eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220706-WA0002.
2.18M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت دوم 🔻 یا وقتی که در نامه ۴۷ به فرزندانشان توصیه میکنند که اگر میتوانید ابن ملجم را عفو کنید؛ با اینکه قتلی بزرگ انجام داد که در زمین و آسمان ندا داده شد:«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ‏ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى » حضرت باز هم میفرمایند اگر دیدید باز امکانش هست ، عفو کنید. یا در خطبه ۲۲۷ که حضرت از خداوند متعال درخواست عفو می کنند: «اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ » خدایا من را بر عفو خودت حمل کن، نه بر عدل خودت. در نامه ۵۳ مولا علی (علیه السلام) به مالک اشتر توصیه می کنند که هرگز از عفو کردن مردم خطاکار، پشیمان نشو. چرا؟ بعد ببینید چطور دلیل عدم پشیمانی را بیان میکنند: «فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ» همانطور که دلت میخواهد و دوست داری خداوند گناهان تو را ببخشد و چشم پوشی کند، خطاهای مردم را هم ببخش و چشم پوشی کن ؛ با این تفاوت که «وَ لَا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ» تو مالک اشتر از عفو و رحمت الهی بی نیاز نیستی. 🔻یکی از اسباب عفو الهی در نهج البلاغه ابتلاء است. حضرت در خطبه ۱۹٢ می فرمایند: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ» خدا با انواع شدائد بندگانش را آزمایش میکند. «وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ» و با سختیها آنها را به بندگی خودش می کشاند «وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ» چرا؟ «اِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ» به خاطر اینکه تکبر را از دلهایشان بیرون کند «وَ لِيَجْعَلَ ذَلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ» و با این امتحانات و بلاها و شدائد و... راه و سبب راحت عفو و بخشش را برایشان باز میکند.😔😔😢 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞اکسیر اعظم قال رسول الله صلی الله علیه و آله : 🍃«أَلَا وَ مَنْ‌ أَحَبَ‌ عَلِيّاً (علیه‌السلام) فَقَدْ أَحَبَّنِي‌ وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْهُ كَافَأَهُ الْجَنَّةَ 🍃اگر کسی امام ‌علی (علیه‌السلام) را دوست بدارد، مرا هم دوست دارد و کسی که مرا دوست داشته باشد، خدا از او خشنود است و کسی که خدا از او راضی باشد، بهشت را به او می‌دهد.» 🌸بیست روز تا عید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۶۷.mp3
12.47M
۲۶۷ من با خدا قهرم! دیگه هیچ کاری باهاش ندارم! انگار نه انگار منم هستم! ✘ دیگه نه من ـ نه خدا ✘ چرا ما یه وقتایی به اینجا می‌رسیم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حصن الهی

🔸 مؤمن معنای آن معتقد نیست، به معنای کسی خدا را قبول دارد و پیغمبر را قبول دارد نیست، اینها لازمه معنای ایمان است! بیست روز تا عید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به کانال تفسیر قرآن کریم هم سری بزنید https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
حصن الهی

🔸 مؤمن معنای آن معتقد نیست، به معنای کسی خدا را قبول دارد و پیغمبر را قبول دارد نیست، اینها لازمه معنای ایمان است! «آمَنَ» که به معنی «إعتَقَدَ» نیست! «آمَنَ» که به معنی قبول نیست! «آمَنَ» یعنی «دَخَلَ فِی المَأمَن». 🔸 فرمود: «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی»، اگر کسی بیاید در این «مأمَن» می شود ؛ فرمود من دِژبان هستم و این هم دِژ من است، اگر کسی پیدا کرد و کرد، یعنی وارد در این دِژ و این «حِصن» و این قلعه شد که دژبان آن ذات اقدس الهی است. «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی‏» هم در همان محدوده است، بیرون آن محدوده نیست و دو قلعه نیست؛ در همان محدوده این قلعه عَلَوی و اهل بیت آن‌جا وجود دارد. 📚 سوره مبارکه جاثیه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به کانال تفسیر قرآن کریم این مجموعه هم سری بزنید. حتما عاشقش میشید. https://eitaa.com/quraanalkarim
28-Khotbeh1- j9- b2.mp3
3.87M
🔷 جلسه ٩- بخش دوّم 🌸 «فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ نَفَاسَةً عَلَيْهِ بِدَارِ الْمُقَامِ وَ مُرَافَقَةِ الْأَبْرَارِ» اما دشمنش او را فریب داد به سبب رشک، بر بودنش در سرای پایدار و هم‌نشینی‌ با انسان‌های نیکوکار. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با بوسه لبهایم میخوانم علی علی مولا علی... 💛 0⃣ 2️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 کانال تفسیر مختصر و روان قرآن👇👇 https://eitaa.com/quraanalkarim
🪐از دست دادن فرصتها 📿كُلٌّ مُعَاجَلٌ يَسْأَلُ آلاِْنْظَارَ، وَكُلٌّ مُؤَجَّلٌ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ 🟤آنان كه وقتشان پایان یافت خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهی می ورزند. ✍اين يك واقعيت است كه آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبه هاى شهوات به انسان اجازه نمى دهد از فرصتى كه در دست دارد بهره گيرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نمايد و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزدايد. جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مى رود و آنان در امانند. همچنين افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است و آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بود. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 کانال تفسیر مختصر و روان قرآن👇👇 https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت بیست و سوم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: 🔹تعبير به
📌قسمت بیست و چهارم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: ✍جمله «تَجَمُّلاً فِي فَاقَة» در واقع نقطه مقابل «قَصْداً في غِنىً» است. اشاره به اينکه پرهيزگاران نه به هنگام تبذير و اسراف و طغيان دارند و نه به هنگام فقر زبان به شکوه و شکايت مى گشايند. 🔹تعبير به «تجمّل» مفهومش اين است که آنها هر چند فقير و نادار باشند، ظاهر خود را حفظ مى کنند، اين گروه از فقيران آنچنان زندگى مى کنند که افراد نادان بر اثر خويشتن دارى، آنها را اغنيا مى پندارند. 🔻جمله «صَبْراً فِي شِدَّة» 👈 اشاره به استقامت و شکيبايى آنها در برابر شدائد روزگار و حوادث ناگوار است که به مصداق إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ خود را از آن خدا مى دانند و جايگاه امن و امان و روح و ريحان را سراى آخرت مى شمرند; نه اين دنيا را. 📝ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌹🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جایی برای علی علیه‌السلام هست؟ 🎙 عین‌صاد بیست روز تا عید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 کانال تفسیر مختصر و روان قرآن 👇👇 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌄 این توحيد است که... ❞ عین‌صاد 📚 | ص۵۹ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 جلال امامت 🔸 وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) سیزده سال را در مکه گذرانده و ده سال را در مدینه به پایان رسانده، حالا چند ماه مانده به آخر عمر حضرت که رحلت کند؛ کلّ جزیرة العرب را اسلام گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان اسلحه را بر زمین گذاشتند، ﴿جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾، پس هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود. دستور آمد؛ وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد، عده زیادی از آنهایی که مقدورشان بود از مدینه به طرف «بیت الله» حرکت کردند، مسئله عمره تمتع را انجام دادند، مسئله حج را انجام دادند، جریان عرفات و مشعر و منا، همه این مراسم ها را انجام دادند، از مکه برگشتند، به سرزمینی رسیدند، این آیه نازل شد: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛ یعنی پایان عمرت رسیده است، باید معرفی کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند. 🔸 مسئله ، مسئله ، مسئله ، اینها کسبی نیست. امام رضا (سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد که مرحوم کلینی در جلد اوّل کافی این را نقل کرد؛ فرمود کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛ امام این است. 🔸 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾؛ معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، را و وظیفه ات را عمل نکردی! 9⃣1⃣نوزده روز تا عید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
انسان شناسی ۲۶۸.mp3
10.55M
۲۶۸ • چقدر قدرت داره! • بحران‌ها رو براحتی مدیریت می‌کنه! • من ندیدم از چیزی بترسه! • بحران‌های بقیه رو هم می‌تونه مدیریت کنه! ✘ چرا من اینطوری نیستم؟ ✘ تفاوت من و اون در چیه؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
29-Khotbeh1- j9- b3.mp3
2.03M
🔷 جلسه ٩- بخش سوّم 🌸 «فَبَاعَ الْيَقِينَ بِشَكِّهِ وَ الْعَزِيمَةَ بِوَهْنِهِ» پس (آدم) یقین را به تردیدش و قاطعیت را به سستی‌اش فروخت. «وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلاً وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً» و شادمانی را به ترس و فریفتگی را به پشیمانی بدل کرد. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ♻️🌾♻️🌾♻️
تاریخ، از ابتدای خلقتِ آدم، قدم قدم، پله پله، بسمت آینده‌ای حرکت کرد که خداوند برای زمین اراده نموده است. همه چیز در مدار آینده درجریان است، و هر آنکه بخواهد در ساخت آن سهمی داشته باشد، آجری روی آجر می‌گذارد و به وسعت آینده امتداد می‌یابد و بزرگ می‌شود! شبکه وکالتی امام جواد علیه‌السلام که از هجرت افراد خاص در نقاط حساس و استراتژیک جهان ایجاد شد، بنا نهادن پایه‌هایی بنیادی، برای ساخت همین آینده بوده و هست. شبکه‌ای که قلم و نامه نگاری، وسیله‌ی ارتباطی میان آنها و امام بوده است. و امروز زیر پوست همان نقاط حساس و تعیین کننده در آینده‌سازی جهان، آخرین شبکه‌های تعیین کننده، در حال قدرت‌گیری‌اند. ✦ ویژه شهادت علیه السلام ※ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
🛑 اثر «جوادالشهید» رونمایی شد 🔹حسن‌ روح‌الامین هنرمند نقاش کشورمان در آستانه سالروز شهادت امام جواد(ع) اثر «جوادالشهید» را برای اولین بار رونمایی کرد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
اهم مطالب مطرح شده در جلسه دوازدهم 🔸برآیند آموزش دین در جامعه، ایجاد یک «تلقیِ غیرواقعی از دین» است
اهم مطالب مطرح شده در جلسه سیزدهم 🔸ریشۀ اتهام دیکتاتوری به نظام، تصورِ واقع‌گرا نبودن دین است که برخی جریان‌های سیاسی القا کرده‌اند 🔘بعضی‌ها به‌خاطر منافع واقعیِ خود دین‌گریزی می‌کنند، چون دین را واقع‌گرا نمی‌دانند 🔘غرور دین‌داری در زمان علی(ع) چگونه خود را نشان داد؟/ رئیس خوارج در زمان پیامبر(ص) به کثرت عبادت مشهور بود! 🔘اسلام و لیبرالیزم «حب ذات» را به رسمیت می‌شناسند ولی اسلام، منافع انسان را توسعه می‌دهد 🔘هنر اسلام تلفیق منافع فرد و جامعه است؛ با عامل «تقوا» 📢صوت(۲۰دقیقه): @Panahian_mp3 🚩 مبحث «اصلاح برداشت‌های ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
🔸ریشۀ اتهام دیکتاتوری زدن به نظام، تصورِ واقع‌گرا نبودن دین است که برخی جریان‌های سیاسی القا کرده‌اند 📌اصلاح برداشت‌های ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۱۳ 🔘بعضی‌ها به‌خاطر منافع واقعیِ خود دین‌گریزی می‌کنند، چون دین را واقع‌گرا نمی‌دانند 🔹دربارۀ اهمیت اینکه «باید دین را واقعی ببینیم» می‌خواهم یک نکتۀ بسیار مهم را عرض کنم. وقتی ما دین را واقعی ببینیم، از یک طرف، دین‌گریزی کم می‌شود؛ چون یک عده‌ای دنبال منافع واقعی خودشان هستند نه دنبال ارزش‌های خیالی یا ارزش‌های اخلاقی‌ای که تصور می‌کنند واقعی نیست. 🔺آنهایی که به خاطر منافع واقعی خودشان دین‌گریزی می‌کنند، اگر دین را واقعی ببینند، دیگر دین‌گریزی نخواهند کرد. لذا بسیاری از دین‌گریزها به سمت دین خواهند آمد. 🔺از طرف دیگر، اگر دین را واقعی ببینیم، گروهی از دین‌داران که به دین‌داری خودشان مغرور هستند، دست از غرور دین‌داری برمی‌دارند. 🚩سحر سیزدهم ماه رمضان1402 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به کانال تفسیر قرآن سر بزنید https://eitaa.com/quraanalkarim
🔸غرور دین‌داری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خودش را نشان داد که امیرالمؤمنین(ع) با آن مبارزه می‌کرد؟ خوارج کسانی بودند که بیشتر از همه به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زدند. رئیس خوارج کسی بود به نام «حرقوص بن زهیر» این فرد را باید بشناسیم. رسول خدا به او فرمودند: آیا تو در جان خودت، این احساس را پیدا نکردی که عابدترین فرد مدینه هستی و فضیلت تو از همۀ اینها بالاتر است؟ او گفت: بله! به این می‌گویند غرور دین‌داری! یک چنین فردی می‌شود رئیس خوارج! این کسی است که نمی‌تواند امیرالمؤمنین(ع) را بفهمد. این غرور دین‌داری چیز کمی نیست. اگر ما غرور پیدا کنیم، فهم ما تعطیل می‌شود. 🔺برای اینکه دچار غرور دین‌داری نشویم، باید بدانیم که دین‌داری به نفع خودمان است و اگر دین‌داری کردیم هنر نکرده‌ایم! امیرالمؤمنین(ع) در این‌باره سخن واضحی دارد. در روایت هست که یک روز امیرالمؤمنین(ع) فرمود: من به هیچ‌کس، خوبی نکردم، من به هیچ یک از شما خدمتی نکردم. مردم با تعجب نگاه کردند. «قالَ عَلِیٌّ(ع)‏ یَوماً: ما أحسَنتُ إلى‏ أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً» (نثر الدرّ، ج1،ص293 ) چرا تعجب کردند؟ چون این دین ناب امیرالمؤمنین(ع) را نمی‌شناسند و تصور آنها هم از مسائل اخلاقی، امور غیرواقعی و صرفاً ارزشی بوده است. مارکسیست‌ها می‌گفتند که شما باید از خودتان بگذرید و به جامعه بپیوندید، خودخواهی چیزبدی است، منافع خودتان را کنار بگذارید و خودتان را فدای جامعه بکنید. اسلام در واقع خطاب به مارکسیست‌ها می‌گوید: شما چون خلاف فطرت بشر که حب ذات است، عمل می‌کنید، نظر اسلام از جهتی نزدیک‌تر به لیبرالیزم بود. چون این حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام این حب ذات را توسعه می‌دهد و می‌گوید: منافع تو فقط همین چند منفعت نیست، منافع بیشتری وجود دارد، که ما با تعابیری مثل ایمان و معنویت و... از آنها یاد می‌کنیم. 🔸هنر اسلام این است که به شما می‌گوید: اگر این‌گونه عمل کنید-که در دین، اسمش تقوا است- یعنی اگر شما با تقوا عمل کنید، هم به نفع خودت کار کرده‌ای هم اثرش و نفعش به جامعه می‌رسد و هنر اسلام این است که شما ضمن اینکه برای خودت کار می‌کنی، به نفع جامعه است و این دستور ویژه دین است که با نام تقوا صدا زده می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
🔸شاید این سؤال مطرح شود که در این میان، اخلاص چه می‌شود؟ اگر ما بنا است که برای منافع خودمان کار کنیم، و احکام اسلامی را این‌قدر واقعی ببینیم، پس اخلاص کجا قرار می‌گیرد؟ مردم فکر می‌کنند: اخلاص یعنی اینکه منفعت خودت را حذف کنی و برای خدا کار کنی! درحالی‌که اخلاص یعنی برای بالاترین منفعت خودت کار کنی که همان قرب خدا است. فقط برای این منفعت کار کن که نشان بدهی عقلت می‌رسد و می‌فهمی. 🔺ما نباید این تصور را از دین داشته باشیم که دین خواسته است تو از منافع خودت بگذری! تا این تصور را پیدا کنی، دچار عجب می‌شوی! 🔸پس وقتی حب ذات در نظر گرفته نشود و احکام دین به عنوان اموری غیرواقعی-که دنبال منافع ما نیست- تلقی بشود، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام غرور دین‌داران و تفکر نکردن آنها و به تعبیر دیگر، دین‌دار غیر متفکر و بدون تشخیص. از طرف دیگر، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دین‌گریزی و یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دوقطبی دین‌گریزان و دین‌مداران! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim