🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#توحید_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
مرحوم آیت الله بهجت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
🌿نه زاده و نه زاییده شده!
💢 اللّه الَّذی لَمْ یَلِدْ فَیَکُونَ مَوْلُوداً، وَ لَمْ یُولَدْ فَیَصِیرَ مَحْدُوداً. جَلَّ عَنِ اتِّخَاذِ الاَْبْنَاءِ
💢خداوند کسی را نزاده تا خود مولود باشد و از کسی زاده نشده تا محدود به حدودی باشد، بالاتر از آن است که فرزندانی بپذیرد.
(خطبه 186)"
حضرت امیر در این خطبه بیش از 70وصف از اوصاف ذات باریتعالی را می شمارد که در هیچ خطبه ای اینچنین گستردگی اوصاف جمال و جلال الهی دیده نمی شود.
در واقع امام در این خطبه قدرت بیان اندیشه الهی خود را در شرح پیچیده ترین اصل اعتقادی نشان داده و به بسط صفات ثبوتی و سلبی و اضافی حق تعالی می پردازد.
اما شرح این قسمت :
♦️بى شک همه این امور، زادن و زاییده شدن و صاحب زن و فرزند شدن از عوارض موجودات جسمانى است و خداوند سبحان نه جسم است و نه عوارض جسمانى دارد،
♦️ اضافه بر این، این امور هم نشانه حدوث است و هم نیاز، و او نه حادث است و نه نیازمند.
♦️جمله «لَمْ یَلِدْ فَیَکُونَ مَوْلُوداً» اشاره به وضع متعارف موجودات زنده است که از یک سو متولّد از دیگرى مى شوند و از سوى دیگر فرزندانى از آنها متولد مى شود، بنابراین نقض و ایراد در مورد حضرت آدم که او صاحب فرزند شد ولى خودش از کسى متولد نشد وارد نمى شود، زیرا آدم فردى استثنایى بود، به علاوه اگر آدم متولد از انسانى نشد متولد از خاک شد که این خود نوعى ولادت است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
VID_20211124_141851_519.mp3
4.11M
#چادر_خاکے
🎶 آشوبم تو آرومم باش
🎙 #امیر_برومند
4_5861507384005888802.mp3
12.74M
#خانواده_آسمانی_من
#استاد_شجاعی
#استاد_حدائق
#استاد_پناهیان
❓چرا برای ما، بیماریهای روحیمان، به اندازهی مشکلات زندگی و یا بیماریهای جسمیمان، مهم و آزاردهنده نیستند؟
❓چرا ما آنقدر که برای درمان جسم وقت میگذاریم، یا برای سلامتی مان هزینه میکنیم، برای سلامتِ روحمان دغدغه نداریم؟
#خودشناسی
4_5807416690434115167.mp3
8.4M
#مهندسی_فکر ۱۷
کسانی که به قوانینِ قضا و قدر در عالم آگاه نیستند؛
هرگز موفق به انتخاب هایی که قَدَرهای خوب بدنبال دارند، نمی باشند!
🏆اهل تفکر،
هرگز بدون شناختِ اندازه ها و فرمول های قضا و قدر ، دست به انتخاب نمیزنند.
و به همین دلیل میزان شکست شان کمتر است.
#امام_زمان #عج_الله_فرجه
#استاد_شجاعی 🎤
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهشت رفتن به همین سادگی
#استاد_پناهیان
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#توحید_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید سید محمد باقر صدر
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞 بسم الله الرحمن الرحیم
☘بی همتایش بدان!
💢مَا وَحَّدَهُ مَنْ کَیَّفَهُ، وَ لاَ حَقِیقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ، وَ لاَ إِیَّاهُ عَنَى مَنْ شَبَّهَهُ، وَ لاَ صَمَدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَیْهِ وَ تَوَهَّمَهُ.
💢بی همتایش ندانسته کسی که برای او (خداوند) چگونگی و کیفیت بپندارد، و به حقیقت او نرسیده است کسی که برایش همانند و همتایی بپندارد، و به او نپرداخته کسی که او را به چیزی مانند کند، و قصد او نکرده کسی که به او اشاره کند یا به خیالش آورده باشد.
(خطبه 186)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘در اين خطبه از اصول علم چيزى گرد آورده كه در ديگر خطبه ها نيست:"
☘و همانطور که در روز گذشته به آن اشاره کردیم شامل مطالب نفیس و مباحث پرارزشى از علم الهى است که در نهایت فصاحت و بلاغت و حسن اسلوب و انسجام عبارات، و زیبایى، بیان شده است.
در آغاز این خطبه امام(علیه السلام) به بخشى از صفات سلبیه خداوند اشاره مى کند
#اوصاف_سلبیه_باریتعالی
♦️امام(علیه السلام) در بیان نخستین وصف از اوصاف سلبیّه پروردگار به مسئله نفى کیفیّت از خداوند اشاره مى کند که همان حالتى است که به جسم مادى یا موجود روحانى عارض و وارد مى شود و چون در معرض تغییر قرار گرفتن، دلیل بر مخلوق بودن آن چیز است، ذات خداوند که ازلى و ابدى است در معرض کیفیّت و تغییر قرار نمى گیرد.
♦️در دومین وصف، هرگونه مثل و مانند و همتا را از خداوند نفى مى کند، زیرا اگر مثلى داشته باشد، اگر مثلیّت در همه جهات باشد، عین او مى شود.
و اگر مثلیت در بعضى از جهات باشد لازمه آن ترکیب است (ترکیب از مابه الاشتراک و مابه الامتیاز) و ترکیب با واجب الوجود بودن نمى سازد،
زیرا هر مرکّبى نیازمند به اجزاى خود است و نیاز در واجب الوجود مفهومى ندارد و واجب الوجود از هر نظر نامتناهى و بی نیاز است.
♦️در سومین وصف شبیه داشتن را از ذات مقدّس او نفی مى کند، زیرا ذات نامتناهى از جمیع جهات، شبیه و مانند ندارد.
(تفاوت مثل و شبیه از این جهت است که مثل در همه جهات وجودی یا اکثر صفات لحاظ مى شود و شبیه ممکن است در پاره اى از جهات و صفات باشد و در بقیه جهات و صفات نباشد).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7