☘ناپایداری دنیا
💢قیلَ لَهُ(عليه السلام) كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ؟ كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنى بِبَقَائِهِ، وَيَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَيُؤْتى مِنْ مَأْمَنِهِ؟
💠 (شخصي از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ حضرت فرمود:)
💢چگونه خواهد بود حال كسی كه در بقای خود ناپايدار، و در سلامتی بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرامی رسد!.
🅾 #حکمت115
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘امتحان سخت الهی
💠كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ.
💠چه بسا كسی كه با نعمتهایی که به او رسيده، به دام افتد، و با پرده پوشی گناه، فريب خورد، و با ستايش شدن، آزمايش گردد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت116
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
*. حکمت بیست و چهارم
🌾شرح و بسط
☘کفاره گناهان
♻️امام(علیه السلام) در این سخن اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ میکند. کفاره ای که میتواند آن گناه را جبران نماید.
♻️«ملهوف» معناى وسیعى دارد که هر فرد مظلوم و بیچاره اى را شامل مى شود; خواه بیمار باشد یا گرفتار طلبکار و یا فقیر نادار و یا زندانى بى گناه.
👈کسى که به کمک این گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد.
♻️«مکروب» به هر شخص غمگین گفته مى شود; خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غمِ بیمارى یا فقر یا شکست در امر تجارت و یا هر غم دیگر.
♻️«تنفیس» همان زدودن غم است.
در جایى که ممکن است عامل غم برطرف شود ; مانند زدودن فقر از طریق کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طریق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزیزش را از دست داده با تسلیت گفتن و دلدارى دادن به وسیله دوستان، غم و اندوهش کاهش مى یابد یا برطرف مى شود.
👈اینها همه مصداق تنفیس است.
♻️در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
8-Khotbeh3. j3.b2.mp3
5.01M
🔷 #شرح_خطبه٣
جلسه ٣_ بخش دوّم
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى:
🌸 لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا
اما من هر زمانی که آنان روی به نشیب مینهادند، با آنها همراهی کردم و چون فرامیپریدند، من هم چنان میکردم.
فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ
مردی از آنان، به خاطر کینهاش (از من) روی برتافت و دیگری به خویشاوندش تمایل یافت و مسائل ناپسند دیگری که بماند و بماند؛
إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ
تا آنکه سومینِ آن جماعت به پا خاست با دو پهلوی برآمده که پیوسته میان سرگین و چراگاه بود و دودمان پدریاش به همراهیِ او برخاستند.
يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ
مال خداوند را چنان حریصانه خوردند که شتر، گیاه بهار را؛
إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ
تا آنگاه که بافتهاش از هم گسیخت و رفتارش کارش را ساخت و شکمبارگیاش بر زمینش زد.
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🏴امت مظلوم
▫️ در هنگام دفن #حضرت_صدیقه_کبری (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی #یک_امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می خواهم عرض کنم در بین زن ها وجود مبارک #صدیقه_کبری_سلام_الله_علیها به تنهایی #امت است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند #مریم_سلام_الله_علیها را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می کنیم ما هم حمایت می کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت #جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). ▫️وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این #امت_جمع_شد تا فاطمه را خانه نشین کند! تنها سخن از گرفتن #فدک و #سیلی و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می شود که او را خانه نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه نشین کردند، چرا درباره آنها نمی گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه نشین کنند، پس معلوم می شود که #او_یک_امت_است. اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می شود، امت در برابر فرد که جمع نمی شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! #فاطمیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی تاریخ: 1397/11/10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_بیست_وپنجم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب "
👈 #حکمت117تا119
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘هلاک شوندگان
💠هَلَكَ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَال، وَمُبْغِضٌ قَال.
دو تن به خاطر من به هلاكت رسيدند: دوست افراط كننده، و دشمن دشنام دهنده.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت117
☘فرصت
💠إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ.
💠از دست دادن فرصت، باعث اندوه می شود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت118
☘ دنیای حرام
💠مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا، وَالسَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا، يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَيَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
💠دنيای حرام چون مار سمی است، پوست آن نرم ولی سم كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن می گرايد، و هوشمند عاقل از آن دوری گزيند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت119
🌾🍃🌾🍃🌾🍃