eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ، اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،في كِتاب مَسْطُور، في رَقٍّ مَنْشُور،بِقَدَر مَقْدُور، عَلي نَبِيٍّ مَحْبُور، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 تا اینجا حفظ شدید؟ فردا کمی اضافه می‌شود http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 ویژگی های رهبران الهی 4. رهبری جاذبانه پس از رحلت 🔹 رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل بیت (علیهم السلام) می فرماید: «مثل أهل بیتى فیکم کمثل سفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق»؛ «خاندان من چونان کشتی نوحند. هر که بر آن سوار شد، از طوفان هلاکت رهایی می یابد و هر که اهل این کشتی نبود، در فتنه ها غرق می شود». خاندان پیامبر، مانند نوح (علیه السلام) به همراه کشتی حرکت می کنند. حرکت این کشتی با اسم اعظم است؛ ﴿ بسم الله مجریها و مرسیها ﴾. کشتی نوح با نام خدا به راه می افتاد و با نام خدا لنگر می گرفت، اهل بیت (علیهم السلام) نیز با اعجازشان چنین می کردند و می کنند. 🔹 رهبران الهی تا هنگامی که در نشئه طبیعت به سر می برند، با روش تحریک قیادی مردم را رهبری می کنند؛ ولی پس از رحلت روش رهبری ایشان به گونه ای دیگر است. 🔺در نشئه ماورای طبیعت، حرکت راه ندارد و رهبران الهی در آن جا مردم را با جاذبه رهبری می کنند که آن نیز از سنخ است، نه سیاقی. 🔹 وقتی امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، به گواه آیه ﴿ و لا تحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربّهم یرزقون ﴾ به لقای الهی باریافت؛ بارگاه رفیعی که منزّه از حرکت است. اکنون او در دنیا حضور فیزیکی ندارد تا قیام کند و به شهادت برسد؛ ولی شهادت، نام و یاد و هدف او در دل مردان الهی، جذبه و شوری می آفریند که آنان را به ادامه راهش فرا می خواند. 🔺در این مرحله، رهبری امام حسین (علیه السلام) با جاذبه و کشش است و جاذبه جزو مبدأ غایی است، نه مبدأ فاعلی. جاذب، خودْ فاعل حرکت نیست، بلکه غایت حرکت است و در او کششی وجود دارد که مجذوب را عاشقانه به سوی خود می کشد. 🔹 انسانی که دلبسته و عاشق خدا باشد، ذات اقدس الهی او را به سوی خود می کشاند و برده خود می کند و برده حق، آزاده دو جهان است؛ «بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم». امیر مؤمنان (علیه السلام) در مناجات های خود به خدا عرض می کند: خدایا! افتخارم همین بس که بنده تو هستم و عزّت من همین بس که تو مولای منی؛ «الهى کفی بى عزّاً أن أکون لک عبداً و کفی بى فخراً أن تکون لى ربّاً». 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 147 تا 149 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940801-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
14.36M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه دهم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بحث "نفهمی عمدی" از مهمترین مباحثی است که هر کس خودش را بسنجد و ببیند آیا به این آفت گرفتار شده است یا نه حتما گوش کنید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✅هر گاه به تو درودى گفته شد، با درودى بهتر از آن پاسخ گوى، و هر گاه احسانى به تو شد، به احسانى بهتر از آن جبرانش كن. با این حال فضیلت از آن کسى است که ابتدا کرده است. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۶٢ 💢اخلاق اسلامى مى گوید هیچ کار خوبى را نباید بدون پاداش گذاشت؛ خواه سخن احترام آمیزى باشد یا اقدام عملى، و بهتر آن است که پاداش برترى داشته باشد مثلا :ً اگر کسى به ما بگوید «سلام علیکم» بهتر آن است که در پاسخ بگوییم «سلام علیکم ورحمة الله» وهرگاه کسى هدیه مختصرى براى ما بفرستد ما در موقع مناسب هدیه بهتر و بیشتر براى او بفرستیم. این کار سبب مى شود پیوند محبت و دوستى در میان افراد جامعه روز به روز بیشتر شود و روح حق جویى و حق طلبى و حق شناسى تقویت گردد و زندگى در چنین جامعه اى توأم با آرامش خواهد بود. 🍃این که امام در ذیل این کلام مى فرماید: برترى و فضیلت از آنِ کسى است که ابتدا کرده به سبب این است که شخص دوم هرکارى کند جنبه پاداش عمل دارد در حالى که شخص اول بدون این که خدمتى به او بشود اقدام به نیکى کرده و مطلقاً جنبه پاداش نداشته است، بنابراین شخص اول بر دومى برترى دارد. در حدیثى از امام حسین علیه السلام مى خوانیم: سلام هفتاد حسنه دارد که شصت و نه حسنه آن از کسى است که سلام کرده و یک حسنه از آن کسى که پاسخ مى گوید. ✅اضافه بر این کسى که ابتدا به سلام و تحیت یا کار نیک مى کند یک فضیلت اخلاقى دیگرى را نیز براى خود آشکار ساخته و آن مسأله تواضع در برابر برادر دینى است در حالى که پاسخ گوینده تواضع خاصى ندارد جزء این که حق شناسى مى کند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5910984677111368288.mp3
3.7M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح امیرالمؤمنین فرمود:" آن کس که در پی آرزوی خویش بتازد، مرگ او را از پای درآورد." 🔻 یکی از موضوعات بسیار مهم و پرتکرار در نهج البلاغه، بحث آرزوها است. آرزوها وقتی سه قید داشته باشند، منفور و مورد مذمّت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می باشند: 1⃣ فردی، 2⃣ دنیوی، 3⃣ طولانی 🔻به این معنی که اگر آرزوها صرفاً فردی بودند، نه مورد نفع جامعه؛ از آن طرف فقط دنیوی بودند و هیچ بُعد معنوی نداشتند و از طرف سوّم طولانی بودند و دور از دسترس شرایط عادی، این آرزوهایی که این سه ویژگی را داشتند منفور امیرالمؤمنین هستند. لذا امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر در حکمت ۳۶ می فرمایند: "کسی که آرزوهایش طولانی است، کردارش نیز ناپسند است" ؛ چون آرزوها قدرت فوق العاده ای در کشش انسان به سمت خود دارند، وقتی طولانی باشند انسان با درک شرایط و مقدورات و محدودیتهای خودش، کم کم ناگزیر میشود حلال و حرام و اخلاق و انسانیّت را زیر پا بگذارد، تا به آن آرزوی دوردست، دست پیدا کند؛ بنابراین کردارش ناپسند می شود. 🔻همچنین مولا علی( علیه السلام) در حکمت ۳۳۴ نهج البلاغه اینگونه می فرمایند که: " اگر بنده خدا اجل و پایان کارش را می دید، با آرزو و فریب آن دشمنی می ورزید" ؛ یعنی راه اینکه انسان عقلش روشن شود و فریب آرزوهای مادیِ دنیویِ فردگرایانه را نخورد، این است که بداند دیر یا زود اجل در خانه اش را می زند و به او مهلت نمی دهد. آن موقع اولاً همه آرزوها دست یافتنی نبودند و در حسرت می میرد؛ ثانیاً برای رسیدن به همان مقدارش که دست پیدا کرده، چقدر حقّ اللّه و حقّ النّاس را ضایع کرده تا توانسته به این آرزو برسد. آن موقع اجل و توجه به مرگ باعث میشود که انسان بی ارزشی این طور آرزو کردن ها را خوب درک کند و نفسش را از این سرکشی و هیجان باز بدارد. 🔻همچنین بر اساس همین مبنا یعنی توجه به مرگ و عبرت از گذشتگانی که مثل ما آرزوهای طولانیِ مادیِ فردی داشتند، اما مرگ آنها را ناکام گذاشت، حضرت در حکمت ۳۵۹ اینگونه نهیب می زنند: " ای اسیران آرزوها بس کنید، زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندانِ حوادث روزگار به هراس افکنده، ای مردم کار تربیت خود را خودتان برعهده بگیرید و نفس را از عادتهایی که به آن حرص دارد، بازگردارید" ؛ یعنی علاوه بر اینکه مرگ خودتان را دائما یاداوری کنید، عبرت بگیرید از صاحبان جاه و مقام و ثروت در تاریخ که چگونه دندان مرگ آنها را از رسیدن به آرزوها و بهره برداری از آن همه امکانات و ثروت محروم کرد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 فصل سوم. اقدامات مخالفان شکوفایی عقل 1. تباه کردن خرد 🔹 هدف رهبران الهی، تطهیر انسان از آلودگی ها و پلیدی ها و نیز پرورش خرد و فطرت اوست؛ ولی هدف دشمنان انسان، آلوده کردن او به شبهه و شهوت است تا آب حیاتِ آموزه های وحیانی به پای نهال فطرت وی نرسد و آن را شکوفا نکند؛ ﴿ یصدّون عن سبیل الله ﴾. 🔹 قرآن کریم درباره هدف و برنامه رسمی طاغیان چنین می فرماید: اینان، پیش از هر کاری کوشیدند که عقل مردم را تباه کنند و بدین منظور، از سویی افرادی چون «سامری» و «بلعم باعورا» را برای شست وشوی مغزی مردم پرورش دادند و با گسترش مغالطه ها و شبهه ها راه رشد فکری مردم را بستند تا آنان نتوانند حق را از باطل بشناسند. از سوی دیگر، بساط خوردن و خوابیدن و شهوت رانی و مِی گساری را گستردند تا راه عزم و انگیزه جامعه را ببندند؛ زیرا کسی که همواره سرگرم عیّاشی و پرخوری است و زمام خویش را به دست شهوت و غضب و وهم و خیال می سپارد، فرصت و توان اندیشیدن نخواهد داشت و بر فرض که از اندیشه علمی برخوردار گردد، از انگیزه عملی محروم است... . 🔹 قرآن کریم درباره فرعون چنین فرموده است: ﴿ فاستخفّ قومه فأطاعوه ﴾ ؛ «فرعون با شست و شوی مغزی قوم خود در مصر، آنان را سبک و تهی مغز کرد تا توان به دست آوردن جزم علمی و عزم عملی نداشته باشند؛ آن گاه بر آنان مسلّط شد». خدا در این آیه نفرمود: مردم مصر مطیع فرعون بودند، زیرا افراد جامعه به راحتی زیر بار ستم نمی روند، بلکه فرمود: چون آنان بی خرد شده بودند، زیر بار زور رفتند... . 🔹 ملّتی که از خردورزی برخوردار و از عزم ملّی بهره مند باشد، همان طوری که می کوشد پای خویش را از مرز گلیم عدل بیرون ننهد، سعی می نماید دست خود را به نشان تسلیم در قبال طاغی بالا نبرد و سر خود را به علامت تعظیم در برابر ظالمِ غاشم پایین نیاورد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 155 تا 157 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۳۰۴.mp3
11.8M
۳۰۴ | مگر همه انسانها از یک روح واحد آفریده نشده اند؟ پس چرا تمایلات انسانها به لذتهای انسانی متفاوت است؟ چرا همه به یک میزان به سمت غیب تمایل ندارند؟ چرا همه به یک میزان قادر نیستند از لذتهای معنوی بهره ببرند؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در جلسه 22 میخوانیم 🔸دین‌داری غیرمعشوقانه و صرفاً عاشقانه چه آسیب‌هایی دارد؟ 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۲۲ 🔘اگر توجه نکنیم که ما محبوب خدا و اهل‌بیت(ع) هستیم: 1. خود را مکلّف به رعایت ادب و ادای حق نسبت خدا و اولیاءخدا نمی‌دانیم 2. بعضی از محبین، ممکن است به عشق خود مغرور شوند 3. محبتِ صِرف شاید نتواند ما را از برخی جنایت‌ها حفظ کند همان‌طور که کوفیان را حفظ نکرد 4. دیگران ما را فرقه‌ای تلقی می‌کنند که صرفاً اهل محبت است نه منطق و انسانیت، لذا مکتب ما فراگیر نمی‌شود 5. با دین‌داری غیرمعشوقانه ارزش ولایت‌مداری درک نمی‌شود. از دین http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
از دین در کلام امیر المؤمنین 🍃وقتی ما فقط از محبت صحبت کنیم، بعضی‌ها می‌گویند «محبت، زوری نیست که من بخواهم خودم را وادار کنم به دوست داشتن!» بعد هم می‌گویند: «پس ما مکلّف نیستیم!» ما به این افراد باید بگوییم: نسبت به محبتی که به تو دارند و حقّی که به گردن تو پیدا می‌کنند باید عکس‌العمل نشان بدهی. 🔺اهل‌بیت(ع) می‌فرمایند که یکی از حقوق ما به گردن شما این است که به زیارت قبور ما بیایید. بعضی‌ها خیال می‌کنند ما صرفاً به‌خاطر عشق خودمان است که باید به زیارت برویم درحالی‌که باید این را یک وظیفه بدانیم. 🍃بعضی از محبین ممکن است به خاطر این محبتی که به اهل بیت دارند مغرور بشوند. درحالی‌که ما هرکاری بکنیم، یک ذره از محبت ایشان را هم پاسخ نداده‌ایم. آنهایی که در رکاب سیدالشهداء(ع) شهید شدند در لحظات آخر به حضرت می‌گفتند: «آیا وفا کردم؟» نه اینکه بگویند «آیا عشق مرا به خودت دیدی!» 🔺محبتِ صرف ما به اهل‌بیت(ع)، بدون مدیون و محبوب دیدن خودمان، ممکن است ما را از برخی جنایت‌های بزرگ هم جلوگیری نکند. 🔺اهل کوفه هم جزو محبین امام حسین(ع) بودند و دربارۀ آنها گفتند: «قلوبهم معک و سیوفهم علیک» 🍃وقتی ما به اهل‌بیت(ع) محبت می‌کنیم، دیگرانی که اهل محبت نیستند کم‌کم ما را یک فرقه و خودشان را هم یک فرقۀ دیگر می‌بینند، درحالی‌که باید نشان بدهیم ما داریم حداقلّ انسانیت را که «کفران نکردنِ نعمت محبت است» رعایت می‌کنیم. در این صورت، آن کسی هم که آن‌طرف ایستاده است به خودش می‌آید. 🔺اگر بخواهیم محبت ما صادقانه و ریشه‌اش محکم و عمیق باشد، باید محبوبیت و مدیون بودنِ خودمان را نسبت به اهل‌بیت(ع) درک کنیم. 🔺اگر ما فقط از عاشقی بگوییم نه از معشوق و مدیون بودن به مولا، آن‌وقت رفتارهای حبّی ما از سر غلیان محبت خواهد بود؛ مثلاً برخی می‌گویند «هر موقع دلت هوای کربلا کرد، برو...» شاید دو سال گذشت و دل شما هوای کربلا نکرد، آن‌وقت تکلیف چیست؟ 🔺امام صادق(ع) می‌فرماید: کسی که نزدیک است هر ماه باید به زیارت امام حسین(ع) برود «فَلَا أَقَلَ‏ مِنْ‏ شَهْرٍ»، اما کسی که دور است، سه سال نباید بگذرد که به زیارت برود و الّا عاقّ رسول‌خدا(ص) شده، با پیامبر(ص) قطع رحم کرده است. «فَمَا جَازَ الثَّلَاثَ سِنِینَ فَقَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) وَ قَطَعَ رَحِمَهُ» (کامل‌الزیارات، ص۲۹۶-297) 🔺از این روایات می‌شود فهمید که بحث محبتِ صرف نیست بلکه بحث ادب است. اگر ما این آداب را رعایت نکنیم آسیب‌ می‌بینیم، خصوصاً برای ما که منتظر ظهور حضرت ولیّ‌عصر(عج) هستیم. نفرموده‌اند که یاران امام‌زمان(عج) عاشقان آن حضرت هستند، بلکه فرموده‌اند آنها مانند خادمان یا کنیزانی در مقابل ارباب خود هستند. از دین ⤵️ادامه👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین در کلام امیر المؤمنین 🍃وقتی ما فقط از محبت صحبت کنیم، بعضی‌ها می‌گوین
🔺آسیب بعدی این است که ارزش ولایتمداری درک نمی‌شود. در زیارت جامعه می‌خوانیم «بموالاتکم تُقبَلُ الطاعة المفترضه و لکم المودةُ الواجبه»؛ با ولایت شما اعمال واجب پذیرفته می‌شود و الّا اعمال‌مان به درد نمی‌خورد. چون کسی در راه محبت به انسان رنج کشیده است اما او هیچ پاسخی به محبتش نمی‌دهد؛ چنین کسی اصلاً انسان نیست حتی اگر نماز بخواند. ارزشِ ولایت، اینجا معلوم می‌شود. 🔺امیرالمؤمنین(ع) در نامه به مردم مصر می‌فرماید: « اگر در رعایت حق اهل‌بیت پیامبر(ص) تقوا داشته باشید به بهترین شکل عبادت و شکر خدا را انجام داده‌اید. «ان اتّقیتم ربّکم و حفظتم نبیکم فی اهل بیته ... و شَکَرتُموه بأفضلِ ما شُکِر» (نهج‌البلاغه، نامه27) 🍃قرآن می‌فرماید: صدای‌تان را پیش پیامبر(ص) بالا نبرید؛ اگر این کار را بکنید کلّ اعمال‌تان حبط می‌شود «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ..» (حجرات،2) بعد می‌فرماید: کسانی که نزد پیامبر(ص) صدای‌شان را پایین می‌آورند، عالی‌ترین نوع تقوا مال آنهاست «أُولئِکَ الَّذينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوي» 🍃ما نسبت به اهل‌بیت(ع) و امام‌زمان(عج) بیشتر به ادب احتیاج داریم تا محبت. این ادب باید در میان ما منتشر شود. اگر این ادب باشد، محبت هم می‌آید یا آن محبتی که هست، اصیل می‌شود و در ما غرور ایجاد نمی‌‌کند. 🚩۲۲رمضان۱۴۰۲ 📢صوت: @Panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ، اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،في كِتاب مَسْطُور، في رَقٍّ مَنْشُور،بِقَدَر مَقْدُور، عَلي نَبِيٍّ مَحْبُور، اَلْحَمْدُ للهِ الَّذي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 تا اینجا حفظ شدید؟ دو روز دیگه کمی بهش اضافه می‌شود. آیا میدانید دعای نور را حضرت زهرا به سلمان آموزش داد؟ به خاطر عشق به مادر حفظ میکنیم و به نیت سلامتی دین و دنیای همه حفظ کنندگان میخوانیم... بسم الله النور.... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
 رفعت مومن
▫️ وقتی يكی از مؤمنانِ عصر امام صادق (سلام الله عليه) به حضور حضرت عرض كرد به من مسئوليت اداره اهواز را دادند، من چه كنم، حضرت دستورات فراوانی داد كه با مردم چنين باش، با مردم چنان باش، با بيت ‌المال چنين باش، با مال مردم چنان باش، و ، عنصر يك نظام است؛ حضرت اينها را گفت و گفت، بعد فرمود ذات اقدس الهی فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه». ▫️ الآن ما تمام افتخارمان اين است كه آن سِمتی كه ذات مقدس رسول گرامی و اهل ‌بيت (عليهم السلام) به سلمان دادند، به ما هم بدهند؛ درباره سلمان گفتند: «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَيْت‏». اين لقب پُر افتخار را به خيلی ‌ها دادند، اين يك فخر است؛ اما آنچه در روايت نورانی امام صادق (سلام الله عليه) است اين است که به اين حاكم فرمود بدان! ذات اقدس الهی فرموده است: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»؛ فرمود مؤمن از من است و من از او هستم؛ اين كجا و «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏» كجا! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/02/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من مصیبت زده ی از دست دادن امامم هستم. به عشق حسین همراه فرزندم ※ قیام درست لحظه‌ای است که انسان با «همه‌ی خودش» به میدان می‌آید! مثل امام حسین علیه‌السلام حتی با شش ماهه‌اش. ✘ در راهپیمایی اربعین، کودکان حجت را بر همه تمام می‌کنند! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 montazer.ir
🏞 کجاست حرکت ما ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۹۹ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه میخواهم انجام می دهم / این اعضاء و جوارح سربازان الهی هستند 🔹ادامه مباحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 113 این کلام پیامبرگرامی اسلام که «لا طاعة لمخلوق في معصية الله عز وجل» این در حکم یک قانون اساسی است، اختصاصی به زمین و زمان و مکان خاصی ندارد، هیچ کس حق ندارد که حکم خدا را کنار بگذارد و بگوید که من مأمورم و معذور، بلکه این یک و برای تمام اعصار و مکان هاست. 🔹 مولا امیرالمومنین در خطبه 199 نهج البلاغه بیان می کند که بدانید این اعضا و جوارح برای شما نیست؛ هیچ کس حق ندارد بگوید این دست و این چشم من است و هر چه را بخواهم می بینم و هر کاری دوست داشتم انجام می دهم، این چنین نیست، بدانید که این اعضاء و جوارح هستند، این اعضاء هر چه انجام دهید را گزارش می کنند و در قیامت شهادت می دهند، این دستی که دارید دست شما هست اما سرباز خداست، رومیزی و زیر میزی و رشوه گرفتن و رشوه دادن را قبل از اینکه بخواهید کتمان کنید، اعضای بدن شما به این موارد، شهادت خواهند داد! 🔹 اگر کسی میخواهد بشود، عارف نه یعنی صوفی شود، عارف شود یعنی انسان شود، این چنین شخصی نه بیراهه باید برود و نه راه کسی را ببندد و باید بگوید من که مخلوق خدایم باید اوصاف او را نیز داشته باشم، لذا باید کاری بکند که یدش بشود ید الله، عینش بشود عین الله و سمعش بشود سمع الله، در چنین صورتی انسان مظهر «هو السمیع» و «هو البصیر» شده و ازچشم و گوش او جز نورانیت نباید صادر شود، انسان باید خدا شود، وقتی محبوب خدا شد در تمام تجلیات فعلی ذات اقدس اله بهره خاص خودش را می برد. 🔹 نهج البلاغه برای تنها مسائل سیاسی و اخلاقی و اقتصادی و اینها نیست، تنها برای بهشت رفتن و جهنم نرفتن نیست، بلکه اینها نیز گوشه ای از فواید نهج البلاغه هست که ؛ انسان باید از محب بودن به محبوب بودن حرکت کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/06/02
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید امنیت مهدی زاهدلویی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم 💢الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لاَِنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ،فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ. 💠تندخويي بي مورد نوعی ديوانگی است، زيرا كه تندخو پشيمان می شود، و اگر پشيمان نشد پس ديوانگی او پايدار است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم 🍃صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ. سلامت تن در دوری از حسادت است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
4_5879691279104737636.mp3
3.68M
🔷 شرح خطبه ١ جلسه ١٤- بخش سوّم 🌸 «يُحْرِزُونَ الْأَرْبَاحَ فِي مَتْجَرِ عِبَادَتِهِ وَ يَتَبَادَرُونَ عِنْدَهُ مَوْعِدَ مَغْفِرَتِهِ» در تجارت‌خانۀ عبادتش سودها می‌اندوزند و در نزد آن، برای رسیدن به وعدة آمرزشش پیشی می‌جویند. «جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لِلْإِسْلَامِ عَلَماً وَ لِلْعَائِذِينَ حَرَماً» خداوند سبحان و بلند‌مرتبه آن را برای اسلام، نشانی برافراشته‌ و برای پناهندگان حرَمی [امن] قرار داد. «فَرَضَ حَقَّهُ وَ أَوْجَبَ حَجَّهُ وَ كَتَبَ عَلَيْكُمْ وِفَادَتَهُ» حقش را فریضه ساخت و قصدش را واجب کرد و شرف‌یابی به‌سویش را بر شما لازم شمرد. «فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ» پس خداوند سبحان فرمود: و براى خدا حج خانهء (او) بر عهدهء مردم است، (البته) كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد، به يقين خداوند از جهانيان بى نياز است. ( آل عمران/ ٩٧)  🔹دكتر محمدعلى انصارى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7