14-Khotbeh3.j5.b2.mp3
3.24M
🔷 #شرح_خطبه ٣
جلسه ٥_ بخش دوّم
🔹 شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى :
🌸 لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ
اگر حضور حاضران و برپاییِ حجت به سبب وجود یاوران نبود
وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ
و اگر نبود پیمانی استوار که خداوند از عالمان گرفته است که بر شکمپرستیِ ستمگر و رنج گرسنگیِ ستمدیده آرام نگیرند،
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌑جانسوزترین وداع تاریخ
▫️فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهيِنَةُ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إلَى أَنْ يَخْتَارَ اللّهُ لِي دَارَکَ الَّتي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ
▪️اى رسول خدا) امانتى را که به من سپرده بودى هم اکنون باز پس داده شد و گروگانى که نزد من بود گرفته شد; ولى اندوهم جاودانى است و شبهايم همراه بيدارى و بى قرارى; تا آن زمان که خداوند منزلگاهى را که تو در آن اقامت گزيده اى برايم برگزيند (و به تو ملحق شوم)»;
📘#خطبه_202
•┈••✾◆▪️✧▪️◆✾•
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 بِسانِ قرآن
▫️ سرّ اینكه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) #حجت_بر_ائمه_علیهم_السلام است و اگر علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) نبود، احدی همتای آن حضرت نبود «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ»، این است كه او #مثل_خود_قرآن_كریم، در مقام حدوث و بقا شكل گرفت. ▫️ قرآن از زمین برنخاست، از فكر كسی تدوین نشد، هیچ عالم بشری این قرآن را تدوین و تنظیم نكرد، سوره اش، آیاتش، معارفش و مفاهیمش را انشا نكرد، بلکه مستقیماً از جهان غیب نازل شد و در طی 23 سال ماند و برای ابد جای خود را تثبیت كرد. قرآن از زمین برنخاست، بلكه از آسمان نازل شد (اولاً)، نزولش هم 23 سال طول كشید (ثانیاً) و ماند كه برای ابد بماند (ثالثاً)؛ این طور نیست كه _ معاذالله _ قابل زوال و از بین رفتنی باشد: ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ﴾. ▫️ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هم وقتی هویت آن حضرت را ارزیابی می كنیم می بینیم در همین مثلث خلاصه می شود: او از زمین برنخاست، بلكه از آسمان نازل شد و تقریباً #همسفر_قرآن_كریم بود یعنی تا آیات و سور قرآن نازل می شد، او هم روزانه متكامل می شد و ترقی می كرد و تا قرآن به پایان رسید، عمر این حضرت هم به پایان رسید و #برای_ابد_ماند. #شهادت_حضرت_زهرا_علیها_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #فاطمیه 📚 سخنرانی عمومی در سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) تاریخ: 1381/05/21 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_سی_وششم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان مدافع حرم حضرت زینب "
👈 #حکمت162تا164
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘رازداری
💥مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ.
💥آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن راز در دست خود اوست.
🅾 #حکمت162
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘فقر
💢الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ.
💢فقر مرگ بزرگ تر است.
#حکمت163
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
☘ادای حق
💥مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ.
💥هر كس حق كسى را ادا كند كه او حقش را ادا نمى كند وى را برده خود ساخته است.
🅾 #حکمت164
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
شرح حکمت 31
درسی برای زندگی
3.عدل پایه سوم ایمان
شرح و بسط :
امام(عليه السلام) شاخه هاى عدالت را چنين شرح مى دهد:
«عدالت نيز چهار شعبه دارد: فهم دقيق، علم و دانش عميق، قضاوت صحيح و روشن و حلم و بردبارى»;
در واقع كسى كه بخواهد حكم عادلانه اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجه حكم نشود.
سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد.
گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد; ولى در اينجا فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم می باشد.
چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى جا، روح قاضى را آزرده سازند.
حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند.
اينها امورى است كه امام(عليه السلام) در عهدنامه مالك اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده می فرماید: از ميان رعاياى خود برترين فرد را در نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزين.
كسى كه امور مختلف او را در تنگنا قرار ندهد و برخورد مخالفان و خصوم با يكديگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد و در لغزش و اشتباهاتش پافشارى نكند و هنگامى كه خطايش بر او روشن شود بازگشت به سوى حق بر او مشكل نباشد و نفس او به طمع تمايل نداشته باشد و در فهم مطالب به اندك تحقيق اكتفا نكند و تا پايان پيش رود و در شبهات از همه محتاط تر باشد و در تمسك به حجت و دليل از همه بيشتر پافشارى كند و با مراجعه مكرر اطراف دعوا كمتر خسته شود و در كشف حقايق امور شكيباتر باشد و به هنگام آشكار شدن حق در انشاى حكم از همه قاطع تر باشد...
البته اين جمله تنها مربوط به مقام قضاوت نيست، بلكه مربوط به تمام قضاوت هاى اجتماعى و زندگى مادى و معنوى است. همه جا بايد براى تشخيص موضوع دقت كرد; همه جا بايد دقيقا احكام را بر موضوعات منطبق نمود; همه جا بايد تصميم قاطع و شفاف داشت و همه جا در برابر خشونت نابخردان و نسبت هاى نارواى آنها حلم و بردبارى نشان داد.
آن گاه امام(عليه السلام) آثار هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه عدالت را بيان مى كند، مى فرمايد: «كسى كه درست بينديشد به اعماق دانش آگاهى پيدا مى كند و كسى كه به عمق علم و دانش برسد از سرچشمه احكام، سيراب باز مى گردد و آن كس كه حلم و بردبارى پيشه كند گرفتار تفريط و كوتاهى در امور خود نمى شود و در ميان مردم با آبرومندى زندگى خواهد كرد»; (فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ; وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ; وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً).
«كَادَ الْحَلِيمُ أَنْ يَكُونَ نَبِيّاً; آدم بردبار نزديك است به مقام نبوت برسد».
#حکمت31
بخش سوم از پایه های ایمان
#عدل
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 حزن مدام
▫️ بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در هنگام دفن پیكر مطهر حضرت زهرا(سلام الله علیها) در نهجالبلاغه آمده است. «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ»؛ عرض كرد یا رسول الله! سلام از طرف من و از طرف دختر شما كه الآن به جوار شما آمده است. ▫️ این را بزرگان گفتند كه سلام خود حضرت امیر، مثل این است كه ما وقتی به مزار معصوم رسیدیم سلام عرض میكنیم؛ اما اینكه گفت از طرف دخترت، این به منزله #اذن_دخول است. این یعنی رسول من! این دخترت الآن میخواهد وارد حرم شما بشود، این حرمی كه «روضة من ریاض الجنّة» است؛ «السَّلاَمُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِی جِوَارِكَ». ▫️ عرض كرد یا رسول الله! دخترت «السَّریعةِ اللَّحاقِ بِكَ»؛ زود به شما رسید، از همه ما زودتر به شما رسید. بعد عرض كرد: «قَلَّ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیتِكَ صَبْرِی»؛ خب منِ علی را می دانید در جنگ ها آن همه تیغ ها و تیرها همه را تحمل كردم؛ اما در برابر این مصیبت، صبر من كم شده است! «وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی»؛ من خیلی قدرتمندم اما این مرا به زانو در آورده است! «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ»؛ عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست؛ ولی خصیصه ای دارد كه آن خصیصه را دخترتان به عرضتان می رساند، من عرض نمی كنم! آن خصیصه و آن حادثه تلخ را كه دختر شما به من نگفت، شاید به شما هم نگوید؛ ولی شما از او بخواهید كه بین در و دیوار چه گذشت! ▫️ «فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَینَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُكَ»؛ یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم، سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید، من اینها را تحمل كردم، بالأخره استقامت كردم؛ اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است! البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم که «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»، ما مأمور به صبریم صبر میكنیم؛ اما این جملهها را هم عرض می كنم: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ»؛ من تا زنده ام محزون و غمگین هستم! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی ایام فاطمیه تاریخ: 1394/01/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه صبر1.mp3
9M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت اول
⭕️ بخش اول: صبر 1⃣
🔺اهمیت، ارزش و جایگاه صبر در نهج البلاغه
ادامه....
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7