eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿🌾 📣(این خطبه بخشی از خطبه ‌۱۶۷ است که در سال ۳۵ هجری در آغاز خلافت ایراد فرمود.) 🔹راه رستگاری ♦️"قيامت پيش روی شما و مرگ در پُشتِ سر، شما را می راند. سبکبار شويد تا برسيد. همانا آنان که رفتند در انتظار رسيدن شمايند. می گويم: اين سخن امام(علیه السلام) پس از سخن خدا و پيامبر(صلی الله علیه و آله)با هر سخنی سنجيده شود بر آن برتری دارد و از آن پيشی می گيرد و از جمله «سبکبار شويد تا برسيد» کلامی کوتاهتر و پر معنی تر از آن شنيده نشده! چه کلمه ژرف و بلندی! چه جمله پر معنی و حکمت آميزی است که تشنگی را با آب حکمت می زدايد!. ما عظمت و شرافت اين جمله را در کتاب خود به نام «الخصائص» بيان کرده ايم." 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿🌾 🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ ♦️آنچه را که مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشکيبا بوديد و می ترسيديد؛ و می شنيديد و فرمان می برديد. ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشيده است، و نزديک است که پرده ها فروافتد. گرچه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر به درستی بنگريد؛ و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر خوب بشنويد! و به راه راست هدايتتان کردند، اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموزِ اندرزدهنده را آشکارا ديديد و از حرام الهی نهی شديد؛ و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی کند. 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿🌾 📣 (امام علیه السلام در سال ۳۸ هجری سخنرانی می کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان توست، نه به سود تو، امام علیه السلام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:) 🔹سوابق تاريخی نكوهيده اشعث بن قيس ♦️"چه کسی تو را آگاهاندکه چه چيزی به سود، يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنتِ لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبّرِ متکبّرزاده، منافِق پسرِ کافر!. سوگند به خدا!، تو يک بار در زمان کفر و بار ديگر در حکومت اسلام، اسير شدی، و مال و خويشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد. آن کس که خويشان خود را به دم شمشير سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وِی خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند. منظور امام(علیه السلام) اين است که اشعث بن قيس يک بار وقتی که کافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه که مسلمان شد. می گویم: و شمشيرها را به سوی قبيله اش راهنمايی کرد، مربوط به جريانی است که اشعث قبيله خود را فريب داد، تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير کند و از دم شمشير بگذراند که پس از آن خيانت او را با لقب «عُرف النّار» چيزی که آتش را بپوشاند، می ناميدند و اين لقبی بود که به نيرنگ باز می دادند." 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
🌾🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿🌾 📣 ( نکوهش از اختلاف رای عالمان در احکام قطعی اسلام) 1⃣ نکوهش اهل رای (خود محوری در قضاوت) ♦️دعوايی نسبت به يکی از احکام اجتماعی نزد عالمی می برند که با رأی خود حکمی صادر می کند. پس همان دعوا را نزد ديگری می برند که او درُست بر خلاف رأی اوّلی حکم می دهد. سپس همه قضُات نزد رئيس خود که آنان را به قضاوت منصوب کرده، جمع می گردند. او رأی همه را بر حق می شمارد!. در صورتی که خدايشان يکی، پيغمبرشان يکی، و کتابشان يکی است، آيا خدای سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود، که اطاعت کردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟. 2⃣ مبانی وحدت اسلامی ♦️ آيا خدای سبحان، دينِ ناقصی فرستاد و در تکميل آن از آنها استمداد کرده است؟ آيا آنها شرکاءِ خدايند که هر چه می خواهند در احکام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟ آيا خدای سبحان، دين کاملی فرستاد پس پيامبر(صلی الله علیه و آله)در ابلاغ آن کوتاهی ورزيد؟ در حالی که خدای سبحان می فرمايد: «ما در قرآن چيزی را فرو گذار نکرديم.» و فرمود: که در آن بیان هر چیزی است و يادآور شد که: بعضِ قرآن گواهِ بعضِ ديگر است و اختلافی در آن نيست. پس خدای سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غيرخدا نازل می شد اختلافات زيادی در آن می يافتند.» همانا قرآن دارای ظاهری زيبا و باطنی ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پايان نمی پذيرد و تاريکی ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد. 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رزق امروز: السلام علیک یا صاحب الزمان(عج).... 👈ای عاقبت کار به دست تو نگاهی این عمر گذشت و نشدم آن که تو خواهی 👈تا ممتثل تو شدنم راه زیاد است کو طاعت بی چون زِ تو ای نور الهی 👈می‌ خواستم آقا سِپرِ جان تو باشم ای وای که خود تیرِ جفایم به تو گاهی 👈هر بار که تو گفته‌ ای استغفراللّه بخشید خدا از منِ بد عهد گناهی 👈چون روز قیام تو همین جمعه بیاید من نیستم آماده نشانم بده راهی 👈پیوسته تو در حال دعا بر من محتاج اما به دعای تو منم گاه به گاهی 👈اینجور که من مدعی عشق تو هستم از تو خبری نیست؛ به اعمال گواهی 👈تو منتظر لشگر مردان تنوری من در پی حاجات کنم ناله و آهی 👈من یوسف خود را ته چاهی برهانم برعکس تو دربارۀ من چشم به راهی 👈ای یوسف زهرا به غم یوسف زینب با روضۀ گودال رسان باز پناهی 👈با یوسف گودال بگو پیرهنت کو؟ ای بی‌ کفن حضرت زهرا کفنت کو؟ (دعا بفرمایید)
🥀 تقدیم به ساحت مقدس امام زمان(عج_الله_فرجه) 🌷 🌷 به نیابت از عبد صالح خدا 🌿 شهید حسین عالی🌿 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿🌾 📣( در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند) 1⃣شناخت بدترين انسانها ♦️دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نَفرند: مردی که خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است؛ دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگيزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گُم کرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش کشيده و گرفتار زشتی های خود نيز می باشد. و مردی که مجهولاتی به هم بافته، و در ميان انسان های نادانِ امّت، جايگاهی پيدا کرده است؛ در تاريکی های فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم ناميدند که نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می کند که اندک آن بهتر از بسيار است، تا آن که از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد. 2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت ♦️ در ميان مردم، با نام قاضی به داوری می نشيند، و حلّ مشکلات ديگری را به عهده می گيرد؛ پس اگر مشکلی پيش آيد، با حرف های پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند. عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند که درست حکم کرده يا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده، و اگر بر خطاست، اميد دارد که رأی او دُرست باشد!. نادانی است، که راه جهالت می پويد؛ کوری است که در تاريکی، گمشده خود را می جويد؛ از روی علم و يقين سخن نمی گويد؛ روايات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تندبادی که گياهان خشک را بر باد دهد، روايات را زير و رو می کند، که بی حاصل است. به خدا سوگند! نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند، و نه برای منصب قضاوت أهليّت دارد! آنچه را که نپذيرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خويش، مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکايت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها، کالايی خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آن گونه که بايد بخوانند؛ و متاعی سودآورتر و گران بهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف کنند؛ و در نزد آنان، چيزی زشت تر از معروف، و نيکوتر از مُنکر نمی باشد. 📜 ، 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
خدا به خیر کند! چه سخنان نگران کننده ای!
🌿🌾🌿🌹﷽🌹🌿🌾🌿 📣 ( پس از بیعت مردم مدینه با امام علیه السلام این اولین سخنرانی آن حضرت در سال ۳۵ هجری است). 1⃣اعلام سياستهای حكومتی ♦️آن چه می گويم به عهده می گيرم، و خود به آن پای بَندم. کسی که عبرت ها برای او آشکار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوا و خويشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد. آگاه باشيد، تيره روزی ها و آزمايش ها، همانند زمان بعثت پيامبر(صلی الله علیه و آله)بار ديگر به شما روی آورد. سوگند به خدايی که پيامبر(صلی الله علیه و آله)را به حق مبعوث کرد، شويد، چون دانه ای که در غربال ريزند، يا غذايی که در ديگ گذارند به هم خواهيد ريخت، زير و رُو خواهيد شد، تا آن که پايين به بالا، و بالا به پايين رود؛ آنان که سابقه ای در اسلام داشتند، و تاکنون منزوی بودند، بر سر کار می آيند، و آنها که به ناحق، پيشی گرفتند، عقب زده خواهند شد. 2⃣فضائل اخلاقی امام (علیه السلام) ♦️"به خدا سوگند! کلمه ای از حق را نپوشاندم؛ هيچ گاه دروغی نگفته ام؛ از روز نخست، به اين مقام خلافت و چنين روزی خبر داده شدم. آگاه باشيد! همانا گناهان چون مرکب های بدرفتارند که سواران خود (گناه کاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ می اندازند. آگاه باشيد! همانا تقوا، چونان مرکب های فرمانبرداری است که سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان می کنند. حقّ و باطل هميشه در پيکارند، و برای هر کدام طرفدارانی است. اگر باطل پيروز شود، جای شگفتی نيست، از دير باز چنين بوده، و اگر طرفداران حق اندکند، چه بسا روزی، فراوان گردند و پيروز شوند، امّا کمتر اتّفاق می افتد که چيز رفته باز گردد. می گويم: «کلمات امام(علیه السلام) پيرامون حقّ و باطل، از سخنان نيکويی است که کلام کسی از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آن چه که ما در شگفت شويم، شگفتی، برابر آن فرومانده است، در اين کلمات امام(علیه السلام) ريزه کاری هايی از فصاحت است که نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانی می تواند از دَرّه های عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا کسانی که در فصاحت پيشگام و با سابقه اند، درک می کنند.»" 3⃣سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا ♦️ آن کس که بهشت و دوزخ را پيش روی خود دارد، در تلاش است. برخی از مردم به سُرعت به سوی حق پيش می روند، که اهل نجاتند؛ و بعضی به کندی می روند و اميدوارند؛ و ديگری کوتاهی می کند و در آتش جهنّم گرفتار است. چپ و راست گمراهی، و راه ميانه، جادّه مستقيم الهی است که قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش می کند، و گذرگاه سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله)است و سرانجام، بازگشت همه بِدان سُو می باشد. ادّعاکننده باطل نابود شد، و دروغگو زيان کرد، هر کس با حق در افتاد هلاک گرديد. نادانیِ انسان همين بس که قَدر خويش نشناسد. آن چه بر اساس تقوا پايه گذاری شود، نابود نگردد.کشت زاری که با تقوا آبياری شود، تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آوريد، مسايل ميان خود را اصلاح کنيد، توبه و بازگشت پس از زشتی ها ميسّر است. جز پروردگار خود، ديگری را ستايش نکنيد و جز خويشتنِ خويش، ديگری را سرزنش ننماييد. 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای خدا.mp3
3.53M
رزق امروز: حاج آقا عالی