✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت6
🔴 قسمت اول
🔰 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در حکمت ۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سینه خردمند صندوق راز اوست وخوشرویی وسیله دوست یابی و شکیبایی گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است : «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم:
1. رازداری
2. خوشرویی
3. صبر و شکیبایی
4. آداب پرسش کردن
5. ازخودراضی و خودپسند نبودن.
🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در حکمت ۲ به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کردهایم .
🔸2. خوشرویی:
🔹2.1 تعریف خوشرویی:
در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در توصیف مؤمن می فرمایند : «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگر چه مؤمن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است.
🔹 2.2 آثار خوشرویی:
در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است:
2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ میخوانیم: «دلهای مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند»
2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ میخوانیم : «خوشرویی وسیله دوست یابی است»
🔸3. پرسش کردن:
در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سؤال کردن بیان شده است.
🔹3.1 سؤال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بیانصاف مانند نادان بهانهجویی است». یعنی شما که چیزی را میدانید برای چه چیزی برای دست انداختن سؤال میکنید.
🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است».
🔻آداب پاسخ دادن:
پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است.
1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند».
2. وقتی از انسان سؤال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمؤمنین درحکمت ۸۲ میفرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمیدانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند : «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⚡️«امید به آینده» اولین صحبتهایی که حضرت آیتالله خامنهای از امام خمینی شنیدند
🔻رهبرانقلاب: من در مدرسه رفاه بودم که مرکز عملیاتِ مربوط به استقبال از امام بود... در همان روزهای انتظار امام، سه، چهار شماره روزنامه منتشر کردیم.
🔹آخر شب ناگهان دیدم... از حیاط، صدای گفتگویی میآید. یک وقت دیدم امام از کوچه، تک و تنها به طرف ساختمان میآیند! برای من خیلی جالب و هیجانانگیز بود که بعد از سالها ایشان را میبینم، شاید حدود بیست، سی نفر آدم، آنجا بودند، همه جمع شدند. ایشان وارد ساختمان شدند...
🔹برای ایشان در طبقه بالا اتاقی معیّن شده بود، به نحوی طرف پلهها رفتند تا به اتاق بالا بروند. نزدیک پاگرد پله که رسیدند، برگشتند طرف ما روی پلهها نشستند... به قدر شاید پنج دقیقه صحبت کردند. حالا دقیقاً یادم نیست چه گفتند.
🔺بههرحال، «خسته نباشید» گفتند و #امید به آینده دادند؛ بعد هم به اتاق خودشان رفتند و استراحت کردند. ۷۶/۱۱/۱۴
🌹 #دهه_فجر
بند2⃣3⃣
🌹اللهم و استغفرک لکل ذنب استعنت علیه بحیلة تدنی من غضبک، او استظهرت بنیله علی اهل طاعتک، او استملت به احدا الی معصیتک، او رائیت فیه عبادک، او لبست علیهم بفعالی، فصل علی محمد و آل محمد، و اغفره لی یا خیر الغافرین.🌹
ترجمه🔽
🌸 بار خدایا! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که به کمک نقشه ای که مرا به غضب تو نزدیک میکرد به آن دست یافتم، یا با آن بر اهل طاعتت غلبه کردم، یا کسی را با آن به معصیتت مایل نمودم، یا با آن خود را نزد بندگانت خوب نشان دادم، یا با کردارم خود را نزد آنها وارونه جلوه دادم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!🌸
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
EsteghfarAmirAlmomenin[32].mp3
2.95M
⬆️⬆️⬆️
#بند2⃣3⃣
📝بند 32استغفار امیرالمؤمنین (ع)
(از استغفار 70 بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام")
🎤 حاج میثم مطیعی
#استغفار_70_بندی_امیر_المؤمنین
#شبسوم_رمضان۱۴۰۰
@delneshinha
💠 گناه مضاعف
🔸 #اصحاب_مشئمه می تواند دو گروه باشد: یک عده رهبران کفرند یک عده پیروان آنها هستند. در جهنم این گروهی که تابع ائمه کفرند، به خدا عرض می کنند که ﴿رَبَّنَا إِنّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ كُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبیلاَ﴾، ذات اقدس الهی می فرماید که ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾; در جواب این جهنمی ها می فرماید اینکه شما می گویید ما عذاب ائمه کفر را دو برابر کنیم، این را ما قبول داریم و قبلاً به شما همین را گفتیم که عذاب آنها دو برابر است: ﴿أَثْقَالاً مَعَ أَثْقَالِهِمْ﴾؛ هم کیفر ضلالت خود را می بینند هم کیفر اِضلال دیگران را؛ اما شما که رجّاله اینها هستید و به دنبال اینها هم راه افتادید، گناه شما هم دوتاست و عذاب شما هم دوتاست: ﴿لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ﴾. شما هم گناهتان مثل گناه رهبران کفر دو برابر است؛ منتها نمی فهمید، حساب نکردید؛ ما به شما گفتیم: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» ولی حساب نکردید!
🔸 آنها دو گناه کردند: یکی اینکه خودشان کفر ورزیدند یکی اینکه تبلیغ کفر کردند، شما هم دو گناه کردید: یکی اینکه کفر ورزیدید و یکی اینکه درِ خانه ائمه را بستید. وجود مبارک امام صادق فرمود شما اگر به دنبال او نرفته بودید و او را تقویت نکرده بودید که ما خانه نشین نمی شدیم؛ شما با یک دست درِ خانه اموی را باز کردید و با دست دیگر درِ خانه علی (سلام الله علیه) را بستید یا آتش زدید، دو کار کردید، این طور نیست که شما یک کار کرده باشید.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 2
تاریخ: 1396/09/25
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۱۸۵.mp3
13.11M
#انسان_شناسی ۱۸۵
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
➖ چرا خداوند اینهمه اسم دارد؟
➖ کاربرد و کارکرد این اسماء در جهان چیست؟
➖ میان ما و این اسمها چه ارتباطی وجود دارد؟
➖ تکرار اسماء خدا، چه فایدهای میتواند داشته باشد؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#امامت_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید روح الله عجمیان
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘تهدید به ترور
وَ إِنَّ عَلَىَّ مِنَ اللّهِ جُنَّةً حَصِینَةً، فَإِذَا جَاءَ یَوْمِی انْفَرَجَتْ عَنِّی وَ أَسْلَمَتْنِی; فَحِینَئِذ لاَیَطِیشُ السَّهْمُ، وَ لاَیَبْرَأُ الْکَلْمُ.
من از سوى خدا سپر محکمى دارم که مرا از حوادثِ (خطرناک) حفظ مى کند و هنگامى که اجلم فرا رسد، اين سپر الهى از من دور مى شود و مرا تسليم حوادث مى کند; در آن هنگام نه تير خطا مى کند و نه زخم بهبودى مى يابد.
#خطبه62
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
امام هادی علیه السلام:
دنیا بازاری است که جمعی در آن سود میبرند و عده ای زیان میکنند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت دوم
🔰خودپسندی و از خود راضی بودن:
🔻سرفصل دیگری که در حکمت ششم به آن پرداخته میشود در مورد خودپسندی و از خود راضی بودن است. حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۶ فرمودند: «دشمنان انسان از خود راضی فراوانند».
🔹 نکته اول که باید در باب خودپسندی و هم خانواده های آن از رذایل اخلاقی مانند فخر فروشی و تکبّر دانست، این است که اگر انسان به ناتوانی خودش توجّه کند اصلاً جایی برای فخرفروشی و خود پسندی وجود ندارد. حضرت در حکمت ۴۵۴ می فرمایند: « فرزند آدم را چه به فخر فروشی، زیرا در آغاز نطفه ای گندیده و در پایان مرداری بدبو است نه می تواند روزی خویش را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نمایند».
🔹 نکته دوّم این است که انسان اگر از سرنوشت متکبّران تاریخ پند و عبرت بگیرد هیچگاه دچار این رذیله اخلاقی نمی شود. در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه بند ۷ میخوانیم: «مردم! از آنچه بر ملتهای متکبّر گذشته از کیفر ها و عقوبتها و سخت گیری ها و ذلّت و خواری فرود آمده عبرت بگیرید و از قبرها و خاکی که بر چهره آنها نشست و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتاده پند بگیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببرید، همانگونه که از حوادث سخت به او پناه میبرید. آگاه باشید زنهار زنهار، از پیروی و فرمانبری سران و بزرگان تان آنان که به اصل و حسب خود می نازند و خود را بالاتر از آنچه هستند می پندارند و کارهایی نادرست را به خدا نسبت می دهند و نعمت های گسترده خدا را انکار می کنند تا با خواستههای پروردگار مبارزه کنند».
🔻 همچنین در خطبه ۲۳۰ بند ۳ می فرمایند: « بر شما باد به تلاش ، کوشش، آمادگی و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشه آخرت در دوران زندگی دنیا، دنیا شما را مغرور نسازد چنانکه گذشتگان شما و امّت های پیشین را در قرون سپری شده مغرور ساخت -که البته در اینجا منظور از مغرور شدن فریب دنیا را خوردن است-»
🔹 نکته سوّم تسلیم گمراهان نشدن است. حضرت در بند ۲ از خطبه ۸۷ می فرماید: «و دیگری که او را دانشمند می نامند اما از دانش بی بهره است یک دسته از نادانی ها را از جمعی نادانی گرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته است و دام هایی از طناب های غرور و گفته های دروغین بر سر راه مردم افکنده است. قرآن را بر امیال و خواسته های خود تطبیق میدهد و حق را به هوس های خود تفسیر می کند».
🔹 نکته چهارم در بحث خود پسندی مبتلا شدن به بیماری شیطان است. حضرت در بند ۴ از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « ای بندگان خدا! از دشمنان خدا پرهیز کنید مبادا شما را به بیماری خودش مبتلا سازد و با ندای خود شما را به حرکت درآورد و با لشکرهای پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند شیطان تیر خطرناکی برای شکار شما در چله کمان گذارده و تا حد توان کشیده و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است». یا در بند ۵ خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبّر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطان است. ملتهای گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی جهالتها فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم نموده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند وسینهها از کینهها تنگی گرفت». دربند ۴ همین خطبه ۱۹۲ می فرمایند: « مردم! آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار بگیرید و ارتباط خود را با او قطع کنید».
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت پنجم 🔰امام عليه السلام به يکى ديگر از اوصاف پرهيزکاران پرداخته، مى فرمايد: ✨عَ
#خطبه_متقین
📌قسمت ششم
🔰امام عليه السلام به سراغ وصف برجسته ديگرى مى رود که آن مقام يقين شهودى پرهيزگاران والامقام است، مى فرمايد:
✨فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ
💠 «آنها به کسانى مى مانند که بهشت را با چشم خود ديده و در آن متنعم اند، و همچون کسانى هستند که آتش دوزخ را مشاهده کرده و در آن معذّبند»
🖊ايمان و يقين، مراحلى دارد; گروهى ايمانشان برخاسته از ادله عقلى است و دلايل کافى و شافى بر آن دارند. بزرگان اخلاق و عرفان با اقتباس از آيات قرآن از اين مرحله به علم اليقين تعبير کرده اند.
✔️مرحله والاتر، مرحله شهود است. در اين مرحله انسان، استدلالات عقلى را پشت سر مى گذارد و به مقام شهود مى رسد و با چشم دل، خدا را مى بيند و عظمت او را مشاهده مى کند و هرگونه شک و ترديد و وسوسه هايى که گاهى در اعماق استدلالات عقلى نيز وجود دارد از او زايل مى شود و آن را مقام عين اليقين گويند.
↩️ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۱۸۶.mp3
11.42M
#انسان_شناسی ۱۸۶
#آیتالله_ناصری
#استاد_شجاعی
♨️ یک راه کوتاه، هست برای تبدیلِ رذیلههای درونی به کمالات و قدرتهای روحی!
میانبری که یکی یکی سیاهیهای درون را پاک میکند و یکی یکی جایش نور میکارد!
🔺بیاموز / سخت نگیر / و انجام بده
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5997050676352387476.mp3
292.7K
دهه فجر برای همه ظلم ستیزان و یاران امام مهدی پر برکت باد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۱۸۷.mp3
11.83M
#انسان_شناسی ۱۸۷
#رهبری
#استاد_شجاعی
➖ اگر قرار به بهشت رفتن بود، که چرا خداوند ما را از اول در بهشت نیافرید؟
➖ اساساً چه لزومی داشت اینهمه آزار و اذیت را تحمل کنیم برای اینکه در نهایت به بهشت برگردیم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گلآرایی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام در نجف
🔹 سالروز میلاد امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، برشما دوستان ولایی پربرکت باد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7