#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_سی_ونهم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان هر روز غزه"
اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح
👈 #حکمت179تا182
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘لجاجت
💠 اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى.
💢لجاجت تدبير را سست می كند.
🅾 #حکمت179
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘طمع ورزی
💠اَلطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ.
💢طمع ورزی بردگی هميشگی است.
🅾 #حکمت180
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘افراط و تفریط
💠ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ، وَثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلاَمَةُ.
💢 حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است.
🅾 #حکمت181
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘سکوت
💠لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ.
💢آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود.
🅾 #حکمت182
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه ۴.mp3
4.58M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت چهارم
⭕️ بخش اول : #صبر 4️⃣
🔺مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (2)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت31(4)
🔷 مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (2)
🔻درباره صبر درحق و برحق چند نکته در نهج البلاغه است که به ترتیب عرض میکنم.
6⃣ گاهی انسان ناگزیر می شود بین دو نفر یا دو گروه قضاوت کند. وقتی قضاوت کرد باید حق بگوید، ولو اینکه این حق به ضرر کسی از این دو طرف تمام بشود که با من نسبت دارند و حتی بالاتر، ممکن است من قضاوت بکنم و حکم حقّی که می دهم علیه خود من تمام بشود. اینجاها باید صبر کرد چون نفس نمی پذیرد.
🔻حضرت در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر (رحمت الله علیه) می فرمایند: برای قضاوت بین مردم کسی را انتخاب کن که «أَصْبَرَهُمْ عَلَى تَكَشُّفِ الْأُمُورِ»؛ در تحقیق و کشف کردن امور خیلی صبور و پر حوصله باشد. همچنین در همین نامه ۵۳ خطاب به خود مالک اشتر هم می فرمایند: « أَلْزِمِ الْحَقَّ مَنْ لَزِمَهُ مِنَ الْقَرِيبِ وَ الْبَعِيدِ وَ كُنْ فِي ذَلِكَ صَابِراً مُحْتَسِباً»؛ خودت در ملازمت با حق، آدم صبور و محکمی باش به واسطه تهدیدها، تطمیع و رشوه ، نکند از ملازمت و همراهی با حق کوتاه بیایی.
🔻 حضرت علی(علیه السلام) در خطبه ۱۲۴ در مورد کسانی که اینگونه صبری دارند تعریف و تمجید فوق العاده ای کرده اند. و در خطبه ۱۲۴ می توانید این عبارات را بخوانید: «فَإِنَّ الصَّابِرِينَ عَلَى نُزُولِ الْحَقَائِقِ هُمُ الَّذِينَ يَحُفُّونَ بِرَايَاتِهِمْ وَ يَكْتَنِفُونَهَا حِفَافَيْهَا » ؛ کسانی که بر نزول حقائق صبر می کنند، از پرچمهای خود بهتر پاسداری می کنند. یعنی کسانی که در روزگار حوادث سخت مقاوت میکنند، اینها پرچم خودشان را در جنگ با باطل خوب حفظ میکنند و آن را در دل لشکر نگه می دارند و از هر سو از پیش و اطراف مراقب آن می باشند. نه از آن عقب میمانند که تسلیم دشمنش کنند و نه از آن پیشی می گیرند که تنها رهایش بکنند».
7⃣ مصداق دیگر یا نکته دیگری که در بحث صبر بر حق هست، در نامه ۳۱ خطاب به امام حسن مجتبی(علیه السلام) است.
🔻حضرت خطاب به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می نویسند: نفس خودت را عادت بده به اینکه در حق استقامت کند. بعد می فرمایند: « نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِی الْحَقِّ»؛ بهترین اخلاق این است که انسان در حق مقاومت داشته باشد، استقامت داشته باشد.
8⃣ یکی دیگر از مصادیق صبر بر چیزی که از نظر نفس امّاره ناپسند و تلخ می آید، صبر در مقابل ارتکاب حرام است.
🔻 مولا علی در خطبه ۸۱ زهد را تعریف می کنند و می فرمایند "زهد" عبارت از سه رفتار فوق العاده است:
🔸۱.کوتاه کردن آرزو و أمل،
🔸۲.شکر بر نعمتها،
🔸۳.دوری گزیدن از محرمات.
بعد می فرمایند: حالا اگر همه این سه تا برایتان ممکن نبود، «فَلَا يَغْلِب الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ» ؛ فقط مراقب باشید که حرام بر صبر شما غلبه نکند.
#حکمت31
#صبر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم
*. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم
*. شرح حکمت شانزدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا بیست و پنجم
*. شرح حکمت بیست و ششم
*. شرح حکمت بیست و هفتم
در چهار بخش
*. شرح حکمت بیست و هشتم
در سه بخش
*. شرح حکمت بیست و نهم
*. شرح حکمت سی ام
*. شرح حکمت سی و یکم
بخش اول صبر در ۴قسمت
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
💠 شهید استقامت
🔹 چرا می گویند اگر کسی «علی حبّ اهل بیت» بمیرد «مَاتَ شَهِیدا»؟ برای اینکه این تا آخر زندگی، تیر زد و تیر خورد؛ ولی به هر حال تسلیم نشد؛ همین که گوهر #ایمان_به_ولایت را از دست نداد، «مَاتَ شَهِیدا». 🔹 فرمود: «مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیدا»، چرا؟ چون این شصت، هفتاد سال یا کمتر یا بیشتر زندگی کرده، چهار تا گناه کرده چهار تا اطاعت کرده، چهار تا تیر زده چهار تا تیر خورده؛ ولی به هر حال تسلیم نشد و ایمانش را تا آخر حفظ کرد. 🔹 ما به چه کسی می گوییم شهید؟ این کسی که در میدان جنگ، چهار تا تیر می زند چهار تا تیر می خورد، اسیر نمی شود و بالاخره کشته می شود، خب این #شهید است. اگر ـ خدای ناکرده ـ اسیر شد، مشکل جدّی دارد که درمانش مشکل است. 🌿☘🌿 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_سی_ونهم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان هر روز غزه"
اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح
👈 #حکمت183تا186
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘دعوت
💢مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً.
💢هيچ گاه دو دعوت متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دوضلالت و گمراهى است.
#حکمت183
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘یقین
💢مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ.
💢از آن زمان كه حق به من نشان داده شده هرگز در آن شك و ترديد نكردم.
#حکمت184
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صداقت
مَا كَذَبْتُ وَلاَ كُذِّبْتُ، وَلاَ ضَلَلْتُ وَلاَ ضُلَّ بِي.
💠 هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است.
🅾 #حکمت185
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ستم
لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد.
🅾 #حکمت186
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #شرح_خطبه ۴
جلسه 1_ بخش دوم
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى
پیامبر صلوات الله علیه و ائمه اطهار وسیله هدایتند.
#خطبه4
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت31 (4)
🔷 مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (4)
9⃣ مولا علی(علیه السلام) یکی دیگر از مصادیق صبر را از دست دادن چیز اندکی از دنیا می دانند.
🔻 انسانها گاهی وقتها به خاطر ضعف ایمان اگر یک چیزی از دنیا از حقوقشان کم شود ، یک مقداری گرانی بشود، ایمان خودشان را از دست می دهند.
حضرت در خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه شروع می کنند به گله کردن از مردم زمانه خودشان و یارانشان که خیلی از نظر معنوی و اخلاقی سقوط کرده اند و گله های مفصّلی دارند که حتما در خطبه ۱۱۳ ، بخوانید که در روزگار ما هم مشابهان بسیار زیادی در یاران رهبر عزیز انقلاب و مدّعیان انقلابیگری پیدا کرده است.
🔻در خطبه ۱۱۳ حضرت می فرمایند : " ياد مرگ از دلهای شما رفته و آرزوهای فريبنده جای آن را گرفته است. دنيا بيش از آخرت شما را تصاحب کرده و متاع زودرس دنيا، بيش از متاع جاويدان آخرت در شما نفوذ کرده است و دنيازدگی، قيامت را از يادتان برده است. همانا شما برادران دينی يکديگريد؛ چيزی جز درون پليد و نيّت زشت شما را از هم جدا نساخته است. نه يکديگر را ياری می دهيد، نه خيرخواه يکديگريد و نه چيزی به يکديگر می بخشيد و نه به يکديگر دوستی می کنيد. شما را چه شده است که با به دست آوردن متاعی اندک از دنيا شادمان می گرديد، ولی از متاع بسيار آخرت که از دست می دهيد، اندوهناک نمی شويد! با از دست دادن چيزی اندکی از دنيا مضطرب میشوید که آثار پريشانی در چهره تان آشکار می گردد و بی صبری می کنيد" . بی صبری در مقابل از دست دادن یک چیز اندکی از دنیا. حالا یک پستی، مقامی، شهرتی، مالی...
🔟 آخرین مصداق از صبر بر چیزی که ظاهرش تلخ است، صبر بر نماز است.
🔻 مولا علی(علیه السلام) درقالب توصیف صبر پیامبر بر نماز در خطبه ۱۹۹ عباراتی دارند که تن انسان به لرزه در می آید.
حضرت در خطبه ۱۹۹ بعد از اینکه جایگاه نماز را در شکستن استکباری که انسان را به جهنم خواهید کشید بیان می فرمایند، برای اینکه فرمایش خود را خوب محکم کاری کنند، از پیغمبر خدا سخن می گویند؛ از پیغمبر خدا که خودش صاحب بهشت است بیان می کنند: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلم) نَصِباً بِالصَّلَاةِ بَعْدَالتَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ». عجیب است می فرمایند: بعد از اینکه خداوند بشارت قطعی به پیامبر داد که تو اهل بهشت هستی پیامبر برای نماز خودش را خیلی به سختی می انداخت. بعد وقتی از ایشان می پرسند آقا شما چرا اینقدر به خودتان سختی میدهید؟ می فرمود به خاطر این آیه قرآن: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها»؛ خدا به من دستور داده است در آیه۱۳۲ سوره طاها که ای پیغمبر اهل و خانواده ات را به نماز امر کن و خودت هم بر این مسأله نماز استقامت کن. بعد امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند:« فَكَانَ يَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ »؛ " از وقتی این آیه نازل شد پیامبر دائماً خانواده اش را به نماز امر می کرد و خودش هم بر این مسأله صبر می کرد".
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#حکمت31
#صبر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 انذار
🔹 فرمود مردانی می فرستم که 1️⃣ هم عالم و معلم باشند 2️⃣ هم مُزکّی باشند «كانَ خُلْقُهُ القُرآن»، خلق و رفتار و منش و کردار وجود مبارک حضرت قرآن کریم بود. 🔹 به ما دستور دادید بیایید حوزه که کار انبیاء را انجام بدهید. #کار_انبیاء این نیست که بیایید حوزه بشوید استاد، بشوید دانشمند! نفرمود ﴿فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾، فرمود: ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا﴾. 🔹 مگر هر کسی عُرضه داره #مبلغ باشد؟! مگر مردم حرف هر کسی را گوش می دهند؟! اگر مردم حرف هر کسی را گوش می دهند این همه حرف هایی که ما می زنیم پس چرا دین گریزی پیدا شده؟ مردم حرف کسی را گوش می دهند که مثل آقای #بهجت، مثل آقای #قاضی و مثل فلان عالم هشتاد سال امتحان داده باشد! 🔹 هیچ نگفته که شما بروید در حوزه مجتهد بشوید، مجتهد شدن یک گوشه از کار است. ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینْذِرُوا﴾ مگر مردم حرف هر کسی گوش می دهند؟! فرمود شما طوری باید باشید که وقتی از #عذاب_الهی و از خطر #گناه سخن گفتید مردم قبول کنند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1402/10/02 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7