💥داستان پرسش سلیم بن قیس💥
♻️در کتاب کافى شأن ورودى براى اين خطبه بيان شده که نشان مى دهد سليم بن قيس هلالى خدمت امام(عليه السلام) عرض کرد: من از سلمان و مقداد و ابوذر مطالبى درباره تفسير قرآن و احاديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) شنيده ام که با آنچه در دست مردم است تفاوت دارد.
♻️ سپس از شما شنيدم احاديثى را که از اين سه نفر شنيدم تأييد مى کنيد
♻️و در دست مردم مطالب زيادى درباره تفسير قرآن و احاديث پيامبر ديدم که شما با آن مخالفيد و معتقديد آنها باطل است،
👈 آيا فکر مى کنيد مردم عمداً دروغ بر پيامبر اکرم بستند و قرآن را به رأى خود تفسير کردند؟
♻️امام(عليه السلام) رو به من کرد و فرمود: اکنون که سؤال کرده اى پاسخ را بشنو (سپس خطبه فوق را با اضافاتى از آن حضرت نقل مى کند).👇👇👇
🌸خطبه 210در يک نگاه 🌸
👈اين خطبه عمدتاً درباره اقسام حديث و راويان حديث سخن مى گويد و از #سه_بخش تشکيل يافته است.
🔰 بخش اوّل، امام(عليه السلام) به بيان اقسام احاديثى که در دسترس مردم قرار دارد، پرداخته و مى فرمايد در ميان آنها حق و باطل و ناسخ و منسوخ و... وجود دارد.سپس به مجازات کسانى اشاره مى کند که به جعل حديث مى پردازند و ضمن روايتى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) آنها را به آتش دوزخ بشارت مى دهد.
🔰بخش دوم اصناف راويان حديث را يادآور مى شود و آنها را به چهار صنف منافقان، خطاکاران، ناآگاهان و حافظان صادق تقسيم مى کند.
🔰 در بخش سوم (آخرين بخش) به بعضى از ويژگيهاى احاديث پيامبر(صلى الله عليه وآله)پرداخته و به طريق فهم آنها اشاره مى کند و در پايان، به دريافت کامل احاديث پيامبر(صلى الله عليه وآله) از سوى خود اشاره مى فرمايد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز اوّل خطبه 210🌸
💥انواع روایات💥
⭕️إِنَّ فِي أَيْدِي النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلاً، وَصِدْقاً وَ کَذِباً، و نَاسِخاً وَ مَنْسُوخاً، وَعَامّاً وَ خَاصّاً، وَ مُحْکَماً وَ مُتَشَابِهاً، وَ حِفْظاً وَ وَهْماً،
ترجمه
⭕️آنچه در دست مردم است
🌀گاه حقّ است و گاه باطل
،🌀 گاه صدق است و گاه کذب،
🌀گاه ناسخ است و گاه منسوخ،
🌀گاه عام است و گاه خاص
،🌀 گاه محکم است و گاه متشابه،
🌀گاه احاديثى است که به دقّت حفظ و نقل شده،
🌀گاه رواياتى است که با ظنّ و گمان روايت شده است،
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢وَ لَقَدْ کُذِبَ عَلَى رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) عَلَى عَهْدِهِ، حَتَّى قَامَ خَطِيباً، فَقَالَ: «مَنْ کَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ».
ترجمه
💢 (بدانيد) در زمان حيات رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آن قدر دروغ بر آن حضرت بسته شد که حضرت به پا خاست و خطبه اى خواند و فرمود:
💢 هر کس عمداً به من دروغى ببندد بايد جايگاه خويش را در آتش دوزخ مهيّا سازد!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز دوم خطبه 210🌸
💢ناقلان حدیث در نزد امام (ع)💢
🅾وَ إِنَّما أَتَاکَ بِالْحَدِيثِ أَرْبَعَةُ رِجَال لَيْسَ لَهُمْ خَامِسٌ:رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلاِْيمَانِ، مُتَصَنِّعٌ بِالاِْسْلاَمِ، لاَ يَتَأَثَّمُ وَ لاَ يَتَحَرَّجُ، يَکْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) مُتَعَمِّداً، فَلَوْ عَلِمَ النَّاسُ أَنَّهُ مُنَافِقٌ کاذِبٌ لَمْ يَقْبَلُوا مِنْهُ، وَ لَمْ يُصَدِّقُوا قَوْلَهُ
ترجمه
🅾ناقلان حديث #چهار گروهند و پنجمى ندارد: 1⃣نخست شخص منافقى است که اظهار ايمان مى کند و نقاب اسلام بر چهره زده، 🍂نه از گناه باکى دارد و نه از آن دورى مى جويد،🍂 از روى عمد به پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) دروغ مى بندد;
🅾(به يقين) اگر مردم مى دانستند او منافق و دروغگوست از وى نمى پذيرفتند و سخنش را تصديق نمى کردند
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸جعل احادیث از سوی منافین🌸
🅾َ لکِنَّهُمْ قَالُوا: صَاحِبُ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) رَآهُ، وَ سَمِعَ مِنْهُ، وَ لَقِفَ عَنْهُ، فَيَأْخُذُونَ بِقَوْلِهِ، وَ قَدْ أَخْبَرَکَ اللّهُ عَنِ الْمُنَافِقِينَ بِما أَخْبَرَکَ، وَ وَصَفَهُمْ بِمَا وَصَفَهُمْ بِهِ لَکَ، ثُمَّ بَقُوا بَعْدَهُ، فَتَقَرَّبُوا إِلَى أَئِمَّةِ الضَّلاَلَةِ...
ترجمه
🅾ولى (مردم چون از واقعيت آگاه نبودند) مى گفتند: او از #صحابه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) است، آن حضرت را ديده و از او حديث شنيده و مطالب را دريافت داشته است به همين دليل به گفته اش ترتيب اثر مى دادند،
🅾در حالى که خداوند آنچه را لازم بوده از وضع منافقان خبر داده و اوصاف آنان را برشمرده است.
🅾قطعاً اين گروه منافقان (بعد از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) همگى از ميان نرفتند بلکه) بعد از آن حضرت باقى ماندند (و به کار خود ادامه دادند)
🅾 به پيشوايان ضلالت و دعوت کنندگان به دوزخ با دروغ و بهتان، تقرّب جستند (و احاديثى در فضيلت آنها جعل کردند)
🅾آنها نيز (در مقابل) مقامات کشور اسلامى را به آن منافقان سپردند و آنان را حاکمان بر مردم ساختند و بر گردن مردم سوار کردند و به کمک آنها به خوردن دنيا مشغول شدند.
🅾 البته مردم نيز (غالباً) همراه سلاطين و دنيا هستند #مگر کسى که خداوند او را لغزش بازداشته است. اين #يکى از چهارگروه است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز سوم خطبه 210🌸
🍂انواع روات حدیث🍂
وَ رَجُلٌ سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ شَيْئاً لَمْ يَحْفَظْهُ عَلَى وَجْهِهِ، فَوَهِمَ فِيهِ، وَ لَمْ يَتَعَمَّدْ کَذِباً، فَهُوَ فِي يَدَيْهِ، وَ يَرْوِيهِ وَ يَعْمَلُ بِهِ ....
ترجمه
🔰(ديگر از عوامل احاديث اين است که) کسى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) چيزى را شنيده است; امّا به صورت صحيح آن را به خاطر نسپرده و در آن اشتباه نموده، هر چند از روى علم و عمد به آن حضرت دروغ نبسته است.
🔰اين حديث آميخته با خطا در اختيار اوست و آن را روايت و به آن عمل مى کند و مى گويد: من آن راازرسول خدا(صلى الله عليه وآله) شنيده ام.
🔰اگر مسلمانان مى دانستند او در مورد آن حديث گرفتار اشتباه شده آن را از او نمى پذيرفتند و اگر خود او نيز مى دانست چنين است آن را رها مى کرد
.💢🔰💢🔰
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸گروه سوم راویان حدیث🌸
💢وَ رَجُلٌ ثَالِثٌ، سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) شَيْئاً يَأْمُرُ بِهِ، ثُمَّ إِنَّهُ نَهَى عَنْهُ، وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ، أَوْ سَمِعَهُ يَنْهَى عَنْ شَيْء، ثُمَّ أَمَرَ بِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْلَمُ، فَحَفِظَ الْمَنْسُوخَ، وَ لَمْ يَحْفَظِ النَّاسِخَ، فَلَوْ عَلِمَ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضَهُ، وَ لَوْ عَلِمَ الْمُسْلِمُونَ إذْ سَمِعُوهُ مِنْهُ أَنَّهُ مَنْسُوخٌ لَرَفَضُوهُ.
💢گروه سوم کسانى هستند که حديثى از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) شنيده اند که در آن به چيزى امر فرموده، سپس (در حديث ديگرى) از آن نهى کرده (و حکم اوّل را نسخ فرموده) در حالى که آن شنونده از حکم دوم با خبر نبوده (و نمى دانسته که حکم ناسخ جاى منسوخ را گرفته است)
💢 يا از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) نهى درباره چيزى شنيده است که بعداً به آن امر فرموده، در حالى که اين شخص (از حکم دوم) آگاه نشده است.
💢 به اين ترتيب در حقيقت اين شخص منسوخ را فرا گرفته و حفظ کرده; ولى ناسخ را حفظ نکرده است.
👈اگر او مى دانست آنچه را شنيده است نسخ شده آن را رها مى ساخت و اگر مسلمانان هنگامى که آن حکم را از وى شنيدند مى دانستند نسخ شده است آن را ترک مى کردند.
💢🔰💢🔰
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸فراز چهارم خطبه 210🌸
⭕️وَ آخَرُ رَابِعٌ، لَمْ يَکْذِبْ عَلَى اللّهِ، وَ لاَ عَلَى رَسُولِهِ، مُبْغِضٌ لِلْکَذِبِ خَوْفاً مِنَ اللّهِ، وَ تَعْظِيماً لِرَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) وَلَمْ يَهِمْ، بَلْ حَفِظَ مَا سَمِعَ عَلَى وَجْهِهِ، فَجَاءَ بِهِ عَلَى مَا سَمِعَهُ، لَمْ يَزِدْ فِيهِ وَلَمْ يَنْقُصْ مِنْهُ،
ترجمه
⭕️چهارمين شخص (ناقل حديث) کسى است که نه دروغ به خدا بسته، نه بر پيامبرش (و به طور کلى) او همواره دروغ را به سبب خوف از خدا و تعظيم پيامبر(صلى الله عليه وآله) دشمن مى دارد و در آنچه (از پيامبر اکرم) شنيده، اشتباهى (بر اثر سهل انگارى) براى او پيش نيامده است،
⭕️بلکه آنچه را شنيده است به طور کامل حفظ نموده و همان گونه که شنيده بى کم و کاست آن را نقل کرده است
🌸آخرین گروه ناقلان حدیث🌸
💢 فَهُوَ حَفِظَ النَّاسِخَ فَعَمِلَ بِهِ، وَ حَفِظَ الْمَنْسُوخَ فَجَنَّبَ عَنْهُ، وَ عَرَفَ الْخَاصَّ وَ الْعَامَّ، وَ الُْمحْکَمَ وَ الْمُتَشَابِهَ، فَوَضَعَ کُلَّ شَيْء مَوْضِعَهُ.وَ قَدْ کَانَ يَکُونُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) الْکَلاَمُ لَهُ وَجْهَانِ: فَکَلاَمٌ خَاصٌّ، وَ کَلامٌ عَام...
💢او ناسخ را حفظ کرده و به آن عمل مى کند و از منسوخ آگاه است و از آن دورى مى گزيند،
💢خاص و عام و محکم و متشابه را شناخته و هر کدام را در جايگاه خود قرار داده است
💢 (زيرا) گاه سخنى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) صادر مى شد که #دو گونه بود; گاه کلامى بود که جنبه خصوصى داشت و گاه کلامى که داراى جنبه عمومى بود،
💢در اين ميان بعضى از کسانى که مقصود خدا و رسول الله(صلى الله عليه وآله) را نمى دانستند آن را مى شنيدند و حفظ مى کردند و بدون توجّه، آن را برخلاف معنا و مقصود و هدف واقعى آن تفسير مى کردند.
💢🔰💢🔰
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌸اصحاب و روات 🌸
🔰وَلَيْسَ کُلُّ أَصْحَابِ رَسُولِ الله(صلى الله عليه وآله) مَنْ کَانَ يَسْأَلُهُ وَيَسْتَفْهِمُهُ، حَتَّى إِنْ کانُوا لَيُحِبُّونَ أَنْ يَجِيءَ الاَْعْرَابِيُّ وَ الطَّارِيءُ، فَيَسْأَلَهُ(عليه السلام)حَتَّى يَسْمَعُوا، وَ کَانَ لاَ يَمُرُّ بِي مِنْ ذلِکَ شَيْءٌ إِلاَّ سَأَلْتُهُ عَنْهُ وَ حَفِظْتُهُ، فَهذِهِ وُجُوهُ مَا عَلَيْهِ النَّاسُ فِي اخْتِلاَفِهِمْ، وَ عِلَلِهِمْ فِي رِوَايَاتِهِمْ.
🔰 و چنان نبود که همه صحابه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) (پيوسته) از او پرسش کنند و مسائل مختلف را جويا شوند،
🔰تا آنجا که عدّه اى دوست مى داشتند مرد عرب يا سؤال کننده تازه واردى بيايد و مطلبى از آن حضرت بپرسد تا آنها جواب آن را بشنوند و فرا گيرند
#من (اين گونه نبودم، بلکه)🌀 هر چه از خاطرم مى گذشت از آن حضرت سؤال مى کردم و حفظ مى نمودم (به همين دليل چيزى از فروع و اصول اسلام بر من مخفى نماند). 👈اين است جهات مختلفى که مردم در احاديث دارند و علل اختلاف رواياتشان.
🔰💢🔰💢
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7