🌒عامل اصلى پيروزى مسلمانان در ميدان نبرد
•┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
▫️فَعَلىٌّ ضامِنٌ لِفَلْجِکُمْ آجِلا اِنْ لَمْ تُمْنَحُوهُ عاجِلا
🟤اگر چنين کنيد، على، ضامن پيروزى شما است. و اگر امروز به آن نرسيد، در آينده، به آن خواهيد رسيد;
✍اين، همان منطق قوى و نيرومند قرآن مجيد است که به پيروان خود، اين حقيقت را مى آموزد که در پيکار با دشمنان و در صحنه جهاد، هميشه، پيروز هستيد; اگر دشمن را درهم بشکنيد، پيروزيد و اگر شهيد راه خدا شويد، باز هم پيروز هستيد.
قُل هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إلاّ إحدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ نَتَربَّصُ بِکُمْ أنْ يُصيبَکُمُ اللهُ بِعذاب مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدينَا فَتَرَبَّصُوا اِنّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ بگو: آيا درباره ما، جز يکى از دو نيکى (يا پيروزى در نبرد و يا شهادت) را انتظار داريد؟ ولى ما براى شما (يکى از دو شکست را) انتظار داريم: يا عذابى از سوى خداوند (در جهان ديگر) به شما برسد و يا (در اين جهان) به دست ما مجازات شويد. اکنون که چنين است، شما انتظار بکشيد، ما هم با شما انتظار مى کشيم.
روشن است سربازانى که خود را در هر حال پيروز مى دانند و دشمن را محکوم به شکست، از چنان روحيه بالايى بهره مندند که از هيچ خطرى، ترسى به دل راه نمى دهند و در برابر هيچ مشکلى، خم به ابرو نمى آورند.به گفته بعضى از دانشمندان بيگانه، عامل اصلى پيروزى مسلمانان در ميدان نبرد، با وجود نابرابرى فاحش نسبت به قواى دشمن، ايمان به همين اصل بوده است. در جهان امروز نيز بايد همين اصل اسلامى، زنده شود، تا مسلمانان، در برابر انبوه دشمنان، زانو نزنند و از هر ميدانى، سربلند و پيروز درآيند. گفتنى است که اين روحيه، جز در سايه ايمان قوى و نيرومند و تقوا و خداترسى، حاصل نمى شود.
📘#خطبه_24
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
28.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روایت کربلا 9
▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: محرم 1385
▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما
ساعت: 20:45
#روایت_کربلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، مکن ای صبح طلوع ...
ظهر فردا.....
مکن ای صبح طلوع...
👇👇👇
✍️ #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی :
✍️من اعتقاد دارم در شب #عاشورا فقط پهلوون ها با #امام_حسین علیه السلام ماندند، چون پهلوون ها صاف هستند.
مقدس ها(به معنای عام) استخاره کردند استخاره شان خوب نیامد و رفتند.
تازه خودشان که رفتن به حضرت هم نصیحت مےکردند که: شما هم به سمت کوفه نروید.✨
«لا تُلْقُوا بِاَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ» : با دست خودت، خودت را به هلاکت نینداز! مگر ندیدی که اهل کوفه با پدرت علی علیه السلام چه کردند؟ اهل کوفه تو را هم مےکشند نرو!
▪️بله نصیحت هم می کردند ، اما امام حسین علیه السلام در جواب آنها می فرمودند: من بیعت خودم را از شما برداشتم، اینها با من کار دارند با شما کار ندارند، شما هر جا می خواهید بروید، بروید✨
#شهادٺ_سالار_شهیدان💔
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14020431-05Moharram-Hkashani_Com.mp3
45.3M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 #کدام_حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - قسمت پنجم
🎙 حامد کاشانی
📆 شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
حسین بن علی خون داد تا جامعه عاقل شود / ملت حسینی نه ظلم می کند و نه زیر بار ظلم می رود
◾️ دعای «أعظَمَ اللّه ُ اُجورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَينِ و جَعَلَنا و إيّاكُم مِنَ الطّالِبينَ بِثارِه» به دو اصل اشاره دارد:
1️⃣ یکی اینکه عزاداری و گریه بر امام حسین ثواب خودش را دارد و باید این مراسم ها را محترم بشماریم.
2️⃣ یکی هم «و جَعَلَنا و إيّاكُم مِنَ الطّالِبينَ بِثارِه» که این جمله، جمله خبریه است ولی به داعی انشاء القاء شده است؛ یعنی درخواست ما این است که خدا آن توفیق را بدهد ما خونبهای حسین بن علی را بگیریم. در هر عصر و مصری تفکر اموی هست و لذا باید تفکر علوی هم همواره باشد.
▫️ قرآن کریم به همه کتب آسمانی شرف بخشید و آن ها را زنده نگه داشت، چرا که انجیل و تورات اگر تحریف شد، معارفش در قرآن حفظ شد، لذا خداوند می فرماید که قرآن ﴿مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ﴾، قرآن همه معارف را زنده کرد، قرآن مهیمن بر تمام کتابهاست، هیمنه از آن قرآن کریم است، امامت بر همه کتاب ها بر عهده #قرآن_کریم است، همین طور در #زیارت_وارث که می خوانیم حسین بن علی وارث همه انبیاء است، یعنی همانطور که قرآن کریم به جای همه کتابهای قبلی نشست، حسین بن علی نیز به جای همه پیامبران نشسته است.
▫️ ما یک ارث داریم و یک تجارت ، در تجارت مال به جای مال می نشیند ولی در ارث، وارث به جای مورث می نشیند، ما در زیارت وارث خطاب به حسین بن علی می خوانیم سلام بر تو که وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر هستی، یعنی به جای آنها نشسته ای، اشتباه نکنیم، در داد و ستد مال به جای مال می نشیند ولی در ارث مالک به جای مالک می نشیند، یعنی ابراهیم خلیل هر چه داشت ، حسین بن علی داراست، حضرت نوح و حضرت موسی و حضرت عیسی و پیامبر اسلام هر چه داشتند، #حسین_بن_علی داراست، حواسمان را جمع کنیم که ما در مجلسی شرکت کردیم که صاحب آن مجلس به جای همه پیامبران نشسته است.
▫️ حسین بن علی (علیه السلام) حرف تازه دارد، الان بسیاری از فلاسفه غرب و شرق حرفی را می زنند که خداوند به نقل از کفار در سوره جاثیه آورده است که ﴿وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ﴾، این حرف کانت و امثال کانت و دیگر اکثر غرب به غیر از موحدانشان این است که جز دنیا خبری نیست و جز مرگ و زندگی خبری نیست و جز طبیعت خبری نیست، طبیعت زنده می کند و می میراند و ماییم که زنده می شویم و می میریم و دنیا جز خود خبری دیگر نیست، اما قرآن فرمود که ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ﴾ اینها از روی جهل و وهم گمان می کنند.
دنیا بدون آخرت نیست، دنیا بدون هدف بازیچه است و خدا می فرماید ما بازیچه نیستیم، اینها گمان می کنند که آخرتی نیست.
▫️ ما در #زیارت_حسین_بن_علی در دعای زیارت #اربعین می خوانیم که «بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ» بدین معنا که حسین بن علی خون داد تا جامعه را عالم کند، خون گلو داد تا مردم را فرهنگی کند، مرحوم کلینی می گوید #قطب_ فرهنگی_یک_ملت، عقل آن ملت است، چرا که اگر جامعه ای عاقل باشد نمی شود او را بازی داد و بازی را بر او تحمیل کرد، حسین بن علی خون جگر داد که مردم #عاقل شوند، جامعه عاقل نه ستم می کند و نه ستم می پذیرد، نه عوامی می کند نه عوام پذیر است نه عوامی را راه می دهد، ما موظفیم حسینی زندگی کنیم، هیچ شیعه ای حق ندارد که «به من چه» و «به تو چه» بگوید، باید راه حسین بن علی را طی کنیم.
▫️ لذا ما باید در این محافل شرکت کنیم، #محافل_حسین_بن_علی، انسان را سر بلند می کند، ولی علاوه بر اینکه باید عزداری کنیم تا ثواب ببریم، باید راه حسین بن علی را هم طی کنیم، چون ملت حسینی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد، #ملت_حسینی نه زیر بار ظلم می رود و نه ظلم می کند، در دستگاه حسینی، نه اختلاسی هست و نه نجومی، هر چه هست طیب و طاهر است.
👈🏻 سخنرانی معظم له در روز جمعه (روز عاشورای حسینی) از شبکه های سیما پخش خواهد گردید.
📚 سخنرانی شب عاشورای حسینی
تاریخ: 1402/05/05
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬
✘ با امام | یا | بر امام
این بحران انتخابی بود که مردم کوفه باهاش روبرو شدن!
• حال بد و بهم ریختگی وقت انتخاب، بخاطر یه مسابقه است که در روح ایجاد میشه!
مسابقه بین آرزوها و اولویتهای ما،
که هر کدوم میخوان برنده انتخابمون باشند.
✘ وقتی این بحران برای مَن پیش اومد؛
چجوری حال بدمو آروم کنم، و درست انتخاب کنم؟
#استاد_شجاعی
#آیتالله_حائری_شیرازی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📸 #چله_ی_زیارت_عاشورا
🖤 خوب است یک #چله_ی_زیارت_عاشورا
◾️از روز عاشورا
◾️تا روز اربعین
«اگر توانستند با 📿صد #لعن و 📿صد #سلام» قرائت شود.
💠 علامه طباطبایی
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
#زیارت_عاشورا
همراه محبین اهل بیت
و همراه دوستداران علامه امینی و علامه طباطبایی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انتشار حداکثری
در محضر نهج البلاغه
اهم مطالب قسمت 18 🔸دینداریِ شاکرانه، نتیجۀ فهمیدن «عشق خدا به ما» است، نه «عشق ما به خدا»! 🔘قب
اهم مطالب قسمت 19
🔸قاتل امیرالمؤمنین(ع) «انحراف در دین» بود نه «بیدینی»!
🔸سطحی بودن در دینداری، زمینۀ تمام انحرافهای دینی است
🔘قاتل علی(ع) فردی بیدین و دنیاطلب نبود؛ بلکه اهل قرآن و عبادت بود اما دچار انحرف در دین شده بود
🔘عدم درکِ «محبت امام نسبت به ما» انسان را تبدیل میکند به ابن ملجم!
🔘تلقی سطحی از دین و القاء ناامیدی توسط شیطان، باعث شده محبت خدا را به خودمان باور نکنیم
🔘باید دربارۀ شدت محبتِ خدا و اهلبیت نسبت به خودمان، فکر کنیم تا آن را بفهمیم
🔘امام(ره): کاری نکنیم که امامزمان(عج) به خاطر ما پیش خدا سرافکنده بشود
📢صوت(20دقیقه): @Panahian_mp3
🚩 #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)» شب 19 رمضان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸قاتل امیرالمؤمنین(ع) «انحراف در دین» بود نه «بیدینی»!
📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۹
🔺امیرالمؤمنین(ع) در کلام عجیبی میفرماید که دوازده آیه را از تورات انتخاب کردم و هر روز سه بار به آنها مىنگرم. جملۀ چهارم این است که خداوند میفرماید: ای انسان، من تو را دوست دارم پس تو هم مرا دوست داشته باش! «يَابنَ آدَمَ إنّي اُحِبُّكَ فَأَنتَ أيضا أَحبِبني» (تحرير المواعظ العددية، ج1، ص573)
🔸در جملۀ دهم خداوند میفرماید: هرکسی تو را برای خودش میخواهد امّا من تو را برای خودت میخواهم، از من فرار نکن! «يَابنَ آدَم كُلٌّ يُريدُكَ لِأَجْلِهِ وَ أَنَا أُرِيدُكَ لِأَجْلِكَ فَلا تَفِرَّ مِنّي» با توجه به این روایت زیبا، ما هم باید خودمان را در معرض محبت خداوند ببینیم و به آن عمیقاً فکر کنیم.
🔹همانطور که ولادت امیرالمؤمنین(ع) در خانۀ کعبه، حکمت دارد؛ شهادت ایشان هم حکمت دارد، قاتل ایشان فردی بیدین، دنیاطلب یا جاهطلب مثل طلحه و زبیر یا معاویه نبود؛ ابنملجمی بود که اهل قرآن و فقه و عبادت بود، اما دچار انحرف در دین شده بود.
🔸دنیاطلبی معاویه موجب جنایتهای او شد، طلحه و زبیر هم جاهطلب بودند، امّا دربارۀ خوارج و ابن ملجم چه بگوییم؟ چرا امثال طلحه، زبیر و معاویه قاتل امیرالمؤمنین(ع) نشدند و کسی مثل ابن ملجم قاتل حضرت شد؟ درواقع انحراف در دین قاتل امیرالمؤمنین(ع) شد، نه بیدینی! این حرف خیلی مهم است.
🔹اگر عشق و محبت خدا و اولیاء خدا را به خودت ببینی، عمیقاً احساس شکر میکنی. لایهای که از شکر برای نعمت، در دل انسان ایجاد میشود یکدرصد است اما لایهای که برای محبت در دل انسان ایجاد میشود 99درصد است، یعنی بزرگترین معرفتی که به آن نیاز داریم این است که بدانیم یک کسی دوستمان دارد.
🔸چرا ما محبت خدا نسبت به خودمان را باور نمیکنیم؟ چون ابلیس از اینکه خدا ما را دوست دارد مأیوس کرده است، همان طور که خودش «مأیوس» است.
🔹دین را نمیشود با برخورد سطحی فهمید. امیرالمؤمنین(ع) آمده بود که فهم دین را برای ما عمیق کند. سطحی بودن در دین، زمینه همۀ انحرافها است. بدون تفکر نمیشود به دین رسید. ما باید دربارۀ محبت خدا فکر کنیم تا آن را بفهمیم و درک کنیم.
🚩۱۹رمضان۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه مطلب
🔸چرا خداوند «غضب بر کفار» را در قرآن اعلام میکند؟ چون انسانها را دوست دارد و نمیخواهد آنها به وضعیت بدی مانند کفر گرفتار شوند. گاهی میدیدند پیامبر(ص) گریه میکند؟ میپرسیدند: چرا گریه میکنید؟ حضرت میفرمود: دلم برای اشقیا میسوزد. (ما يُبكيكَ؟ فَقالَ: رَحمَةً لِلأَشقِياءِ؛ مکارمالاخلاق، ج 2، ص347)
🔹بیتفاوتی به محبت امام هم خیلی بد است. نه تنها خداوند بلکه امامزمان(ع) ما را شدیداً دوست دارد و ما میتوانیم دلِ حضرت را بشکنیم. امام خمینی(ره) دوبار در سخنانشان فرمودند کاری نکنیم که امامزمان(عج) بهخاطر ما پیش خدا سرافکنده شود. 🔸یقین بدانیم امامزمان(عج) هنگام استغفار برای تکتک ما بیشتر از خود ما درِ خانۀ خدا احساس خجالت میکند. هیچ کودکی تا وقتی خودش پدر و مادر نشود نمیداند پدر و مادرش چقدر عاشق او هستند. ما هم نمیفهمیم که خدا و امام چقدر ما را دوست دارند.
🔹وقتی ابن ملجم ملعون دستگیر شد، امیرالمؤمنین(ع) به او فرمود: آیا من به تو بیش از دیگران محبت نکردم؟ (أَ لَمْ أَکُنْ شَفِیقاً عَلَیْکَ وَ آثَرْتُکَ عَلَى غَیْرِکَ؟ بحارالانوار،ج42،ص287) نفهمیدنِ این محبت، آدم را تبدیل میکند به ابن ملجم.
🔹خداوند محبت را صد قسمت کرد؛ نود و نه قسمتش را به اهلبیت(ع) و یک قسمتش را به سایر خلق داد. (فَتِسْعٌ وَ تِسْعُونَ رَحْمَةً عِنْدَهُ مَذْخُورَةٌ لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ عِتْرَتِهِمَا وَ رَحْمَةٌ وَاحِدَةٌ مَبْسُوطَةٌ عَلَى سَائِرِ الْمَوْجُودِینَ؛ تأویلالآیات/ 81) مصیبتهایی که اهلبیت(ع) تحمل کردند به خاطر ما بود.
🔹خطّ دینداری معشوقانه یعنی خطّ شکر و خطّ تواضع. در مقابل تواضع هم صفت تکبّر قرار دارد؛ همان تکبّری که امثال ابن ملجم داشتند که موجب بدبختی آنها شد.
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
شب 19 ماه رمضان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستان ولایی
«أعظَمَ اللّه ُ اُجورَنا و أجورَکُم بِمُصابِنا بِالحُسَينِ و جَعَلَنا و إيّاكُم مِنَ الطّالِبينَ بِثارِه»
با توجه به قرار داشتن در وقایع آخر الزمان، حتما بحث بسیار زیبای اصلاح برداشتهای ناروا از دین را پیگیری کنید.
نکند ما هم نیاز به اصلاح عقاید داشته باشیم، هنوز امام ظهور نکردند باید اصلاح شویم در روش و منش و مشی زندگی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
.
♻️ آیت الله حائری شیرازی: امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🛑حوالی ساعت ۱۳ در ظهر عاشورا
▪️حبیب بن مظاهر آن فقیه بزرگ موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشتهاند امام(ع) خطاب به اصحاب فرمود: یکی برود با عمر سعد مذاکره کند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کند. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت لشکریان کوفی به کمک هم آمدند و حبیب را پس از محاصره به شهادت رساندند.
▪️امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو میگذارم.»
▪️امام(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام(ع) اقتدا کردند و بقیه به دفاع پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» و حضرت با نفسی مطمئن به او وعده بهشت داد
▪️۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند.
▪️بعد از شهادت اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود او به طرز شگرفی شبیه جدش رسول خدا بود.
▪️البته "الفتوح" عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم یاد کرده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد.
▪️دسته جمعی سوار مرکب شدند تا به دشمن حمله برند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ(رستگاری) صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️ ریشۀ اصلیِ قیامِ عاشورا چه بود؟ حکومت یا شهادت یا هیچکدام؟
🎙سخنرانی بسیار مهم آیتالله خامنهای
1⃣ نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین -علیهالسّلام- هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن #هدف، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو #نتیجه را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
2⃣ هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک واجبِ عظیم از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
3⃣ دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را ١٨٠ درجه عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، #انقلاب است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که خوفِ انحرافِ کلّ اسلام بود، تکلیف چیست؟!
4⃣ افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
5⃣ در زمانِ امام حسین -علیهالسّلام- هم انحرافِ اساسی در اسلام بهوجود آمد و هم فرصتِ مساعد برای اثرگذاری پیدا شد.
اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد.
ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
6⃣ امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر است.
7⃣ آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
🔺خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220705-WA0006.
3.58M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت11 1⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت11
🔴 قسمت اول
💠 و درود خدا بر او فرمود: «اگر بر دشمنت دست يافتی، بخشيدن او را شكرانه پيروزی قرار ده.»
🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت یازدهم نهج البلاغه میفرمایند:" هرگاه بر دشمن خود دست یافتی بخشش و عفو او را شکرانه پیروزی قرار بده." بنابراین موضوع حکمت یازدهم عفو و بخشش است.
🔻 معنای لغوی "عفو و بخشش" به نظر بنده پنهان شدن، یا پنهان کردن یک چیزی است، به گونه ای که ناپدید یا نابود بشود. برای این ادعای خودم ،در ریشه ی معنایی عفو، حداقل ۳ شاهد از نهج البلاغه دارم:
1⃣ اول در خطبه ۱۴۹ که حضرت علی(علیه السلام) میخواهند بفرمایند وقتی که ما از دنیا می رویم، آثارمان در زمین ناپدید میشود، از واژه عفو و مشتقّاتش استفاده می کنند و می فرمایند:«عَفَا فِي الْأَرْضِ مَخَطُّهَا»؛ آثارش در زمین پنهان خواهد شد.
2⃣ در خطبه ۱۹۸ بند ۴ می فرمایند: وقتی که پیامبر مبعوث شد، اوضاع چگونه بود؟ یکی از عباراتشان این است: «عَفَاءٍ مِنْ أَعْلَامِهَا» روزگاری که پیامبر مبعوث شد، دنیا پرچمها و نشانه هایش پوسیده و پنهان شده بود.
3⃣ در خطبه ۲۳۰ میفرمایند: «وعَفَّى آثَارَكُمْ» مرگ آثار شما را از بین می برد. بنابراین واژه "عفو" یعنی پنهان شدن یا پنهان کردن یک چیزی به گونه ای که نابود یا ناپدید بشود.
🔻 خوب موضوعی که در این حکمت ۱۱ بود، این بود که وقتی بر انتقام، قدرت پیدا کردی ببخش! و این را یک نوع شکر نعمت قدرت بیان کرده اند.
🔻 در حکمت ۵۲ هم حضرت میفرمایند: شایسته ترین مردم به عفو و گذشت، قدرتمندترین آنها بر عقوبت و انتقام است. چرا؟ جواب این چرا را در حکمت ۲۱۱ میخوانیم که :«الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ»؛ عفو کردن زکات ظفر، پیروزی و قدرت پیدا کردن بر دشمن است. لذا در حکمت ۱۹۴ حضرت نسبت بین عفو و قدرت بر انتقام را اینگونه بیان می کنند: من کی شایسته است که غیظ و غضب خودم را فرو بخورم؟! آیا زمانی که عاجز از انتقام هستم تا به من گفته شود: کاش صبر میکردی؟ یا زمانی که قدرت بر انتقام دارم تا به من گفته شود: کاش عفو میکردی؟ یعنی اصلا وقتی قدرت بر انتقام نداری، عفو معنی ندارد ، هنر آنجایی است که با اینکه قدرت بر عقوبت و انتقام گرفتن داری، عفو بکنی.
🔻 لذا در حکمت ۴۲۰ در سیره عملی علی (علیه السلام) می بینیم که خودِ حضرت چقدر بزرگوارانه اهل عفو بودند. مثلا در حکمت ۴۲۰ میخوانیم که وقتی حضرت با اصحابشان جایی نشسته بودند. مردی از خوارج که در آن جمع نشسته بود، متاسفانه با وقاحت تمام به حضرت علی(علیه السلام) توهین کرد. مردم قصد کشتن آن خوارجی را کردند، ولی حضرت مانع شدند و فرمودند: «رُوَيْداً» دست نگه دارید. «اِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ »جواب ناسزا را با ناسزا می دهند، «اَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ» یا بالاتر، گناه را عفو کنید.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14020501-06Moharram-Hkashani_Com.mp3
39.23M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 #کدام_حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - قسمت ششم
🎙 حامد کاشانی
📆 یکشنبه اول مردادماه ۱۴۰۲
🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
32.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 روایت کربلا 10
▫️ مرثیه خوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: محرم 1385
▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما
#روایت_کربلا
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7