🌸🍃🌸🍃
📜ای طلحه و زبیر واقع بین باشید
💠أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ عَلِمْتُمَا، وَإِنْ کَتَمْتُمَا، أَنِّی لَمْ أُرِدِ النَّاسَ حَتَّى أَرَادُونِی، وَلَمْ أُبَایِعْهُمْ حَتَّى بَایَعُونِی. وَإِنَّکُمَا مِمَّنْ أَرَادَنِی وَبَایَعَنِی
💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
💠شما مى دانيد ـ و هر چند کتمان کنيد ـ من به دنبال مردم نرفتم; آنها به سراغ من آمدند
💠و من دست بيعت به سوى آنها نگشودم بلکه آنها با اصرار با من بيعت کردند
💠و شما دو نفر از کسانى بوديد که به سراغ من آمديد و با من بيعت کرديد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_54
#به_طلحه_و_زبیر
🌸🍃🌸🍃
📜بدانیدبرای مردم در بيعت اجباری نبوده
🅾 وَإِنَّ الْعَامَّةَ لَمْ تُبَایِعْنِی لِسُلْطَان غَالِب، وَلاَ لِعَرَض حَاضِر، فَإِنْ کُنْتُمَا بَایَعْتُمَانِی طَائِعَیْنِ، فَارْجِعَا وَتُوبَا إِلَى اللهِ مِنْ قَرِیب; وَإِنْ کُنْتُمَا بَایَعْتُمَانِی کَارِهَیْنِ، فَقَدْ جَعَلْتُمَا لِی عَلَیْکُمَا السَّبِیلَ بِإِظْهَارِکُمَا الطَّاعَةَ، وَإِسْرَارِکُمَا الْمَعْصِیَةَ.
🅾(بدانید) توده مردم به جهت زور و سلطه يا متاع دنيا با من بيعت نکردند.
🅾(بنابراين از دو حال خارج نيست) :
✅اگر شما از روى ميل و رغبت با من بيعت کرده ايد (بيعت شکنى شما حرام بوده) بايد باز گرديد و فوراً در پيشگاه خدا توبه کنيد
✅ و اگر بيعت شما از روى اکراه و نارضايى بوده راه را براى من نسبت به خود گشوده ايد،
👈زيرا ظاهرا اظهار اطاعت کرديد و در دل، قصد عصيان داشتيد (زيرا راه منافقان را پيموديد و اين حرکت منافقانه مستوجب عقوبت است).
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_54
#برخورد_با_انقلابیون_قدیمی
🌸🍃🌸🍃
📜به جان خودم سوگند
🅾وَلَعَمْرِی مَا کُنْتُمَا بِأَحَقِّ الْمُهَاجِرِینَ بِالتَّقِیَّةِ وَالْکِتْمَانِ، وَإِنَّ دَفْعَکُمَا هَذَا الاَْمْرَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَدْخُلاَ فِیهِ، کَانَ أَوْسَعَ عَلَیْکُمَا مِنْ خُرُوجِکُمَا مِنْهُ، بَعْدَ إِقْرَارِکُمَا بِهِ.
🅾به جان خودم سوگند شما از ساير مهاجران سزاوارتر به تقيه و کتمان عقيده نبوده ايد (هيچ کس در آن روز مجبور به چنين چيزى نبود مخصوصاً شما که از قدرتمندان صحابه بوديد)
🅾 بنابراين هرگاه از آغاز، کناره گيرى از بيعت کرده بوديد کار شما آسان تر بود تا اينکه نخست بيعت کنيد و بعد (به بهانه اى) سر باز زنيد.(و راه تفرقه و نفاق در پيش گیرید و اینطور بقیه را هم با خود همراه کنید )
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_54
#برخورد_با_نفاق
🌸🍃🌸🍃
📜قتل عثمان را بهانه قرار ندهید
💠وَقَدْ زَعَمْتُمَا أَنِّی قَتَلْتُ عُثْمَانَ، فَبَیْنِی وَبَیْنَکُمَا مَنْ تَخَلَّفَ عَنِّی وَعَنْکُمَا مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ، ثُمَّ یُلْزَمُ کُلُّ امْرِئ بِقَدْرِ مَا احْتَمَلَ
💠 شما چنين پنداشته ايد (و به دروغ تبليغ کرده ايد) که من قاتل عثمانم.
💠بياييد ميان من و شما کسانى حکم کنند که اکنون در مدينه اند;
💠کسانی که نه به طرفدارى من برخاسته اند نه به طرفدارى شما، سپس هرکس به اندازه جرمى که در اين حادثه داشته محکوم و ملزم شود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_54
#مظلومیت_امام
🌸🍃🌸🍃
📜ای پیشگامان اسلام برگردید
💠 فَارْجِعَا أَیُّهَا الشَّیْخَانِ عَنْ رَأْیِکُمَا، فَإِنَّ الآْنَ أَعْظَمَ أَمْرِکُمَا الْعَارُ، مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَجَمَّعَ الْعَارُ وَالنَّارُ، وَالسَّلاَمُ
💠اى دو پيرمرد کهنسال! (که خود را از پيشگامان و شيوخ اسلام مى دانيد و آفتاب عمرتان بر لب بام است) از عقيده خود برگرديد
💠 (و تجديد بيعت کنيد يا لااقل دست از آتش افروزى جنگ برداريد و به کنارى رويد)
👈 زيرا الان مهم ترين چيزى که دامان شما را مى گيرد سرافکندگى و ننگ و عار است (آن هم به عقيده شما اگر کنار من باشید)
👈 ولى ادامه اين راه (که مخالفت و تقويت نفاق و تفرقه است) هم سبب ننگ (شکست در جنگ) است و هم آتش دوزخ! والسلام».
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه54
#درخواست_امام_به_بازگشت
#دعوت_به_مسیر_آمدن
تأثیر مال حرام بر اندیشه و اخلاق در مکتب امام حسین (علیه السلام)
▫️ وجود مبارك ابی عبدالله فرمود:
حرف های من در شما اثر نمی كند، برای اینكه #مال_حرام، شكم شما را پُر كرده است. كسی كه حرام خورد، آن مالِ حرام می شود اندیشه!
▫️اگر گفتند: «ای برادر تو همان اندیشه ای»، همان طوری كه روح جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اندیشه این چنین است، اخلاق این چنین است؛ این غذا به صورت اندیشه در می آید، این غذا به صورت اخلاق در می آید.
👈 هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید؛ #اندیشه_پاك از #غذای_پاك است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #زینب_قوی باش!
#سینه_زنی_انگلیسی
🎤Be Strong Zainab!
Be strong Zaynab
After I go
Be strong Zaynab
Don't cry so
Be strong Zaynab
You have to fight
Be strong Zaynab
Show them what's right
Be strong Zaynab
Your task is great
Be strong Zaynab
This is our fate
Be strong Zaynab
Don't let Sukaina cry
Be strong Zaynab
After I die
....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#صبحتبخیرمولایمن
🏴ایام عزای جد غریبتان
بر قلب مهربان و صبور شما
تسلیت باد ما را در غم خود شریک بدانید، ما هم عزادار مولایمان اما حسین هستیم
برایمان دعا کنید که
در این روزهای سخت و تلخ
و دردآلود و شبهه ناک
یادمان باشد که
نجاتمان کجاست...
دعا کنید یادمان باشد
منجی امان شمایید
طبیبمان شمایید
دعا کنید به شما
پناه بیاوریم فقط به شما🏴
◾️خداوندا!
تو را به عظمت و مظلومیت اصحاب اباعبدالله علیهالسلام قسم میدهیم،
ما را در شمار یاران واقعی مولا صاحب الزمان علیه السلام قرار بده!
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#ماملتامامحسینیم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani_13971112_66_khotbeye_224.mp3
26M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_شصت_و_ششم
🔖 خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه
خطبه 224
حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
May 11
شرح حکمت ۴۳ قسم ۸.mp3
2.96M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت43 8⃣
⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت43 (8)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔻 مطلب سوم درباره رضایت از خدا، آثار و برکات آن است. مولا علی (علیه السلام) دو اثر را برای رضایت نسبت به آنچه خدا رزق و روزی ما کرده، بیان می کنند.
🔹 اول دفع حزن و افسردگی است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « وَ مَن رَضِیَ بِرِزقِ اللهِ لَم یَحزَن علیٰ مَا فَاتَه» ؛ " کسی که به روزی خدا خشنود باشد، بر آنچه از دستش رفته است، ناراحت و اندوهگین نشود."
🔹 دوم رفع فقر است؛ که در حکمت ۳۷۱ فرمود:« لا مالَ أذهَبُ لِلفاقَه مِنَ الرِّضیٰ بِالقُوتِ » ؛ " هیچ مالی در فقر زدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست. "
🔵 مطلب چهارم، راه های کسب رضایت از زندگی است. مولا علی علیه السلام چند چیز را راه رسیدن به رضایت از زندگی بیان کردند:
🔸 اول، زیاد یاد مرگ کردن است؛ در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ المَوتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنیا بِالیَسیر» ؛ " هرکس فراوان به یاد مرگ باشد، در دنیا به اندک چیزی خشنود است."
🔸 دوم، چشم بستن بر دردها و آزار هایی است که دیگران به انسان می رسانند.
در حکمت ۲۱۳ می فرمایند: " چشمت را بر دردها و آزارها ببند، تا ابد راضی و خشنود خواهی شد. "
🔸 و سوم، دشمنی با فاسقان و غضب برای خداست که یکی از ارکان چهارگانه جهاد شناخته شده است.
حضرت در حکمت ۳۱ می فرمایند: « شَنِئَ الفاسِقینَ وَ غَضِبَ لِلهِ، غَضِبَ اللهُ لَه وَ أرضَاهُ یوم القیامَه» ؛
" کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خدا خشم گیرد، خدا هم به خاطر او به خشم می آید و روز قیامت او را خشنود سازد."
🔸 و نکته پایانی هم اینکه، اهل بیت (علیهم السلام)، اسوهٔ رضایت از خدا هستند. حضرت در خطبه ۳۷ بند دوم میفرمایند:«رَضِینا عَنِ اللهِ قَضاءَه» ؛ " ما از خدا و در برابر هر آنچه حکم کند، راضی هستیم. "
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هفتم
شرح حکمت سی و هشتم
قسمت اول تا دهم
قسمت یازدهم تاچهاردهم
شرح حکمت سی و نهم
شرح حکمت چهل و چهل و یکم
شرح حکمت چهل و دوم
شرح حکمت چهل و سوم
قسمت اول تا پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطافپذیری متفکّرانه/ جلسۀ چهارم
🔘 فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟
🔘 انعطافپذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر
🔘 تحجر در میان روشنفکران چگونه است؟
🔘 ضرورت تعلیم دانشآموزان برای دور شدن از تحجر
🔘 انعطافپذیری مؤمن، شبیه به خوشۀ گندم است
استاد #علیرضا_پناهیان
📌فضای دین، چه تأثیری بر دوری از تحجر دارد؟
فضای دین ما، فضایی است که به این سادگی کسی نمیتواند با اطمینان از حقانیت خودش و از حقانیت تشخیص خودش حرف بزند. این عدم اطمینان از خود در موضوع عاقبتبخیری هم مطرح است که مسألهای بسیار مهم است. از طرف دیگر قرآن کریم میفرماید «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ(نجم، 32)»؛ کسی خودش را پاک نداند، بعد میفرماید: خدا آگاهتر است به این که چه کسی با تقوا است «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى». همچنین خود توصیه به تقوا هم که بسیار پرتعداد است، توصیۀ مبهمی است. تقوا یک امر پیچیده و پنهان است. کسی نمیتواند خیالش از گذشته و آیندهاش راحت باشد. این فضای دین ماست. دین، آدم مغرور تربیت نمیکند. دین، آدمی که دیگران را به راحتی تخطئه بکند؛ تربیت نمیکند.
📌انعطافپذیری متفکرانه، نقطه مقابل تحجر
تحجر یک نوع ایستایی است. یک نوع تصلّب و سختگیری بیدلیل است. نوعی تکبر و غرور به دینداری و یک نوع خودحقپنداری مطلق است. نقطۀ مقابل تحجر، نوعی نرمی و انعطافپذیری است. مؤمن متحجر نیست، یعنی موضعش فرق میکند و انعطافپذیر است. البته انعطافپذیری انواع و اقسامی دارد. انعطافپذیری مؤمن، انعطافپذیری متفکرانه است. مؤمن، انعطافپذیری منافقانه و مُزوِرانه ندارد. اگر دیدید کسی انعطافپذیری نداشت و برای حق هم انعطافپذیری قائل نبود، او دچار تحجر است.
📌تحجر در میان روشنفکران چگونه است؟
تحجر در میان غیرمذهبیها هم وجود دارد. آدم لامذهب با آدم مذهبی فرقی نمیکند؛ کسی که متحجر است، متحجر است. در غیرمذهبیها تحجر چگونه است؟ مثلاً فرد معلومات اندکی را از یک اندیشمند غربی یاد گرفته و حاضر نیست از آن عبور کند. در حالی که آن اندیشمند غربی، خودش هم آنقدر نظر خویش را جدی نگرفته است. آن قدر متصلبانه و خشک به علم او استناد میکند و محکم آن را گرفته که حاضر نیست نقد آن اندیشه را بشنود. بعضیها با لیبرال دموکراسی غربی، چنین برخوردی دارند. تحجر در فضای روشنفکری هم هست. هر کسی نقدپذیر نباشد، ممکن است متحجر شود.
📌ضرورت تعلیم دانشآموزان برای دور شدن از تحجر
معلمهای ارجمند من دست شما را میبوسم، نگذارید این دانشآموزها متحجر شوند. خواهش میکنم! تمنا میکنم! گاهی پیش بچهها بگویید من اشتباه کردم! من نمیدانم! شاید اینطور باشد! گاهی از اوقات دانشآموزی را تشویق بکنید که اشتباه خودش را میپذیرد. گاهی از اوقات یک حرفی به دانشآموز بزنید و بعد این حرف را پس بگیرید و حرف دیگری بزنید. به قرآن کریم توجه بفرمایید. خدا هم در قرآن آیات ناسخ و منسوخ دارد و گویی حرفش را عوض کرده است. میخواهد تحجرشکنی بکند.
📌انعطافپذیری مؤمن، شبیه به خوشه گندم است
البته مؤمن نباید در همه چیز انعطافپذیر باشد و انعطافپذیری مؤمن یقیناً باید متفکرانه باشد. رسول خدا(ص) میفرماید: «مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ اَلسُّنْبُلَةِ تَخِرُّ مَرَّةً وَ تَسْتَقِيمُ مَرَّةً(تحف العقول، جلد۱، ص۳۸)». مؤمن شبیه خوشۀ گندم است. خوشۀ گندم را دیدهاید چقدر نرم است؟ جریان باد که روی خوشۀ گندم میوزد، موج برمیدارد. باد که میآید، خوشهها به زمین نزدیک میشوند و دوباره بلند میشوند؛ خوشه گندم این قدر انعطافپذیر است. برای اینکه انعطافپذیری مؤمن روشن بشود، نقطه مقابل آن را توضیح میدهد و میفرماید «وَ مَثَلُ اَلْكَافِرِ مَثَلُ اَلْأَرْزَةِ لاَ يَزَالُ مُسْتَقِيماً لاَ يَشْعُو»، کافر مانند یک درخت خشکیدهای است که پابرجاست و هیچوقت انعطاف ندارد.
🚩 دانشگاه امام صادق(ع) ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
#تحجر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شب هشتم _ پدر، پسر، عشق.mp3
10.38M
🎵 پدر، پسر، عشق
📻 همراه با ذکر مصیبت،
🎙 استاد علیصفاییحائری
#️⃣ #امامت #محرم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
واحد (عالم به علی نازد و مولا به اباالفضل) - حاج محمود کریمی.mp3
5.01M
واحد (عالم به علی نازد و مولا به اباالفضل)
#حضرت_علی_اكبر (علیهالسّلام)
حاج محمود كريمى
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋السلام علیک یا ابا الفضل العباس
🤲 آقاجان ؛ نظری کن به دلم حالِ دلم خوب شود
🎤حاج_مهدی_رسولی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه53
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰شرح و تفسیر فراز اول نامه 53:
🅾این فرمان (فرمان معروف مالک اشتر) طولانى ترین و جامع ترین فرمانى است که امام(علیه السلام) مرقوم داشته است.
✅نخستین توصیه، تقوا و مبارزه با هواى نفس است.
🅾امام(علیه السلام) در بخشِ اول این نامه، از نام خداوند رحمان و رحیم کمک مى طلبد سپس نخست خود را #بنده خدا مى شمارد،سپس #امیرمؤمنان،
تا روشن سازد که زمامدارى مؤمنان نیز در سایه عبودیت پروردگار است نه براى خودکامگى.
آن گاه اهداف چهارگانه اى براى این مأموریت بیان مى کند:
1⃣ابتدا به امور اقتصادى و مالى اشاره کرده که از آن تعبیر به خراج شده است.
🅾درست که خراج به معناى مالیات سرزمین هایى است که در جنگ ها به دست مسلمانان فتح مى شد; ولى در اینجا تمام امور مالى مربوط به دولت اسلامى را فرا مى گیرد; اعم از خراج و زکات و جزیه و خمس و امثال آن.
2⃣سپس به نیروى نظامى و دفاعى کشور اسلام و آمادگى آنها براى دفع هجمات دشمن اشاره مى کند،
🅾زیرا تا امر آنها سامان نپذیرد امنیّت در داخل حاصل نمى شود و مردم با فکر آسوده به دنبال کارهاى خود نمى روند.
3⃣در سومین هدف به اصلاح امور اجتماعى و فرهنگى اشاره مى کند از جمله
✅ایجاد انگیزه براى کارهاى خیر
✅ از بین بردن سرچشمه هاى مفاسد اخلاقى
✅ برقرار ساختن امنیّت شغلى
✅تأمین حقوق همگان و نظام بخشیدن به امور قضایى،
✅بلکه اصلاح تمام امور معنوى و مادى
✅بلکه نظر آن حضرت در اینجا گسترده است و همه مسائل اخلاقى را نیز شامل مى شود.
4⃣در چهارمین هدف، سخن از عمران و آبادى بلاد به میان مى آورد که شامل
سامان بخشیدن به همه امور کشاورزى، صنعتى و تجارت و بازرگانى مى شود.
🅾گرچه در این نامه تنها به مسأله صنعت و تجارت و کسب و کار اشاره شده و سخنى از کشاورزى به میان نیامده است; ولى با توجّه به اینکه مصر یک کشور کشاورزى بوده و مردم به این امر اهتمام فراوان داشتند گویا امام(علیه السلام) نیاز به ذکر آن ندیده است
🅾 و به هنگامى که سخن از گرفتن خراج مى کند به مالک دستور مى دهد در عین گرفتن خراج، مراقب عمران و آبادى اراضى باشد و از سختگیرى هایى که سبب کمبود محصولات کشاورزى مى شود بپرهیزد.
#نامه53
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.
💠 هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللهِ عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ، مَالِکَ بْنَ الْحَارِثِ الاَْشْتَرَ فِی عَهْدِهِ إِلَیْهِ، حِینَ وَلاَّهُ مِصْرَ: جِبَایَةَ خَرَاجِهَا، وَجِهَادَ عَدُوِّهَا، وَاسْتِصْلاَحَ أَهْلِهَا، وَعِمَارَةَ بِلاَدِهَا، أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ، وَإِیْثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِی کِتَابِهِ: مِنْ فَرَائِضِهِ وَسُنَنِهِ، الَّتِی لاَ یَسْعَدُ أَحَدٌ إِلاَّ بِاتِّبَاعِهَا، وَلاَ یَشْقَى إِلاَّ مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا،
✴️به نام خداوند بخشنده مهربان،
💠 اين دستورى است که بنده خدا على اميرمؤمنان به مالک بن حارث اشتر در فرمانى که براى او صادر کرده بيان نموده،
💠در آن هنگام که زمامدارى مصر را به او سپرد تا
👈حقوق بيت المال در آن سرزمين را جمع آورى کند
👈و با دشمنان آنجا پيکار نمايد،
👈به اصلاح اهل آن همت گمارد
👈و به عمران و آبادى شهرها و روستاهاى آن بپردازد.
👈او را به تقواى الهى فرمان مى دهد
👈 و به ايثار و مقدّم داشتن اطاعت خدا و پيروى از آنچه در کتاب او (قرآن مجيد) به آن امر فرموده اعم از فرايض (واجبات) و سنن (مستحبات) دستور مى دهد،
💠همان دستوراتى که هيچ کس جز با متابعت آنها روى سعادت نمى بيند و جز با انکار و ضايع ساختن آن در مسير شقاوت و بدبختى واقع نمى شود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_53 قسمت اول
#به_مالک_اشتر
#پنجاه_نکته_حکومتی_دریک_نامه
✍از امیر مؤمنان به مالک اشتر:
👈وَأَنْ یَنْصُرَ اللهَ سُبْحَانَهُ بِقَلْبِهِ وَیَدِهِ وَلِسَانِهِ; فَإِنَّهُ، جَلَّ اسْمُهُ، قَدْ تَکَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ، وَإِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ. وَأَمَرَهُ أَنْ یَکْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ، وَیَزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ، إِلاَّ مَا رَحِمَ اللهُ.
👈او را مأمور مى کند که (آيين) خدا را با قلب و دست و زبان يارى کند،
💠چرا که خداوند متعال يارى کسى که او را يارى کند و عزّت کسى که او را عزيز دارد بر عهده گرفته است
👈 و (نيز) به او فرمان مى دهد هواى نفس خويش را در برابر شهوات بشکند و مهار کند.
👈و به هنگام سرکشى نفس، آن را باز دارد،
💠زيرا نفس همواره انسان را به بدى ها امر مى کند مگر آنچه را خداوند رحم کند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه_53 قسمت اول
#به_مالک_اشتر
#پنجاه_نکته_حکومتی_دریک_نامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نذر عباس | روایت ویژه مادر شهید مصطفی صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در ظهر تاسوعا
➕ سخنان حاج قاسم در وصف شهید صدرزاده
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شب نهم _ آبروی برادر.mp3
9.31M
🎵آبروی برادر
📻 همراه با ذکر مصیبت،
🎙 با بیان گرم استاد علیصفاییحائری
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#️⃣ #محرم
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۹.mp3
2.64M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت43 9⃣
⭕️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
حکمت43
🌹شرح #حکمت43 (9)
🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران)
🔵 پنجمین و آخرین وصفی که مولا علی (علیه السلام) درباره مرحوم خَباب بن اَرَت به کار برده اند، این است که «عاشَ مُجاهداً» ؛ " او در تمام زندگیش مجاهدانه زندگی کرد. "
مباحث خوبی پیرامون جهاد در نهج البلاغه است که به ترتیب عرض می کنم:
🔸نکته اول چیستی جهاد است؛
مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۱ برای جهاد، که خودش یکی از ارکان چهارگانه ایمان است،چهار شعبه معرفی کرده است:
«یکی امر به معروف، دوّمی نهی از منکر، سوّمی صداقت در هر شرایطی و چهارم دشمنی با فاسقان.»
🔸مطلب دوّم ارزش و اهمیت و جایگاه جهاد است در نهج البلاغه.
🔻حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه میفرماید: «برترین چیزی که به برکت آن می شود به خدا رسید، ایمان است و جهاد فی سبیله؛ بعد میفرماید: «فَأنَّهُ ذِروَةُ الإسلام» ؛ " همانا جهاد قلهٔ اسلام است." یعنی قلّهٔ فضائل اسلام است.
🔻یا در خطبه ۲۷، درباره ارزش جهاد میفرماید: «إن الجَهاد بابٌ من ابوابِ الجَنَّه فَتَحَهُ الله لِخاصَّة اولیائِه» ؛ "جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیاء خاص خودش باز کرده است."
🔻در اهمیّت و ارزش جهاد همین بس که مولا علی (علیه السلام) در آخرین وصیت نامه خودشان در نامه ۴۷ می فرمایند: «اللّه اللّه فی الجهاد بِاموالکم و أنفسکم و ألسنتکم فی سبیل الله» ؛ " خدا را خدا را درباره جهاد! با اموال و جانها و زبان هایتان در راه خدا"
🔻مورد دیگر درباره ارزش جهاد اینکه جهاد در منظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) یکی از چهار رکن اصلی ایمان است؛ در حکمت ۳۱ میفرمایند: «ایمان بر چهار ستون استوار است؛ بر صبر و یقین و عدل و جهاد.»
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
در محضر نهج البلاغه
🎵آبروی برادر 📻 همراه با ذکر مصیبت، 🎙 با بیان گرم استاد علیصفاییحائری http://eitaa.com/joinchat/
چقدر چشمان ما در حجاب است و فلسفه عاشورا را نمیبینیم😭😭😭
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هفتم
شرح حکمت سی و هشتم
قسمت اول تا دهم
قسمت یازدهم تاچهاردهم
شرح حکمت سی و نهم
شرح حکمت چهل و چهل و یکم
شرح حکمت چهل و دوم
شرح حکمت چهل و سوم
قسمت اول تا پنجم
قسمت ششم
قسمت هفتم
قسمت هشتم
قسمت نهم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
May 11