✨﷽✨
✅مراقب دینمان باشیم
✍روزي (عقيل ) برادر (امام علي ) عليه السلام از حضرتش درخواست كمك مالي كرد و گفت : من تنگدستم مرا چيزي بده . حضرت فرمود : صبر داشته باش تا ميان مسلمين تقسيم كنم ، سهميه ترا خواهم داد . عقيل اصرار ورزيد ، امام به مردي گفت : دست عقيل را بگير و ببر در ميان بازار ، بگو قفل دكاني را بشكند و آنچه در ميان دكان است بردارد . عقيل در جواب گفت : مي خواهي مرا به عنوان دزدي بگيرند. امام فرمود : پس تو مي خواهي مرا سارق قرار دهي كه از بيت المال مسلمين بردارم و به تو بدهم ؟
عقيل گفت : پيش معاويه مي رويم ، فرمود : خود داني عقيل پيش معاويه رفت و از او تقاضاي كمك كرد . معاويه او را صد هزار درهم داد و گفت : بالاي منبر برو بگو علي عليه السلام با تو چگونه رفتار كرد و من چه كردم . عقيل بر منبر رفت و پس از سپاس و حمد خدا گفت : مردم من از علي عليه السلام دينش را طلب كردم مرا كه برادرش بود رها كرد و دينش را گرفت ، ولي از معاويه درخواست نمودم مرا بر دينش مقدم داشت .
📚پند تاریخ ج ۱ ص۱۸۰
@nahjamira
سلام.
متاسفانه ایتا یکی دوروزه خیلی خیلی اذیت میکنه، تمام تلاشمو میکنم امشب بتونم ادامه شرح وتفسیر بذارم.
🍎9#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
🍏در سومين تفاوت مى فرمايد: «دست پروردگانِ مال، به زوال آن از بين مى روند (ولى دست پروردگان علوم پايدارند)»;✨ (وَصَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِهِ).
⚠️بسيار ديده ايم ثروتمندانى را كه در زمان ثروت، دوستان بى شمار و مخلصان فراوانى دارند; اما آن روز كه ورشكست گردند و اموال شان از بين برود همه از اطراف آنها پراكنده مى گردند;
🔆اما عالم اگر روزى بيمار شود و نتواند افاضه علم كند و يا از دنيا برود شاگردانش جاى او را مى گيرند و خلأ ناشى از بيمارى يا فقدانش را پر مى كنند.
🍏🍏🍏
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
علم بهتر است یا ثروت؟
💥مقایسه علم وثروت در نهجالبلاغه
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
🍎10#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
🍎امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به چهارمين امتياز علم بر مال پرداخته، مى فرمايد:
✨ «اى كميل بن زياد! آشنايى با علم و دانش آيينى است كه انسان به آن جزا داده مى شود و بايد به آن گردن نهد، به وسيله آن در دوران حيات، كسب طاعت فرمان خدا مى كند و بعد از وفات نام نيك از او مى ماند (در حالى كه مال به تنهايى نه وسيله طاعت است نه سبب نيك نامى بعد از مرگ)»;✨
🔮«أُحْدُوثه» به معناى چيزى است كه مردم درباره آن سخن مى گويند و در اينجا به معناى نام و نشان و «جَميلَ الاُْحْدُوثَة» به معناى نام نيك است.
🔮تعبير به «مَعْرِفَةُ الْعِلْم» به معناى آشنايى با علوم و دانش هاست نه آشنايى به اهميت علم آنگونه که بعضی شارحان آورده اند...
🍋🍋🍋🍏🍎🍎🍎
در حديثى كه در كتاب كافى از اميرمؤمنان(عليه السلام)نقل شده است مى خوانيم كه فرمود:
🔶 «اعْلَمُوا أَنَّ صُحْبَةَ الْعَالِمِ وَاتِّبَاعَهُ دِينٌ يُدَانُ اللَّهُ بِهِ وَطَاعَتَهُ مَكْسَبَةٌ لِلْحَسَنَاتِ مَمْحَاةٌ لِلسَّيِّئَاتِ وَذَخِيرَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرِفْعَةٌ فِيهِمْ فِي حَيَاتِهِمْ وَجَمِيلٌ بَعْدَ مَمَاتِهِمْ;
✨بدانيد همنشينى عالم و پيروى از دانشمند آيينى است كه خدا باآن پرستش مى شود و پيروى از عالم سبب كسب حسنات و محو سيئات و ذخيره مؤمنان و مايه برترى و افتخار در حياتشان و نام نيك بعد از وفاتشان خواهد بود».🍎
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
این الرجبیون؟
🍃✨حديث قدسی:
💖 #ماه_رجب ماه من،
بنده، بنده من
و رحمت، رحمت من است،
هرکه دراین ماه مرا بخواند، اجابتش کنم وهرکه حاجت آورد عطایش کنم.
و هرکس از من هدایت جوید هدایتش کنم.
📌فضائل الاشهر، ص31
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
👌 داستان کوتاه پند آموز
💭 مرد بیسوادی قرآن میخواند ولی معنی قرآن را نمیفهمید. روزی پسرش از او پرسید: چه فایده ای دارد قرآن میخوانی، بدون اینکه معنی آن را بفهمی؟
پدر گفت: پسرم!
سبدی بگیر و از آب دریا پرکن و برایم بیاور.
پسر گفت: غیر ممکن است که آب در سبد باقی بماند.
💭 پدر گفت: امتحان کن پسرم
پسر سبدی که در آن زغال میگذاشتند گرفت و به طرف دریا رفت
سبد را زیر آب زد و به سرعت به طرف پدرش دوید ولی همه آبها از سبد ریخت و هیچ آبی در سبد باقی نماند
پسر به پدرش گفت؛ که هیچ فایده ای ندارد.
پدرش گفت: دوباره امتحان کن پسرم.
پسر دوباره امتحان کرد ولی موفق نشد که آب را برای پدر بیاورد. برای بار سوم و چهارم هم امتحان کرد تا اینکه خسته شد و به پدرش گفت؛که غیر ممکن است!
💭 پدر با لبخند به پسرش گفت:
سبد قبلا چطور بود؟ پسرک متوجه شد سبد که از باقیمانده های زغال، کثیف و سیاه بود، الان کاملاً پاک و تمیز شده است.
پدر گفت:
این حداقل کاری است که قرآن
برای قلبت انجام میدهد.
دنیا و کارهای آن، قلبت را از
سیاهی ها و کثافتها پرمیکند؛
خواندن قرآن همچون دریا
سینه ات را پاک میکند،
حتی اگر معنی آنرا ندانی...!!
#تلنگرانه
@nahjamira
⚘ به عشق روزگار با تو بودن
عجب صبری به دنیا
پیشه کردیم
ولی روز ظهورت یابن الزهرا
ز سینه می گشاییم عقده ها را⚘
🍃بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد...
#اللهمعجللولیکالفرج
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
🍎10#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎 🍎امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به چهارمين امتياز علم بر مال پرداخته،
🍎11#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
✨در پنجمين مقايسه حضرت مى فرمايد: «علم حاكم است و مال محكوم عليه (علم فرمانده است و مال فرمان بردار)»; (وَالْعِلْمُ حَاكِمٌ، وَالْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ).
🌸 بديهى است مال و ثروت در سايه علم و دانش پديد مى آيد; مديريت هاى شايسته، آگاهى به فنون زراعت و تجارت و امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث گسترش اموال و ثروت هاست
🍏🍏🍎
و آنچه مايه برترى بخشى از كشورها بر ساير كشورهاى جهان و حاكميت آنها بر مسائل سياسى و فرهنگى جهان شده همان پيشرفت علمى آنهاست كه هم اقتصادشان را شكوفا كرده و هم پايه هاى حاكميت شان را بر مسائل سياسى تقويت نموده است.👌
@nahjamira
🍎12#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
✨آن گاه امام(عليه السلام) در ششمين و آخرين برترى علم و دانش بر مال و ثروت چنين مى فرمايد: «اى كميل! ثروت اندوزان هلاك شده اند در حالى كه ظاهراً در صف زندگانند; ولى دانشمندان تا جهان برقرار است زنده اند خود آنها گرچه از ميان مردم بيرون رفته اند; ولى چهره و آثارشان در دل ها ثبت است».
♻️☢♻️
🌸مى دانيم فرق موجود زنده و مرده در تأثيرگذارى آن است، بنابراين ثروت اندوزانى كه نه خود از اموالشان استفاده مى كنند و نه ديگران بهره مند مى شوند در حكم مردگانند،
⏪ زيرا هيچ اثرى از آنها ديده نمى شود;
ولى دانشمندانى كه سال ها و قرن ها چشم از جهان فرو بسته و شاگردان و كتاب ها و آثارشان در همه جا به چشم مى خورد در واقع زنده اند. مگر يك عالم زنده چه مى كند؟ شاگرد پرورش مى دهد، مردم را هدايت و از آيين حق دفاع مى كند. هرگاه پس از وفات آثار علمى آنها همين كارها را انجام دهد گويى آنها زنده اند.✴️
🍏🍎🍏
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
🍎13#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
🍃 از سويى ديگر در حديثى از همان حضرت كه در غررالحكم آمده مى خوانيم:
«العالِمُ حَىٌّ وَإنْ كانَ مَيِّتاً، الْجاهِلُ مَيِّتٌ وَإنْ كانَ حَيّاً; عالم زنده است، هرچند از دنيا رفته باشد و جاهل مرده، هرچند در زمره زندگان باشد».
🍏🍎
روشن مى شود كه در فرهنگ اسلام علم و عالم و دانشمند حرف اول را مى زنند و ساير مواهب الهى تحت سلطه و سيطره آنهاست.
💠حاملان علم چند گروهند
امام(عليه السلام) در اين بخش از كلام نورانى و پربار و حكمت آميزش بعد از ذكر اهميت علم و علما و برترى علم بر مال و ثروت مى فرمايد: «(بدان اى كميل) در اينجا علم فراوانى است ـ و با دست اشاره به سينه مباركش كرد ـ »; (هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً ـ وَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ ـ).✨✅
🔮سپس فرمود: «اى كاش افراد لايقى براى آن مى يافتم (تا به آنها تعليم دهم)»; (لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً).
⭕️منظور از اين علم چه علمى است؟ به نظر مى رسد علوم مربوط به صفات جمال و جلال خداوند و عرفان ذات مقدسش و اسرار جهان آفرينش و مقامات انبيا و اوليا و حوادث مربوط به آينده باشد كه #تحمل اين علوم را همه كس ندارد⬅️ بلكه جمعى از پاكان و #خاصان و اولياء الله و اتقيا مى توانند حامل اين علوم باشند و از آن به طور صحيح استفاده کنند.
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
.
هــر کــس بـه مقامـات رسیــد از همــه ی دهــر
در زندگـــــے اش نــوکــر دربــار علــــے بـــود
#یاعلی (ع)💕
#فضائل
@nahjamira
🔮 #خطبه19
#بخش_اول
💠و من کلام له ( علیه السلام )
> قاله للأشعث بن قیس و هو علی منبر الکوفة یخطب، فمضی فی بعض کلامه شیء اعترضه الأشعث فیه، فقال یا أمیر المؤمنین، هذه علیک لا لک ، فخفض علیه السلام إلیه بصره ثم قال <
✨مَا یُدْرِیکَ مَا عَلَیَّ مِمَّا لِی عَلَیْکَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللَّاعِنِینَ حَائِکٌ ابْنُ حَائِکٍ مُنَافِقٌ ابْنُ کَافِرٍ
🔸وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَکَ الْکُفْرُ مَرَّةً وَ الْإِسْلَامُ
أُخْرَی فَمَا فَدَاکَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُکَ وَ لَا حَسَبُکَ
🔮🔮🌗🔮🔮🔮🌔🔮🔮
🌾 خطبه ۱۹- به اشعث بن قیس
➖سوابق تاریخی نکوهیده اشعث بن قیس
📌از سخنان آن حضرت است به اشعث بن قيس. امام بر منبر كوفه سخنراني مي فرمود، در ضمن گفتارش مطلبي عنوان كرد كه اشعث بر آن حضرت اعتراض نموده، گفت: يا اميرالمؤمنين اين مطلب به زيان توست نه به سودت. امام نگاهش را به او دوخت و فرمود:
🔸چه کسی تو را آگاهاند که چه چیزی به سود، یا زیان من است؟ لعنت خدا و لعنت لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبر متکبر زاده، منافق پسر کافر،
‼️ سوگند به خدا، تو یکبار در زمان کفر و بار دیگر در حکومت اسلام، اسیر شدی، و مال و خویشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فریادت برسد...
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
#استغفار_هفتاد_بند ۲۳
🌹استغفار هفتاد بند امیر المومنین🌹
#بند_بیست_و_سه
اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ دَخَلْتُ فِیهِ بِحُسْنِ ظَنِّی بِکَ أَنْ لَا تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ وَ رَجَوْتُکَ لِمَغْفِرَتِهِ فَأَقْدَمْتُ عَلَیْهِ وَ قَدْ عَوَّلْتُ نَفْسِی عَلَى مَعْرِفَتِی بِکَرَمِکَ أَنْ لَا تَفْضَحَنِی بَعْدَ أَنْ سَتَرْتَهُ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ.
📝ترجمه ی بند ۲۳
بار خدایا ❗️
از تو آمرزش میطلبم 🙏🏻
برای هر گناهی که وارد آن شدم 🚶🏻
به واسطه ی حسن ظنّ به تو که مرا بر آن عذاب نمیکنی 🔆
و امیدوار بودم که آن را می آمرزی پس به آن اقدام کردم 🤦🏻♂
در حالی که اتّکای من بر کَرَمی بود که از تو می شناختم، که دیگر پس از آن که آن را بر من پوشاندی رسوایم نمیکنی🍂
پس بر محمد و آل محمد 🌷درود فرست و این گونه گناهان را بر من بیامرز
ای بهترین آمرزندگان!🍃
#تلنگرانه
#ماه_رجب ماه استغفار
@nahjamira
🔮#خطبه19
#بخش_دوم
🌓 وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَی قَوْمِهِ السَّیْفَ وَ سَاقَ إِلَیْهِمُ الْحَتْفَ لَحَرِیٌّ أَنْ یَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لَا یَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ .
#قال السید الشریف : یرید ( علیه السلام ) أنه أسر فی الکفر مرة و فی الإسلام مرة .
🍃و أما قوله ( علیه السلام ) دل علی قومه السیف فأراد به حدیثا کان للأشعث مع خالد بن الولید بالیمامة غر فیه قومه و مکر بهم حتی أوقع بهم خالد و کان قومه بعد ذلک یسمونه عرف النار و هو اسم للغادر عندهم .
🔮🔮🔮🌗🔮🔮🌔🔮🔮🔮
💢آن کس که خویشان خود را به دم شمشیر سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وی خشم گیرند و بیگانگان به او اطمینان نداشته باشند.
🍃(منظور امام (ع) این است که اشعث ابن قیس یک بار وقتی که کافر بود اسیر شد و بار دیگر آنگاه که مسلمان شد و شمشیرها را به سوی قبیله اش راهنمایی کرد،♨️
⚠️ مربوط به جریانی است که اشعث قبیله خود را فریب داد تا خالد بن ولید، آنها را غافلگیر کند و از دم شمشیر🗡 بگذراند که پس از آن خیانت او را با لقب (عرف النار) چیزی که آتش🔥 را بپوشاند، می نامیدند و این لقبی بود که به نیرنگباز می دادند).
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
امام على عليه السلام:
هر كه تلخى دوا را تحمل نكند، درد و بيمارى اش ادامه يابد
مَن لم يَحتَمِلْ مَرارَةَ الدواءِ دامَ ألَمُهُ
غررالحكم حدیث 9209
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
🍎13#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎 🍃 از سويى ديگر در حديثى از همان حضرت كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: «العا
🍎14#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
✨امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن از چهار گروه نام مى برد كه هيچ كدامشان شايسته حمل اين علوم الهى و اسرارآميز نيستند.
🍏🍏
در مورد گروه اول مى فرمايد: 💫«آرى كسى را مى يابم كه زود درك مى كند ولى (از نظر تقوا) قابل اطمينان و اعتماد نيست و دين را وسيله دنيا قرار مى دهد و از نعمت خدا بر ضد بندگانش استفاده مى كند و از دلائل الهى بر ضد اوليائش كمك مى گيرد»;💫
(بَلَى أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُون عَلَيْهِ، مُسْتَعْمِلاً آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا، وَمُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَبِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ).
🍋🍋🍋
«لَقِن» به معناى زيرك و باهوش است.✔️
🍁اين گروه همان عالمان بى تقوا هستند كه از نظر علمى ممكن است مراحلى را طى كرده باشند; ولى از نظر تعهد و احساس مسئوليت الهى پايشان لنگ است.
❌❌
اينها همان عالمانى هستند كه در دستگاه خلفاى جور و سلاطين ظالم توجيه گر اعمالشان بوده و تاريخ افرادى از اين قبيل را به خاطر دارد كه حتى گاه براى حفظ موقعيتشان #فتوا به ريختن #خون بى گناهان مى دادند و اينها خطرناك ترين دشمنان اسلامند.📛
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش
🍎15#شرح_و_تفسير_حکمت147🍎
🍃در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود:
✨«الدِّينَارُ دَاءُ الدِّينِ وَالْعَالِمُ طَبِيبُ الدِّينِ فَإِذَا رَأَيْتُمُ الطَّبِيبَ يَجُرُّ الدَّاءَ إِلَى نَفْسِهِ فَاتَّهِمُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّهُ غَيْرُ نَاصِح لِغَيْرِهِ;
دينار موجب بيمارى دين است و عالِم طبيب دين است. هرگاه ديديد طبيب عوامل بيمارى را به سوى خود مى كشد او را در طبّش متهم سازيد و بدانيد (كسى كه به خودش رحم نمى كند) خيرخواه ديگران نيست».✨
🍏🍏🍎🍏🍏🍎🍏🍏🍎
💠سپس درباره گروه دوم مى فرمايد: «يا كسى كه مطيع حاملان حق است; اما چون بصيرتى به پيچ و خم هاى علم و شبهات ندارد با نخستين شبهه و ايراد، شك در دل او پيدا مى شود.‼️
✴️ آگاه باش (اى كميل!) نه اين به درد مى خورد و نه آن»; (أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ، لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ، يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لاَِوَّلِ عَارِض مِنْ شُبْهَة. أَلاَ لاَ ذَا وَلاَ ذَاكَ).
✳️«اَحْناء» جمع «حِنْو» در اصل به هرچيزى گفته مى شود كه پيچ و خمى داشته باشد سپس به معناى جوانب نيز آمده است (چرا كه جوانب و اطراف اشيا غالباً انحنايى دارد).
⭕️اين گروه از يك نظر نقطه مقابل گروه اول اند...
🌍 eitaa.com/nahjamira ایتا
🌍 sapp.ir/nahj.amir.a سروش