eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
443 دنبال‌کننده
249 عکس
166 ویدیو
20 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" ما شیعه‌ی امیرالمؤمنین (ع) نیستیم، ما مُحِبّ هستیم " ( به معنای خاص ) إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَی مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ ‌بِقُرْصَیْهِ أَلاَ وَ إِنَّکُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَادٍ 📚نهج‌البلاغه، نامه ۴۵. (ره) سال ۱۳۷۱ هجری شمسی 💠 @nahjmolaali
✅ شیعه ما چنین است 🔹شخصی به امام کاظم علیه السلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف می‌کنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمن‏‌اند خیلی چنان‏‌اند. 🔹 فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند. 📗 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۳، ص۳۲۳ 💠 @nahjmolaali
✅ تعبیر زیبای امیر المؤمنین(ع) درباره انسانهای بخیل 🔸[امیر المؤمنین] تعبیری دارند می‏ فرمایند: من تعجب می ‏کنم از این آدمهای ممسک که از فقر فرار می‏ کنند به سوی غنا ولی در عمل از غنا فرار می ‏کنند و خودشان را به دامن فقر می‏ اندازند، چرا؟ برای اینکه اصلا فقر و غنا معنایش چیست؟ فقیر یعنی آن که ندارد که بخورد و بپوشد، و غنی یعنی آن که دارد که بخورد و بپوشد. فرقشان در این است که آن می ‏خورد و می‏ پوشد، این نمی‏ خورد و نمی ‏پوشد. عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ، وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ، فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ؛ 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲۶. 🔹اگر بنا بشود که انسان پول را جمع کند که در آخر نخورد و نپوشد پس پول را در واقع برای فقر جمع می‏ کند نه برای غنا. درست است، پیش خودش خیال می‏ کند یک عمر لباس کهنه می ‏پوشد برای اینکه یک وقتی خدای نکرده لباس کهنه نپوشد، یا یک عمر نان و پیاز می ‏خورد که یک روزی فقیر نشود که بخواهد نان و پیاز بخورد. این است که در دنیا مانند فقرا زندگی می ‏کند ولی در قیامت باید حساب اغنیا را پس بدهد. 📙 فلسفه تاریخ، ج‏2، ص132. 💠 @nahjmolaali
💫دَاوُدُ بْنُ سُلَيْمَانَ رَأَيْتُ شَيْخاً عَلَى بَغْلَةٍ قَدِ احْتَوَشَتْهُ النَّاسُ فَقُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا هَذَا شَاهَانْشَاهُ الْعَرَبِ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ. داود بن سلیمان گوید مردی را روی قاطر دیدم که مردم دور او را گرفته بودند گفتم این کیست؟ گفتند این شاهنشاه عرب است؛ این علی بن ابی طالب صلوات الله علیه است 🔸قَالُوا هَذَا شَاهَانْشَاهُ الْعَرَبِ🔸 📚مناقب (ابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 113 شاهان جهان جمله گدایند و علی شاه جان دو جهان باد فدای اسدالله😍😍 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ جایگاه اشهد ان علی ولی الله در اذان شیعیان از چه زمانی شروع شد ؟ 💠 @nahjmolaali
🌿👌از قدیم گفته اند که: " ای جان فدای آن که دلش با زبان یکی است." این یکرنگی و یکرویی و نداشتن تلوّن و هر لحظه به شکلی در نيامدن، هم نزد خدا مطلوب است که از آن به ( اخلاص ) یاد می کنیم، هم نزد مردم پسندیده است و حسّ اعتماد عمومی را در جامعه می افزاید. امیر مؤمنان ( علیه‌السلام ) در توصیه به این یکرنگی می فرماید: ◀️ إِیَّاکُمْ وَ تَهْزِیعَ الاَْخْلاَقِ وَ تَصْرِیفَهَا، وَاجْعَلُوا اللِّسَانَ وَاحِداً، وَلْیَخْزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ، فَإِنَّ هذَا اللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ. از رنگ به رنگ شدن و تلوّن در اخلاق و رفتار بپرهیزید، زبانتان را یکی کنید و هر کس زبان خود را در کام کشد، چرا که این زبان، صاحبش را بر زمين می زند. 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۶، بند ۱۸. 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆 🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅 🔆🔅🔆🔅🔆 🔅🔆🔅 🔆 «عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ» حاكم نيشابورى از ام سلمه نقل مي كند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه فرمود: عَلِيٌّ مَعَ الْقُرْآنِ، وَالْقُرْآنُ مَعَ عَلِيٍّ لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ ". هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الإِسْنَادِ. المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 134 على همراه قرآن است و قرآن نيز همراه با على عليه السّلام است. هيچگاه على عليه السّلام از قرآن و قرآن از على عليه السّلام، جدا نمى‌شوند تا اين كه كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. 💠 @nahjmolaali 🔆 🔅🔆🔅 🔆🔅🔆🔅🔆 🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅
نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر ای مالک به اهل پاکدامنی و صدق بپیوند، وآنان را آنچنان تعلیم ده که تورا زیاد تعریف نکنند، وبیهوده به کاری که انجام نداده ای تو را شاد ننمایند، که تمجید فراوان ایجاد کبر و نخوت کند, و به گردنکشی نزدیک نماید. 📚 نهج البلاغه ترجمه انصاریان نامه ۵٣ 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🚫 خیانت و تحريف روایت نهج البلاغه توسط کارنشناس وهابی ➖ کارنشناس وهابی با استناد به روایتی از نهج البلاغه تلاش کرده است که عدم عصمت امیرمؤمنان علیه السلام را ثابت کند. ➖ این در حالی است که اگر ادامه روایت را می‌خواند و خیانت نمی‌کرد، نه تنها به مقصودش نمی‌رسید؛ بلکه اعتقاد شیعيان در باره عصمت الهی و خدادادی امیرمؤمنان علیه السلام از آن اثبات می‌شد... 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر خداصلی الله علیه وآله خطاب به امام علی‌علیه السلام فرمود: «یا أَبَاالْحَسَنِ! أَنْتَ عُضْوٌ مِنْ أَعْضائِی تَنْزِلُ حَیثُ نَزَلْتُ، وَإِنَّ لَکَ فِی الْجَنَّةِ دَرَجَةً، وَهِی دَرَجَةُ الْوَسِیلَةِ، فَطُوبی لَکَ وَلِشِیعَتِکَ مِنْ بَعْدِکَ»؛ «ای علی! تو عضوی از اعضای من هستی، هرجا فرود آیم تو هم فرود آیی، و همانا برای تو در بهشت درجه‌ای است که آن درجه «وسیله» است. پس خوشا به حال تو و شیعیان پس از تو». 📚بحارالانوار، ج 22، ص 110؛ 📚الطرائف، ج 1، ص 117؛ 📚ارشاد القلوب، ج 2، ص 423؛ 📚مائة منقبة، ص 86؛ 📚نهج الحق، ص 227؛ 📚الفضائل، ص 146. 🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿 💠 @nahjmolaali
▫️امیرالمومنین علیه السلام: 🔹إِنِّي وَ اللَّهِ لَوْ لَقِيتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلَاعُ الْأَرْضِ كُلِّهَا مَا بَالَيْتُ وَ لَا اسْتَوْحَشْتُ 🔸️والله اگر تمام زمین از دشمن پر شود و من یک‌تنه با آنها مواجه شوم نه باکی دارم نه وحشتی! 📚 نهج البلاغه نامه۶۲ 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امیر عليه السلام در اشاره به دشمنی شدید شیطان نسبت به انسان می فرماید: 🔹 فَلَعَمْرِي لَقَدْ فَوَّقَ لَكُمْ سَهْمَ الْوَعِيدِ وَ أَغْرَقَ إِلَيْكُمْ بِالنَّزْعِ الشَّدِيدِ وَ رَمَاكُمْ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ؛ 🔸 به جان خودم سوگند، شیطان تیرهای خطرناکی برای شکار شما به چلّه کمان گذاشته است و تا حد توان و محکم آن را کشیده و از نزدیک شما را هدف قرار داده است. 📚نهج‌البلاغه ، خطبه ۱۹۲، بند ۱۶. دشمن را باید دشمن دانست و دست دوستی به سوی او نگشود و اطاعتش نکرد. آن که ساده لوحانه فریب می خورد و شیطان را بر خودش مسلط می سازد، همواره به او سواری می دهد و همه فکر و توان و امکاناتش در راه شیطانی صرف خواهد شد. امیر مؤمنان ( علیه‌السلام ) می فرماید : 🔹 فَلَا تَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيكَ نَصِيباً وَ لَا عَلَى نَفْسِكَ سَبِيلًا؛ 🔸 برای شیطان در وجودت سهم و بهره ای قرار نده و او را بر خودت مسلّط نکن. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۱۷. شیطان می کوشد به هر نحو که شده به قلمرو دل و زندگی و تصمیم های انسان نفوذ کند و او را پیرو خود و وسوسه هایش سازد. با دشمن نفس صلح کردن ننگ است چون در همه حال با خرد در جنگ است هر چند سخن ز آشتی می گوید خصمی است که آتش بس او نیرنگ است 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ راز داری و پوشاندن عیوب 🔹 ابن عباس نقل می‌کند که پیامبر اسلام(ص) از امام علی(ع) پرسید: اگر مردی را در حال ارتکاب عمل نامشروعی دیدی چه می‌کنی؟! 🔹 امام(ع) پاسخ دادند: او را می‌پوشانم. رسول‌ خدا(ص) پرسیدند: اگر دوباره او را در حال ارتکاب همان گناه دیدی؟! امام(ع) جواب دادند: او را با لباس‌هایی که در اختیار دارم می‌پوشانم! رسول‌ خدا(ص) مرتبه سوم این سؤال را پرسیدند و امام(ع) برای مرتبه سوم، همان پاسخ را دادند. 🔹 پیامبر(ص) فرمودند: جوانمردی جز علی(ع) نیست». 📚متن این روایت در کتاب لبّ اللباب قطب الدین راوندی(م 573ق) در مجلس 130 در فصل احادیث مربوط به مناقب امام علی(ع)، به این صورت آمده است: «قال: و قَالَ لَهُ النَّبِیُّ(ص): لَوْ رَأَیْتَ رَجُلًا عَلَى فَاحِشَةٍ؟! قَالَ: أَسْتُرُهُ، قَالَ(ص): إِنْ رَأَیْتَهُ ثَانِیاً؟! قَالَ: أَسْتُرُهُ بِإِزَارِی وَ رِدَائِی - إِلَى ثَلَاثِ مَرَّاتٍ - فَقَالَ النَّبِیُّ(ص): لَا فَتَى إِلَّا عَلِیٌّ». ◀️ مضمون این روایت در احادیث دیگر دیده می‌شود؛ مانند این‌که امام علی(ع) فرمود: «اگر مؤمنى را در حال گناه با یک فاحشه‌ای ببینم، همانا او را با لباس خود یا لباس او می‌پوشانم». 📚ابن اشعث، محمد بن محمد، الجعفریات(الأشعثیات)، ص 242، تهران، مکتبة النینوى الحدیثة، چاپ اول‏، بی‌تا؛ ابن حیون مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الإسلام‏، ج 2، ص 446، قم، مؤسسة آل البیت(ع)‏، چاپ دوم، 1385ق‏. مقصود از روایت، رازداری و پوشاندن عیوب پنهانی دیگران است که اگر شخص مؤمن، گناهى در خلوت و پنهانى انجام می‌دهد و کسى او را در آن حال ببیند، در حد امکان نباید عمل او را فاش و برملا سازد و به دیگران خبر دهد؛ بلکه باید پرده‌پوشى نماید. 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «هر کس بخواهد به علم آدم علیه السلام و فهم نوح علیه السلام و حلم ابراهیم علیه السلام و زهد یحیی بن زکریا علیه السلام و عطش و شهامت شجاعانه موسی علیه السلام بنگرد، علی بن ابی طالب علیه السلام را نگاه کند» 📚 حیات عارفانه امام علی علیه السلام صفحه ۸۵ 💠 @nahjmolaali