eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در تاریخ کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده که بشر به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشد 🔻 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج): 🔹 شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم جامعه‌ی بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس میکنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز میکنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان؛ احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، احساس نیاز به عصمت، به هدایت الهی. کمتر دوره‌ای در تاریخ این همه احساس نیاز به این حقیقت والا انسان سراغ دارد. 🔹 امروز بعد از آنی که بشریّت مکاتب گوناگون و نحله‌های فکری گوناگون و مسلکهای گوناگون را تجربه کرده از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال ‌دموکراسیِ رایج در دنیا با این همه ادّعایی که اینها دارند، بشر بعد از اینکه اینها را تجربه کرده احساس آسایش نمیکند. بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرت‌آور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمیکند. بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بی‌عدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است. 🔺 بشر دچار سوءاستفاده‌ی قدرتها است از علم؛ قدرتها از علم سوءاستفاده میکنند؛ از کشفیّات طبیعت سوءاستفاده میکنند؛ از توانایی‌های استخراج‌ شده‌ی از طبیعت سوءاستفاده میکنند؛ بشر با اینها مواجه است. اینها موجب شده است که انسانها احساس خستگی کنند در همه جای دنیا؛ احساس نیاز به یک دست نجات‌بخش کنند. ۹۹/۱/۲۱
دعای روز جمعه 🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 🌿ِ اَلْحَمْدُ للهِِ الاَْوَّلِ قَبْلَ الاِْنْشآءِ وَ الاِْحيآءِ،. ستايش خداي را كه آغاز هستي است پيش از آفرينش و حيات‏بخشي، 🌿وَ الاْخِرِ بَعْدَ فَنآءِ الاَْشْيآءِ، و پايان هستي است پس از نابودي هرچيز، 🌹الْعَليمِ الَّذي لايَنْسي مَنْ ذَكَرَهُ، وَلايَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، دانایی كه‏ از ياد مبرد آن را كه يادش كند و كم نگذارد از آنكه شكرش را به جاي آورد 🌿وَلايَخيبُ مَنْ دَعاهُ، وَلا يَقْطَعُ رَجآءَ مَنْ رَجاهُ، و نااميد نسازد آن را كه خواندش و قطع نكند اميد آن‏كه‏ به او اميد بست. 🌹 اَللَّـهُمَّ اِنّي اُشْهِدُكَ وَ كَفي بِكَ شَهيداً، وَ اُشْهِدُ جَميعَ  مَلائِكَتِكَ، بار خدايا!تو را گواه ميگيرم و تو براي گواهي كافي هستي و گواه ميگيرم همه فرشتگانت را 🌿وَ سُكّانَ سَمواتِكَ وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَ مَنْ بَعَثْتَ مِنْ اَنْبِيآئِكَ وَ رُسُلِكَ، و ساكنان‏ آسمانهايت و نگهبانان عرشت و رسولان و پيامبراني كه برانگيخت را 🌹وَاَنْشَاْتَ مِنْ اَصْنافِ خَلْقِكَ، اَنّي اَشْهَدُ اَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لا اِلـهَ اِلاّ اَنْتَ، و انواع مخلوقات كه آفريدي (همه و همه را گواه ميگيرم)بر اينكه باور دارم كه همانا تويي خدا،شايسته پرستشي جز تو نيست.  🌿وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ وَ لا عَديلَ، وَ لا خُلْفَ لِقَوْلِكَ وَ لا تَبْديلَ، يگانه‏ اي؛شريكي نداري و بي همتايي و تخلف و تبديلي در گفتارت نيست  🌹وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، و اينكه محمّد-كه خدا بر او و خاندان او درود فرستد بنده و فرستاده توست.  🌿اَدّي ما حَمَّلْتَهُ اِلَي العِبادِ، وَجاهَدَ فِي اللهِ عَزَّوَجَلَّ حَقَّ الْجِهادِ، رسالتي را كه بر عهده اش نهاده بودي به بندگانت ادا كرد و در راه خدا به حق كوشيد  🌹وَ اَنَّهُ بَشَّرَ بِما هُوَ حَقٌّ مِنَ الثَّوابِ، وَ اَنْذَرَ بِما هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقابِ، و به پاداشي كه حق است مژده داد و از عذابي كه راست است بيم داد، 🌿اَللَّـهُمَّ ثَبِّتْني عَلي دينِكَ ما اَحْيَيْتَني، وَ لا تُزِغْ قَلْبي بَعْدَ اِذْ هَدَيْتَني، خدايا!تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودي گمراه مكن 🌹وَ هَبْ لي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهّابُ، و از نزد خود رحمتي بر من ببخش چرا كه،تنها تو بسیار بخشاينده‏ اي، 🌿صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَعَلي آلِ مُحَمَّد، وَ اجْعَلْني مِنْ اَتْباعِهِ وَ شيعَتِهِ، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد و مرا از پيروان و شيعيان او قرار ده 🌹وَ احْشُرْني في زُمْرَتِهِ، وَوَفِّقْني لاَِدآءِ فَرْضِ الْجُمُعاتِ و در گروه او محشورم گردان،و بر انجام واجبات جمعه‏ ها 🌿وَ ما اَوْجَبْتَ عَلَيَّ فيها مِنَ الطّاعاتِ و طاعاتي كه در آن روز بر من لازم نمودي توفيقم ده، 🌹وَقَسَمتَ لاَِهْلِها مِنَ الْعَطآءِ في يَوْمِ الْجَزآءِ، و عطايي كه در رستاخيز براي اهل جمعه قرار داده اي نصيبم گردان،  🌿اِنَّكَ اَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ. همانا تويي قدرتمند حكيم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸ای عمر بن ابی سلمه دوست دارم در جهاد کنارم باشی 💢أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّی قَدْ وَلَّیْتُ النُّعْمَانَ بْنَ عَجْلاَنَ الزُّرَقِیَّ عَلَى الْبَحْرَیْنِ، وَنَزَعْتُ یَدَکَ بِلاَ ذَمّ لَکَ، وَلاَ تَثْرِیب عَلَیْکَ; فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ الْوِلاَیَةَ، وَأَدَّیْتَ الاَْمَانَةَ، فَأَقْبِلْ غَیْرَ ظَنِین، وَلاَ مَلُوم، وَلاَ مُتَّهَم، وَلاَ مَأْثُوم، فَلَقَدْ أَرَدْتُ الْمَسِیرَ إِلَى ظَلَمَةِ أَهْلِ الشَّامِ، وَأَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِی، فَإِنَّکَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَإِقَامَةِ عَمُودِ الدِّینِ، إِنْ شَاءَ اللهُ. ✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 💢 من نعمان بن عجلان زُرَقى را به فرماندارى بحرين منصوب کردم 💢 و تو را از آنجا برگرفتم بى آنکه تو را مذمت کنم و يا ملامتى بر تو باشد، 💢 چرا که تو زمامدارى و مأموريت خود را به نيکويى انجام دادى 💢و حق امانت را ادا نمودى، 👈بنابراين به سوى ما بيا بى آنکه مورد سوء ظن يا ملامت باشى 💢 و نه متهم و نه گناهکار. ✍من تصميم گرفتم به سوى ستمگران اهل شام (و براى مبارزه با معاويه و هوادارانش) حرکت کنم 💢 و دوست دارم تو با من باشى، 💢👈زيرا تو از کسانى هستى که من در جهاد با دشمن و برپا داشتن ستون دين از آنها استعانت مى جويم. ان شاء الله. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
مناجات خمس عشر دعای اول: «مناجاة التّائِبينَ» راز و نياز توبه كنندگان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اِلـهي اَلْبَسَتْنِي الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتي، خدايا!گناهان بر من لباس خواري پوشانده، وَجَلَّلَنِي التَّباعُدُ مِنْكَ لِباسَ مَسْكَنَتي، و دوري از تو جامه درماندگي بر تنم پيچيده، وَاَماتَ قَلْبي عَظيمُ جِنايَتي، فَاَحْيِهِ بِتَوْبَة مِنْكَ و بزرگي جنايتم دلم را ميرانده،پس آن را با توبه به درگاهت زنده كن، يا اَمَلي وَبُغْيَتي، وَيا سُؤْلي وَمُنْيَتي، اي آرزو و مرادم و ای خواسته و اميدم، فَوَ عِزَّتِكَ ما اَجِدُ لِذُنوُبي سِواكَ غافِراً، به عزّتت سوگند براي گناهانم آمرزنده اي جز تو نمي يابم، وَلا اَري لِكَسْري غَيْرَكَ جابِراً، و براي دلشكستگي ام جبران كننده اي جز تو نمي بينم، وَقَدْ خَضَعْتُ بِالاِْنابَةِ اِلَيْكَ، وَعَنَوْتُ بِالاِْسْتِكانَةِ لَدَيْكَ، و به پيشگاهت با توبه و انابه فروتني نمودم،و با ذلّت و خواري،به درگاهت تسليم شدم، فَاِنْ طَرَدْتَني مِنْ بابِكَ فَبِمَنْ اَلوُذُ، اگر مرا از درگاهت براني به كه روي آورم؟ وَاِنْ رَدَدْتَني عَنْ جَنابِكَ فَبِمَنْ اَعُوذُ، و اگر از آستانت بازگرداني به كه پناه برم؟ فَوا اَسَفاهُ مِنْ خَجْلَتي وَافْتِضاحي، در اين حال پس بسیار افسوس از شرمندگي و رسوايي ام، وَوا لَهْفاهُ مِنْ سُوءِ عَمَلي وَاجْتِراحي، و بسیار دريغ از زشتي كردار و فراهم آوردن گناهانم، اَسْئَلُكَ يا غافِرَ الذَّنْبِ الْكَبيرِ، وَيا جابِرَ الْعَظْمِ الْكَسيرِ، اي آمرزنده گناهان بزرگ،و اي جبران كننده استخوان شكسته،از تو درخواست مي كنم اَنْ تَهَبَ لي مُوبِقاتِ الْجَرآئِرِ، وَتَسْتُرَ عَلَيَّ فاضِحاتِ السَّرآئِرِ، که گناهان تباه كننده ام را بر من ببخشايي،و پنهان كاريهاي رسواكننده ام را بر من بپوشاني، وَلا تُخْلِني في مَشْهَدِ الْقِيامَةِ مِنْ بَرْدِ عَفْوِكَ وَغَفْرِكَ، و مرا در عرصه قيامت از نسيم گذشت و آمرزشت بي بهره مگذاري، وَلاتُعْرِني مِنْ جَميلِ صَفْحِكَ وَسَتْرِكَ، و از پوشش زيباي چشمپوشي ات عريان و بي پوشش رها نسازي، اِلـهي ظَلِّلْ عَلي ذُنُوبي غَمامَ رَحْمَتِكَ، خدايا سايه رحمتت را بر گناهانم بينداز، وَاَرْسِلْ عَلي عُيُوبي سَحابَ رَاْفَتِكَ، و ابر مهرباني ات را به سوي عيب هايم گسيل كن، اِلـهي هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الاْبِقُ اِلاّ اِلي مَوْلاهُ، خدايا آيا برده فراري جز به جانب مولايش باز مي گردد؟ اَمْ هَلْ يُجيرُهُ مِنْ سَخَطِهِ اَحَدٌ سِواهُ، يا آیا كسي به او از خشم مولايش جز مولايش پناه مي دهد؟ اِلـهي اِنْ كانَ النَّدَمُ عَلَي الذَّنْبِ تَوْبَةً فَاِنّي وَعِزَّتِكَ مِنَ النّادِمينَ، خدايا اگر پشيماني از گناه توبه است، پس به عزّتت سوگند كه من از پشيمانانم، وَاِنْ كانَ الاِْسْتِغْفارُ مِنَ الْخَطيـئَةِ حِطَّةً فَاِنّي لَكَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، لَكَ الْعُتْبي حَتّي تَرْضي و اگر آمرزش طلبي از خطاكاري سبب فرو ريختن خطاها از پرونده است،من از آمرزش خواهانم،و البته حق رضايت با توست تا راضي شوي، اِلـهي بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ تُبْ عَلَيَّ، خدايا با قدرتت بر من توبه ام را بپذير، وَبِحِلْمِكَ عَنّيِ اعْفُ عَنّي، وَبِعِلْمِكَ بي اِرْفَقْ بي، و با بردباری ات نسبت به من از من درگذر، و با آگاهي ات از حال من با من مدارا فرما، اِلـهي اَنْتَ الَّذي فَتَحْتَ لِعِبادِكَ باباً اِلي عَفْوِكَ، سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ خدايا تويي كه به روي بندگانت دري به سوي بخششت گشودي و آن را توبه ناميدي فَقُلْتَ تُوبُوا اِلَي اللهِ تَوْبَةً نَصُوحاً، و خود فرمودي:«بازگرديد به جانب خدا،بازگشتي خالصانه»، فَما عُذْرُ مَنْ اَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ، پس عذر كسيكه از ورود به اين در پس از گشوده شدنش غفلت ورزد چه مي تواند باشد؟ اِلـهي اِنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ، فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ، خدايا اگر نافرماني و گناه از بنده ات زشت است، پس گذشت از جانب تو زيباست، اِلـهي ما اَنـَا بِاَوَّلِ مَنْ عَصاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ، خدايا من نخستين،كسي نيستم كه تو را نافرماني كرده و حضرتت توبه پذيرش شدي، و خود را در معرض احسانت قرار داده و تو مرا مورد احسانش قرار دادي، يا مُجيبَ الْمُضْطَرِّ، يا كاشِفَ الضُّرِّ، اي پاسخگوي درماندگان،اي برطرف كننده ضرر و زيان، يا عَظيمَ الْبِرِّ، يا عَليماً بِما فِي السِّرِّ،يا جَميلَ السِّتْرِ، اي بزرگ ترین نيكي،اي داناي نهان،اي زيبای پرده پوش اِسْتَشْفَعْتُ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ اِلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِجَنانِكَ وَتَرَحُّمِكَ لَدَيْكَ، به جود و كرمت به سوي تو شفاعت مي جويم، و به فضل و رحمت نزدت توسّل مي كنم فَاسْتَجِبْ دُعآئي، وَلا تُخَيِّبْ فيكَ
رَجآئي، دعايم را اجابت كن،اميدم را به خود نااميد مساز، وَتَقَبَّلْ تَوْبَتي، وَكَفِّرْ خَطيـئَتي بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ. و توبه ام را بپذير،و با احسان و مهرت خطاهايم را نادیده گير، اي مهربانترين مهربانان. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾از فرمان من تخطی مکن ✍بَلَغَنِی عَنْکَ أَمْرٌ إِنْ کُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَکَ، وَعَصَیْتَ إِمَامَکَ: أَنَّکَ تَقْسِمُ فَیْءَ الْمُسْلِمِینَ الَّذِی حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَخُیُولُهُمْ، وَأُرِیقَتْ عَلَیْهِ دِمَاؤُهُمْ، فِیمَنِ اعْتَامَکَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِکَ، فَوَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَأَ النَّسَمَةَ، لَئِنْ کَانَ ذَلِکَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَکَ عَلَیَّ هَوَاناً، وَلَتَخِفَّنَّ عِنْدِی مِیزَاناً، فَلاَ تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّکَ، وَلاَ تُصْلِحْ دُنْیَاکَ بِمَحْقِ دِینِکَ، فَتَکُونَ مِنَ الاَْخْسَرِینَ أَعْمَالاً. أَلاَ وَإِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَکَ وَقِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ فِی قِسْمَةِ هَذَا الْفَیْءِ سَوَاءٌ: یَرِدُونَ عِنْدِی عَلَیْهِ، وَیَصْدُرُونَ عَنْهُ. ✍گزارشى از تو به من رسيده است که درست باشد و اين کار را انجام داده باشى، پروردگارت را به خشم آورده و امامت را عصيان کرده اى. ✍به من گزارش داده اند، تو مسلمانان را که با نيزه ها و اسب هايشان (در جنگ با دشمن) به دست آمده و خون هايشان در اين راه ريخته شده در ميان گروهى از باديه نشينان قبيله ات که تو را به رياست خود برگزيده اند تقسيم مى کنى. 💢 سوگند به کسى که دانه را (در زير خاک) شکافت و روح انسانى را آفريد، گزارشى که به من رسيده درست باشد، تو در نزد من منزلت پستى خواهى داشت 💢و ارزش و مقدارت در پيشگاه من سبک خواهد شد، 💢👈بنابراين پروردگارت را سبک مشمار و $دنيايت را با نابودى دينت سامان مده که چنين کنى از زيانکارترين افراد خواهى بود. 💢 آگاه باش! حق مسلمانانى که نزد تو هستند با آنهايى که نزد منند در تقسيم بيت المال يکسان است. و ورود وخروج همگى بر آن بايد به نظر من باشد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾 شرح و تفسیر: 🍁همه مسلمین در بیت المال یکسانند مصقلة بن هبیره شیبانى یکى از کارگزاران و فرمانداران امام(علیه السلام) بر بخش مهمى از فارس بود که شامل چندین شهر و آبادى مى شد. بنى ناجیه گروهى از نصارا بودند که مسلمان شده و جمعى هم بر آیین خود باقى مانده بودند و یا از اسلام باز گشته بودند. بعد از شکست خوردن اصحاب جمل در بصره تمام مردم آن منطقه با على(علیه السلام) بیعت کردند به جز بنى ناجیه که بر علیه امام(علیه السلام)لشکرکشى کردند; امام(علیه السلام) معقل بن قیس را فرستاد و او آنها را شکست داد و گروهى را به اسارت در آورد. هنگامى که این اسیران را به سوى کوفه مى بردند، چون به منطقه اردشیر خُرّه رسیدند که مصقله فرماندار آنجا بود مصقله آنها را که پانصد نفر بودند در برابر پرداخت غرامتى معادل پانصد هزار درهم گرفت و آزاد کرد او این اموال را از بیت المال پرداخت به این نیت که بعداً آن را به بیت المال برگرداند; ولى در این کار تعلّل مىورزید. او پس از مدّتى خدمت امام(علیه السلام) به کوفه آمده مبلغى را پرداخت و انتظار داشت امام(علیه السلام)بقیه را به او ببخشد; ولى حضرت موافقت نکرد، زیرا ممکن بود بدعتى شود و بخشش هاى عثمان را از حقوق بیت المال در اذهان تداعى کند. سرانجام چون از عدالت امام(علیه السلام) بیمناک بود فرار کرد و به معاویه پیوست. نامه مورد بحث نیز نشان مى دهد که او عملاً پیرو مکتب عثمان بود و قبل از داستان اسیران بنى ناجیه نیز اموال بیت المال را در میان بستگانش تقسیم مى کرد و هنگامى که این خبر به امام(علیه السلام) رسید، امام(علیه السلام) نامه مورد بحث را براى وى نوشت. این نامه به سه نکته پر اهمّیّت اشاره مى کند: نخست اینکه: نشان مى دهد که امام(علیه السلام) خبرى را که به او رسیده بود صد در صد تصدیق نفرمود و جانب احتیاط را رعایت کرد که مبادا شخص بى گناهى متهم گردد. آن گاه خبرِ رسیده را به طور واضح و مشروح بیان کرده، به یقین اگر مصقله چنین کارى را انجام داده باشد بسیار کار خلافى مرتکب شده، زیرا دست آورد خون مجاهدان و شهیدان را براى ریاست خود بر قومش هزینه کرده است. سپس امام(علیه السلام) قضاوت محتاطانه اى درباره او مى کند که مبادا گزارشگران اشتباهى کرده باشند. امام(علیه السلام) او را تهدید به مجازات خشنى نمى کند و لیکن به توبیخ معنوى مى پردازد که از مجازات خشونت آمیز ظاهرى دردناک تر است. در ادامه سخن، امام(علیه السلام) او را نصیحت مى کند; نصیحتى پر معنا و آشکار. بدیهى است هیچ انسان عاقل و با ایمانى نباید حق خویشاوندان را بر حق خداوند مقدم دارد و با معصیت پروردگار، آنها را نوازش دهد و هیچ فرد خردمندى نباید سرمایه دین را که سبب نجات آخرت است با متاع ناپایدار و بى مقدار دنیا معاوضه کند. از آنجا که مصقله شاید گمان مى کرد با دادن بخشى از بیت المال به بستگانش وظیفه صله رحم را انجام مى دهد، امام(علیه السلام) تعبیر به «أَخْسَرِینَ أَعْمَالاً» را براى او انتخاب کرد که گویا اشاره است به آیه «(قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالاَْخْسَرینَ أَعْمالاً * الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً); بگو: آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین افراد به جهت عمل چه کسانى هستند، همان کسانى که سعى و تلاششان در زندگى دنیا گُم (و نابود) شده; در حالى که، مى پندارند کار نیک انجام مى دهند». آن گاه امام(علیه السلام) در بخش پایانى این نامه به نکته مهمى از دستورات اسلام درباره حقوق مردم اشاره می کند می فرماید بیت المال همچون نهر عظیمى است که خداوند آن را جارى ساخته و همگان در آن یکسانند. هر کسى از طریق آبشخور به این نهر مى رسد و بهره خود را بر مى گیرد و از آن خارج مى شود. لذا این امور با نظر من و طبق برنامه من باید انجام گیرد، نه اینکه نمایندگانم خودسرانه هرگونه که مایل باشند بیت المال را تقسیم کنند. این نکته شایان توجّه است که اموال بیت المال در اینجا اشاره به زکات و مانند آن نیست که اختصاص به گروه هاى هشت گانه دارد نه همه، بلکه اشاره به خراج هایى است که از سرزمین هایى فتح شده مى گرفتند به این صورت که بر تمام زمین هاى آنها به نسبت عادلانه اى خراج و مالیات مى بستند و همه مسلمانان در آن یکسان بودند، زیرا با نیروى عموم فتح شده بود و فرقى میان غنى و فقیر و عرب و عجم در آن نبود به خلاف زکات که مخصوص نیازمندان و مستمندان و گروه هاى معین دیگر بود و از آنجا که بیشترین رقمى که در بیت المال وارد مى شد اموال خراجى بود از آن تعبیر به اموال بیت المال مى شد. البته مناطق مختلف از نظر میزان خراج و مالیات اسلامى یکسان نبودند; در بعضى از مناطق زمین هاى کشاورزى و باغات فراوان بود و در بعضى از مناطق کمتر و ناچیز بودند. از این رو امام(علیه السلام) مى فرماید: به فرض که خراج آن منطقه را میان همه مردم
تقسیم کرده باشى باز هم کار درستى انجام نداده اى، زیرا خراج متعلّق به همه مسلمین است چه آنها که نزد تواند و چه آنها که نزد ما هستند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 مصقله بعد از دریافت نامه امام(علیه السلام) پاسخى براى آن حضرت نوشت و خود را تبرئه کرد. پاسخ او چنین بود: «نامه امیرمؤمنان (علیه السلام) به من رسید لازم است تحقیق فرمایند اگر آنچه گزارش شده است حق است، مرا مجازات کنند و سپس معزول دارند و تمام بردگان من آزاد شوند و گناهان ربیعه و مُضَر بر من باشد اگر دینار و درهمى و یا کمتر از آن را از زمانى که فرماندارى این منطقه به من واگذار شد تا زمانى که نامه امیرمؤمنان(علیه السلام) به من رسید، خیانت کرده باشم و شما مى دانید که اگر مرا از این سِمت عزل فرمایید، براى من آسان تر از این است که متهم شوم» از بعضى روایات استفاده مى شود که پس از شهادت امیرمؤمنان على(علیه السلام)، معاویه مصقله را براى فرماندارى طبرستان (مازندران فعلى) انتخاب کرد; ولى پیش از آنکه آنجا را در اختیار بگیرد کشته شد و هرگز از آن سفر باز نگشت و داستان او به صورت ضرب المثل درآمد. هرگاه کسى نمى خواست کارى را انجام دهد مى گفت: بگذار تا مصقله از طبرستان برگردد.
🔅وَتَجَرَّعِ الْغَيْظَ فَإِنِّي لَمْ أَرَ جُرْعَةً أَحْلَى مِنْهَا عَاقِبَةً وَلاَ أَلَذَّ مَغَبَّةً 🔹خشم را فرو خور که من جرعه ای شیرین تر از آن ننوشیدم ، و پایانی گواراتر از آن ندیده ام. 📚 ۳۱ http://eitaa.co/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷🔹علل پيروزي و شكست ملّتها 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 💢از كيفرهايي كه بر اثر و بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در و به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه آنان بود ✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت ✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد ✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت ✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد ✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند ✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند ✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند. 💢و از كارهايي كه و قدرت آنها را در هم كوبيد ✅ چون كينه توزي با يكديگر ✅ پركردن دلها از بخل و حسد، ✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن ✅ و دست از ياري هم كشيدن بپرهيزيد 💢و در احوالات انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند، ✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود ✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند ✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند ✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند ✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند ✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند، كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند، ✅ تا آن كه خداوند، و و در برابر ناملايمات آنها را، در راه و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود. ✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد ✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري ✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود، ✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد ✅ و آن قدر و بزرگي از طرف خدا به آنها كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند. 💢پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه: ✅ وحدت اجتماعي داشتند ✅ خواسته هاي آنان يكي ✅ قلبهاي آنان يكسان ✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر، ✅ شمشيرها ياري كننده ✅ نگاهها به يك سو دوخته ✅ و اراده ها واحد و همسو بود 🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند 📚 نهج البلاغه، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷از معاویه برحذر باش ✍وَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَةَ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ، وَیَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ، فَاحْذَرْهُ، فَإِنَّمَا هُوَ الشَّیْطَانُ: یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ، وَعَنْ یَمِینِهِ وَعَنْ شِمَالِهِ، لِیَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ، وَیَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ. ✍اطّلاع يافتم که معاويه نامه اى براى تو نوشته تا عقلت را بفريبد (و گمراه سازد) 🔷و عزم و تصميمت را (در پايمردى بر وظيفه اى که بر عهده گرفته اى یعنی فرمانداری فارس) سست کند و در هم بشکند. 🔷 از او بر حذر باش که او به يقين شيطان است! 🔷 او از پيش رو و پشت سر و از راست و چپ انسان مى آيد تا او را در حال غفلت تسليم خود سازد 🔷 و درک و شعورش را غافل گيرانه بدزدد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در زمان عمر بن خطاب ✍وَقَدْ کَانَ مِنْ أَبِی سُفْیَانَ فِی زَمَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَلْتَةٌ مِنْ حَدِیثِ النَّفْسِ، وَنَزْغَةٌ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّیْطَانِ: لاَ یَثْبُتُ بِهَا نَسَبٌ، وَلاَ یُسْتَحَقُّ بِهَا إِرْثٌ، وَالْمُتَعَلِّقُ بِهَا کَالْوَاغِلِ الْمُدَفَّعِ، وَالنَّوْطِ الْمُذَبْذَبِ. فَلَمَّا قَرَأَ زِیَادٌ الْکِتَابَ قَالَ: شَهِدَ بِهَا وَرَبِّ الْکَعْبَةِ، وَلَمْ تَزَلْ فِی نَفْسِهِ حَتَّى ادَّعَاهُ مُعَاوِیَةُ. ✍(آرى) در زمان عمر بن خطاب ابو سفيان سخنى بدون انديشه از پيش خود و با تحريکى از تحريکات شيطان گفت (ولى اين سخن کاملا بى پايه بود) 💠 که نه با آن، نسب ثابت مى شود و نه استحقاق ميراث را همراه دارد 💠 و کسى که به چنين سخن واهى و بى اساس تمسک جويد همچون بيگانه اى است که در جمع مردم وارد شود و بخواهد از آبشخورگاه آنها آب بنوشد که همه او را کنار مى زنند 💠و همانند ظرفى است که در کنار مرکب مى آويزند که به هنگام راه رفتن پيوسته تکان مى خورد و به اين طرف و آن طرف مى رود.(خود را در دام ابوسفیان میانداز) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢معاویه شیطان است 💠به آن حضرت گزارش رسید معاویه مى خواهد با ملحق ساختن زیاد به فرزندان ابوسفیان، وى را بفریبد 💠امام(علیه السلام) زیاد بن  ابیه را مخاطب قرار داده و او را تشویق به صبر و استقامت در مقابل وسوسه هاى این و آن مى کند. 💠و به زیاد بن ابیه هشدار مى دهد که معاویه شیطان است مراقب او باش. 💠سخن امام(علیه السلام) برگرفته از آیه ۱۷ سوره اعراف است که از قول شیطان نقل مى کند: «(ثُمَّ لاَتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمانِهِمْ وَعَنْ شَمائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرینَ); سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ آنها، به سراغشان مى روم; و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهى یافت». 💠شیطانِ شام نیز از همین روش ها استفاده مى کند و سعى دارد هر کسى را از طریقى بفریبد و به سوى خود جلب کند و از وجودش در مسیر شهوات خود بهره بگیرد. 💠از یکى از عرفا سخنى نقل شده که مى گوید: در هر صبحگاهان شیطان از چهار سو به سراغ من مى آید گاه از پیش رو مى آید و مى گوید: (اگر گناه مى کنى) نترس خدا غفور و رحیم است من در برابر او این آیه را مى خوانم که خدا مى گوید: «(وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَنْ تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدَى); و من هر که را توبه کند، و ایمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت شود، مى آمرزم» 💠و گاه از پشت سر ظاهر مى شود (و مرا دعوت به زیاده طلبى در دنیا مى کند) و از ضایع شدن زندگى فرزندانم در آینده مرا مى ترساند من در برابر او این آیه را یادآور مى شوم: «(وَما مِنْ دَابَّة فِى الاَْرْضِ إِلاّ عَلَى اللهِ رِزْقُها); هیچ جنبنده اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست» 💠 و گاه از طرف راست من مى آید و مى گوید: کارى کن که ثناخوان ها و مداحان تو فراوان باشند. من در برابر او این  آیه را یادآور مى شوم: «(وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقین); و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است» 💠و گاه از سمت چپ مى آید و مرا به شهوات دعوت مى کند. من در برابر او این آیه را مى خوانم: «(وَحیلَ بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ ما یَشْتَهُونَ); (خداوند درباره کافران سرکش و مغرورى که گرفتار عذاب در دنیا مى شوند مى فرماید:) و (سرانجام) میان آنها و خواسته هایشان جدایى افکنده شد». 💠 براى این چهار جهت که شیطان از سوى آن مى آید روایتى ذکر شده که خلاصه آن چنین است: «شیطان از پیش رو مى آید یعنى مسائل مربوط به آخرت را که در پیش دارد در نظر انسان سست مى کند و از پشت سر مى آید و او را به جمع اموال از هر طریق بى آنکه حقوق شرعى آن را بپردازد و باقى گذاردن براى فرزندان و بازماندگان خود فرا مى خواند و از طرف راست مى آید و امور معنوى را به وسیله شبهات و شک و تردید در نظر او ضایع مى کند و از طرف چپ مى آید و شهوات را در نظر او زینت مى دهد». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌻رَضيتُ بِاللهِ رَبّاً وبِالاِْسْلامِ ديناً،  🌼وَ بِمُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وآلِهِ نَبِيّاً، 🌻وَ بِعَلِيٍّ اِماماً، وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيّ وَ مُحَمَّد وَ جَعْفَر وَ مُوسي وَ عَلِيٍّ وَمُحَمَّد وَعَلِيّ وَ الْحَسَنِ وَالْخَلَفِ الصّالِحِ، عَلَيْهِمُ السَّلامُ اَئِمَّةً وَسادَةًوَقادَةً، 🌼بِهِمْ اَتَوَلّي، وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ. سه مرتبه بگویید 🌼اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعافِيَةَ، الْمُعافاةَ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ. 🌼
با هرنفسی سلام کردن عشق است آقا به تو احترام کردن عشق است اسم قشنگت به میان چون آید از روی ادب قیام کردن عشق است --------------------------
═════ ೋღ🍂🌸🍂🌸تلنگر 1⃣:براساس این حکمت و امثال آن یعنی تلاش برای تحقق آرزوها مذموم است؟ 2⃣:منطق امیرمومنان علیه السلام در تلاش انسان برای نیل به آرزوها چیست؟ : با توجه به اهمیت بحث آرزوها و سوالات مکرر و متعددی که برای افراد در این زمینه پیش می آید به نظرم رسید که بحث کاملی درباره آرزو، انواع و اثار آن و روش مدیریت بهینه آرزوها از نهج البلاغه تقدیم کنم. ✳️حضرت بیش از ۲۶ بار مطالبی پیرامون آرزو در نهج البلاغه بیان فرموده اند که دسته بندی و منطق آن از قرار زیر است.(اگرچه متاسفانه در فهرست موضوعی پایان ترجمه مرحوم دشتی ۶۹ ادرس داده شده که بیش از نیمی از آنها اصلا ربطی به موضوع آرزوها ندارد) : اگرچه اصل آرزو و آرزو داشتن یکی از لوازم طبیعی زندگی است و اساساً نیروی محرکه انسان ها برای فعالیت، تلاش، مبارزه و تحمل دشواریها آرزوهای آن هاست پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».۱ زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد. ولی از آنجا که اکثر انسان ها در اکثر اوقات گرفتار آرزوهای واهی، طولانی و مخرّب هستند؛لذا غالب بیانات حضرت پیرامون آرزوها جنبه سلبی، تحذیری و آسیب شناسانه دارد. 🌹آرزوها محصول تلاش ها در میخوانیم: " ... آگاه باشيد! همه در دوران آرزوئی بسر مي بريد كه اجل و مرگ بدنبال دارد با اين حال هر كس پيش از رسيدن اجلش، در همان دوران آرزوهايش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مي بخشد و مرگش به او زياني نمي رساند، و آن كس كه در اين ايام آرزو پيش از فرا رسيدن اجل در عمل كوتاهي كند گرفتار خسران شده و فرا رسيدن اجل براي وي زيانبخش است." 💠انواع آرزوها از مجموع بیانات امام علیه السلام میتوان دریافت که آرزوها بر دو نوع اند: 1⃣● آرزوهای : که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی هستند ۲. قابل دسترسی هستند ۳. ارزش آن را دارند که در قالب دعا از خداوند مسالت شود. بعنوان نمونه آرزوی شهادت که در سطر آخر برای خود و مالک اشتر مسالت کرده اند. 2⃣● آرزوهای :که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی نیستند. ۲. طولانی و دور از دسترس هستند. ۳. ارزش آن را ندارد که از خداوند مسالت شود. 🚫آثار مخرب آرزوهای بد: ۱_ ناکام مردن: در بند ۳ می خوانیم: " پیش از آن که اجل فرا برسد آماده باشید؛ زیرا ناگهان آرزوهای مردم با فرارسیدن اجل قطع شده، مرگ انها را در کام خود فروکشد و درِ توبه بسته می شود" لذا در فرمودند: " کسی مهار خود را به دست آرزوهایش بسپارد، با اجل از پای در میآید" ۲_کور شدن چشم دل: در آمده است: " آرزوها چشم بصیرت را کور می کنند" ۳_ بیماری دل: در می خوانیم : کسی که دلش با دنیاطلبی پیوند بخورد همواره قلبش گرفتار سه بیماری است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی دست نیافتنی" ۴_ زشتی اعمال: درباره رابطه آرزوهای طولانی با ارتکاب اعمال زشت می فرماید:" مَن اَطالَ الاَمَلَ اَساءَ العَمَلَ" هرکس آرزوهایش را طولانی قرار دهد، رفتارهایش زشت می شود. ۴_ وسیله شیطان شدن: حضرت در نهج البلاغه درباره معاویه ملعون می نویسند:" تو نازپرورده ای هستی که شیطان ... با تو به آرزوهایش می رسد!" ۵_ فریب خوردن: در میخوانیم:« فَاِنَّ اَجَلَه مَستورً عَنه و اَمَلَه خادِعً لَه» همانا اجل انسان مخفی و ارزوهایش حیله گر و فریب دهندهء اویند" ۶_ آینده نگران کننده: در از دو چیز بر ما نگران هستند :" ای مردم! بدترین چیزهایی که بخاطرش برای شما نگرانم دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوهای طولانی. " سپس دلیل نگرانی خود از آرزوهای طولانی را فراموشی آخرت بیان کرده می فرمایند: " آرزوهای طولانی آخرت را از یاد می برند!" 💠راههای کنترل آرزوها: حضرت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آسیب های آرزوهای ناپسند دارند. که عبارتند از : ۱_ کوتاه کردن آرزوها: " ایها الناس الزَّهاده قَصرُ الاَمَل: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها" ۲_ ترک آرزوهای واهی: " اشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی: با شرافت ترین نوع بی نیازی ، ترک ارزوهاست" ۳_ تکذیب آرزوها؛ یعنی توجه و اعتقاد به دروغ بودن خیلی از آرزوها: " حضرت در درباره ویژگی های متقین حقیقی می فرمایند: " مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیک شتاب کرده اند . آرزوهای دنیایی را دروغ دانسته و مرگ را به درستی نگریسته اند." ۴_ توجه به دست نیافتنی بودن اکثر آزوها: در نهج البلاغه در توصیف جوان و دوران جوانی فرمود: " المُوءمِّلِ مالایُدرَک: آرز
وی چیزهایی را دارد که به دست نخواهد آمد" ۵_ توجه به مرگ: " لو رَاَی العَبدُ الاَجَلَ و مَصیرَه لَاَبغَضَ الاَمَلَ و غُرورَه: بنده اگر مرگ و بازگشت به خدا را می دید. از آرزو و حیله گری اش بدش می آمد." 🔍سوال: 3⃣:آیا در منظور امام اینست که دنبال آرزوهایمان نرویم؟ : ✳️منظور آرزوهای طولانی مادی و حرام است که لاجرم انسان را به گناه ترک حقوق واجبه می کشاند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💢ای حنیف به من خبر رسیده که: ✍أَمَّا بَعْدُ، یَا ابْنَ حُنَیْف: فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رَجُلاً مِنْ فِتْیَةِ أَهْلِ الْبَصْرَةِ دَعَاکَ إِلَى مَأْدُبَة فَأَسْرَعْتَ إِلَیْهَا تُسْتَطَابُ لَکَ الاَْلْوَانُ، وَتُنْقَلُ إِلَیْکَ الْجِفَانُ! وَمَا ظَنَنْتُ أَنَّکَ تُجِیبُ إِلَى طَعَامِ قَوْم، عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ، وَغَنِیُّهُمْ مَدْعُوٌّ. فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقْضَمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ فَمَا اشْتَبَهَ عَلَیْکَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ، وَمَا أَیْقَنْتَ بِطِیبِ وُجُوهِهِ فَنَلْ مِنْهُ. ✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 💢 اى پسر حنيف! به من گزارش داده اند که مردى از جوانان (ثروتمند و اشرافى) اهل بصره تو را به سفره رنگين ميهمانى خود فراخوانده 💢و تو نيز (دعوتش را پذيرفته اى و) به سرعت به سوى آن شتافته اى در حالى که غذاهاى رنگارنگ و ظرف هاى بزرگ طعام يکى از پس از ديگرى پيش روى تو (به وسيله خادمانش) قرار داده مى شد. ✍من گمان نمى کردم تو دعوت جمعيتى را قبول کنى که نيازمندشان (از نشستن بر سر آن سفره) ممنوع باشد و (تنها) ثروتمندشان دعوت شود. 💢 به آنچه در دهان مى گذارى و مى خورى بنگر، 💢 آنچه حلال بودنش براى تو مشکوک باشد از دهان فرو افکن 💢و آنچه را به پاکى و حلال بودنش يقين دارى تناول کن.(از شرکت در این مجالس برحذر باش) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به عثمان بن حنیف اي کاش به دست دولتمردان و همه ما این نامه میرسید و کلام مولا را به گوش جان می پذیرفتیم
💠از نامه هاى امام(علیه السلام) به عثمان بن حنیف انصارى، فرماندار بصره بعد از آنکه خبر به آن حضرت رسید که به میهمانى جمعى (از مرفهین) اهل بصره دعوت شده و او هم در آن میهمانى شرکت کرده است.   💠امام(علیه السلام) عثمان بن حنیف انصارى را که از اصحاب با فضیلت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بود و از سوى امیرمؤمنان على(علیه السلام) به فرماندارى بصره انتخاب شده بود در تعبیراتى سرزنش آلود مورد خطاب قرار می دهد. این نامه نشان مى دهد که مجلس مورد نظر مجلس گسترده اى بوده که گروهى از اشراف در آن دعوت داشتند و انواع غذاها بر سر سفره آماده بوده است. امام(علیه السلام) عیب بزرگ این سفره را ✅ انحصارى بودن آن براى اغنیا ✅ پر زرق و برق بودن غذاهاى رنگارنگ ✅و اینکه گرسنگان و نیازمندان از آن بهره بی بهره بودند. ✅که اگر والى بودن عثمان بن حنیف را بر آن بیفزاییم اشکال آن بیشتر مى گردد. ✅ ایراد آخر اینکه اموال مشتبه به حرام در آن بوده است. 💠این نکته قابل توجّه است که امام(علیه السلام) به قدرى مراقب کارگزاران خود بوده و در حرکات و رفتار آنها دقت مى کرده که کوچک ترین نقطه ضعفى نداشته باشند تا جایى که حتى شرکت در یک مهمانى نامناسب را بر آنها خرده مى گرفته و با نامه بلند بالایى مملوّ از نصایح مختلف به آنها هشدار مى داده و نصیحت مى فرموده است. 💠و نشان مى دهد که امام(علیه السلام) نهایت تدبیر را در امر کشوردارى رعایت مى کرده است. 💠نکته دیگر اینکه نظر مبارک امام(علیه السلام) این است که حاکمان و مقامات برجسته حکومت اسلامى همیشه در کنار مردم و توده هاى مستضعف باشند و به بى درد که توقعشان از همه بیشتر و یاریشان به هنگام یارى دادن از همه کمتر است، هرگز اهمّیّتى ندهند. 💠تجربه نشان داده که در مواقع بحرانى تنها گروه اوّل مدافعان سرسخت و ایثارگران بى منّتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
  💠عثمان بن حنیف کیست؟ 🌾عثمان بن حنیف از صحابه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)بود، در غزوه احد و پس از آن شرکت داشت و در عصر خلیفه دوم به علت تقوا و پاکدامنى خاصى که داشت مأمور اندازه گیرى سرزمین هاى خراجى عراق و سپس والى بصره شد. 💠هنگامى که فتنه جمل رخ داد انصار به او پیشنهاد کردند که همراه آنها بر ضد على(علیه السلام) بجنگد (در حالى که او والى بصره بود). او از این کار خوددارى کرد. طرفداران عایشه او را شکنجه کردند و تمام موى سر و صورت و ابروهاى او را کندند و با همان حال نزد عایشه بردند. او گفت: رهایش کنید. 💠عثمان بن حنیف خدمت على(علیه السلام) آمد و در جنگ جمل همراه آن حضرت بود. سپس ساکن کوفه شد و در دوران خلافت معاویه چشم از جهان فرو بست. در کتاب استیعاب ابن عبد البر آمده است: هنگامى که عراق فتح شد، خلیفه دوم با یارانش مشورت کرد چه کسى مصلحت است به عراق برود و والى آنجا باشد؟ همگى بالاتفاق گفتند: عثمان بن حنیف مناسب است و افزودند که او مى تواند بیش از این را هم اداره کند، زیرا بصیرت و عقل و معرفت و تجربه فراوانى دارد. 💠 او و برادرش، سهل بن حنیف در زمره دوازده نفرى بودند که به ابوبکر ایراد گرفتند و اعمال او را زیر سؤال بردند. 💠سپس عثمان و برادرش سهل جزء مأموران خاص على(علیه السلام) (شرطة الخمیس) بودند که امام(علیه السلام) بهشت را براى آنان تضمین کرد. 👈 این سخن را با سخنى از امام على بن موسى الرضا پایان مى دهیم. امام(علیه السلام) فرمود: عثمان بن حنیف از کسانى بود که بعد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) وفادار ماند و هیچ گونه تغییرى به مسائل خود نداد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃ای فرماندهان و پیروان من با داشتن کمک کنید 💢أَلاَ وَإِنَّ لِکُلِّ مَأْمُوم إِمَاماً، یَقْتَدِی بِهِ وَیَسْتَضِیءُ بِنُورِ عِلْمِهِ; أَلاَ وَإِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَمِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ، أَلاَ وَإِنَّکُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِکَ، وَلَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَع وَاجْتِهَاد، وَعِفَّة وَسَدَاد 💠آگاه باش! (ای عثمان بن حنیف) 🔷هر مأمومى امام و پيشوايى دارد که بايد به او اقتدا کند 🔷و از نور دانش او بهره گيرد. (تو بايد به امام و پيشواى خود نگاه کنى) 🔷بدان امام شما از دنيايش به دو جامه کهنه و از غذاهايش به دو قرص نان قناعت کرده است. 🔷آگاه باش که شما نمى توانيد اين چنين باشيد، و اين زندگى را تحمّل کنيد (من شما را از آن معاف مى کنم) 🔷ولى مرا با و (براى پاک زيستن) و و راهِ درست يارى دهيد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 فراز دوم
🔰فَوَ اللهِ مَا کَنَزْتُ مِنْ دُنْیَاکُمْ تِبْراً، وَلاَ ادَّخَرْتُ مِنْ غَنَائِمِهَا وَفْراً، وَلاَ أَعْدَدْتُ لِبَالِی ثَوْبِی طِمْراً، وَلاَ حُزْتُ مِنْ أَرْضِهَا شِبْراً، وَلاَ أَخَذْتُ مِنْهُ إِلاَّ کَقُوتِ أَتَان دَبِرَة، وَلَهِیَ فِی عَیْنِی أَوْهَى وَأَوْهَنُ مِنْ عَفْصَة مَقِرَة. 🔰 به خدا سوگند! من هرگز از ثروت هاى دنياى شما چيزى از طلا و نقره نيندوخته ام 🔰و از غنايم و ثروت هاى آن مالى ذخيره نکرده ام 🔰و براى اين لباس کهنه ام بدلى مهيا نساخته ام 🔰و از اراضى اين دنيا حتى يک وجب به ملک خود در نياورده ام 🔰و از خوراک آن جز به مقدار قوت ناچيز چهارپاى مجروحى در اختيار نگرفته ام. 🔰اين دنيا در چشم من بى ارزش تر و خوارتر از شيره تلخ درخت بلوط است! 😔😭🍁😔😭 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به سبک امام علی علیه السلام
✍🏻یادداشت امام خامنه‌ای درباره ♦️بسم‌الله الرحمن‌الرحیم ، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». ♦️بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. ♦️مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. ♦️این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. ♦️مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف ، مناجاتها را انشا فرموده است. ♦️خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین.
الهۍاَعِنّۍبِالْبُڪاءِ‌عَلۍنَفْسۍ خدایاڪمڪم‌ڪن‌تـا‌بر خودم‌واحوالاتـم‌بگریـم ... 💔
مرا با فدک و غیر فدک چکار؟ 💠بَلَى! کَانَتْ فِی أَیْدِینَا فَدَکٌ مِنْ کُلِّ مَا أَظَلَّتْهُ السَّمَاءُ، فَشَحَّتْ عَلَیْهَا نُفُوسُ قَوْم، وَسَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ قَوْم آخَرِینَ، وَنِعْمَ الْحَکَمُ اللهُ. وَمَا أَصْنَعُ بِفَدَک وَغَیْرِ فَدَک. وَالنَّفْسُ مَظَانُّهَا فِی غَد جَدَثٌ تَنْقَطِعُ فِی ظُلْمَتِهِ آثَارُهَا، وَتَغِیبُ أَخْبَارُهَا، وَحُفْرَةٌ لَوْ زِیدَ فِی فُسْحَتِهَا، وَأَوْسَعَتْ یَدَا حَافِرِهَا، لاََضْغَطَهَا الْحَجَرُ وَالْمَدَرُ، وَسَدَّ فُرَجَهَا التُّرَابُ الْمُتَرَاکِمُ 💠آرى از ميان آنچه آسمان بر آن سايه افکنده تنها «فدک» در دست ما بود که آن هم 👈 گروهى بر آن بخل و حسد ورزيدند 👈 و گروه ديگرى سخاوتمندانه آن را رها کردند 👈و بهترين حاکم و داور (در اين داستان اندوهبار) خداست. 💠مرا با فدک و غير فدک چکار؟ در حالى که جايگاه فرداى هر کس قبر است; 👈قبرى که در تاريکيش، آثار او محو و اخبارش ناپديد مى شود 👈حفره اى است که هرچند بر وسعت آن افزوده شود و دست حفر کننده آن را وسعت بخشد، سرانجام سنگ و کلوخ آن را پر مى کند 👈 و خاک هاى انباشته تمام روزنه هاى آن را مسدود مى سازد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔴متن نامه امام خمینی به نمایندگان مجلس و وزراء ♦️بسم الله الرحمن الرحیم‌ خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم- دامت افاضاتهم‌ با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متاسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا می‌کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. ♦️لذا با دلی پر خون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم. ♦️ان شاء الله خواهران و برادران در آینده تا اندازه‌ای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته ۶۸/۱/۲۶ روح الله الموسوی الخمینی‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7