eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام عزیزان ولایی صبح زیبا و پر برکت الهی بر شما به خیر و سلامتی ایام شهادت بانوی دو عالم بر شما تسلیت باد خدا کند که امام زمان بیاید و ظلم در جهان پایان یابد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘عهد و پیمان 💠اعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِي أَوْتَادِهَا. 💠 عهد و پيمانها را پاس داريد به خصوص با وفاداران. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘اطاعت 💠عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لاَ تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ. 💠 لازم است از كسى اطاعت كنيد كه از نشناختن او معذور نيستيد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘هدایت ✴️قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ. ✴️اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند، اگر هدايت می طلبيد شما را هدايت كرده اند، اگر گوش شنوا داريد، حق را بگوشتان خوانده اند. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
🌟 "اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِی" و این فراز، تمام رسالتی بود که سلام‌الله‌علیها را به دفاع از علی علیه‌السلام واداشت. که زندگی در دنیای بی‌ ، زندگی در وادی جهل و بیابانِ بی‌راهنماست! توحید، رمز پنج حرفیِ "رهایی و قدرت و آزادیِ انسان " زیر ردای امامت است که زنده می‌ماند ... توحید: علّت حیات است! آب حیات است! که حیات جاودانه به بشر می‌بخشد! فاطمه سلام‌الله‌علیها، شهیده‌ی "توحید" است در راه فرزندانی که می‌ترسید در دنیای بی‌امام راه آغوش خدا را، مسیر توحید را ... گم کنند! 🥀 انسان تمام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها گروهی که هلاک نمی‌شوند! ♨️ توصیه مهم و کاربردی به جمعی از جوانانراهکاری ساده برای افزایش معرفت 📚 سالروز ارتحال آیت‌الله http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت بسیار مهم سی و یکم 🌿اركان ايمان امام(عليه السلام) در اين كلام جامع، تفسيرى براى ايمان ذكر كرده كه در هيچ منبع ديگرى به اين گستردگى و وضوح ديده نمى شود; ايمان را فراتر از جنبه هاى عقيدتى، از جنبه هاى عملى و رفتارى نيز مورد توجه قرار داده است و تمام ريزه كارى ها و نكات دقيقى را كه در تشكيل ايمان مؤثر است برشمرده است. 🍃نخست ايمان را بر چهار پايه و هر يك از پايه ها را بر چهار پايه ديگر استوار دانسته كه مجموعاً شانزده اصل از اصول ايمان (عقيدتى و عملى) را تشكيل مى دهد و به يقين اگر كسى بتواند اين اصول شانزده گانه را در خود زنده كند در اوج قله ايمان قرار خواهد گرفت و چنين ايمانى است كه مى تواند دنيا را به سوى امنيت و آرامش و عدل و داد رهبرى كند و انسان را به مقام قرب پروردگار و اوج افتخار انسانى برساند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
پایه های ایمان 💢درسی برای همه زندگی از امام سوال شد پایه های ایمان چیست؟ در بعضى از روايات آمده كه امام(عليه السلام) از دادن پاسخ شخصى به(احتمالا عمار بن یاسر) امتناع ورزيد و فرمود: فردا بيا تا در جمع اصحاب و ياران به تو پاسخ گويم، تا اگر تو فراموش كنى ديگرى آن را حفظ كند، زيرا اين گونه سخنان همچون مركبى فرارى است كه يكى آن را نمى تواند بگيرد و ديگرى آن را مى گيرد. امام(عليه السلام) براى ايمان چهار ستون قائل مى شود و مى فرمايد: «ايمان بر چهار پايه استوار است: بر صبر و يقين و عدالت و جهاد» هدف امام(عليه السلام) در اين پاسخ، شرح و بيان ايمان از نظر اعتقاد قلبى و آثار لسانى و جنبه هاى عملى به طور كامل است لذا براى هر يك از اين پايه هاى چهارگانه، چهار شاخه بيان فرموده است. پايه اوّلِ ايمان: صبر بر چهار شعبه استوار است; اشتياق، ترس، زهد وانتظار»; «شوق» به معناى علاقه و اشتياق به چيزى و «شفق» به معناى آميخته شدن روشنايى روز به تاريكى شب است، سپس به ترس آميخته با علاقه به کسی یا چیزی به کار رفته و «زهد» عدم وابستگى به دنيا و زخارف دنيا و «ترقب» به هرگونه انتظار گفته مى شود. مى فرمايد: «آن كس كه مشتاق بهشت باشد، شهوات و تمايلات سركش را به فراموشى مى سپارد و آن كس كه از آتش جهنم بيمناك شد از گناهان دورى مى گزيند و كسى كه زاهد و بى اعتنا به دنيا باشد مصيبت ها را ناچيز مى شمرد و آنكس كه انتظار مرگ را مى كشد براى انجام اعمال نيك سرعت مى گيرد»; (فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلاَ عَنِ الشَّهَوَاتِ; وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ; وَمَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ; وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَيْرَاتِ). قسمت اول‌‌؛ پایه های ایمان، صبر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
♦️ادامه مطلب 💢در واقع صبر و شكيبايى گاه در مقابل شهوت و در مسير اطاعت خداست و گاه در مقام پرهيز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و درد و رنج هاى دنيوى است و گاه در مقابل پايان عمر و مرگ. براى اين كه انسان بتواند عقايد صحيح را در خود بپروراند باید; عشق به بهشت و نعمت هاى بى پايانش او را از غلطيدن در شهوات سركش دنيا حفظ كند و اين همان صبر بر طاعت است و ايمان به عذاب الهى در آخرت و خوف از دوزخ او را از گناهان باز مى دارد، چرا كه گويى آتش دوزخ را با چشم خود مى بيند. 💢از آنجا كه بى تابى در برابر مصائب به دليل دلبستگى هاى دنيوى است آن كس كه زاهد و بى اعتنا به دنيا باشد و از اين دلبستگى ها وا رَهَد مصيبت در برابر او كوچك مى شود و صبر در برابر آن آسان مى گردد. و كسى كه در هر لحظه احتمال مى دهد پرونده حياتش بسته شود، با سرعت به سوى كارهاى خير مى دود تا در فرصت باقى مانده كفه عمل صالح خود را سنگين سازد و اين نياز به صبر و استقامت فراوان دارد. 💢از آنچه در بالا آمد روشن شد كه امام تمام شاخه هاى چهارگانه صبر را مرتبط به اعتقادات قلبى مى شمارد; اعتقاد به بهشت، دوزخ، به بى اعتبارى دنيا و مرگ. توجه به اين نكته نيز لازم است كه چون ايمان داراى درجاتى است و مطابق بعضى از روايات، ده درجه دارد، صبر و شوق به بهشت و ترس از دوزخ و زهد در دنيا و انتظار مرگ نيز در افراد مختلف است; بعضى در اعلا درجه ايمان قرار دارند و اين شاخه ها به طور كامل در روح و باطن آنها نمايان است و بعضى در ادنا درجه ايمانند و از هر كدام از اين امور بهره كمى دارند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️حضرت آقا بعد از مراسم به حاج مهدی فرمودند این مرثیه‌ی شما (اشاره به تنهای بی مردم)‌ کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🛑📸اثر جدید حسن روح‌الامین به مناسبت ایام فاطمیه نام اثر: (بعد از تو، من تنهاترین مرد جهانم)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پذیرش ولایت

▫️ بارزترین ، تسلیم بودن در برابر امام معصوم ( علیه السلام ) در تمام حالات و کارهاست. با پذیرش ولایت امامان اهل بیت ( علیهم السلام ) اصولاً برای نظر شخصی جا باقی نمی ماند، تا آن را در برابر نظر ولیّ معصوم ( علیه السلام ) اظهار کند، زیرا قبول ولایت یعنی انسان « ولیّ » خود را صاحب اختیار و اَوْلی به تصرّف نسبت به خود و دیگران بداند. ▫️ لازمِ این اعتقاد، آن است که تنها از نظر و خواست او پیروی کند و این ، در حقیقت تسلیمی ارادی است، زیرا ما بدین سبب در برابر امامان اهل بیت ( علیهم السلام ) تسلیم هستیم و خود را مکلّف به اطاعت از آنان می دانیم که ایشان معصوم اند و قول، فعل و تقریر معصوم، بر همگان است، چون حجیت، دایر مدار عصمت است و به همین دلیل، وجود مبارک نیز حجّة الله است و سخن او نیز حجت و لازم الاتباع است، چراکه قول، فعل و تقریر معصوم، از آن رو که معصوم است، حجت است؛ چه آن معصوم ، پیامبر یا امام باشد یا هیچ یک نباشد، بلکه فقط دارای مقام عصمت باشد؛ مانند حضرت صدّیقه طاهره( علیها السلام ) . ▫️ آنان انسان های کامل معصومی هستند که از هر گونه لغزش و خطا مصون اند و چیزی نمی گویند مگر به دستور خدا ؛ چنین کسی و و او حجت است . کسی که همه راه های نفوذ وهم و خیال و شیطنت را بسته است و هیچ راهی برای سهو و نسیان او نیست، هر چه هست رضای خداست، چنین کسی می شود معصوم؛ بنابراین ، همان گونه که وحی الهی معصوم از خطا و حجت است ، کلام کسانی که معصوم اند و در مدار وحی سخن می گویند نیز حجت خواهد بود . 📚 ادب فنای مقربان جلد10، ص133 و 134. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘تو نیکی میکن.... عَاتِبْ أَخَاكَ بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَيْهِ. امام(عليه السلام) فرمود: برادرت را (به هنگامى كه خطايى از او سر مى زند) با نيكى كردن به او سرزنش كن! و شر وى را از راه بخشش به او دور ساز! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘موضع تهمت مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ. كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مى كند (بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظن را فراهم كرده است). http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘زورگو 💥مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ. 💥هر كس قدرت به دست آورد، (قدرت منهای دین )زورگويی کند. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘خود رأی 💥مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. 💥هر كس خودرای شد به هلاكت رسيد، و هر كس با ديگران مشورت كرد، در عقلهای آنان شريك شد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت مهم سی و یکم درسی برای همه زندگی پایه دوم ایمان 2.یقین ♻️امام(عليه السلام) بعد از بیان پایه های ایمان، از شاخه هاى يقين سخن مى گويد. ♻️شاید اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: اول علوم تجربى كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى گيرد و دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى آيد سوم علومى تاريخی که مايه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى آيد. ♦️هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى رسد. ♦️مثلاً درباره خداشناسى اول چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند آن گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پيشينيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. ♦️همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. آن گاه امام(عليه السلام) ميوه هاى هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را بيان مى كند و مى فرمايد: «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى شود و كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى گيرد و كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»; (فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ). از آنچه گفته شد روشن مى شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است; علومى كه از مبدأ متعدد سرچشمه مى گيرد و روح را سيراب مى كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى گردد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا