eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
472 دنبال‌کننده
234 عکس
132 ویدیو
17 فایل
آزادگی و شرافت در گرو تبعیت کردن از سرور آزادگان مولا علی ابن ابیطالب علیه السلام است ... شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حکمت ۱۰۳ دینی که خرج دنیا شد هرکه از دین برای دنیا هزینه کند بدتر از ماضی شود ایام استقبال او لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ- إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ
این حکمت از 👆👆👆 در صدد بیان این نکته است که انسان اگر برای رسیدن به منافع دنیایی از مسائل و دستورات دینی کم بگذارد، نتیجه اش ضرر خواهد بود؛ یعنی ضرری که در این معامله خواهد کرد بیشتر از سود آن است. نزدیک به همین مضمون است، روایتی که از امام صادق (ع) نقل شده است: "مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَهُ"؛ مثل دنیا، مانند آب دریایی است که انسان تشنه هرچه از آن بنوشد، عطشش بیشتر خواهد شد، تا آن که جان نوشنده را بستاند؛ یعنی شخص تشنه با نوشیدن آب شور منفعتی را برای خود در نظر می گیرد، اما بدون آن که خود بداند درگیر ضرر بیشتری خواهد شد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اوّل سخنرانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت دوّم سخنرانی
👆👆 سه‌شنبه شب‌ها منبر_سخنرانی_ استاد صادقی مطرح شده: هدف، مقدّس و روش، مقدّس 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۶ : از سخنان آن حضرت است وقتى با تندى به او گفتند كه چرا در تقسيم بيت المال ميان همه مساوات مى‏كند و سابقه و شرافت افراد را در نظر نمى‏گيرد أَ تَأْمُرُونِّي أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِيمَنْ وُلِّيتُ عَلَيْهِ وَ اللَّهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِيرٌ وَ مَا أَمَّ نَجْمٌ فِي السَّمَاءِ نَجْماً لَوْ كَانَ الْمَالُ لِي لَسَوَّيْتُ بَيْنَهُمْ فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللَّهِ أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ وَ لَمْ يَضَعِ امْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لَا عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ إِلَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ وَ كَانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتَاجَ إِلَى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَلِيلٍ وَ أَلْأَمُ خَدِينٍ .
🟢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری «علیه السلام»: أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً ▪️ امام حسن عسکری (علیه السلام): هرکس حقوق هم‌نوعان خود را بشناسد و رعایت کند و مشکلات و نیازمندی‌های آنان را برطرف نماید، در پیشگاه خداوند دارای عظمت و موقعیّتی خاصّ خواهد بود. 📚 «احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۵۱۷، ح ۳۴۰» ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
در وصف حضرت مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔹وَ مِنْهَا: قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَيْهَا وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا، فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا، فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ، بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ خَلِيفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِيَائِهِ. 🔸زره دانش بر تن دارد، و با تمامى آداب، و با توجّه و معرفت كامل آن را فرا گرفته است، حكمت گمشده اوست كه همواره در جستجوى آن مى باشد، و نياز اوست كه در به دست آوردنش مى پرسد. 🥀 در آن هنگام كه اسلام غروب مى كند و چونان شترى در راه مانده دم خود را به حركت در آورده، گردن به زمين مى چسباند. او پنهان خواهد شد (دوران غيبت صغرى و كبرى)🥀 او باقى مانده حجّت هاى الهى، و آخرين جانشين از جانشينان پيامبران است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۸۱. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : ❗️ روزگاری بر مردم خواهد آمد كه↯↯ • محترم نشمارند جز سخن چين را • خوششان نيايد جز از بدكار هرزه • ناتوان نگردد جز عادل ❗️ در آن روزگار↯↯ • كمک به نيازمندان ↫ خسارت • پيوند با خويشاوندان ↫ منت گذاری • عبادت ↫ نوعی برتری طلبی بر مردم ❗️ در آن زمان↯↯ • حكومت ↫ با مشورت زنان • فرماندهی ↫ خردسالان • تدبير ↫ خواجگان اداره می گردد. 📚نهج البلاغه ، حکمت ۱۰۲ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ از دور بوی کباب می‌آید، از نزدیک خر داغ می‌کنند ✴️ عالم طماع و توجیه گر رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا يَنْفَعُهُ «چه بسيار دانشمندى كه جهلش او را كشته در حالى كه علمش با اوست; اما به حالش سودى نمى بخشد». 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۴.
میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح خطبه اول جلسه هشتم ولادت حضرت محمد (ص) 🔶 مردم منتظر آمدن حضرت محمد (ص) بودند و نشانه هایش را میدانستند إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً- رَسُولَ اللَّهِ ص لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ....... مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ 🔶 بررسی زمان ولادت حضرت (ص) از نظر نجوم و ثوانی نجوم كَرِيماً مِيلَادُهُ 🔶 وضعیت مردم در زمان آمدن حضرت (ص) وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ- وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ و .......... ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دریغا کو مسلمانی؟! 😔😭 فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ☘🕊 پس به [بركت‌] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُرمِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل‌كنندگان را دوست مى‌دارد. قرآن کریم،آیه ۱۵۹سوره آل عمران 🍀🕊 ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 سه‌شنبه شب‌ها منبر_سخنرانی_ استاد صادقی شرح خطبه ۱۵۹ نهج‌البلاغه 🌹 فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ الاَْطْيَبِ الاَْطْهَرِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَاِنَّ فيهِ به پیامبر پاکتر و پاکیزه ترت ـ که درود خدا بر او و آلش باد ـ اقتدا کن، که وجودش برای‌ هرکه بخواهد به او اقتدا کند سرمشق است ...
آن زمان که بیاید ... 🌘 وَ غَارَ الصِّدْقُ وَ فَاضَ الْكَذِبُ آن زمانه که بیاید صداقت می خشکد، فروکش می کند، دروغ سیلان می کند، زیاد می شود در حد سیل 🌘 وَ اسْتُعْمِلَتِ الْمَوَدَّةُ بِاللِّسَانِ محبت و علاقه با زبان به کار برده می شود، لهجه ها را نگاه کنید چنان قربان همدیگر می شوند، چنان تعارف به همدیگر میکنند! 🌘 وَ تَشَاجَرَ النَّاسُ بِالْقُلُوبِ اما با دل اینها به مشاجره هم پرداخته اند، نفاق است،دروغ است، به لفظ می گویند دوستت داریم، در دل اینها دعوی با هم دارند، زمانه زمانه نفاق است، 🌘 وَ صَارَ الْفُسُوقُ نَسَباً وَ الْعَفَافُ عَجَباً فسق و فسوق اصل ونسب می شود، طرف نمی آید تعریف کند که بابایم چه کسی است، پدربزرگم چه کسی است؟ تعریف میکند چه اسراف گری ها کرده ایم و کجا ها به تفریح رفته ایم چه مشروب خوری ها راه انداخته، فسق و فجور برای خودش اصل ونسب می شود، افتخار به آن می کند، این دیگر محترمانه ترین معنایی بود که ما از این عبارت گفتیم، معانی دیگر هم دارد، یعنی دیگر اصل و نسبی در کار نمی ماند، عفت تعجب است، وقتی فساد، فسق و فجور اصل و نسب است حالا یک نفر عفیف تعجب می کند این از کجا آمده است، این چطوری تحت تأثیر قرار نگرفته است 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۰۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
عواقب ترک جهاد « وَسِيمَ الخَسْفَ، وَمُنِعَ النَّصَفَ » آنکه به جهاد نرود « سِيمَ الخَسْفَ » است، به سختی به خسوف می رود. ماه گرفتگی این است که ماه دیگر دیده نمی شود. شما را با پای خودتان به سختی به جایی می برند که اصلاً مطرح نمی شوید و نگاهی به شما نمی کنند. « وَمُنِعَ النَّصَفَ » در مورد شما بی انصافی می شود. اگر اهل باشید، مجبورند با انصاف با شما رفتار کنند. اگر اهل باشید، می درخشید و در خسوف قرار نمی گیرید. اگر اهل باشید، دولت حق در دست شما است. اگر اهل باشید، عقلتان، عقل یک مبارز است، نه عقل شخصی که چرتکه می اندازد تا ببیند کجا سود دارد و کجا ضرر دارد. و با عزت و با آقایی، حتی در نسل های آینده، از شما حرف به میان می آید. اگر اهل نباشید، حق را به شما نمی دهند. در مَثَل ها می گویند حق گرفتنی است. در مَثَل ها که نیست، بلکه حضرت فرمود: ( نامه ۵۰) حق گرفتنی است. حقتان را باید بگیرید. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۲۷. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فالنَّجاةُ لِلْمُقْتَحِمِ، وَلهَلَكَةُ لِلْمُتَلَوِّمِ. نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابزار سلطه سلاطین امید و طمع ،‌ ترس و نیاز ابزار سلطه سلاطین فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ- ....- وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ- وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۵.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعجب می کنم از انسان گرسنه که چرا شمشیر نمی کشد؟
عبرت از مرگ وَ لَا تُسْتَعْتَبُ مِنْ سَيِّئِ زَلَلِهَا و لا تستعتب: أي لا يطلب الرضى و نمی خواهند از این شخص که رضایت بگیرد به خاطر لغزش های بدش، [ رضایت از مردم و رضایت از خدا، دیگر تمام شد ، هنوز که وقت هست باید این کارها را کرد، و مال قبل از این زمان ها است] فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون‏، روم/۵۷. ای ظالمها حالا دیگر عذر خواهی چه فائده، رضایت گیری چه فائده؟ از چه کسی می خواهید رضایت بگیرید؟ چه کسی رضایت بگیرد؟ اصلا فرصت عمل نیست ، حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُون ِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ- كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُه‏ وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏، مؤمنون/۹۹. می گوید خدایا مرا برگردان، شاید کار خوب کنم، خیلی کوتاهی ها کرده ام. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۸۲(غراء)بند۳۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠@nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯