eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220720-WA0003.
6.29M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت دوم 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 4⃣ چهارمین مصداق از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکرگزاری آن تأکید و یادآوری شده است شکر غنا و بی نیازی مادی است. 🔻هم در حکمت ۶۸ و هم در حکمت ۳۴۰، مولا علی (علیه السلام) زینت غنا و بی نیازی را شکرگزاری معرفی کرده‌اند و فرمودند "زینت بی نیازی شکرگزار بودن است." 🔻همچنین در خطبه ۹۱، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: "خداوند در تقسیم ارزاق، عدالت را مراعات کرد تا شکر بندگانِ غنی و صبر بندگانِ فقیرش را بیازماید." بنابراین انسان غنی با نعمتی که داده می‌شود در آزمون شکر قرار می‌گیرد. اگر شکر کند «لَان شَکَرتُم لَأزیدنَّکُم» و اگر کفران نعمت کنند «إنَّ عَذابی لَشَدید». 5⃣ مصداق پنجم از نعمتهایی که شکر آن در نهج البلاغه تأکید شده است؛ شهادت در راه خداست و عجیب ترین نعمتی که تا حالا شنیده اید این نعمت است. 🔻 در بند ۴ از خطبه ۱۵۶ می فرمایند آنگاه که خداوند آیه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که می فرماید «آیا مردم خیال می‌کنند چون که گفتند ایمان آوردیم بدون فتنه و آزمایش رها می شوند» دانستم که تا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان ماست، آزمایش نمی گردیم. پرسیدم ای رسول خدا این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را به آن آگاهی داده است؟ فرمود ای علی پس از من امّت اسلامی به فتنه دچار می گردند. گفتم ای رسول خدا مگر جز این است که در روز اُحد که گروهی از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و سخت بر من گران آمد شما به من فرمودید ای علی مژده باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد. پیامبر(ص) به من فرمود: همانا این بشارت تحقق می پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟ گفتم: ای رسول خدا چنین موردی جای صبر نیست؛ بلکه جای مژده شنیدن و شکرگزاری است. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📿مَا أَقْبَحَ الْخُضُوعَ عِنْدَ الْحَاجَةِ، وَالْجَفَاءَ عِنْدَ الْغِنَى 🌖چه زشت است (در برابر ديگران) به هنگام نياز و جفا و خشونت به هنگام بى نيازى و توانگرى ✍اشاره به اينکه افراد ضيعف النفس به هنگام نياز به اين و آن چنان ذليلانه عرض حاجت مى کنند که تمام شخصيت آنها را زير سؤال مى برد; ولى به هنگام بى نيازى و توانگرى کسانى را که دست نياز به آنها دراز مى کنند با خشونت بر مى گردانند. هر دو صفت از نکوهيده ترين رذايل اخلاقى است. بايد به هنگام نياز، مناعت طبع را حفظ کرد و به هنگام بى نيازى و توانگرى، لطف و محبّت و تواضع را دريغ نداشت. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
 تعصّبْ

🔸 تعصّبْ پرده ضخیمِ حقیقت پوشی است که چاره ای نتوان برای آن اندیشید. کسانی که با تفسیر کلمه «مولا» به «دوست» می گویند: نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بیش از صد هزار نفر را سه روز در گرمای آزار دهنده حجاز کنار نگه داشت و آن ها را واداشت که دست دوستی به سوی علی (علیه السلام) دراز کنند و با او پیمان ببندند که پیوسته دوست او باشند و...! به راحتی می توانند در دلالت و امثال آن خدشه کنند و با اِبداع احتمال، حق جویان را به کژراهه بکشانند. 📚 ادب فنای مقربان، ج5، ص193 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5879691279104737621.mp3
3.66M
🔷 جلسه ١٠- بخش سوّم 🌸 «وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ» و نعمت‌ ازیادرفته‌اش را به یادشان آرند «وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ» و با رساندن پیام (الهی)، بر ایشان حجت آورند «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ» و گنجینه‌های نهانِ خِرد‌ها را برایشان برون کشند و نشانه‌های قدرت خداوند را نشانشان دهند: «مِنْ سَقْفٍ فَوْقَهُمْ مَرْفُوعٍ وَ مِهَادٍ تَحْتَهُمْ مَوْضُوعٍ» از سقفی بر فرازشان افراشته و گهواره‌ای در زیر پایشان نهاده «وَ مَعَايِشَ تُحْيِيهِمْ وَ آجَالٍ تُفْنِيهِمْ» و اسباب زندگی که زنده‌شان ‌دارد و اَجَل‌هایی که به فنایشان سپارد «وَ أَوْصَابٍ تُهْرِمُهُمْ وَ أَحْدَاثٍ تَتَابَعُ عَلَيْهِمْ» و ناگواری‌هایی که پیرشان سازد و پیشامدهایی که پیاپی بر آنان فرود آید. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى ١ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۷۷.mp3
12.37M
۲۷۷ چرا بعضیا اینقدر در مسیر هدفشون، باانگیزه، سریع، پرتلاش، خوش‌فکر و منظمند، ولی من؛ ـ یاحال و حوصله‌ی شروعشو ندارم، ـ یا وسط راه، بی‌خیالش میشم، ـ یا کلاً همش میزنم جاده خاکی. علّت چیه من اینجوری‌ام؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 ۱۳ ذی‌الحجه، اعلان همگانی لقب امیرالمومنین 🔹 روز ۱۳ ذی‌الحجه، همین که پیامبر اسلام از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند، جبرئیل نازل شد و حضرت على علیه السلام را این‌گونه خطاب قرار داد: السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ضرورت اطاعت از امام علی(ع) 💢أَیُّهَا النَّاسُ، أَلْقُوا هذِهِ الاَْزِمَّةَ الَّتِی تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الاَْثْقَالَ مِنْ أَیْدِیکُمْ، وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِیطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِیلِ لَهَا: فَقَدْ لَعَمْرِی یَهْلِکُ فِی لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیْرُ الْمُسْلِمِ. 💢إِنَّمَا مَثَلِی بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِی الظُّلْمَةِ، یَسْتَضِیءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَیُّهَا النَّاسُ وَعُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا. 💢اى مردم! افسارهاى اين حيوانات را که بارهاى سنگين بر پشت دارند از دست خود رها سازيد (اشاره به فتنه هاست). هرگز از اطراف پيشواى خود پراکنده نشويد که سرانجام، خويشتن را به خاطر اعمال خود نکوهش خواهيد کرد. خود را در آتش فتنه اى که در پيش است نيفکنيد و از مسير آن دورى گزينيد. راه را براى عبور آن، باز گذاريد. به جانم سوگند مؤمنان (اگر خود را کنار نکشند) هلاک مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند! 💢مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريکى است که هر کس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد. اى مردم! بشنويد و سخنانم را حفظ کنيد و گوشهاى قلب خود را آماده سازيد تا کلامم را کاملا درک کنيد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اطاعت از امام علی(ع) 💢أَیُّهَا النَّاسُ، أَلْقُوا هذِهِ الاَْزِمَّةَ الَّتِی تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الاَْثْقَالَ مِنْ أَیْدِیکُمْ، وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِیطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِیلِ لَهَا: فَقَدْ لَعَمْرِی یَهْلِکُ فِی لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیْرُ الْمُسْلِمِ. 💢إِنَّمَا مَثَلِی بَیْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِی الظُّلْمَةِ، یَسْتَضِیءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَیُّهَا النَّاسُ وَعُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا. 💢اى مردم! افسارهاى اين حيوانات را که بارهاى سنگين بر پشت دارند از دست خود رها سازيد (اشاره به فتنه هاست). هرگز از اطراف پيشواى خود پراکنده نشويد که سرانجام، خويشتن را به خاطر اعمال خود نکوهش خواهيد کرد. خود را در آتش فتنه اى که در پيش است نيفکنيد و از مسير آن دورى گزينيد. راه را براى عبور آن، باز گذاريد. به جانم سوگند مؤمنان (اگر خود را کنار نکشند) هلاک مى شوند، اما غير مسلمانان از آن جان سالم به در مى برند! 💢مَثَل من در ميان شما همچون چراغ در تاريکى است که هر کس در ظلمت قرار گيرد از نور آن بهره مى برد. اى مردم! بشنويد و سخنانم را حفظ کنيد و گوشهاى قلب خود را آماده سازيد تا کلامم را کاملا درک کنيد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سعادتمند حقیقی

🔸 حضرت پس از گرفتن علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) در روز ، به مردم فرمود: «اِعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِنْ أَطَعْتُمْ عَلِیاً سَعِدْتُمْ وَ إِنْ خَالَفْتُمُوهُ شَقِیتُمْ». 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود: جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که سعادتمند حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را و دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود: «اَنَّ السَّعید كُلَّ السَّعید حَقَّ السَّعید مَن اَحَبَ عِلیاً فى حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتهِ وَ اَنّ الشَّقِىَّ كُلَّ الشَّقِی حَقَّ الشَّقِی مَن اَبْغضَ عَلِیاً فى حَیاتِه وَ بَعْدَ وَفاتِه». 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص229 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
امام هادی علیه السلام ※ جریانِ امامت، به شما که رسید؛ تغییر شکل داد! شیعه باید می‌آموخت که از چند دهه‌ی دیگر، باید قرن‌ها در غیبت امام زندگی کند! غیبتِ نور غیبتِ چراغ غیبتِ راهنما عادتشان دادی که بیاموزند کمتر با چشمِ سر، شما را ببینند و نَفْسِ شما را در میانِ نفوسِ شبیه‌ترین انسانها به شما پیدا کنند، انسانهایی چون عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام. ※ شیعه از این تغییر جریان، آموخت؛ امام، آفتاب همیشه جاری در تاریخ است! حتی اگر به چشم سر نیاید؛ نورش تمام ظلمات را می‌شکافد، و هادیِ همیشه حاضر برای نفوسی است که تصمیم به قدکشیدن دارند. ✨ ولادت علیه‌السلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سفاهت اختلاف
 
🔸 در دو جا از نهج ‌البلاغه حضرت امیر (سلام الله علیه) این تعبیر را دارد که یک جا درباره  است و یک جا درباره ؛ می ‌فرماید: «شَحَّتْ عَلَیهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِینَ»؛ فرمود فدک در دست ما بود خلافت در دست ما بود، عده‌ ای طمع كردند و عده ‌ای هم سخاوتمندانه گذشتند؛ متعلق به ما بود ولی ما سخاوتمندانه گذشتیم و نگذاشتیم اختلاف داخلی پیش بیاید. 
در نامه‌ ای هم كه برای ابوموسای اشعری می ‌نویسد، می ‌فرماید ابوموسی بدان، اگر در تمام امّت اسلامی بگردی، احدی مثل من  ندارد! اگر می ‌گویید اتّحاد خوب است، 
ما معلّم وحدتیم. 

🔸 قرآن كریم فرمود اینها چون عاقل نیستند با هم اختلاف دارند: ﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً و قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِكَ بَأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَ یعْقِلُونَ﴾. در چند جای نهج‌ البلاغه، حضرت امیر (سلام الله علیه) مردم را از تشتّت بر حذر می ‌دارد و جریان تشتّت را عامل شكست می‌ شمارد؛ حضرت، عامل شكست را  می‌داند و عامل اختلاف را  می ‌شمارد.




📚 سوره مبارکه حشر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸بدون فکر، تکلیف معیّن کردن برای خود و حکومت، دین خوارج است ♦️وقتی یک امام به حرف و نظر مردم، مراجعه می‌کند، یکی از اهدافش بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است. قرآن کریم هم می‌فرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آل‌عمران، 159) این مراجعه به آرا و افکار عمومی و سنجش ظرفیت و عقل مردم، کاری است که یک امام باید انجام بدهد و امام حسن(ع) این کار را انجام داد. البته مردم نتیجۀ شوم تصمیم غلط خود را دیدند. 🔹بعضی‌ها با فکر کردن میانۀ خوبی ندارند، یک نوع راحت‌طلبی به این است که فکر نکنند، می‌گویند «تکلیف ما را مشخص کن بگو چیست؟ چرا ما را وادار به فکر کردن می‌کنی؟ ما حوصلۀ فکر کردن و تشخیص دادنِ تکلیف نداریم!» این یک بیماری در ذهن انسان است که نخواهد فکر کند. درحالی‌که قرآن می‌خواهد آدم‌ها فکر کنند. 🔺آن‌ دینی که بدون فکر باشد، می‌شود مثل دین خوارج که قرآن را در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند! امروز هم اگر کسی بی‌تفکر سراغ قرآن برود، بی‌تفکر برای خودش و دیگران و برای حکومت، تکلیف تعیین کند، بی‌تفکر و تعقل به نقد بر اساس ظاهر متون دینی بپردازد، چه فرقی با خوارج دارد؟! ♦️در جامعۀ ما این مقدار دین‌گریزی، طبیعی نیست و غیر معمول است. بسیاری از این دین‌گریزی‌ها ناشی از سوءتفاهم و ناشی از برداشت غلط از دین است. برداشت و تلقّی عمومی، یا به تعبیری «نگرش مردم» نسبت به دین چگونه است؟ یک نگرش این است که دین را امری عقلانی نمی‌دانند. مثلاً اگر یک فردی متدیّن بشود به او نمی‌گویند: «الحمدلله، چقدر عقلت رشد کرده است» این گریه‌ها و مناجات‌ها و روضه‌ها نشانۀ چیست؟ اصلاً برای چه مردم به هیئت می‌روند؟ برای اینکه عقل‌شان بیشتر بشود. این چیزی است که همه باید بگویند. اگر نگویند، یعنی برداشت‌شان از دین صحیح نیست. 🔹بعضی‌ها می‌گویند: «اینکه شما از عقلانیت صحبت می‌کنید، پس تعبّدیات را باید چه‌کار کرد؟» انگار تعبّدیات مخالف عقلانیت است! آنجا هم عقلانیت هست؛ ولی مهم این است که ما این عقلانیت را درک کنیم یا نه، بتوانیم آن را بیان کنیم یا نه؟ و اینکه به عقلانیت دین، اعتماد داشته باشیم. مسئله این است! 🚩سحر، ۱۶رمضان۱۴۰۲ 📢صوت: @panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
جلسه شانزدهم 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۶ 🔘دینِ بدون فکر و تشخیص، دین خوارج است که قرآن را مقابل علی(ع) قرار دادند 🔘«قدرت تشخیص» برجسته‌ترین شاخص و هدف دین‌داری است 🔘مراجعه به آراء عمومی توسط امام، برای بالابردن قدرت تشخیص و احساس مسئولیت مردم است 🔘این نوعی راحت‌طلبی است که بگویی «تکلیفم را مشخص کن؛ حوصلۀ تشخیص ندارم!» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸بدون فکر، تکلیف معیّن کردن برای خود و حکومت، دین خوارج است ♦️وقتی یک امام به حرف و نظر مردم، مراجعه می‌کند، یکی از اهدافش بالابردن قدرت تشخیص مردم و حس مسئولیت آنها است. قرآن کریم هم می‌فرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آل‌عمران، 159) این مراجعه به آرا و افکار عمومی و سنجش ظرفیت و عقل مردم، کاری است که یک امام باید انجام بدهد و امام حسن(ع) این کار را انجام داد. البته مردم نتیجۀ شوم تصمیم غلط خود را دیدند. 🔹بعضی‌ها با فکر کردن میانۀ خوبی ندارند، یک نوع راحت‌طلبی به این است که فکر نکنند، می‌گویند «تکلیف ما را مشخص کن بگو چیست؟ چرا ما را وادار به فکر کردن می‌کنی؟ ما حوصلۀ فکر کردن و تشخیص دادنِ تکلیف نداریم!» این یک بیماری در ذهن انسان است که نخواهد فکر کند. درحالی‌که قرآن می‌خواهد آدم‌ها فکر کنند. 🔺آن‌ دینی که بدون فکر باشد، می‌شود مثل دین خوارج که قرآن را در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار دادند! امروز هم اگر کسی بی‌تفکر سراغ قرآن برود، بی‌تفکر برای خودش و دیگران و برای حکومت، تکلیف تعیین کند، بی‌تفکر و تعقل به نقد بر اساس ظاهر متون دینی بپردازد، چه فرقی با خوارج دارد؟! ♦️در جامعۀ ما این مقدار دین‌گریزی، طبیعی نیست و غیر معمول است. بسیاری از این دین‌گریزی‌ها ناشی از سوءتفاهم و ناشی از برداشت غلط از دین است. برداشت و تلقّی عمومی، یا به تعبیری «نگرش مردم» نسبت به دین چگونه است؟ یک نگرش این است که دین را امری عقلانی نمی‌دانند. مثلاً اگر یک فردی متدیّن بشود به او نمی‌گویند: «الحمدلله، چقدر عقلت رشد کرده است» این گریه‌ها و مناجات‌ها و روضه‌ها نشانۀ چیست؟ اصلاً برای چه مردم به هیئت می‌روند؟ برای اینکه عقل‌شان بیشتر بشود. این چیزی است که همه باید بگویند. اگر نگویند، یعنی برداشت‌شان از دین صحیح نیست. 🔹بعضی‌ها می‌گویند: «اینکه شما از عقلانیت صحبت می‌کنید، پس تعبّدیات را باید چه‌کار کرد؟» انگار تعبّدیات مخالف عقلانیت است! آنجا هم عقلانیت هست؛ ولی مهم این است که ما این عقلانیت را درک کنیم یا نه، بتوانیم آن را بیان کنیم یا نه؟ و اینکه به عقلانیت دین، اعتماد داشته باشیم. مسئله این است! 🚩سحر، ۱۶رمضان۱۴۰۲ 📢صوت: @panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
♻️ادامه مطلب ☘قدرت تشخیص 🔺امتحانات خدا صرفاً برای این نیست که معلوم بشود ما کار خوبی می‌کنیم یا نه. امتحانات خدا برای این است که ببیند قدرت تشخیص ما چقدر است؟ اینکه چه چیزی تشخیص می‌دهی؟ امتحان خدا برای این است که قدرت تشخیص ما را بسنجد. اگر قدرت تشخیص‌مان درست باشد، یک مدد از خدا بگیریم، عمل ما هم إن‌شاءالله درست خواهد شد. ♦️در روایت هست که وقتی امام زمان(ع) ظهور می‌فرمایند، دستشان را می‌گذارند روی سر مردم و عقل‌ آنها را زیاد می‌کنند. (إِذَا قَامَ قَائِمُنَا ع وَضَعَ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُم وَ کَمَلَتْ بِهَا أَحْلَامَهُم؛ کمال‌الدین، ج2، ص 675) نمی‌فرماید که حضرت تکلیف ما را روشن می‌کند بلکه می‌فرماید عقل ما را افزایش می‌دهد. در روایت دیگری هست که بعد از ظهور، حکمت آن‌قدر افزایش پیدا می‌کند که یک خانم خانه‌دار، می‌تواند احکام دینی خودش را تشخیص بدهد. (غیبت نعمانی، ص239) ♦️در روایات هست که فتنه‌هایی در آخرالزمان و در دوران غیبت پیش می‌آید، که هر ولیجه‌ای از بین می‌رود «یَذْهَبُ فِیهَا کُلُّ وَلِیجَةٍ وَ بِطَانَةٍ» (غیبت نعمانی، ص180) ولیجه به آدم ذی‌نفوذ از نظر فکری می‌گویند. به کسی می‌گویند که تو خودت را دربست در اختیار او قرار داده‌ای. امتحان‌ها این‌قدر سخت می‌شود که دیگر به ولائج نمی‌شود اطمینان کرد و هر کسی باید خودش تشخیص بدهد. 🔺طبق روایت، کسانی که در دوران غیبت، واقعاً منتظر ظهور حضرت هستند، بافضیلت‌تر از مردمان همۀ زمان‌ها هستند. چرا؟ چون خداوند به آنها یک عقلی می‌دهد که غیبت برای آنها مثل ظهور و مثل زمان حضور امام می‌شود؛ اینها مؤمنین حقیقی هستند. (کمال‌الدین، ج1، ص320) ♦️در رابطه با عقل، بنده به‌طور مشخص، بر روی «قدرت تشخیص» تأکید می‌کنم که این باید در جامعۀ ما به عنوان برجسته‌ترین شاخص دینداری و هدف دینداری و وسیلۀ دینداری جا بیفتد و طوری بشود که دینداران را صاحبان عقل بدانند ولی الان این‌طور نیست. سحر١۶ رمضان ١۴٠٢ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شستن مناره و گنبد حرم امیرالمومنین علی (علیه السلام ) به مناسبت عید غدیر خم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🪐غنیمت شمردن فرصت بندگی ▫️فَاللهَ اللهَ مَعْشَرَ الْعِبَادِ! وَ أَنْتُمْ سَالِمُونَ فِي الصِّحَّةِ قَبْلَ السُّقْمِ، وَ فِي الْفُسْحَةِ قَبْلَ الضِّيقِ. فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُغْلَقَ رَهَائِنُهَا 🟠خدا را، خدا را، اى بندگان خدا! اکنون که سالم و تندرست هستيد پيش از آنکه بيمار شويد و اکنون که در حال وسعت قرار داريد پيش از آنکه در تنگناى زندگى قرار گيريد، فرصت را غنيمت بشمريد و کوشش کنيد گردن خود را از زير بار مسئوليتها رها سازيد پيش از آنکه درهاى رهايى به روى شما بسته شود ✍در اينجا امیر المومنین عليه السلام به دو نعمت بزرگ الهى اشاره مى کند که يکى سلامت و تندرستى و ديگر فراهم بودن امکانات که سبب مى شود انسان توانايى بر اقدام به هر کارى داشته باشد. آرى به همگان هشدار مى دهد که از اين فرصتها استفاده کنند و خود را از زير بار مسئوليت رها سازند. عبارت «فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ» اشاره به اين است که ذمّه همه انسانها مشغول به تکاليفى است که تا آن را انجام ندهند آزاد نمى شوند. در زمانهاى گذشته در ميان بعضى از اقوام چنين معمول بود که اگر بدهکارى توان پرداخت بدهى هاى خود را نداشت طلبکار شخص بدهکار را به بردگى مى گرفت و تا بدهى خود را نمى پرداخت آزاد نمى شد و طوق بندگى او را در گردن داشت، جمله بالا مى تواند کنايه اى از اين مطلب باشد. 📘 4 روز تا عید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 خلیفه الهی

🔸 سرّ تعلیم حضرت امام صادق ( علیه السلام ) وظیفه عصر غیبت خاتم الأوصیاء ( علیه السلام ) را به زراره با عبارت : «أَللهُم عَرِّفْنی نَفْسَک. . . » آن است که پیامبر خلیفه خدا و امام معصوم ( علیه السلام ) خلیفه پیامبر است، تا مستخلفٌ عنه شناخته نشود، خلیفه او شناخته نخواهد شد و عنصر اصلی و همین بود که چون امامت را خلافتِ از نبوّت ندانسته و امام را خلیفه شخصیّت حقوقی پیامبر یعنی نبوت او نیافتند، ره افسانه زدند، چنان که مُتَنَبّی های جهان چون نفهمیدند یا نخواستند بفهمند که نبیّ خلیفه خداست و چنین خلافتی به هر کسی نمی رسد، کژراهه رفتند، هرچند تعمّد برخی جاه طلبان چاه افتاده را نمی توان انکار کرد؛ لیکن اشتباه نابخشودنی را نیز نمی شود نادیده گرفت. 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص383 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی غرورانگیز و جالب این شاعر قمی را از دست ندهید 🔺سیدحمیدرضا برقعی در مدح امام علی(علیه السلام) می‌خواند 💐
✅ امام هادی علیه السلام و سر زیارت غدیریه 🔻از بزرگترین ، حضرت امام هادی علیه السلام است. در زمانه وی که حدود ۱۹ تن از بزرگان اهل سنت به دنبال ترویج مکتب خلفاء با پشتیبانی دستگاه حاکمه وقت بودند، ایشان با صدور که در آن از هفتاد و هشت آیه و هجده حدیث نبوی برای اثبات بلافصل علیه السلام استفاده کرده نشان به تبلیغ غدیر و تثبیت آن پرداختند. 🔻بهره مندی امام از استدلال قرآنی و حدیث نبوی که دو منبع مورد اتفاق شیعه و سنی است، روش بحث درباره مسائل اساسی امت اسلامی را به همگان یاد می دهند. 🔻حضرت حدود ده بار در زیارت خود از لقب اختصاصی امیر المؤمنين عليه السلام برای مولای متقیان علی بن ابیطالب علیه السلام استفاده کرده است که شایسته است همه شیعیان وی این لقب را بیشتر ترویج نمایند. 🔻محتوای زیارت غدیریه کمتر از پیامبر اسلام نیست و شایسته است همگان به قرائت آن اهتمام کنیم. ❗️جالب اینکه برخی بزرگان مثل مرحوم شیخ عباس قمی زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام را بلا اشکال می دانند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهیدان جوان امنیت تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘خلافت 💢أَمَّا بَعْدُ; فَقَدْ جَعَلَ اللّهُ سُبْحَانَهُ لِی عَلَیْکُمْ حَقًّا بِوِلاَیَةِ أَمْرِکُمْ، وَ لَکُمْ عَلَیَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِی لِی عَلَیْکُمْ، فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْیَاءِ فِی التَّوَاصُفِ، وَ أَضْیَقُهَا فِی التَّنَاصُفِ، لاَیَجْرِی لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَیْهِ، وَ لاَ یَجْرِی عَلَیْه إِلاَّ جَرَى لَهُ. وَ لَوْ کَانَ لاَِحَد أَنْ یَجْرِیَ لَهُ وَ لاَ یَجرِیَ عَلَیْهِ، لَکَانَ ذلِکَ خَالِصاً لِلّهِ سُبْحَانَهُ دُونَ خَلْقِهِ، لِقُدْرَتِهِ عَلَى عِبَادِهِ، وَ لِعَدْلِهِ فِی کُلِّ مَا جَرَتْ عَلَیْهِ صُرُوفُ قَضَائِهِ، وَ لکِنَّهُ سُبْحَانَهُ جَعَلَ حَقَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَنْ یُطِیعُوهُ، وَ جَعَلَ جَزَاءَهُمْ عَلَیْهِ مُضَاعَفَةَ الثَّوَابِ تَفَضُّلاً مِنْهُ، وَ تَوَسُّعاً بِما هُوَ مِنَ الْمَزِیدِ أَهْلُهُ. 💢امّا بعد (از حمد و ثناى الهى بدانيد) خداوند سبحان براى من بر شما حقى قرار داده که آن سرپرستى امور شماست و در مقابل، براى شما نيز حقى بر من قرار داده; مانند حقى که من بر شما دارم 🔺 و حق در مرحله بيان، از هر چيز وسيع تر است و همه از آن دفاع مى کنند; ولى در مرحله عمل از هر چيز سخت تر و پيچيده تر است (زيرا) حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)، 🔺 و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود، و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، 💢اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش، زيرا قدرتش بر همه بندگان احاطه دارد و عدالتش در همه امور که فرمانش جارى است، ثابت است; ولى خداوند سبحان حق خود را بر بندگانش اين قرار داده است که اطاعتش کنند و (در مقابل) پاداش آنها را بر خود به صورت مضاعف و از باب تفضيل و توسعه براى کسانى که شايستگى دارند لازم شمرده است 🔺 (بنابراين حق خدا بر خلق نيز دو سويه است; او حق اطاعت بر بندگان دارد و بندگان حق ثواب، هر چند اين حق از باب تفضّل است; نه استحقاق). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7