🌹شرح #حکمت2 (۲)
🔻چهار عامل از عوامل طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1⃣ هوای نفس: در نامه 45 خطاب به عثمان بن حنیف فرماندار بصره مینویسند: «من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک، و از مغز گندم، و بافته هاى ابریشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هیهات که هواى نفس بر من چیره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد که طعامهاى لذیذ بر گزینم، در حالى که در «حجاز» یا «یمامه» کسى باشد که به قرص نانى نرسد، و یا هرگز شکمى سیر نخورد»
2⃣ احساس حاجت و نیازمندی به مردم: در نامه 53 در سیمای قضات وداوران خطاب به مالک اشتر می نویسند: «پس از انتخاب قاضى، هر چه بیشتر در قضاوت هاى او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار که نزدیکان تو، به نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد»
3⃣ سستی در یاری حق که طمع دشمن را بر می انگیزد : در بند 3 خطبه 166 می فرمایند : « اى مردم اگر دست از یارى حق بر نمى داشتید، و در خوار ساختن باطل سستى نمى کردید، هیچ گاه آنان که به پایه شما نیستند در نابودى شما طمع نمى کردند، و هیچ قدرتمندى بر شما پیروز نمى گشت»
4⃣ تکبر و سرکشی : در بند 4 خطبه 192 فرمودند: « افراد سرکش شما تسلیم شیطان شدند، و طمع ورزى او در شما کارگر افتاد، و این حقیقت بر همه آشکار گردید، و حکومت شیطان بر شما استوار شد، و با لشکر خویش به شما یورش برد، و شما را به ذلّت سقوط کشانید»
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_825047343362474815.mp3
5.63M
#تفسیر_تمثیلی
سوره بقره آیه16
اولئک الذین اشتروا الضلالة بالهدی....
استاد رنجبر
▪️بندگانی که به متاع ناچیز دنیا می چسبند به مثابه ماهی کنار ساحل است که با سرعت به دنبال کرم کوچکی، است وغافل از اینکه پشت آن قلابی است که....
عجب ماهیی! چه گذاشت دریا !چه برداشت، کرم،....
▪️دنیا ازمنظر قرآن بازار است ، محل داد وستد هست
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 کیدِ محیط
🔸 خدای سبحان فرمود ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾؛ دیگران كید دارند ما هم كید داریم ولی كید ما پیروز است. حیله، كید، مكر عبارت از آن كاری است كه نگذارد چیزی به هدف برسد؛ حیله را حیله گفتند برای اینكه حیلوله است حائل است مانع است نمی گذارد این وسیله به آن هدف برسد.
🔸 خیلی ها حیله می كنند كه نمی گذارند این #سالك به مقصد برسد این وسیله به هدف برسد و خدا هم حیله می كند، خیلی ها مكر می كنند و خدا هم مكر می كند، خیلی ها كید دارند خدا هم كید دارد؛ لكن می فرماید كید ما پیروز است. این معنایش این نیست كه كید آنها در مقابل كید ماست و كید ما در مقابل كید آنهاست و اینها به مصاف هم می روند ولی كید ما بزرگ تر و بیشتر و پیروز است؛ نه این طور نیست، بلکه كید آنها زیر مجموعه كار ماست!
🔸 فرمود: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾؛ نه اینكه اینها در قبال قدرت خدای سبحان موضع گیری بكنند منتها خدا قادرتر باشد، چون فرض ندارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ﴾ باشد و سراسر نظام هستی سپاهیان و سربازان خدا باشند اما مع ذلك در مقابل سربازان خدا عده ای هم موضع بگیرند، این فرض ندارد! این معنایش محدود و متناهی فرض كردن قدرت خداست. فرمود قدرت ما نامتناهی است، آن کارهایی هم كه آنها دارند انجام می دهند سربازان ما هستند، ما با سربازان خودمان همان ها را می گیریم.
🔸 فرمود ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ تمام نقشه هایی كه می كشند اینها سربازان مایند، اینها مأموران ما هستند كه دارند آنجا كار می كنند، با همان مأموران اینها را می گیریم، لذا فرمود: ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾ بعد ﴿أَمْهِلْهُمْ رُوَیداً﴾ تا معلوم بشود كه چه كسی پیروز می شود، بعد آنها دفعتاً می بینند كه با دست و پای خودشان به چاه افتادند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 57
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۱۵۳.mp3
11.21M
#انسان_شناسی ۱۵۳
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
#استاد_فرحزادی
من پدرم
من مادرم
من معلّمم
من استادم
من مربیام
من .....
- چجوری میتونم حقایق انسانشناسی رو به اهلِ خودم و کسانی که بر اونها ولایت دارم، منتقل کنم؟
- چجوری میتونم اونا رو از ناآگاهی نسبت به خودشون دربیارم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#اخلاق_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید مظلوم حمید پورنوروز
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
#زبان
💠الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ.
♻️انسان زير زبان خود پنهان است.
🅾 #حکمت148
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ارزش انسان
💥هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ.
💥كسي كه ارزش خود را ندانست، نابود شود
🅾 #حکمت149
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ارزش انسان به چیست؟
🔰علامه محمد تقی جعفری مي گفت:
برخي از جامعه شناسان برتر دنيا در دانمارک جمع شده بودند تا در مورد «ارزش واقعي انسان» بحث کنند.
▪️هر کدام از آنها معيارهاي خاصي ارايه دادند.
هنگامي که نوبت به بنده رسيد،
گفتم:
اگر ميخواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد ببينيد به چه چيزي علاقه و عشق میورزد.
کسي که عشقش يک آپارتمان است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسي که عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما کسي که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
علامه گفت: وقتي جامعه شناسان سخنان من را شنيدند، براي چند دقيقه روی پای خود ايستادند و کف زدند👏👏👏
هنگامي که تشويق آنها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزيزان، اين کلام از من نبود، بلکه از شخصي به نام علی (ع) است
آن حضرت در نهجالبلاغه مي فرمايند:
«قِيمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ»
«ارزش هر انساني به اندازه چيزی است که دوست میدارد"👌
وقتي اين کلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس اميرالمؤمنين عليهالسلام از جا بلند شدند.👏👏
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#اثر_مهم_تقوا
#نهج_البلاغه
💎أَلاَ وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَةُ الْخَطَايَا، وَ بِالْيَقِينِ تُدْرَکُ الْغَايَةُ الْقُصْوَى
🌗 «آگاه باشيد با تقوا مى توان نيش زهرآلود گناهان را قطع کرد و با يقين به برترين مرحله مقصود رسيد»
🖊امام عليه السلام در اين جا گناهان را به حيوانات گزنده سمى همچون مار و عقرب تشبيه کرده که تقوا نيش زهرآلود آن ها را قطع مى کند. آرى! تقوا پادزهرى است مؤثر و حيات بخش و از آن جا که تقوا و يقين، لازم و ملزوم يکديگرند مى فرمايد: کسى که بر مرکب يقين سوار شود به سرمنزل مقصود خواهد رسيد.
📘#خطبه_157
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌳شجره آشوب« قسمت اول»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻خداوند در قرآن مثال های زیادی در باره اقوام گذشته مانند عاد و ثمود زده است که بیشترین این ها درباره بنی اسراییل است. همچنین در قرآن اصل تکرار سنت های تاریخی موضوعی پذیرفته شده است.
🔻 در سوره فتح خدا می فرماید: « سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا». سنت هایی که پیش از شما بودند و برای سنت خدا تغییری نمی یابی. این آیه به صراحت از تغییر ناپذیری سنن الهی در طول تاریخ خبر می دهد.
🔻سنت هایی مانند نابودی ظلم و پیروزی جبهه حق، هلاکت اقوام در اثر گناهان و عدم امر به معروف و نهی از منکر توسط علما و ... .
🔻در روایات اسلامی نیز امت پیامبر اسلام به بنی اسراییل تشبیه شده است. این مضمون در کلام نبوی به اشکال گوناگون بیان شده است. خلاصه روایات مذکور این معنا را می رساند که حوادثی که در قوم بنی اسراییل اتفاق افتاد، در میان امت اسلام نیز رخ خواهد داد. ایشان فرمود:...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌳شجره آشوب« قسمت دوم »
🔻... « آنچه بر بنی اسراییل آمد، نعل به نعل بر امت من می رسد. حتی اگر در میان آن ها، زنی با فرزندش زنا کرده باشد، در امت من هم چنین خواهد شد.»
🔻 در روایتی دیگر رسول خدا می فرمایند: «چیزهایی که به امت های پیشین رسید، ذراع به ذراع و شبر به شبر به شما نیز می رسد. حتی اگر کسی از آن ها وارد سوراخ سوسماری شود، شما نیز چنین می کنید.»
🔻در موارد دیگر رسول خدا، به صورت خاص، تشبیهاتی را نسبت به امت بنی اسراییل، انجام داد. یکی از بهترین مصادیق این روایات حدیث منزلت است که رسول خدا، امیرالمومنین را به هارون تشبیه کرد؛ همانگونه که هارون، وصی موسی بود، حضرت امیر نیز جانشین پیامبر محسوب می شد.
🔻 در روایتی دیگر نیز امام حسن و امام حسین به شبر و شبیر، پسران هارون تشبیه شده اند. از دیگر روایاتی که می توان به آن اشاره کرد، افتراق امت بعد از پیامبر است. امام علی علیه السلام فرمود: «امت موسی بعد از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند و تنها یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند.»
🔻 امت عیسی بعد از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند...
📚 کتاب شجره آشوب
♻️بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
▪️🔶توسل دائمی و همیشگی به #امام_زمان ارواحنا فداه
🔸یکی از دستورات مهم زمینه ارتباط با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه این است که توسل به حضرت همیشگی و دائمی باشد.
🔸در همه ابعاد زندگی برای تحصیل، برای تحصیل معارف، درباره مسایل اجتماعی، انفرادی، اقتصادی، سیاسی، و در همه ابعاد باید انسان «یابن الحسن» را فراموش نکند، چون کسی که الان مسئولیت عالم وجود را دارد، حضرت بقیه الله روحی له الفداء است.
🔸این وجود مقدس بر همه چیز آگاه و به اذن خدا بر همه کارها توانا هستند. لذا سزوار است انسان در هر مشکلی «یابن الحسن» را فراموش نکند . همچنین باید در هر موقعیت مناسبی، تبلیغی از حضرت بشود.
🖋آیت الله ناصری رحمةاللهعلیه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_825047343362474818.mp3
12.4M
#تفسیر_تمثیلی
سوره بقره آیه17و18
مثلهم کمثل الذی استوقد ناراً...
صمٌّ بکمٌ عمیٌ....
استاد رنجبر
▪️مسیر خدا به مثابه کوچه باغهای است که پس از سختی به باغ می رسند برعکس راه شیطان که....
▪️مثال دست مایه نیست،دستیار است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠حریم اقتدار
🔸 ذیل آیه ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ از وجود مبارك #امام_صادق_سلام_الله_علیه سؤال كردند كه «أَقُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»؛ یعنی اینكه خدا فرمود: ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾، همان خطابی است كه به یحیای زاهدی كه جنگجو نیست می دهد یا وسیع تر از آن است؟ فرمود وسیع تر از آن است!
🔸 #یحیی_سلام_الله_علیه حكومتی نداشت؛ نه داوود گونه بود نه سلیمان گونه؛ نه جنگی داشت نه رهبری انقلاب را به عهده داشت. قرآن می فرماید به یحیی گفتیم: ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ اما به شما می گوییم هم كار یحیی را بكنید و هم كار داوود را؛ اگر ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾، شما هم كار داوود را بكنید که ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ و هم كار یحیی را بكنید كه با قوّه بگیرید. وقتی از حضرت سؤال كردند: «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»، حضرت فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً».
🔸 بنابراین #وظیفه_همه_ما ـ دولت و ملت و سراسر مملكت ـ این است كه این معارف الهی را یحیی گونه بگیریم كه ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ هم كار یحیی را باید انجام بدهیم که ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾ و هم كار داوود را باید انجام بدهیم که ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾؛ اینها كارهای ماست. این ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ هم به #حوزه كار دارد هم به #دانشگاه كار دارد هم به #دولت كار دارد هم به #ملت كار دارد، تا این ملت به حدی از نصاب برسد كه ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾ باشد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 16
تاریخ: 1394/01/31
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#حکومت_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید مظلوم دانیال زاده
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
#پرهيز_از_ستمكارى
💥وَ اللّهِ لاََنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَکِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي الاَْغْلاَلِ مُصَفَّداً، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللّهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ، وَ غَاصِباً لِشَىْء مِنَ الْحُطَامِ
🌎سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سعدان به سر ببرم، و يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم، خوش تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان ستم، و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم. چگونه بر كسى ستم كنم براى نفس خويش، كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مى رود، و در خاك، زمانى طولانى اقامت مى كند.
📘#خطبه_224
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹 شرح #حکمت2 (۳)
🔻سه راه پیشگیری و درمان طمع ورزی در نهج البلاغ بیان شده است:
1. یاد مرگ : دربند دوم خطبه ۱۸۸ می فرمایند: «مردم شما را به یاد آورى مرگ، سفارش مى کنم، از مرگ کمتر غفلت کنید، چگونه مرگ را فراموش مى کنید در حالى که او شما را فراموش نمى کند و چگونه طمع مى ورزید در حالى که مرگ به شما مهلت نمى دهد».
2. عدالت و مساوات : در بند یک نامه ۲۷ به محمد بن ابی بکر می نویسند:« با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش. در نگاه هایت و در نیم نگاه و خیره شدن به مردم به تساوى رفتار کن، تا بزرگان در ستمکارى تو طمع نکنند و ناتوان ها از عدالت تو مأیوس نگردند» .
🔻در نامه۴۶ به مالک اشتر می نویسند: «در نگاه و اشاره چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند»
3. تقوا : در بند مربوط به سیمای کارگزاران دولتی در نامه ۵۳ می نویسند:« از خاندان هاى پاکیزه و با تقوى، که در مسلمانى سابقه درخشانى دارند انتخاب کن، زیرا اخلاق آنان گرامى تر و آبرویشان محفوظ تر و طمع ورزیشان کمتر و آینده نگرى آنان بیشتر است».
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7