eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
358 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5971921874970479052.mp3
4.57M
ما خوب فرزندانی نبودیم! قلب همه‌ی مردم دنیا، نور رو از تاریکی، می‌شناسه ! اگر زیبائیهای کلامِ اهل بیت علیهم‌السلام رو هم، به جانِ مردم دنیا میرسوندیم، تا همین الآن، دست خیلی از فرزندان‌شون به پدران‌شون رسیده بود. 💥 ما یه اشتباه خیلی بزرگ داریم ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_6015004696211621532.mp3
10.83M
۲۲ 📿 💢استغفار، از زمین بلندت میکنه ؛ اگر اهل سخت‌کوشی برای وسعت دادن به روحت باشی! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید محمود کاوه تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘شناخت پایه های ایمان: 💢وَسُئِلَ عَنِ الاِْيمَانِ فَقَالَ عَلیهِ السَّلام:أَلایمانُ وَ الیَقینُ.... وَالْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَتَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَمَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَسُنَّةِ الاَْوَّلِينَ. فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ. 2⃣ يقين نيز بر چهار پايه استوار است، بينش زيركانه، دريافت حكيمانه واقعيتها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان. پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيتها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آنكه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزي را شناسد، و آنكه عبرت آموزي شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مي زيسته است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط ☘پايه دومِ ايمان: يقين ♻️امام(عليه السلام) بعد از بیان پایه های ایمان، از شاخه هاى يقين سخن مى گويد. ♻️شاید اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: اول علوم تجربى كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى گيرد و دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى آيد سوم علومى است كه از تاريخ نصيب انسان مى شود و مايه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى آيد. ♦️هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى رسد. ♦️مثلاً درباره خداشناسى اول چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند آن گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پيشنيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. ♦️همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. آن گاه امام(عليه السلام) ميوه هاى هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را بيان مى كند و مى فرمايد: «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى شود و كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى گيرد و كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»; (فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ). از آنچه گفته شد روشن مى شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است; علومى كه از مبدأهاى متعدد سرچشمه مى گيرد و روح را سيراب مى كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى گردد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 🔟 (قسمت دهم) شکنجه ها و سختی های مؤمنان تاریخ در راه دین(خطبه قاصعه) 🔻اميرالمؤمنين ( صلوات الله علیه ) می فرماید ببینید گذشتگان شما در حال بلا ، در حال شدّت ، در زیر منگنه های فشار چگونه زندگی می کردند. هر کاری که آنها می کردند تدبر کنيد . 🔻 کَیْفَ کَانُوا فِی حَالِ التَّمْحِیصِ وَ الْبَلاَءِ ؛ ببینید چگونه بودند مؤمنان پیش از شما در حال شدت و فشار و بلای زندگی، 🔻 أَلَمْ یَکُونُوا أَثْقَلَ الْخَلاَئِقِ أَعْبَاءً ؛ آیا بارشان و مصیبتشان سنگین تر از مصیبت های همهٔ خلایق نبود ؟ چرا ، واقعاً هم بود. 🔻 اتَّخَذَتْهُمُ الْفَرَاعِنَةُ عَبِیداً فَسَامُوهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ؛ فرعون صفتان عالم و تاریخ ، قدرتمندان قوی پنجهٔ طغیانگر تاریخ ، می خواستند اینها را مانند بردگان خود به حساب بیاورند ؛ سخت ترین عذابها را بر دوش اینها تحمیل می کردند . 🔻وَجَرَّعُوهُمُ الْمُرَارَ ؛ تلخ ترین و ناگوارترین بلیات را جرعه جرعه در حلق آنها می ریختند . " مرار " آن خاری یا آن برگ درختی است که شتر با همه لبهای ضخیمش هم وقتی می خورد، لبهایش مدام قاچ می خورد. امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) این نیش های گزنده را تشبیه می کند به مرار ؛ می گوید اینها مرارها را جرعه جرعه در حلقشان و در حلقومشان می ریختند و به اینها سختی می دادند . اینها را می کشتند ، دست و پای اینها را قطع می کردند ، اینها را زیر شکنجه ها و بلاها و فشارها قرار می دادند. 🔻 امّا فَلَمْ تَبْرَحِ الْحَالُ بِهِمْ فِی ذُلِّ الْهَلَکَةِ وَ قَهْرِ الْغَلَبَةِ ؛ پیوسته و در همه حال درگیر سرپنجهٔ فرعونیان زمان خود قرار داشتند. 🔻 لاَ یَجِدُونَ حِیلَةً فِی امْتِنَاعٍ وَ لاَ سَبِیلاً إِلَى دِفَاع ؛ نمی توانستند جان خودشان را مصونیت ببخشند ، نمی توانستند از خودشان آن چنانکه باید دفاع کنند . یک گروه اقلیت که از لحاظ فکری با قدرت برتری مخالف است، چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ همه چیز دست آن قدرت است ؛ یک گروهی که با او مخالف است چه می تواند بکند در مقابل او ؟ پس او فشار می آورد روی این . ↩️ ادامه دارد...
👤 انسان شناسی ۴۱
4_5895269473379684083.mp3
11.61M
۴۱ 🔍 دقیقاً شبیه جنینی، که با سونوگرافی، میزان سلامتش در زمان تولد، قابلِ بررسی هست؛ میزان سلامتِ روح ما هم، در هر زمان و مکانی، قابل بررسی هست! یک علامت‌ وجود داره؛ که دقیقاً عینِ سونوگرافیِ دقیق ، میزانِ سلامت روح ما رو، گزارش میده ❗️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید عبدالرسول زرین تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
▪️پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین ری شهری ♦️ امام خامنه ای با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود. اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود. صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. والسلام علی عباد الله الصالحین. سید علی خامنه ای ۲ فروردین ۱۴۰۱ 🌤الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـ_الْفَـرَج🌤 🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘پایه های ایمان 💢وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ، وَغَوْرِ الْعِلْمِ، وَزُهْرَةِ الْحُكْمِ، وَرَسَاخَةِ الْحِلْمِ، فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ; وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ; وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً. 💢عدل نيز بر چهار پايه برقرار است، فكري ژرف انديش، دانشي عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داوري كردن، استوار بودن در شكيبايي. پس كسي كه درست انديشيد به ژرفاي دانش رسيده، و آن كس كه به حقيقت دانش رسد، از چشمه زلال شريعت نوشد، و كسي كه شكيبا باشد در كارش زياده روي نكرده با نيكنامي در ميان مردم زندگي خواهد كرد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط 🌿 عدل ♻️میفرماید كسى كه بخواهد حكم عادلانه اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجه حكم نشود. ♻️سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد. ♻️اگرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد; ولى چون در اينجا در مقابل علم قرار گرفته مناسب است كه فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم باشد. ♻️چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى جا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند. ♻️اينها امورى است كه امام(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده مى فرمايد ♻️آرى دقت در فهم، انسان را به ژرفاى علم و دانش مى رساند و آن كس كه به ژرفاى علم و دانش برسد احكام الهى را به خوبى درك مى كند و هركس احكام خدا را دقيقاً بداند هرگز گمراه نخواهد شد و كسانى كه در مقابل نابخردان حلم و بردبارى داشته باشند و به گفته قرآن: «(لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلى أَلاّ تَعْدِلُوا); عداوت نسبت به قومى شما را مانع از اجراى عدالت نشود» از حق و عدالت دور نخواهد شد و چنين انسانى قطعا محبوب القلوب مردم است. ♻️ درباره اهميت حلم و بردبارى و نقش آن در پيروزى انسان در زندگى روايات فراوانى وارد شده است از جمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده است كه فرمود: «كَادَ الْحَلِيمُ أَنْ يَكُونَ نَبِيّاً; آدم بردبار نزديك است به مقام نبوت برسد». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣1⃣ (قسمت یازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻حَتَّى إِذَا رَأَى اللّهُ سُبْحَانَهُ جِدَّ الصَّبْرِ مِنْهُمْ عَلَى الاَْذَى فِی مَحَبَّتِهِ ؛ آن قدر اینها این بارهای سنگین بلا و مصیبت را بر روی دوشهای استوارشان و دستهای قدرتمندشان نگاه داشتند تا خدا جدّیت صبر را در اینها دید ؛ دید واقعاً راهرو راه توحید هستند ؛ پروردگار عالم دید که به راستی دنبال بندگی او می گردند، دید اینها حاضرند در راه محبت او ، در راه علاقهٔ به خدا و محبت به خدا ، سخت ترین اذیتها و آزارها را تحمل کنند و به جان بخرند. 🔻 وَ الاِْحْتِمَالَ لِلْمَکْرُوهِ مِنْ خَوْفِهِ ؛ دید حاضرند به خاطر خوف و خشیت از خدا مکروهات ـ یعنی سختی ها ، ناراحتی ها و ناپسندی های زندگی - را به جان بپذیرند ؛ شدتها را ، ترسها را ، بی پولی ها را حاضر شدند به جان بپذیرند برای خاطر خوف و خشیت از پروردگار. وقتی پروردگار این را در اینها مشاهده کرد ، دید راست می گویند ، پایدار و پابرجا هستند ، آن وقت ، 🔻 جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَايِقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً ؛ از شدتها ، از گذرگاه های تنگ بلا ، برای آنان راه فرجی گشود ، راه به رویشان باز شد. ببینید ! امیرالمؤمنین دارد آنها را به یاد امّتهای گذشته می اندازد . یعنی چه ؟ قبلاً خود حضرت فرموده که ببینید چه چیزهایی آنها را به عافیت و نعمت و سربلندی و شوکت و عزت رسانیده است ، شما هم همین ها را عمل کنید . حالا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) در این بیان به ما می گوید اینها بر اثر صبر ، بر اثر تحمّل سختی ها ، بر اثر اینکه حاضر شدند راحتی دو سه روز را برای خاطر خدا فدا کنند و بدهند ، به آن سربلندی ها رسیدند . 🔻فَأَبْدَلَهُمُ الْعِزَّ مَكَانَ الذُّلِّ ، به عوض آن ذلتها و سختیها و زیردستی ها ، عزّت و فرادستی و آقایی به آنها داد. ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
قرنی که به پایان رسید، به همه ادعاها برای نجات بشر پایان داد و بطلان همه ایده‌ها و افکار غلط را به اثبات رساند. حلول قرن جدید را تبریک می‌گویم که بیش از هر زمان جهان آماده پذیرش امام زمان(ع) شده است. یابن‌الحسن! در این خلاء تئوریک، حیات و آزادی بشر منتظر ظهور توست. سرافرازمان کن. علیرضا پناهیان @Panahian_ir http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جز دیدنت آقا چیزی نمی‌خوام... دلم تنگه برای تو منو کی می‌بری کربلا❤️ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همین ما...! که نماز می‌خونیم... حتی نماز شب! که اهل هیئت و قرآن و روزه‌ایم... که دنبال کار خیر و ثواب‌کردنیم... ممکنه بعد از ظهور، در برابر امام زمان، بایستیم و به روشون، اسلحه بکشیم؛ اگه...⁉️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔹موضوعات نهج البلاغه در 192 روز تقدیم به سردار شهید قاسم سلیمانی تا به دست مولا علی علیه السلام برساند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
1_1173844656.mp3
3.28M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۴۵۳ تا ۴۶۶ 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌀 یک حس گمشده و ضعیف در فرهنگ ما «احساس مسئولیت اجتماعی» است 👈🏼 معنویت و احساس مسئولیت اجتماعی (ج۱) 🔹 احساس مسئولیت اجتماعی نیاز به یک بلوغ و کار تربیتی خاص دارد و اگر انسان رها شود در لاک فردیت خود می‌رود 🔹 مسئولیت اجتماعی داشتن، یعنی «حس پدری» داشتن نسبت به جامعه، یعنی عاشق رشد جامعه بودن 🔹 حسّ پدری و دیگردوستی که شهدا به آحاد جامعه داشتند موجب می‌شد راحت برای دیگران جان بدهند 🔹 چرا کمتر کسی از باب احساس مسئولیت اجتماعی، دنبال انتخاب شغل و تشکیل خانواده می‌رود؟ 🔹 دعا برای ظهور، منهای «عشق به خلق خدا» معنا ندارد 👈🏻 ادامه متن را در کانال @Panahian_text ببینید. 👤علیرضا پناهیان 🚩 مسجد دانشگاه تهران- ۱۴۰۰.۱۰.۰۶
💥 الْكَرَمُ، أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ. 🌖بخشش بيش از خويشاوندى محبّت آورد. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 بعضیا، یه آدم معمولی‌اَند؛ اما شبیه یه پرنده‌ی سبکبال، روحشون توان پرواز و اوج داره! اما بعضیا عالِمند و پُر از اطلاعات مذهبی‌، ولی شبیه یه عقابی که در قفس بوده، اصلاً نمی‌تونن اوج بگیرند! 💥 اشکال کار کجاست؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید عبدالرسول زرین تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢وَالْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلَى الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَالصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ، وَشَنَآنِ الْفَاسِقِينَ: 💢فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ، وَمَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْكَافِرِينَ; وَمَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ، وَمَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَغَضِبَ لِلَّهِ، غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَأَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 💢 جهاد نيز بر چهار پايه استوار است، امر به معروف، نهي از منكر، راستگويي در هر حال، و دشمني با فاسقان. 💢پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است، و آن كس كه از زشتي ها نهي كرد، بيني منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد. 🅾 🌿🌸🌿🌸🌿🌸 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃شرح و بسط ♻️امام جهاد را به معناى وسيع كلمه تفسير فرموده نه تنها جهاد نظامى در ميدان جنگ با دشمنان كه نتيجه همه آنها عظمت اسلام و مسلمانان و دفع شر كافران و فاسقان و منافقان است. ♻️ به تعبير ديگر امام به هر چهار محور جهاد: جهاد با قلب، با زبان، با عمل و با اسلحه در ميدان نبرد اشاره مى كند كه جهادى است فراگير و شامل تمام مصداق ها. ♻️آن گاه آثار هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را به روشنى برمى شمرد در حديثى از امير مؤمنان على(عليه السلام) مى خوانيم: «قِوامُ الشَّريعَةِ الاْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَإقامَةُ الْحُدُودِ; اساس شريعت و دين امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است». در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «الاَْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ أَفْضَلُ أَعْمَالِ الْخَلْقِ; امر به معروف برترين اعمال بندگان خداست». نكته اصول موفقيّت در كارها آنچه امام(عليه السلام) در اين بخش از سخنان پرمعنايش درباره اركان ايمان و شاخه هاى آن بيان فرموده، علاوه بر اين كه راه رسيدن به ايمان كامل را براى تمام رهپويان اين راه نشان داده، در واقع اصول موفقيت و پيشرفت براى هر كار است; خواه جنبه معنوى داشته باشد يا جنبه مادى. و آن اصول چنين است: ۱. علم و آگاهى كافى براى انجام آن كار. ۲. جهاد و تلاش و كوشش در راه رسيدن به مقصود. ۳. صبر و شكيبايى در برابر موانع راه و هر گونه كارشكنى از سوى مخالفان. ۴. غوطه ور نشدن در هوا و هوس ها و عدم وابستگى و ترك اسارت در چنگال آنها. ♻️حال اگر بر اين اركان چهارگانه اصول شانزده گانه نيز افزوده شود و نتايج هر يك به دقت مورد بررسى قرار گيرد برنامه كاملى را تشكيل مى دهد كه صراط مستقيم براى رسيدن به پيروزى هاست. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 (شرح نهج البلاغه) آیت الله امام خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2️⃣1️⃣ (قسمت دوازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻والاْمْنَ مَكَانَ الْخَوْفِ ؛ به جای آن ترسها و گریختن ها و دل دل زدنها ، به اینها امنیت داد و شدند از آقایان ، شدند از بزرگان ، دنیا مال اینها شد ، حکومتها در قبضهٔ اینها قرار گرفت و برای اینها امنیت به وجود آمد . 🔻وأَئِمَّةً أَعْلاَماً ؛ اینها رهبران بشر و علمهای راهنمای بشریت شدند . 🔻و قَدْ بَلَغَتِ الْكَرَامَةُ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ‏ مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَيْهِ بِهِمْ ؛ کرامت پروردگار و لطف و تفضل خدا و عزّت و شرفی که از ناحیهٔ خدا بردند ، به قدری بود که هرگز امید و آرزویش را کسی دربارهٔ آنها نداشت ؛ کسی خیال نمی کرد اینها به این آقایی و این عزّت و این شرافت و این کرامت برسند . 🔻 فانْظُرُوا کَیْفَ کَانُوا حَیْثُ کَانَتِ الاَْمْلاَءُ مُجْتَمِعَةً؛ پس بنگرید چگونه شدند آن وقتی که اجتماعاتشان ، گروه هایشان ، دسته بندی هایشان و احزابشان همه با هم مجتمع و یکپارچه بود. 🔻و الاَْهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً ؛ خواستهایشان یکی بود، 🔻والْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً ؛ دلهایشان همه در یک راه بود ، 🔻 و الاَْیْدِی مُتَرَادِفَةً ؛ دستهایشان همه روی هم بود. 🔻 و السُّيوفُ مُتَناصِرَةً ، شمشیرهایشان به یاری یکدیگر میرفت ؛ اینها به یاری آنها ، آنها به یاری اینها ، 🔻و البَصائرُ نافِذَةً ؛ به قربان این زبان ، به به ! چشمهای بصیرتشان تیز بود ، آگاه بودند ، می فهمیدند ، شعور داشتند ، درک داشتند ، 🔻و العزائمُ واحِدةً ؛ تصمیم هایشان یکی بود ، بینشان اختلاف و تشتّت نبود ؛ وقتی این جور بودند ـ دستها یکی ، دلها یکی ، خواستها یکی ، شمشیرها یکی ، بازوها یکی ، بصیرتها و دستها آگاه ، روشن ، شعور فراوان ، فهم در سطح بالا ، همه چیز یکی - وقتی دارای این شرایط بودند و به اینجا رسیدند ، 🔻ألَمْ يَكُونُوا أرْبابا في أقْطارِ الْأرَضينَ ؛ آیا بزرگان و سروران اقطار عالم نشدند ؟ 🔻و مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ ؛ زمامداران سراسر جامعهٔ بشری نگشتند ؟ چرا ! شدند ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌀 یک حس گمشده در فرهنگ ما «احساس » است 👈🏻 معنویت و احساس مسئولیت اجتماعی (ج۱) قسمت دوم 🔹 احساس مسئولیت اجتماعی نیاز به یک بلوغ و یک کار تربیتی خاص دارد و الا اگر انسان را رها کنید، در لاک فردیت خودش قرار می‌گیرد. به این انسان اگر دین و معنویت را اضافه کنید، دین و معنویت را هم می‌گیرد و آن را به سیاهچال فردیت خودش می‌برد. 🔹 اگر انسان را به دین دعوت کنید اما کار تربیتیِ خوب و حساب‌شده‌ای انجام ندهید و دین را درست برایش تعریف نکنید، دین را در فضای فردیت خودش تنظیم می‌کند و به جامعه هم فقط تا آنجایی کار دارد که به جامعه صدمه نزند و جامعه هم به او صدمه نزند. 🔹 افراد وقتی می‌‌خواهند شغل انتخاب کنند، غالباً دنبال موفقیت خودشان هستند، همچنین وقتی می‌خواهند برای خودشان زندگی تشکیل بدهند، دوباره منافع فردی خودشان را در نظر می‌گیرند. 🔹 الان کمتر کسی از باب حس مسئولیت اجتماعی، این‌طور می‌گوید «من الان باید ازدواج کنم با خانمی که بتواند زیاد فرزند بیاورد، الان جامعه نیاز دارد که فرزندآوری زیاد بشود» یعنی وقتی نیاز جامعه را می‌بیند، سلیقۀ خود و خیلی از خواسته‌هایش را کنار می‌گذارد. این‌‌طور مسئولیت اجتماعی داشتن، یعنی حالت پدری یا حالتِ مادری پیدا کردن برای جامعه. 🔹 مسئولیت اجتماعی داشتن یعنی انسان عاشق رشد جامعه باشد، یعنی به جای اینکه صرفاً دنبال این باشی که «من موفق بشوم، من حرمت و عزّتی پیدا بکنم» دنبال این باشی که جامعۀ من چه رشدی پیدا می‌‌کند؟ 🔹 در بسیاری از گفتگوها و دل‌نوشته‌ها (که در فضای مجازی و... می‌ببینیم)، حرف‌ها اکثراً فردی است و اگر کسی بخواهد به معنویت و دین‌داری هم بها بدهد، به همین ادبیات فردی یک رنگ خدایی می‌دهد. این آن چیزی نیست که اساس دین و اساس عامل تقرب به خدا را تشکیل می‌دهد. 🔹 «فناء فی‌ الله» تعبیری است که برای اهل معرفت به‌کار می‌‌رود و نشان می‌دهد که چقدر ذوب در پروردگار شده‌اند. اگر بخواهید شاخص فنای فی الله را بررسی کنید، می‌‌شود فنای در مردم یا فنای در بشریت یا غصۀ انسان‌ها را خوردن. 🔹 امام سجاد(ع) به یکی از یارانش فرمود: مسلمین را باید به منزلۀ خانوادۀ خودت بدانی، بزرگ‌شان را مثل پدرت بدانی و کودکان را فرزند خودت بدانی. کسانی که هم‌سن خودت هستند را برادر خودت بدانی...( احتجاج/ج2/ص320) البته داشتن این احساس، خیلی دل بزرگی می‌‌خواهد. 🔹 بندگان خدا در واقع قصد پروردگار از خلقت عالم هستند. چطور می‌شود که دلت برای خدا و از خوف و خشیت خدا بلرزد ولی بندگان خدا را هیچ حساب نکنی؟! 🔹 فرض کنید امام زمان(ع) فرزند خودش را به شما بسپارد که از او نگهداری کنی. آیا همۀ کارهایت را تعطیل نمی‌کنی که به او رسیدگی کنی؟ حالا خداوند می‌فرماید: «الخلقُ عیالی»؛ همۀ مردم مثل بچه‌های من هستند. عرفان یعنی اینکه همین را شهود کنی. 🔹 شهدا و رزمندگان ما در اوج معنویت، این حس را پیدا می‌کردند؛ این حسّ دیگردوستی، این حسّ پدری نسبت به تمام آحاد جامعه؛ حسّ مسئولیت فوق‌العاده‌ای که حاضر است برای دیگران راحت جان بدهد. 🔹 دعا برای ظهور، منهای عشق به خلق خدا، مزه و معنای حقیقی خودش را ندارد. از امام صادق(ع) پرسید: ما که یاران شما امام غریب هستیم اجرمان بیشتر است یا یاران آخرین امام وقتی ظهور کند؟ فرمود: ثواب شما بیشتر است چون در غربت هستید. گفت: پس چرا برای ظهور دعا کنیم؟ فرمود: آیا نمی‌خواهید مردم نجات پیدا کنند و با حق آشنا بشوند؟ (کافی/ج2/ص139) 👤علیرضا پناهیان 🚩 مسجد دانشگاه تهران- ۱۴۰۰.۱۰.۰۶ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7136 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تذکره معاد 🔸 اگر در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید، یكی از راه‌ های تذكره معاد همین است كه ما از تقلیب_قلوب نجات پیدا كنیم، از تقلیب_ابصار نجات پیدا كنیم و راه نجات هم در قرآن مشخص شد، فرمود ما نعمتی را كه دادیم هرگز نمی ‌گیریم. 🔸 نعمت دادنِ الهی مسبوق به استحقاق نیست، این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) در صحیفه ناظر به همین مطلب است فرمود: «مِنَّتُک ابْتِدَاءٌ»؛ خدایا ما طلبی نداشتیم، استحقاقی نداشتیم، تمام نعمت ‌های تو ابتدایی است. در قرآن دو آیه دارد كه ما هر چه دادیم به شما دادیم دیگر پس نمی ‌گیریم مگر اینكه شما خودتان پس بدهید ﴿ إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ﴾ نه بأموالهم، نه بأماكنهم و نه بأراضیهم, اگر اینها یك تحول درونی پیدا كردند ـ معاذ الله ـ بیراهه رفتند اینها نعمت ‌های ما را پس می‌ دهند، ما چیزی را كه دادیم پس نمی ‌گیریم ﴿ ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ﴾ این دو آیه نشان آن است كه هرگز خدا چیزی را كه داده پس_نمی_‌گیرد؛ از اول چیزی كه استحقاق نداشتیم داد، بعد در مرحله بقا هم چیزی را كه طلبكار نیستیم می‌ دهد و هرگز پس نمی‌ گیرد مگر اینكه ما خودمان پس بدهیم، این خداست! 🔸 در برابر این خدا با این لطف و با این صفا، جز عرض ارادت و بردگی و بندگی چیزی شایسته ما نیست. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/12/24 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📿 نماز پنج شنبه های دو رکعت؛ ـ در هر رکعت حمد + صدبار توحید ـ و در پایان نماز، صدمرتبه صلوات http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃حدیث روز لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةٌ، وزَكاةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ 🛑هر چيزى زكاتى دارد و زكات عقل، تحمُّل نادان هاست امیرالمومنین(ع) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
سحر نزدیک است ✍ صبح وقتی می‌دمد که؛ شب، به منتهی‌إلیه خویش رسیده باشد! حال و روزِ زمین، حال و روز "بین‌الطلوعین" است ؛ شب، از کاملترین چهره‌اش، پرده برمی‌داشته، و صبح، اندک اندک، از سپیده‌دمانش ... شب می‌آید که برود! و .... صبح می‌آید که بماند! ألیس الصُّبحُ بِقَریبْ 💫؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7