#زینوا_مجالسکم_بذکر_علی_بن_ابیطالب
🌺🌼 ثواب فراوان نشر فضائل امیرالمؤمنين عليه السلام🌺🌼
👈🏻 پیامبراکرم(صلى الله عليه وآله) فرمودند:
خداى تعالى براى برادرم على علیه السلام فضائلى قرار داده است كه قابل شمارش نمی باشد ،
✨پس كسى كه يك فضيلت از فضائل برادرم على را #ذكر كند و به آن اقرار داشته باشد، خداى تعالى گناهان گذشته و آينده او را بيامرزد؛
✨و كسى كه فضيلتى را از فضائل برادرم على را #بنويسد، ما دامى كه از آن نوشته اثرى باقى باشد پيوسته ملائكه از براى او استغفار می كنند،
🌼🌸
✨و كسى كه به فضيلتى از فضائل او#گوش دهد، خداى تعالى گناهان گوش او را می آمرزد،
✨و كسى كه به نوشته ای از فضائل او #نظر كند خداى تعالى گناهان چشمش را خواهد بخشید.
📚روضة الواعظين ج۱ ص١١٤
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
#حکمت141 🍏وَ قَالَ ( علیه السلام ) : قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ . 🍎و درود خدا بر او
1🏷شرح و تفسيرحکمت141
🔺يكى از طُرُق آسايش
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى اشاره به واقعيتى درباره آسايش خانواده ها مى كند و مى فرمايد: «كمى عائله يكى از دو آسايش است»; (قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ).✨
⏪انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسايش است:
🔸نخست اين كه مال و درآمد فراوانى داشته باشد كه جوابگوى عائله او باشد، هرچند عائله اش سنگين به نظر رسد
🔸و راه ديگر اين كه اگر درآمد او اندك است افراد خانواده او نيز كم باشند تا به زحمت نيفتد.
🌸🌺
اين در واقع تسلى خاطر براى كسانى است كه فرزندان كمى دارند و از كمى فرزندان رنج مى برند مثل اين كه در ميان مردم معمول است كه اگر كسى خانه كوچكى داشته باشد به او مى گويند غمگين نباش مشكلات تو كمتر است; هر كه بامش بيش برفش بيشتر....
@nahjamira 🔰
نهج البلاغه 📜
📜 #نامه18 {بخش اول} 💠وَاعْلَمْ أَنَّ الْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِیسَ، وَمَغْرِسُ الْفِتَنِ، فَحَاد
💠💠💠💠💠💠💠💠
🔖#شرحی_بر_نامه18
🔸از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به عبدالله بن عباس در آن زمان که از طرف امام(علیه السلام) فرماندار بصره بود، نگاشته شد.
🖌مرحوم ابن میثم در مقدمه شرح این نامه مى نویسد که ابن عباس بعد از آنکه از طرف امیر مؤمنان على(علیه السلام) والى بصره شد نسبت به بنى تمیم راه خشونت را پیش گرفت; زیرا عداوت آنها را در روز جمل نسبت به امام(علیه السلام) و لشکر امام(علیه السلام)به خاطر داشت. آنها از پیروان طلحه و زبیر و عایشه در آن روز بودند و ابن عباس به آنها حمله کرد و آنان را دور راند و آنها را پیروان شتر و یاران عسکر ـ نام شتر عایشه عسکر بود ـ و حزب شیطان مى نامید.
🔹 این کار بر گروهى از شیعیان امام(علیه السلام) از بنى تمیم سخت آمد که از جمله آنها جاریة بن قدامه بود. او نامه اى✉️ خدمت امام(علیه السلام)نوشت و از ابن عباس شکایت کرد و همین امر سبب شد که امام(علیه السلام) نامه مورد بحث را براى ابن عباس بنویسد.📧
✳️در این نامه به چند امر اشاره مى کند.
نخست اینکه بنى تمیم طایفه اى هستند که مردان شجاع بزرگى دارند و حتى در زمان جاهلیّت و پس از آن در عصر اسلام کسى در دلیرى بر آنان پیشى نمى گرفت. دیگر اینکه با ما خویشاوندى دارند و دستور صله رحم ایجاب مى کند ما با آنها نیکى کنیم.
🔸سرانجام امام(علیه السلام) به این نکته اشاره مى کند که آنچه از خیر و شر بر زبان و دست تو جارى شود نتیجه نیک و بد آن دامان مرا نیز مى گیرد، بنابراین نسبت به بنى تمیم خوش رفتار باش.👌
@nahjamira 🍃
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
خدایا! ازتو خواستارم خیر دنیا و آخرت را روزی ام گردانی.🤲
📗فرازی از دعای سمات
#غروب_جمعه
#جمعه
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
#خطبه16 🍏 بخش اول 🌱و من کلام له ( علیه السلام ) > لما بویع فی المدینة و فیها یخبر الناس بعلمه بما
#خطبه17
💢 #بخش_اول
🌼الصنف الاوّل: اِنَّ اَبْغَضَ الْخَلائِقِ اِلَى اللهِ رَجُلانِ: رَجُلٌ وَکَلَهُ اللهُ اِلى نَفْسِهِ; فَهُوَ جائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِیلِ، مَشْغُوفٌ بِکَلامِ بِدْعَة، وَ دُعاءِ ضَلالَة، فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ، ضَالٌّ عَنْ هَدْى مَنْ کَاَن قَبْلَهُ، مُضِلٌّ لِمَنِ اقتْدَى بِهِ فی حَیاتِهِ وَ بَعْدَ وَفاتِهِ، حَمَّالٌ خَطایا غَیْرِهِ، رَهْن بِخَطِیئَتِهِ.🌼
🌺از گفتارهاى امام(عليه السلام) است درباره کسى که بدون شايستگى و لياقت، متصدّى مقام قضاوت در ميان مردم مى شود و در اين خطبه آمده است:
مبغوض ترين خلايق نزد خدا دو گروهند:
🌴🌴
📛گروه اوّل: مبغوض ترين خلايق نزد خدا دو نفرند: کسى که خداوند وى را به حال خود واگذارده و از راه راست منحرف مى گردد. او به سخنان بدعت آميز خويش و دعوت به گمراهيها سخت دل بسته است، به همين دليل مايه انحراف کسانى است که فريبش را خورده اند! از طريق هدايت پيشينيان گمراه شده و کسانى را که در زندگيش يا پس از مرگش به او اقتدا کنند گمراه مى سازد!
❌ او بار گناه کسانى را که گمراه ساخته به دوش مى کشد و همواره در گروه گناهان خويش است.
@nahjamira
سلام علیکم.
بدليل اینکه فقط جمعه ها خطبه میگذاریم، یک بخش دیگه هم تقدیم میکنم.🌹
#خطبه17
💢 #بخش_دوم
🔸وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلا، مُوضِعٌ فِی جُهَّالِ الاُمَّةِ، عَاد فی اَغْباشِ الْفِتْنَةِ، عَم بِمَا فی عَقْدِ الْهُدْنَةِ; قَدْ سَمَّاهُ اَشْبَاهُ النّاسِ عالِماً وَ لَیْسَ بِهِ، بَکَّرَ فَاسْتَکْثَرَ مِنْ جَمْع; ما قَلَّ مِنْهُ خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ، حَتّى إِذا ارْتَوَى مِنْ ماء آجِن، وَ اَکْتَثَرَ مِن غَیْرِ طَائِل...
🎾🔮🎾🔮🎾🔮🎾🔮🎾
🔹گروه دوّم (جاهلان عالم نما را امام(عليه السلام) چنين توصيف مى کند):
❎او مردى است که انبوهى از جهل و نادانى را در خود جمع کرده است; و در ميان مردم نادان، به هر سو مى شتابد و در تاريکيهاى فتنه ها به پيش مى دود; از ديدن منافع پيمان صلح در ميان مردم نابيناست; انسان نماها او را عالم و دانشمند مى نامند در حالى که چنين نيست.
⭕️او صبح (که از خواب بر مى خيزد) کارى جز انباشتن چيزهايى که اندکش بهتر از بسيار است، ندارد; تا اين که از آبهاى گنديده (زشتيها و پليديها) سيراب مى شود و انبوهى از مسائل بيهوده را (در مغز و فکر خود) جمع مى کند...
@nahjamira
امیرالمؤمنین عليه السلام:
خشم، آتشى فروزان است. هركس خشم خود را فرو خورد، اين آتش را خاموش كرده است و هركس جلوی آن را رها كند، پيش از هركس، خودش در آن آتش مى سوزد🔥
💭الغَضَبُ نارٌ مُوقَدَةٌ، مَن كَظَمَهُ أطفَأها، و مَن أطلَقَهُ كانَ أوَّلَ مُحتَرِقٍ بها
[ غررالحكم حدیث1787]
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
1🏷شرح و تفسيرحکمت141 🔺يكى از طُرُق آسايش امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى اشاره به واقعيتى دربا
2🔮شرح و تفسیر حکمت141
🔸اين سخن شبيه چيزى است كه در كتاب «ادب الكتاب» آمده است كه مى گويد:
🍃«اَلْقَلُم أحَدُ اللِّسانَيْنِ وَالْعَمُّ أحَدُ الاَْبَوَيْنِ وَقِلَّةُ الْعِيالِ أَحَدُ الْيَسارَيْنِ وَالْقَناعَةُ أحَدُ الرِّزْقَيْنِ وَالْهَجْرُ أَحَدُ الْفِراقَيْنِ وَالْيَأْسُ أَحَدُ النَّجْحَيْنِ; قلم يكى از دو زبان و عمو يكى از دو پدر و كمى عيال يكى از دو آسايش و قناعت يكى از دو روزى و قهر كردن يكى از دو فراق و مأيوس شدن يكى از دو پيروزى است».🍃✨
🌸 🌸
در اين كه آيا اين سخن امام(عليه السلام) تشويقى بر تحديد نسل به هنگام محدود بودن درآمدهاست يا نه اختلاف نظر است.❗️
✴️بعضى معتقدند كه اين كلام حكيمانه ناظر به مسئله تحديد نسل است و جامعه اسلامى را دعوت مى كند كه در صورت كمبودها، مواليد را كنترل كنند مبادا به زحمت بيفتند، در حالى كه جمعى ديگر عقيده دارند اين جمله چنين مفهومى را ندارد،
♻️ بلكه تنها بيان واقعيت است و تسلى خاطرى است براى كسانى كه فرزندان كمى دارند و از آن رنج مى برند. درست مثل اين كه هرگاه كسى مركبى نداشته باشد به او مى گويند: نداشتن مركب سبب آسودگى از هزينه هاى مختلف آن است.
@nahjamira 🔰
#حکمت142
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ .✨
🍏🍏🍎🍏🍏🍎🍏
و درود خدا بر او فرمود: دوستی کردن نیمی از خردمندی است.😊
@nahjamira
🔖1.شرح و تفسير حکمت142
✅ نقش محبّت در زندگى
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مى فرمايد: «اظهار محبت و دوستى با مردم نيمى از عقل است»; (التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ).🌙⭐️
✴️تعبير به «نيمى از عقل» اشاره به اين است كه كارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودد» اين است كه كارهايى انجام دهد كه نشانه كمال محبت و دوستى باشد;
🌸🍀
در مشكلات به يارى آنها بشتابد و در برابر كارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقام جويى عفو كند و در برابر مردم تواضع كند، و به آنها احترام بگذارد.
🍄 مجموعه اين امور و مانند آن را «تودد» مى گويند كه آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زيادى در سايه تودد براى انسان پيدا مى شوند، اگر اهل كسب و تجارت باشد مشتريان او فراوان مى گردند و چنانچه پدر و بزرگ تر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقه مند مى شوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از محبت و آرامش و همكارى خواهد بود.
@nahjamira 🐠