eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
451 دنبال‌کننده
247 عکس
161 ویدیو
19 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کریم بودن دل بزرگ می خواد 💟 کریم بودن به معنای این است که شخصی از دیگری حمایت کند. انسانهای کریم، از خود به نفع دیگران می گذرند. « الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ » در کریم بودن، عاطفه ای بیشتر از قوم و خویش بودن نهفته است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴۷‌. قوم است؛ ولی مهربان نیست. اقوام خود را در مشکلات فراموش کرده است. ولی انسان کریم چنین نیست؛ از خود می گذرد و برای دیگران فداکاری می کند. حضرت رسول (ص) از سخن می گفتند که گریه کردند. شخصی پرسید چرا گریه می کنید؟ فرمودند: «أبکی لأشقیاء امتی» برای آن بدبختهای گریه می کنم! ✅ببینید که دل تا کجا مهربانی دارد! اینها کریم هستند و عواطفشان بسیار شدید است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
ای یک دله ی صد دله، دل یک دله کن!🤲 برای ، باید امید کامل و توجّه و توکّل بر داشت، از صمیم قلب خدا را خواند‌، با تمام وجود او را صدا زد، مثل غریقی که در دل امواج گرفتار است و امیدش از همه جا گسسته و تنها به یاری دل بسته است و از عمق جان او را صدا می زند و نجات را از او می طلبد و دلش متوجّه جای دیگر نیست. ای یکدله صد دله! «دل» یک دله کن مهر دگران را ز دل خود یله کن یکبار به اخلاص بیا درگه ما گر کام تو برنیامد، آنگه گله کن 🔆 امام علی علیه‌السلام🔆 به فرزندش توصیه می کند: "أَخْلِصْ فِي الْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ فَإِنَّ بِيَدِهِ الْعَطَاءَ وَ الْحِرْمَان‏" در درخواست از پروردگارت داشته باش، چرا که عطا کردن و محروم ساختن، هر دو به دست اوست. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱، بند ۱۸. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این رهنمود حضرت امیر عليه السلام است که فرمود: "الحِرفَةُ مَعَ العِفَّةِ خَيرٌ مِنَ الغِنى مَعَ الفُجورِ " کسب و حرفه همراه با عفّت، بهتر از ثروتمندی همراه با گناه است. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱،بند ۹۱. گنج خواهی، در طلب رنجی ببر خر من ار می بایدت، تخمی بکار (کلیات سعدی، قصاید) ♈️ پسند مردم، یا رایج بودن یک شیوه، یا فراگیر بودن یک راه درآمد نامشروع، حکم خدا را عوض نمی کند. محکمه ی الهی و قیامت در پیش است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆امیر مؤمنان علی علیه‌السلام🔆 می فرماید : « الْبُخْلُ عَارٌ » بخیل بودن ننگی برای انسان است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳. اگر انسان بتواند مشکل مردم را حل کند، توان مالی یا توان آبرویی داشته باشد، یا هر اقدامی که می‌تواند در حل مشکل مردم انجام دهد، ولی هیچ کاری نکند و همیشه به فکر خودش باشد، در تاریخ برایش ننگ خواهند نوشت. ◾️برای فقرزدایی و برای دفاع از مظلومین یک کاری انجام دهید◾️ اگر نه، همه چیز می‌گذرد ولی ننگش می‌ماند.💯 ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
قابل توجه مسئولین ❌ در نهج البلاغه است که دو گروه، باید ساده زندگی کنند. یکی از آن دو گروهی که باید ساده زندگی کنند، رده بالا هستند. ✅ کنند، مسئولین رده بالا ساده زندگی کنند. حضرت علی (علیه السلام ) چقدر ساده زندگی کرد! علی علیه‌السلام ، علیهِ فقر قیام می کند، بیقرار است که فقیری نباشد. ♦️📚خطبه 209 را ببینید.🌾🌾🌾🌾🌾 حضرت نزد علاءبن زیاد حارثی می‌رود و می‌بیند که خانه وسیعی دارد. می‌فرماید «خانه‌ای به این وسعت را می‌خواهی چه کنی؟ تو در آخرت به آن محتاج‌تری. ولی راه‌هایی را به تو نشان بدهم که این خانه به درد آخرتت هم بخورد. مهمان‌نوازی کن، صله رحم راه بینداز، حقوق افرادی را که با این خانه مرتبط هستند رعایت کن، آن وقت این خانه در آخرت هم به درد تو می خورد.» وقتی علاءبن زیاد متوجه می‌شود که مقصود حضرت این است که اموال داشته باشید ولی استفاده درست از آن بکنید، می‌گوید «من از برادرم عاصم بن زياد شکایتی دارم.» حضرت می‌فرماید «او را چه شده است؟» می‌گوید «لباسی پشمین پوشیده و بیابان گرد شده است.» حضرت فرمودند «به این برادرت که  ♦️« تَخَلَّي عَنِ الدُّنْيَا »  خودش را دنیا گریز کرده و بیایان گرد شده است بگویید بیاید. وقتی آمد فرمودند که ای دشمن کوچک خودت  ♦️« يَا عُدَيَّ نَفْسِهِ! لَقَدِ اسْتَهَامَ بِکَ الْخَبِيثُ! »  شیطان خوب بر سرت کلاه گذاشته  ♦️« أَمَا رَحِمْتَ أَهْلَکَ وَوَلَدَکَ!»  تو نمی‌خواهی به زن و بچه‌ات رحم کنی؟ این چه وضع لباس است؟ چرا خارج از شهر رفتی؟  ♦️« أَتَرَي اللهَ أَحَلَّ لَکَ الطَّيِّبَاتِ، وَهُوَ يَکْرَهُ أَنْ تَأْخُذَهَا! »  تو نظرت این است که خدا طیبات را حلال کرده و بعد گفته است که تو مصرف نکن؟ ♦️ « أَنْتَ أَهْوَنُ عَلَي اللهِ مِنْ ذلِکَ! »  تو فکر کرده ای که خیلی به خدا نزدیک شده ای؟ تو کوچکتر از این حرف‌ها هستی.» این حرف‌ها که تمام می‌شود. آن شخص می‌گوید ♦️ « يا أميرالمؤمنين، هذا أنت في خشونة ملبسک وجُشوبة مأکلک! - علی جان به لباس و غذای خودتان نگاه کنید. وضع شما که بدتر است.» جواب حضرت را ببینید.  ♦️« وَيْحَکَ، إِنِّي لَسْتُ کَأَنْتَ - وای بر تو، من که مثل تو نیستم.» « إِنَّ اللهَ تَعَالَي فَرَضَ عَلي أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ يُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ » 💯 خدا موظف کرده امیران را، مسئولین رده بالا را –اگر : ، اگر ظالمند که هر کار می‌خواهند بکنند- اگر عادلند وظیفه دارند که خود را در حد فقیرترین مردم محاسبه کنند تا فقر فشاری به این مردم نیاورد.» پس یک گروه که توصیه می‌کنیم ساده زندگی کنند، مسئولین رده بالا است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5909208317292447225.apk
2.84M
نرم افزار جامع (( یا فاطمه )) نرم افزار جامع "یا فاطمه" حاوی کتاب مظلومیت برترین بانو؛ نوشته استاد علاّمه حضرت آیت الله حاج سید علی حسینی میلانی مد ظله العالی است. این کتاب به فضائل و مناقب و حوادث تاریخی آن دوران می پردازد و می تواند شما را با ویژگی ها و فضایل آن بزرگوار آشنا کند. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
4_6014753638193300289.mp3
7.58M
شرح خطبه ۱۹۳ به ترجمه فیض الاسلام خطبه ۲۰۲ به ترجمه دشتی نجوا و گریه های علی (ع ) در وقت دفن حضرت زهرا (ع) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
◾️وصیت نامه ◾️ ◾️«یابنَ عَمّ ما عَهَدتَنی کاذِبَةً، وَ لا خائِنَةً، وَ لا خالَفتُک مُنذُ عاشَرتَنی؛ ◾️پسر عمو!(علی جان، ۹سال با تو زندگی کردم) در طول زندگی ◾️هرگز به تو نگفتم، 🍀 ◾️و نکردم، ☘ ◾️و هیچ گاه با تو ننمودم.»☘ 📚بحارالانوار، ج۴۳،ص ۱۷۸. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
می خواهم انسان خوبی باشم چه کنم؟❓ 👇👇👇 🌾 🌾 🌾 👇👇👇 شخصی نزد امام علی (علیه السلام) آمد و گفت: می‌خواهم انسان خوبی باشم. چگونه باید انسان خوبی بود؟ حضرت فرمود:  « لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ »  عده زیادی خوبی را در این می‌بینند که مال و اولاد داشته باشند؛ ولی چنین نیست. حضرت فرمودند: «وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّه» 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۹۴. ولی خیر به این است؛ 1⃣ که بتوانی با علم خود مشکلی را حل کنی؛ آن علمی ارزشمند است که حل مشکل بکند .( عِلمت را زیاد کن) 2⃣ و خیر به این است که عصبانی نشوی، 3⃣ و خیر به این است که ارزش، به عبادت و بنده بودن باشد 4⃣ و خیر به این است که اگر اشتباهی کردید، استغفار کنید. ◀️ پس انسان‌های خوب انسان‌هایی هستند که عصبانی نمی‌شوند و بدون اینکه عصبانی بشوند مشکلات را حل می‌کنند. معیار بها و ارزش در نظر آن‌ها عبدِ خدا بودن است و اگر هم اشتباه کنند به خدا پناه می‌برند و استغفار می‌کنند. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🌸تا مرد سخن نگفته باشد 🌸 عیب و هنرش نهفته باشد _سعدی،گلستان، باب اول._ 🔆امیر مؤمنان🔆 می فرماید: 💫" ما أضمَرَ أحَدٌ شيئا إلاّ ظَهَرَ في فَلَتاتِ لِسانِهِ ، و صَفَحاتِ وَجهِهِ "💫 هیچ کس چیزی را در دل پنهان نمی کند، مگر اینکه در لغزش های زبانی ( و سخنان بی تأمّلش) یا در وَجَنات و تغییرات چهره اش، آشکار می شود. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۲۶. رنگ رخساره خبر می دهد از سرّ ضمیر. اگر مخاطب افراد، آدم های با هوشی باشند، از پَرِش های زبانی افراد پی به درونشان می برند. از این شیوه، در بازجویی از مجرمان و متّهمان هم استفاده می شود و امری تخصّصی است. زبان ، عامل نشر علوم و انتقال دانش هاست. وسیله ابراز محبت و دوستی است. و می تواند کینه بیافریند، یا اختلاف برانگیزد، یا شک و تردید ایجاد کند، یا رعب و وحشت در دل ها پدید آورد و بار سنگینی از گناهان را بر دوش بگذارد. از این تیغ دو دم و وسیله ی دو منظوره، استفاده بهینه کنیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
➖امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرماید؛ وَاللّهِ لَوْ تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلى قِتالى لَما وَلَّيْتُ عَنْها. به خدا قسم، اگر همه عرب، پشت در پشت بر ضدّ من به میدان آیند، هرگز از آنان روی برنتابم‌. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۴۵. این است شجاعت علوی! در شجاعت، شیر ربّانیستی در مروّت خود که داند کیستی _مولوی، مثنوی، دفتر اوّل._ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
برای و چه شاهدی گویاتر از اینکه مردم به معماری با شکوه معابد بپردازند، ولی نماز خوان تربیت نکنند؟ مصلّاها زیاد شود، ولی مصلّیِ ها کم! جلسات قرآنی و برنامه های ترتیل و تلاوت گسترش یابد، ولی فرهنگ دینی در عمل و جامعه ضعیف شود؟ شور قرآنی زیاد دیده شود، ولی شعور قرآنی کمیاب باشد؟ در یک جا از دست مردمی که جاهلانه زندگی می‌کنند و با می میرند، به درگاه خداوند شکایت می کند و آن جماعت را چنین ترسیم می نماید: " لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ... " در میان آنان کالایی کسادتر و بی رونق تر از قرآن نیست، آن گاه که به شایستگی ( و همراه با عمل) تلاوت شود و هیچ کالایی با رونق تر و گران تر از قرآن نیست، آن گاه که از جایگاه های خود تحریف شود. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرماید: «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ»   انجام دهنده خوبی از خود خوبی بهتر است و انجام دهنده شر از خود شرارت بدتر است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱. عده زیادی از خوبی و بدی سخن می‌گویند، اما عملاً به خوب‌ها بها نمی‌دهند و بدها را بر مسندها قرار داده اند. اینجا است که می‌فرماید باید مراقب این موضوع باشید، چرا که اصالت با فاعل خیر است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔸انوشیروان قصر بسیار زیبایی ساخته بود و مهندسین کشورهای دیگر به دیدن آن قصر آمدند. آن‌ها از قصر و مهندسی آن تعریف کردند تا به اتاق خاص انوشیروان رسیدند که تاج و تخت او در آن قرار داشت. وقتی به آن نگاه کردند، دیدند درست در همان قسمتی که تخت خود را گذاشته، کج ساخته شده است. به انوشیروان گفتند: با وجود این همه زیبایی در این قصر چرا این گوشه کج است؟ این باعث زشتی قصر شما است. انوشیروان گفت: ما نقشه این قصر را کشیدیم ولی این قسمت از قصر، خانه پیرزنی بود که می‌خواستیم آن را بخریم تا قصر را بسازیم. این پیرزن حاضر به فروش نشد و ما مجبور شدیم این بخش را کج بسازیم. 🔸مهندسان گفتند: ما می‌رویم و تعریف می‌کنیم که زیباترین قسمت قصر، همان گوشه کج آن بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖💫 «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
گاهی حرف های دار و بازی هم سخن را از مرز و بیرون می برد. از این رو آن حضرت از گفتن سخنان خنده آور هم‌ نهی می کند و می فرماید: ❌ إيّاكَ أن تَذكُرَ مِن الكلامِ ما يكونُ مُضحِكا؛ و إن حَكَيتَ ذلكَ عن غَيرِكَ ؛ ❌ بپرهیز از اینکه سخنان آور بگویی، هر چند به نقل از دیگران باشد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱، بند ۱۱۵. ✅ گر چه خود آن حضرت، شوخ طبع و اهل مزاح و خنده رویی بود و این یکی از اوصاف مؤمن و از نشانه های حسن خلق است، ولی این هم درست نیست که انسان تبديل به دلقکی شود که کارش خنداندن مردم با حرف هایش باشد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
حوصله ای که در جوانی و دوران نشاط عمر است، در میانسالی و پیری نیست. این را هر کس پا به سنّ گذاشته، تجربه کرده است. تندرستی و شادابی جوان هم در پیران یافت نمی‌شود. ✅ پس توصیه‌ی حضرت را باید آویزه گوش قرار داد که می فرماید: عِبَادَ اَللَّهِ اَلْآنَ فَاعْلَمُوا وَ اَلْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ اَلْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ اَلْأَعْضَاءُ لَدْنَةٌ وَ اَلْمُنْقَلَبُ فَسِيحٌ وَ اَلْمَجَالُ عَرِيضٌ قَبْلَ إِرْهَاقِ اَلْفَوْتِ وَ حُلُولِ اَلْمَوْتِ ؛ هم اکنون عمل کنید که زبان ها باز، بدن ها صحیح، اعضای بدن نرم و مجال وسیع است، پیش از آنکه مرگ فرا رسد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۶. گوهر عمر بدین خیرگی از دست مده آخر این درّ گرانمایه بهایی دارد ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🌸 گل بی‌ عیب خداست 🌸 سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چه قدر بدبویی! گفت: از عیب خویش بی خبری زین ره از خلق، عیب می جویی *پروین اعتصامی * 🔆حضرت علی علیه‌السلام 🔆 این شیوه را بزرگ ترین حماقت می شمارد و می فرماید: «مَن نَظَرَ فی عُیُوبِ النّاسِ فَأَنکَرَها، ثُمّ رَضِیَها لِنَفسِهِ، فَذلِکَ الأحمَقُ بِعَینِه.» کسی که در عیوب مردم بنگرد و آن ها را زشت بشمارد، ولی همان عیب ها را برای خودش بپسندد، او احمق است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
باید چگونه مُرد، تا جاودانه زیست؟ در میان این همه مردمی که به زنده ماندن خویش علاقه دارند، کسانی هم داوطلب مرگ اند و به تعبیر بهتر " ". آنان هم زنده بودن را دوست دارند، ولی زندگی برتر و حیات جاوید را که در سایهٔ جهاد و شهادت در راه خدا پدید می‌آید. 🔆امام علی علیه‌السلام 🔆 خود یکی از آنان بود و می فرمود: 🔸 إنّ أكرَمَ المَوتِ القَتلُ ، و الذي نَفسُ ابنِ أبي طالبٍ بِيَدِهِ، لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه ِ . به یقین، گرامی‌ترین مرگ، کشته شدن ( در راه خدا ) است. سوگند به آن که جانِ پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من، آسان تر از مرگ در بستر در غیر طاعت خداوند است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علّت شایعه؟ « مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ » اگر کسی نسبت به مردم اقدامی کند که آن‌ها ناراحت شوند، آن‌ها هم متقابلاً نسبت به او سخنانی می گویند که نمی دانند (شایعه پراکنی می‌کنند) و با وجودی که مردم نسبت به موضوع ، علم و یقینی ندارند، این سخنان را منتشر می‌کنند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵. در این حکمت، حضرت علت را بررسی می‌کند که چرا مردم می‌کنند، یا شایعه‌ای را می‌پذیرند. حضرت علت این موضوع را در خود عملکرد انسان می‌داند. ✅ اگر انسان سعه صدر نداشته باشد و تحمل نکند، و بد عمل کند، مردم هم ساکت نمی‌نشینند. آن‌ها هم از ابزار شایعه علیه انسان استفاده می‌کنند. گاهی تأثیر سخن از شمشیر بیشتر است - رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ. چه بسا که سخن از شمشیر برنده‌تر می‌شود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۴. ✅ اگر عملکرد انسان خوب باشد، شایعات کم می‌شود؛ اگر عملکرد بد باشد، شایعات هم زیاد می‌شود. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
وقتی حضرت علی علیه‌السلام ناچاراً برای جنگ صفین آماده شد و معاویه لشکرکشی را آغاز کرده بود و به ناچار حضرت برای جنگ آماده شد فرمودند: فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ اگر جنگ‌ به گوشه خانه کشیده شود ، ذلت می‌آورد. حضرت به همراه یارانِ خود به خارج از شهر رفتند و به لب آب فرات رسیدند. اما معاویه زودتر رسیده و آب را تصرف کرده بود. حضرت فرمودند: هر بحثی هست، به جای خود ولی بگذارید از این آب استفاده کنیم. معاویه اجازه نداد. عمروعاص گفت: نمی توان علی را تشنه نگه داشت . معاویه گفت: من به هر حال با علی می جنگم چه سیراب باشد و چه تشنه. ولی با علیِ تشنه بهتر می توان جنگید. حضرت فرمودند: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ از شما می‌خواهم مزه جنگ بچشید یا عقب بروید و ذلت را بپذیرید ... حضرت خطبه ای شورانگیز ایراد کرد و یارانش حمله ای برق آسا کردند و فرات را در اختیار گرفتند، حضرت بر آب تصرُّف یافت گفتند علی جان ، آب را بر معاویه ببند. فرمود نه نمی شود‌. به امر امام، قسمتی را هم باز گذاشتند که سپاه دشمن بتوانند آب بردارند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۵۱. 👇👇👇👇 👇👇👇👇👇
شهریار اشعاری دارد که همین جریان را تعریف می کند و در اینجا به بعضی از قسمت های آن اشاره می کنیم: شنیدم آب به جنگ، اندرون معاویه بست به روی شاه ولایت چرا که بود خَسی ➖همینطور جریان را تعریف می‌کند که حضرت حمله کرد و آب را گرفت.➖ فضول گفت که اِرفاق تا به این حد بس که بی حیاییِ دشمن ز حد گذشت بسی ➖ شخصی گفت که گویا اینها خیلی بی حیا هستند، شما آب را ببندید. ➖ جواب داد که ما جنگ بهرِ آن داریم که نان و آب نبندد کسی به روی کسی غلام همَّتِ آن قهرمانِ کون و مکان که بی رضایِ إلهی نمی زند نَفَسی ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ هدیه به روح ملکوتی مولا علی علیه‌السلام صلوات🌸 ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯