انسان شناسی ۲۲۳.mp3
12.17M
#انسان_شناسی ۲۲۳
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_ولدی_عباسی
📌 تا نطفه در رحم مادر جایگزین نشده ،
و در این "قرار مکین" آرام نگیرد، محال است بتواند مراحل رشد را طی کرده و برای تولد سالم به دنیا آماده گردد.
- انسانها بعد از تولد به دنیا نیز، تا در یک "قرار مکین" آرام نگیرند، محال است بتوانند مراحل رشد انسانی را طی کرده و به هدف خلقتشان برسند.
- این قرار مکین چیست؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
7-Khotbeh1- j2- b4.mp3
3.21M
🔷 شرح خطبه١
جلسه٢- بخش چهارم
🌸 «وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ»
و کمال شناختش باور جازمانه به او
«وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ»
و کمال باورِ جازمانه به او، یگانهدانستنِ او
«وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ»
و کمال یگانهدانستنش، پالودگی برای او
🔹دكتر محمدعلى انصارى
زمان 16:20
#شرح_خطبه1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
May 11
💠 بیت المال
🔹 حضرت در نامه 43 به مصقلة بن هبیره شیبانی فرمود: «بَلَغَنِی عَنْكَ أَمْرٌ»؛ آنهایی كه جزء مأموران سرّی من هستند به من گزارش دادند كه كاری كردی، اگر این خیانتی كه گزارش دادند به تو نسبت دادند درست است تو فرمان خدا را معصیت كردی و امامت را غضبناك كردی ... اینها جنگ كردند پیروز شدند غنایمی هم به دست آوردند؛ این غنایم محصول خون اینهاست، جانبازی اینهاست، اسارت اینهاست، فداكاری اینهاست تو این را بین بستگان خود تقسیم كردی این چه كاری بود كردی؟!
🔹 «فَوَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ» ... قسم به خدایی كه این حبّه و هسته را می شكافد به آن حیات می دهد درخت می كند خوشه گندم می كند ... اگر این گزارش حق بود می بینی نزد ما خوار و رسوایی!
«وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِی مِیزَاناً» نزد من بیوزنی, خفیفی، «فَلا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ» مبادا حقّ پروردگار را سبك بشماری «وَ لاَ تُصْلِحْ دُنْیاكَ بِمَحْقِ دِینِكَ»؛ فرمود تو دینت را به محاق بردی چند روزی به حسب ظاهر درخشندگی داشتی اما به محاق كشانده شدی «أَلاَ وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ فِی قِسْمَةِ هذَا الْفَیءِ سَوَاءٌ یرِدُونَ عِنْدِی عَلَیهِ وَ یصْدُرُونَ عَنْهُ»؛
بدان همه مسلمان ها سهمشان در این #بیت_المال یكسان است همه حق دارند همه بهره دارند... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/04/01
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#حکمتهای_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید آرمان علیوردی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘پنج تذکر
🔷مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً، وَمَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ، وَمَنْ أَتَى غَنِيّاً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ، وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً، وَمَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَثٍ: هَمٍّ لاَ يُغِبُّهُ، وَحِرْصٍ لاَ يَتْرُكُهُ، وَأَمَلٍ لاَ يُدْرِكُهُ.
💠كسی كه از دنيا اندوهناك مي باشد، از قضاء الهی خشمناك است، و آن كس كه از مصيبت واردشده شكوه كند از خدا شكايت كرده، و كسی كه نزد توانگری رفته و به خاطر سرمايه اش برابر او فروتنی كند، دو سوم دين خود را از دست داده است، و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود پس او از كساني است كه آيات الهی را بازيچه قرار داده است، و آن كس كه قلب او با دنياپرستی پيوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشكل است، اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی، و آرزویی نايافتنی.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت228
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و تفسیر
♻️نتايج غم انگيز پنج صفت
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به پنج رذيله اخلاقى و آثار سوء آن اشاره كرده
♦️١. با توجه به اين كه آنچه در عالم رخ مى دهد به اراده خداست و معناى توحيد افعالى همين است كه «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» بنابراين اگر بر اثر حوادثى بخشى از امكانات دنيوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر كسى به سبب آن اندوهگين گردد در واقع به قضاى الهى خشمگين شده است.
♦️٢. حوادث تلخ گاه به شكل ضرر و زيان خودنمايى مى كند و گاه به صورت مصيبت; آن كس كه ايمان و توحيدش كامل است مى داند در اين مصائب نيز حكمت ها و رحمت هايى است و به همين دليل زبان به شكايت نمى گشايد چون در واقع از خداوندى كه اين مصيبت را مقدر كرده شكايت كرده است.
البته مشخص است که اينها مربوط به ضررها و مصائبى است كه خود ساخته نباشد، بلكه از دايره اختيار ما بيرون باشد.
♦️٣.كسى كه در برابر ثروتمندى خضوع بسیار كند، اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش در هم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است.
♦️۴. گروهی که به استهزاى آيات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نكنند، عملاً استهزا دارند مثلا ; آيات تحريم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى كنند، آيه تحريم غيبت را تلاوت مى كنند ولى غيبت كردن كار همه روزه آنهاست و همچنين در برابر ساير پيام هاى قرآن.
اين گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نيست، بلكه به فرموده اميرمؤمنان(عليه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است.
♦️۵. و بالاخره امام به آثار سوء دنیا پرستی با سه میوه شومش اشاره میکند
🔺 اين كه دنياپرستى همواره با غم و اندوه مستمر همراه است.
🔺دومين اثر حرص است.
حرص به معناى زياده طلبى بى دليل و سير نشدن از مال و جاه دنياست.
🔺سومين پديده شوم دنیا پرستی آرزوهاى طول و دراز داشتن است.
#حکمت228
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نهج_البلاغه
🔮إنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ. وَمَا أُحِلَّ لَکُمْ أَکْثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَيْکُمْ. فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا کَثُرَ
🌐آنچه به آن مأمور شده ايد گسترده تر از آن است که از آن نهى شده ايد و آنچه براى شما حلال شده بيشتر از آن است که بر شما حرام گرديده، پس کم را به خاطر زياد ترک گوييد و محدود را به خاطر آنچه گسترده است رها سازيد
✍يعنى آنچه براى شما مجاز شمرده شده نسبت به گناهان بسيار بيشتر و گسترده تر است، چنان نيست که ترک گناه شما را در فشار قرار دهد، بلکه مسير وسيعى در مقابل شما براى رسيدن به دين و دنيا وجود دارد. به يقين اگر گناهان را شماره کنيم ـ مخصوصاً گناهان کبيره را ـ به عدد محدودى مى رسيم امّا اگر آنچه را شرع مقدّس مجاز شمرده است ملاحظه کنيم دايره بسيار وسيع ترى در برابر خود مى بينيم. همين طور در مورد حلال و حرام، غذاهاى حلال در مقابل غذاهاى حرام بسيار بيشتر است معاملات حلال در مقايسه با معاملات حرام افزون تر است. زنانى که ازدواج با آنها حلال است نسبت به زنانى که ازدواج با آنها حرام است، بسيار بيشترند بنابراين اطاعت فرمان خدا و رعايت حلال و حرام، انسان در تنگنا قرار نمى دهد و اين در واقع پاسخى است براى آنها که دين خدا را مجموعه اى از محدوديّتها و ممنوعيّت ها مى پندارند.
📘#خطبه_114
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰ماه رمضان از ما جدا شد!
🌕چه طور شد رمضان ک از ما جدا شد و بالاخره فاصله مى گيرد...اما دلما نمى شكند؟
🌕چطور يك دوست را كه انسان از دست مى دهد اين همه محزون مى شود، ولى رمضان را كه از دست مى دهد باكش نيست؟
🌕در آخرين شب از رمضان، اگر فرصتى و حالى و توجهى بود به كمبودها و كسرى هاى خودمان، دوستان و معاشرينى كه با هم بوده ايم و گله هايى كه از يكديگر داريم فكر كنيم.
🌕اگر دل هاى ما نسبت به يكديگر كينه داشته و حقوق يكديگر را ادا نكرده ايم و اگر محبتى به يكديگر نداشته ايم و در غياب و پشت سر يكديگر به ياد هم نبوده ايم.
🌕 بايد به همه حقوقى كه بوده و از دست رفته، در اين شب آخر ماه بپردازيم و بساطمان را جمع كنيم، مثل دست فروش هايى كه در آخر شب، وقتى كه مى خواهند بروند منزل، بساطشان را ارزان مى فروشند.
🌕ما خيلى گناه داريم، ماه رمضان هم كه رفت، بياييم اين جنس هاى كثيف و بنجل را كه هيچ كس هم مشترى آن نيست، همه را دور بريزيم.
❛❛ عینصاد
📚 #بهار_رویش | ص ۱۵۶
#⃣ #سیر_و_سلوک
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7