eitaa logo
نهج البلاغه 📜
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
595 ویدیو
27 فایل
📍مطالعه ترتیبی کتاب ارزشمند نهج البلاغة 🖇به همراه شرح مختصر ارتباط با ادمین 👇 Yazahra256 کپی آزاد به شرط: _ 5صلوات جهت تعجیل در امر فرج
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹سهم : از حکمت ۲۴۴ تا ۲۵۲ ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : خدا را در هر نعمتی حقی است، هر كس آن را بپردازد فزونی يابد و آن كس كه نپردازد و كوتاهی كند در خطر نابودی قرار گيرد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : هنگامی كه توانایی فزونی يابد، شهوت كاستی گيرد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از گريختن نعمتها بپرهيزيد زيرا هر گريخته ای باز نمی گردد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : بخشش بيش از خويشاوندی محبّت آورد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : چون كسی به تو گمان نيك برد، خوش بينی او را تصديق كن. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : بهترين كارها آن است كه با ناخشنودی در انجام آن بكوشی. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : خدا را از سست شدن اراده های قوی، گشوده شدن گره های دشوار و درهم شكسته شدن تصميم ها شناختم. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : تلخكامی دنيا شيرينی آخرت و شيرينی دنيای حرام تلخی آخرت است. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : خدا «ايمان» را برای پاكسازی دل از شرك، و «نماز» را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و «زكات» را عامل فزونی روزی و «روزه» را برای آزمودن اخلاص بندگان و «حج» را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان و «جهاد» را برای عزت اسلام و « امر به معروف» را برای اصلاح توده های ناآگاه و «نهی از منكر» را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها، «صله رحم» را برای فراوانی خويشاوندان و «قصاص» را برای پاسداری از خونها و اجرای «حدود» را برای بزرگداشت محرمات الهی و ترك ميگساری را برای سلامت عقل و دوری از دزدی را برای تحقق عفت و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان و (گواهی دادن) را برای به دست آوردن حقوق انكارشده و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی و «سلام كردن» را برای امنيت از ترسها و «امامت» را برای سازمان يافتن امور امّت و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری واجب كرد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
AUD-20210920-WA0072.mp3
3.58M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم : از حکمت ۲۴۴ تا حکمت ۲۵۲ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
AUD-20210920-WA0071.mp3
6.12M
.🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۴۴ تا حکمت۲۵۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۶) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش گفت :«من به هیچ عنوان قصد فروش آن را ندارم. باید رابطه ای بین این کتاب و رؤیایی که دیشب دیدم وجود داشته باشد . دلم می خواهد هرچه زودتر این رابطه را کشف کنم. ایرینا گفت : «تو در لبنان دوستی داشتی به نام جرج جرداق ، همان نویسندهٔ مسیحی که دربارهٔ علی کتابی نوشته بود.» کشیش گفت : « تو به نکتهٔ خوبی اشاره کردی ایرینا. اصلاً یادم به جرج جرداق و کتابش نبود . ایرینا صندلی ای را که کنار پنجره بود ، برداشت و پهلوی میز گذاشت و روی آن نشست و گفت : « پس خوب است تلفنی به او بزنی و بگویی کتابش را برایت بفرستد. کشیش سرش را تکان داد گفت : « پیشنهاد خوبی دادی ایرینا ، او تنها کسی است که می تواند در این باره کمکم کنند ؛ چون اصلاً دوست ندارم برای این کار به سراغ مسلمانان بروم . هرچه زودتر باید به او زنگ بزنم . » ↩️ ادامه دارد...
🌱 🔰 مقاومت کن 🌹حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: در مقابل دغدغه‌ها و ناراحتی‌هایی که برایت پیش می‌آید، با صبر زیاد و اطمینان به خدا مقاومت کن. 📜 ، برگرفته از نامه ۳۱ 💌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ» 🔰 محور اصلی پیام این حکمت، عُجب و خودپسندی است. 🔻 دو نکته درباره این حکمت ضروری است: 1⃣ نکته اول اینکه بار اصلی مقصود و منظور امیرالمؤمنین (علیه السلام) فهماندن نهایت زشتی و پلیدی صفت عُجب و خودپسندی است. لذا به هیچ وجه در صدد تأیید معصیت نیستند که بعضی جاهلان گفتند ببین گناه را تأیید کرد، فرمود گناهی که تو را شرمنده کند بهتر از عبادتی است که تو را به عُجب وادارد ؛ اصلاً اینگونه نیست. کسی که کمی با ادبیات آشنایی داشته باشد، می فهمد که این یک نوع استعاره است که ببین گناه چقدر بد است ، از آن بدتر عبادتی است که عُجب بیاورد. بنابراین سنگینی مقصود در حکمت ۴۶ بر عُجب است‌. 2⃣ اما نکته دوم، شرح این حکمت با نهج البلاغه است. اولاً باید دانست که عُجب، چه مهالک و ضررها و زیان هایی دارد. 🔰 مولا علی (علیه السلام) عُجب و خودپسندی را بدترین ترس و تنهایی می دانند. 🔻 در حکمت ۳۸ می فرمایند: « إنَّ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ "وحشتناک ترین وحشت عُجب و خودپسندی است." 🔻 در حکمت ۱۱۳ هم می فرمایند: « لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛ " هیچ تنهایی وحشتناک تر از عُجب نیست. " 🔻در حکمت ۱۶۷ عُجب را مانع زیاد شدن و فزونی یافتن نعمت های خدا می دانند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ » 🔻 و در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند: «وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ » "بدان همانا عُجب و خودپسندی برخلاف راه درست و آسیب رسان به قلب و عقل است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
AUD-20210920-WA0070.mp3
2.95M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى 🎙حجت الاسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 سهم : از حکمت ۲۵۳ تا حکمت ۲۶۰ •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : آنگاه كه خواستيد ستمكاری را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد از «جنبش و نیروی الهی بیزار است » زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاری، در كيفر او شتاب شود، اما اگر در سوگند خود بگويد (به خدایی كه جز او خدایی نيست) در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگی ياد كرد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : ای فرزند آدم! خودت وصی مال خويش باش، امروز بگونه ای عمل كن كه دوست داری پس از مرگت عمل كنند. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : تندخويی بی مورد نوعی ديوانگی است، زيرا كه تندخو پشيمان می شود و اگر پشيمان نشد پس ديوانگی او پايدار است. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : سلامت تن در دوری از حسادت است. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : ای كميل! خانواده ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگواری و شبها در رفع نياز خفتگان بكوشند، سوگند به خدایی كه تمام صداها را می شنود، هر كس دلی را شاد كند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالی بر او باريدن گرفته و تلخی مصيبت را بزدايد چنانكه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : هرگاه تهيدست شديد با صدقه دادن، با خدا تجارت كنيد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : وفاداری با خيانتكاران نزد خدا نوعی خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفاداری است. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : بسا احسان پياپی خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشی خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
AUD-20210909-WA0029.mp3
3.31M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم : از حکمت ۲۵۳ تا حکمت ۲۶۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۷) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش بعد از شام هنوز پشت میز کارش ننشسته بود که تلفن زنگ خورد. صدای پروفسور را شناخت و در جواب پروفسور که پرسیده بود با گنج باد آورده ات چه میکنی؟ گفت :«خبرهای خوبی برایت دارم پروفسور، دیشب بخش هایی از آن را خواندم ، موضوعش یکی از قدّیس های دین اسلام است ؛ شخصی به نام علی که مسلمانان لبنان به او امام علی می گویند. شاید اسمش به گوشت خورده باشد.» پروفسور گفت : « من در مسائل دینی اطلاعات چندانی ندارم. در دین اسلام فقط محمد را می شناسم. حالا این کتاب را خود علی که می گویی نوشته است؟» کشیش جواب داد : « نه ! نویسنده اش مردی است که هم عصر علی بوده و قلم خوبی دارد. با یکی از دوستان نویسنده ام در لبنان تماس گرفتم ، او چند عنوان کتاب دربارهٔ علی نوشته است . قرار است به من کمک کند تا کتاب های مرتبط با آن را مطالعه کنم. » پروفسور پرسید : « این دوستت که می گویی مسلمان است لابد ! » کشیش گفت : « جالب است بدانی که او یک نویسنده و متفکر مشهور مسیحی است. می گفت علی یکی از مردان بزرگ تاریخ ماست . او را به عیسی مسیح تشبيه می کرد. اما نکتهٔ جالب تر اینکه علی کتابی دارد به نام نهج البلاغه ، من این کتاب را در بیروت دیده بودم ، اما هرگز رغبتی به مطالعهٔ آن نداشتم. دوستم می گفت نهج البلاغه تنها کتابی است که با مطالعهٔ آن می توانی علی را آن چنان که هست بشناسی.» پروفسور گفت : « حالا چه اصراری است که علی را بشناسی ؟ ↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش علم و ادب و تفکّر 💠 دانش، ميراثی گرانبها و آداب زيورهای هميشه تازه و انديشه آيينه ای شفاف است. 📒 ، حکمت ۵
AUD-20210909-WA0027.mp3
1.9M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۵۳ تا حکمت۲۶۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 برای فهم اینکه چرا عُجب، ضد الصّواب است، در خطبه ۹۱ می خوانیم: « وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ» فرشتگان که الگوی پاکی هستند، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « هرگز آنها دنباله رو اعجاب نبودند، تا آنچه از اعمال صالح را که در گذشته انجام دادند را زیاد بشمارند. » 🔻 و بر این اساس مولا علی (علیه السلام) ، در حکمت ۱۵۰ می فرماید: « لاتَکن مِمَّن يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ » " از کسانی نباش وقتی که سلامتی خود را باز می یابد به برکت خدا، این را به خودش نسبت می دهد و دچار عجب می شود؛ وقتی که مبتلا به بیماری گرفتاری می شود، نا امید می شود." در واقع حضرت می خواهند به ما بفهمانند که نشانه مهم عُجب این است که فرد دارای عجب هر چه خوبی است از خودش می داند و هرچه بدی است از خدا. 🔻 مسأله بعدی شناخت ارزش ندامت و شرم و حیا در محضر خداست؛ مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ ندامت و احساس پشیمانی را نقطه آغاز توبه واقعی می دانند و می فرمایند: «أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى» " آغاز توبه، ندامت از آنچه که در گذشته انجام شده است می باشد. " 🔻 لذا در خطبه اول نهج البلاغه هم در مورد حضرت آدم هم اینگونه بیان می کنند که: « وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَدلِ وَجَلًا وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً » " آدم (علیه السلام) وقتی متوجه این خطایش شد که نباید از شجره ممنوعه می خورد، به جای آن جدل که در آن باغ بهشتی می کرد، ترس از خدا جایش را در دل او گرفت و به جای فریبی که از شیطان خورد ندامت و پشیمانی در دلش شعله زد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم روز بیست و نهم - از حکمت ۲۶۱ تا حکمت ۲۶۸.mp3
2.8M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم : از حکمت ۲۶۱ تا حکمت ۲۶۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : از حکمت ۲۶۱ تا ۲۶۸ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار و غارت كردن آن را شنيد، تنها و پياده به طرف پادگان نظامی كوفه (نخيله) حركت كرد، مردم خود را به او رسانده، گفتند ای اميرمؤمنان ما آنان را كفايت می كنيم، فرمود:) شما از انجام كار خود درمانده ايد! چگونه كار ديگری را برايم كفايت می كنيد؟ اگر رعايای پيش از من از ستم حاكمان می ناليدند، امروز من از رعيت خود می نالم، گویی من پيرو و آنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند. (دو نفر از ياران جلو آمدند و يكی گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، ای اميرمؤمنان فرمان ده تا هرچه خواهی انجام دهم، امام فرمود:) شما كجا؟ و آنچه من می خواهم كجا؟ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پنداری كه من اصحاب جمل را گمراه می دانم؟ چنين نيست، امام فرمود:) ای حارث تو زير پای خود را ديدی، اما به پيرامونت نگاه نكردی، پس سرگردان شدی، تو حق را نشناختی تا بدانی اهل حق چه كسانی می باشند؟ و باطل را نيز نشناختی تا باطل گرايان را بشناسی. (حارث گفت من و سعيد بن مالك و عبدالله بن عمر، از جنگ كنار می رويم، امام فرمود:) همانا سعيد و عبدالله بن عمر، نه حق را ياری كردند و نه باطل را خوار ساختند. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : همنشين پادشاه، شيرسواری را ماند كه ديگران حسرت منزلت او را دارند، ولی خود می داند كه در جای خطرناكی قرار گرفته است. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : با بازماندگان ديگران نيكی كنيد، تا حرمت بازماندگان شما را نگاه دارند. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان و اگر نادرست، درد جان است. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : (شخصی از امام خواست تا ايمان را توصيف كند) و درود خدا بر او فرمود: فردا نزد من بيا تا در جمع پاسخ گويم، كه اگر تو گفتارم را فراموش كنی ديگری آن را در خاطرش سپارد، زيرا گفتار چونان شكار رمنده است، يكی آن را به دست آورد و ديگری آن را از دست می دهد (پاسخ امام در حكمت ۳۱ آمد كه ايمان را بر چهار شعبه تقسيم كرد.) ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : ای فرزند آدم! اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده از عمر تو باشد خدا روزی تو را خواهد رساند. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📒 : در دوستی با دوست مدارا كن، زيرا شايد روزی دشمن تو گردد و در دشمنی با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزی دوست تو گردد. ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۶۱ تا حکمت ۲۶۸.mp3
3.98M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۶۱ تا حکمت ۲۶۸ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۸) 📚 انتشارات عهدمانا معاویه را وقتی دیدم ، عبوس بود و عصبی. با چند مزاح و لطیفه و با تمجید از سخنرانی اش در مسجد ادامه دادم ، اما گفتم : حکومت ماندگار با مردم داری سازگار نیست . حاکمان دانا ، مردم را جز گوسفند و میش نمی پندارند که باید از شیر آنها نوشید و گوشتشان را قوت جسم و جان قرار داد. چوپان خوب ، چویانی است که نخست گوسفند را پروار و سپس او را ذبح کند . از سویی ، حاکمی می تواند سال ها بر مسند قدرت تکیه زند که شیوه های برخورد با مردم را نیک بداند. قدرت شمشیر و زور و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم ، شیوه ای است که بسیاری از حاکمان از آن پیروی کرده اند و می کنند ، اما این شیوه چندان دوام نمی آورد ، بالاخره روزی خواهد رسید که مردم قيام کنند و در آن روز، حتی قادر نخواهی بود سربازان خود را به جنگ آن ها بفرستی ؛ زیرا سربازان تو ، خود فرزندان این مردم اند. حاکمی که به دوام قدرت و حکومت خود فکر میکنند زورگویی به مردم را چاشنی خدعه و نیرنگ هایی می کند که لازمهٔ هر حکومتی است . مردم را فقط با سیاست و تدبیر می توان استحمار کرد. مردم طرفدار رسول الله و دین اند ؛ پس تو نیز چون آنان خود را دین خواه نشان بده و در مجالس و مراسم مذهبی شان حاضر شو. مردم اگر بدانند رهبرانشان با آنان همدل و هم کیش هستند ، جان و مال خود را فدای آن ها خواهند کرد. علمای دینی و امامان جماعت دین دار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند . ↩️ ادامه دارد...
🔰موضوع: امام شناسی در نهج البلاغه(۴) 💠 من همواره منتظر سرانجام حيله گری شما مردم بصره بودم و نشانه های فريب خوردگی را در شما می نگريستم. تظاهر به دين داری شما پرده ای ميان ما کشيد ولی من با صفای باطن درون شما را می خواندم. من برای واداشتن شما به راههای حق که در ميان جادّه های گمراه کننده بود، به پاخاستم در حالیکه سرگردان بوديد و راهنمايی نداشتيد. تشنه کام هرچه زمين را می کنديد قطره آبی نمی يافتيد، امروز زبانِ بسته را به سخن می آورم. دُور باد رأیِ کسی که با من مخالفت کند. از روزی که حق به من نشان داده شد هرگز در آن شک و ترديد نکردم، کناره گيری من چونان حضرت موسی(علیه السلام) برابر ساحران است که بر خويش بيمناک نبود، ترس او برای اين بود که مبادا جاهلان پيروز شده و دولت گمراهان حاکم گردد. امروز ما و شما بر سر دو راهی حقّ و باطل قرار داريم، آن کس که به وجود آب اطمينان دارد تشنه نمی ماند. 📒 ، خطبه ۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش و آثار شرم و حیا در مقابل خدا در حکمت ۲۲۳ می فرمایند: « مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ» " کسی که حیا لباس خودش را بر تن او پوشانده باشد، مردم عیب او را نمی بینند." 🔻در حکمت ۱۱۳ حیا را درجه اعلای ایمان می دانند و می فرمایند: « لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ » ؛ ایمانی مانند حیا و صبر نیست. 🔻 و نهایتاً در خطبه ۲۲۲ به عنوان الگوی انسان هایی که همواره از خدا احساس شرم و حیا و خجالت و از اعمال شان احساس ندامت دارند، اولیاء خدا و اهل الذّکر را معرفی می کنند و می فرمایند: « أهلُ الذِّکْر حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا، فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً، يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ » " اهل ذکر سنگینی بار گناهان خودشان را روی دوششان حس می کنند، خوب درک می کنند که نمیتوانند به تنهایی این بار را بکشند و با هم شروع می کنند به ناله کردن و گفتگو کردن، ناله دارند در درگاه خداوندشان از جایگاه انسانی که دچار پشیمانی و اعتراف به ناتوانی است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯