🌐 معجزه شجره در روايات اسلامى🌐
❇️پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) معجزات بسيارى داشت که معجزه بالا يکى از بارزترين آنهاست و اين معجزه در تواريخ و روايات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد.
❇️ ابن ابى الحديد در شرح اين خطبه مى گويد: «اما درختى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آن را فراخواند (و به صورت اعجاز نزد آن حضرت آمد) احاديث وارده درباره آن بسيار است و به حدّ استفاضه رسيده
❇️و محدّثان در کتب حديث و متکلّمان در باب معجزات رسول خدا آن را نقل کرده اند و غالباً روايات آنها به همان صورتى است که در خطبه #قاصعه (خطبه مورد بحث) آمده است، هر چند بعضى آن را به صورت مختصر ذکر کرده اند.
❇️سپس مى افزايد: «بيهقى در کتاب دلائل النبوة و محمد بن اسحاق بن يسار در کتاب السيرة و المغازى به گونه ديگرى آن را ذکر نموده است.
❇️البتّه کسانى که آشنايى با معجزات انبيا عموماً و معجزه رسول خدا خصوصاً دارند، مى دانند که اين گونه معجزات و برتر از آن براى اثبات حق بودن دعوت نبوّت چيز عجيبى نيست، همانگونه که لجاجت افراد نادان و متعصب و لجوج نيز در برابر آنها مطلب تازه اى نيست.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#یا_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
بگذار پا به پای دلم دربهدر شوم
چون عمرِ رفته آب روَم، مختصر شوم!
مهمان روضههای خودت کن به کوچهها
شاید کمی ز درد دلت باخبر شوم
آب از سرم گذشته، رخت را نشان بده
بگذار از نگاه تو دیوانهتر شوم
من روزِ نو شدم که دهی روزیِ نویی!
من شب شدم که در پی زلفِ تو سر شوم!
تو باز کردهای در و من بغض کردهام
جَلدَت شدم که بهر تو بیبال و پر شوم
آئینهی شکستهام اما به چشم خلق
از بس تو را نشان دهم اهل نظر شوم
قانون عشق با همه جا فرق میکند
من گشتهام گدای تو تا معتبر شوم
در آینه، تو قاسمی و قاسمت، حسن!
در حیرتم فدای پدر یا پسر شوم
من کشته مُردهی نمکِ سفرهی توام
شورِ «حسین» سر بده، شوریدهسر شوم
ای بیوطن حسین، غریبِ وطن حسن
طعم حسین بر لب ما شد حسن، حسن
🌸فراز بيست و سوم خطبه قاصعه(192)🌸
🌐من از این گروهم🌐
♻️وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْم لاَ تَأْخُذُهُمْ فِي اللّهِ لَوْمَةُ لاَئِم، سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ، وَ کَلاَمُهُمْ کَلاَمُ الاَْبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّيْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ. مُتَمَسِّکُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، يُحْيُونَ سُنَنَ اللّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ; لاَ يَسْتَکْبِرُونَ وَ لاَ يَعْلُونَ، وَ لاَ يَغُلُّونَ وَ لاَ يُفْسِدُونَ. قُلُوبُهُمْ فِي الْجِنَانِ، وَ أَجْسَادُهُمْ فِي الْعَمَلِ.
ترجمه
🌐من از کسانى هستم که
✅ در راه خدا از هيچ ملامتى هراس ندارند، ✅از کسانى که سيمايشان سيماى صديقان و گفتارشان گفتار نيکان است.
✅ از کسانى که شبها را با عبادت آباد مى کنند و (در طريق هدايت مردم) روشنى بخش روزهايند،
✅از کسانى که دست به ريسمان قرآن زده و سنّتهاى خدا و رسولش را احيا مى کنند،
✅تکبّر نمی ورزند و برترى جويى ندارند، ✅خيانت نمى کنند و فساد به راه نمى اندازند،
✅دلهايشان در بهشت و بدنهايشان در ميدان عمل است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهم اجعلنا منهم
🌀تفسیر این قسمت از خطبه را دوبار بخوانید
💟من از اين گروهم! شما هم باشید
⭕️سرانجام امام(عليه السلام) به معرّفى خويش مى پردازد، و معرفى خود را کامل مى کند تا به آنچه در اين خطبه آمده، #قوّت و عمق و اتقان بيشترى ببخشد
✅از سوى ديگر نسل جوانى که در ميان ياران او بودند و از سوابق امام آگاهى نداشتند، آگاهى پيدا کنند
✅سوم اینکه همه بدانند که اين بيانات نه به جهت دنيا بوده، نه تقويت پايه هاى حکومت،🌀 بلکه هدفى جز هدايت امّت به صراط مستقيم در آن نبوده است.
⭕️حضرت #دوازده_وصف براى خويشتن بيان مى کند که هر يک فضيلت بزرگى از فضايل انسانى است.
1⃣می فرماید: مرد خدا کسى است که اگر همه مردم به راه خطا بروند و او راه صواب را در برابر خود ببيند از پيمودن آن نهراسد و رضاى خدا را بر رضاى خلق مقدّم دارد.
✅قرآن مجيد درباره گروهى از مجاهدان راه خدا اين وصف را بيان کرده، مى فرمايد : «(يُجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لاَئِم ذَلِکَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ); آنها در راه خدا جهاد مى کنند و از سرزنش هيچ ملامت گرى هراسى ندارند، اين فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شايسته ببيند) مى دهد».
2⃣«از کسانى که سيمايشان سيماى صديقان 3⃣گفتارشان گفتار نيکان است»
⭕️«صدّيقين» همان راستگويانى هستند که در صف مقدّم تصديق کنندگان پيامبران درآمده اند و اعمالشان گفتارشان را تصديق مى کند و در سوره نساء هم رديف پيامبران ذکر شده اند : (فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ...).
⭕️«ابرار» کسانى هستند که در سوره «هل اتى» هيجده وصف براى آنها بيان شده است، اوصافى که دارنده آن را به بالاترين مقام قرب خدا مى رساند و مى دانيم اين اوصاف درباره پنج تن، (على(عليه السلام) و فاطمه زهرا و حسن و حسين(عليهم السلام)) وارد شده است. 4⃣«از کسانى که شبها را با عبادت آباد مى کنند
5⃣(در طريق هدايت مردم) روشنى بخش روزهايند"
⭕️ «عمّار» يعنى آبادگر به جهت آن که شب زنده دارى و عبادات شبانه روح و جان انسان را آباد مى کند و دلهاى مرده از گناه را با آب حيات بخش توبه زنده مى سازد
❇️آرى اين قوم مردم را در مسير راه به سوى خدا و سعادت و خوشبختى راهنمايى مى کنند تا به بيراهه ها نيفتند
⭕️ ششمين و هفتمين وصف
6⃣«از کسانى که دست به ريسمان قرآن زده 7⃣سنّتهاى خدا و رسولش را احيا مى کنند»
⭕️منظور از تمسّک به «حبل قرآن» یعنی انسان به آن توسّل جسته تااز چاه طبيعت و هواى نفس بيرون آيد و به اوج قرب خدا صعود کند و از سقوط در دره گمراهى نجات حاصل گردد.
⭕️در روايتى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که در توضيح اهميّت قرآن فرمود :کتاب خدا ريسمانى است که کشيده شده از آسمان به زمين (که عالم مُلک با ملکوت را پيوند مى دهد و وسيله ارتقا را فراهم مى سازد).
✅«احياى سنّت خدا و سنّت پيامبر» عمل کردن به واجبات الهى و فرايضى است که پيامبر فرض نموده است ; نه فقط عمل کردن، بلکه دعوت عامه مردم به سوى آن نيز لازم است....
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
این قسمت رازیادی بخونید
🌸من از اين گروهم شماهم باشید🌸
در ادامه مى فرمايد:
8⃣ «از کسانى که تکبّر نمىورزند
9⃣ برترى جويى ندارند
🔟خيانت نمى کنند
1⃣1⃣ فساد به راه نمى اندازند»
⭕️اين چهار وصف در واقع به يکديگر مرتبط اند; ❇️مستکبران دائماً به سوى برترى جويى مى روند و براى رسيدن به اهداف نامشروع خود دست به خيانت و فساد مى زنند،
💢قرآن مجيد مى گويد : «(إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا); شاهان جبّار هنگامى که وارد منطقه آبادى شوند، آنجا را به فساد مى کشند»،
💢 و مى فرمايد : «(تِلْکَ الدَّارُ الاْخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لاَ يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الاَْرْضِ وَلاَ فَسَاداً); اين سراى آخرت را تنها براى کسانى قرار مى دهيم که اراده برترى جويى در زمين و فساد را ندارند».
⭕️ خيانت و فساد, عقايد و اخلاق و اموال و تمام شؤون زندگى را شامل مى شود.
2⃣1⃣ این وصف جامعيّت فوق العاده اى دارد، مى فرمايد : « از کسانى که دل هايشان در بهشت و بدن هايشان در ميدان عمل است»
⭕️اشاره به اينکه هدف آنها بسيار والاست و جز به رضاى خدا و بهشت جاويدان او نمى انديشند, به همين دليل بدنهايشان پيوسته در مسير طاعت حق و عمل به وظايف الهى و انسانى است.
❇️قابل توجّه است که خطبه با نفى تکبّر و استکبار آغاز مى شود و با همان پايان مى يابد و اين يکى از شئون فصاحت و بلاغت است که پايان سخن با آغاز آن پيوند بخورد.
❇️به راستى قوم و جمعيت يا افرادى که واجد اين #اوصاف_دوازده_گانه باشند، برترين انسان ها هستند; وجودشان در دنيا پربها و در آخرت مايه افتخار و نجات براى پيروانشان است.
💢بارالها ما را در خط و مسير آنها قرار ده و توفيق پيروى از برنامه هاى آنها عنايت فرما و دست ما را از دامنشان در دنيا و آخرت کوتاه مفرما! 💢
اللهم اجعلنا منهم
💢⭕️💢
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا مطالب را با لینک کانال انتشار دهید. ممنون
#امام_حسن_کریم_اهل_بیت
کسی که باادب و باوقار می بخشد
فقط به خاطر پرودگار می بخشد
کریم فکر حساب و کتاب بخشش نیست
به رسم اهل کرم بی شمار می بخشد
به اسم و رسم توجه نمی کند هرگز
به آشنا و غریب دیار می بخشد
برای اینکه شود حفظ آبروی گدا
بدون منّت و بی ننگ و عار می بخشد
تمام زندگی من فدای مردی که
تمام زندگی اش را سه بار می بخشد
مقابل بدی و طعنه پاسخش خنده است
سکوت کرده و آیینه وار می بخشد
به این دلیل غلام حسن خودش آقاست
که گل همیشه به خار اعتبار می بخشد
ازآن که عادتش احسان، سجیه اش کرم است
عجیب نیست که بی اختیار می بخشد
چرا که او پسر ارشد همان مردی ست
که بین معرکه ی کارزار می بخشد
که بین معرکه ی کارزار از سر لطف
به دشمن سر خود ذوالفقار می بخشد
بجز علی که به هنگام جنگ بخشیده است
کدام شیر به وقت شکار می بخشد؟
همیشه موقع بخشش که می شود این مرد
به رسم فاطمه اول به "جار" می بخشد
برادرش هم از او ارث برده بخشش را
اگر به راه خدا شیرخوار می بخشد
نمی دهم به دو عالم غلامی او را
گرفتم اینکه به من اختیار می بخشد
#مجتبی_خرسندی
☘خطبه 193 در يک نگاه ☘
🌸💥خطبه متقین💥🌸
👈از يک نگاه خطبه يک مطلب را دنبال مى کند و آن صفات پرهيزکاران است که امام در حدود يک #صد_و_ده_صفت در اين خطبه براى #پرهيزکاران بيان فرموده است;
👈ولى اگر درست در جزئيات خطبه دقت کنيم مى بينيم که اين صفات ناظر به ابعاد مختلفى از زندگى پرهيزکاران است.
✅بخشى از آن از صفات اخلاق فردى آنها سخن مى گويد.
✅بخش ديگرى از اخلاق اجتماعى آنها بحث مى کند.
✅قسمتى از خطبه، ناظر به علو شأن آنها در مباحث اعتقادى و معارف دين است،
✅در حالى که در بخش ديگرى به مقام پرهيزکارى آنها از نظر گفتار و رفتار اشاره دارد.
✅در بخش ديگرى از خطبه علامتها و نشانه هاى آنها بحث شده که اگر بخواهيم اهل تقوا را در ميان جمع بشناسيم با چه اوصافى مى توان شناخت.
✅در بخش پايانى خطبه سخن از حادثه عجيبى به ميان آمده که براى همام ـ همان پرسشگرى که با اصرار و تأکيد، بيان اوصاف متقين را خواسته بود ـ اتفاق افتاد که صيحه اى زد و مدهوش شد. سپس جان به جان آفرين تسليم کرد
👈و به دنبال آن امام(عليه السلام)فرمود : مواعظ بالغه در کسانى که اهل آن هستند چنين اثر مى گذارد. به دنبال آن شخص جسورى سؤال کرد، چرا اين حادثه درباره شخص شما اتفاق نمى افتد، و امام جواب قانع کننده اى دادند.
👈از بعضى طرق روايت استفاده مى شود که امام(عليه السلام) اين خطبه را به عنوان صفات شيعه ايراد فرمود.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا مطالب را با لینک کانال انتشار دهید. ممنون
لطفا دوستانتون رو به کانال با این لینک دعوت کنید
بالاخره به خطبه همام یا خطبه متقین رسیدیم آن هم در ماه مبارک رمضان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘خطبه 193خطبه متقین☘
⭕️وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ
يَصِفُ فِيهَا #الْمُتَّقينَ
رُوي أنّ صاحِباً لأَميرالمُؤمنِينَ(عليه السلام) يُقالَ لَهُ هَمّامُ کانَ رَجُلاً عابِداً، فَقالَ لَهُ: يا أَميرالمُؤمنينَ، صِفْ لِي الْمُتَّقينَ حَتّى کَأَنى أَنظُرُ إِلَيْهِمْ. فَتَثاقَلَ(عليه السلام) عَنْ جَوابِهِ ثُمَّ قالَ: يا همَّام ! اِتَّقِ اللهَ وَ أَحْسِنْ: فَـ (ـإِنَّ اللهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَّ الَّذينَ هُمْ مُّحْسِنُونَ). فَلَمْ يَقْنَعْ هَمّامُ بِهذَا الْقَولُ حَتّى عَزَمَ عَلَيْه، فَحَمِداللهَ و أَثنى عَلَيهِ، وَ صلّى عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله عليه وآله) ثُمَّ قالَ(عليه السلام):
⭕️از خطبه هاى امام(عليه السلام) است
که در آن صفات و روحيات #پرهيزکاران را شرح مى دهد.
(شأن ورود خطبه از اين قرار است که) يکى از ياران اميرمؤمنان على(عليه السلام) به نام «همام»1 که مرد عابد و پرهيزکارى بود، به آن حضرت عرض کرد : اى اميرمؤمنان! پرهيزکاران را برايم آنچنان وصف کن که گويى آنها را با چشم مى نگرم.
امام(عليه السلام) در پاسخ او درنگ کرد و آن گاه فرمود : اى همام تقواى الهى پيشه ساز و نيکى کن که خداوند با کسانى است که تقوا پيشه کنند و کسانى که نيکوکارند; ولى همام به اين مقدار قانع نشد (و توضيح بيشتر خواست و اصرار ورزيد) تا اينکه امام(عليه السلام) تصميم گرفت صفات متقين را مشروحاً براى او بازگو کند، پس حمد خداى را بجا آورد و ثنا نمود و بر پيامبرش صلى الله عليه و آله درود فرستاد. سپس فرمود.
. «همّام» از ماده «هم» به معناى اراده و تصميم و گاه به معناى غم است و ناميدن افراد به اين نام به اين اميد است که شخص صاحب اراده اى گردد. در اينکه «همّام» کيست، ميان شارحان نهج البلاغه گفت و گوست; ابن ابى الحديد معتزلى گويد: همّام بن شريح است، در حالى که علامه مجلسى گويد اظهر اين است که او همام بن عبادة بن خيثم باشد که پسر برادر ربيع بن خيثم محسوب مى شود (معروف است که ربيع بن خيثم، همان خواجه ربيع است که نزديک شهر مشهد مدفون است).
به هر حال، او از شيعيان خاص اميرمؤمنان و از عارفان و عابدان و زاهدان بود.
☘ترجمه فراز اوّل خطبه #متقین
⭕️أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللّهَ ـ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى ـ خَلَقَ الْخَلْقَ حِينَ خَلَقَهُمْ غَنِيًّا عَنْ طَاعَتِهِمْ، آمِناً مِنْ مَعْصِيَتِهِمْ، لاَِنَّهُ لاَ تَضُرُّهُ مَعْصِيَةُ مَنْ عَصَاهُ، وَ لاَ تَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ. فَقَسَمَ بَيْنَهُمْ مَعَايِشَهُمْ، وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْيَا مَوَاضِعَهُمْ. فَالْمُتَّقُونَ فِيهَا هُمْ أَهْلُ الْفَضَائِلِ
⭕️اما بعد (از حمد و ثناى الهى)، خداوند منزه و والا خلق را آفريد در حالى که از اطاعتشان بى نياز و از معصيتشان ايمن بود، زيرا نه عصيان گنه کاران به او زيان مى رساند (و بر دامان کبريايى اش گردى مى نشاند) و نه اطاعت مطيعان به او نفعى مى بخشد.
⭕️پس از آفرينش آنان، روزى و معيشتشان را (با روش حکيمانه اى) در ميان آنان تقسيم کرد و هر يک را در جايگاه دنيوى اش جاى داد.
⭕️(ولى) پرهيزکاران در اين دنيا صاحب فضايلى هستند
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘صفات متقین👇👇
مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ، وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ، وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ. غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ، وَ وَقَفَوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ. نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلاَءِ کَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي الرَّخَاءِ. وَ لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذِي کَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْن، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ.
💢 گفتارشان راست،💢 لباسشان ميانه روى و 💢راه رفتنشان تواضع و فروتنى است.
💢چشمان خويش را از آنچه خداوند بر آنان حرام کرده فرو نهاده اند و 💢گوشهاى خود را وقف شنيدن علم و دانشى کرده اند که براى آنان سودمند است،
💢حال آنان در بلا همچون حالشان در آسايش و رفاه است و 💢اگر سرآمد معيّنى که خداوند براى (زندگى) آنها مقرّر داشته نبود يک چشم بر هم زدن، ارواحشان از شوق پاداش الهى و ترس از کيفر او در جسمشان قرار نمى گرفت.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهم اجعلنا منهم و معهم و فیهم
صفات #متقین
⭕️عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَادُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ، فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ. قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ، وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ، وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ، وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ، وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَةٌ.
⭕️آفريدگار در روح و جانشان بزرگ جلوه کرده، به همين دليل غير او در چشمانشان کوچک است.
⭕️ آنها به کسانى مى مانند که بهشت را با چشم خود ديده و در آن متنعم اند
⭕️ و همچون کسانى هستند که آتش دوزخ را مشاهده کرده و در آن معذّبند!
⭕️ قلبهاى آنها اندوهگين و مردم از شرّشان درامانند.
⭕️ اندامشان لاغر و نيازهايشان اندک و نفوسشان عفيف و پاک است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#صفات_متقین
⭕️صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً. تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ يَسَّرَهَا لَهُمْ رَبُّهُمْ. أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا.
⭕️آنها براى مدتى کوتاهى در اين جهان صبر و شکيبايى پيشه کردند و به دنبال آن آسايشى طولانى نصيبشان شد.
⭕️ اين تجارتى پر سود است که پروردگارشان براى آنها فراهم ساخته است.
⭕️ دنيا (با جلوه گريهايش) به سراغ آنها آمد ولى آنها فريبش را نخوردند و آن را نخواستند. ⭕️دنيا مى رفت که آنها را اسير خود سازد ولى آنان به بهاى جان، خويش را از اسارتش آزاد ساختند!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهم اجعلنا منهم و معهم و فی زمرتهم بحق شهر رمضان
#شب_ضربت_خوردن_امیرالمومنین
#شب_نوزدهم
وقت پرواز آسمان شده بود
گوئیا آخر جهان شده بود
کعبه می رفت در دل محراب
لحظه ی گریه ی اذان شده بود
کوفه لبریز از مصیبت بود
باد در کوچه نوحه خوان شده بود
شور افتاد در دل زینب
پی بابا دلش روان شده بود
در و دیوار التماسش کرد
در و دیوار مهربان شده بود
شوق دیدار حضرت زهرا
در نگاه علی عیان شده بود
خار در چشم و تیغ بین گلو
زخم، مهمان استخوان شده بود
سایه ای شوم پشت هر دیوار
در کمین علی نهان شده بود
ناگهان آسمان ترک برداشت
فرق خورشید خون فشان شده بود
در نجف سینه بیقرار از عشق
گفت "لا یمکن الفرار" از عشق
#سید_حمیدرضا_برقعی
🌹یاد آوری خطبه 183🌹
👈دقت کنید امام علیه السلام فرمودند:
💢آگاه باشید که این پوست نازک بدن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خودتان رحم کنید.
💢شما مصیبت های دنیارا آزموده اید. آیا ناراحتی های یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته یا در زمین خوردن پایش زخمی شده یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن مشکل است.
💢پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشید؟
☘نهج البلاغه، خطبه 183☘
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا مطالب را با لینک انتشار دهید.
در محضر نهج البلاغه
☘ترجمه فراز اوّل خطبه #متقین ⭕️أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللّهَ ـ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى ـ خَلَقَ الْ
شرح مختصر فراز اول خطبه متقین
💢 صفات والاى پرهيزکاران
⭕️ امام(عليه السلام) در آغاز خطبه به بيان اين نکته مهم مى پردازد که خدا از همگان بى نياز است و اگر دستورات سنگين و متعددى درباره تقوا در اين خطبه مى آيد، براى افزودن به جاه و جلال خدا نيست، بلکه براى پيمودن راه تکامل انسان است،
زيرا ✅اوّلا خداوند وجودى است بى نهايت از هر جهت و کامل مطلق و چنين وجودى کمبود و نقصانى ندارد که بخواهد از طريق ستايش و اطاعت بندگان کمالى بپذيرد.
✅ ثانياً مخلوقات هر چه دارند از اوست و از برکات فيض او و بازگرداندن فيض او به خودش معنا ندارد.
❇️همگى ريزه خوار خوان نعمت او، بلکه وابسته به وجود اويند که اگر لحظه اى رابطه آنها با خدا قطع شود، نابود مى شوند: (اگر نازى کند از هم، فرو ريزند قالبها).
⭕️آن گاه امام(عليه السلام) به وضع مادى مردم در دنيا مى پردازد که در واقع مقدمه اى است براى بيان جنبه هاى معنوى که بعد از آن ذکر شده است و با دو جمله، همه چيز را در جهات زندگى مادى مردم بيان کرده است. ⭕️مى فرمايد : خداوند تمام نيازهاى مادى انسان را در اختيار او قرار داد و هر کدام را بر حسب لياقت، جايگاهى بخشيد.
❇️اين همان چيزى است که در قرآن مجيد در آيه 32 زخرف آمده است، مى فرمايد: «(نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَّعِيشَتَهُمْ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْض دَرَجَات); ما اسباب معيشت آنها را در زندگى دنيا در ميانشان تقسيم کرديم و بعضى را بر بعضى برترى داديم».
❇️بديهى است معناى تقسيم معيشت اين نيست که بدون سعى و کوشش همه چيز به خانه انسان بيايد، خداوند مواد همه را آفريده و همگان را به سعى و عمل دعوت کرده است. مقامات ظاهرى نيز که خداوند به بندگان بخشيده، بدون سعى و کوشش به دست نمى آيد.
✅اين نکته نيز قابل توجه است که اگر گروهى در دنياى امروز بر اثر گرسنگى جان مى دهند، نه به علت کمبودهاست، بلکه به سبب ظلم و ستم گروهى خودخواه و سودجو و انحصارطلب است.
❇️نه تنها ارزاق انسانها، بلکه روزی همه جانداران و حيوانات را به گونه شگفت آورى براى آنها فراهم ساخته است; نه نطفه ها را در جنين به فراموشى سپرده، نه جاندار کوچکى که درون تخم پرندگان، يا دانه گياهان وجود دارد، محروم ساخته است.
❇️سپس به بيان فضايل و صفات برجسته پرهيزکاران پرداخته و سخن را با ذکر #سه_صفت_برجسته آغاز مى کند، مى فرمايد : «پرهيزکاران در اين دنيا صاحب فضايلى هستند: گفتارشان راست، لباسشان ميانه روى و راه رفتنشان تواضع و فروتنى است.
⭕️جمله «مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ» اشاره به نخستين گام در خودسازى و تربيت انسانهاست و آن #اصلاح_زبان است; زبانى که بيشترين گناهان کبيره با آن انجام مى شود .
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
☘صفات متقین👇👇 مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ، وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ، وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ. غ
🌸اولین صفت پرهیزکاران🌸
👈اصلاح زبان
❇️ پرهيزکاران قبل از هر کار به اصلاح گفتار خويش مى پردازند و اصلاح زبان است که اصلاح ساير ارکان را در پی دارد .
💢قرآن مجيد مى فرمايد : «(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَقُولُوا قَوْلا سَدِيداً * يُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَيَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ); اى کسانى که ايمان آورده ايد پرهيزکارى پيشه کنيد و #سخن_صحيح بگوييد تا خداوند #اعمال شما را اصلاح کند و #گناهانتان را ببخشد».
❇️جمله «وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ»به عنوان دومين فضيلت مهم پرهيزکاران ذکر شده است⭕️ ملبس اشاره به همان لباس ظاهرى است که بايد نه اسراف و تبذير در آن باشد و نه سخت گيرى و خساست،
⭕️اما به قرينه آياتى که لباس را در معناى کنايى وسيع به کار برده است; مانند (وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذلِکَ خَيْرٌ) و (وَهُوَ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الَّيْلَ لِبَاساً) و (هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ) معناى لباس مفهوم گسترده اى پيدا مى کند که همه زندگى انسان را شامل مى شود; #يعنى_اعتدال_و_ميانه_روى درتمام زندگى ⭕️همان گونه که در جمله سوم تعبير به «مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ» تنها اشاره به راه رفتن ظاهرى نيست، و هرگاه اشاره به معناى وسيع مشى باشد مفهومش اين است که همه رفتارهاى آنها آميخته با تواضع است.
💢 امام(عليه السلام) به #سه_اصل اساسى در آغاز اين خطبه اشاره فرموده است: #درستکارى_و_ميانه روى_و_تواضع که بر سراسر زندگى پرهيزکاران حاکم است.
❇️در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم : « اين زبان کليد هر خير و شرّى است، پس سزاوار است که مؤمن مهر بر زبانش زند همان گونه که بر طلا و نقره اش مهر مى زند (و در صندوق محفوظى نگاه می دارد)💢
صفت بعد "غض بصر"
«غَضُّوا» در اصل به معناى کم کردن است و هنگامى که در مورد چشم به کار مى رود، يعنى سر را به زير اندازد و نگاه نکند، چشم پوشى کردن
یعنی آنها نگاه به صحنه هاى حرام نمى کنند و پيوسته گوش به علم نافع مى دهند .
⭕️«علم نافع» علومى است که براى دين و ارزشهاى معنوى و زندگى سعادت بخش در جهان ديگر، سودمند است ...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا مطالب را با لینک کانال انتشار دهید. ممنون
در محضر نهج البلاغه
☘صفات متقین👇👇 مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ، وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ، وَ مَشْيُهُمُ التَّوَاضُعُ. غ
علم نافع🤔
⭕️و همه علوم و دانشهايى را که براى عزت و عظمت و استقلال و سربلندى انسانها در اين دنيا لازم است را شامل می شود.
⭕️ امام باقر(عليه السلام) می فرماید : «تمام چشمها در روز قيامت گريان است، جز سه چشم، چشمى که در راه خدا بيدار بماند و چشمى که از خوف خدا گريان شود و چشمى که از حرام پوشيده شود».
⭕️ امام حسن مجتبى(عليه السلام) مى فرماید : « بيناترين ديده ها، ديده اى است که نظر آن در مسير خير باشد و شنواترين گوشها گوشى است که تذکرات و پندها را اخذ کند و از آنها نفع ببرد».
❇️صفت بعد صفت #رضا_و_تسليم :
⭕️در حال نعمت مست و مغرور نمى شوند و در بلا و مشکلات بى تابى و جزع ندارند; در همه حال راضى به رضاى خدا و تسليم در برابر اراده او هستند.
❇️درباره اهميّت مقام تسليم و رضا در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم : « #برترين_مرتبه اطاعت خداوند، صبر و رضا در همه چيزهايى است که بندگان دوست دارند، يا دوست ندارند و هيچ بنده اى در همه اين امور از خدا راضى نمى شود، مگر اينکه خير او در آن است».
مرحوم کلينى در کافى، دوازده روايت ديگر دراهميّت تسليم و رضا و مقامات مؤمنان راضى و تسليم در برابر اراده پروردگار ذکر کرده است.
❇️ يک وصف ديگر مهم پرهيزکاران که نشانه ايمان قوىّ و اطمينان آنها به وعده هاى الهى است اینکه اگر سرآمد معيّنى که خداوند براى (زندگى) آنها مقرّر داشته نبود يک چشم بر هم زدن، ارواحشان از شوق پاداش الهى و ترس از کيفر او در جسمشان قرار نمى گرفت»
⭕️روح آنها به کبوترى مى ماند که در قفس گرفتار است; در يک سوى خود، باغى خرم و سرسبز با انواع گلها و گياهان و ميوه ها مى بيند و در طرف ديگر خود آتشى سوزان.
پرهيزکاران راستين چنين اند.💢 از يک سو اميدوار به لطف و ثواب الهى هستند و💢 از سوى ديگر از اين بيم دارند که در دنيا پايشان بلغزد و در دام شيطان و هواى نفس، گرفتار شوند و با سوء عاقبت از دنيا بروند.
⭕️ لقمان حکيم خطاب به فرزندش مى گفت : « فرزندم آن گونه از خدا بترس که اگر در صحنه قيامت وارد شوى، در حالى که اعمال نيک انس و جن را با خود داشته باشى باز از عذاب خدا بترسى و آن قدر اميدوار به لطف او باش که اگر روز قيامت با گناه جن و انس وارد محشر شوى باز اميد به عفو او داشته باشى».
⭕️💢⭕️
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اللهپ اجعلنا منهم و معهم و فی زمرتهم
لطفا مطالب را با لینک کانال انتشار دهید. ممنون
در محضر نهج البلاغه
#صفات_متقین ⭕️صَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً. تِجَارَةٌ مُرْبِحَةٌ
S Pirozfar:
خطبه متقین و خطبه همام از زیبا ترین خطبه های نهج البلاغه است
لطفا #حوصله کنید و بادقت بخوانید.
🌸بیست صفت متقین👇🌸
❇️اين بخش از خطبه که در آن قريب #بيست_صفت_از_صفات_پرهيزکاران آمده، عمدتاً بر چند محور دور مى زند;
💢 ايمان فوق العاده پرهيزکاران، ايمانى که در سر حد شهود و مشاهده عالم ماوراى طبيعت است.
💢 مسئله بى اعتنايى به زرق و برق دنيا و عدم اسارت در چنگال هوا و هوسها و شهوات، 💢جوياى علم و دانش بودن،
💢پرهيز از هرگونه گناه مخصوصاً آلودگيهاى زبان،
💢تواضع و فروتنى و عدم آزار خلق.
❇️اگر در برنامه پرهيزکاران جز همين فراز نبود براى اينکه از اينها انسان کاملى بسازد، کافى بود تا چه رسد به اين که بخشهاى بعدى خطبه نيز به آن ضميمه گردد.
❇️کسى که ايمان او به حدى رسيده که گويى آينده هاى دور را مى بيند و از پشت پرده ضخيم طبيعت، بهشت و جهنم را مشاهده مى کند، طبيعى است که فريب زرق و برق دنيا را نخورد، و در برابر خلق متواضع باشد و آزارش به کسى نرسد.
✅ #سؤال: اين ايمان شهودى چگونه تحصيل مى شود و اين هماى سعادت بر سر چه کسى خواهد نشست؟
⭕️پاسخ اين سؤال با تشبيهات روشن مى شود; آيينه قلب تا زنگار هوا و هوس دارد، چهره حقيقت در آن منعکس نمى شود و تا انسان در سياهچال طبيعت زندانى است به آسمان حقيقت پرواز نمى کند
تو کز سراى طبيعت نمى روى بيرون
کجا به کوى طريقت گذر توانى کرد
جمال يار ندارد نقاب و پرده ولى
غبار ره بنشان تا نظر توانى کرد
⭕️💢⭕️💢
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لطفا مطالب را با لینک کانال انتشار دهید. ممنون