eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
Kashani-13970923-59-Ahamiyate Beraat-Thaqalain_ir.mp3
20.43M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_پنجاه_و_نهم 🔖 اهمیت برائت استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۵.mp3
1.95M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (5) 🔹 بیماری و پاک شدن گناهان 🔻اما قسمت پایانی مسأله شکوه و شکوا و شکایت، در حکمت۴۲ از نهج البلاغه، اقسام شکوه هاست. میشود بر اساس بیانات مولا علی (علیه السلام)، شکوه و شکایت در نهج البلاغه را به سه دسته : ▫️۱. شکوه بد ، ▫️۲.شکوه خوب و ▫️۳.شکوه عالی تقسیم کرد. 🔵 در مورد شکوهٔ بد سه چیز قابل بیان است: 1⃣ شِکوه از مصیبت مقدر که حکمت ۲۲۸ است و قبلاً خواندیم. 2⃣ شکایت کردن از مشکلات و حاجات به کافر که در واقع در حکم شکایت کردن از خدا به کافر است و خیلی بد است. 3⃣ شکوه هایِ بی ربط معاویه در ماجرای قتل عثمان است که در بند سوم نامه ۲۸ حضرت آورده اند. 🔻در بند سوم نامه ۲۸ خطاب به معاویه می نویسند :« خیال کردی که من به همه خلفای قبل از خودم حسادت ورزیدم و علیه همه‌شان طغیان کردم؟ بر فرض هم اگر چنین بود بر تو جنایت نکردم که بخواهم از تو عذرخواهی کنم...» بعد حضرت استشهاد می کنند به یک مصرع از شعر که :« و تِلکَ شَکاه ظاهر عنکَ َعارَها» و این شکایت هایی است که اصلا ننگ و عارش به تو ربطی ندارد . 🔵 شکایت دسته دوم شکوه خوب است که در حکمت ۴۲۷ عرض شد، شکایت به مؤمن که در واقع در حکم شکایت از مشکلات به خداست . 🔵 و شکایت عالی در حکمت ۲۸۹ است؛ انسان های درجه یک بعد از اینکه مشکلشان حل می شود ، دردشان درمان می شود ، بیماریشان رفع می شود شکوه می کنند؛ در واقع این شکوه نوعی شکر گذاری است که خدا را شکر من سه ماه پیش یک بیماری گرفتم که خیلی درد داشت و خیلی خطرناک بود! الحمدلله خوب شدم . 🔻در حکمت ۲۸۹، حضرت علی (علیه السلام) درباره برادر خدایی که قبل ها داشته یکی از ویژگی های مثبت آن را اینطور بیان می کند :« وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ » ؛ برادر خدایی من اینگونه بود که از هیچ دردی شکایت نمی کرد، مگر وقتی که اون درد درمان شده بود و رفع شده بود . 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💠 قربانی مقبول

🔸 ذات اقدس الهی آن قربانی را مقبول خود می ‌داند كه با تقوا همراه باشد؛ یعنی ـ هم حُسن فعلی و هم حُسن فاعلی؛ ـ هم مال حلال و هم نیت خالص: ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ﴾. 🔸 اگر خود آن عمل، نبود یعنی مال، حلال نبود؛ یا مال، حلال بود ولی قربانی كننده با اخلاص نبود، با ریا و سمعه بود، اصلاً آن عمل مقبول نیست. اگر خود آن عمل با تقوا بود یعنی مال، حلال بود و قربانی كننده هم با اخلاص بود لكن در بخش های دیگر، بی تقوایی داشت، عمل او مقبول است لكن به قبول كمال و كمال قبول نمی‌ رسد. 🔸 گوشت و خون به خدا نمی‌ رسد، تقوای قربانی به خدا می ‌رسد ﴿لَنْ ینالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُهَا وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ﴾. 🔸 آن قدر قربانی در اسلام محترم است كه سخن از «نیل» است و نه «صعود»! «صعود» كه در سوره «فاطر» است کجا و «نیل» كه در سوره «حج» است کجا! آنجا كه فرمود: ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ﴾، از «نیل» خبر نداد، فرمود بالا می ‌رود و به سمت او می ‌رود؛ اما اینکه می ‌رسد یا نه، از آیه صعود برنمی ‌آید؛ ولی از این كریمه بر می ‌آید كه تقوا به خدا می‌ رسد. چون تقوا وصف متقی است، اگر تقوا به خدا رسید، یقیناً متقی هم به خدا می ‌رسد. 📚 خطبه های نماز عید فطر تاریخ: 1385/10/10
🌄 هم را خواهیم شکست... ✍🏻 عین‌صاد ❞ آن‌جا كه رشته‌ى ولايت گسسته شود، هر كدام براى شكستن ديگرى كافى هستيم و نياز به دشمن خارج نيست. آن‌جا كه اين رشته مستحكم گردد و هر كس پاسدار حريم و حرمت تمامى همراهان باشد؛ ناچار هجوم و تجاوز و تعارضى نخواهد بود؛ كه اهل كفر به خاطر منافع درگير مى‌شوند و با فقدان منافع، و با ابهام منافع درگيرى آغاز نمى‌شود و بر مصالح هجومى نمى‌رود. اصل نصرت، از اين ريشه‌ها تغذيه مى‌كند و اصل ولايت تا اين حد گسترده است. پس آن‌جايى كه از تو كمك بخواهند و از تو دعوت كنند و حفاظت از مصالح و دفع فتنه را طالب باشند، نمى‌توانى كوتاهى كنى و نمى‌توانى چشم و گوش ببندى. 📚  | ص ۴۱ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰 به سال 38 ه. ق بعد از جنگ نهروان 🔰 مختصر 👈همان گونه که از عنوان نامه پیداست امام(علیه السلام) این نامه را در جواب نامه اى نوشته است که از سوى معاویه، بعد از جنگ نهروان و کشتن خوارج خدمت آن حضرت فرستاده شد. 👈به گفته ابن ابى الحدید امام(علیه السلام) در این نامه تلویحا اشاره به حدیث معروف پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى کند که به آن حضرت فرمود: «أُمِرْتُ بِقِتَالِ النَّاکِثِینَ وَالْقَاسِطِینَ وَالْمَارِقِینَ; من مأمور شدم به پیکار با پیمان شکنان و ظالمان و از دین خارج شدگان». 👈و در بیان دیگرى آمده است: «أَمَرَ رَسُولُ اللهِ عَلِىّ بن ابى طالب بِقِتَالِ النَّاکِثِینَ وَالْقَاسِطِینَ وَالْمَارِقِین». 👈بنابراین معاویه که از این حدیث باخبر بود با دیدن جنگ هاى جمل و نهروان مى بایست از خواب غفلت بیدار مى شد، چرا که سخن پیامبر درباره على(علیه السلام)و جنگ هاى او کاملا به وقوع پیوسته بود. 💥لذا امام این نامه را در جواب نامه معاویه مرقوم داشته اند:
ای معاویه چشمانت را بگشا... 🅾أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ آنَ لَکَ أَنْ تَنْتَفِعَ بِاللَّمْحِ الْبَاصِرِ مِنْ عِیَانِ الاُْمُورِ... وَبِانْتِحَالِکَ مَا قَدْ عَلاَ عَنْکَ، وَابْتِزَازِکَ لِمَا قَدِ اخْتُزِنَ دُونَکَ، فِرَاراً مِنَ الْحَقِّ، وَجُحُوداً لِمَا هُوَ أَلْزَمُ لَکَ مِنْ لَحْمِکَ وَدَمِکَ; مِمَّا قَدْ وَعَاهُ سَمْعُکَ، وَمُلِئَ بِهِ صَدْرُکَ 🅾اما بعد از حمد و ثناى الهى 💠زمان آن فرا رسيده است که تو از مشاهده حقايقِ روشن با چشم بينا بهره مند گردى (و ادعاهاى باطل خود را کنار بگذارى) 💠ولى (مع الاسف) تو همان مسير گذشتگان خود را با ادعاهاى باطل و ورود در دروغ و فريب افکنى و اکاذيب مى پيمايى 💠 و آنچه بالاتر از شأن توست(حکومت مصر و شام) به خود نسبت مى دهى و به آنچه بدان نبايد برسى (و شايسته آن نيستى) دست مى افکنى. 💠👈همه اين کارها براى فرار از حق و انکار چيزى بود که پذيرش آن از گوشت و خونت براى تو لازم تر بود 💠👈 و نيز براى اين بود که از چيزى که گوش تو شنيده و سينه ات از آن پر شده فرار کنى. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥منظور از "فرار از حق و انکار چیزى که از گوشت و خون براى معاویه لازم تر بوده است" 👈همان بیعت عمومى مهاجران و انصار و توده هاى مردم با على(علیه السلام)بود 👈به اضافه مطالبى که معاویه با گوش خود درباره آن حضرت از پیغمبر شنیده بود ✅زیرا او در ماجراى غدیر حضور داشت و نص بر امامت على را از پیغمبر شنید ✅و نیز در غزوه تبوک حاضر بود و حدیث معروف نبوى «أنْتَ مِنّی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسى; تو نسبت به من همچون هارون برادر موسى نسبت به موسى هستى» ✅و سخنان دیگرى درباره على(علیه السلام) را که پیغمبر اکرم با آن، او را در همه جا ستوده بود شنیده بود یا با چشم خود صحنه ها را دیده بود. 👈بدیهى است شنیدن بیعت عمومى مسلمانان با على و آن سخنان بسیار روشن از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این فریضه قطعى را براى معاویه فراهم ساخته بود که در نخستین فرصت با امام بیعت کند و در برابر او تسلیم شود; 👈ولى معاویه دروغ هایى به هم بافت و بر خلاف خواسته مسلمانان قیام کرد و از مردم شام براى خود بیعت گرفتو سنگ زیربناى تفرقه و جدایى در میان مسلمانان را که مایه جنگ هاى داخلى شد بنا نهاد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلاَلُ الْمُبِینُ، وَبَعْدَ الْبَیَانِ إِلاَّ اللَّبْسُ؟ فَاحْذَرِ الشُّبْهَةَ وَاشْتِمَالَهَا عَلَى لُبْسَتِهَا، فَإِنَّ الْفِتْنَةَ طَالَمَا أَغْدَفَتْ جَلاَبِیبَهَا وَأَغْشَتِ الاَْبْصَارَ ظُلْمَتُهَا. 🅾آيا پس از روشن شدن حق چيزى جز گمراهى آشکار وجود دارد و آيا بعد از بيان واضح چيزى جز مغلطه کارى و شبهه افکنى تصور مى شود؟ بنابراين از اشتباه کارى و غلط هايى که در آن است بپرهيز، زيرا از ديرزمانى فتنه پرده هاى سياه خود را گسترده و ظلمتش بر ديده هايى پرده افکنده است. ادامه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🗓روز شمار عید غدیر 7⃣ روز مانده تا 💫علیُ القُرْآنَ الْعَظِیمَ ❇️"فضائل امیرالمومنین""❇️ 🌸رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) لَوْ أَنَّ اَلْغِیَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ کُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ ) اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام را اِحصا و شمارش نمایند! 📚تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص 13 🕊 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13970930-60-nameye 79-Thaqalain_ir.mp3
19.09M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_شصتم 🔖 نامه ۷۹ نهج البلاغه استادحامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
«صبحم» شروع مے شود آقا به نامتان «روزے من» همه جـا «ذڪـر نـامتـان» صبح علے الطلوع «سَلامٌ عَلے یابن الحسن» مـن دلخـوشـم بـه «جـواب سلامتـان» ...!! السلام علیــڪ یا اباصالحَ المهــدی https://eitaa.com/beytozahra09172556266
💠 حب علی (علیه السلام) 🔸 به گزارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در شب عرفه ، پس از نوید آمرزش همه گناهان، به مردم فرمود : جبرئیل امین ( علیه السلام ) مرا خبر داد که کسی است که علی ( علیه السلام ) را هنگام حیات و پس از مرگش دوست بدارد و آن که در این زمان با او دشمنی کند، شقیّ واقعی به شمار می رود : «أنّ السّعید کلّ السّعید حقّ السّعید ، من أحبّ علیّاً فی حیاته و بعد موته و أنّ الشّقیّ کلّ الشّقیّ حقّ الشّقیّ ، من أبغض علیّاً فی حیاته و بعد وفاته ». 📚 ادب فنای مقربان ج 8 ص 229 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح نامه 64 این نامه ناظر به پاسخ گویى از سخنان واهى معاویه در نامه اى است که به سوى امام نگاشته خلاصه نامه معاویه: او در نامه خود مى گوید: ما بنى عبد مناف همه از سرچشمه واحدى سیراب مى شدیم; هیچ کدام بر دیگرى برترى نداشت و متحد و متفق بودیم و این امر همچنان ادامه پیدا کرد تا زمانى که تو نسبت به پسر عمویت (اشاره به عثمان است) حسد ورزیدى تا اینکه او به قتل رسید بى آنکه دفاعى از وى کنى، بلکه بر خلاف او اقدام کردى! و بعد از وى مردم را به سوى خود فرا خواندى سپس دو نفر از شیوخ مسلمانان «طلحه» و «زبیر» را به قتل رساندى در حالى که آنها (به زعم تو) جزء عشره مبشره بودند! به علاوه ام المؤمنین عایشه را با خوارى تبعید کردى.! سپس دارالهجره (مدینه پیغمبر) را که بهترین جایگاه بود رها ساختى و از حرمین شریفین دور شدى و به زندگى در کوفه راضى گشتى! و پیش از این نیز بر دو خلیفه پیغمبر عیب مى گرفتى و حاضر نبودى با آنها بیعت کنى! و حکومت امروز تو مشکلى از مسلمانان را حل نمى کند! و من تصمیم دارم با جمعى از مهاجران و انصار با شمشیرهاى کشیده به سوى تو آیم.!!! لعنت الله علیه
♻️نامه امام به بدترینِ تاریخ 💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّا کُنَّا نَحْنُ وَأَنْتُمْ عَلَى مَا ذَکَرْتَ مِنَ الاُْلْفَةِ وَالْجَمَاعَةِ، فَفَرَّقَ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَمْسِ أَنَّا آمَنَّا وَکَفَرْتُمْ، وَالْیَوْمَ أَنَّا اسْتَقَمْنَا وَفُتِنْتُمْ، وَمَا أَسْلَمَ مُسْلِمُکُمْ إِلاَّ کَرْهاً، وَبَعْدَ أَنْ کَانَ أَنْفُ الاِْسْلاَمِ کُلُّهُ لِرَسُولِ اللهِ(صلى الله علیه وآله) حِزْباً. 💠اما بعد از حمد و ثناى الهى 💠همان گونه که گفته اى ما و شما با هم الفت و اجتماع داشتيم; ولى در گذشته آنچه ميان ما و شما جدايى افکند اين بود که ما ايمان (به خدا و پيغمبرش) آورديم و شما بر کفر خود باقى مانديد 💠و امروز هم ما در راه راست گام بر مى داريم و شما منحرف شده ايد 💠 آنها که از گروه شما مسلمان شدند از روى ميل نبود، بلکه در حالى بود که همه بزرگان عرب در برابر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تسليم شدند و به حزب او درآمدند(تا از جنگ و درگیری در امان باشند نه از روی اعتقاد) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠اینها به تو مربوط نیست 🅾وَذَکَرْتَ أَنِّی قَتَلْتُ طَلْحَةَ وَالزُّبَیْرَ، وَشَرَّدْتُ بِعَائِشَةَ، وَنَزَلْتُ بَیْنَ الْمِصْرَیْنِ! وَذَلِکَ أَمْرٌ غِبْتَ عَنْهُ فَلاَ عَلَیْکَ، وَلاَ الْعُذْرُ فِیهِ إِلَیْکَ 🅾گفته اى که من طلحه و زبير را کشته ام و عايشه را آواره نموده ام و در ميان کوفه و بصره اقامت گزيده ام (و دارالهجرة; يعنى مدينه پيغمبر را رها نمودم) 🅾 ولى اين امرى است که تو در آن حاضر نبوده اى و مربوط به تو نيست و لزومى ندارد عذر آن را از تو بخواهم (به علاوه تو خود پاسخ اينها را به خوبى مى دانى) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 شرح: 👈همه مى دانیم عامل قتل طلحه و زبیر در واقع خودشان بودند که نخست با امام بیعت کردند و بعد بر او شوریدند و آتش جنگ جمل را برافروختند و نیز همه مى دانیم عایشه با پاى خود و با میل خود شورشیان بصره را همراهى کرد و امیرمؤمنان على(علیه السلام) نهایت جوانمردى را به خرج داد و با احترام کامل براى احترام به پیغمبر خدا او را به مدینه بازگرداند و به یقین معاویه تمام اینها را مى دانسته; ولى هدفش فتنه انگیزى در میان شامیان بوده است و قاعدتاً دستور مى داد نامه اش را بر فراز تمام منابر شام بخوانند و شامیان ناآگاه زمان را بر ضد على(علیه السلام) بشورانند
🅾جواب مقتدرانه امام واما در مورد... حرف زیادی زدی 💠 وَذَکَرْتَ أَنَّکَ زَائِرِی فِی الْمُهَاجِرِینَ وَالاَْنْصَارِ، وَقَدِ انْقَطَعَتِ الْهِجْرَةُ یَوْمَ أُسِرَ أَخُوکَ فَإِنْ کَانَ فِیهِ عَجَلٌ فَاسْتَرْفِهْ، فَإِنِّی إِنْ أَزُرْکَ فَذَلِکَ جَدِیرٌ أَنْ یَکُونَ اللهُ إِنَّمَا بَعَثَنِی إِلَیْکَ لِلنِّقْمَةِ مِنْکَ! وَإِنْ تَزُرْنِی فَکَمَا قَالَ أَخُو بَنِی أَسَد: مُسْتَقْبِلِینَ رِیَاحَ الصَّیْفِ تَضْرِبُهُمْ *** بِحَاصِب بَیْنَ أَغْوَار وَجُلْمُودِ وَعِنْدِی السَّیْفُ الَّذِی أَعْضَضْتُهُ بِجَدِّکَ وَخَالِکَ وَأَخِیکَ فِی مَقَام وَاحِد 💠گفته اى که با گروهى از مهاجران و انصار به مقابله من خواهى شتافت (کدام مهاجر و انصار) 👈هجرت از آن روزى که برادرت (يزيد بن ابى سفيان در روز فتح مکه به دست مسلمانان) اسير شد پايان يافت. 💠با اين حال اگر در اين رويارويى و ملاقات شتاب دارى (کمى) دست نگه دار، 👈زيرا اگر من به ديدار تو آيم سزاوارتر است، چرا که خداوند مرا به سوى تو فرستاده تا از تو انتقام بگيرم 👈 و اگر تو به ديدار من آيى (با نيروى عظيم کوبنده اى روبرو خواهى شد و) چنان است که شاعر بنى اسد گفته: ✅«آنها به استقبال تندباد تابستانى مى شتابند که آنان را در ميان سراشيبى ها و تخته سنگها با سنگريزه هايش در هم مى کوبد». ✅و (بدان) همان که با آن بر پيکر جد و دايى و برادرت در يک ميدان نبرد (در ميان جنگ بدر) زدم است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7