🌸فراز هشتم خطبه 192🌸
⭕️وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ، وَ عِزَّة لاَتُضَامُ، وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ،
ترجمه
⭕️اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، 🌀و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، 🌀و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد🌀 و از راههاى دور بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسانتر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود.
⭕️و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸زندگی ساده انبیاء🌸
💢 فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً. وَ لکِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ أَرَادَ أَنْ يَکُونَ الاِتِّبَاعُ لِرُسُلِهِ، وَ التَّصْدِيقُ بِکُتُبِهِ، وَ الْخُشُوعُ لِوَجْهِهِ، وَ الاِسْتِکَانَةُ لاَِمْرِهِ، وَ الاِسْتِسْلاَمُ لِطَاعَتِهِ، أُمُوراً لَهُ خَاصَّةً لاَ تَشُوبُهَا مِنْ غَيْرِهَا شَائِبَةٌ.وَ کُلَّمَا کانَتِ الْبَلْوَى وَ الاِخْتِبَارُ أَعْظَمَ کانَتِ الْمَثُوبَةُ وَ الْجَزَاءُ أَجْزَلَ.
💢در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبود (و غير خدا در آن شرکت داشت)
💢به همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد (و اجر کمى داشتند).
💢ولى خداوند سبحان اراده کرده است که 🌀پيروى از رسولانش و🌀 تصديق کتابهايش و 🌀خضوع در برابر ذات پاکش و 🌀تواضع در برابر فرمانش و 🌀تسليم در مقابل اطاعتش امورى باشد که فقط به جهت او انجام گيرد
⭕️ و چيز ديگرى آن را مشوب و ناخالص نکند، (و به يقين) هر قدر #امتحان و آزمايش #عظيم تر (و مشکل تر) باشد #ثواب و پاداشش فزونتر خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸چرا زندگى انبيا ساده بود؟🌸
💠امام(عليه السلام) در اين بخش به بيان آثار معنوى وتربيتى ساده زیستی انبیاء مى پردازد
💠آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، ◀️گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا»
◀️ و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است.
سپس براى تأکيد اين مطلب امام(عليه السلام) به پنج چيز اشاره مى کند که همه آنها بايد با خلوص نيّت انجام گيرد:
⬅️ـ قبول دعوت پيامبران،
⬅️ تصديق به کتابهاى آسمانى،
⬅️ خشوع عملى در برابر ذات پاک خدا،
⬅️ تسليم درونى و قلبى در برابر فرمان او،
⬅️و تسليم عملى و انجام اوامر او.
💠به اين ترتيب بايد ايمان و عمل و اخلاق همه خالصانه صورت گيرد ـ قرآن مجيد نيز مى فرمايد: (أَلاَ للهِِ الدِّينُ الْخَالِصُ) و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ).
💠نتيجه نهايى اين که ساده بودن زندگى انبيا و دورى آنان از زرق و برق دنيا، اهل ايمان را در برابر آزمون سخت ترى قرار مى دهد و بديهى است هر قدر آزمون سخت تر باشد پاداش قبول شدگان در آن سنگين تر خواهد بود، و در واقع اين يک درس بزرگ #اخلاص براى همه کسانى است که مى خواهند در خط انبيا حرکت کنند که آنها نيز همين راه را طى کنند تا پيروان مخلصى تربيت کنند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز نهم خطبه 192 🌸
☘خانه کعبه مثال دیگر☘
💢أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ اللّهَ، سُبْحَانَهُ، اخْتَبَرَ الاَْوَّلِينَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَيْهِ، إِلَى الاْخِرِينَ مِنْ هذَا الْعَالَمِ; بِأَحْجَار لاَ تَضُرُّ وَ لاَ تَنْفَعُ، وَ لاَ تُبْصِرُ وَ لاَ تَسْمَعُ. فَجَعَلَهَا بَيْتَهُ الْحَرَامَ «الَّذِي جَعَلَهُ لِلنَّاسِ قِياماً». ثُمَّ وَضَعَهُ بِأَوْعَرِ بِقَاعِ الاَْرْضِ حَجَراً، وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ الدُّنْيَا مَدَراً...
ترجمه
💢آيا نمى بينيد خداوند انسانهاى نخستين را از زمان آدم تا آخرين آنها را در اين عالم با سنگهايى (منظور خانه کعبه است) آزمايش نموده 🌀که نه زيان مى رساند نه سودى مى بخشد، 🌀نه مى بيند و نه مى شنود،
💢و اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را موجب پايدارى و پابرجايى مردم ساخته است.
💢سپس آن را در 🌀سنگلاخ ترين مکانها و بى گياه ترين ريگزارهاى زمين و 🌀تنگ ترين درّه ها، در ميان کوههاى خشن و شنهاى نرم و روان 🌀و چشمه هاى کم آب و آباديهاى پراکنده قرار داد که نه شتر به آسانى در آن پرورش مى يابد و نه اسب و گاو و گوسفند. (نه بناى قابل ملاحظه اى دارد و نه سرزمين پربارى). 🤔🤔
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸حکمت وجود کعبه و ربط آن به بهشت🌸
❇️ ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ وَلَدَهُ أَنْ يَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ، فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِمْ، وَ غَايَةً لِمُلْقَى رِحَالِهِمْ. تَهْوِي إِلَيْهِ ثِمَارُ الاَْفْئِدَةِ مِنْ مَفَاوِزِ قِفَار سَحِيقَة..... وَ يَرْمُلُونَ عَلَى أَقْدَامِهِمْ شُعْثاً غُبْراً لَهُ. قَدْ نَبَذُوا السَّرَابِيلَ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ، وَ شَوَّهُوا بِإِعْفَاءِ الشُّعُورِ مَحَاسِنَ خَلْقِهِمْ، ابْتِلاَءً عَظِيماً، وَ امْتِحَاناً شَدِيداً، وَ اخْتِبَاراً مُبِيناً، وَ تَمْحِيصاً بَلِيغاً، جَعَلَهُ اللّهُ سَبَباً لِرَحْمَتِهِ، وَ وُصْلَةً إِلَى جَنَّتِهِ.
❇️سپس آدم و فرزندانش را فرمان داد که به سوى آن رخت سفر بربندند، 🌀آنجا را مرکز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان قرار داد،
🌀که ميوه دلها از ميان فلاتها و دشتهاى دور دست و🌀 از درون درّه هاى عميق و جزاير از هم پراکنده درياها به سوى آن سرازير مى شود تا
🌀مردم شانه ها را متواضعانه حرکت دهند و 🌀لا اله الاّ اللّه گويان گرد اين خانه طواف کنند 🌀و با موهاى آشفته و بدنهاى پر گرد و غبار هروله نمايند، 🌀در حالى که لباسها را به کنارى افکنده و با ترک اصلاح سر و صورت زيباييهاى خود را دگرگون ساخته اند.
❇️اين آزمايشى است بزرگ و امتحانى است شديد و آشکار ❇️و پاکسازى مؤثرى که خدا آن را #سبب_رحمتش و #وصول_به_بهشتش قرار داده است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام
🌻فراز دهم خطبه 192🌻
🍀چرا کعبه در میان نهرها و باغها نیست🍀
⭕️وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ، وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ، بَيْنَ جَنَّات وَ أَنْهَار، وَ سَهْل وَ قَرَار، جَمَّ الاَْشْجَارِ، دَانِيَ الثِّمَارِ، مُلْتَفَّ الْبُنَى، مُتَّصِلَ الْقُرَى، بَيْنَ بُرَّة سَمْرَاءَ، وَ رَوْضَة خَضْرَاءَ، وَ أَرْيَاف مُحْدِقَة، وَ عِرَاص مُغْدِقَة، وَ رِيَاض نَاضِرَة، وَ طُرُق عَامِرَة،
لَکَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلاَءِ.
ترجمه
⭕️اگر خداوند سبحان مى خواست مى توانست خانه محترم خود و اماکن پر عظمتش را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهاى هموار و آرام و پر درخت 🌀که ميوه هايش در دسترس باشد 🌀داراى بناهاى فراوان و آباديهاى به هم پيوسته در ميان گندم زارها و باغهاى خرم و پر گل و گياه و🌀 روستاهاى سرسبز و زمينهاى پر آب و🌀 گلزارهاى پر طراوت و جاده هاى آباد قرار دهد;
⭕️امّا در اين صورت به همان نسبت که آزمون، ساده تر بود پاداش و جزا نيز کوچک تر مى شد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
👇ادامه فراز دهم👇
🅾وَ لَوْ کَانَ الاِْسَاسُ الْمَحْمُولُ عَلَيْهَا، وَ الاَْحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بِهَا، بَيْنَ زُمُرُّدَة خَضْرَاءَ، وَ يَاقُوتَة حَمْرَاءَ، وَ نُور وَ ضِيَاء، لَخَفَّفَ ذلِکَ مُصَارَعَةَ الشَّکِّ فِي الصُّدُورِ، وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِيسَ عَنِ الْقُلُوبِ، وَ لَنَفَى مُعْتَلَجَ الرَّيْبِ مِنَ النَّاسِ، وَ لکِنَّ اللّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاً لِعَفْوِهِ.
🅾و اگر پى و بنيانى که خانه کعبه بر آن نهاده شده و سنگهايى که بناى آن را بالا برده از #زمرد سبز و ياقوت سرخ و درخشنده بود، 👈شک و ترديد در سينه ها کمتر رخنه مى کرد 🌀و نيازى براى تلاش #ابليس جهت سيطره بر قلوب نبود و 🌀وسوسه هاى پنهانى از مردم منتفى مى شد;
🅾ولى خداوند، بندگانش را با انواع شدائد #مى_آزمايد و با انواع مشکلات، متعبّد مى سازد 😁و با اشکال گوناگون گرفتاريها، امتحان مى کند
👈تا #تکبر را از قلوب آنها خارج سازد و #تواضع و فروتنى را در نفوسشان جاى دهد تا درهاى #فضل_و_رحمتش را به روى آنان بگشايد و اسباب آسان #عفوش را در اختيارشان قرار دهد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸شرح مختصر فراز دهم🌸
☘«أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» ! ☘
🅾آنچه در کلام امام(عليه السلام) آمده، همان چيزى است که در روايات اسلامى تحت عنوان «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» ديده مى شود.اين حديث از پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) نقل شده است.
🅾«اَحْمَزَ»در لغت به معناى گزندگى و تندى و تيزى و سختى و سوزندگى چيزى است و اين تعبير نشان مى دهد که اعمال پر زحمت و گزنده و سخت در پيشگاه خدا ارزش بيشترى دارد.
🅾 زيرا نيروى بيشترى از نظر جسم و روح براى انجام آن لازم است.
🅾اين نيرو هميشه جنبه جسمانى ندارد (مانند پاى پياده به زيارت خانه خدا رفتن)و در بسيارى از اوقات جنبه روحى دارد; مثلا ✅«اخلاص نيّت» به نحوى که کمترين شائبه غير خدا در آن نباشد کار آسانى نيست يا ✅تواضع و خضوع در آنجا که با روح سرکش آدمى نمى سازد کار بسيار سختى است و همين امر سبب شد که ابليس آن را تحمل نکند و رشته بندگى خدا را براى هميشه پاره کند.
🅾مبارزه با #کبر_و_تعصّب که موضوع اصلى اين خطبه است از روشن ترين مصاديق «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» است
🅾و نيز زيارت خانه خدا در آن سرزمين خشک و سوزان; با برنامه هايى خاص, از تروک احرام گرفته تا سعى صفا و مروه و طواف خانه خدا و وقوف در بيابان عرفات و مشعر و منا و حلق رأس، مصداق روشن ديگرى از سختی های آن است.
🌸فراز يازدهم خطبه 192🌸
☘هیچ کس از کبر و غرور در امان نیست☘
🔰فَاللّهَ اللّهَ فِي عَاجِلِ الْبَغْيِ، وَ آجِلِ وَخَامَةِ الظُّلْمِ، وَ سُوءِ عَاقِبَةِ الْکِبْرِ، فَإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ الْعُظْمَى، وَ مَکِيدَتَهُ الْکُبْرَى، الَّتي تُسَاوِرُ قُلُوبَ الرِّجَالِ مُسَاوَرَةَ السُّمُومِ الْقَاتِلَةِ، فَما تُکْدِي أَبَداً، وَ لاَ تُشْوِي أَحَداً، لاَ عَالِماً لِعِلْمِهِ، وَ لاَ مُقِلاًّ فِي طِمْرِهِ. وَ عَنْ ذلِکَ مَا حَرَسَ اللّهُ عِبَادَهُ الْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ الزَّکَوَاتِ، وَ مُجَاهَدَةِ الصِّيَامِ فِي الاَْيَّامِ الْمَفْرُوضَاتِ ....
ترجمه
🔰خدا را خدا را ! از کيفر سريع #سرکشى و سرانجام وخيم #ظلم و ستم و سوء عاقبت #تکبّر بر حذر باشيد،
🔰زيرا اين امور دام بزرگ ابليس و نيرنگ عظيم اوست که همچون زهرهاى کشنده در قلوب مردان نفوذ مى کند.
🔰 هرگز از تأثير فرو نمى ماند و کسى از #هلاکتش جان سالم به در نمى برد، نه #عالم به جهت علم و دانشش و نه #فقير به سبب لباس کهنه اش،
🔰و به همين جهت خداوند بندگان با ايمان خود را با نمازها و زکاتها و مجاهدتها به وسيله روزه هاى واجب (از بغى و ظلم و کبر) حراست فرموده،
✅تا اعضا و جوارحشان آرام شود، ✅چشمانشان خاضع و نفوس آنان رام گردد، ✅قلبهايشان خضوع پذيرد و تکبّر را از آنان بزدايد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
♻️فلسفه عبادات♻️
🔰 وَ لِمَا فِي ذلِکَ مِنْ تَعْفِيرِ عِتَاقِ الْوُجُوهِ بِالتُّرَابِ تَوَاضُعاً، وَ الْتِصَاقِ کَرَائِمِ الْجَوَارِحِ بِالاَْرْضِ تَصَاغُراً، وَ لُحُوقِ الْبُطُونِ بِالْمُتُونِ مِنَ الصِّيَامِ تَذَلُّلاً; مَعَ مَا فِي الزَّکَاةِ مِنْ صَرْفِ ثَمَرَاتِ الاَْرْضِ وَ غَيْرِ ذلِکَ إِلَى أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْفَقْرِ.
اُنْظُرُوا إِلَى مَا فِي هذِهِ الاَْفْعَالِ مِنْ قَمْعِ نَوَاجِمِ الْفَخْرِ، وَ قَدْعِ طَوَالِعِ الْکِبْرِ.
🔰و به همين دليل ساييدن #پيشانيها که بهترين جاى صورت است بر خاک، موجب #تواضع و فروتنى است و گذاردن #اعضاى پر ارزش بدن بر زمين دليل بر #کوچکى و #چسبيدن شکمها به پشت به هنگام روزه مايه #تواضع است و نيز پرداخت #زکات موجب صرف ثمرات و درآمدهاى زمين و غير آن براى #نيازمندان و مستمندان مى گردد (و همه اين امور بندگان را از آفت #کبر و غرور باز مى دارد و به تواضع و فروتنى دعوت مى کند)
🔰به آثار اين اعمال بنگريد که چگونه شاخه هاى درخت تفاخر را درهم مى شکند و از جوانه زدن کبر و خودپسندى (در دلها) جلوگيرى مى کند.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7