#اطلاعات_عبادی
💫✨💫✨💫✨💫✨
🖌اعمال دهه ی اول ذی الحجة
📢 امشب ( 11 مرداد ماه ) شب اول ماه ذی الحجه است .
⬅️برای دهه ی اول ذی الحجة اعمالی ذکر شده که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم واگر عزیزان خواستند اعمال دیگر این دهه را انجام دهند به مفاتیح الجنان رجوع کنند.
👈اول روزه گرفتن
💐 9 روز اول این دهه که ثواب روزه ی تمام عمر را دارد.
شروع روزه از فردا یعنی شنبه
(12 مرداد ماه ) است.
👈دوم
💐خواندن دو ركعت نماز ما بین مغرب و عشا در تمام شبهاى این دهه در هر ركعت بعد از حمد بخواند یك مرتبه توحید و آیه
وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً
وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه :
و وعده گذاشتیم با موسى سى شب و تمدیدش كردیم ده شب دیگر پس تمام شد میقات پروردگارش چهل شب
و موسى به برادرش هارون گفت جانشین من باش در قومم و مصلح باش و به راه مفسده جویان مرو.
💠هر کس این نماز را بخواندبا ثواب حاجیان شریك می شود.
📢 شروع این نماز از امشب (11 مرداد) است.
📚 مفاتیحالجنان
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸اَللَّـهُمَّ اَحْيِني عَلي ما اَحْيَيْتَ عَلَيْهِ عَلِيَّ بْنَ0 اَبي طالِب،
🌹وَاَمِتْني عَلي ما ماتَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِب عَلَيْهِ السَّلام
🌸اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد عَلَيْكَ، صَلِّ عَلي مُحَمَّدوَ آلِ مُحَمَّد
🌹واجعل النُّورَ في بَصَري وَالْبَصيرَةَ في ديني،
🌸وَ الْيَقينَ في قَلْبي، وَ الاِْخْلاصَ في عَمَلي
🌹وَالسَّلامَةَ في نَفْسي، وَ السَّعَةَ في رِزْقي،
🌾وَ الشُّكْرَ لَكَ اَبَداً مااَبْقَيْتَني.
🌸خطبه 216 در يک نگاه 🌸
👈منشور حکومتداری
💥اين خطبه از خطبه هاى مهم نهج البلاغه است که امام(عليه السلام) در زمان ومکان خاصى; يعنى در #جنگ_صفين ايراد فرموده و مباحث مهمى را در بردارد و عمدتاً از #چهار_بخش تشکيل شده است:
1⃣در بخش اوّل از حقوق متقابل والى و رعيت (زمامداران و توده هاى مردم) سخن مى گويد. به بيان قانونى کلى درباره حقوق مى پردازد و مى فرمايد: #حق، همواره دو سويه است;هرکس بر ديگرى حق دارد او نيز به نوعى داراى حق بر آن شخص است.
2⃣در بخش دوم حقوق حاکمان بر مردم و حقوق مردم را بر حاکمان تشريح مى کند و در همين بخش بر اين معنا تأکيد مى فرمايد که نه اصلاح مردم بدون اصلاح حاکمان ممکن است نه اصلاح حاکمان بى اصلاح مردم; يعنى اين دو در يکديگر تأثير متقابل دارند.
3⃣بخش سوم پاسخى است که امام(عليه السلام) به يکى از يارانش داد; او تعريف و تمجيد فراوانى از امام کرد و وفادارى کامل خود را به پيشگاه آن حضرت عرضه داشت، امام در پاسخ او تواضع فراوانى نمود و فرمود:
👈من هرگز ثناگويى و تعريف و تمجيد را خوش ندارم، چرا که همه عظمتها مخصوص ذات پاک خداست.
4⃣ در بخش چهارم از روابط صحيح حاکمان و مردم سخن به ميان آمده و بدين معنا تأکيد شده که حاکمان بايد از متملّقان و چاپلوسان بپرهيزند و به عکس آماده شنيدن نقد نقّادان و خرده گيرى خرده گيران باشند تا جامعه رو به سوى صلاح و فلاح حرکت کند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا دوستانتون رو به کانال دعوت کنید
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز اوّل خطبه 216🌸
🍂حق امام علی بر ما🍂
⭕️أَمَّا بَعْدُ; فَقَدْ جَعَلَ اللّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْکُمْ حَقًّا بِوِلاَيَةِ أَمْرِکُمْ، وَ لَکُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْکُمْ، فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ، وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ،
ترجمه
⭕️امّا بعد (از حمد و ثناى الهى بدانيد) خداوند سبحان براى من بر شما #حقى قرار داده که آن سرپرستى امور شماست
⭕️و در مقابل،براى شما نيز حقى بر من قرار داده; مانند حقى که من بر شما دارم
⭕️ حق در مرحله بيان، از هر چيز وسيع تر است و همه از آن دفاع مى کنند;
⭕️ ولى در مرحله عمل از هر چيز سخت تر و پيچيده تر است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈کلمه"حق"
🅾 لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ. وَ لَوْ کَانَ لاَِحَد أَنْ يَجْرِيَ لَهُ وَ لاَ يَجرِيَ عَلَيْهِ، لَکَانَ ذلِکَ خَالِصاً لِلّهِ سُبْحَانَهُ دُونَ خَلْقِهِ، لِقُدْرَتِهِ عَلَى عِبَادِهِ،....
⭕️ حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)،
⭕️و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود،
⭕️و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش،
⭕️ زيرا قدرتش بر همه بندگان احاطه دارد و عدالتش در همه امور که فرمانش جارى است، ثابت است;
⭕️ولى خداوندسبحان حق خود را بر بندگانش اين قرار داده است که #اطاعتش کنند و (در مقابل) پاداش آنها را بر خود به صورت مضاعف و از باب تفضيل و توسعه براى کسانى که شايستگى دارند لازم شمرده است
👈 (بنابراين حق خدا بر خلق نيز دو سويه است; او حق اطاعت بر بندگان دارد و بندگان حق ثواب، هر چند اين حق از باب تفضّل است; نه استحقاق).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈توضیح و تفسیر:
💥گسترش دامنه حقوق 💥
💢امام(عليه السلام) در آغاز خطبه ياران خود را به اتحاد و انضباط از طريق بيان حقّش بر امّت دعوت مى کند و به مسئله مهمى در باب حکومت اسلامى اشاره مى کند که در واقع با همه حکومتها متفاوت است.
💢 حکومت اسلامى در واقع مرکّب از دو حق متقابل است: حق زمامداران بر مردم و حق مردم بر زمامداران که هر دو سنگين و پرمسئوليت است.اما #دونکته مهم
1⃣ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند،
2⃣ نکته دوم امام(عليه السلام) مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; 🤔مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد، زيرا هنگامى که فکر و عمر و جوانى خويش را در اختيار استاد قرار مى دهد بايد در تعليم و تربيت او بکوشد و چيزى فروگذار نکند.
🤔اگر طلبکار حقّى بر بدهکار دارد که بايد آن را به موقع ادا کند، بدهکار نيز حق متقابلى دارد و آن اينکه اگر توان پرداخت را نداشته باشد به او مهلت دهد (وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَة فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَة).
🤔اگر مردان حقوق متعددى بر همسران خود دارند زنان آنها نيز حقوق بسيارى بر گردن شوهران دارند (وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ).
💢 امام(عليه السلام) به حق خداوند بر بندگان اشاره مى کند که حتى اين حق نيز يک طرفه نيست،
💢گرچه تعبير حق عباد بر خدا از جهاتى نامتناسب است; ولى به هر حال اين حق در لباس #تفضّل در اينجا خود را نشان مى هد
👈 از يک سو قدرت خداوند ايجاب مى کند که بندگان خود را تنها نگذارد و به يارى آنها در همه زمينه ها عنايت کند
👈و از سوى ديگر عدالتش موجب مى شود کمترين ظلم و ستمى نه در جهان تشريع و نه در جهان تکوين بر کسى وارد نشود، بنابراين، حساب خداوند از حساب بندگان جداست;
💢بندگان بر اثر عجز و ناتوانى و يا نيازهايى که آنها را به ترک عدالت وا مى دارد ممکن است حقوق ديگران را رعايت نکنند; #امّا قادر مطلق و عادل على الاطلاق، چگونه ممکن است راضى به ضايع شدن حقوق بندگانش شود؟!
💢 به بیان دیگر خداوند در برابر حقّى که بر بندگان دارد حقّى براى بندگان بر خويش قائل است، هر چند اين حق، جنبه تفضّل دارد بى آنکه بندگان از خداوند طلبکار باشند، زيرا در برابر آن همه #نعمتهايى که او به بندگان ارزانى داشته هر قدر #اطاعت و عبادتش کنند بخش اندکى از #شکر آن را ادا نخواهند کرد و اين حق از باب #تفضّل است; نه استحقاق و طلبکار بودن.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ای خدا ممنونتیم
هدایت شده از در محضر نهج البلاغه
لطفا دوستانتون رو به کانال دعوت کنید
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
S Pirozfar:
🌸فراز دوم خطبه 216🌸
👈حق والی بر رعیت🤔
🔰 ثُمَّ جَعَلَ ـ سُبْحَانَهُ ـ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْض، فَجَعَلَهَا تَتَکَافَأُ فِي وُجُوهِهَا، وَ يُوجِبُ بَعْضُهَا بَعْضاً، وَ لاَ يُسْتَوْجَبُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض. وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ ـ سُبْحَانَهُ ـ مِنْ تِلْکَ الْحُقوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ، وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي، فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللّهُ ـ سُبْحَانَهُ ـ لِکُلٍّ عَلَى کُلٍّ، فَجَعَلَهَا نِظَاماً لاُِلْفَتِهِمْ، وَ عِزًّا لِدِينِهِمْ، فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ الْوُلاَةِ، وَ لاَ تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ،
ترجمه
🔰سپس خداوند سبحان، بخشى از حق خود را امورى قرار داده که بر همه مردم در برابر يکديگر واجب شمرده♻️ (و مأمور به اداى آن شده اند) و اين حقوق را در همه جهات همانند هم قرار داده♻️ به گونه اى که بعضى از آن سبب بعض ديگر است و ♻️هيچ کدام واجب نمى شود مگر اينکه ديگرى واجب مى گردد.
🔰از ميان حقوقى که خداوند واجب ساخته، بزرگترين آنها #حق_والى و زمامدار بر رعيت و حق رعيت بر والى است.
🔰 فريضه اى است که خداوند سبحان آن را بر هر کدام در مقابل ديگرى مقرر فرموده و آن را سبب #نظام_الفت و پيوستگى آنان به يکديگر و موجب #عزت_و_قدرت_دين آنها قرار داده است،
🔰👈بنابراين رعيت هرگز اصلاح نمى شود مگر به اصلاح زمامداران
🔰👈و زمامداران اصلاح نمى گردند جز از طريق قرارگرفتن رعيت در مسير صحيح و مستقيم.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈نتایج رعایت حق والی
❇️ فَإِذَا أَدَّتِ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ، وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ، وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ، وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ، وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا السُّنَنُ، فَصَلَحَ بِذلِکَ الزَّمَانُ، وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ، وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الاَْعْدَاءِ.
❇️هرگاه رعيت حق والى را ادا کند و والى حق رعيت را بپردازد:
✅حق در ميان آنها قوى و نيرومند خواهد شد،
✅ مسيرهاى دين خالى از انحراف مى گردد،
✅ نشانه هاى عدالت استوار مى شود
✅و سنّتها در مجراى صحيح خويش به کار مى افتد
✅ به اين ترتيب زمان رو به صلاح مى رود
✅ و مردم به بقاى دولت اميدوار و دشمنان مأيوس خواهند شد .
💥☘💥☘💥
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈واای برمصیبت ظلم
وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا، أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ، اخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ الْکَلِمَةُ، وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ، وَ کَثُرَ الاِْدْغَالُ فِي الدِّينِ، وَ تُرِکَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ، فَعُمِلَ بِالْهَوَى، وَ عُطِّلَتِ الاَْحْکَامُ،...
🅾و اگر رعيت بر والى خويش بشورد و چيره گردد، يا والى نسبت به رعايا اجحاف کند
🌀(نظام جامعه به هم مى ريزد و)
🌀در آن زمان اختلاف کلمه پيدا مى شود
🌀نشانه هاى ظلم و ستم آشکار مى گردد،
🌀 فريبکارى و بدعت در دين فزونى مى يابد
🌀و جادّه هاى روشن سنّتها و آداب دينى متروک خواهد شد.
🌀در نتيجه برطبق هوا و هوس عمل مى شود،
🌀 احکام الهى تعطيل مى گردد
🌀و بيماريهاى اخلاقى فزونى مى يابد،
🌀 در چنين حکومتى مردم از حقوق مهمى که تعطيل شده وحشت نمى کنند و نه از باطلهاى عظيمى که رواج يافته،
🌀 در نتيجه نيکان خوار و ذليل مى شوند
🌀و اشرار عزيز و محترم،
🌀و (به دنبال آن) مجازاتهاى الهى بر بندگان عظيم خواهد بود.
خدا رحم کند از آن روز
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
به نظرتون یک کم دیگه به حوادث بی تفاوت باشیم و مطالبه نداشته باشیم, همین اتفاقات نمی افتد
🌸فراز سوم خطبه 216🌸
🅾فَعَلَيْکُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِي ذلِکَ، وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَيْهِ، فَلَيْسَ أَحَدٌ ـ وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَى رِضَى اللّهِ حِرْصُهُ، وَ طَالَ فِي الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ ـ بِبَالِغ حَقِيقَةَ مَا اللّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ. وَ لکِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى عِبَادِهِ النَّصِيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُمْ.
ترجمه
🅾بر شما لازم است يکديگر را به اداى حقوق سفارش و نصيحت کنيد و در انجام آن به هم کمک نماييد،
🅾هيچ کس ـ هر چند براى به دست آوردن خشنودى خدا کاملا کوشا باشد و در اين راه پيوسته تلاش کند ـ #نمى تواند حق اطاعتى را که شايسته مقام خداوند سبحان است بجا آورد 👈(بنابراين هر اندازه در اين راه تلاش کند کم است)
🅾 ولى از #حقوق واجب الهى بر بندگان اين است که به قدر توان خود در خيرخواهى و نصيحت يکديگر بکوشند و براى اقامه حق در ميان مردم همکارى کنند.
💥☘💥☘💥
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
این قسمت رو زیادی بخونید:
💢 وَ لَيْسَ امْرُؤٌ ـ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ، وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ ـ بِفَوْق أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللّهُ مِنْ حَقِّهِ. وَ لاَ امْرُؤٌ ـ وَإِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ، وَ اَقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ ـ بِدُونِ أَنْ يُعِينَ عَلَى ذلِکَ أَوْ يُعَانَ عَلَيْهِ.
💢هيچ کس ـ هر اندازه مقام و منزلتش در حق بزرگ باشد و #فضيلتش در دين سابقه دار ـ برتر از آن نيست که در انجام حقى که خدا بر عهده او گذارده، بى نياز از کمک ديگران باشد
💢و نيز هيچ کس ـ هر چند مردم او را کوچک بشمارند و با ديده #حقارت به او بنگرند ـ کمتر از آن نيست که به ديگران در راه انجام حق کمک کند يا به او در اين راه کمک شود.
در محضر نهج البلاغه
با عرض سلام و پوزش از مدیر محترم به دلیل مهم و ضروری بودن اینجا فرستادم
فَأجابَهُ(عليه السلام) رَجُلٌ مِنْ أصْحابِهِ بِکَلام طَويل، يَکْثُرُ فيهِ الثَّناءَ عَلَيْهِ، وَ يَذْکُرُ سَمْعَهُ وَطاعَتَهُ لَهُ;
ترجمه
هنگامى که سخن امام(عليه السلام) به اينجا رسيد يکى از يارانش به پا خاست و باگفتارى طولانى که در آن مدح و ثناى فراوانى نسبت به امام(عليه السلام) بود آن حضرت را ستود و اطاعت کامل خود را در همه حال نسبت به آن حضرت اعلام کرد
فراز چهارم خطبه 216
فَقالَ(عليه السلام):إِنَّ مِنْ حَقِّ مَنْ عَظُمَ جَلاَلُ اللّهِ سُبْحَانَهُ فِي نَفْسِهِ، وَ جَلَّ مَوْضِعُهُ مِنْ قَلْبِهِ، أَنْ يَصْغُرَ عِنْدَهُ ـ لِعِظَمِ ذلِکَ ـ کُلُّ مَاسِوَاهُ، وَ إِنَّ أَحَقَّ مَنْ کَانَ کَذلِکَ لَمَنْ عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَيْهِ، وَ لَطُفَ إِحْسَانُهُ إِلَيْهِ، فَإِنَّهُ لَمْ تَعْظُمْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَى أَحَد إِلاّ ازْدَادَ حَقُّ اللّهِ عَلَيْهِ عِظَماً.
و امام(عليه السلام) در پاسخ او فرمود: سزاوار است کسى که جلال خدا در نظرش بزرگ و مقام او در قلبش عظيم است ـ به موجب آن عظمت ـ همه چيز جز خدا در نظرش کوچک جلوه کند،
و از همه سزاوارتر نسبت به اين امر، کسى است که نعمت خدا بر او بزرگ است و احسان او بر وى فراوان;
زيرا هر قدر نعمت خدا بر کسى بيشتر شود حق وى بر او فزونتر مى گردد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ادامه خطبه 216🌸
💢من از تمجید بیزارم
⭕️وَ إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاَتِ الْوُلاَةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ، أَنْ يُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ، وَ يُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى الْکِبْرِ، وَ قَدْ کَرِهْتُ أَنْ يَکُونَ جَالَ فِي ظَنِّکُمْ أَنِّي أُحِبُّ الاِْطْرَاءَ، وَ اسْتِمَاعَ الثَّنَاءِ; وَ لَسْتُ ـ بِحَمْدِ اللّهِ ـ کَذلِکَ، وَ لَوْ کُنْتُ أُحِبُّ أَنْ يُقَالَ ذلِکَ لَتَرَکْتُهُ انْحِطَاطاً لِلّهِ سُبْحَانَهُ
⭕️(بدانيد!) از بدترين و سخيف ترين حالات زمامداران نزد مردم صالح اين است که گمان برده شود آنها دوست دار تفاخرند و کار آنها را بر نوعى برترى جويى حمل کنند،
⭕️#من_خوش_ندارم که اين فکر در ذهن شما جولان کند که مدح و ستايش را دوست دارم و از شنيدن آن لذت مى برم.
⭕️من بحمدالله چنين نيستم و به فرض که من (به مقتضاى طبيعت بشرى) مدح و ثنا را دوست مى داشتم، آن را به سبب خضوع و تواضع در برابر خداوند سبحان ترک مى کردم.
قربان تو و لطف و صفایت یا علی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥من از تعریف و تمجید بیزارم💥
🅾 الله سُبْحَانَهُ عَنْ تَنَاوُلِ مَا هُوَ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَظَمَةِ وَ الْکِبْرِيَاءِ. وَ رُبَّما اسْتَحْلَى النَّاسُ الثَّنَاءَ بَعْدَ الْبَلاَءِ
🅾 خداوند با عظمت و کبرياييش از همه سزاوارتر براى ثنا و ستايش است.
🅾بسيار مى شود که مردم، ستودن افراد را به جهت تلاشهايشان (در اداى حق) شيرين مى شمرند (ممکن است اين امر براى شما ايرادى نداشته باشد،)اما...
⭕️من در پیشگاه خدا مسئولم⭕️
🅾فَلاَ تُثْنُوا عَلَيَّ بِجَمِيلِ ثَنَاء، لاِِخْرَاجِي نَفْسِي إِلَى اللّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِلَيْکُمْ مِنَ التَّقِيَّةِ فِي حُقُوق لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا، وَ فَرَائِضَ لاَبُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا.
🅾 من از شما مى خواهم که) مرا با سخنان زيباى خود به جهت اينکه در پيشگاه خداوند و نزد شما به سبب احساس مسئوليت الهى حقوقتان را ادا کرده ام نستاييد
🅾(چرا که) هنوز در اداى آنها به طور کامل فراغت نيافته ام و
🅾واجباتى که بر عهده دارم کاملا به مرحله اجرا در نيامده است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا دوستانتون رو به کانال دعوت کنید
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7