#فضائل_امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام
🌸
📌التِّجارَةُ المُنْجِیةُ
🔸امام علیعلیه السلام فرموده است:
«أَنَا التِّجارَةُ المُرْبِحَةُ الْمُنْجِیةُ مِنَ الْعَذابِ الْأَلِیمِ الَّتِی دَلَّ عَلَیها فِی کِتابِهِ، فَقالَ: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ»؛( سوره صف، آیه 10.)
«من همان تجارت پرسود و نجات دهنده از عذاب دردناک هستم که آیه شریفه در باره آن فرموده است: ای کسانی که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟!».( بحارالانوار، ج 24، ص 330.)
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
💠💠💠 💠 #حکمت120 [قسمت 1] 🍀 وَ سُئِلَ ( علیه السلام ) عَنْ قُرَیْشٍ فَقَالَ أَمَّا بَنُو مَخْزُومٍ، ف
1🌖شرح و تفسيرحکمت120🌔
🔹ويژگى هاى قبايل قريش
اين كلام حكيمانه در پاسخ كسى بيان شد كه از امام(عليه السلام) درباره ويژگى هاى قبايل قريش سؤال كرد امام(عليه السلام)نيز به سه قبيله معروف آنها («بنو مخزوم»، «بنو عبد شمس» و «بنو هاشم») اشاره كرد و ويژگى هاى روحى و جسمى آنها را بر شمرد
🔸 و در واقع به عنوان يك روان شناس ماهر در عبارات كوتاهى سجاياى آنها را بررسى كرد»; (وَ سُئِلَ(عليه السلام) عَنْ قُرَيْش).
🎾⏬
نخست در پاسخ اين سؤال ـ سؤال درباره طايفه قريش ـ از قبيله «بنى مخزوم» سخن مى گويد...
☢
«مخزوم» جد اين قبيله فرزند «يقظة بن مرة» بود. و اين طايفه به پاكيزگى و برخورد خوب و حسن معاشرت 😇معروف بودند.
@nahjamira
2🌖شرح و تفسيرحکمت120🌔
✳️امام(عليه السلام)نيز همين اوصافشان را ستود نه اوصاف معنوى و اخلاقى ديگر را و مى دانيم كه «ابو جهل» معروف، «وليد» و دودمان «مغيره» از دشمنان سرسخت اسلام از اين قبيله بودند كه شأن نزول بعضى از آيات قرآن مسائل مربوط به آنها را تشكيل مى دهد;
🌸 از جمله در شأن نزول آيات (ذَرْنِى وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً * وَجَعَلْتُ لَهُ مَالا مَّمْدُوداً ...) گفته اند كه اين آيات درباره «وليد بن مغيره» ى معروف است كه تصميم داشت با قرآن معارضه كند⛔️.
📛و آيه شريفه (ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ) درباره «ابو جهل» نازل شده كه مذمت شديدى در اين آيات از هر دو به چشم مى خورد.
@nahjamira
🍃🌸✨🍃🌸✨🍃🌸✨
📝 #تلنگر
✅یکی از تکان دهنده ترین جمله هایی که در
فرهنگ بشری گفته شده، جمله زیر از امام علی
علیه السلام در یکی از دعاهاي نهج البلاغه است.
✨اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتزعها من كرائمی✨
"خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی،
جانم اولین چیزی باشد که از من می گیری"
✍یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرفم،
انسانيتم، عدالتم، و....گرفته شده باشد و تبدیل به
یک تفاله ای شده باشم که تو جانم را می گیری.
و این همان جمله معروف است که می گوید: ما
آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت و ارزش پیدا
کنیم؛ نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.
📚نهج البلاغه ،خطبه۲۱۵
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
2🌖شرح و تفسيرحکمت120🌔 ✳️امام(عليه السلام)نيز همين اوصافشان را ستود نه اوصاف معنوى و اخلاقى ديگر را
3🌖شرح و تفسيرحکمت120🌔
🍀سپس امام(عليه السلام) به سراغ معرفى طايفه «بنى عبد شمس» مى رود كه «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» از اين قبيله اند،
♻️🔍
مى فرمايد: «اما طائفه بنى عبد شمس از همه بدانديش تر و بخيل ترند»; (وَأَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْس فَأَبْعَدُهَا رَأْياً، وَأَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا).
🌸 جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» گاه به شكل مدح تفسير شده
✔️🔽
به اين گونه كه آنها داراى افكارى عميق و دورنگرند و نسبت به آنچه در اختيار دارند شجاعانه دفاع مى كنند
🌀و گاه به صورت دو وصف مذموم تفسير شده و جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» يعنى دورترين قبايل قريش از حقند و «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» به اين معنا تفسير شده كه آنها بخيل ترين افرادند نسبت به چيزهايى كه در اختيار دارند.
@nahjamira
1🌸دعای فرج (الهی عظم البلاء)
2🍀دعای صحیفه سجادیه
صوتی(حاج محمود کریمی)
👇
https://eitaa.com/nahjamira/4302
💠جهت سلامتی وتعجیل در ظهور آقا
ورفع مشکلات وبیماری #کرونا
@nahjamira
4🌖شرح و تفسير حکمت120🌔
🔹با توجه به شواهد و قراين تاريخى و وجود افرادى همچون «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» در ميان آنها، تفسير دوم مناسب تر به نظر مى رسد.👌
آن گاه امام(عليه السلام) از بنى هاشم ياد كرده، مى فرمايد: «اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تر💗 و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتريم، جمعيت آنها بيشتر و مكرشان فزون تر و زشت ترند و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم» 😍
🍀فصاحت بنى هاشم نمونه بارز آن در پيغمبر اكرم و اميرمؤمنان(عليهما السلام)و خطبه هاى نهج البلاغه و نامه ها و كلمات قصار آن كاملاً نمودار است.
📗دعاى عرفه امام حسين(عليه السلام) و دعاهاى صحيفه سجاديه نيز نمونه هاى ديگرى از اين فصاحت بى بديل است.
@nahjamira
🔺 ۵۷ درصد؛ آمار کودکان نامشروع متولد شده در فرانسه
🔺 پوسترهای جالبی که مردم در اعتراض به توهین به پیامبر اکرم (ص) در دست داشتند
📍این تجمع اعتراضی بعدازظهر امروز مقابل سفارت فرانسه با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد
#ابلیس_پاریس
#لبیک_یا_رسول_الله
@nahjamira
5🌖شرح و تفسيرحکمت120🌔
➕خيرخواهى آنها درباره اسلام تا آنجا بود كه تا پاى جان ايستادند و همه چيز را براى حفظ اسلام در صحنه هايى همچون كربلا و غير آن فدا كردند🦋.
⭕️ زيبايى صورت آنها در تواريخ كاملاً منعكس است. بذل و بخشش آنان در زندگى امير مؤمنان كه هزار برده را با دسترنج خود آزاد كرد
💍🔮💎
و در ركوع نماز انگشتر گران قيمتى را به سائل داد و آيه در مدح او نازل شد و...
✅ تاريخ اسلام كه به دست دوست و دشمن نوشته شده شاهد گوياى سخنان فشرده و پرمعنايى است كه امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز خود بيان فرموده است.
✴️⁉️
در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه چگونه امام(عليه السلام) قبيله اى را به طور عموم زير سؤال مى برد و آنها را آشكارا مذمت و نكوهش مى كند در حالى كه از نظر شرع اسلام چنين كارى مناسب به نظر نمى رسد.❓
@nahjamira
در پی هتک حرمت به ساحت پیامبر
✅ پویش تغییر پروفایل
#من_محمد_را_دوست_دارم
#لبیک_یا_رسول_الله
@nahjamira
6🌓شرح وتفسیر حکمت 120🌗
پاسخ این سوال روشن است. ✅
اولا اینگونه حكم هاى عام ناظر به عموم نيست، بلكه ناظر به غالب افراد است.
⭕️ مثلاً وقتى مى گوييم: جوانان جسور و سركش اند مفهومش اين نيست كه همه بدون استثنا چنين اند و يا اين سخن كه پيران پخته و پرتجربه اند دليل وجود اين صفت در تمام افراد كهن سال نيست.⚡️
🔹ثانياً ابراز صفات مخفى و پنهان اشكال دارد اما صفات آشكار كه افراد نمونه هاى آن را در اين قبايل آشكارا ديده بودند، بيان آن بى اشكال است;
❎ مثلا در طايفه بنى عبد شمس چهره هايى همچون «ابو سفيان» و فرزندانش و همچون همسر آلوده و زشت كارش «هند» را مى ديدند🔴.
@nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حزب اللهی ها ببینند!
🎥 امیرالمومنین یک تنه و سفت از خلیفه سوم دفاع کرد: حق ندارید خلیفه را بکشید!
▪️ولایی ها: علی جان تو دیگه چرا داری از ظلم دفاع می کنی؟!
▪️علی به ابن عباس (خطبه ۲۴۰) : آنقدر از عثمان دفاع کردم که ترسیدم گنه کار شناخته شوم!!
#تکرار_تاریخ
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
@nahjamira
@shakhes1
7🌓شرح وتفسیر حکمت 120🌗
سؤال ديگر اينكه در عصر جاهليت، عرب به افراد قبيله خود افتخار مى كردند و حتى كثرت جمعيت خود را به رخ ديگرى مى كشيدند;❌
🔰ولى با ظهور اسلام اين تفاخر به انساب جاهلى از ميان رفت. چگونه امير مؤمنان على(عليه السلام) در اينجا ويژگى هاى قبايل قريش و برترى بنى هاشم را بيان مى كند؟⁉️
❇️⬇️✅
پاسخ آن است كه عرب جاهلى بر ارزش هاى اخلاقى تكيه نمى كرد، بلكه روى تعداد و كثرت و پاره اى از صفات زشت مانند غارت گر بودن تكيه داشت🔺🔻
🔹 و اصولاً دفاع از قبيله، دفاعى بى چون و چرا و بى قيد و شرط و تعصب آميز بود نه براى ارزش هاى اخلاقى آنها.
امام(عليه السلام) نيز در اينجا تكيه بر ويژگى هاى اخلاقى مى كند.🔸
#پایان 🍃
@nahjamira
💠🎾💠🎾💠
💠
#حکمت121
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : شَتَّانَ مَا بَیْنَ عَمَلَیْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَی تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ یَبْقَی أَجْرُهُ .
✨🌸
و درود خدا بر او فرمود: چقدر بین دو عمل فاصله دور است؟ عملی که لذتش می رود و کیفر آن می ماند، و عملی که رنج آن می گذرد و پاداش آن ماندگار است.
@nahjamira
💠
💠🎾💠🎾💠
منشنیدم کربلا شب های جمعه دیدنی است
کن نصیبمتا نرفتم مناز این دنیا، حسین
صلی الله علیک یا اباعبدالله💔
#زیارت_عاشورا
https://eitaa.com/nahjamira/3700
@nahjamira
#نامه15
✨💠 و من دعاء له ( علیه السلام )
> کان ( علیه السلام ) یقول إذا لقی العدو محاربا <
🌱اللَّهُمَّ إِلَیْکَ أَفْضَتِ الْقُلُوبُ وَ مُدَّتِ الْأَعْنَاقُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ نُقِلَتِ الْأَقْدَامُ وَ أُنْضِیَتِ الْأَبْدَانُ اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَکْنُونُ الشَّنَآنِ وَ جَاشَتْ مَرَاجِلُ الْأَضْغَانِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ غَیْبَةَ نَبِیِّنَا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحِینَ .
🎾💠💠💠🎾💠💠💠🎾
🍃 راز و نیاز با خدا
➖نیایش در جنگ
💕خدایا! قلبها به سوی تو روانه شده، و گردنها به درگاه تو کشیده، و دیده ها به آستان تو دوخته، و گامها در راه تو نهاده، و بدن ها در خدمت تو لاغرشده است، خدایا دشمنی های پنهان آشکار، و دیگهای کینه در جوش است،
💠✨خدایا به تو شکایت می کنیم از اینکه پیامبر (ص) در میان ما نیست، و دشمنان ما فراوان، و خواسته های ما پراکنده است. پروردگارا! بین ما و دشمنانمان به حق داوری فرما که تو از بهترین داورانی🤲
@nahjamira
خدایا!🤲
بر من وسعت بخش از روزی حلالت ومرا از رنج انسان بد وهمسایه بد وهمنشین بد و پادشاه بد کیفایت کن.🦋
📎فرازی از دعای سمات🔖
@nahjamira
📜شرح وتفسیر نامه15 📜
از دعاهاى امام(علیه السلام) است که همواره به هنگام روبه رو شدن با دشمن در میدان جنگ مى خواند.
⚔🛡 امام(علیه السلام) در این دعا ناراحتى خود را از بروز و ظهور جنگ، آشکار مى سازد و از کثرت اعدا و پراکندگى مسلمانان در نبودن پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به خدا شکایت مى برد و سرانجام از خداوند صلح و عدالت و پایان گرفتن جنگ را طلب مى کند.🗡🍃
اینها همه نشان مى دهد که اسلام هرگز طرفدار جنگ نیست و جنگ همواره امرى تحمیلى محسوب مى شود، زیرا آثار زیانبار جنگ ها گاهى در نسل هاى متوالى ادامه دارد; مخصوصاً در جنگ هاى امروز که آثار تخریبى آن بسیار بیش از گذشته است.🌵
@nahjamira