eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔹علل پيروزي و شكست ملّتها 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 💢از كيفرهايي كه بر اثر و بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در و به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه آنان بود ✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت ✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد ✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت ✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد ✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند ✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند ✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند. 💢و از كارهايي كه و قدرت آنها را در هم كوبيد ✅ چون كينه توزي با يكديگر ✅ پركردن دلها از بخل و حسد، ✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن ✅ و دست از ياري هم كشيدن بپرهيزيد 💢و در احوالات انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند، ✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود ✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند ✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند ✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند ✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند ✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند، كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند، ✅ تا آن كه خداوند، و و در برابر ناملايمات آنها را، در راه و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود. ✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد ✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري ✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود، ✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد ✅ و آن قدر و بزرگي از طرف خدا به آنها كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند. 💢پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه: ✅ وحدت اجتماعي داشتند ✅ خواسته هاي آنان يكي ✅ قلبهاي آنان يكسان ✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر، ✅ شمشيرها ياري كننده ✅ نگاهها به يك سو دوخته ✅ و اراده ها واحد و همسو بود 🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند 📚 نهج البلاغه، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷از معاویه برحذر باش ✍وَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَةَ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ، وَیَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ، فَاحْذَرْهُ، فَإِنَّمَا هُوَ الشَّیْطَانُ: یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ، وَعَنْ یَمِینِهِ وَعَنْ شِمَالِهِ، لِیَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ، وَیَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ. ✍اطّلاع يافتم که معاويه نامه اى براى تو نوشته تا عقلت را بفريبد (و گمراه سازد) 🔷و عزم و تصميمت را (در پايمردى بر وظيفه اى که بر عهده گرفته اى یعنی فرمانداری فارس) سست کند و در هم بشکند. 🔷 از او بر حذر باش که او به يقين شيطان است! 🔷 او از پيش رو و پشت سر و از راست و چپ انسان مى آيد تا او را در حال غفلت تسليم خود سازد 🔷 و درک و شعورش را غافل گيرانه بدزدد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در زمان عمر بن خطاب ✍وَقَدْ کَانَ مِنْ أَبِی سُفْیَانَ فِی زَمَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَلْتَةٌ مِنْ حَدِیثِ النَّفْسِ، وَنَزْغَةٌ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّیْطَانِ: لاَ یَثْبُتُ بِهَا نَسَبٌ، وَلاَ یُسْتَحَقُّ بِهَا إِرْثٌ، وَالْمُتَعَلِّقُ بِهَا کَالْوَاغِلِ الْمُدَفَّعِ، وَالنَّوْطِ الْمُذَبْذَبِ. فَلَمَّا قَرَأَ زِیَادٌ الْکِتَابَ قَالَ: شَهِدَ بِهَا وَرَبِّ الْکَعْبَةِ، وَلَمْ تَزَلْ فِی نَفْسِهِ حَتَّى ادَّعَاهُ مُعَاوِیَةُ. ✍(آرى) در زمان عمر بن خطاب ابو سفيان سخنى بدون انديشه از پيش خود و با تحريکى از تحريکات شيطان گفت (ولى اين سخن کاملا بى پايه بود) 💠 که نه با آن، نسب ثابت مى شود و نه استحقاق ميراث را همراه دارد 💠 و کسى که به چنين سخن واهى و بى اساس تمسک جويد همچون بيگانه اى است که در جمع مردم وارد شود و بخواهد از آبشخورگاه آنها آب بنوشد که همه او را کنار مى زنند 💠و همانند ظرفى است که در کنار مرکب مى آويزند که به هنگام راه رفتن پيوسته تکان مى خورد و به اين طرف و آن طرف مى رود.(خود را در دام ابوسفیان میانداز) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢معاویه شیطان است 💠به آن حضرت گزارش رسید معاویه مى خواهد با ملحق ساختن زیاد به فرزندان ابوسفیان، وى را بفریبد 💠امام(علیه السلام) زیاد بن  ابیه را مخاطب قرار داده و او را تشویق به صبر و استقامت در مقابل وسوسه هاى این و آن مى کند. 💠و به زیاد بن ابیه هشدار مى دهد که معاویه شیطان است مراقب او باش. 💠سخن امام(علیه السلام) برگرفته از آیه ۱۷ سوره اعراف است که از قول شیطان نقل مى کند: «(ثُمَّ لاَتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمانِهِمْ وَعَنْ شَمائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرینَ); سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ آنها، به سراغشان مى روم; و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهى یافت». 💠شیطانِ شام نیز از همین روش ها استفاده مى کند و سعى دارد هر کسى را از طریقى بفریبد و به سوى خود جلب کند و از وجودش در مسیر شهوات خود بهره بگیرد. 💠از یکى از عرفا سخنى نقل شده که مى گوید: در هر صبحگاهان شیطان از چهار سو به سراغ من مى آید گاه از پیش رو مى آید و مى گوید: (اگر گناه مى کنى) نترس خدا غفور و رحیم است من در برابر او این آیه را مى خوانم که خدا مى گوید: «(وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَنْ تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدَى); و من هر که را توبه کند، و ایمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدایت شود، مى آمرزم» 💠و گاه از پشت سر ظاهر مى شود (و مرا دعوت به زیاده طلبى در دنیا مى کند) و از ضایع شدن زندگى فرزندانم در آینده مرا مى ترساند من در برابر او این آیه را یادآور مى شوم: «(وَما مِنْ دَابَّة فِى الاَْرْضِ إِلاّ عَلَى اللهِ رِزْقُها); هیچ جنبنده اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست» 💠 و گاه از طرف راست من مى آید و مى گوید: کارى کن که ثناخوان ها و مداحان تو فراوان باشند. من در برابر او این  آیه را یادآور مى شوم: «(وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقین); و سرانجام (نیک) براى پرهیزکاران است» 💠و گاه از سمت چپ مى آید و مرا به شهوات دعوت مى کند. من در برابر او این آیه را مى خوانم: «(وَحیلَ بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ ما یَشْتَهُونَ); (خداوند درباره کافران سرکش و مغرورى که گرفتار عذاب در دنیا مى شوند مى فرماید:) و (سرانجام) میان آنها و خواسته هایشان جدایى افکنده شد». 💠 براى این چهار جهت که شیطان از سوى آن مى آید روایتى ذکر شده که خلاصه آن چنین است: «شیطان از پیش رو مى آید یعنى مسائل مربوط به آخرت را که در پیش دارد در نظر انسان سست مى کند و از پشت سر مى آید و او را به جمع اموال از هر طریق بى آنکه حقوق شرعى آن را بپردازد و باقى گذاردن براى فرزندان و بازماندگان خود فرا مى خواند و از طرف راست مى آید و امور معنوى را به وسیله شبهات و شک و تردید در نظر او ضایع مى کند و از طرف چپ مى آید و شهوات را در نظر او زینت مى دهد». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌻رَضيتُ بِاللهِ رَبّاً وبِالاِْسْلامِ ديناً،  🌼وَ بِمُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وآلِهِ نَبِيّاً، 🌻وَ بِعَلِيٍّ اِماماً، وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيّ وَ مُحَمَّد وَ جَعْفَر وَ مُوسي وَ عَلِيٍّ وَمُحَمَّد وَعَلِيّ وَ الْحَسَنِ وَالْخَلَفِ الصّالِحِ، عَلَيْهِمُ السَّلامُ اَئِمَّةً وَسادَةًوَقادَةً، 🌼بِهِمْ اَتَوَلّي، وَ مِنْ اَعْدآئِهِمْ اَتَبَرَّءُ. سه مرتبه بگویید 🌼اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعافِيَةَ، الْمُعافاةَ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ. 🌼
با هرنفسی سلام کردن عشق است آقا به تو احترام کردن عشق است اسم قشنگت به میان چون آید از روی ادب قیام کردن عشق است --------------------------
═════ ೋღ🍂🌸🍂🌸تلنگر 1⃣:براساس این حکمت و امثال آن یعنی تلاش برای تحقق آرزوها مذموم است؟ 2⃣:منطق امیرمومنان علیه السلام در تلاش انسان برای نیل به آرزوها چیست؟ : با توجه به اهمیت بحث آرزوها و سوالات مکرر و متعددی که برای افراد در این زمینه پیش می آید به نظرم رسید که بحث کاملی درباره آرزو، انواع و اثار آن و روش مدیریت بهینه آرزوها از نهج البلاغه تقدیم کنم. ✳️حضرت بیش از ۲۶ بار مطالبی پیرامون آرزو در نهج البلاغه بیان فرموده اند که دسته بندی و منطق آن از قرار زیر است.(اگرچه متاسفانه در فهرست موضوعی پایان ترجمه مرحوم دشتی ۶۹ ادرس داده شده که بیش از نیمی از آنها اصلا ربطی به موضوع آرزوها ندارد) : اگرچه اصل آرزو و آرزو داشتن یکی از لوازم طبیعی زندگی است و اساساً نیروی محرکه انسان ها برای فعالیت، تلاش، مبارزه و تحمل دشواریها آرزوهای آن هاست پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».۱ زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد. ولی از آنجا که اکثر انسان ها در اکثر اوقات گرفتار آرزوهای واهی، طولانی و مخرّب هستند؛لذا غالب بیانات حضرت پیرامون آرزوها جنبه سلبی، تحذیری و آسیب شناسانه دارد. 🌹آرزوها محصول تلاش ها در میخوانیم: " ... آگاه باشيد! همه در دوران آرزوئی بسر مي بريد كه اجل و مرگ بدنبال دارد با اين حال هر كس پيش از رسيدن اجلش، در همان دوران آرزوهايش به عمل پردازد، اعمالش به او منفعت مي بخشد و مرگش به او زياني نمي رساند، و آن كس كه در اين ايام آرزو پيش از فرا رسيدن اجل در عمل كوتاهي كند گرفتار خسران شده و فرا رسيدن اجل براي وي زيانبخش است." 💠انواع آرزوها از مجموع بیانات امام علیه السلام میتوان دریافت که آرزوها بر دو نوع اند: 1⃣● آرزوهای : که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی هستند ۲. قابل دسترسی هستند ۳. ارزش آن را دارند که در قالب دعا از خداوند مسالت شود. بعنوان نمونه آرزوی شهادت که در سطر آخر برای خود و مالک اشتر مسالت کرده اند. 2⃣● آرزوهای :که سه ویژگی یا نشانه دارند: ۱. واقعی نیستند. ۲. طولانی و دور از دسترس هستند. ۳. ارزش آن را ندارد که از خداوند مسالت شود. 🚫آثار مخرب آرزوهای بد: ۱_ ناکام مردن: در بند ۳ می خوانیم: " پیش از آن که اجل فرا برسد آماده باشید؛ زیرا ناگهان آرزوهای مردم با فرارسیدن اجل قطع شده، مرگ انها را در کام خود فروکشد و درِ توبه بسته می شود" لذا در فرمودند: " کسی مهار خود را به دست آرزوهایش بسپارد، با اجل از پای در میآید" ۲_کور شدن چشم دل: در آمده است: " آرزوها چشم بصیرت را کور می کنند" ۳_ بیماری دل: در می خوانیم : کسی که دلش با دنیاطلبی پیوند بخورد همواره قلبش گرفتار سه بیماری است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی دست نیافتنی" ۴_ زشتی اعمال: درباره رابطه آرزوهای طولانی با ارتکاب اعمال زشت می فرماید:" مَن اَطالَ الاَمَلَ اَساءَ العَمَلَ" هرکس آرزوهایش را طولانی قرار دهد، رفتارهایش زشت می شود. ۴_ وسیله شیطان شدن: حضرت در نهج البلاغه درباره معاویه ملعون می نویسند:" تو نازپرورده ای هستی که شیطان ... با تو به آرزوهایش می رسد!" ۵_ فریب خوردن: در میخوانیم:« فَاِنَّ اَجَلَه مَستورً عَنه و اَمَلَه خادِعً لَه» همانا اجل انسان مخفی و ارزوهایش حیله گر و فریب دهندهء اویند" ۶_ آینده نگران کننده: در از دو چیز بر ما نگران هستند :" ای مردم! بدترین چیزهایی که بخاطرش برای شما نگرانم دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوهای طولانی. " سپس دلیل نگرانی خود از آرزوهای طولانی را فراموشی آخرت بیان کرده می فرمایند: " آرزوهای طولانی آخرت را از یاد می برند!" 💠راههای کنترل آرزوها: حضرت راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از آسیب های آرزوهای ناپسند دارند. که عبارتند از : ۱_ کوتاه کردن آرزوها: " ایها الناس الزَّهاده قَصرُ الاَمَل: زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها" ۲_ ترک آرزوهای واهی: " اشرَفُ الغِنی تَرکُ المُنی: با شرافت ترین نوع بی نیازی ، ترک ارزوهاست" ۳_ تکذیب آرزوها؛ یعنی توجه و اعتقاد به دروغ بودن خیلی از آرزوها: " حضرت در درباره ویژگی های متقین حقیقی می فرمایند: " مرگ را نزدیک دیده و در اعمال نیک شتاب کرده اند . آرزوهای دنیایی را دروغ دانسته و مرگ را به درستی نگریسته اند." ۴_ توجه به دست نیافتنی بودن اکثر آزوها: در نهج البلاغه در توصیف جوان و دوران جوانی فرمود: " المُوءمِّلِ مالایُدرَک: آرز
وی چیزهایی را دارد که به دست نخواهد آمد" ۵_ توجه به مرگ: " لو رَاَی العَبدُ الاَجَلَ و مَصیرَه لَاَبغَضَ الاَمَلَ و غُرورَه: بنده اگر مرگ و بازگشت به خدا را می دید. از آرزو و حیله گری اش بدش می آمد." 🔍سوال: 3⃣:آیا در منظور امام اینست که دنبال آرزوهایمان نرویم؟ : ✳️منظور آرزوهای طولانی مادی و حرام است که لاجرم انسان را به گناه ترک حقوق واجبه می کشاند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
💢ای حنیف به من خبر رسیده که: ✍أَمَّا بَعْدُ، یَا ابْنَ حُنَیْف: فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رَجُلاً مِنْ فِتْیَةِ أَهْلِ الْبَصْرَةِ دَعَاکَ إِلَى مَأْدُبَة فَأَسْرَعْتَ إِلَیْهَا تُسْتَطَابُ لَکَ الاَْلْوَانُ، وَتُنْقَلُ إِلَیْکَ الْجِفَانُ! وَمَا ظَنَنْتُ أَنَّکَ تُجِیبُ إِلَى طَعَامِ قَوْم، عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ، وَغَنِیُّهُمْ مَدْعُوٌّ. فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقْضَمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ فَمَا اشْتَبَهَ عَلَیْکَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ، وَمَا أَیْقَنْتَ بِطِیبِ وُجُوهِهِ فَنَلْ مِنْهُ. ✍اما بعد (از حمد و ثناى الهى) 💢 اى پسر حنيف! به من گزارش داده اند که مردى از جوانان (ثروتمند و اشرافى) اهل بصره تو را به سفره رنگين ميهمانى خود فراخوانده 💢و تو نيز (دعوتش را پذيرفته اى و) به سرعت به سوى آن شتافته اى در حالى که غذاهاى رنگارنگ و ظرف هاى بزرگ طعام يکى از پس از ديگرى پيش روى تو (به وسيله خادمانش) قرار داده مى شد. ✍من گمان نمى کردم تو دعوت جمعيتى را قبول کنى که نيازمندشان (از نشستن بر سر آن سفره) ممنوع باشد و (تنها) ثروتمندشان دعوت شود. 💢 به آنچه در دهان مى گذارى و مى خورى بنگر، 💢 آنچه حلال بودنش براى تو مشکوک باشد از دهان فرو افکن 💢و آنچه را به پاکى و حلال بودنش يقين دارى تناول کن.(از شرکت در این مجالس برحذر باش) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به عثمان بن حنیف اي کاش به دست دولتمردان و همه ما این نامه میرسید و کلام مولا را به گوش جان می پذیرفتیم
💠از نامه هاى امام(علیه السلام) به عثمان بن حنیف انصارى، فرماندار بصره بعد از آنکه خبر به آن حضرت رسید که به میهمانى جمعى (از مرفهین) اهل بصره دعوت شده و او هم در آن میهمانى شرکت کرده است.   💠امام(علیه السلام) عثمان بن حنیف انصارى را که از اصحاب با فضیلت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بود و از سوى امیرمؤمنان على(علیه السلام) به فرماندارى بصره انتخاب شده بود در تعبیراتى سرزنش آلود مورد خطاب قرار می دهد. این نامه نشان مى دهد که مجلس مورد نظر مجلس گسترده اى بوده که گروهى از اشراف در آن دعوت داشتند و انواع غذاها بر سر سفره آماده بوده است. امام(علیه السلام) عیب بزرگ این سفره را ✅ انحصارى بودن آن براى اغنیا ✅ پر زرق و برق بودن غذاهاى رنگارنگ ✅و اینکه گرسنگان و نیازمندان از آن بهره بی بهره بودند. ✅که اگر والى بودن عثمان بن حنیف را بر آن بیفزاییم اشکال آن بیشتر مى گردد. ✅ ایراد آخر اینکه اموال مشتبه به حرام در آن بوده است. 💠این نکته قابل توجّه است که امام(علیه السلام) به قدرى مراقب کارگزاران خود بوده و در حرکات و رفتار آنها دقت مى کرده که کوچک ترین نقطه ضعفى نداشته باشند تا جایى که حتى شرکت در یک مهمانى نامناسب را بر آنها خرده مى گرفته و با نامه بلند بالایى مملوّ از نصایح مختلف به آنها هشدار مى داده و نصیحت مى فرموده است. 💠و نشان مى دهد که امام(علیه السلام) نهایت تدبیر را در امر کشوردارى رعایت مى کرده است. 💠نکته دیگر اینکه نظر مبارک امام(علیه السلام) این است که حاکمان و مقامات برجسته حکومت اسلامى همیشه در کنار مردم و توده هاى مستضعف باشند و به بى درد که توقعشان از همه بیشتر و یاریشان به هنگام یارى دادن از همه کمتر است، هرگز اهمّیّتى ندهند. 💠تجربه نشان داده که در مواقع بحرانى تنها گروه اوّل مدافعان سرسخت و ایثارگران بى منّتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
  💠عثمان بن حنیف کیست؟ 🌾عثمان بن حنیف از صحابه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)بود، در غزوه احد و پس از آن شرکت داشت و در عصر خلیفه دوم به علت تقوا و پاکدامنى خاصى که داشت مأمور اندازه گیرى سرزمین هاى خراجى عراق و سپس والى بصره شد. 💠هنگامى که فتنه جمل رخ داد انصار به او پیشنهاد کردند که همراه آنها بر ضد على(علیه السلام) بجنگد (در حالى که او والى بصره بود). او از این کار خوددارى کرد. طرفداران عایشه او را شکنجه کردند و تمام موى سر و صورت و ابروهاى او را کندند و با همان حال نزد عایشه بردند. او گفت: رهایش کنید. 💠عثمان بن حنیف خدمت على(علیه السلام) آمد و در جنگ جمل همراه آن حضرت بود. سپس ساکن کوفه شد و در دوران خلافت معاویه چشم از جهان فرو بست. در کتاب استیعاب ابن عبد البر آمده است: هنگامى که عراق فتح شد، خلیفه دوم با یارانش مشورت کرد چه کسى مصلحت است به عراق برود و والى آنجا باشد؟ همگى بالاتفاق گفتند: عثمان بن حنیف مناسب است و افزودند که او مى تواند بیش از این را هم اداره کند، زیرا بصیرت و عقل و معرفت و تجربه فراوانى دارد. 💠 او و برادرش، سهل بن حنیف در زمره دوازده نفرى بودند که به ابوبکر ایراد گرفتند و اعمال او را زیر سؤال بردند. 💠سپس عثمان و برادرش سهل جزء مأموران خاص على(علیه السلام) (شرطة الخمیس) بودند که امام(علیه السلام) بهشت را براى آنان تضمین کرد. 👈 این سخن را با سخنى از امام على بن موسى الرضا پایان مى دهیم. امام(علیه السلام) فرمود: عثمان بن حنیف از کسانى بود که بعد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) وفادار ماند و هیچ گونه تغییرى به مسائل خود نداد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃ای فرماندهان و پیروان من با داشتن کمک کنید 💢أَلاَ وَإِنَّ لِکُلِّ مَأْمُوم إِمَاماً، یَقْتَدِی بِهِ وَیَسْتَضِیءُ بِنُورِ عِلْمِهِ; أَلاَ وَإِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَمِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ، أَلاَ وَإِنَّکُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِکَ، وَلَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَع وَاجْتِهَاد، وَعِفَّة وَسَدَاد 💠آگاه باش! (ای عثمان بن حنیف) 🔷هر مأمومى امام و پيشوايى دارد که بايد به او اقتدا کند 🔷و از نور دانش او بهره گيرد. (تو بايد به امام و پيشواى خود نگاه کنى) 🔷بدان امام شما از دنيايش به دو جامه کهنه و از غذاهايش به دو قرص نان قناعت کرده است. 🔷آگاه باش که شما نمى توانيد اين چنين باشيد، و اين زندگى را تحمّل کنيد (من شما را از آن معاف مى کنم) 🔷ولى مرا با و (براى پاک زيستن) و و راهِ درست يارى دهيد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 فراز دوم
🔰فَوَ اللهِ مَا کَنَزْتُ مِنْ دُنْیَاکُمْ تِبْراً، وَلاَ ادَّخَرْتُ مِنْ غَنَائِمِهَا وَفْراً، وَلاَ أَعْدَدْتُ لِبَالِی ثَوْبِی طِمْراً، وَلاَ حُزْتُ مِنْ أَرْضِهَا شِبْراً، وَلاَ أَخَذْتُ مِنْهُ إِلاَّ کَقُوتِ أَتَان دَبِرَة، وَلَهِیَ فِی عَیْنِی أَوْهَى وَأَوْهَنُ مِنْ عَفْصَة مَقِرَة. 🔰 به خدا سوگند! من هرگز از ثروت هاى دنياى شما چيزى از طلا و نقره نيندوخته ام 🔰و از غنايم و ثروت هاى آن مالى ذخيره نکرده ام 🔰و براى اين لباس کهنه ام بدلى مهيا نساخته ام 🔰و از اراضى اين دنيا حتى يک وجب به ملک خود در نياورده ام 🔰و از خوراک آن جز به مقدار قوت ناچيز چهارپاى مجروحى در اختيار نگرفته ام. 🔰اين دنيا در چشم من بى ارزش تر و خوارتر از شيره تلخ درخت بلوط است! 😔😭🍁😔😭 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 به سبک امام علی علیه السلام
✍🏻یادداشت امام خامنه‌ای درباره ♦️بسم‌الله الرحمن‌الرحیم ، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم». ♦️بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و اهل‌بیت طاهرین او - که اوعیه‌ی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه می‌سازد. ♦️مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان - که روایت شده اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. ♦️این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. ♦️مناجاتهای پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف ، مناجاتها را انشا فرموده است. ♦️خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین.
الهۍاَعِنّۍبِالْبُڪاءِ‌عَلۍنَفْسۍ خدایاڪمڪم‌ڪن‌تـا‌بر خودم‌واحوالاتـم‌بگریـم ... 💔
مرا با فدک و غیر فدک چکار؟ 💠بَلَى! کَانَتْ فِی أَیْدِینَا فَدَکٌ مِنْ کُلِّ مَا أَظَلَّتْهُ السَّمَاءُ، فَشَحَّتْ عَلَیْهَا نُفُوسُ قَوْم، وَسَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ قَوْم آخَرِینَ، وَنِعْمَ الْحَکَمُ اللهُ. وَمَا أَصْنَعُ بِفَدَک وَغَیْرِ فَدَک. وَالنَّفْسُ مَظَانُّهَا فِی غَد جَدَثٌ تَنْقَطِعُ فِی ظُلْمَتِهِ آثَارُهَا، وَتَغِیبُ أَخْبَارُهَا، وَحُفْرَةٌ لَوْ زِیدَ فِی فُسْحَتِهَا، وَأَوْسَعَتْ یَدَا حَافِرِهَا، لاََضْغَطَهَا الْحَجَرُ وَالْمَدَرُ، وَسَدَّ فُرَجَهَا التُّرَابُ الْمُتَرَاکِمُ 💠آرى از ميان آنچه آسمان بر آن سايه افکنده تنها «فدک» در دست ما بود که آن هم 👈 گروهى بر آن بخل و حسد ورزيدند 👈 و گروه ديگرى سخاوتمندانه آن را رها کردند 👈و بهترين حاکم و داور (در اين داستان اندوهبار) خداست. 💠مرا با فدک و غير فدک چکار؟ در حالى که جايگاه فرداى هر کس قبر است; 👈قبرى که در تاريکيش، آثار او محو و اخبارش ناپديد مى شود 👈حفره اى است که هرچند بر وسعت آن افزوده شود و دست حفر کننده آن را وسعت بخشد، سرانجام سنگ و کلوخ آن را پر مى کند 👈 و خاک هاى انباشته تمام روزنه هاى آن را مسدود مى سازد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔴متن نامه امام خمینی به نمایندگان مجلس و وزراء ♦️بسم الله الرحمن الرحیم‌ خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم- دامت افاضاتهم‌ با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‌دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌ها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متاسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفه شرعی اقتضا می‌کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. ♦️لذا با دلی پر خون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم. ♦️ان شاء الله خواهران و برادران در آینده تا اندازه‌ای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته ۶۸/۱/۲۶ روح الله الموسوی الخمینی‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Monajat Ba Khoda (6).mp3
1.36M
🎧 بشنوید با خدا ✅ حیا از چشم بیدارت نکردم / طلب از اسم غفارت نکردم 💠💠💠 🌀سهم تبلیغی شما: حداقل ارسال به یک نفر https://eitaa.com/joinchat/1759903776C555d40b990
💢من با تقوا نفسم را رام کردم 💠وَإِنَّمَا هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى لِتَأْتِیَ آمِنَةً یَوْمَ الْخَوْفِ الاَْکْبَرِ، وَتَثْبُتَ عَلَى جَوَانِبِ الْمَزْلَقِ. وَلَوْ شِئْتُ لاَهْتَدَیْتُ الطَّرِیقَ إِلَى مُصَفَّى هَذَا الْعَسَلِ وَلُبَابِ هَذَا الْقَمْحِ، وَنَسَائِجِ هَذَا الْقَزِّ. وَلَکِنْ هَیْهَاتَ أَنْ یَغْلِبَنِی هَوَایَ، وَیَقُودَنِی جَشَعِی إِلَى تَخَیُّرِ الاَْطْعِمَةِ ـ وَلَعَلَّ بِالْحِجَازِ أَوْ الْیَمَامَةِ مَنْ لاَ طَمَعَ لَهُ فِی الْقُرْصِ، وَلاَ عَهْدَ لَهُ بِالشِّبَعِ ـ أَوْ أَبِیتَ مِبْطَاناً وَحَوْلِی بُطُونٌ غَرْثَى، وَأَکْبَادٌ حَرَّى... أَ أَقْنَعُ مِنْ نَفْسِی بِأَنْ یُقَالَ: هَذَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ، وَلاَ أُشَارِکُهُمْ فِی مَکَارِهِ الدَّهْرِ، أَوْ أَکُونَ أُسْوَةً لَهُمْ فِی جُشُوبَةِ الْعَیْشِ! 💠جز اين نيست که من نفس (سرکش) خود را با تقوا رياضت مى دهم و رام مى سازم 👈 تا در آن روز ترسناکِ عظيم، با امنيّت وارد (صحنه قيامت) شود و در کنار لغزشگاه ها ثابت قدم باشد. 💠(فکر نکنيد من قادر به تحصيل لذت هاى دنيا نيستم. به خدا سوگند) اگر مى مى توانستم از عسل مصفا و مغز گندم و بافته هاى ابريشم براى خود (بهترين) غذا و لباس را تهيّه کنم; 💠اما هيهات که هواى نفس بر من چيره شود 💠و حرص و طمع مرا وادار به انتخاب طعام هاى لذيذ نمايد 💠 در حالى که شايد در سرزمين حجاز يا يمامه (از مناطق شرقى عربستان) کسى باشد که اميد براى به دست آوردن يک قرص نان نداشته و هرگز شکمى سير به خود نديده باشد. 💢 آيا من با شکمى سير بخوابم در حالى که در اطراف من شکم هاى گرسنه و جگرهاى تشنه باشند 💢و يا چنان باشم که آن شاعر گفته است: 💠اين درد تو را بس که با شکم سير بخوابى در حالى که در اطراف تو شکم هاى گرسنه اى است که آرزوى قطعه پوستى براى خوردن دارد! 💠آيا من به همين قناعت کنم که گفته شود من امير مؤمنانم; 💠اما خود با آنها در سختى هاى روزگار شرکت نکنم و اسوه و مقتدايشان در ناگوارى هاى زندگى نباشم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خطاب حضرت امیر به دولت مردان: آيا من به همين قناعت کنم که گفته شود من امير مؤمنانم; اما خود را با آنها در سختى هاى روزگار شرکت نکنم و اسوه و مقتدايشان در ناگوارى هاى زندگى نباشم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰من برای این آفريده نشده ام! 💠فَمَا خُلِقْتُ لِیَشْغَلَنِی أَکْلُ الطَّیِّبَاتِ، کَالْبَهِیمَةِ الْمَرْبُوطَةِ، هَمُّهَا عَلَفُهَا; أَوِ الْمُرْسَلَةِ شُغُلُهَا تَقَمُّمُهَا، تَکْتَرِشُ مِنْ أَعْلاَفِهَا، وَتَلْهُو عَمَّا یُرَادُ بِهَا، أَوْ أُتْرَکَ سُدًى أَوْ أُهْمَلَ عَابِثاً، أَوْ أَجُرَّ حَبْلَ الضَّلاَلَةِ، أَوْ أَعْتَسِفَ طَرِیقَ الْمَتَاهَةِ! ( اي عثمان بن حنیف) 🔷من آفريده نشده ام که غذاهاى پاکيزه (و رنگارنگ) مرا به خود مشغول دارد 👈همچون حيوان پروارى که تمام همّش علف اوست 🔷و يا چون حيوان رها شده (در بيابان و مرتع) که کارش جستجو کردن علف و پر کردن شکم از آن است 👈و از سرنوشتى که در انتظار اوست بى خبر است. 🔷(من آفريده نشده ام) که 💢بيهوده رها شوم 💢 يا تنها براى بازى و سرگرمى واگذارده شده باشم 💢يا سررشته دار ريسمان گمراهى گردم (و دیگران به واسطه من گمراه شوند) 💢و يا در طريق سرگردانى قدم بگذارم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍در کم مؤونه بودن مثل من باش 💠وَکَأَنِّی بِقَائِلِکُمْ یَقُولُ: «إِذَا کَانَ هَذَا قُوتُ ابْنِ أَبِی طَالِب، فَقَدْ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ قِتَالِ الاَْقْرَانِ، وَمُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ». أَلاَ وَإِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّیَّةَ أَصْلَبُ عُوداً، وَالرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً، وَالنَّابِتَاتِ الْعِذْیَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَأَبْطَأُ خُمُوداً. 💠گويا مى بينم گوينده اى از شما چنين مى گويد: هرگاه اين (دو قرص نان) تنها خوراک فرزند ابوطالب باشد، بايد ضعف و ناتوانىِ جسمى او را از پيکار با هم آوردان و مبارزه با شجاعان باز داشته باشد. 💠ولى آگاه باشيد! درخت بيابانى (که آب و غذاى کمترى به آن مى رسد) چوبش محکم تر است 👈 اما درختان سرسبز (که همواره در کنار آب قرار دارند) پوستشان نازک تر (و کم دوام تر)اند 💠و گياهان و بوته هايى که جز با آب باران سيراب نمى شوند چوبشان قوى تر و آتششان شعله ورتر و پردوام تر است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️نسبت من به رسول الله در تحمل سختی ها 💠 وَأَنَا مِنْ رَسُولِ اللهِ کَالضَّوْءِ مِنَ الضَّوْءِ، وَالذِّرَاعِ مِنَ الْعَضُدِ. وَاللهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِی لَمَا وَلَّیْتُ عَنْهَا، وَلَوْ أَمْکَنَتِ الْفُرَصُ مِنْ رِقَابِهَا لَسَارَعْتُ إِلَیْهَا. وَسَأَجْهَدُ فِی أَنْ أُطَهِّرَ الاَْرْضَ مِنْ هَذَا الشَّخْصِ الْمَعْکُوسِ، وَالْجِسْمِ الْمَرْکُوسِ، حَتَّى تَخْرُجَ الْمَدَرَةُ مِنْ بَیْنِ حَبِّ الْحَصِیدِ. 💠( اين جاى تعجب نيست که من در عين سادگىِ غذا، شجاع باشم، چرا که) 💠من نسبت به پيامبر همچون نورى هستم که از نور ديگرى گرفته شده باشد 💠و همچون ذراع نسبت به بازو. (و به حول و قوه الهى چنان شجاعم که) 💠به خدا سوگند اگر همه عرب براى نبرد با من پشت به پشت يکديگر بدهند، من از ميدان مبارزه با آنها روى بر نمى گردانم (و در برابر آنها مى ايستم تا پيروز شوم يا شربت شهادت بنوشم) 💠 و اگر فرصت دست دهد که بر گردن گردن کشان عرب مسلّط شوم، به سرعت به سوى آنها (براى پيکار) خواهم شتافت 💠و به زودى تلاش مى کنم که زمين را از اين شخص معکوس و جسم واژگونه (معاويه) پاک سازم تا خاک و سنگريزه از ميان دانه هاى درو شده خارج شود (و جامعه اسلامى پاک و خالص گردد). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️ سوال اصلی اون دنیا از ما و هست.. بقیه چیزها حاشیه است !👆👆 🎤