eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_825047343362474891.mp3
8.96M
تفسیر تمثیلی سوره بقره آیه ۳۷ فتلقّی آدم من ربّه کلمات.... استاد رنجبر ▪️انسان خودش با انتخاب هاش باید بهشت خودش را بیآفریند. ▪️نگو کاری نکردم یا چیزی نبود همین می‌تواندانسان را به وادی ناخوش آیند برساند . http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت اول 🔻امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۵ نهج البلاغه سه اصل و قاعده و ضابطه برای حیات حرفه ای و مؤثر بیان فرموده اند که عبارتند از : علم، آداب و تفکر. می فرمایند : «دانش میراثی گرانبهاست و آداب زینتهای همیشه نو و تفکر آیینه ای صاف و شفاف است». بنابراین در سه مقوله دانش، آداب و تفکر باید از نهج البلاغه با هم گفت‌وگو کنیم. 🔷1. دانش: در نهج‌البلاغه شریف مطالب بسیار جالب و بدیع پیرامون علم و دانش آمده است که در چند سطح عرضه می گردد: 🔹1.1 ارزش و جایگاه علم: حضرت در حکمت ۱۵۴ معتقدند کسی که با علم عمل می‌کند، مثل رونده ای است که در جاده ای واضح حرکت می‌کند و می‌فرمایند: « آنکه از روی آگاهی و علم عمل می کند مانند رهرویی است که در جاده روشن قدم برمی‌دارد پس باید بنگرد که به پیش می‌رود یا به عقب بر می گردد». 🔻 همچنین در حکمت ۱۴۷ در مقایسه ای جالب بین دانش و مال برای جناب کمیل می‌فرمایند: « ای کمیل دانش بهتر از مال است، زیرا دانش تو را حفظ می‌کند در حالی که مال را تو باید حفظ کنی. مال با خرج کردن کاهش می یابد ولی دانش با استفاده کردن افزایش می‌یابد. آنکه ساخته و پرداخته مال و ثروت است با زوال و نابودی مال او هم نابود می‌شود و از بین می رود در حالی که دانشمندان حقیقی تا دنیا دنیا هست هستند و باقی هستند.» 🔻 لذا حضرت در حکمت ۱۱۳ معتقدند شرافتی بالاتر از علم نیست « شرافتی چون دانش نباشد». خود همین عبارت حکمت ۵ هم یکی از بهترین بیانات برای اثبات ارزش و برتری علم است که فرمود: « الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ ». همانطور که می دانید ارث و میراث عبارت است از آن اندوخته ارزشمندی که زحمت و تلاش آن را پیشینیان کشیده‌اند و رایگان به دست ما رسیده است لذا حضرت می فرمایند که: «علم آن ارث و میراث ارزشمند است» قطعاً ارث و میراثی بالاتر از علم هم نیست. 🔻در حکمت ۴۵۷ در یک استعاره بسیار جالب ارزش علم را بیان می کنند و نسبت آن را با کسی که دنبال دنیا است به زیبایی بیان می‌کنند و فرمودند:« دوگرسنه هستند که هرگز سیر نمی شوند، یکی طالب علم و دیگری طالب دنیا». در حکمت ۲۰۵ هم می خوانیم: « هر ظرفی با آنچه در او ریخته می‌شود تنگ می شود غیر از ظرف علم که هرچه در آن بریزید وسیع‌تر و پهناور تر می‌شود». با این نگاه حضرت معتقد هستند که اگر خیر حقیقی بخواهد به کسی روی بیاورد عبارت است از توفیق علم. در حکمت ۹۴ می فرمایند: «خیر آن نیست که دارایی و فرزندت زیاد شود بلکه خیر آن است که علمت افزون و حلم و بردباری ات بیشتر شود». با این نگاه و به خاطر ارزش و اهمیت استثنایی و منحصر به فردی که دانش در نزد امیرالمؤمنین دارد حضرت توصیه می کنند به مؤمنین که حکمت را که اصیل ترین نوع دانش است هر جا که هست بروید و فرا بگیرید. در حکمت ۸۰ می‌فرمایند: «حکمت گمشده مؤمن است پس آن را به دست آورید هرچند از اهل نفاق باشد». و در حکمت ۷۹ می فرمایند: « حكمت را هر كجا كه باشد فراگير، گاهی حكمت در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد. » 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
202030_2039317395.mp3
11.5M
۱۶۵ چرا بعضی‌ها تا با دین آشنا می‌شوند؛ بسرعت رشد می‌کنند و گوی سبقت را از خواص و سابقه‌داران می‌ربایند و تا مقام "عند ربهم یرزقون" اوج می‌گیرند! و بعضی‌ها، از نظر علمی تا مرجعیت هم رشد می‌کنند ولی قدرت و نورانیتی در باطن‌ ندارند؟ ✖️ اصلی‌ترین دارایی قلب چیست؟ ✖️ چه کسانی اهل سرعت و قدرت در مسیر کسب دارایی قلب هستند؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بوی پیراهن یوسف.mp3
1.67M
  💥 بوی پیراهن یوسف ▪︎توضیح بعضی چیزا برای آدمای معمولی سخته، اما بزرگانِ اهل معنا اونا رو براحتی درک میکنن؛ و حالا مدتیه که این بزرگان خبر از یک اتفاق میدن! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🌸استغفار... بند 2️⃣ اللَّهُمَّ إِنِّي اَسْتَغْفِرُکَ لِكُلِّ ذَنْبٍ قَوِيَ بَدَنِي عَلَيْهِ بِعَافِ
بند 3️⃣ اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ يَدْعُو إِلي غَضَبِكَ أَوْ يُدْنِي مِنْ سَخَطِكَ أَوْ يَمِيلُ بِي إِلَى مَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ أَوْ يَنْاَنِى عَمَّا دَعَوْتَنِي إِلَيْهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمِّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ ترجمه بارخدایا! از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که مرا به سوی غضبت فرا می‌خواند؛ یا مرا به سوی خشمت نزدیک می‌کند؛ یا مرا به سوی آنچه که نهی‌ام کرده‌ای می‌کشاند؛ یا از آنچه که مرا به سوی آن دعوت کرده‌ای دور می‌کند؛ پس بر محمد و خاندانش درود و رحمت فرست و این‌گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بقره۲۷.mp3
12.26M
قرآن آیه 38و39 سوره بقره قلنا اهبطوا منها جمیعا... والذین کفروا و کذبوا بآیاتنا... استاد رنجبر ▪️ترسها گاهی سودمند هستند و نگهبان آدمی هستن و انسان را از خطا ولغزش باز می دارد و بعضی زیان بار هستند مثل غم فردا . ▪️بعضی غمها هم ضرر دارند مثل غم نداشته ها و غم سودمند هم غم داشته هاست ▪️راهکار قرآن برای داشتن ترس سودمند و غم شیرین چیست؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 توحید محض 🔸 این روایت را مرحوم امین الاسلام در مجمع البیان نقل می‎ کند که روایتی به این عظمت و پاکی و طهارت و قداست بسیار کم است! مرحوم امین الاسلام طبرسی (رضوان الله تعالی علیه) در جلد دَه مجمع البیان در ذیل آیه ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ نقل می ‎کند که ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾؛ یعنی شرابی که «یطهرهم عن كل شی‏ء سوی الله»؛ از اینها را تطهیر می‎ کند، فقط به یاد خدا هستند «إذ لا طاهر مَن تدنّس بشی‏ء من الأكوان»؛ می فرماید اگر کسی به خانواده، به فرزند، به خانه، به درس و بحث، گوشه ‎ای علاقه داشته باشد طاهر نیست؛ خیلی این حرف بلند است! بگوید من هم خدا را می‎ خواهم هم درس و بحث را؛ هم خدا را می ‎خواهم هم خدمت به مردم را! 🔸 خدمت به مردم، در برابر خدا نیست، برای خداست. فرمود: «یطهرهم عن کل شیء سوی الله إذ لا طاهر مَن تدنس بشیء من الأکوان إلا الله»؛ این یک دنس و شرک و چرک است. بعد فرمود: «رووه عن جعفر بن محمد (علیهما السلام)»؛ سخن از اینکه یک شخص روایت کرده نیست، همه این کسانی که این طرز فکر می ‎کنند، این را فقط از خاندان وحی دارند، این را از حضرت امام صادق گرفتند. اگر خدا شد، ﴿سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً﴾ که «یطهرهم عن» ماسوای توحید، آنگاه این فرد می‎ شود . این موحد محض چیزی را با خدا نمی‎ خواهد، هر چه را اگر بخواهد در راه خدا می‎ خواهد. 📚 سوره مبارکه انسان جلسه 7 تاریخ: 1398/07/10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7