلامت، سالم، تسلیم (شدن)، اسلام آوردن و سلام کردن استعمال شده است. 🔸این پژوهشگر افزود: سلامت معنوی با رویکرد اسلامی زمانی محقق می‌شود که معرفت و بینش، احساسات و گرایش، عملکرد و کنشِ افراد در چارچوب اسلامی قرار بگیرد و برای قرار گرفتن در این چار چوب باید به دین رجوع کرد؛ آنچه در تعریف دین آورده‌اند مجموعه‌ای است از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاقیات که مکمل و متمم همدیگر هستند و اگر به‌طور همه جانبه در زندگی مورد استفاده قرار بگیرند، سلامت معنوی فردی و اجتماعی محقق می‌شود. 🔸نگارندهٔ رسالهٔ سلامت معنوی در نهج‌البلاغه بیان کرد: ویژگی‌های سلامت معنوی در سه حیطه‌ی بینشی و معرفتی، عاطفی و گرایشی و منشی واکنشی قابل دسته بندی است. انسان دارای سلامت معنوی در حیطه بینشی اهل تفکر، توکل و توبه است و به نبی و امام به عنوان انسان کامل، جهت الگو گیری باور دارد. وی ادامه داد: پايه‌های عاطفی ارتباط انسان با خدا به صورت محبت و عشق بروز می‌کند. در کلام حضرت علی -علیه‌السّلام- محبوب خدا شدن با تأسی ویژگی‌هایی چون خوف و رجا، مرگ آگاهی، ذخیره‌ی عمل صالح، بسیار یاد خدا کردن، دل کندن از شهوات، همراهی نکردن با هواپرستان، عمل به حق و عدالت و... به دست می‌آید و ساختار عاطفه و عشق انسان را به این سمت هدایت می‌کند که خداوند، معصومین -علیهم السلام- حق و عدالت در الویت هستند تا انسان‌ها دایرهٔ محبتی خود را به سمت این ساختار جهت‌دهی کنند. یداله‌پور در پایان مهم‌ترین اصل جهت تحقق سلامت معنوی در حیطه منشی و کنشی را خویشتن‌بانی و تقوا دانست که وابستگیِ جدایی‌ناپذیری با ایمان، هدایت و سعادت دارد؛ وی ادامه داد: موانعی که از تحقق سلامت معنوی جلوگیری می‌کند را می‌توان در سه حیطهٔ اعتقادی، عاطفی و گناه بررسی کرد که در این میان تنبلی و غفلت مهم‌ترین مانع مشترک رفتاری در تحقق سلامت معنوی به شمار می‌رود. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_6478020035.mp3
24.23M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست هفتم : "سلامت معنوی در نهج‌البلاغه (مبانی، ویژگی ها و موانع)" 🔹 سخنران: "دکتر نسیبه یداله‌پور" 🔹 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 شرح عبارت کلیدی و ارزشمند زیارت اربعین ▪️اگر بخواهیم همۀ داستان کربلا را فقط با یک جمله شرح دهیم، کاری مشکل است. امّا این کار، با جمله‌ای که به تکرار در زیارات امام حسین -علیه‌السّلام- آمده، ممکن و مقدور شده است. تمام نهضت کربلا با این جمله تفسیر و توضیح کافی پیدا می‌کند و شاید هیچ کلامی وجود نداشته باشد که به این خوبی توانایی تفسیر و توضیح حادثۀی کربلا را داشته باشد. این عبارت در زیارات مختلف، کمی اختلاف دارد؛ امّا اصل سخن یکسان است. ▪️از جمله در زیارت اربعین آمده است: «فأعذرَ فی الدّعآءِ وَ مَنَحَ النّصحَ، وَبَذلَ مُهجَتهُ فیک لِیَستنقِذَ عِبادَ کَ مِنَ الجَهالَة وَ حَیرَة الضَّلالَة» در دعوت مردم جای عذری باقی نگذاشت و در خیرخواهی دریغ نکرد و خون قلبش را در راه تو بخشید تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی گمراهی رهایی بخشد. ▪️در واقع این خون در حسّاس‌‌ترین روزگار از دوران اسلام برای خدا بر زمین ریخته شد تا اسلام به سلامت بماند و اگر این خون در راه خدا بذل نشده بود، امروز هرکسی بر دین و اسلامِ یزید، مسلمان بود. 📚 معلم درس محبت، ص ۲۷-۴۲، محمد علی جاودان 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahj-esf.com/ سایت رسمی مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان 🍃💐🍃💐🍃 https://basijnews.ir/fa/amp/news/9537647#amp_tf=از %1$s&aoh=16940729262758&referrer=https://www.google.com نشست‌های بصیرتی با محوریت‌های حکمت‌های نهج‌البلاغه در سرخه برگزار شد. (در آستانه اربعین حسینی) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.irna.ir/amp/85219224/#amp_tf=از %1$s&aoh=16940748393057&csi=1&referrer=https://www.google.com فرهنگسرای نهج البلاغه پویش «ما ملت امام حسینیم» را همزمان با پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران برگزار می‌کند. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.isna.ir/news/1402061308801/ جزئیات فعالیت موکب اربعینی فرهنگسرای نهج البلاغه در مسیر راهپیمایی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ilna.ir/fa/tags/اندیشه_سیاسی_تربیتی_علوی_در_خطبه‌های_نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir