eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
36.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوحه حضرت عباس علیه السلام « میزنم دم زعلمداررشید... حاج محمود کریمی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📜 رشد همین جهت دادن و... 🍃هنگامى كه شناخت، از تدبر و تجربه، از تفكر و استنتاج، از سنجش و نظارت و تعقل برخوردار بود، ديگر نه خرافه‌اى مطرح خواهد شد و نه فاجعه‌اى؛ چون انسان پيش از آن كه علم و قدرتش زياد شود، خودش زياد شده و به حاكميت رسيده و مى‌تواند به تمام دارايى‌هايش جهت بدهد و آن‌ها را رهبرى كند؛ 🍃 كه رشد همين جهت دادن و رهبرى كردن و زياد شدن انسان است، نه تكامل استعدادها و شكوفايى نيروهاى او. اين منطق و روش شناخت اسلامى است كه تا اين حد سرشار و بارور است، كه هم مواد فكرى مى‌دهد، هم شكل فكرى و هم روش فكر كردن را. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۳۸ #⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۲۵.mp3
12.11M
۲۲۵ - کسی یا کسانی علیهِ من، حرف می‌زنند/ - کارشکنی می‌کنند/ - فتنه درست می‌کنند/ - موانعی که می‌سازند گاهی برای من غیرقابل تحمل می‌شود/ 💢 چگونه ارتباطم را با این افراد مدیریت کنم، که دینداری من، و حرکتم به سمت کمال بی‌انتها، به مشکل برخورد نکند؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید آرمان علیوردی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘قناعت 🔷كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً، وَبِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً، وَسُئِلَ(عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً)، فَقَالَ: هِيَ الْقَنَاعَةُ. 💠آدمي را قناعت براي دولتمندي، و خوش خلقی برای فراوانی نعمتها كافی است. و سوال شد از كلام خداوند " فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً " فرمودند:آن زندگی با قناعت است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و تفسیر حیات طیبه 🔹امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم به زبان كنايه اشاره كرده است: 🔹اول: مُلك قناعت را براى انسان كافى مى داند، زيرا كسى كه به حداقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گسترده خود نخواهد برد. 🔹دوم: حسن خلق كه آن را نعمتى مهم و با عظمت شمرده و به راستى حسن خلق هم نعمتى است در دنيا، چرا كه قلوب مردم را به انسان متوجه مى سازد و همه به عنوان انسانى با فضيلت به او مى نگرند و هم مايه نجات وى در آخرت است، در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِىَ الْجَنَّةَ تَقْوَى اللَّهِ وَحُسْنُ الْخُلُق; بيشترين چيزى كه امت من به وسيله آن وارد بهشت مى شوند پرهيزگارى و حسن خلق است». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 بیماری دل 🔸 اگر كسی به اصل گرایش ندارد، این مریض است و باید خود را معالجه كند؛ اما اگر كسی به اصل نكاح گرایش دارد و گذشته از آن، به حرام هم گرایش دارد، این هم باید خودش را معالجه كند. اگر كسی بدون عذر، با داشتن همسر یا با تمكن از ازدواج و نكاح صحیح، به دیگری طمع بكند، مریض است! 🔸 فرمود: ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً﴾. خب اگر قرآن فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء﴾، اگر این كتاب، شفا است، باید درد را بگوید
(یك)
، دارو را بگوید
(دو)
، كیفیت درمان را بیان كند
(سه)
، راه ‌یافتگان را هم نشان بدهد
 (چهار)
؛ فرمود: گرایش به حرام، مرض است! این ﴿قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾، ﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ﴾، یك و و است كه اگر این رعایت نشود گناه پدید می ‌آید. 📚 سوره مبارکه یوسف تاریخ: 1383 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷شرح خطبه١ جلسه٣-بخش اول 🌸وَکَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْیُ الصِّفاتِ عَنْهُ و کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست لِشَهادَةِ کُلِّ صِفَة أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ چرا که هر صفتى (از اين صفات) گواهى مى دهد که غير از موصوف است وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ و هر موصوفى (از ممکنات) شهادت مى دهد که غير از صفت است، دکتر محمد علی انصاری http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد تحف العقول صفحه208 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 اخلاص مودّت 🔸 اجر پیغمبر این نیست که ما دوست این خاندان باشیم؛ خدا نفرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا مودة القربی»، از ما نخواستند دوست اینها باشیم، بلکه از ما خواستند جز اینها دوست دیگری نداشته باشیم. این حصر از کجا در می‌آید؟ اگر قرآن گفته بود «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا مودة القربی»، خب همه ما به این خاندان علاقه‎مندیم دوست اینها هستیم و اجر رسالت را دادیم؛ اما این را که نگفت! 🔸 فرمود: ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾. این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست که بشود ظرف لغو، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، ظرف مستقرّ است نه ظرف لغو، وقتی مستقرّ شد کاری به مودّت ندارد. ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾؛ این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به آن مستقر است؛ یعنی شما یک جا را فقط باید دوست داشته باشید و آن اهل بیت ‌اند! از ما این را می‌ خواهند نه اینکه دوستی اهل بیت را از ما بخواهند که ما بگوییم ما با اهل بیت دوست هستیم! بله دوست هستیم، خیلی ‌ها با اهل بیت دوست هستند؛ اما از ما خواستند که فقط آنها را دوست داشته باشید`: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾». ممکن است انسان بچه خودش را مال خودش را درس و بحث خودش را دوست داشته باشد؛ اما همه اینها باید در این راستا باشد. 📚 تفسیر سوره مبارکه طور تاریخ: 1395/12/02 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7