eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژگیهای اقتصادی کارگزاران 1⃣ 💎ساده زیستی و دوری از زندگی اشرافی 💠امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: خداوند بر پیشوایان حق واجب کرده که خود را با مردم ناتوان همسو کنند، تا فقر و نداری تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان نکشاند. 📚 ، خطبه ۲۰۹ ، بند ۲ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✍علت ابتلائات... 🔹هرگاه مؤمن طغیان کند و گل آلود شود، خداوند گودالی سد راه او قرار می‌دهد، تا گل هایش ته نشین شود دوباره صاف شود. یعنی با حوادث و ابتلائات جلوی او سد می‌زند تا زلال شود البته اگر استغفار کنیم نیازی به این راه بندازها و گیر ها نخواهد بود. ▪️حاج اسماعیل دولابی رحمة الله علیه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🍃🍃🍃🍃🍃🍃
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۲.mp3
2.21M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃 ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت42 🌹 شرح (2) 🔹بیماری و پاک شدن گناهان اما موضوع اول بحث شکوه و شکایت است، که یک موضوع محوری در حکمت ۴۲ است. اولاً معنای شکوه و شکایت در لغت یعنی گله ، شکوا یعنی بیماری ، گله ، درد و شکایت کردن. شکایت یعنی گله کردن ، نالیدن اظهار درد و ناراحتی کردن. 🔻 شکوا و شکایت یعنی انسان شکایتش را نزد چه کسی ببرد و نزد چه کسی نبرد. اولین موضع شکوا خودِ خداوند متعال است؛ یعنی آنجایی که انسان شکایت های خودش را به درگاه خدا می برد . در نهج البلاغه شریف موارد زیادی در این مورد داریم . 🔆 نکته اول توصیه امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ به مولا امام حسن (علیه السلام) است، که در آنجا درباره رابطه او با خدا می فرماید: «وَ شَکَوتَ إلَیهِ هُمومَک»؛ تو در مناجات با خدا، غصه ها و همّ و غم خودت را به درگاه خدا شکوه می کنی. 🔆 نکته دوم شکوه هایِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به درگاه الهی است که در چند مورد عرض خواهم کرد. ابتدا از خطبه ۱۷ ، شکایت مولا علی (علیه السلام) به درگاه خدا از دست مدعیّان دروغین قضاوت است . حضرت می فرماید: «به خدا شکایت می کنم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و گمراه می میرند.» شکایت دوم حضرت از دست مردم زمانه خودشان است. در حکمت ۲۶۱ می فرماید اگر رعایا و مردم قبل از حکومت من از حیف و میل و ظلم و جور مسؤولین شان شکایت داشتند، امروز روزگار منِ علی به جایی رسیده است که به عنوان مسؤولِ جامعه از دست ظلم رعیتم شکایت به درگاه خدا دارم. سوم به درگاه خدا از خشکسالی است. در خطبه ۱۴۳ می خوانیم: « اللّهُمَّ اِنّا خَرَجْنا اِلَيْكَ نَشْكُو اِلَيْكَ ما لايَخْفى عَلَيْكَ» ؛ خدایا ما از منازلمان به بیابان، به سوی تو آمدیم تا از آنچه که بر تو مخفی‌ نیست، به درگاهت شکوه کنیم. (یعنی خشکسالی و بی بارانی) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃
💠
راه جهانی شدن حقوق بشر

🔸 یك چیزی خوبی است، وحدت نوعی داشتن، وحدت جمعی داشتن، متحد بودن، واحد بودن چیزی خوبی است؛ اما چه چیز می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ تجارت می ‌تواند عامل وحدت باشد؟ یعنی غنی و فقیر در این سهیم‌ اند تا در كنار هم قرار بگیرند؟ سیاست می ‌تواند؟ آداب و عادات و سنن و رسوم متنوع و گوناگون می ‌تواند؟ 🔸 الآن این داعیه آن دارند كه این جهانی است، می ‌بینید این حرف اصلاً پایه علمی ندارد! بیان ذلك این است این حقوق مثل قوانین فقهی سه مرحله دارد همه جای دنیا همین‌طور است، مواد قانونی و فقهی و حقوقی را از مبانی می‌گیرند، مبانی را از منابع می‌ گیرند؛ ما یك داریم یك داریم یك . الآن مجلس شورای اسلامی هم همین كار را می ‌كند، 🔸 آنها یك قانون اساسی دارند كه مبانی آنهاست یك مواد مصوب مجلس دارند كه كشور را با او اداره می ‌كنند، این مصوبات مجلسشان به استناد قانون اساسی است، آن قانون اساسی‌شان را از جایی می‌گیرند؛ حالا برویم به سراغ آنجا پس ما سه امر را ناچاریم داشته باشیم منبع مبنا ماده یك فقیه هم همین كار را می‌كند دیگر. یك فقیه كه مواد فقهیش به صورت رساله عملیه در می‌آید اینها را از مبانی می‌گیرد، این مبانی را از آن منابع می ‌گیرند، منابع ما هم عقل است و نقل، نقل ما هم كتاب و سنت است. 🔸منبع ما روشن مبنای ما روشن مواد حقوقی ما روشن، آنها هم برای خودشان دارند؛ 🔸 تمام بحث حول محور علمی آن است كه اگر قانون جهانی است حقوق جهانی است باید آن منبع جهانی باشد، از منبع جهانی، بگیریم، از مبانی جهانی مواد جهانی را تصویب بكنیم، وگرنه منبع اگر محلی یا منطقه‌ ای باشد مبنا هم منطقه ‌ای و محلی خواهد بود آن مواد هم یقیناً محلی و منطقه‌ای خواهد بود از كجا بشود جهانی؟ خب حالا آن منبع جهانی چیست؟ 🔸 آنها منبع حقوقی‌شان عادات است آداب است رسوم هست سنن هست فرهنگ ملی و مردمی و مرز و بوم همانهاست. خب ما اقلیم های مختلف داریم نژادهای مختلف داریم زبان های و زمان و ملیت های مختلف داریم هر كدام از آنها برای خودشان منبع خاص ‌اند اینها برای قانون داخلی‌شان خوب است، آن عادات و آداب و سنن از پیش پذیرفته، آن می ‌توان منبع باشد برای یك سلسله مبانی و به تبع موادی که كشورهایشان را اداره بكنند و دارند اداره می‌كنند. اما اگر بنا شد جهانی باشد یك منبع جهانی لازم است منبع جهانی نه زمان است نه زمین. كدام فرهنگ؟ كدام لغت، كدام آب و خاك، كدام سنت و كدام آئین جهانی است؟ 🔸 منبع جهانی را باید از درون گرفت كه این یكسان است. الآن این شش هفت میلیارد بشری كه هستند در انسانیت یكسان ‌اند. رنگ و پوستشان آدابشان عاداتشان سننشان فرق می‌كند، اما فطرتشان یكی است. اگر این شده منبع و ماهرانه از این منبع ما مبانی استنباط كردیم و حكیمانه از این مبانی مواد استخراج كردیم این می ‌تواند# حقوق_بشر باشد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ شاخصه‌های یک کارگزار تراز حکومت اسلامی برگرفته از نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی علیه السلام: 1️⃣مسئولیت را امانت بداند نه طعمه. نامه ۵ 2️⃣در قانون‌گذاری و تصمیم سازی موازین و احکام شرعی را مدنظر داشته باشد و التزام عملی به اطاعت از رهبری داشته باشد. نامه ۵۰ 3️⃣ساده زیست باشد و دور از تجمل گرایی زندگی کند. نامه ۳ و خطبه ۲۰۹ و نامه ۴۵ 4️⃣خوش گذران و عافیت طلب نباشد. نامه ۱۰ 5️⃣موقعیت شناس باشد و در جایی که سرعت عمل لازم است کندی نکند و در جایی که کندی لازم است شتاب نکند. نامه ۱۳ 6️⃣تندخو و بد رفتار نباشد و با مردم مدارا کند. نامه ۱۸ 7️⃣به بیت المال خیانت نکند. نامه 43 نامه ۲۰ 8️⃣اهل اسراف و مال دوستی نباشد. نامه ۲۱ 9️⃣به آخرت و معاد معتقد باشد و در عمل از وی نیز دیده شود. نامه ۲۲ 🔟آشکار و پنهانش یکی باشد و فریبکار نباشد. نامه ۲۶ 1️⃣1️⃣اهل انصاف باشد. نامه ۳۱ بند ۸ 2️⃣1️⃣دنیا پرست نباشد و اهتمام به امور اخروی داشته باشد. نامه ۳۱ بند ۱۲ 3️⃣1️⃣بی‌منت برای مردم کار و خدمت کند. نامه ۵۳ 4️⃣1️⃣ریشه دست درازی به اموال مردم را از جانب نزدیکانش از بین برد. نامه ۵۳ بند ۱۰ 5️⃣1️⃣بعد از رسیدن به پست و مسئولیت در میان مردم باشد و خود را از مردم پنهان نکند. نامه ۵۳ 6️⃣1️⃣در رفع گرفتاری و برآوردن نیازهای مردم انصاف داشته باشد و همچنین صبور باشد. نامه ۵۱ 7️⃣1️⃣تسلط بر منشور حکومتداری امیرالمومنین داشته باشد. نامه ۵۳ 8️⃣1️⃣برتری ، پست و مقامی که به واسطه رای مردم به دست آورده رفتار او را تغییر ندهد. نامه ۵۰ 9️⃣1️⃣رفتارش در مواجهه با مردم متواضعانه و با فروتنی و با خوشرویی باشد. نامه ۴۵ 0️⃣2️⃣در سختی‌های روزگار با مردم شریک باشد و برای حل مشکلات راه حل داشته باشد. نامه ۴۵ بند ۴ 1️⃣2️⃣در مقابل دشمنان شجاعت و استقامت داشته باشد و از دین خود دفاع کند. نامه 38 نامه 27 بند 4 2️⃣2️⃣داشتن سابقه درخشان در دین و شرافت بالا در خانواده. نامه 10 3️⃣2️⃣داشتن خصوصیات اخلاقی از قبیل فروتنی با مردم ، نرمخویی و مهربانی ، گشاده رویی و خندان بودن و حتی تساوی در نگاه کردن به مردم . نامه 27 4️⃣2️⃣گذاردن دیده بان و طلایه دار برای جلوگیری از یورش دشمن از جایی که می ترسید یا جایی که بیم ندارید . نامه 11 5️⃣2️⃣در عزل و نصب مدیران کارآمد و دلسوز دلجویی کند برای او و مردم علت آن را بیان کند . نامه 42 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
✍️ شاخصه‌های یک کارگزار تراز حکومت اسلامی برگرفته از نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
با توجه به این گزاره های مهم، میتوان گفت آنچه در انظار مردم سبب احساس آرامش و اعتماد می شود ، دیدن سبک زندگی کارگزار است یعنی ساده زیستی و البته در کنار مدیریت سالم
💠 محبوب باطل

🔸 اینكه گفته شد: «حُبُّكَ الشیءَ یعْمِی ویصِم»، برای آن است! محبت، یك حقیقتِ ذاتِ اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت كه محبت اند و از آن جهت كه عداوت ‌اند، كارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلّق بگیرند! 🔸 اگر حب به یك تعلّق گرفت، آدم را می‌ كند می ‌كند كر و كور نمی ‌كند و اگر به یك شیء باطل تعلّق گرفت، آدم را كر و كور می ‌كند. اگر آن محبوب كر و كور است، حبّ كر و كور، «یعْمِی ویصِمُّ». 🔸 دنیا یك چیز كر و كور است که «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است. سرّ خطرناك بودن دنیا این است كه اول آدم را بالا می ‌برد _ آدم كه نمی ‌داند كجا دارد می‌ رود _ بعد از همان ‌جا پرت می ‌كند؛ سرّ خطرناك بودن آن این است كه طوری آدم را بالا می ‌برد كه آدم نمی ‌فهمد، وقتی برد، از همان‌ جا پرت می ‌كند! 🔸 این دنیا كه محبت آن «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است، تا آدم را كر و كور نكند بالا نمی ‌برد، چون اگر آدم و باشد كه حرفش را گوش نمی ‌دهد و هر چیزی را قبول نمی‌ كند. این به قدری جاذبه دارد كه انسان را كر و كور می ‌كند، بعد وقتی كر و كور كرد و برد بالا، از همان ‌جا رها می ‌كند. سقوطِ محض است! 🔸حب محبوبِ كور، آدم را كور می ‌كند؛ حب محبوبِ كر، آدم را كر می ‌كند. حب دنیا كه «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة» است «یعْمِی ویصِمُّ»، حب اهل دنیا هم «یعْمِی ویصِمُّ». 📚 تاریخ: 1389/08/19 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌹﷽🌹🍃🌾🍃🌾 ✍نامه به عبدالله بن عباس،هنگامی که او را در سال ٣٦ هجری به فرمانداری بصره منصوب فرمود 🔹اخلاق مدیریتی ♦️سَعِ النَّاسَ بِوَجْهِکَ وَمَجْلِسِکَ وَحُکْمِکَ، وَإِیَّاکَ وَالْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَیْرَةٌ مِنَ الشَّیْطَانِ. وَاعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَکَ مِنَ اللهِ یُبَاعِدُکَ مِنَ النَّارِ، وَمَا بَاعَدَکَ مِنَ اللهِ یُقَرِّبُکَ مِنَ النَّارِ. ♦️با مردم به هنگام ديدار، و در مجالس رسمی، و در مقام داوری، گشاده رو باش، و از خشم بپرهيز، كه سبك مغزی ، به تحريك شيطان است، و بدان! آن چه تو را به خدا نزديك می سازد، از آتش جهنم دور می كند، و آنچه تو را از خدا دور می سازد، به آتش جهنم نزديك می كند. 🅾 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
ایام انتخابات است به فرد باتقوا و ولایتمدار و با برنامه رأی دهید. کسیکه اهداف آقای رئیسی که پایه ریزی کرد را ادامه دهد نه کسانی که بر همه زحمات بتون بریزد.
شرح حکمت۴۳ قسمت ۱.mp3
3.14M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت 43 🌹 شرح (1) 🔹 الگوهای انسانی (فضائل اخلاقی یکی از یاران) 💠 امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در این حکمت در یادکرد از خباب بن اَرَت، یکی از اصحاب بزرگوار پیامبر عظیم الشأن و امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید: یَرحَمُ الله خَبابَ بنَ الاَرَت، فَلَقَد اَسلَمَ راغِبا و هاجَرَ طائعا و قَنِعَ بِالکَفاف و رَضِیَ عَنِ اللهِ و عَاشَ مُجَاهِداً. 🔻ابتدا باید ببینیم خَباب بن اَرَت کیست و چه شخصیت و جایگاه و سوابق و خدماتی در اسلام دارد. خَباب بن اَرَت، یکی از اصحاب پیامبر عظیم الشأن اسلام و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، که هفده سال بعد از عام الفیل و بیست و سه سال پیش از بعثت در مکّه متولد شد. درباره اینکه او عرب است یا عجم، اختلاف است؛ اما قرائنی وجود دارد که ثابت می کند خباب بن ارت عجم است. حالا یا ایرانی است از ناحیه کسکر یا نبطی است. یکی از قرائنی که برای اثبات عجم بودن خباب بن ارت هست، وجه تسمیه پدر او به ارت است. ارت از آن جهت به پدر خباب گفتند، چون در تکلّم به زبان عربی «رِتَّه» داشت. «رِتَّه» یعنی لکنت. یعنی وقتی می خواست عربی صحبت کند گیر می کرد. بنابراین معلوم می شود زبان مادری او عربی نبوده است. البته در اسامی افراد صدر اسلام یک خبّاب دیگر هم هست که در واقع کنیه اش ابویحیی است و غلام عُتبَةِ بنِ غزوان بوده که در سال ۱۹ هجری در زمان خلیفه دوم از دنیا رفت. خَباب بن اَرَت که در حکمت ۴۳ است کُنیه اش ابوعبدالله است. جالب است که این کنیه را هم وقتی اولین فرزند خباب به دنیا آمد، پیامبر نام فرزندش را عبدالله و کنیه خباب را ابوعبدالله گذاشتند. خباب فرزندانی هم دارد که یکی از آنها همین عبدالله است که از فرماندهان سپاه امام (علیه السلام) در جنگ نهروان با خوارج بود، که در همان جنگ به دست خوارج به شهادت رسید. نسل خَباب بن اَرَت تا زمان هشام بن ملک (یعنی تا ۲۱۸ هجری قمری) در کوفه بودند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃
🌄 کاسه‌های واژگون ✍🏻 عین‌صاد ❞ نكته اين است كه او براى ما فرصت و عنايتى و فضل و رحمتى را گسترده و سفره گسترده‏اى را پهن كرده است. در فضل حق و بارش رحمت حق بحثى نيست، بحث اين است كه كاسه‏هاى ما واژگون است و از اين بارشِ فضل و فيض و رحمت حق، سهمى نمى‏بريم. ...با اينكه او دست‏هايش را براى بخشش‏ باز كرده و فضلش را مستمر گذاشته، اما چرا هميشه كاسه ما خالى است؟ ...حال پنجاه سال، چهل سال، بيست سال، هر كدام هر حدّ و سنّى كه داريم. چه شده كه در اين مَشك و انبان ما چيزى جمع نمى‏شود؟ و ما سهمى به دست نمى‏آوريم؟ چه مانع‏ها و نقطه‏هاى كورى در ما هست كه نعمت‏ها را هدر مى‏دهد و باعث حَبْط و از بين رفتن نعمت‏ها و عنايت‏ها مى‏شود؟ 📚  | ص ۲۲ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘به معاویه ✴️از امیرالمؤمنین علی به معاویه 🔰مِنْ عَبْدِ اللهِ عَلِیّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَى مُعَاوِیَةَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ: أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ عَلِمْتَ إِعْذَارِی فِیکُمْ، وَإِعْرَاضِی عَنْکُمْ، حَتَّى کَانَ مَا لاَ بُدَّ مِنْهُ وَلاَ دَفْعَ لَهُ;.... وَأَقْبَلَ مَا أَقْبَلَ. فَبَایِعْ مَنْ قِبَلَکَ، وَأَقْبِلْ إِلَیَّ فِی وَفْد مِنْ أَصْحَابِکَ. وَالسَّلاَمُ. ✴️اين نامه اى است از سوى بنده خدا على اميرمؤمنان به معاويه فرزند ابوسفيان. 🔰اما بعد (از حمد و ثناى الهى) (اى معاويه) از اتمام حجتم درباره شما و اعراضم از شما به خوبى آگاهى دارى تا آنجا که آن حادثه اى که چاره اى از آن نبود واقع شد و راهى براى دفع آن نبود (اشاره به ماجراى قتل عثمان است). 🔰 اين داستان، طولانى است و سخن در اينجا فراوان است. گذشته گذشته است و آينده روى آورده (بنابراين سخن درباره اين گونه مسائل را بگذار) 🔰 اکنون تو مأمورى از تمام کسانى که نزد تو هستند براى من بيعت بگيرى و با گروهى از يارانت (براى بيعت مستقيم با من) به سوى من بيا والسلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ☘🍃☘🍃☘🍃 #نهج البلاغه به صراط مستقیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رییس‌جمهوری که نیاز داریم با تقوا ولایتمدار اخلاق مدار و دنباله روی راه رئیسی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگذارید و بگذرید....✨ ▫️وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّکَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلآْخِرَةِ لاَ لِلدُّنْيَا وَلِلْفَنَاءِ لاَ لِلْبَقَاءِ وَلِلْمَوْتِ لاَ لِلْحَيَاةِ 🟤پسرم) بدان تو براى آخرت آفريده شده اى نه براى دنيا، براى فنا نه براى بقا (در اين جهان)، براى مرگ نه براى زندگى (در اين دنيا) 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۲.mp3
2.05M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام