امام(عليه السلام) در بخش اوّل سه دستور به کارگزار خود مى دهد و هر کدام از اين دستورات با جمله «اَمَرَهُ» آغاز مى شود.
✅نخست دستور به تقواى الهى در نهان و آشکار مى دهد و بر يکى از مهم ترين مصاديق تقوا انگشت مى گذارد; يعنى تقوا در امور پنهانى، اعم از نيّت درون و اعمال برون که هيچ کس جز خدا شاهد و گواه آن نيست و اين مهم ترين چيزى است که جز از طريق ايمان به خدا و اعتقاد به حضور او در همه جا حاصل نمی شود و آسيب هايى که به مردم مى رسد غالبا مربوط به همين قسمت است; تصميماتى به تنهايى گرفته مى شود و کارهايى دور از چشم مردم انجام مى گيرد و در آن منافع عموم فداى منافع نامشروع اشخاص مى گردد.
✅فرمان دوم
✍امام سپس فرمان دوم را مى دهد که بايد ظاهر و باطن خود را يکى کند، زيرا اختلاف ظاهر و باطن و خلوت و جلوت مصداق آشکار نفاق است و مسلمان از نفاق بيگانه است.
✍ امام(عليه السلام) دليل این دستور را ذکر می کنند
که آنهايى که پنهان و آشکارشان متفاوت است و گفتارشان با رفتارشان هماهنگ نيست، خائن و غير مخلص اند و به واقع چنين است.
چه خيانتى از اين بدتر که انسان اعمال نيک رياکارانه در برابر مردم انجام دهد و آن گاه که به خلوت مى رود کار ديگر کند;
يا با زبانش وعده هاى نيکى دهد و پاکى و تقوا را بستايد; ولى عملش بر ضد آن باشد و مايه بى اعتمادى و سلب عقيده مردم گردد. اين کارها از هر کس که باشد نازيباست و از دولت مردان اسلام نازيباتر.
✍امام(عليه السلام) در مسأله اخلاص و امانت، روى دو چيز انگشت گذاشته اند: يکى هماهنگى خلوت و جلوت و ديگرى هماهنگى گفتار و کردار و در واقع اخلاص بر همين دو رکن استوار است و رياکاران هر دو يا يکى از آن دو را از دست مى دهند.
✅البتّه رعايت اين اصل بيش از هرکس در مسئولان اموال بيت المال اهمّيّت دارد که بايد حفيظ و امين باشند.
✍در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: « کسى که باطنش با ظاهرش مخالف باشد او منافق است هرکس باشد و در هر جا که باشد و در هر سرزمين و در هر رتبه و مقامى که باشد».
✍در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) اکه فرمودند منافق سه نشانه دارد: زبانش با قلبش مخالف است و قلبش با عملش و آشکارش با نهانش».
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#مواظب انتخابات نمایندگان باشیم
و به رویکرد حزب و گروهی و عملکردش بنگریم
✅فرمان سوم
آن گاه امام(عليه السلام) در سومين امرش سه دستور به نماينده خود مى دهد ومى فرمايد: «با مردم برخورد بد نداشته باش
به آنها بهتان نزن
و نسبت به آنها به جهت اينکه رييس بر آنان هستى، بى اعتنايى نکن چه اينکه آنها برادران دينى تو هستند
🔰اينها نکات روانى بسيار مهم در مسأله جمع آورى حقوق بيت المال و به يک معنا در تمام امور مربوط به مديريت است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#انتخاب اصلح برای مجلس
🌸فرمان به مدیران و امر به تقوا
✍أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللهِ فِي سَرَائِرِ أَمْرِهِ وَخَفِيَّاتِ عَمَلِهِ، حَيْثُ لاَ شَهِيدَ غَيْرُهُ، وَلاَ وَکِيلَ دُونَهُ. وَأَمَرَهُ أَلاَّ يَعْمَلَ بِشَيْء مِنْ طَاعَةِ اللهِ فِيمَا ظَهَرَ فَيُخَالِفَ إِلَى غَيْرِهِ فِيمَا أَسَرَّ، وَمَنْ لَمْ يَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَعَلاَنِيَتُهُ، وَفِعْلُهُ وَمَقَالَتُهُ،...فَإِنَّهُمُ الاِْخْوَانُ فِي الدِّينِ، وَالاَْعْوَانُ عَلَى اسْتِخْرَاجِ الْحُقُوقِ.
ترجمه
(امام) او (مخنف بن سلیم) را به
💠تقواى الهى در امور پنهانى و اعمال مخفى خود دستور مى دهد در آنجا که هيچ کس جز خدا شاهد وگواه نيست،و نه احدى غير از او ناظر و حافظ اعمال.
💠به او دستور داده، هر عملى را از اطاعت هاى خدا که آشکارا انجام مى دهد در پنهانى خلاف آن را انجام ندهد،
💠آن کس که پنهان و آشکارش، عمل و سخنش بر خلاف يکديگر نباشد امانت الهى را ادا کرده و حق بندگى خالصانه را بجا آورده است.
💠با مردم برخورد بد نداشته باش (و با چهره عبوس با آنها روبه رو نشو) و به آنها بهتان نزن (که مقدار زکاتشان بيش از آن بوده است که آنها اظهار داشته اند)
💠و نسبت به آنها به جهت اينکه رييس بر آنان هستى، بى اعتنايى نکن،
✍ چه اينکه آنها برادران دينى تو هستند و ياوران در استخراج حقوق و جمع آورى زکات.
#نامه_25
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنرنمایی فاطمه عبادی در آستانه شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
چادرت را بتکان روزی مارا بفرست...
✳️گفتار حکيمانه حضرت امیرعلیه السلام
👈حکمت 55(صبر)
♻️قال الامیر علیه السلام:
َ 🌸 الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
🌸امام(عليه السلام) فرمود:
صبر بر دو قسم است
🌱 صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى
🌱و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى
💥☘💥☘💥
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
قسمتی از دعای جوشن صغیر
...پس به سجده برو و بگو:
سَجَدَ وَجْهِيَ الذَّليلُ لِوَجْهِكَ الْعَزيزِ الْجَليلِ، سجده كرد روي خوارم براي ذات عزيز بزرگت
سَجَدَ وَجْهِيَ البالي اْلفاني لِوَجْهِكَ الدّآئِم الْباقي، سجده كرد روي فرسوده فاني ام و به ذات هميشگي ماندگارت،
سَجَدَ وَجْهِيَ الْفَقيرُ لِوَجْهِكَ الْغَنِيِّ الْكَبيرِ،
سجده كرد روي پيوسته به تهيدستي ام براي ذات بي نياز بزرگت،
سَجَدَ وَجْهي وَسَمْعي وَبَصَري وَلَحْمي وَدَمي وَجِلْدي وَعَظْمي، سجده كرد رويم و گوشم و چشم و گوشتم و خونم و پوستم و استخوانم،
وَما اَقَلَّتِ الاَْرْضُ مِنّي، للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ
و همه آنچه زمین از بار وجود من برداشته در برابر پروردگار جهانيان.
اَللَّـهُمَّ عُدْ عَلي جَهْلي بِحِلْمِكَ، وَعَلي فَقْري بِغِناكَ،
خدايا بر ناداني من به بردباريات،و بر تهيدستي من به توانگري ات،
وَعَلي ذُلّي بِعِزِّكَ وَسُلْطانِكَ، وَعَلي ضَعْفي بِقُوَّتِكَ،
و بر خواري من به عزّتت و سلطنتت،بر ناتواني من به توانايي ات،
وَعَلي خَوْفي بِاَمْنِكَ، وَعَلي ذُنُوبي وَخطايايَ بِعَفْوِكَ وَرَحْمَتِكَ،
و بر ترس من به ايمني ات،و بر گناهان و خطاهاي من به گذشتت و رحمتت بنگر
يا رَحْمنُ يا رَحيمُ، اَللَّـهُمَّ اِنّي اَدْرَءُ بِكَ في نَحْرِ فُلانِ بْنِ فُلان،
اي بخشنده مهربان. خدايا!من به مدد تو سينه سخت دشمنم فلان پسر فلان را دفع ميكنم
واَعُوُذ بِكَ مِنْ شَرِّهِ، فَاكْفِنيهِ بِما كَفَيْتَ بِهِ اَنْبِيآئَكَ وَاَوْلِيآئَكَ مِنْ خَلْقِكَ،
و از شرّ او به تو پناه مي آورم،پس مرا از گزند او كفايت كن بدانسان كه كفايت كردي پيامبران و اوليا
وَصالِحي عِبادِكَ مِنْ فَراعِنَةِ خَلْقِكَ، وَطُغاةِ عُداتِكَ وَشَرِّ جَميعِ خَلْقِكَ،
و بندگان، شايسته ات را از گزند فرعونها،و دشمنان سركشت،و از شرّ همه خلقت
بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيْء قَديرٌ وَحَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ.
به مهرت اي مهربانترين مهربانان،همانا تو بر هر چيز توانايي،و خدا ما را بس است و چه نيكو وكيلي است.
آمین یا رب العالمین
💢آیت الله حق شناس :
🔵اولین مبحث اخلاقی که یاد گرفتم، باب #غیبت بود.
🔶 خدا شاهد است که از ابتداي هیجده سالگي استاد من مرا ملزم كرد به اينكه کم صحبت بکنم. «الصمت باب من ابواب الحكمة». خاموش بودن دری از درهای حکمت است.
👈در مباحث #اخلاق اولین مسئله ای که بنده یاد گرفتم، باب غیبت بود،
🔴👈 زیرا دیدم اگر این باب را یاد نگیرم؛ نمی توانم صحبت بکنم. هر چه حرف بزنم، استاد خواهد گفت که غیبت است ! هر که زیاد حرف بزند ؛ زیاد اشتباه می کند. مگر کسی که مجتهد و با سواد باشد.آخر تو چه می دانی #سود و زیانت در چیست ، داداش جون! تو که سود و زیان خود ندانی
به وصلش کی رسی هیهات هیهات
عمل بد ، عفت زبان را از بین می برد.
آیت الله حق شناس رحمة الله علیه، کتاب مرد حق ، چاپ اول 1391 ،ص 16
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
#اخلاق
#زکات
✍وَإِنَّ لَکَ فِي هَذِهِ الصَّدَقَةِ نَصِيباً مَفْرُوضاً، وَحَقّاً مَعْلُوماً، وَشُرَکَاءَ أَهْلَ مَسْکَنَة، وَضُعَفَاءَ ذَوِي فَاقَة، وَإِنَّا مُوَفُّوکَ حَقَّکَ، فَوَفِّهِمْ حُقُوقَهُمْ، وَإِلاَّ تَفْعَلْ فَإِنَّکَ مِنْ أَکْثَرِ النَّاسِ خُصُوماً يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَبُؤْسَى لِمَنْ ـ خَصْمُهُ عِنْدَ اللهِ ـ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاکِينُ وَالسَّائِلُونَ وَالْمَدْفُوعُونَ وَالْغَارِمُونِ وَابْنُ السَّبِيلِ!
✍ای عامل زکات (بدان) براى تو در اين زکات نصيب مشخص و حق معينى است و شريکانى از مستمندان و بينوايان دارى،
📜به يقين ما حق تو را به طور کامل خواهيم داد تو هم بايد حق آنها را به طور کامل بپردازى.
📜اگر چنين #نکنى از کسانى خواهى بود که در قيامت بيش از همه دشمن و شاکى دارند،
🔰 بدا به حال کسى که در پيشگاه خداوند، فقرا و مساکين و سائلان و کسانى که از حقشان محروم شده اند و بدهکاران ورشکسته و در راه ماندگان (همگى) خصم و شاکى او باشند (اين گونه افراد، خائنان به بيت المال اند)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه 25