eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
358 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
👈توضیح و تفسیر: 💥گسترش دامنه حقوق 💥 💢امام(عليه السلام) در آغاز خطبه ياران خود را به اتحاد و انضباط از طريق بيان حقّش بر امّت دعوت مى کند و به مسئله مهمى در باب حکومت اسلامى اشاره مى کند که در واقع با همه حکومتها متفاوت است. 💢 حکومت اسلامى در واقع مرکّب از دو حق متقابل است: حق زمامداران بر مردم و حق مردم بر زمامداران که هر دو سنگين و پرمسئوليت است.اما مهم 1⃣ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند، 2⃣ نکته دوم امام(عليه السلام) مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; 🤔مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد، زيرا هنگامى که فکر و عمر و جوانى خويش را در اختيار استاد قرار مى دهد بايد در تعليم و تربيت او بکوشد و چيزى فروگذار نکند. 🤔اگر طلبکار حقّى بر بدهکار دارد که بايد آن را به موقع ادا کند، بدهکار نيز حق متقابلى دارد و آن اينکه اگر توان پرداخت را نداشته باشد به او مهلت دهد (وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَة فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَة). 🤔اگر مردان حقوق متعددى بر همسران خود دارند زنان آنها نيز حقوق بسيارى بر گردن شوهران دارند (وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ). 💢 امام(عليه السلام) به حق خداوند بر بندگان اشاره مى کند که حتى اين حق نيز يک طرفه نيست، 💢گرچه تعبير حق عباد بر خدا از جهاتى نامتناسب است; ولى به هر حال اين حق در لباس در اينجا خود را نشان مى هد 👈 از يک سو قدرت خداوند ايجاب مى کند که بندگان خود را تنها نگذارد و به يارى آنها در همه زمينه ها عنايت کند 👈و از سوى ديگر عدالتش موجب مى شود کمترين ظلم و ستمى نه در جهان تشريع و نه در جهان تکوين بر کسى وارد نشود، بنابراين، حساب خداوند از حساب بندگان جداست; 💢بندگان بر اثر عجز و ناتوانى و يا نيازهايى که آنها را به ترک عدالت وا مى دارد ممکن است حقوق ديگران را رعايت نکنند; قادر مطلق و عادل على الاطلاق، چگونه ممکن است راضى به ضايع شدن حقوق بندگانش شود؟! 💢 به بیان دیگر خداوند در برابر حقّى که بر بندگان دارد حقّى براى بندگان بر خويش قائل است، هر چند اين حق، جنبه تفضّل دارد بى آنکه بندگان از خداوند طلبکار باشند، زيرا در برابر آن همه که او به بندگان ارزانى داشته هر قدر و عبادتش کنند بخش اندکى از آن را ادا نخواهند کرد و اين حق از باب است; نه استحقاق و طلبکار بودن. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ای خدا ممنونتیم
هدایت شده از در محضر نهج البلاغه
لطفا دوستانتون رو به کانال دعوت کنید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
S Pirozfar: 🌸فراز دوم خطبه 216🌸 👈حق والی بر رعیت🤔 🔰 ثُمَّ جَعَلَ ـ سُبْحَانَهُ ـ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْض، فَجَعَلَهَا تَتَکَافَأُ فِي وُجُوهِهَا، وَ يُوجِبُ بَعْضُهَا بَعْضاً، وَ لاَ يُسْتَوْجَبُ بَعْضُهَا إِلاَّ بِبَعْض. وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ ـ سُبْحَانَهُ ـ مِنْ تِلْکَ الْحُقوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ، وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي، فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللّهُ ـ سُبْحَانَهُ ـ لِکُلٍّ عَلَى کُلٍّ، فَجَعَلَهَا نِظَاماً لاُِلْفَتِهِمْ، وَ عِزًّا لِدِينِهِمْ، فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ الْوُلاَةِ، وَ لاَ تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ،  ترجمه 🔰سپس خداوند سبحان، بخشى از حق خود را امورى قرار داده که بر همه مردم در برابر يکديگر واجب شمرده♻️ (و مأمور به اداى آن شده اند) و اين حقوق را در همه جهات همانند هم قرار داده♻️ به گونه اى که بعضى از آن سبب بعض ديگر است و ♻️هيچ کدام واجب نمى شود مگر اينکه ديگرى واجب مى گردد. 🔰از ميان حقوقى که خداوند واجب ساخته، بزرگترين آنها و زمامدار بر رعيت و حق رعيت بر والى است. 🔰 فريضه اى است که خداوند سبحان آن را بر هر کدام در مقابل ديگرى مقرر فرموده و آن را سبب و پيوستگى آنان به يکديگر و موجب آنها قرار داده است،  🔰👈بنابراين رعيت هرگز اصلاح نمى شود مگر به اصلاح زمامداران 🔰👈و زمامداران اصلاح نمى گردند جز از طريق قرارگرفتن رعيت در مسير صحيح و مستقيم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈نتایج رعایت حق والی ❇️ فَإِذَا أَدَّتِ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ، وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ، وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ، وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ، وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا السُّنَنُ، فَصَلَحَ بِذلِکَ الزَّمَانُ، وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ، وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الاَْعْدَاءِ. ❇️هرگاه رعيت حق والى را ادا کند و والى حق رعيت را بپردازد:  ✅حق در ميان آنها قوى و نيرومند خواهد شد، ✅ مسيرهاى دين خالى از انحراف مى گردد، ✅ نشانه هاى عدالت استوار مى شود ✅و سنّتها در مجراى صحيح خويش به کار مى افتد  ✅ به اين ترتيب زمان رو به صلاح مى رود ✅ و مردم به بقاى دولت اميدوار و دشمنان مأيوس خواهند شد . 💥☘💥☘💥 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👈واای برمصیبت ظلم وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا، أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ، اخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ الْکَلِمَةُ، وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ، وَ کَثُرَ الاِْدْغَالُ فِي الدِّينِ، وَ تُرِکَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ، فَعُمِلَ بِالْهَوَى، وَ عُطِّلَتِ الاَْحْکَامُ،... 🅾و اگر رعيت بر والى خويش بشورد و چيره گردد، يا والى نسبت به رعايا اجحاف کند 🌀(نظام جامعه به هم مى ريزد و) 🌀در آن زمان اختلاف کلمه پيدا مى شود 🌀نشانه هاى ظلم و ستم آشکار مى گردد، 🌀 فريبکارى و بدعت در دين فزونى مى يابد 🌀و جادّه هاى روشن سنّتها و آداب دينى متروک خواهد شد. 🌀در نتيجه برطبق هوا و هوس عمل مى شود، 🌀 احکام الهى تعطيل مى گردد 🌀و بيماريهاى اخلاقى فزونى مى يابد، 🌀 در چنين حکومتى مردم از حقوق مهمى که تعطيل شده وحشت نمى کنند و نه از باطلهاى عظيمى که رواج يافته، 🌀 در نتيجه نيکان خوار و ذليل مى شوند 🌀و اشرار عزيز و محترم، 🌀و (به دنبال آن) مجازاتهاى الهى بر بندگان عظيم خواهد بود. خدا رحم کند از آن روز http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به نظرتون یک کم دیگه به حوادث بی تفاوت باشیم و مطالبه نداشته باشیم, همین اتفاقات نمی افتد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸فراز سوم خطبه 216🌸 🅾فَعَلَيْکُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِي ذلِکَ، وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَيْهِ، فَلَيْسَ أَحَدٌ ـ وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَى رِضَى اللّهِ حِرْصُهُ، وَ طَالَ فِي الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ ـ بِبَالِغ حَقِيقَةَ مَا اللّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ. وَ لکِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى عِبَادِهِ النَّصِيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُمْ. ترجمه 🅾بر شما لازم است يکديگر را به اداى حقوق سفارش و نصيحت کنيد و در انجام آن به هم کمک نماييد، 🅾هيچ کس ـ هر چند براى به دست آوردن خشنودى خدا کاملا کوشا باشد و در اين راه پيوسته تلاش کند ـ تواند حق اطاعتى را که شايسته مقام خداوند سبحان است بجا آورد 👈(بنابراين هر اندازه در اين راه تلاش کند کم است) 🅾 ولى از واجب الهى بر بندگان اين است که به قدر توان خود در خيرخواهى و نصيحت يکديگر بکوشند و براى اقامه حق در ميان مردم همکارى کنند. 💥☘💥☘💥 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
این قسمت رو زیادی بخونید: 💢 وَ لَيْسَ امْرُؤٌ ـ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ، وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ ـ بِفَوْق أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللّهُ مِنْ حَقِّهِ. وَ لاَ امْرُؤٌ ـ وَإِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ، وَ اَقْتَحَمَتْهُ الْعُيُونُ ـ بِدُونِ أَنْ يُعِينَ عَلَى ذلِکَ أَوْ يُعَانَ عَلَيْهِ. 💢هيچ کس ـ هر اندازه مقام و منزلتش در حق بزرگ باشد و در دين سابقه دار ـ برتر از آن نيست که در انجام حقى که خدا بر عهده او گذارده، بى نياز از کمک ديگران باشد 💢و نيز هيچ کس ـ هر چند مردم او را کوچک بشمارند و با ديده به او بنگرند ـ کمتر از آن نيست که به ديگران در راه انجام حق کمک کند يا به او در اين راه کمک شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر نهج البلاغه
با عرض سلام و پوزش از مدیر محترم به دلیل مهم و ضروری بودن اینجا فرستادم
❁﷽❁ مولا نیا ڪہ ڪوفہ نماند بہ پاے تو سر #نیزه_هاسٺ عاقبٺ ماجراے تو بازار تیغ و دشنہ چہ رونق گرفته اسٺ سنگ تمام گذاشتہ #ڪوفہ براے تو #شهادٺ_حضرت_مسلم ع ⚜️ #تسلیٺ_باد💔🏴
فَأجابَهُ(عليه السلام) رَجُلٌ مِنْ أصْحابِهِ بِکَلام طَويل، يَکْثُرُ فيهِ الثَّناءَ عَلَيْهِ، وَ يَذْکُرُ سَمْعَهُ وَطاعَتَهُ لَهُ; ترجمه هنگامى که سخن امام(عليه السلام) به اينجا رسيد يکى از يارانش به پا خاست و باگفتارى طولانى که در آن مدح و ثناى فراوانى نسبت به امام(عليه السلام) بود آن حضرت را ستود و اطاعت کامل خود را در همه حال نسبت به آن حضرت اعلام کرد
فراز چهارم خطبه 216 فَقالَ(عليه السلام):إِنَّ مِنْ حَقِّ مَنْ عَظُمَ جَلاَلُ اللّهِ سُبْحَانَهُ فِي نَفْسِهِ، وَ جَلَّ مَوْضِعُهُ مِنْ قَلْبِهِ، أَنْ يَصْغُرَ عِنْدَهُ ـ لِعِظَمِ ذلِکَ ـ کُلُّ مَاسِوَاهُ، وَ إِنَّ أَحَقَّ مَنْ کَانَ کَذلِکَ لَمَنْ عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَيْهِ، وَ لَطُفَ إِحْسَانُهُ إِلَيْهِ، فَإِنَّهُ لَمْ تَعْظُمْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَى أَحَد إِلاّ ازْدَادَ حَقُّ اللّهِ عَلَيْهِ عِظَماً. و امام(عليه السلام) در پاسخ او فرمود: سزاوار است کسى که جلال خدا در نظرش بزرگ و مقام او در قلبش عظيم است ـ به موجب آن عظمت ـ همه چيز جز خدا در نظرش کوچک جلوه کند، و از همه سزاوارتر نسبت به اين امر، کسى است که نعمت خدا بر او بزرگ است و احسان او بر وى فراوان;  زيرا هر قدر نعمت خدا بر کسى بيشتر شود حق وى بر او فزونتر مى گردد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ادامه خطبه 216🌸 💢من از تمجید بیزارم ⭕️وَ إِنَّ مِنْ أَسْخَفِ حَالاَتِ الْوُلاَةِ عِنْدَ صَالِحِ النَّاسِ، أَنْ يُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الْفَخْرِ، وَ يُوضَعَ أَمْرُهُمْ عَلَى الْکِبْرِ، وَ قَدْ کَرِهْتُ أَنْ يَکُونَ جَالَ فِي ظَنِّکُمْ أَنِّي أُحِبُّ الاِْطْرَاءَ، وَ اسْتِمَاعَ الثَّنَاءِ; وَ لَسْتُ ـ بِحَمْدِ اللّهِ ـ کَذلِکَ، وَ لَوْ کُنْتُ أُحِبُّ أَنْ يُقَالَ ذلِکَ لَتَرَکْتُهُ انْحِطَاطاً لِلّهِ سُبْحَانَهُ ⭕️(بدانيد!) از بدترين و سخيف ترين حالات زمامداران نزد مردم صالح اين است که گمان برده شود آنها دوست دار تفاخرند و کار آنها را بر نوعى برترى جويى حمل کنند، ⭕️ که اين فکر در ذهن شما جولان کند که مدح و ستايش را دوست دارم و از شنيدن آن لذت مى برم. ⭕️من بحمدالله چنين نيستم و به فرض که من (به مقتضاى طبيعت بشرى) مدح و ثنا را دوست مى داشتم، آن را به سبب خضوع و تواضع در برابر خداوند سبحان ترک مى کردم. قربان تو و لطف و صفایت یا علی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥من از تعریف و تمجید بیزارم💥 🅾 الله سُبْحَانَهُ عَنْ تَنَاوُلِ مَا هُوَ أَحَقُّ بِهِ مِنَ الْعَظَمَةِ وَ الْکِبْرِيَاءِ. وَ رُبَّما اسْتَحْلَى النَّاسُ الثَّنَاءَ بَعْدَ الْبَلاَءِ 🅾 خداوند با عظمت و کبرياييش از همه سزاوارتر براى ثنا و ستايش است. 🅾بسيار مى شود که مردم، ستودن افراد را به جهت تلاشهايشان (در اداى حق) شيرين مى شمرند (ممکن است اين امر براى شما ايرادى نداشته باشد،)اما...
⭕️من در پیشگاه خدا مسئولم⭕️ 🅾فَلاَ تُثْنُوا عَلَيَّ بِجَمِيلِ ثَنَاء، لاِِخْرَاجِي نَفْسِي إِلَى اللّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِلَيْکُمْ مِنَ التَّقِيَّةِ فِي حُقُوق لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا، وَ فَرَائِضَ لاَبُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا. 🅾 من از شما مى خواهم که) مرا با سخنان زيباى خود به جهت اينکه در پيشگاه خداوند و نزد شما به سبب احساس مسئوليت الهى حقوقتان را ادا کرده ام نستاييد 🅾(چرا که) هنوز در اداى آنها به طور کامل فراغت نيافته ام و 🅾واجباتى که بر عهده دارم کاملا به مرحله اجرا در نيامده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا دوستانتون رو به کانال دعوت کنید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️خطبه 217 در يک نگاه ⭕️ 👈 اين خطبه و خطبه 172 و خطبه 26 در قسمتهاى مختلف با هم مشترکند و به نظر مى رسد بخشهايى از نامه اى باشد که امام(عليه السلام) در اواخر دوران حکومت خود در پاسخ سؤال جمعى از دوستانش مرقوم داشت، 👈 گروهى #اصرار داشتند که آن حضرت نظر خود را درباره حوادث #بعد_از_رحلت پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و دوران خلفا بيان فرمايد.  👈امام(عليه السلام) با اصرار آنها اين نامه را نوشت و #دستور داد براى مردم بخوانند تا مخالفان نتوانند حقايق را لوث کنند و تاريخ را تحريف نمايند. 👈امام(عليه السلام) در اين خطبه به دو نکته اشاره مى کند: 🔰نخست اينکه به خداوند از قريش شکايت مى برد که آنها در پايمال کردن حقوق آن حضرت، متّفق شدند و با صراحت گفتند: بايد از حق خود در امر خلافت چشم پوشى کنى! 🔰ديگر اينکه امام(عليه السلام) علّت عدم قيام خود را براى گرفتن حق، شرح مى دهد که #من يار و ياورانى براى اين امر نيافتم و جان #خانواده خودم را در خطر ديدم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
😔خدایا من ازقریش به تو شکایت می کنم😔 💥اَللّهُمَّ إنّى أَسْتَعْدِيکَ عَلَى قُرَيْش وَ مَنْ أَعَانَهُمْ; فَإِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ أَکْفَؤُوا إِنَائِي، وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي حَقّاً کُنْتُ أَوْلَى بِهِ مِنْ غَيْرِي، وَ قَالُوا: أَلاَ إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ، وَ فِي الْحَقِّ أَنْ تُمْنَعَهُ، فَاصْبِرْ مَغْمُوماً، أَوْ مُتْ مُتَأَسِّفاً. ترجمه 💥خداوندا من از قريش و کسانى که آنها را يارى کردند (تا خلافت را از مسير اصلى منحرف سازند) به تو شکايت مى آورم، 💥 آنها پيوند خويشاونديم را قطع کردند و پيمانه حقم را واژگون ساختند 💥و همگى براى مبارزه با من در مورد حقى که از همه به آن سزاوارتر بودم، همدست شدند  💥و گفتند: اى على! بدان پاره اى از حقوق را بايد بگيرى و پاره اى ديگر را بايد از آن محروم شوى (و حق خلافت از نوع دوم است) 💥اکنون يا با غم و اندوه بساز يا با تأسف بمير!! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
😔من مجبور به سکوت شدم😔 💢 فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ، وَ لاَ ذَابٌّ وَ لاَ مُسَاعِدٌ، إِلاَّ أَهْلَ بَيْتِي; فَضَنَنْتُ بِهِمْ عَنْ الْمَنِيَّةِ، فَأَغْضَيْتُ عَلَى الْقَذَى، وَ جَرِعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَا، وَ صَبَرْتُ مِنْ کَظْمِ الْغَيْظِ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ وَخْزِ الشِّفَارِ. 💢من نگاه کردم (و جوانب کار را بررسى نمودم) 😕ديدم نه پشتيبانى دارم نه مدافعى و نه ياورى که راضى نبودم جانشان را به خطر بيفکنم، 💢 لذا چشمان پر از خاشاک خود را بر هم نهادم و همچون کسى که گير کرده باشد آب دهان فرو بردم و💥 با خويشتن دارى و 💥فروبردن خشم در برابر چيزى که از حنظل تلخ تر و از تيزى تيغ و خنجر بر قلب دردناک تر بود💥 شکيبايى کردم! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
تفسیر مختصر خطبه 217 👈انواع ناملايمات را تحمل کردم 💢گرچه امام اين سخن را در اواخر دوران حکومتش بيان فرمود; ولى میان مورّخان و مفسّران نهج البلاغه گفتگوست که سخن امام(عليه السلام) ناظر به کدام زمان است; 🌀 آيا اشاره به داستان سقيفه و حوادث بعد از رحلت پيامبر است 🌀 يا زمان شوراى شش نفرى عمر، 🌀 يا دوران پيمان شکنى طلحه و زبير و برافروختن آتش جنگ جمل است؟ 👈از ميان اين احتمالات نزديک تر به نظر مى رسد. سپس احتمال دوم; واحتمال سوم بعيد است، زيرا شورش طلحه و زبير بر ضدّ آن حضرت محسوب نمى شد 💢جمله «إِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِي» ممکن است اشاره به اين باشد که غاصبان خلافت تکيه بر خويشاوندى پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى کردند در حالى که خويشاوندى امام از همه آنها نزديک تر بود. 💢جمله «أَکْفَؤُوا إِنَائِي» ممکن است اشاره به اين باشد که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اين پيمانه را پر کرده بود و به دست امام داده بود و او را ـ که سزاوارترين مسلمانان به خلافت بود ـ بارها معرفى فرموده بود; ولى آنها اين پيمانه آب حيات را به کلى واژگون کردند. 💢و اينکه مى فرمايد: «من از همه سزاوارتر به اين حق بودم» براى هر انسان منصفى با دلايل عقلى و نقلى ثابت شده است; نه کسى علم آن حضرت را داشت و نه شجاعت، تقوا، زهد و کفايتش را 👈و در آخر میفرماید 💢 هرگز نبايد مرا در برابر آن اوضاع، دليل بر رضا گرفت، بلکه 💢من از انحرافها و کژيها که بعد از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در حکومت اسلامى به وجود آمد سخت رنج مى بردم; ولى چاره اى جز صبر و نداشتم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸اَللَّـهُمَّ اَحْيِني عَلي ما اَحْيَيْتَ عَلَيْهِ عَلِيَّ بْنَ اَبي طالِب،  🌹وَاَمِتْني عَلي ما ماتَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِب عَلَيْهِ السَّلام  🌸اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد عَلَيْكَ، صَلِّ عَلي مُحَمَّدوَ آلِ مُحَمَّد 🌹واجعل النُّورَ في بَصَري وَالْبَصيرَةَ في ديني، 🌸وَ الْيَقينَ في قَلْبي، وَ الاِْخْلاصَ في عَمَلي 🌹وَالسَّلامَةَ في نَفْسي، وَ السَّعَةَ في رِزْقي، 🌾وَ الشُّكْرَ لَكَ اَبَداً مااَبْقَيْتَني.
💥خطبه 218 در يک نگاه 💥 🔰امام(عليه السلام) در اين عبارت کوتاه اشاره اى به جنايات متعدّد لشکر که به اتفاق عايشه و طلحه و زبير راهى بصره شدند تا بر امام بشورند، مى فرمايد. 👈 از جمله:✅ ايجاد نفاق و تفرقه در ميان مردم بصره که همه يکپارچه بودند و دست بيعت به امام داده بودند. ✅لشکر جمل بيت المال مسلمانها را غارت کردند و ✅عمّال بيت المال را کنار زدند، ✅جمعى از شيعيان امام را کشتند و ✅با گروه ديگرى به مقابله برخاستند و آنها را نيز شهيد کردند(در تاریخ شهدا تا 100نفر ذکر شده) ✅ و مفاسدى را ـ که زيبنده هيچ مسلمانى نيست حتى کسى که در پايه ضعيفى از ايمان باشد ـ به بار آوردند.  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7