🌸نامه 5 در يک نگاه 🌸
👈نامه به اشعث بن قیس
🔰اين نامه عمدتاً به اين نکته اشاره دارد که مقامات و #منصب ها در حکومت اسلامى وسيله آب و نان افراد #نيست بلکه امانتهاى الهى است که بايد به دقت از آن مراقبت کنند. 🔰به همين دليل بايد نسبت به مردم استبداد به خرج #ندهند و در مورد بيت المال با احتياط تمام گام بردارند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸وَإِنَّ عَمَلَکَ لَيْسَ لَکَ بِطُعْمَة وَلَکِنَّهُ فِي عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ.
👈اين فرماندارى، براى تو وسيله آب و نان نيست; بلکه امانتى است در گردنت و (بدان) تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🌸وَإِنَّ عَمَلَکَ لَيْسَ لَکَ بِطُعْمَة وَلَکِنَّهُ فِي عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِ
⭕️مرافب اعمالت باش فرماندار😳
🔰لَيْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّة، وَلاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَة، وَفِي يَدَيْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ، وَلَعَلِّي أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ، وَالسَّلاَمُ
🔰(تو ای فرماندار) هرگز حق ندارى درباره رعيّت، استبداد به خرج دهى
🔰و حق ندارى در کارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى.
🔰در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است و تو يکى از خزانه داران او هستى،
#بايد آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى، 👈اميد است من رييس بدى براى تو نباشم
والسلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔊مقامات کشور اسلام امانت الهى است
🔺 اشعث بن قيس به موجب سوابق سويى که داشت بعد از روى کار آمدن امام(عليه السلام) احساس ناامنى در موقعيت خود کرد که امام(عليه السلام) شاید او را از حکومت آذربايجان بردارد و مسأله جنگ جمل و قتل عثمان را بهانه اى براى سرکشى قرار داد،
🔶 لذا امام(عليه السلام) براى پيش گيرى از فتنه انگيزى او اين نامه را برايش نوشت و در آغاز نامه چنين فرمود:
🔶اگر لغزشهايى چنين و چنان از تو سر نزده بود در اين کار (فرماندارى آذربايجان يا بيعت کردن با امام(عليه السلام)) مقدم بر ديگران بودى و شايد پايان کار تو آغاز آن را جبران کند ... اگر تقواى الهى را پيشه کنى».
🔶سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين نامه اشاره به قتل عثمان و بيعت مردم با او و شورش طلحه و زبير و شکستن بيعت آن حضرت نمود و افزود که آنها عايشه را نيز با خود به سوى بصره بردند و من به اتفاق مهاجرين و انصار به سوى آنها رفتم و در ميدان نبرد در مقابل هم قرار گرفتيم. من از آنها خواستم که از سرکشى بازگردند و به بيعت خود وفادار باشند و آنچه وظيفه اتمام حجت بود انجام دادم; ولى آنها نپذيرفتند #جنگ در گرفت و شکست خوردند و گروهى مجروح شدند و گروهى فرار کردند و #من دستور دادم مجروحان را نکشند و فراريان را تعقيب نکنند و هرکس سلاح خود را بر زمين بگذارد و به خانه خويش برود و در را به روى خود ببندد در امان خواهد بود.
🔺سپس امام(عليه السلام) نامه فوق را بيان فرمود.
🔶امام(عليه السلام) در اين نامه، اوّل او را با دو جمله پرمعنا هشدار مى دهد و ديدگاه اسلام درباره پست ها و منصب هاى حکومتى را بیان میدارد.
👈 از ديدگاه اسلام رييس حکومت، وزرا، استان داران و فرماندهان، تنها امانت دارانى هستند که امانت جامعه اسلامى از سوى خداوند به آنها سپرده شده و #نبايد آن را وسيله برترى جويى و تحصيل منافع شخصى کنند;
👈بلکه بايد مانند هر امانت دار امين از آن مراقبت به عمل آورده و سالم به دست اهلش بسپارند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خدایا به دولتمردان ما تقوا عنایت فرما
📜سه وظيفه يک فرماندار در گفتار امام:
🖌 «تو حق ندارى درباره رعيّت استبداد به خرج دهى»; (لَيْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّة).
🔗بلکه بايد طبق موازين الهى و آنچه در اسلام درباره حقوق مردم پيش بينى شده رفتار کنى نه اينکه آنچه دلخواه توست خودسرانه انجام دهى و با مردم همچون بندگان و بردگان عمل کنى.
🖌 «تو حق ندارى در کارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى»; (وَلاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِيقَة).
🔗و در امورى که با سرنوشت مردم سر و کار دارد جز با دقت و تأمل و مشورت کافى و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(عليه السلام) و پيشوايت اقدام مکن، زيرا براى حفظ امانت هاى مهم بايد از دست زدن به کارهاى خطرناک پرهيز کرد;
🖌و سومین وظیفه: درباره حفظ اموال بيت المال : «در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است(اموال بیت المال) و تو يکى از خزانه داران او هستى بايد آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى»; (وَفِي يَدَيْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ).
🔗در پايان مى فرمايد: «اميد است من رييس بدى براى تو نباشم والسلام»; (وَلَعَلِّي أَلاَّ أَکُونَ شَرَّ وُلاَتِکَ لَکَ وَالسَّلاَمُ).
👈و اين تعبير، تعبيرى است بسيار متواضعانه و پدرانه.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️مومن مواظب باش
🌸 وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ(آیه73)
🍀هر وقت در مجلسی بودی و دیدی که مشغول انکار و تمسخر آیههای ما هستند، ترکشان کن؛ مگر که مشغول حرفی دیگر شوند. اگر احیاناً شیطان از یادت برد، بهمحض یادآوری، همنشینی با این جماعتِ بدکار را قطع کن.
🌸 وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَلَٰكِنْ ذِكْرَىٰ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
🍀 البته کسانی که مراقب رفتارشان باشند، شریک جرم آن یاوهگوها نیستند؛ ولی بههرحال بهیادشان میآوریم تا به گناهِ انکار و مسخرهکردن آیههای الهی آلوده نشوند. (آیه74)
#تفسیر_ آیات_فوق👆 (استاد رنجبر)
☘ خمیازه ،خمیازه میاره
ندیدی وقتی کسی در برابر شما باشه
خمیازه بکشه ، شما هم ناخواسته و ناخودآگاه خمیازه میکشید این یعنی همنشینی اثر دارد به همین دلیل قرآن کریم می فرماید در محفل و مجلس گناه ورود نکنید چرا،؟ چون گناه ,گناه میاره آنها آلوده اند شما را هم آلوده می کنند مگر اینکه دست شما پر باشه و بتوانید با منطق و نصیحت آنها را از گناه باز بدارید یعنی هدف از حضور شما تذکر باشه، تلنگر باشه و آنها هم تاثیر بگیرند و شما هم از آنها تأثیر نگیرید
حکایت آن غلام در قصه های سعدی نباشه که می گفت
رفت غلامی که آب آرد
آب آمد غلام ببرد
در یک چنین صورتی حضور در چنین مجلسی برای چنین کسی مانعی ندارد و گناه مجلسیان به پایش نوشته نمی شود.
🌸نامه شماره6 در يک نگاه
☘نامه به معاویه
💥امام(عليه السلام) طىّ اين نامه در واقع در چند چيز با معاويه اتمام حجت مى کند:
1⃣نخست اينکه مسأله بيعت او همانند بيعت مردم با خلفاى پيشين بوده (بلکه از جهاتى برتر) بنابراين هيچ کس نمى تواند به مخالفت با آن برخيزد و بايد همه با آن هماهنگ باشند.
ديگر اينکه کسانى که از حوزه بيعت دور بوده اند چون به آنها خبر مى رسد که مهاجرين و انصار با کسى بيعت کرده اند، در نتيجه آنها نيز بايد بپذيرند، همان گونه که سابقا هم چنين بوده است.
2⃣ديگر اينکه اگر کسى بخواهد از اين بيعت خارج شود بايد او را باز گردانند و اگر سرکشى و مقاومت کند مسلمانان مى توانند با او به جنگ برخيزند.
3⃣ قتل عثمان را بهانه اى براى سرپيچى از بيعت قرار دادن بسيار نادرست و بى معناست، زيرا امام(عليه السلام) کمترين دخالت در قتل عثمان نداشته است.
4⃣امام علیه السلام از معاويه دعوت مى کند که با جرير بن عبدالله که نماينده آن حضرت بود بيعت کند و آتش ها را خاموش سازد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📚إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَکْر وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَکُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ، وَلاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ
📋 بدان (بيعتى که مردم در مدينه با من کردند، براى تو که در شام بودى الزام آور است، زيرا)
📜همان کسانى که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند با همان شرايط با من بيعت نمودند،
📜بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه کسى که غايب بوده حق رد کردن آن را دارد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7