🌾شرح و بسط
🌿افراط و تفريط ممنوع!
♻️ امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى كند
♻️فضيلت سخاوت در ميان دو صفت رذيله اسراف و تبذير، و بخل و تقتير قرار گرفتهاست.
♻️مُبذّر از ماده «تبذير» در اصل به معناى پاشيدن دانه است; ولى چون اين واژه در مورد اموال به كار رود به كار كسانى اطلاق مى شود كه اموال خود را به صورت نادرست مصرف كرده و آن را حيف و ميل مى كنند.
♻️معادل آن در فارسى امروز ريخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف اين است كه اسراف مصرف بى رويه و تبذير اتلاف بى رويه است.
♻️«مقدّر» از ماده تقدير به معناى مديريت صحيح اموال است كه حد وسط در ميان تبذير و تقتير است.
♻️قرآن مجيد درباره مبذّرين مى فرمايد: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ وَابْنَ السَّبيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذيراً * إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين); حق خويشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا كن و تبذير مكن، چرا كه تبذير كنندگان برادران شيطانند».
♻️در جاى ديگر درباره صفات والاى بندگان برگزيده و عباد الرحمان مى فرمايد: «(وَالَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً); آنها كسانى هستند كه هنگامى كه انفاق مى كنند نه اسراف مى كنند و نه بخل و سخت گيرى دارند و در ميان اين دو، حد اعتدال را رعايت مى كنند».
#حکمت33
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکس از خدا ترسید ..☝️🏼
حاجقاسم "
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌀 مانع محبت و دلسوزیِ انسانها نسبت به هم چیست؟ حسّ رقابت و حسادت
🌀 وقتی بین انسانها رقابت هست، چطور میتوانند عاشق و دلسوز هم باشند؟
👈🏼معنویت و #احساس_مسئولیت_اجتماعی (ج۳)
🔹 حسّ رقابت و مسابقه در انسان، چیز بدی نیست اما باید مصرف درستش را پیدا کرد
🔹 بهترین رقابتی که هیچ صدمهای ندارد، رقابت برای تقرب به خدا و کسب رضای اوست
🔹 اگر میخواهی دیگران را دوست داشته باشی، با آنها برای تقرب به خدا مسابقه بگذار!
🔹 اگر حس رقابت انسان در مسیر قرب خدا مصرف نشود، به سمت حسادت و عداوت میرود
🔹 مسابقه اگر برای قرب خدا باشد، نهتنها عامل بیمهری و حسادت نمیشود بلکه عامل محبت میشود
👈🏻 ادامه متن را در کانال @Panahian_text ببینید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 بعضیها در آخرت، از هر دری که بخواهند وارد بهشت میشوند !
- ویژگیِ ممتاز کنندهی این بعضیها از دیگران چیست؟
#عشق_واقعی_خدا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#اخلاق_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید مهدی لطفی نیاسر
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ بی نیازی
💢أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى.
💢برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست.
#حکمت34
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و بسط
بی نيازی
♻️«مُنى» به معناى آرزو و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است.
♻️ اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است و او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست.
♻️از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد.
♻️از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
♻️در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است».
♻️تمام اين وابستگى ها زاييده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فكر انسان پاك شود، انسان به غنا و بى نيازى پرارزشى دست مى يابد و به همين دليل امام(عليه السلام) ترك اين آرزوها را برترين و بهترين غنا شمرده است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 #منشور_حکومت_علوی(شرح نهج البلاغه)
آیت الله امام خامنه ای
4⃣1⃣ (قسمت چهاردهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه)
🔻به خدا قسم این بیان مال چهارده قرن قبل است ؛ تفسیر تاریخ ، تفسیر و تحلیل پدیده های تاریخی ، چندین سال است که در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شده ؛ مدتهای درازی نیست که تفسیر تاریخ در افق فرهنگ بشری پیدا شده .
🔻امیرالمؤمنین چهارده قرن قبل دارد تاریخ را تفسیر می کند ؛ دارد علت پدیده ها ، علت اوجها و حضیضها را در تاریخ بشری بیان می کند و این معجزهٔ امیرالمؤمنین است . معجزه این است ؛ معجزهٔ خواص این است .
🔻به نظر من هِگِل های عالم و فیلسوفهای عالم که امروز هر کدام حرفشان برای نسلهای سرگشتهٔ این روزگار ، مثل حرف یک پیام آور الهی محسوب میشود ، بیچاره ها اگر می فهمیدند ، اگر می دیدند این گفتار را از امیرالمؤمنین ، بی گمان جزو شاگردان و دنباله روان و پیروان این مرد می شدند .
🔻 وَبَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ ؛ بر اثر ضعفها ، بر اثر تفرّقها ، بر اثر جدایی ها ، خودشان از بین رفتند و متلاشی شدند ، اما خبرهایشان ، قصه هایشان ، اثرهایشان باقی ماند . چرا ؟ برای سرگرمی ؟ نه ، برای عبرت گرفتن عبرت گیرندگان .
🔻 این یک قسمتی بود از خطبهٔ قاصعه . امیرالمؤمنین این جور تازه و نو حرف می زند ؛ این جور گویا و زبان دار حرف می زند .
🔹 سعی کنید یک قدری با نهج البلاغهٔ مولا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) آشناتر بشوید .
پروردگارا ! به محمد و آل محمد نهج البلاغه و قرآن را در میان ما احيا بفرما .
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💌 انسان اسیر علاقههاست
#پیام_معنوی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
معنویت و #احساس_مسئولیت_اجتماعی
🌀 موفقیت جمهوری اسلامی در گرو افزایش «احساس مسئولیت اجتماعی» است
🌀 هنر حاج قاسم این بود که «احساس مسئولیت» را در جوانان به جوش آورد
🔹 اگر بهترین مسئولین را نیز داشته باشیم، بازهم مشکلات برطرف نمیشود
🔹 تنها راه حل مشکلات جامعه «قدرت گرفتن مردم و مسئولیتپذیری آنها» است
🔹 علت کوتاهبودنِ حکومت عدل علی(ع)، ضعف بصیرتی، تبلیغاتی، اقتصادی یا نظامی نبود، تنها علت نبود احساس مسئولیت اجتماعی در مردم بود
🔹 اساساً دین برای پخش کردن قدرت بین مردم آمده است
🔹 تا وقتی دانشجویان نخبه و جهادی، باهم به صورت یک شبکه نیستند، هیچ اتفاق مؤثری برای جامعه رخ نمیدهد!
👈🏻 ادامه متن را در کانال @Panahian_text ببینید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#توحید_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید مصطفی کلهری
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
💢وَ سُبْحَانَ مَنْ أَدْمَجَ قَوَائِمَ الذَّرَّةِ وَالْهَمَجَةِ إِلَى مَا فَوْقَهُمَا مِنْ خَلْقِ الْحِیتَانِ وَ الْفِیَلَةِ! وَ وَأَى عَلَى نَفْسِهِ إِلاَّ یَضْطَرِبَ شَبَحٌ مِمَّا أَوْلَجَ فِیهِ الرُّوحَ، إِلاَّ وَ جَعَلَ الْحِمَامَ مَوْعِدَهُ، وَالْفَنَاءَ غَایَتَهُ.
💢پاک و منزه است آن کس که (حتى) براى مورچگان ريز و پشه هاى خرد، دست و پا قرار دارد و بالاتر از آن ها ماهيان بزرگ (و نهنگ ها) و فيل را آفريد و مقرر داشته هر موجودى را که روح در آن دميده سرانجام رهسپار ديار فنا کند (و تنها ذات پاک او باقى و برقرار خواهد بود).
#خطبه165
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط
🌿از پشه هاى ریز گرفته تا نهنگ ها و فیل ها
♻️امام(علیه السلام) در این عبارت کوتاه به دو جاندار از کوچک ترین جانداران یعنى مورچه و پشه هاى ریز و به دو حیوان بزرگ که عظیم ترین جانداران روى زمین اند، اشاره مى کند: نهنگ در دریاها و فیل در خشکى.
♻️مخصوصاً توجّه مخاطبان خود را به دست و پاى مورچگان و پشه ها جلب مى کند; دست و پایى که داراى تمام ویژگى هاى دست وپاى فیل است; خم و راست مى شود و از مغز فرمان مى گیرد و به جوانب مختلف انعطاف مى یابد; همواره تغذیه مى شود و براى خود اعصاب و عضلات و مفاصل و مانند آن دارد و به راستى اگر یکى از پاهاى آن ها را زیر میکروسکوپ هم قرار دهیم و در ساختمان آن اندکى بیندیشیم به قدرت و علم بى پایان خدا آشنا خواهیم شد.
♻️همچنین اگر درباره حیوانات بزرگ بیندیشیم که مثلا قلب بعضى از نهنگ ها یک تن وزن دارد و بچه هاى آن ها در زیر آب، شیر مادر مى خورند; به این گونه که مادر شیر خود را در آب مى ریزد و نوزاد او بلافاصله آن را مى نوشد! و سایر شگفتى هاى آن ها، درس بزرگى از توحید و خداشناسى است.
♻️گرچه مورچه ها ـ براى مثال ـ آن قدر در اطراف ما زیادند و ما با آن ها عادت کرده ایم که نمى دانیم ساختمان یک مورچه از ساختمان یک هواپیماى غول پیکر مهم تر است.
♻️قرآن مجید مى فرماید: «وَکَأَیِّنْ مِّنْ آیَة فِى السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ; و چه بسیار نشانه اى (از خدا) در آسمان ها و زمین که آن ها از کنارش مى گذرند و از آن روى گردانند».
#خطبه165
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#خدایا_معبودا
🤲 دعای سیزدهم صحیفه سجادیه جامعه _ فراز ۲٠
💫 اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ ، وَ لَا تَحْمِلْنِي بِعَدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَاقِ ، فَمَا أَنَا بِأَوَّلِ رَاغِبٍ رَغِبَ إِلَيْكَ فَأَعْطَيْتَهُ وَ هُوَ يَسْتَحِقُّ الْمَنْعَ ، وَ لَا بِأَوَّلِ سَائِلٍ سَأَلَكَ فَأَفْضَلْتَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَسْتَوْجِبُ الْحِرْمَانَ .
"خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به کرم و بزرگواریات بر دست یافتن به احسانت یاری ده
و از باب عدالتت بر کیفری که سزاوار آنم دچار مکن؛ من اوّلین رغبت کنندهای نیستم که به تو رو آورده، و به او عطا کردهای و حال آنکه سزاوار ممنوع شدن از عطایت بوده؛ و اولین خواهندهای نیستم که از تو درخواست حاجت کرده و تو بر او احسان کردهای در حالی که مستحق محرومیت از احسان تو بوده است.
✍ تا اینجاخوب پیش رفته؛
همیـــشه هوایم را داشتهای، کار و بارم را راه انداختهای و فرشتهای مهربان را همدمم کردهای.
من همه این نعمتهایم را دیدهام....
🙏 خدایا حالا هم در این امتحان، دستانِ خالیام را به فضل و کرمت پُر کن.
※ دریافت صوت و متن کامل دعا
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5920103549810772896.mp3
11.81M
#ماه_عسل_۱۴۰۱
حرفِ اول؛
#مقام_معظم_رهبری
#استاد_شجاعی
" بسم الله الرحمن الرحیم "
🏅رمضان؛ آغاز مسابقهای بزرگ است برای دریافت اسامیِ خداوند.
کافیست نشانهها را دنبال کنیم و به دنبال سه عنصر حیاتی در این ماه بگردیم!
※ این سه عنصر چیست و چگونه میتوان به آنها دست یافت؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دعای روزهای آخر ماه #شعبان 🤲
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ،
فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ.
خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته، ما را نیامرزیدهای ؛
در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 #منشور_حکومت_علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله امام خامنه ای
5⃣1⃣ (قسمت پانزدهم) دعوت به انس با نهج البلاغه
🔻 اگر شیعیان آن بزرگوار همین متن نهج البلاغه را بدون تفسیر و تشریح و توضیح فراوان می دانستند ، بهره های امّت اسلامی و جمعی که به نام آن بزرگوار و به عنوان تشیّعش و پیروی اش معروفند ، بهره های بی حد و حسابی می بود .
🔻اگر ملّتِ وابستهٔ به امیرالمؤمنین که نام امیرالمؤمنین بر روی آنها است ، همین ظاهر نهج البلاغه را هم بلد بودند و معانی و تفسیر آن را هم درک کرده بودند و به همان اندازه که از مسائل درجهٔ دو و سه و دهِ دین بلدند ، از نهج البلاغه بلد می بودند ، این جمع شیعه امتی می شدند که عالم اسلام ، بلکه جهان ، از آنها بهره می برد ؛ زیرا که همیشه جهان از یک امّت راقی (مترقّی و پیشرفته) ، از یک ملت آگاه ، از یک جمعیت پیشرو بهره های فراوانی می برد .
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫وداع با ماه شعبان
😭اینجوری من و به ماه رمضان نرسون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
🔅 فقط با همین یه ماه ↓
• میتونی کلی دارایی باارزش به دست بیاری!
• میتونی تمام خرابکاریای عمرت رو جبران کنی!
• میتونی مثل روزی که از مادر متولد شدی،
پاک بشی!
⬅️ بـــه شـــرطـــی کـــه...
🌙 ویژهی ماه مبارک #رمضان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 #منشور_حکومت_علوی
(شرح نهج البلاغه)
آیت الله امام خامنه ای
6️⃣1️⃣ (قسمت شانزدهم) دعوت پیامبر صلی الله علیه وآله بر اساس فطرت انسانها (خطبه ۱۴۷)
🔻 [خطبه ۱۴۷] خطبهٔ عجیبی است ! البته پیشگویی هم در این خطبه هست. آیندهٔ امّت اسلام را این بندهٔ برگزیده خدا ، این ولیّ اعظم [ پیش بینی کرده و اینکه این آینده ] کِی است و تا کی ؟ از بعد از امیرالمؤمنین دوران آیندهٔ پس از علی شروع می شود تا روزی که دولت حق و حکومت جهانی اسلام، همهٔ عالم را قبضه کند؛ تا آن روز ، آینده است ؛ مخصوص زمان معاویه نیست ، مخصوص زمان یزید و مروان نیست، مال همیشهٔ زمان هاست.
🔻فبَعَثَ مُحَمَّداً (صلى الله عليه و آله) بِالحَقِّ؛
پس برانگیخت محمد ( صلی الله علیه وآله ) را به حق. دعوت پیغمبر ، دعوت حق است ؛ دعوت حق یعنی دعوت به آن مکتبی که بر طبق سرشت انسانها و بر طبق فطرت این عالم است ؛ حق یعنی این .
🔹هر نظامی و هر فکری و هر فلسفه ای و هر مقرراتی که با فطرت انسان و با فطرت عالم ، برابر و مساعد و ملایم و هماهنگ نباشد ، باطل است ؛ و باطل نمی ماند. و هر دعوتی و مکتبی که با فطرت انسان و با نیازهای انسانی و با کیفیت ترکیب ساختمان وجود انسان و وجود جهان ، برابر و هماهنگ و منطبق باشد ، حق است ؛ حق یعنی این . و حق در دنیا می ماند ؛ چون بر طبق روال فطرت عالم و فطرت انسان و جهان است .
🔻 للْحَقِّ دَوْلَةٌ، لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ ؛
باطل جَوَلان است ، باطل همین کفهای روی آب است ؛ نگاه نکن که هست ، بدان که در باطن نیست و پایدار نخواهد ماند . پیغمبران می آیند حق را می آورند ، حق را به انسانها ارائه می دهند ، برای انسانها آنچه را با فطرت آنها برابر است ، عرضه می دارند و به ارمغان می آورند .
🔹 این جمله که حق یعنی چه و باطل یعنی چه ، کلید فهم بسیاری از آیات و روایات و معارف اسلامی است.
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
☘#اخلاق_در_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
پسران شهیدِ شیخ زکزاکی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
شتابزدگی
💢مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ بِمَا لاَ يَعْلَمُونَ.
💢 كسى كه در نسبت دادن كارهاى بد به مردم شتاب كند، مردم (نيز) نسبت هاى ناروايى به او مى دهند.
#حکمت35
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾شرح و بسط
🌿اثر نسبت هاى ناروا
🍃عيب جويى و ذكر عيوب مردم هرچند آشكار باشد كارى است بسيار ناپسند و اگر كسى نيت امر به معروف و نهى از منكر داشته باشد نبايد منكراتى را كه از بعضى سر زده آشكارا و در ملأ عام بگويد، بلكه اين گونه تذكرات بايد خصوصى و مخفيانه باشد;
🍃ولى به هر حال از آنجا كه مردم از گفتن عيوب و كارهاى زشتشان به صورت آشكارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آيند يكى از طرق دفاع اين است كه گوينده را متهم به امورى مى كنند كه چه بسا واقعيت هم نداشته باشد تا از اين طريق ارزش سخنان او را بكاهند و بگويند: فرد آلوده حق ندارد ديگران را به آلوده بودن متهم كند.
🍃بنابراين اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ كنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عيوب پنهانى او را آشكار نسازند بايد از تعبيراتى كه سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهيزد و در يك كلمه، بايد احترام مردم را حفظ كرد تا آنها احترام انسان را حفظ كنند و لذا در روایتی دیگر آمده است: «وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ.
وَمَنْ سَعى بِالنَّميمَةِ حَذِرَهُ الْبَعيدُ وَمَقَتَهُ الْقَريبُ; كسى كه در جستجوى عيوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشيده و كسى كه سخن چينى كند افراد دور از او اجتناب مى كنند و نزديكانش او را دشمن مى دارند».
#حکمت35
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7