eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾🍃🌹﷽🌹🍃🌾🍃🌾 ✍به عبدالله بن عباس 🔹روش مناظره با دشمن مسلمان ♦️لاَ تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ، فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوه، تَقُولُ وَیَقُولُونَ، وَلَکِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ، فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصاً. ♦️به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن دارای ديدگاه كلی بوده، و تفسيرهای گوناگونی دارد، تو چيزی می گویی ، و آنها چيز ديگر، لكن با سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهی جز پذيرش ندارند. 🅾 ، 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
ویژگیهای اقتصادی کارگزاران 1⃣ 💎ساده زیستی و دوری از زندگی اشرافی 💠امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: خداوند بر پیشوایان حق واجب کرده که خود را با مردم ناتوان همسو کنند، تا فقر و نداری تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان نکشاند. 📚 ، خطبه ۲۰۹ ، بند ۲ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍علت ابتلائات... 🔹هرگاه مؤمن طغیان کند و گل آلود شود، خداوند گودالی سد راه او قرار می‌دهد، تا گل هایش ته نشین شود دوباره صاف شود. یعنی با حوادث و ابتلائات جلوی او سد می‌زند تا زلال شود البته اگر استغفار کنیم نیازی به این راه بندازها و گیر ها نخواهد بود. ▪️حاج اسماعیل دولابی رحمة الله علیه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🍃🍃🍃🍃🍃🍃
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۲.mp3
2.21M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃 ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت42 🌹 شرح (2) 🔹بیماری و پاک شدن گناهان اما موضوع اول بحث شکوه و شکایت است، که یک موضوع محوری در حکمت ۴۲ است. اولاً معنای شکوه و شکایت در لغت یعنی گله ، شکوا یعنی بیماری ، گله ، درد و شکایت کردن. شکایت یعنی گله کردن ، نالیدن اظهار درد و ناراحتی کردن. 🔻 شکوا و شکایت یعنی انسان شکایتش را نزد چه کسی ببرد و نزد چه کسی نبرد. اولین موضع شکوا خودِ خداوند متعال است؛ یعنی آنجایی که انسان شکایت های خودش را به درگاه خدا می برد . در نهج البلاغه شریف موارد زیادی در این مورد داریم . 🔆 نکته اول توصیه امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ به مولا امام حسن (علیه السلام) است، که در آنجا درباره رابطه او با خدا می فرماید: «وَ شَکَوتَ إلَیهِ هُمومَک»؛ تو در مناجات با خدا، غصه ها و همّ و غم خودت را به درگاه خدا شکوه می کنی. 🔆 نکته دوم شکوه هایِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به درگاه الهی است که در چند مورد عرض خواهم کرد. ابتدا از خطبه ۱۷ ، شکایت مولا علی (علیه السلام) به درگاه خدا از دست مدعیّان دروغین قضاوت است . حضرت می فرماید: «به خدا شکایت می کنم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و گمراه می میرند.» شکایت دوم حضرت از دست مردم زمانه خودشان است. در حکمت ۲۶۱ می فرماید اگر رعایا و مردم قبل از حکومت من از حیف و میل و ظلم و جور مسؤولین شان شکایت داشتند، امروز روزگار منِ علی به جایی رسیده است که به عنوان مسؤولِ جامعه از دست ظلم رعیتم شکایت به درگاه خدا دارم. سوم به درگاه خدا از خشکسالی است. در خطبه ۱۴۳ می خوانیم: « اللّهُمَّ اِنّا خَرَجْنا اِلَيْكَ نَشْكُو اِلَيْكَ ما لايَخْفى عَلَيْكَ» ؛ خدایا ما از منازلمان به بیابان، به سوی تو آمدیم تا از آنچه که بر تو مخفی‌ نیست، به درگاهت شکوه کنیم. (یعنی خشکسالی و بی بارانی) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃
💠
راه جهانی شدن حقوق بشر

🔸 یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ تجارت می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ یعنی غنی و فقیر در این سهیم‌ اند تا در كنار هم قرار بگیرند؟ سیاست می ‌تواند؟ آداب و عادات و سنن و رسوم متنوع و گوناگون می ‌تواند؟ 🔸 الآن این داعیه آن دارند كه این جهانی است، می ‌بینید این حرف اصلاً پایه علمی ندارد! بیان ذلك این است این حقوق مثل قوانین فقهی سه مرحله دارد همه جای دنیا همین‌طور است، مواد قانونی و فقهی و حقوقی را از مبانی می‌گیرند، مبانی را از منابع می‌ گیرند؛ ما یك داریم یك داریم یك . الآن مجلس شورای اسلامی هم همین كار را می ‌كند، 🔸 آنها یك قانون اساسی دارند كه مبانی آنهاست یك مواد مصوب مجلس دارند كه كشور را با او اداره می ‌كنند، این مصوبات مجلسشان به استناد قانون اساسی است، آن قانون اساسی‌شان را از جایی می‌گیرند؛ حالا برویم به سراغ آنجا پس ما سه امر را ناچاریم داشته باشیم منبع مبنا ماده یك فقیه هم همین كار را می‌كند دیگر. یك فقیه كه مواد فقهیش به صورت رساله عملیه در می‌آید اینها را از مبانی می‌گیرد، این مبانی را از آن منابع می ‌گیرند، منابع ما هم عقل است و نقل، نقل ما هم كتاب و سنت است. 🔸منبع ما روشن مبنای ما روشن مواد حقوقی ما روشن، آنها هم برای خودشان دارند؛ 🔸 تمام بحث حول محور علمی آن است كه اگر قانون جهانی است حقوق جهانی است باید آن منبع جهانی باشد، از منبع جهانی، بگیریم، از مبانی جهانی مواد جهانی را تصویب بكنیم، وگرنه منبع اگر محلی یا منطقه‌ ای باشد مبنا هم منطقه ‌ای و محلی خواهد بود آن مواد هم یقیناً محلی و منطقه‌ای خواهد بود از كجا بشود جهانی؟ خب حالا آن منبع جهانی چیست؟ 🔸 آنها منبع حقوقی‌شان عادات است آداب است رسوم هست سنن هست فرهنگ ملی و مردمی و مرز و بوم همانهاست. خب ما اقلیم های مختلف داریم نژادهای مختلف داریم زبان های و زمان و ملیت های مختلف داریم هر كدام از آنها برای خودشان منبع خاص ‌اند اینها برای قانون داخلی‌شان خوب است، آن عادات و آداب و سنن از پیش پذیرفته، آن می ‌توان منبع باشد برای یك سلسله مبانی و به تبع موادی که كشورهایشان را اداره بكنند و دارند اداره می‌كنند. اما اگر بنا شد جهانی باشد یك منبع جهانی لازم است منبع جهانی نه زمان است نه زمین. كدام فرهنگ؟ كدام لغت، كدام آب و خاك، كدام سنت و كدام آئین جهانی است؟ 🔸 منبع جهانی را باید از درون گرفت كه این یكسان است. الآن این شش هفت میلیارد بشری كه هستند در انسانیت یكسان ‌اند. رنگ و پوستشان آدابشان عاداتشان سننشان فرق می‌كند، اما فطرتشان یكی است. اگر این شده منبع و ماهرانه از این منبع ما مبانی استنباط كردیم و حكیمانه از این مبانی مواد استخراج كردیم این می ‌تواند# حقوق_بشر باشد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ شاخصه‌های یک کارگزار تراز حکومت اسلامی برگرفته از نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی علیه السلام: 1️⃣مسئولیت را امانت بداند نه طعمه. نامه ۵ 2️⃣در قانون‌گذاری و تصمیم سازی موازین و احکام شرعی را مدنظر داشته باشد و التزام عملی به اطاعت از رهبری داشته باشد. نامه ۵۰ 3️⃣ساده زیست باشد و دور از تجمل گرایی زندگی کند. نامه ۳ و خطبه ۲۰۹ و نامه ۴۵ 4️⃣خوش گذران و عافیت طلب نباشد. نامه ۱۰ 5️⃣موقعیت شناس باشد و در جایی که سرعت عمل لازم است کندی نکند و در جایی که کندی لازم است شتاب نکند. نامه ۱۳ 6️⃣تندخو و بد رفتار نباشد و با مردم مدارا کند. نامه ۱۸ 7️⃣به بیت المال خیانت نکند. نامه 43 نامه ۲۰ 8️⃣اهل اسراف و مال دوستی نباشد. نامه ۲۱ 9️⃣به آخرت و معاد معتقد باشد و در عمل از وی نیز دیده شود. نامه ۲۲ 🔟آشکار و پنهانش یکی باشد و فریبکار نباشد. نامه ۲۶ 1️⃣1️⃣اهل انصاف باشد. نامه ۳۱ بند ۸ 2️⃣1️⃣دنیا پرست نباشد و اهتمام به امور اخروی داشته باشد. نامه ۳۱ بند ۱۲ 3️⃣1️⃣بی‌منت برای مردم کار و خدمت کند. نامه ۵۳ 4️⃣1️⃣ریشه دست درازی به اموال مردم را از جانب نزدیکانش از بین برد. نامه ۵۳ بند ۱۰ 5️⃣1️⃣بعد از رسیدن به پست و مسئولیت در میان مردم باشد و خود را از مردم پنهان نکند. نامه ۵۳ 6️⃣1️⃣در رفع گرفتاری و برآوردن نیازهای مردم انصاف داشته باشد و همچنین صبور باشد. نامه ۵۱ 7️⃣1️⃣تسلط بر منشور حکومتداری امیرالمومنین داشته باشد. نامه ۵۳ 8️⃣1️⃣برتری ، پست و مقامی که به واسطه رای مردم به دست آورده رفتار او را تغییر ندهد. نامه ۵۰ 9️⃣1️⃣رفتارش در مواجهه با مردم متواضعانه و با فروتنی و با خوشرویی باشد. نامه ۴۵ 0️⃣2️⃣در سختی‌های روزگار با مردم شریک باشد و برای حل مشکلات راه حل داشته باشد. نامه ۴۵ بند ۴ 1️⃣2️⃣در مقابل دشمنان شجاعت و استقامت داشته باشد و از دین خود دفاع کند. نامه 38 نامه 27 بند 4 2️⃣2️⃣داشتن سابقه درخشان در دین و شرافت بالا در خانواده. نامه 10 3️⃣2️⃣داشتن خصوصیات اخلاقی از قبیل فروتنی با مردم ، نرمخویی و مهربانی ، گشاده رویی و خندان بودن و حتی تساوی در نگاه کردن به مردم . نامه 27 4️⃣2️⃣گذاردن دیده بان و طلایه دار برای جلوگیری از یورش دشمن از جایی که می ترسید یا جایی که بیم ندارید . نامه 11 5️⃣2️⃣در عزل و نصب مدیران کارآمد و دلسوز دلجویی کند برای او و مردم علت آن را بیان کند . نامه 42 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
✍️ شاخصه‌های یک کارگزار تراز حکومت اسلامی برگرفته از نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
با توجه به این گزاره های مهم، میتوان گفت آنچه در انظار مردم سبب احساس آرامش و اعتماد می شود ، دیدن سبک زندگی کارگزار است یعنی ساده زیستی و البته در کنار مدیریت سالم