💠 منزلت امیرالمومنین در نزد خداوند چگونه است؟ 💠
ابن شاذان رحمه الله در كتاب «مناقب» از ابن عمر نقل مىكند كه گفت: از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم درباره على بن ابى طالب عليه السلام سئوال كرديم، حضرت خشمگين شده و فرمود:
✨ما بال قوم يذكرون من له منزلة عند اللَّه كمنزلتي ومقام كمقامي إلّا النبوّة❣.
💫چرا بعضى درباره كسى شك دارند كه درجه و مرتبه اش نزد خدا مثل درجه و مرتبه من است، و از همه مقامات من جز نبوّت برخوردار است.💥🌹
بعد فرمود:
🔶 ألا ومن أحبّ عليّاً عليه السلام فقد أحبّني، ومن أحبّني رضي اللَّه عنه، ومن رضي اللَّه عنه كافاه بالجنّة.
بدانيد: هر كس على عليه السلام را دوست داشته باشد 💞مرا دوست داشته است، و هر كه مرا دوست داشته باشد خدا از او راضى وخشنود است، و كسى كه خدا از او خشنود باشد پاداش او را بهشت🌺 قرار مى دهد.🌟
🍀💫💫🌱💫💫🌼
📗مائة منقبة: 64 منقبت، بحار الأنوار: 114/27 ح 89
#امام_علی علیه السلام
@nahjamira ایتا
سروش sapp.ir/nahj.amir.a
نهج البلاغه 📜
2🎆شرح و تفسيرحکمت68🎆 ✅ زينت فقر و غنا . . البته بايد توجه داشت كه عفت معناى عام و معناى خاصى دارد:
3🎆شرح و تفسيرحکمت68🎆
اما اگر غنىّ راه طغيان پيش گيرد، در كمك به ديگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عيش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد.❌
🌼البته همه بايد شكر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى اين كار براى آنها كه مشمول نعمت بيشترى هستند زيبنده تر، بلكه لازم تر است.
🌲شكر نعمت را بايد از پيامبران بزرگ الهى ياد گرفت; سليمان كه ملك و حكومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسيارى از قواى زمين و آسمان در خدمت او قرار داشتند
🍄☘
هنگامى كه مى بيند يكى از شاگردانش به نام «آصف بن برخيا» چنان مقام والاى روحانى پيدا كرده كه مى تواند تخت «بلقيس» را در يك چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر كند مى گويد:
🌱«(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِيَبْلُوَنِى أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ); خداوند چنين نعمتى را در اختيار من گذاشته تا مرا بيازمايد كه آيا شكر نعمت به جاى مى آورم يا نه (و به يقين من شاكر و سپاس گزار اويم».💖
شكرگزارى نه تنها براى غنىّ زينت، بلكه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله عليه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُكْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ;
خدا درِ شكرگزارى را به روى كسى نگشود كه زيادى نعمت را از او باز دارد».⭐️
#پایان
#امام_علی علیه السلام
@nahjamira
#حکمت69
☘وَ قَالَ ( علیه السلام ) : إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ فَلَا تُبَلْ مَا کُنْتَ .☘
🌼🍓و درود خدا بر او فرمود: اگر آنچه را که می خواستی به دست نیامد، از آنچه هستی نگران مباش.🍓🌼
@nahjamira
#استغفار_هفتاد_بند 24
🌹استغفار هفتاد بند امیر المومنین🌹
🌈#بند_بیست_و_چهار
اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ اسْتَوْجَبْتُ مِنْکَ بِهِ رَدَّ الدُّعَاءِ وَ حِرْمَانَ الْإِجَابَهِ وَ خَیْبَهَ الطَّمَعِ وَ انْفِسَاخَ الرَّجَاءِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
📝 ترجمه ی بند ۲۴
بار خدایا ❗️ از تو آمرزش میطلبم 🙏🏻
برای هر گناهی🕸 که به واسطه ی آن
مستحق رد شدن دعا 😞
و محرومیت از اجابت و نا امیدی از طمع و گسستن آرزو شده ام🍂
پس بر محمد و آل محمد 🌷درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز
ای بهترین آمرزندگان!🍃
@nahjamira
1🔮شرح و تفسيرحکمت69🔮
نگران مباش🌼
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به افرادى كه در رسيدن به مقصودشان ناكام مى مانند دستورى مى دهد كه مايه آرامش است،
مى فرمايد: ✨«هنگامى كه آنچه را مى خواهى انجام نمى گيرد، هرگونه باشى اعتنا نكن»; (إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ مَا كُنْتَ).
🍄براى اين جمله تفسيرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذكر شده است; اكثر شارحان بر اين عقيده اند كه اين سخن حكيمانه اشاره به همان چيزى است كه در قرآن مجيد آمده:
🔶 (لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُم) يعنى هنگامى كه به مقصد نرسيدى غمگين مباش، چرا كه اگر مقصود مادى است دنياى مادى بقايى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى كه كردى به تو اجر و پاداش مى دهد.
🌕🔵⚪️🎾🔴🌑
🔷بعضى ديگر مانند «محمد عبده» گفته اند كه منظور اين است كه اگر به مقصود نرسيدى دست از تلاش و كوشش بر ندار و به سخنان اين و آن اعتنا مكن.
🔶بعضى ديگر گفته اند: مقصود اين است كه اگر به مقصود نرسيدى به همان حال كه هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند كاسته نشود.
@nahjamira
2🔮شرح و تفسيرحکمت69🔮
🔶تفسير چهارمى براى اين سخن به نظر مى رسد كه از بعضى جهات مناسب تر است و آن اين كه اگر به مقصود نرسيدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى كند
⬅️↩️
مثل اين كه كسى هدفش اين بوده كه در فلان شهر زندگى كند و موفقيت خود را تنها در آنجا مى بيند.
🌸 اگر اين مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مى كند كه در هر شهر ديگرى باشد، زيرا همه شهرها نسبت به خواسته او يكسان است و نبايد در اين باره سخت گيرى كند.
🌔🔵🎾⚪️🎾🔴
اين شبيه چيزى است كه مرحوم «علامه شوشترى» در شرح نهج البلاغه خود آورده كه زنى تنها يك پسر داشت و از دنيا رفت.
🍓 آن مادر گفت: من مى خواستم اين فرزند من زنده بماند حال كه از دنيا رفت هر كس ديگرى مى خواهد بعد از او زنده بماند يا نماند.
🔸بارها گفته ايم كه اراده چند معناى مختلف از عبارت واحد مانعى از نظر ادبى ندارد و در نثر و نظم كلام عرب و ساير لغات، نمونه هاى فراوانى از آن هست، بنابراين ممكن است تمام معانى فوق در محتواى كلام امام(عليه السلام)جمع باشد.🌲
✅ مطالعه نهجالبلاغه در ماه مبارک #رمضان
پایان🍓
@nahjamira
❌ اثر نیت بد ❌
نیت بد هرچند به مرحله عمل نرسد...
انسان راتیره میکند🚨
🌱علامه حسن زاده
@nahjamira
#حکمت70
💞وَ قَالَ ( علیه السلام ) : لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً .
🌼🌸🌼☘🌸🌼
و درود خدا بر او فرمود: نادان را یا تندرو یا کندرو می بینی.🌺
#امام_علی (ع)
#رمضان
@nahjamira
1💢شرح و تفسيرحکمت70💢
🚫افراط و تفريط نشانه جهل است
امام در اين كلام حكمت آميز به مسئله مهمى اشاره كرده كه سراسر زندگى انسان ها را در بر مى گيرد، مى فرمايد:
🔶 «هميشه جاهل را يا افراط گر مى بينى و يا تفريط كار»; (لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً).🔶
▪️راه صحيح به سوى مقصد راه مستقيم است كه ما پيوسته در نمازها هر روز خدا را مى خوانيم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد.
🌼🌸🌺
در اطراف راه مستقيم خطوط انحرافى فراوانى هست كه پيدا كردن راه مستقيم از ميان آن خطوط نياز به دقت و علم و دانش دارد.
به همين دليل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى يا در جانب زياده روى مى گردد و يا در سوى كوتاهى و كندروى🛑.
#نهج_البلاغه در #رمضان #ماه_رمضان
@nahjamira
2💢شرح و تفسيرحکمت70💢
اين مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سياسى و غير آن ديده مى شود;⏪ مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف يك فضيلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط كشيده مى شوند
و با وسواس هر حركتى از همسر خود را🔍 زير نظر مى گيرند و با نگاه اتهام🧐 و گمان سوء به او نگاه مى كنند به طورى كه زندگى براى آنها تبديل به دوزخى 🔥 مى شود و گاه هيچ گونه نظارتى بر وضع خانه 🏡و همسر خود ندارند كه كجا رفت و آمد و با چه كسى صحبت مى كند و امثال آن.
🍄🌼🍀🌸
☢در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مى شود كه دست به سوى هيچ آب و غذايى🍔 نمى برد به گمان اين كه همه آنها آلوده است،
🚫 در هيچ مهمانى شركت نمى كند، هيچ هديه اى را نمى پذيرد و بايد تنها خودش غذاى خويش را تهيه كند
و گاه در جهت مخالف قرار مى گيرد و فرقى ميان آلوده و غير آلوده، بيمار مسرى و غير بيمار نمى گذارد.☹️
@nahjamira
3💢شرح و تفسيرحکمت70💢
📔بعضى از شارحان، اين مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پيوند زده و گفته اند:
🔶 هميشه فضايل اخلاقى حد وسط در ميان دو دسته از رذايل است: شجاعت حد اعتدالى است كه در ميان صفت تهور (بى باكى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است.
➖عالم به سراغ حد وسط و جاهل يا در طرف افراط قرار مى گيرد و يا در جانب تفريط و همچنين سخاوت حد اعتدال ميان بخل و اسراف است
↙️🌸
همان گونه كه قرآن مجيد خطاب به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: «(وَلا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً);
✨هرگز دستت را بر گردنت زنجير مكن (و ترك انفاق و بخشش منما) و بيش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گيرى و از كار فرو مانى».❗️
در مسائل مربوط به اعتقادات، گروهى از جاهلان درباره عظمت على(عليه السلام)چنان افراط كردند كه قائل به الوهيت و خدايى او شده و گروه ديگر چنان كوتاه آمدند كه در صف ناصبان قرار گرفتند و به يقين هر دو گروه گمراهند. 📛
💥خط صحيح همان پذيرش ولايت به معناى امام مفترض الطاعه بودن است.💥
#رمضان
@nahjamira