انس با نهج البلاغه در سیره شهید سید حسین علم الهدی🌸
آمدیم هویزه. حسین گفت: همین امشب باید مسئولیت تکتک ما را که در اینجا حاضر هستیم مشخص کنیم.
گفتم: حالا چه عجله ای برای تقسیم مسئولیت؟! فعلاً اولویت ما این است که سریع بچهها را جمع و جور کنیم و به دشمن حمله کنیم.
حسین موافق نبود. معتقد بود اول باید مسئولیت هرکدام مان مشخص شود تا بتوانیم نظم داشته باشیم. ما نیاز به تجدید قوا داریم.
می گفت: همه ما افتخار می کنیم که در راه اهداف مقدس مان شهید شویم؛ ولی این شهادت وقتی خوب تر است که بتوانیم از وجودمان بیشترین بهره را بگیریم و ضربات کاری را برداشت من وارد سازیم.
گفت: من فردا برمی گردم اهواز تا وسایل مورد نیاز مان را تهیه کنم. انشالله برای تان اسلحه هم می آورم.
💟 هم اسلحه ای که بتوانید به دستتان بگیرید و هم اسلحه که میتواند دستتان را بگیرد.
آن شب منظور حسین را درست متوجه نشدم؛ اما فردا که دیدم به همراه سلاح به بچه ها #نهج_البلاغه هم می دهد، همه چیز را دریافتم.
📚 سه روایت از یک مرد، محمد رضا بایرامی، انتشارات هویزه، چاپ اول، ۱۳۹۴؛ صفحه ۸۲ و ۸۳
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆پدر در سراب و پسر سیراب
حضرت علی علیه السلام🔆 در حسرتِ حرام اندوزانی که اموالشان به دست ورثه می افتد، می فرماید:
«إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ»
بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد، پس دیگری وارث آن مال می شود و آن ثروت را در راه طاعتِ خدای سبحان خرج می کند، این شخص به سبب این کار نیک، وارد بهشت می شود، و شخص اوّل به سبب همان مال، به دوزخ می رود.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۲۹.
✅ بیچاره پدر که با جمع مال مشکل ساز شد ،
خوشا وارثی که با همان مال حَلِِّ مشکل کرد.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 امّا وقتی بینشان اختلاف افتاد ...
#عبرت_بگیرید
#کلیپ
🔸 وَ تَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَكُمْ كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمْحِيصِ وَ الْبَلَاءِ؛...
🔸پس در احوال مؤمنانى كه پيش از شما مى زيستند، تأمّل كنيد. كه در هنگام آزمون و رنج چگونه بودند. ...
📚نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۲.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
اگر شخصی با #شانس بر سر کار آمد،
☘☘☘☘☘
🔸 « عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ »
عیب تو تا زمانی که #شانس با تو یار باشد پنهان است.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۵۱.
#شانس هم که همیشه با انسان یار نیست.
وقتی در عده زیادی از افرادی که به پست و مقامی رسیده اند دقت میکنیم، میبینیم که او هیچ امتیازی ندارد. شرایط سنی (زمانی)، شرایط مکانی، و شرایط رفاقتی او به او کمک کرده تا بتواند به آن جایگاه برسد. مثلاً آن شخص در یک سن بخصوصی و اتفاقاً از جمله آشنایان فلان مسئول هم بوده است. در یک شرایط زمانی و مکانی خاص قرار گرفته و یک چاپلوسی هم کرده است.
ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند!
همه دست به دست هم داده اند تا این فرد به پست و مقامی رسیده است. آیا واقعاً این امر چیزی غیر از #شانس است؟ آیا بخاطر عرضه و لیاقت خود او است که به چنین جایگاهی رسیده است؟! یک روز میرسد که او این شانسها را از دست میدهد و عیبهای او آشکار میگردد.
✅ لذا آنهایی که به موقعیتی رسیده اند که واقعاً لیاقت آن را ندارند، بترسند که این وضعیت تنها تا حدّی برای آنها پایدار است.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
#انصاف یعنی انسان در گفته ها، مواضع ها، قضاوت ها و برخوردها جانب " حق " را رعایت کند و بین خود و دیگری فرق نگذارد و زیاده خواهی و توقع بیش از حد نداشته باشد و منافع را به طرف خودش نکشد. این ها گواه عدالت گرایی و حق محوری است، آن هم نه در حرف، بلکه در عمل.
امام علی علیهالسلام🔆( در نامه ای به امام حسن مجتبی علیه السلام ) به یکی از جلوه های #انصاف چنین اشاره می کند:
🔸 " یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ ..."
🔸 فرزندم! " خودت " را در آنچه میان تو و دیگران است، " میزان" قرار بده، پس آنچه برای خودت دوست داری برای آنان هم دوست بدار، و آنچه بر خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند، همان طور که دوست نداری به تو ظلم شود، تو هم ظلم مکن، آن گونه که دوست داری به تو نیکی کنند، به دیگران نیکی کن، آنچه را از دیگران زشت می شماری از خودت هم زشت بشمار.
📚نهجالبلاغه، نامه ۳۱.
هر چه بر نفس خویش نپسندی
نیز بر نفس دیگران مپسند
(سعدی)
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
عقل، حلّال مشکلات
🌸 «مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا إِلَّا لیسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْماً مَا»
اگر خدا به کسی عقل را به امانت و ودیعه داده به این خاطر است که در مشکلات نجاتش بدهد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۰۷.🌸
اگر ما پر از مشکل هستیم و نمیتوانیم گلیم خود را از آب بکشیم، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم.
حضرت علی علیهالسلام می فرمایند:
« اَلْعَاقِلُ لاَ يُحَدِّثُ مَنْ يَخَافُ تَكْذِيبَهُ »
انسان عاقل سخنی نمیگوید که تکذیبش کنند.
«لاَ يَسْأَلُ مَنْ يَخَافُ مَنْعَهُ»
درخواستی از کسی ندارد که امتناع کنند و ندهند
«لا یثق بمن یخاف قدره»
به افراد کلکباز اعتماد نمیکند
«لاَ يَرْجُو مَنْ لاَ يُوثَقُ بِرَجَائِهِ»
به هرکسی امید نمیبندد.
[المحاسن : 1/311/617.]
اگر ما امید به جایی داشتیم و نشد، به شخصی اطمینان داشتیم و نامرد از کار درآمد، درخواستی داشتیم که امتناع کردند، حرفی زدیم که درست بود ولی تکذیب کردند، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم. انسان عاقل گرفتار نامرد و کلکباز و بخیل نمیافتد چون بسیار زرنگتر از این حرفهاست.
* پس عقل این است که مشکلی را حل کنیم. نباید زیر سلطه کلکبازها و دروغگوها و نامردها قرار گیریم. باید با افراد درست و حسابی در ارتباط باشیم.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهمیت نهج البلاغه
#شمیم_ولایت
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امیرمؤمنان در یکی از خطبه های نهجالبلاغه که به بلیغ ترین و شیواترین بیان، به ترسیم شگفتی ها و زیبایی های خلقت طاووس می پردازد و از ناز کردن و خرامیدن و عشوه گری و جلوه گری آن سخن می گوید، با اشاره به موضوع زشتی پاهایش می فرماید :
فَإِذَا رَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى قَوَائِمِهِ زَقَا مُعْوِلًا بِصَوْتٍ يَكَادُ يُبِينُ عَنِ اسْتِغَاثَتِهِ وَ يَشْهَدُ بِصَادِقِ تَوَجُّعِهِ ...؛
#طاووس با همه زیبایی هایش، وقتی نگاهش به پاهای خودش می افتد، ناله سر می دهد، استغاثه می کند، ناله ای که نشان دهنده درد و رنج اوست، چرا که پاهای نازکش همچون پای خروس است، زشت و بد اندام که از تیزیِاستخوانِ ساق او خارَکی خُرد سر زده است.
📚نهجالبلاغه، خطبه ۱۶۵.
♦️ این نگاه عیب بین، نوعی توازن ایجاد می کند تا برخورداران از کمال ها و جمال ها، دچار غرور نشوند و از عیوب خود غافل نگردند.
این نکته سبب شده شاعران در سروده های ادبی خود از آن استفاده کنند.
صائب تبریزی در شعرش می گوید:
با وجود صد هنر، بر عیب خود دارم نظر
بال طاووسی نمی گرداند از پا، فارغم
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯