9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
💥 با این حال و روز؛
محاله ماه رمضون، ماه ضیافت و جشن باشه برات، مگر اینکه ؛ .....
🌙 ویژهی ماه مبارک #رمضان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 #منشور_حکومت_علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله امام خامنه ای
3⃣1⃣ (قسمت سیزدهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه)
🔻 فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛
آقایی شان را دیدی و فهمیدی از کجا آقا شدند ، حالا نگاه کن به بدبختی ها و برگشتها و رجعتها . همین گروهی که به آقایی رسیدند، یک روز دیگری باز دچار بدبختیها و دچار ذلّتها شدند . چرا ؟
🔻فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛ بنگرید به آنچه در آخر کارشان به آن برگشتند...
🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ بينشان تفرّق به وجود آمد ، ای داد بیداد ! چقدر دستهای جنایتکار و مزدور ، در طول سالیان دراز سعی کردند که میان مسلمانان تفرّق ایجاد کنند و توانستند ، تفرّق ایجاد کردند ، به کام خودشان رسیدند و ملّتهای مسلمان را ناکام کردند .
🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ آن وقتی که تفرق به وجود آمد ،
🔻وَ تَشتّتِ الأُلْفَةُ ؛ الفت و همدلی از بین رفت ،
🔻وَ اخْتَلَفَتِ الكَلِمَةُ و الأفْئدَةُ ؛ زبانها و دلها دو تا و دو جا بود ،
🔻 وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ ؛ اختلاف پیدا کردند ، تشعّب پیدا شد ، انشعابها پیدا شد ،
🔻 وَ تَفَرّقوا مُتَحازِبينَ ؛ تفرق پیدا کردند ، حزب حزب ، دسته دسته ، گروه گروه و جدا جدا شدند .
🔻قَد خَلَعَ اللّهُ عَنهُم لِباسَ كَرامَتِهِ ؛ وقتی این جور شدند ، خدا لباس کرامت و عزّت را از تن اینها بیرون کشید ؛ هم عزّت و شرف را از آنها گرفت و لباس عزت را از تن اینها کند ،
🔻و سَلَبَهُم غَضارَةَ نِعمَتِهِ ؛ و هم آن نیکی و راحتی و لطف نعمت را از اینها گرفت .
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#اخلاق_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید ناصر قاسمی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘بخشنده و حسابگر
كُنْ سَمَحاً وَلاَ تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَكُنْ مُقَتِّراً.
سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب گر باش و سخت گير مباش.
#حکمت33
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط
🌿افراط و تفريط ممنوع!
♻️ امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى كند
♻️فضيلت سخاوت در ميان دو صفت رذيله اسراف و تبذير، و بخل و تقتير قرار گرفتهاست.
♻️مُبذّر از ماده «تبذير» در اصل به معناى پاشيدن دانه است; ولى چون اين واژه در مورد اموال به كار رود به كار كسانى اطلاق مى شود كه اموال خود را به صورت نادرست مصرف كرده و آن را حيف و ميل مى كنند.
♻️معادل آن در فارسى امروز ريخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف اين است كه اسراف مصرف بى رويه و تبذير اتلاف بى رويه است.
♻️«مقدّر» از ماده تقدير به معناى مديريت صحيح اموال است كه حد وسط در ميان تبذير و تقتير است.
♻️قرآن مجيد درباره مبذّرين مى فرمايد: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ وَابْنَ السَّبيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذيراً * إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين); حق خويشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا كن و تبذير مكن، چرا كه تبذير كنندگان برادران شيطانند».
♻️در جاى ديگر درباره صفات والاى بندگان برگزيده و عباد الرحمان مى فرمايد: «(وَالَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً); آنها كسانى هستند كه هنگامى كه انفاق مى كنند نه اسراف مى كنند و نه بخل و سخت گيرى دارند و در ميان اين دو، حد اعتدال را رعايت مى كنند».
#حکمت33
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکس از خدا ترسید ..☝️🏼
حاجقاسم "
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌀 مانع محبت و دلسوزیِ انسانها نسبت به هم چیست؟ حسّ رقابت و حسادت
🌀 وقتی بین انسانها رقابت هست، چطور میتوانند عاشق و دلسوز هم باشند؟
👈🏼معنویت و #احساس_مسئولیت_اجتماعی (ج۳)
🔹 حسّ رقابت و مسابقه در انسان، چیز بدی نیست اما باید مصرف درستش را پیدا کرد
🔹 بهترین رقابتی که هیچ صدمهای ندارد، رقابت برای تقرب به خدا و کسب رضای اوست
🔹 اگر میخواهی دیگران را دوست داشته باشی، با آنها برای تقرب به خدا مسابقه بگذار!
🔹 اگر حس رقابت انسان در مسیر قرب خدا مصرف نشود، به سمت حسادت و عداوت میرود
🔹 مسابقه اگر برای قرب خدا باشد، نهتنها عامل بیمهری و حسادت نمیشود بلکه عامل محبت میشود
👈🏻 ادامه متن را در کانال @Panahian_text ببینید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 بعضیها در آخرت، از هر دری که بخواهند وارد بهشت میشوند !
- ویژگیِ ممتاز کنندهی این بعضیها از دیگران چیست؟
#عشق_واقعی_خدا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#اخلاق_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید مهدی لطفی نیاسر
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ بی نیازی
💢أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى.
💢برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست.
#حکمت34
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و بسط
بی نيازی
♻️«مُنى» به معناى آرزو و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است.
♻️ اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است و او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست.
♻️از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد.
♻️از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
♻️در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است».
♻️تمام اين وابستگى ها زاييده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فكر انسان پاك شود، انسان به غنا و بى نيازى پرارزشى دست مى يابد و به همين دليل امام(عليه السلام) ترك اين آرزوها را برترين و بهترين غنا شمرده است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 #منشور_حکومت_علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله امام خامنه ای
4⃣1⃣ (قسمت چهاردهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه)
🔻به خدا قسم این بیان مال چهارده قرن قبل است ؛ تفسیر تاریخ ، تفسیر و تحلیل پدیده های تاریخی ، چندین سال است که در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شده ؛ مدتهای درازی نیست که تفسیر تاریخ در افق فرهنگ بشری پیدا شده .
🔻امیرالمؤمنین چهارده قرن قبل دارد تاریخ را تفسیر می کند ؛ دارد علت پدیده ها ، علت اوجها و حضیضها را در تاریخ بشری بیان می کند و این معجزهٔ امیرالمؤمنین است . معجزه این است ؛ معجزهٔ خواص این است .
🔻به نظر من هِگِل های عالم و فیلسوفهای عالم که امروز هر کدام حرفشان برای نسلهای سرگشتهٔ این روزگار ، مثل حرف یک پیام آور الهی محسوب میشود ، بیچاره ها اگر می فهمیدند ، اگر می دیدند این گفتار را از امیرالمؤمنین ، بی گمان جزو شاگردان و دنباله روان و پیروان این مرد می شدند .
🔻 وَبَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ ؛ بر اثر ضعفها ، بر اثر تفرّقها ، بر اثر جدایی ها ، خودشان از بین رفتند و متلاشی شدند ، اما خبرهایشان ، قصه هایشان ، اثرهایشان باقی ماند . چرا ؟ برای سرگرمی ؟ نه ، برای عبرت گرفتن عبرت گیرندگان .
🔻 این یک قسمتی بود از خطبهٔ قاصعه . امیرالمؤمنین این جور تازه و نو حرف می زند ؛ این جور گویا و زبان دار حرف می زند .
🔹 سعی کنید یک قدری با نهج البلاغهٔ مولا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) آشناتر بشوید .
پروردگارا ! به محمد و آل محمد نهج البلاغه و قرآن را در میان ما احيا بفرما .
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7