eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸شرح مختصر این فراز از خطبه🌸 👈من مأمور به مبارزه با فاسدان و مفسدانم ♻️امام(عليه السلام) در اين بخش اشاره به نبردهاى معروف خود با گروه هاى ستمگر و پيمان شکن در جنگ هاى جمل و صفين و نهروان مى کند که چگونه قدرت و توان خود را به آنها نشان داد، گويى مى خواهد با اين سخن، بعضى از قبايل شورشى را که بر اثر تعصبات واهى به جان هم مى افتادند (و بحث آنها در بخشهاى پيشين آمد) بر سر جاى خود بنشاند ♻️و اينکه آنچه را در پيکار با اين سه گروه انجام داده به فرمان خدا بوده است. اين سخن ناظر به روايتى است که از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است که به اميرمؤمنان على(عليه السلام) فرمود: «وَ إنَّکَ سَتُقاتِلُ بَعْدى النّاکِثينَ وَ الْقاسِطينَ وَ الْمارِقينَ». ♻️در ادامه انگشت روى رييس خوارج که نامش حرقوص بن زهير و کنيه اش بود، گذارده که به طرز فجيعى در ميدان جنگ نهروان جان داد. ♻️در ميان شارحان نهج البلاغه درباره اين صاعقه، گفت و گوست; ✅بعضى معتقدند که واقعاً صاعقه اى آسمانى رييس خوارج ذوالثديه را نابود ساخت و جسم بى جانش در گودال آبى افتاد («ردهة» به معناى گودال آب است) ♻️ولی جمعى عقيده دارند که اين صاعقه کنايه از فرياد شجاعانه اى است که امام(عليه السلام) در آغاز جنگ از سينه برکشيد، اين فرياد گروهى را به لرزه در آورد و از جمله ذوالثديه چنان ترسيد که قلبش از کار افتاد به روى زمين غلتيد و در گودال آبى سرازير شد. ♻️آن گاه بعضى از بازماندگان مخالفين (اشاره به ستمگران شام و اصحاب معاويه )را با اين جمله مورد تهديد قرار مى دهد  که اگر داستان حکمين در ميدان صفين پيش نيامده بود تار و مار مى شدند. ♻️ذکر اين معنا به صورت جمله شرطيه، شايد اشاره به اين است که امام(عليه السلام)مى دانسته است توفيق حمله ديگر به آنان نخواهد يافت و پيش از آن که دست به چنين کارى زند شهيد خواهد شد; ولى به هر حال آمادگى خود را براى مبارزه با ستمگران تا آخرين نفس اعلام مى دارد و در ضمن برنامه آينده را به ياران خود تعليم مى دهد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠ذوالثدية کيست؟ 👈نام اصلى وى حرقوص بن زهير سعدى تميمى است که به ذوالثديه و مُخدج معروف است. وى به اعتبار آنکه گوشت زائدى همانند پستان بر بازو داشت، به ذوالثديه معروف شد و به جهت نقص در دست، به مُخدج اليد نيز شناخته شده است. 👈در تفاسير در ذيل آيه 58 سوره توبه آمده است: «(وَمِنْهُمْ مَّنْ يَلْمِزُکَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَّمْ يُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ); در ميان آنها کسانى هستند که در (تقسيم) غنايم به تو خرده مى گيرند، اگر از آن (غنايم، سهمى) به آنها داده شود، راضى مى شوند; و اگر داده نشود، خشم مى گيرند».  👈در نقل ماجراى غزوه حنین چنين آمده است که پس از پايان جنگ حنين، به هنگام تقسيم غنايم، ابوسفيان و برخى از تازه مسلمانان قريش، غنايم بيشترى را از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) طلب کردند; آن حضرت نيز با اذن الهى و براى تأليف قلوب، اموال فراوانى را به آنان بخشيد. در گير و دار اين تقسيم نزد پيامبر آمد و معترضانه گفت: «اى رسول خدا! عدالت پيشه کن». 👈 پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «واى بر تو! اگر من به عدالت رفتار نکنم، چه کسى به عدالت رفتار خواهد کرد؟». در اين هنگام يکى از حاضران (عمر بن خطاب) از پيامبر اجازه خواست که گردن او را بزند; ولى پيامبر وى را از اين کار بازداشت و فرمود: «رهايش کنيد! او پيروانى خواهد يافت که🌀 از دين به در خواهند شد; همان گونه که تير از کمان به در مى شود. 🌀شما نماز و روزه خويش را در برابر نماز و روزه آنان ناچيز خواهيد شمرد.🌀 آنان قرآن مى خوانند; ولى از شانه و گلوگاهشان فراتر نخواهد رفت. 🌀نشانه آنان وجود مردى سياه چرده، با دست ناقص است که بر يکى از دستانش (پاره گوشتى) چون پستان زنان دارد و در ميان آنان است». 👈اين حقيقت به اندازه اى ميان مسلمانان معروف بود که حتّى عايشه که به على(عليه السلام)کينه داشت، پس از ماجراى نهروان و کشته شدن ذوالثديه گفت: من از پيامبر شنيدم که درباره اين گروه فرمود: آنان بدترين مردمند که به دست بهترين افراد کشته مى شوند. 👈اين پيش بينى رسول خدا(صلى الله عليه وآله) محقّق شد و پس از ماجراى جنگ صفين و ماجراى حکميّت، خوارج در منزل عبدالله بن وهب راسبى اجتماع کردند،  ذوالثديه در آن جمع دوستان و پيروان خود را به قيام بر ضدّ مسلمانان فراخواند. 👈آن گروه گمراه جنگ نهروانى را به راه انداختند و اميرمؤمنان(عليه السلام) قبل از پيکار با آنها فرمود: پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: قومى از دين خارج مى شوند و با مسلمانان جنگ مى کنند و علامت آنان مردى است که نقصى در دست اوست (مُخدج اليد). در اثناى جنگ و همچنين پس از پايان آن مردم به دنبال ذوالثديه و يا همان مُخدج بودند; ولى هر چه گشتند، او را پيدا نکردند. کم کم برخى از بهانه جويان زبان به طعن گشودند و گفتند: «پسر ابوطالب، ما را فريب داد تا با برادران خويش بجنگيم». 👈يافتن او کار دشوارى شد و همه در جستجوى آن بودند، ولى على(عليه السلام) پيوسته مى فرمود: «ما کَذِبتُ وَ لاَ کُذِبْتُ; نه دروغ گفته ام و نه بر من دروغ گفته شد». 👈حضرت دستور داد با نى تک تک جنازه ها را علامت گذارى کردند، تا آنکه داخل لجنزارى جنازه اى را ديدند که فقط پاهايش پيدا بود. جنازه را خارج ساختند و بى درنگ دستهاى او را بررسى کردند و ديدند او همان مردى است که اميرمؤمنان به نقل از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) ويژگيهاى او را پيش بينى کرده بود.  على(عليه السلام) تکبير گفت و مردم نيز تکبير گفتند و آن حضرت سجده شکر به جاى آورد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 یا علی از دست قوم خود چه کشیدی😭😭
هر که صبحش با سلامی بر "حسین" آغاز شد... حق بگوید خوش بحالش بیمه "زهرا" شده ... #السلام_علیک_یا_اباعبدالله_الحسین #سلام_اربابم اول سلام بر حسین و بعد یا علی
ادامه خطبه بسیار مهم 👇👇
🌸فراز بيست و يکم خطبه 192🌸 ☘جوانی علی علیه السلام در خدمت اسلام☘ 💢أَنَا وَضَعْتُ فِي الصِّغَرِ بِکَلاَکِلِ الْعَرَبِ، وَ کَسَرْتُ نَوَاجِمَ قُرُونِ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ. ترجمه 💢من در دوران جوانى بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخهاى بلند قبيله ربيعه و مضر را درهم شکستم (و سران گردنکش آنها را به خاک نشاندم) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸جایگاه علی نزد پیامبر در دوران کودکی🌸  🔰وَ قَدْ عَلِمْتُمْ مَوْضِعِي مِنْ رَسُولِ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ بِالْقَرَابَةِ الْقَرِيبَةِ، وَ الْمَنْزِلَةِ الْخَصيصَةِ. وَضَعَنِي فِي حِجْرِهِ وَ أَنَا وَلَدٌ يَضُمُّنِي إِلَى صَدْرِهِ، وَ يَکْنُفُنِي فِي فِرَاشِهِ، وَ يُمِسُّنِي جَسَدَهُ، وَ يُشِمُّنِي عَرْفَهُ. وَ کَانَ يَمْضَغُ الشَّيْءَ ثُمَّ يُلْقِمُنِيهِ، وَ مَا وَجَدَ لِي کَذْبَةً فِي قَوْل، وَ لاَ خَطْلَةً فِي فِعْل. 🔰و شما به خوبى موقعيّت مرا از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از نظر خويشاوندى نزديک و منزلت و مقام ويژه مى دانيد. 🔰او مرا در خويش در حالى که کودک (خردسالى) بودم مى نشاند و (همانند فرزندش) مرا به و در بستر خويش در کنار خود مى خوابانيد، به گونه اى که بدن خود را (همچون يک پدر مهربان) به بدن من مى چسبانيد و بوى خوش خود را به مشام من مى رساند 🔰 و (چون بسيار کوچک بودم و توان جويدن غذاى سخت را نداشتم) غذا را مى جويد و در دهان من مى گذاشت. 🔰او دروغى در گفتار من نيافت و در کردارم خطا و اشتباهى نديد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸برنامه ویژه پیامبر در تربیت امام (ع)🌸   💥وَ لَقَدْ قَرَنَ اللّهُ بِهِ  ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ مِنْ لَدُنْ أَنْ کَانَ فَطِيماً أَعْظَمَ مَلَک مِنْ مَلاَئِکَتِهِ يَسْلُکُ بِهِ طَرِيقَ الْمَکَارِمِ، وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ، لَيْلَهُ وَ نَهَارَهُ. وَ لَقَدْ کُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِيلِ أَثَرَ أُمِّهِ، يَرْفَعُ لِي فِي کُلِّ يَوْم مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً، وَ يَأْمُرُنِي بِالاِْقْتِدَاءِ بِهِ. 💥از همان زمان که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از شير بازگرفته شد، خداوند بزرگ ترين ای از فرشتگان خود را مأمور ساخت تا در طول شب و روز وى را به راههاى فضيلت و محاسن اخلاق جهانيان وادارد  و مانند کودکى که به دنبال مادرش حرکت مى کند از او پيروى مى کردم. هر روز نکته تازه اى از برجسته خود براى من آشکار مى ساخت و مرا فرمان مى داد که به او کنم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️اولین ایمان آورندگان👇 🔰وَ لَقَدْ کَانَ يُجَاوِرُ فِي کُلِّ سَنَة بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ، وَ لاَ يَرَاهُ غَيْرِي. وَ لَمْ يَجْمَعْ بَيْتٌ وَاحِدٌ يَوْمَئِذ فِي الاِْسْلاَمِ غَيْرَ رَسُولِ اللّهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ـ وَ خَدِيجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا.   🔰او در هر سال مدتى را در مجاورت غار حرا به سر مى برد (و به عبادت خدا مى پرداخت) او را مى ديدم و او را نمى ديد (و از برنامه عبادت او خبر نداشت و هنگامى که آن حضرت به نبوت مبعوث شد) در آن روز خانه اى که اسلام در آن راه يافته باشد، جز خانه نبود تنها او و در آن بودند و نفر سوم بودم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸عصمت امام علی علیه السلام🌸 ❇️ أَرَى نُورَ الْوَحْيِ وَ الرِّسَالَةِ، وَ أَشُمُّ رِيحَ النُّبُوَّةِ. وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّيْطَانِ حِينَ نَزَلَ الْوَحْيُ عَلَيْهِ ـ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ  ـ فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ؟ فَقَالَ: «هذَا الشَّيْطَانُ قَدْ أَيِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ. إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ، وَ تَرَى مَا أَرَى، إِلاَّ أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ، وَ لکِنَّکَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّکَ لَعَلَى خَيْر».  ❇️من نور وحى و رسالت را مى ديدم و بوى نبوّت را استشمام مى کردم. ❇️من صداى را در آغاز نزول وحى بر آن حضرت شنيدم و گفتم اى رسول خدا اين ناله (از کيست و براى) چيست؟ فرمود: اين ناله شيطان است، زيرا از اينکه پيرويش کنند مأيوس شده است. ❇️(سپس پيامبر(صلى الله عليه وآله)به من فرمود:) تو آنچه را من مى شنوم مى شنوى و آنچه من مى بينم مى بينى (و چشم و گوش تو حقايق عالم غيب را درک مى کند) جز اينکه تو پيامبر نيستى; ولى و در مسير خير و سعادت قرار دارى!   http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘شرح این قسمت از خطبه🌸☘ ⭕️پرورش در آغوش پيامبر⭕️ ♻️امام(عليه السلام) در اين فراز از خطبه براى تقويت روحيه ياران خود و در مقابل دشمنان و فتنه جويان قبايل، به دو نکته مهم اشاره مى فرمايد. ✅نخست به جایگاه خود در جنگهاى اسلامى در برابر شجاعان عرب و ضربات سنگينى که به آنها وارد ساخت، اشاره مى کند ضرباتى را که در ميدان «بَدْر» بر پيکر «عتبه» و «وليد» و «حنظله» وارد کرد و دفاع جانانه اى که در «اُحُد» از پيامبر اکرم در برابر انبوه دشمنان نمود و ضربه سهمگينى را که در جنگ «احزاب» بر بزرگترين شجاع عرب «عمروبن عبدود» وارد ساخت و سپس قدرت نماييهاى او در فتح «مکه» و جنگ «حنين» و همچنين غزوات و سراياى ديگر که اندکى مطالعه درباره آنها نشان مى دهد امام از نظر روح و جسم تا چه حد قدرتمند بوده است. را به یاد آنان می اندازد تا دشمنان و غوغاگران بر سر جاى خود بنشينند ✅و ديگر رابطه نزديک خود را با پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) که امتياز منحصر به فردى براى آن حضرت بود بيان مى کند و نشان مى دهد که اين رابطه از آغاز طفوليت تا پايان عمر بوده و امام تربيت يافته دامان پيامبر اکرم است.تا همه مؤمنان راستين، با علاقه و اخلاص بيشتر به فرمانش گردن نهند، ♻️بنابراين هرگز نبايد تصوّر کرد که امام در اين بخش به خودستايى پرداخته ; چيزى که با بخش هاى پيشين خطبه در تضاد است، بلکه امام هدف مهمى را دنبال مى کند که فراتر از اين گونه پندارهاست. ♻️می فرماید من مدارج تربيت را در سايه او به طور کامل پيمودم، به گونه اى که گفتار و رفتارم کاملا صادقانه و در مسير حق بود و کمترين انحرافى نداشتم. ♻️و سرپرستى پيامبر(صلى الله عليه وآله) نسبت به من، تنها در جهات ظاهرى و معمولى نبود، بلکه هر روز اين معلم بزرگ درس تازه اى از اخلاق و فضيلت به من آموخت و من نيز پذيرا مى شدم. ♻️آن گاه به يکى از فصول مهم زندگى پيامبر(صلى الله عليه وآله) قبل از بعثت; يعنى داستان عبادتهاى او در غار حراء اشاره می کند. و اين عبارت ها نشان مى دهد که داستان عبادت پيامبر در غار حراء سالها تکرار مى شد. و نيز نشان مى دهد که تنها على(عليه السلام) با او بود. افزون بر اين، در آغاز اسلام مدتها گذشت که تنها سه نفر پيرو اين آيين پاک بودند: پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) خديجه و على(عليه السلام). ♻️در اينکه منظور از ديدن نور وحى و استشمام بوى نبوّت چيست؟ بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند به هنگام وحى واقعاً نورى ساطع مى شد که تنها پيامبر اکرم و اميرمؤمنان آن را مى ديدند و بوى خوشى فضا را عطرآگين مى کرد که تنها به مشام اين دو بزرگوار مى رسيد
⭕️ رابطه بسیار نزدیک امام و پیامبر اکرم⭕️ ♻️به هر حال اين قسمت از خطبه نشان مى دهد که موقعيت على(عليه السلام) نسبت به پيامبر اکرم تا چه اندازه والا بوده است ـ او در همه چيز دوش به دوش پيامبر پيش مى رفت، فقط مقام نبوّت نداشت. ♻️اين همان حقيقتى است که در حديث «منزلت» که به طور گسترده در کتب شيعه و اهل سنّت نقل شده، آمده است که در جنگ تبوک هنگامى که پيامبر، على(عليه السلام) را به جاى خود در مدينه قرار داد و امام از جهت عدم شرکت در جهاد ناراحت بود پيامبر حديث منزلت را بيان فرمود. ♻️اين حديث طبق نقل ابن عباس که در کتب معتبر اهل سنّت به عنوان يک حديث صحيح شناخته شده است، چنين است که رسول خدا فرمود: «أما تَرْضى أنْ تَکُونَ مِنّى بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسى إلاّ أنَّهُ لَيْسَ بَعْدى نَبِىّ; آيا تو راضى نيستى که نسبت به من همچون هارون (برادر موسى) نسبت به موسى باشى جز اينکه بعد از من پيامبرى نيست (اشاره به اينکه تمام مزاياى من جز مقام نبوت را دارا هستى)». ♻️ سپس افزود: «إنّهُ لا يَنْبَغى أنْ أذْهَبَ إلاّ وَ أنْتَ خَليفَتي; سزاوار نيست من بروم جز اينکه تو جانشين من باشى». 👈اين حديث را حاکم در مستدرک ذکر کرده و در کتب بسيار ديگرى; مانند مسند احمد، ذخائرالعقبى، مناقب خوارزمى، الاصابة ابن حجر عسقلانى و کتب بسيار ديگرى که نقل تمام اسناد آن بسيار به طول مى انجامد، آمده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7