eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘موضع تهمت مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ. كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مى كند (بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظن را فراهم كرده است). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘زورگو 💥مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ. 💥هر كس قدرت به دست آورد، (قدرت منهای دین )زورگويی کند. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘خود رأی 💥مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. 💥هر كس خودرای شد به هلاكت رسيد، و هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقلهای آنان شريك شد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت مهم سی و یکم درسی برای همه زندگی پایه دوم ایمان 2.یقین ♻️امام(عليه السلام) بعد از بیان پایه های ایمان، از شاخه هاى يقين سخن مى گويد. ♻️شاید اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: اول علوم تجربى كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى گيرد و دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى آيد سوم علومى تاريخی که مايه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى آيد. ♦️هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى رسد. ♦️مثلاً درباره خداشناسى اول چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند آن گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پيشينيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. ♦️همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. آن گاه امام(عليه السلام) ميوه هاى هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را بيان مى كند و مى فرمايد: «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى شود و كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى گيرد و كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»; (فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ). از آنچه گفته شد روشن مى شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است; علومى كه از مبدأ متعدد سرچشمه مى گيرد و روح را سيراب مى كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى گردد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه صبر1.mp3
9M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / قسمت اول ⭕️ بخش اول: صبر 1⃣ 🔺اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح ( قسمت1) 🔹اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه1⃣ 🔻با توجه به اهمیت مسأله ایمان و با توجه به جامعیّت حکمت ۳۱، بنده تصمیم گرفتم مسأله ایمان را بر اساس فرمایشات حضرت علی(علیه السلام) در حکمت ۳۱ از سایر آموزه های نهج البلاغه به صورت کامل خدمت شما تقدیم کنم. لذا بحث بر حکمت ۳۱ چند جلسه ای ادامه خواهد داشت و تمام مطالبی که شایسته است ذیل حکمت ۳۱ درباره ایمان، ابعاد، ارکان ، آثار، ارزش و اهمیت آن دانسته بشود، ان شاءالله تقدیم خواهد شد. 🔻ابتدا درباره ارزش، اهمیت و جایگاه صبر از نهج البلاغه صحبت می کنیم. چرا؟ چون حضرت در همان آغاز حکمت ۳۱ می فرمایند: :«الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ... ». ایمان بر چهار ستون استوار است. اولین ستون را میفرمایند "علی الصبر". لذا چند جلسه ای پیرامون "صبر" سخن خواهیم گفت. جلسه اول پیرامون ارزش، اهمیت و جایگاه صبر صحبت میکنیم. 🔻امیرالمومنین صبر را شرط مؤثر واقع شدن اسلام به عنوان سپری در مقابل هلاکت و دوزخ و جهنم بیان می فرمایند. در خطبه ۱۰۶ در قالب سپاس و ستایش خداوند می فرمایند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جعلَ الْإِسْلَامَ جُنَّةً لِمَنْ صَبَرَ ». خدا را سپاس که اسلام را برای کسی که صبر کند سپر قرار داد. همچنین امیرالمؤمنین(علیه السلام) صبر را یکی از ارکان ایمان میدانند که در همین حکمت ۳۱ خوانده شد:« فَقَالَ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ؛ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ». مولا علی(علیه السلام) در بین تمام ارکان ایمان، صبر را اولویت دادند. در حکمت ۸۲ نسبت صبر با ایمان را مانند نسبت سر به بدن میدانند و می فرمایند: بر شما باد بر صبر، زیرا همانا نسبت صبر به ایمان، مانند نسبت سر به جسد است. همچنان که خیری در جسد بی سر نیست، خیری در ایمان بی صبر هم وجود ندارد. یا در حکمت ۱۱۳ صبر و حیاء را از عالیترین مراتب ایمان بیان می دارند و می فرمایند: هیچ ایمانی به ارزش حیاء و صبر نیست. همچنین در حکمت ۴ نهج البلاغه صبر و استقامت و مقاومت را نوعی شجاعت معرفی کرده اند و فرمودند: «الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ». زیرا انسان صبور چه در وقتی که نعمت بزرگی نصیب او میشود، چه در وقتیکه مصیبتی به او عارض میشود، جلوی هیجان نفسش را می گیرد تا به حرام نیفتد. پس خیلی شجاع است که توانسته با خودش مبارزه کند. 🔻همچنین امیرالمؤمنین صبر را وسیله نجات معرفی می کنند. مثلاً در خطبه ۷۶ میفرمایند: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ»؛ خدا رحمت کند هر کسی را که صبر را مرکب نجات خودش قرار داده است. ادامه دارد... ↩️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم *. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم *. شرح حکمت شانزدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا بیست و پنجم *. شرح حکمت بیست و ششم *. شرح حکمت بیست و هفتم در چهار بخش *. شرح حکمت بیست و هشتم در سه بخش *. شرح حکمت بیست و نهم *. شرح حکمت سی ام *. شرح حکمت سی و یکم بخش اول صبر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
لَا تَكُنْ اینگونه مباش(3) حریص نباش 💢لِرَجُل سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ: لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يرْجُو الاْخِرَةَ بِغَيرِ الْعَمَلِ... وَ إِنْ أُعْطِىَ مِنْهَا لَمْ يشْبَعْ، وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يقْنَعْ. 💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: 💠از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد 💠 اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14-Khotbeh3.j5.b2.mp3
3.24M
🔷 ٣ جلسه ٥_ بخش دوّم 🔹 شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى : 🌸 لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ اگر حضور حاضران و برپاییِ حجت به سبب وجود یاوران نبود وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ و اگر نبود پیمانی استوار که خداوند از عالمان گرفته است که بر شکم‌پرستیِ ستمگر و رنج‌ گرسنگیِ ستمدیده آرام نگیرند، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌑جانسوزترین وداع تاریخ ▫️فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهيِنَةُ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إلَى أَنْ يَخْتَارَ اللّهُ لِي دَارَکَ الَّتي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ ▪️اى رسول خدا) امانتى را که به من سپرده بودى هم اکنون باز پس داده شد و گروگانى که نزد من بود گرفته شد; ولى اندوهم جاودانى است و شبهايم همراه بيدارى و بى قرارى; تا آن زمان که خداوند منزلگاهى را که تو در آن اقامت گزيده اى برايم برگزيند (و به تو ملحق شوم)»; 📘 •┈••✾◆▪️✧▪️◆✾• http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 بِسانِ قرآن
 
▫️ سرّ اینكه فاطمه زهرا (سلام الله علیها)  است و اگر علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) نبود، احدی همتای آن حضرت نبود «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ»، این است كه او ، در مقام حدوث و بقا شكل گرفت. 

▫️ قرآن از زمین برنخاست، از فكر كسی تدوین نشد، هیچ عالم بشری این قرآن را تدوین و تنظیم نكرد، سوره اش، آیاتش، معارفش و مفاهیمش را انشا نكرد، بلکه مستقیماً از جهان غیب نازل شد و در طی 23 سال ماند و برای ابد جای خود را تثبیت كرد. 
قرآن از زمین برنخاست، بلكه از آسمان نازل شد 
(اولاً)، نزولش هم 23 سال طول كشید (ثانیاً) و ماند كه برای ابد بماند 
(ثالثاً)؛ این طور نیست كه _ معاذ‌الله _ قابل زوال و از بین رفتنی باشد: ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ﴾. 

▫️ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم وقتی هویت آن حضرت را ارزیابی می‌ كنیم می ‌بینیم در همین مثلث خلاصه می ‌شود: او از زمین برنخاست، بلكه از آسمان نازل شد و تقریباً  بود یعنی تا آیات و سور قرآن نازل می ‌شد، او هم روزانه متكامل می ‌شد و ترقی می ‌كرد و تا قرآن به پایان رسید، عمر این حضرت هم به پایان رسید و .






📚 سخنرانی عمومی در سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
 تاریخ: 1381/05/21
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘رازداری 💥مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ. 💥آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن راز در دست خود اوست. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘فقر 💢الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ. 💢فقر مرگ بزرگ تر است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
☘ادای حق 💥مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ. 💥هر كس حق كسى را ادا كند كه او حقش را ادا نمى كند وى را برده خود ساخته است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت 31 درسی برای زندگی 3.عدل پایه سوم ایمان شرح و بسط : امام(عليه السلام) شاخه هاى عدالت را چنين شرح مى دهد: «عدالت نيز چهار شعبه دارد: فهم دقيق، علم و دانش عميق، قضاوت صحيح و روشن و حلم و بردبارى»; در واقع كسى كه بخواهد حكم عادلانه اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجه حكم نشود. سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد. گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد; ولى در اينجا فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم می باشد. چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى جا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند. اينها امورى است كه امام(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده می فرماید: از ميان رعاياى خود برترين فرد را در نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزين. كسى كه امور مختلف او را در تنگنا قرار ندهد و برخورد مخالفان و خصوم با يكديگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد و در لغزش و اشتباهاتش پافشارى نكند و هنگامى كه خطايش بر او روشن شود بازگشت به سوى حق بر او مشكل نباشد و نفس او به طمع تمايل نداشته باشد و در فهم مطالب به اندك تحقيق اكتفا نكند و تا پايان پيش رود و در شبهات از همه محتاط تر باشد و در تمسك به حجت و دليل از همه بيشتر پافشارى كند و با مراجعه مكرر اطراف دعوا كمتر خسته شود و در كشف حقايق امور شكيباتر باشد و به هنگام آشكار شدن حق در انشاى حكم از همه قاطع تر باشد... البته اين جمله تنها مربوط به مقام قضاوت نيست، بلكه مربوط به تمام قضاوت هاى اجتماعى و زندگى مادى و معنوى است. همه جا بايد براى تشخيص موضوع دقت كرد; همه جا بايد دقيقا احكام را بر موضوعات منطبق نمود; همه جا بايد تصميم قاطع و شفاف داشت و همه جا در برابر خشونت نابخردان و نسبت هاى نارواى آنها حلم و بردبارى نشان داد. آن گاه امام(عليه السلام) آثار هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه عدالت را بيان مى كند، مى فرمايد: «كسى كه درست بينديشد به اعماق دانش آگاهى پيدا مى كند و كسى كه به عمق علم و دانش برسد از سرچشمه احكام، سيراب باز مى گردد و آن كس كه حلم و بردبارى پيشه كند گرفتار تفريط و كوتاهى در امور خود نمى شود و در ميان مردم با آبرومندى زندگى خواهد كرد»; (فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ; وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ; وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً). «كَادَ الْحَلِيمُ أَنْ يَكُونَ نَبِيّاً; آدم بردبار نزديك است به مقام نبوت برسد». بخش سوم از پایه های ایمان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 حزن مدام

▫️ بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در هنگام دفن پیكر مطهر حضرت زهرا(سلام الله علیها) در نهج‌البلاغه آمده است. «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ»؛ عرض كرد یا رسول الله! سلام از طرف من و از طرف دختر شما كه الآن به جوار شما آمده است. ▫️ این را بزرگان گفتند كه سلام خود حضرت امیر، مثل این است كه ما وقتی به مزار معصوم رسیدیم سلام عرض می‌كنیم؛ اما اینكه گفت از طرف دخترت، این به منزله است. این یعنی رسول من! این دخترت الآن می‌خواهد وارد حرم شما بشود، این حرمی كه «روضة من ریاض الجنّة» است؛ «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ». ▫️ عرض كرد یا رسول الله! دخترت «السَّریعةِ اللَّحاقِ بِكَ»؛ زود به شما رسید، از همه ما زودتر به شما رسید. بعد عرض كرد: «قَلَّ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیتِكَ صَبْرِی»؛ خب منِ علی را می ‌دانید در جنگ‌ ها آن همه تیغ‌ ها و تیرها همه را تحمل كردم؛ اما در برابر این مصیبت، صبر من كم شده است! «وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی»؛ من خیلی قدرتمندم اما این مرا به زانو در آورده است! «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ»؛ عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین ‌تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست؛ ولی خصیصه ‌ای دارد كه آن خصیصه را دخترتان به عرضتان می‌ رساند، من عرض نمی ‌كنم! آن خصیصه و آن حادثه تلخ را كه دختر شما به من نگفت، شاید به شما هم نگوید؛ ولی شما از او بخواهید كه بین در و دیوار چه گذشت! ▫️ «فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَینَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُكَ»؛ یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم، سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید، من اینها را تحمل كردم، بالأخره استقامت كردم؛ اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است! البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم که «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»، ما مأمور به صبریم صبر می‌كنیم؛ اما این جمله‌ها را هم عرض می ‌كنم: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ»؛ من تا زنده ‌ام محزون و غمگین هستم! 📚 سخنرانی ایام فاطمیه تاریخ: 1394/01/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه صبر1.mp3
9M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / قسمت اول ⭕️ بخش اول: صبر 1⃣ 🔺اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه ادامه.... 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7