فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کم و زیاد نشویم
🎙 عینصاد
#⃣ #سیر_و_سلوک
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نهج_البلاغه
▫️وَاللهِ ما کَتَمْتُ وَ شْمَةً، وَ لا کَذَبْتُ کِذْبَةً، وَلَقَدْ نُبِّئْتُ بِهذا الْمَقامِ وَ هذَا الْيَوْمِ
🟠به خدا سوگند، كلمه اى از حق را نپوشاندم، هيچ گاه دروغى نگفته ام، از روز نخست، به اين مقام خلافت و چنين روزى خبر داده شدم.
✍اينها همه براى آن است که مردم بيدار باشند و تسليم توطئه هايى همچون توطئه جنگ «جمل» و «صفّين» و «نهروان» نشوند و بدانند روزهاى سخت امتحانى در پيش دارند و کاملا مراقب وضع خويش باند، هرچند متأسفانه اين هشدارهاى مؤکّد از فرد آگاه و بيدارى همچون على(عليه السلام) در دلهاى گروهى مؤثر نيفتاد و باز هم از بوته امتحان سيه روى بيرون آمدند.
📘#خطبه_16
#علی_شناسی
من باید چنین شوم
https://eitaa.com/quraanalkarim
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج محمود کریمی
حاج سید مهدی میرداماد
#حضرت_معصومه(ع)
#سرود اهل دیار حضرت معصومه ایم ما
❁ حاج محمود کریمی ❁
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر نهج البلاغه
🔸 علت بسیاری از انحرافها «قرار دادنِ اخلاق در برابر دین» است 📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین،
اهم مطالب قسمت ششم:
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
🔸 خیلی از دینگریزها چون «اخلاق و عبادتِ بدون تقوا» را دیدهاند از دین زده شدهاند
🔘 اخلاقِ بدون تقوا هم مثل عبادت بدون خلوص و تقوا موجب دینگریزی میشود
🔘 برای اصلاح دینداریِ مردم، باید بیش از اخلاق و عبادت، از تقوا سخن بگوییم
🔘 بعضیها پشت اخلاق و نماز و قرآن پنهان میشدند و به امیرالمؤمنین(ع) ضربه میزدند
🔘 معاویه با تحریک عاطفی و اخلاقیِ مردم، آنها را علیه علی(ع) میشوراند
🔘 در فتنههای آخرالزمان از خوبیهایی مثل اخلاق و احکام شرع سوءاستفاده میکنند و مقابل حقیقت ناب دین میایستند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸 خیلی از دینگریزها چون «اخلاق و عبادتِ بدون تقوا» را دیدهاند از دین زده شدهاند
📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۶
🔺نهتنها اخلاق این ظرفیت را دارد که در مقابل دین بایستد، بلکه عبادت هم این ظرفیت را دارد. همانطور که از اخلاق، ممکن است سوءاستفاده شود، از نماز و قرآن هم ممکن است سوءاستفاده بشود؛ چهبسا نمازخوانهایی که پشت نمازشان پنهان میشدند و در مقابل حقیقت ناب دین میایستادند و بیتقوایی میکردند.
🔹امیرالمؤمنین(ع) که با بُتپرستها و با مشرکین و کفار مواجه نبودند، بلکه با مؤمنین و مسلمین اطراف خودشان مواجه بودند که اهل عبادت بودند. پس اگر ما میخواهیم رنجهای امیرالمؤمنین(ع) را ببینیم، باید بدانیم که این مؤمنین و مسلمین، چطور پشت اخلاق و نماز و قرآن، پنهان میشدند و به امیرالمؤمنین(ع) ضربه میزدند.
🔺مشکل آنها این بود که «تقوا» نداشتند، تقوا آن مفهومی است که بر اساس قرآن، مطلقاً عامل عاقبت به خیری است. وقتی قرآن میفرماید «اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقین» (مائده، 27) یعنی اگر اخلاق با تقوا همراه باشد، از ما قبول میکنند، نماز هم اگر با تقوا همراه باشد از ما قبول میکنند و اگر بدون تقوا باشد قبول نیست.
🔺شمر ملعون وقتی سر مطهر امامحسین(ع) را از قتلگاه آورد، آن را به یک کسی تحویل داد و گفت: «این را بگیر که نماز عصر من دارد قضا میشود!» آیا ما نباید این را بگوییم؟ اگر این را بگوییم به نماز بیاحترامی شده است؟
🔹اینها واقعیتهایی است که باید با آن برخورد کنیم. تا وقتی که ما اینها را حل نکنیم، مردم گروه گروه به دین گرایش پیدا نخواهند کرد. خیلیها که دینگریز هستند، این سوءاستفادههای از مفاهیم اخلاقی و دینی و معنوی را علیه حقیقت ناب دین میبینند و از دین بیزار میشوند و از دین فاصله میگیرند....
ادامه 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه جلسه ششم:
🔺اگر جلوی این سوءاستفادهها را بگیریم، دو تا اتفاق خوب میافتد: یکی اینکه مؤمنین و کسانی که اهل عبادت و اخلاق هستند، راه رشد برای آنها باز میشود و رشد میکنند، چون به اخلاق و نماز و قرائت قرآن، غرّه نشده و دچار عُجب و غرور نخواهند شد چون این کارهای خوب را برای خودشان، هنر نمیدانند و خودشان را در اوج و قله نمیدانند.
🔺دومین اتفاق خوب این است که دیگران هم از دین زده نمیشوند؛ چون میبینند کسی که همۀ این خوبیها را دارد، در کنارش «خلوص» هم دارد و زیبایی خلوص را همه درک میکنند. اگر طیف گستردهای از مردم، سردار سلیمانی را دوست دارند، این به خاطر خلوص ایشان است که یکی از معانی تقوا هم، خلوص است.
🔹سخن گفتن از غربت امیرالمؤمنین(ع) درواقع سخن گفتن از سوءاستفادههایی است که از اخلاق و عبادت شد. آنها با اخلاق به جنگ امیرالمؤمنین (ع) میآمدند. مثلاً معاویه، پیراهن عثمان را به همراه قطعهای از انگشت همسر عثمان، یک جایی آویزان کرده بود و با نمایش دادن اینها، مردم را علیه امیرالمؤمنین(ع) میشوراند.
🔺درحالیکه اصلاً امیرالمؤمنین(ع) از قاتلان عثمان حمایت نمیکرد! ولی معاویه با همین تحریکهای عاطفی و اخلاقی، لشکری علیه امیرالمؤمنین(ع) درست کرد که از آنها حدود هفتادهزار نفر در جنگ صفین کشته شدند.
🔺خوارج هم پشت احکام شرعی و عبادی پنهان میشدند و به دین ضربه میزدند. مثلاً یکی از خوارج یک خوک را کشته بود، آنها گفتند: چرا حیوان زبانبسته را کشتی؟ باید از صاحبش رضایت بگیریم!
صاحب خوک که یک مسیحی بود به خوارج گفت: شما عبدالله بن خبّاط و زنش را بیگناه کشتید و ککتان نگزید، حالا برای این خوک میخواهید از من رضایت بگیرید! امیرالمؤمنین(ع) آمده است اینها را به ما نشان بدهد که ما از عاقبت خودمان بترسیم.
🔺فتنههای آخرالزمان هم شامل مواردی است که در آنها، از خوبیهایی مثل اخلاق و احکام شرعی و عبادی سوءاستفاده میکنند و در مقابل حقیقت ناب دین میایستند.
🚩 #سحر_ششم ماه رمضان۱۴٠٢
📢صوت(21دقیقه): @Panahian_mp3
خدا به خیر بگذراند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
پله پله تا سقوط...
#حجاب_فرهنگ_دانایی
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍️ آیت الله جوادی آملی :
🍃 #تسبيحات_حضرت_زهرا (س) جزء برترین و بهترین تعلیم های ملكوتی است.
🔻اين نکات را خوب عنايت کنيد
▫️مبادا بدون ذکر این تسبیحات از کنار سجاده برخيزيد
▫️مبادا با سرعت و عجله اين کلمات را بگويد .
▫️مبادا بدون اينکه پاها را حرکت بدهيد و از آن وضع نمازگزار بيرون بيايید، در کمال طمأنينه و آرامش اين صد ذکر را بر زبان شريفتان جاری کنيد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۵۲.mp3
9.78M
#انسان_شناسی ۲۵۲
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
روز بروز غمگینتر /
افسردهتر /
آشفتهتر /
بیاعصابتر /
ناآرامتر و .... میشوم !
من مسلمانم و اهل عبادت، اما این اوضاع روحی، واقعاً برای خودم و اطرافیانم آزاردهنده است!
★ دو دلیل عمده برای این ضعفها در فردی که اهل عبادت است، وجود دارد!
★( باهم بشنویم )
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت10
🔴 قسمت سوم
🔹 بایدهای معاشرت با مردم
🔻 نکته بعدی درباره تحمل ناملایمات در حکمت ۲۲۴ است. حضرت میفرمایند: «بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُد» با تحمل کردن سختیها و زحمت ها انسان مستوجب سیادت و آقایی میشود.
6️⃣ خوشرویی و خوش اخلاقی:
🔻 حضرت در حکمت ۶ در مورد خوشرویی فرمودند: «الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ» ؛خوشرویی ریسمان دوستی است. درباره خوشرویی در حکمت ۳۳۳ هم فرمود:«الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ» مؤمن اینگونه است که در چهره اش خنده و بشاشیّت و لبخند است ولی قلبش محزون است. یا درباره حسن خلق در حکمت ۳۸ میخوانیم :« أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ» با ارزش ترین حَسَب و نسبت فامیلی حسن خلق است. یا در حکمت ۱۱۳ میفرمایند:« لَا قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلُقِ» هیچ همنشینی به ارزش حسن خلق نمی رسد.
🔹تألّف:
مطلب دیگر تألّف است. یعنی با مردم الفت برقرار کردن.
🔻در حکمت ۵۰ میخوانیم:« قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ» دلهای مردم از هم گریزانند، «فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ» هرکس هنر داشته باشد با مردم انس و الفت برقرار بکند قلبهای مردم به او رو میکنند.
🔹 نرم خویی :
نکته آخر در خوش اخلاقی نرم خویی است.
در حکمت۲۱۴ می خوانیم:« مَنْ لَانَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ » کسی که درخت شخصیتش نرم باشد، شاخ و برگش فراوان میشود. یعنی دوستان و معاشرانش زیاد می شود.
7️⃣ عفو، گذشت و تغافل:
مطلب هفتم این است که ما در مقابل خطا و گناه و دشمنیهای شخصی که مردم با ما میکنند، عفو و گذشت و تغافل داشته باشیم.
🔻 پیرامون تغافل در حکمت ۲۲۲ خواندیم :« مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ» یکی از شریف ترین رفتارهای انسانهای با کرامت این است که از آنچه که از عیوب مردم می دانند غفلت میکنند و چشم می پوشند».
🔹گذشت:
🔻درباره جوانمردان در حکمت ۲۰ میخوانیم:« أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ» از لغزش جوانمردان درگذرید زیرا جوانمردی نمی لغزد مگر آنکه دست لطف خدا او را بلند خواهد کرد ».و پیرامون عفو هم در حکمت ۱۱ میفرمایند:« إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ» وقتی که بر دشمنت قدرت یافتی، عفو و بخشیدن او را شکرانه قدرت قرار بده.
🔻در حکمت ۵۲ میفرمایند:« أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ» شایسته ترین مردم به عفو کردن آن کسی است که قدرتش بر عقوبت و انتقام بیشتر است. چرا؟ در حکمت ۲۱۱ این چرا را جواب داده اند: «الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ» عفو کردن هنگام قدرت، زکات پیروزی است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#شرح_نهج_البلاغه_بانهج_البلاغه
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#حکمتهای_نهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهید امنیت مهدی زاهدلویی
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘غصب
🔻الْحَجَرُ الْغَصِيبُ فِي الدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا. (قالَ الرَّضِيُ وَيُروى هذَا الْكَلامُ عَنِ النَّبِي(صلى الله عليه وآله)وَلا عَجَبَ أَنْ يَشْتَبِهَ الْكَلامانِ لاَِنَّ مُسْتَقاهُما مِنْ قَليب وَمَفْرَغَهُما مِنْ ذَنُوب).
🔺 سنگ غصبی در بنای خانه، مایه ويران شدن آن است (اين سخن از رسول خدا نیز نقل شده است، و اينكه سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام ) شبيه يكديگرند جای شگفتی نيست برای اينكه هر دو از يكجا سرچشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است).
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت240
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔷 #شرح #خطبه1 جلسه ۶- بخش دوّم 🌸 «وَ مُسَبِّحُونَ لَا يَسْأَمُونَ» و دستهای تسبیحکنندگاناند که
صحبت در مورد خلقت فرشتگان بود و مسئولیتهای آنان
ادامه بحث را داشته باشید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
19-Khotbeh1- j6- b3.mp3
2.84M
🔷 #شرح #خطبه1
جلسه ۶- بخش سوّم
🌸 «مَضْرُوبَةٌ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَنْ دُونَهُمْ حُجُبُ الْعِزَّةِ وَ أَسْتَارُ الْقُدْرَةِ»
میان آنان و گروههای فروتر، پوششهای عزت و پردههای قدرت افکندهشده؛
«لَا يَتَوَهَّمُونَ رَبَّهُمْ بِالتَّصْوِيرِ وَ لَا يُجْرُونَ عَلَيْهِ صِفَاتِ الْمَصْنُوعِينَ»
پروردگارشان را به تصویر در وهم نیاورند و صفات آفریدگان را بر او روا ندارند
«وَ لَا يَحُدُّونَهُ بِالْأَمَاكِنِ وَ لَا يُشِيرُونَ إِلَيْهِ بِالنَّظَائِرِ»
و او را به مکانها محدود نسازند و بدو با همانندها اشاره نکنند.
🔹 دكتر محمدعلى انصارى
#شرح_خطبه
#شرح_خطبه1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
❄️مردم، فرزند دنيا هستند
#نهج_البلاغه
🪐النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا، وَلاَ يُلامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّهِ
🌎 مردم، فرزندان دنيا هستند و كسى را نمى توان به سبب محبت به مادرش سرزنش كرد
✍تشبيه دنيا به مادر به سبب آن است كه همه چيز ما از اين آب و خاك آفريده شده و در دامان اين جهان متولد شده و در آن پرورش يافته ايم، بنابراين دنيا را تشبيه به مادر كردن كاملاً مناسب است و تعبير وطن به مادر كه بسيار رايج است نيز درواقع ناظر به همين معناست كه ما وقتى در كشورى متولد شده و در فضاى آن پرورش يافته ايم، آن كشور به منزله مادر ماست و علاقه داشتن به مادر امرى طبيعى است، بنابراين، هم علاقه به وطن و هم علاقه به دنيا امرى طبيعى است وجاى تعجب نيست حقيقت اين است كه امام عليه السلام مى خواهد بفرمايد: نه از علاقه خودتان به دنيا نگران باشيد و نه از علاقه ديگران نسبت به آن، چراكه پيوندى بسيار مستحكم ميان شما و دنياست. از آن بترسيد كه اين علاقه افراطى شود و به شكل دنياپرستى درآيد.
📘#حکمت_303
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
مائده کرامت🔸 در هر زمان و زمینی، فرصت برای #كریم_شدن هست! این چهار ماه یعنی ذی قعده، ذی حجه و محرم که سه ماه متصل اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، ماه های حرام اند, در ماه های حرام، كارهای خیر، ثوابش دو چندان است و ـ خدای ناكرده ـ گناه، كیفرش دو چندان است. انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذی قعده تا دهم ذی حجه، #اربعین_كلیمی را انجام دهد. 🔸 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ این درس ها در مسجد و حسینیه است. فرمود انسان بالأخره باید این بوستان، این درختان و این باغی كه درست كرده را آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه ای است كه از درون همین باغ می جوشد یا از بیرون و با نهر درست كردن است كه این درخت ها را سیراب می كنند. آنها كه در حوزه و دانشگاه اند مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند ولی از راه نهر از بیرون آب می آورند. 🔸 اما آنها كه #اهل_دل و اهل معنا و اهل نماز شب اند، كسانی اند كه از درونشان چشمه می جوشد. دو راه دارد: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾؛ فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان آنها باشد که چشمه از درون او بجوشد یا باید با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه، به درون منزل خود بیاورد؛ اگر نه آن باشد و نه این، می خشكد! یا باید دل داشته باشد یا گوش! 🔸 اینكه فرمودند #اربعین_كلیمی بگیرید، چهلّه بگیرید، برای همین است، لذا هیچ كس نمی تواند بگوید چون من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه است توفیق ندارم! این قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب القلوب» هست كه ده ها مسئله ممكن است در قلب انسان القا بشود؛ اصولاً فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد
📹 رهبر معظم انقلاب: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ انشاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم...
انسان شناسی ۲۵۳.mp3
9.71M
#انسان_شناسی ۲۵۳
#استاد_انصاریان
#استاد_شجاعی
حتماً حتماً حتماً
خدا از گناهان ما عبور نخواهد کرد،
و تبعاتِ آن دامنگیرمان خواهد شد!
مگــــر در یک حالت .....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸 خیلی از دینگریزها چون «اخلاق و عبادتِ بدون تقوا» را دیدهاند از دین زده شدهاند 📌#اصلاح_برداشت
❇️اهم مطالب ارائه شده در جلسه هفتم:
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
🔸 چرا بعضیها بعد از انجام جنایتهای بزرگ، رفتارهای اخلاقی از خود نشان میدهند؟
🔘 طبق آیه قرآن، عامل عاقبت بهخیری تقوا است؛ نه اخلاق و نه حتی ایمان
🔘 روش قرآن فهرستکردن فضایل و رذایل بهشیوۀ علم اخلاق نیست
🔘 از اخلاق میشود اشکالاتی گرفت که این اشکالات را از تقوا نمیشود گرفت
🔘 یکی از اشکالات اخلاق این است که در تعریف اخلاق و مشربهای فلسفۀ اخلاق، اختلاف نظر وجود دارد.
📢 صوت(۲۰دقیقه): @Panahian_mp3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
❇️چرا بعضیها بعد از انجام جنایتهای بزرگ، رفتارهای اخلاقی از خود نشان میدهند؟
📌#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۷
🔹اگر اخلاق را بدون تقوا مطرح کنیم اشکالات، سوءبرداشتها و سوءاستفادههایی پیش میآید. البته ما اخلاق را بهطور کامل نفی نمیکنیم بلکه اخلاق را در دلِ تقوا میبینیم چون تقوا جامع اخلاق و همۀ خوبیها است و با تحقّق تقوا، اخلاق هم محقَّق خواهد شد، لذا میگوییم باید بیشتر به تقوا بپردازیم؛ همانطور که قرآن به تقوا پرداخته است.
اگر تقوا مطابق با ادبیات قرآن و کلام امیرالمؤمنین(ع)-که اینهمه از تقوا سخن گفتهاند- در جامعه ما شناخته شده باشد، مشکلات ما بسیار کمتر خواهد شد.
🔺خدا در قرآن، تقوا را عامل قبولیِ اعمال و عامل ارزشیافتن انسان معرفی کرده و میفرماید: اهل تقوا عاقبت به خیر هستند (وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ قصص/83) درحالیکه برای اخلاق و حتی ایمان چنین چیزی بیان نشده است.
قرآن نه مانند روانشناسی به تیپهای شخصیتی میپردازد و نه مانند کتابهای اخلاق فضایل و رذایل را فهرست میکند. قرآن میگوید که شما هر تیپ شخصیتی و هر خُلقی که دارید، تقوا را رعایت کنید، مشکلات شما حل میشود. راهحلی که قرآن ارائه میدهد، در عین حال که مشترک است، دستورالعمل خاص و متناسب با هر فرد را به او نشان میدهد.
وقتی میگویند: «دروغ نگویید، غیبت نکنید، تهمت نزنید» بهجای اینکه بگوییم اینها کارهای غیراخلاقی است، باید بگوییم که اینها خلاف تقوا است چون این کارها مانع تقرب انسان به خداست. تقوا یعنی «رعایت دستورهای خدا، با نیت قربةً الی الله».
#تقوا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
❇️ادامه بحث اخلاق و تقوا
🔺یکی از اشکالات اخلاق این است که در تعریف خود اخلاق و مشربهای فلسفۀ اخلاق اختلاف نظر وجود دارد؛ اخلاق وظیفهگرا، اخلاق غایتگرا یا اخلاق فضیلتگرا!؟ اینها با همدیگر فرق میکند. ملاک ارزش اخلاقی در هر کدام از این مشربها با دیگری متفاوت است و این اختلاف باعث منازعه و سوءاستفاده خواهد شد.
🔹مثلاً شما میگویید: «فلان رفتار هرزگی است» امّا دیگری میگوید: «نظر من دربارۀ هرزگی با شما متفاوت است». برخلاف اخلاق، تقوا محل مناقشه نیست چون دین معنای تقوا، معیارهای تقوا و رفتارهایی را که بر اساس تقوا باید صورت بگیرد روشن کرده است.
🔺اشکال دیگر اخلاق مربوط میشود به صفات خوب و بدی که انسان بهصورت ژنتیکی دارد؛ مثلاً اگر یک کسی بهطور ژنتیک یک صفت بد اخلاقی داشته باشد آیا میتوانیم بگوییم او انسان بدی است؟ درحالیکه ممکن است بهخاطر خدا در حال مبارزه با آن صفت بد باشد.
🔺از طرف دیگر، برخی افراد بهصورت ژنتیک و ارثی دارای یک فضیلت اخلاقی هستند که هیچ تلاشی برای بهدست آوردن آن نکردهاند. بسیار محتمل است که چنین کسانی بهخاطر صفت خوبشان گول بخورند و دچار غرور شوند. این افراد باید این فضیلت را سرمایۀ مجاهده با هوای نفس و تقرب به خدا قرار دهند، نه اینکه بهواسطۀ داشتن آن تصور کنند آدمِ اخلاقی و خوبی هستند.
🔺عصر عاشورا وقتی به خیمهها حمله کرده بودند و داشتند گوشوارهها را غارت میکردند، عمر سعد وسط خیمههای نیمسوخته ایستاده بود، هم توصیههای اخلاقی میکرد که خیمه را غارت نکنید، کودکان را نزنید، هم گریه میکرد! این کار اخلاقی را چگونه تحلیل کنیم؟ او هم بالاخره عاطفه دارد و میبیند یک کودکی کتک خورده و متأثر میشود، توصیه هم میکند که این کار را نکنید.
🔺اصلا بعضیها وقتی جنایتهای بزرگی انجام میدهند، برای آرام کردن وجدان خودشان، رفتارهای اخلاقی خیلی خوبی از خودشان نشان میدهند، حالا خداوند با اینها چهکار بکند؟ آیا اینها را به جهنم ببرد یا بهشت؟ اینها مشکلاتی است که در اخلاق به وجود میآید. ولی در تقوا، مرزها و ملاکها کاملاً مشخص میشود و شیوۀ ارزیابی هم کاملاً معلوم است....
#تقوا
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ۳۶۰ درجه در صحن گوهرشاد امروز صبح😇💞
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#دنیا_درنهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهیدان جوان امنیت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘دنیا
💢الَّتی قَدْ بُنِیَ عَلَى الْخَرَابِ فِنَاؤُهَا، وَ شُیِّدَ بِالتُّرَابِ بِنَاؤُهَا; فَمَحَلُّهَا مُقْتَرِبٌ، وَ سَاکِنُهَا مُغْتَرِبٌ، بَیْنَ أَهْلِ مَحَلَّة مُوحِشِینَ، وَ أَهْلِ فَرَاغ مُتَشَاغِلِینَ، لاَ یَسْتَأْنِسُونَ بِالاَْوْطَانِ، وَ لاَ یَتَوَاصَلُونَ تَوَاصُلَ الْجِیرَانِ، عَلَى ما بَیْنَهُمْ مِنْ قُرْبِ الْجِوَارِ، وَ دُنُوِّ الدَّارِ. وَ کَیْفَ یَکُونُ بَیْنَهُمْ تَزَاوُرٌ، وَ قَدْ طَحَنَهُمْ بِکَلْکَلِهِ الْبِلَى، وَ أَکَلَتْهُمُ الْجَنَادِلُ وَ الثَّرَى!
💢همان گورهايى که درگاهش بر خرابى بنا شده و ساختمانش تنها با خاک برپا گشته; قبرهايى که به يکديگر نزديک است; ولى ساکنانش از يکديگر دورند! آنها در ميان اهل محلّه وحشت و در عين حال و افراد فارغ البال قرار گرفته اند. آنها هرگز انسى به وطنهاى خود (قبرها) پيدا نمى کنند و همچون همسايگان با يکديگر ديدارى ندارند با اينکه به هم نزديک اند و خانه هايشان در کنار يکديگر است. چگونه ممکن است با هم ديدار کنند در حالى که فنا و فرسودگى با سينه سنگين خود آنها را در هم کوبيده و سنگها و خاکها جسمشان را خورده است.
#خطبه226
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 سلاله هدایت
🔸 به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم، وگرنه افسران تِیمی و عَدی آمده بودند به ایران! ایران را چه کسی فتح کرد؟ ایران که به دست حضرت امیر فتح نشد، به دست سقیفه فتح شد. اگر ـ خدای ناکرده ـ اجداد ما گرفتار افسران تِیم و عَدی بودند چه کار میکردیم! 🔸 اینکه ما در و دیوار این #امام_زاده_ها را میبوسیم، برای اینکه اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند، وگرنه ما از چه راهی می فهمیدیم؟! جریان غدیر که به ما نرسیده بود، جریان سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند. ما شب و روز باید شاکر این #امام_زاده_ها باشیم! #روز_بزرگداشت_حضرت_احمد_بن_موسی_علیه_السلام_شاهچراغ #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه حجرات تاریخ: 1395/08/05 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7