eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
437 دنبال‌کننده
275 عکس
186 ویدیو
21 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸انوشیروان قصر بسیار زیبایی ساخته بود و مهندسین کشورهای دیگر به دیدن آن قصر آمدند. آن‌ها از قصر و مهندسی آن تعریف کردند تا به اتاق خاص انوشیروان رسیدند که تاج و تخت او در آن قرار داشت. وقتی به آن نگاه کردند، دیدند درست در همان قسمتی که تخت خود را گذاشته، کج ساخته شده است. به انوشیروان گفتند: با وجود این همه زیبایی در این قصر چرا این گوشه کج است؟ این باعث زشتی قصر شما است. انوشیروان گفت: ما نقشه این قصر را کشیدیم ولی این قسمت از قصر، خانه پیرزنی بود که می‌خواستیم آن را بخریم تا قصر را بسازیم. این پیرزن حاضر به فروش نشد و ما مجبور شدیم این بخش را کج بسازیم. 🔸مهندسان گفتند: ما می‌رویم و تعریف می‌کنیم که زیباترین قسمت قصر، همان گوشه کج آن بود. ➖➖➖➖➖➖➖➖💫 «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
گاهی حرف های دار و بازی هم سخن را از مرز و بیرون می برد. از این رو آن حضرت از گفتن سخنان خنده آور هم‌ نهی می کند و می فرماید: ❌ إيّاكَ أن تَذكُرَ مِن الكلامِ ما يكونُ مُضحِكا؛ و إن حَكَيتَ ذلكَ عن غَيرِكَ ؛ ❌ بپرهیز از اینکه سخنان آور بگویی، هر چند به نقل از دیگران باشد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱، بند ۱۱۵. ✅ گر چه خود آن حضرت، شوخ طبع و اهل مزاح و خنده رویی بود و این یکی از اوصاف مؤمن و از نشانه های حسن خلق است، ولی این هم درست نیست که انسان تبديل به دلقکی شود که کارش خنداندن مردم با حرف هایش باشد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
حوصله ای که در جوانی و دوران نشاط عمر است، در میانسالی و پیری نیست. این را هر کس پا به سنّ گذاشته، تجربه کرده است. تندرستی و شادابی جوان هم در پیران یافت نمی‌شود. ✅ پس توصیه‌ی حضرت را باید آویزه گوش قرار داد که می فرماید: عِبَادَ اَللَّهِ اَلْآنَ فَاعْلَمُوا وَ اَلْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ اَلْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ اَلْأَعْضَاءُ لَدْنَةٌ وَ اَلْمُنْقَلَبُ فَسِيحٌ وَ اَلْمَجَالُ عَرِيضٌ قَبْلَ إِرْهَاقِ اَلْفَوْتِ وَ حُلُولِ اَلْمَوْتِ ؛ هم اکنون عمل کنید که زبان ها باز، بدن ها صحیح، اعضای بدن نرم و مجال وسیع است، پیش از آنکه مرگ فرا رسد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۶. گوهر عمر بدین خیرگی از دست مده آخر این درّ گرانمایه بهایی دارد ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🌸 گل بی‌ عیب خداست 🌸 سیر یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چه قدر بدبویی! گفت: از عیب خویش بی خبری زین ره از خلق، عیب می جویی *پروین اعتصامی * 🔆حضرت علی علیه‌السلام 🔆 این شیوه را بزرگ ترین حماقت می شمارد و می فرماید: «مَن نَظَرَ فی عُیُوبِ النّاسِ فَأَنکَرَها، ثُمّ رَضِیَها لِنَفسِهِ، فَذلِکَ الأحمَقُ بِعَینِه.» کسی که در عیوب مردم بنگرد و آن ها را زشت بشمارد، ولی همان عیب ها را برای خودش بپسندد، او احمق است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۹. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
باید چگونه مُرد، تا جاودانه زیست؟ در میان این همه مردمی که به زنده ماندن خویش علاقه دارند، کسانی هم داوطلب مرگ اند و به تعبیر بهتر " ". آنان هم زنده بودن را دوست دارند، ولی زندگی برتر و حیات جاوید را که در سایهٔ جهاد و شهادت در راه خدا پدید می‌آید. 🔆امام علی علیه‌السلام 🔆 خود یکی از آنان بود و می فرمود: 🔸 إنّ أكرَمَ المَوتِ القَتلُ ، و الذي نَفسُ ابنِ أبي طالبٍ بِيَدِهِ، لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه ِ . به یقین، گرامی‌ترین مرگ، کشته شدن ( در راه خدا ) است. سوگند به آن که جانِ پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من، آسان تر از مرگ در بستر در غیر طاعت خداوند است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علّت شایعه؟ « مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ » اگر کسی نسبت به مردم اقدامی کند که آن‌ها ناراحت شوند، آن‌ها هم متقابلاً نسبت به او سخنانی می گویند که نمی دانند (شایعه پراکنی می‌کنند) و با وجودی که مردم نسبت به موضوع ، علم و یقینی ندارند، این سخنان را منتشر می‌کنند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵. در این حکمت، حضرت علت را بررسی می‌کند که چرا مردم می‌کنند، یا شایعه‌ای را می‌پذیرند. حضرت علت این موضوع را در خود عملکرد انسان می‌داند. ✅ اگر انسان سعه صدر نداشته باشد و تحمل نکند، و بد عمل کند، مردم هم ساکت نمی‌نشینند. آن‌ها هم از ابزار شایعه علیه انسان استفاده می‌کنند. گاهی تأثیر سخن از شمشیر بیشتر است - رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ. چه بسا که سخن از شمشیر برنده‌تر می‌شود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۴. ✅ اگر عملکرد انسان خوب باشد، شایعات کم می‌شود؛ اگر عملکرد بد باشد، شایعات هم زیاد می‌شود. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
وقتی حضرت علی علیه‌السلام ناچاراً برای جنگ صفین آماده شد و معاویه لشکرکشی را آغاز کرده بود و به ناچار حضرت برای جنگ آماده شد فرمودند: فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ اگر جنگ‌ به گوشه خانه کشیده شود ، ذلت می‌آورد. حضرت به همراه یارانِ خود به خارج از شهر رفتند و به لب آب فرات رسیدند. اما معاویه زودتر رسیده و آب را تصرف کرده بود. حضرت فرمودند: هر بحثی هست، به جای خود ولی بگذارید از این آب استفاده کنیم. معاویه اجازه نداد. عمروعاص گفت: نمی توان علی را تشنه نگه داشت . معاویه گفت: من به هر حال با علی می جنگم چه سیراب باشد و چه تشنه. ولی با علیِ تشنه بهتر می توان جنگید. حضرت فرمودند: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ از شما می‌خواهم مزه جنگ بچشید یا عقب بروید و ذلت را بپذیرید ... حضرت خطبه ای شورانگیز ایراد کرد و یارانش حمله ای برق آسا کردند و فرات را در اختیار گرفتند، حضرت بر آب تصرُّف یافت گفتند علی جان ، آب را بر معاویه ببند. فرمود نه نمی شود‌. به امر امام، قسمتی را هم باز گذاشتند که سپاه دشمن بتوانند آب بردارند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۵۱. 👇👇👇👇 👇👇👇👇👇
شهریار اشعاری دارد که همین جریان را تعریف می کند و در اینجا به بعضی از قسمت های آن اشاره می کنیم: شنیدم آب به جنگ، اندرون معاویه بست به روی شاه ولایت چرا که بود خَسی ➖همینطور جریان را تعریف می‌کند که حضرت حمله کرد و آب را گرفت.➖ فضول گفت که اِرفاق تا به این حد بس که بی حیاییِ دشمن ز حد گذشت بسی ➖ شخصی گفت که گویا اینها خیلی بی حیا هستند، شما آب را ببندید. ➖ جواب داد که ما جنگ بهرِ آن داریم که نان و آب نبندد کسی به روی کسی غلام همَّتِ آن قهرمانِ کون و مکان که بی رضایِ إلهی نمی زند نَفَسی ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ هدیه به روح ملکوتی مولا علی علیه‌السلام صلوات🌸 ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
💠 «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ» عاجزترین مردم کسی است که از کسب برادران خوب (و به دست آوردن دوستان خوب) عاجز باشد از او عاجزتر کسی است که دوستانی را که به آن‌ها دست پیدا کرده است را ضایع کند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲. این نشانه اقتدار فرد است که دوست خوب داشته باشد. در روایات از دوستان خوب با عناوین «جناح»، «ید» و این چنین یاد شده است. اگر می‌خواهید بفهمید که شخص چقدر اقتدار دارد، یکی به دوستان خوب اوست. یکی از عوامل اقتدار که حضرت در نهج‌البلاغه مطرح کرده است، همین است . البته دوستان بد ضررهای زیادی دارند. در جایی در ❓ نهج‌البلاغه❓ آمده است که نیمی از ضررها به خاطر دوستان است. اگر دوستی یا یا یا باشد این چهار گروه پنجاه درصد ضررها از همین‌جا است. وقتی می‌گویند «إخوان»، کلمه «إخوه» به معنای دوستان خوب است. از این کلمه چنین برداشت می‌شود. 💠 ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ﴾ سوره حجرات، آیه 10. دوست خوب، همچنان که از همین آیه هم به دست می‌آید، دوستی است که شما را به تقوا بکشاند، دوستی است که مشکلات شما را حل کند. چنین دوستی هم اقتدار است، و هم موجب توفیقات برای شما می‌شود. انسانی که نتواند چنین دوستی داشته باشد، ضعیف است. از او ضعیف‌تر، کسی است که چنین دوستانی داشته باشد و آن‌ها را از دست بدهد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
شرم و حیا از ارتکاب کارهای ناپسند، بسیار پسندیده است. اما حیا از آموختن آنچه نمی دانیم، بیجا و زیانبار است و ما را همواره در جهل نگه می دارد. 🔆حضرت علی علیه‌السلام🔆 می فرماید: وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ احدی از شما خجالت نکشد که وقتی از او از آنچه نمی داند سؤال می شود بگوید که نمی دانم. به این روایت امام صادق علیه السلام توجه کنید: إذا سُئلَ الرَّجُلُ مِنكُم عمّا لا يَعلَمُ فَلْيَقُلْ : لا أدري ، و لا يَقُلْ : اَللّه ُ أعلَمُ ، فَيُوقِعَ في قلبِ صاحِبِهِ شَكّا ، و إذا قالَ المسؤولُ : لا أدرِي فلا يَتَّهِمْهُ السائلُ. اگر از عالِم خدا ترس إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ کسی که عالم درست و حسابی اسلامی و خداترس باشد سؤالی کنند و اگر جواب را نداند، بگوید که نمی دانم ، نگوید اللهُ اعلم. با این حرف مردم را سرگردان نمی کند و سؤال کننده به دنبال جواب خود به دنبال شخصی دیگر می رود.( نه مردم را معطل کنیم و نه مردم را ناامید کنیم. ) لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ هرگز هیچ کس خجالت نکشد از یاد گرفتن چیزی که آن را نمی داند. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۸۲. =============== چه عالم باشد ، چه متعلِّم باشد، فرقی نمی‌کند. هر دو بروند یاد بگیرند. حضرت رسول ص فرمود: اُفٍّ لِكُلِّ مُسلمٍ لا يَجعَلُ في كُلِّ جُمعَةٍ . يَوما يَتَفَقَّهُ فيهِ أمرَ دِينِهِ و يَسألُ عن دِينِهِ ... وای بر مسلمانان، اف بر مسلمانی که روز را کاملا خالی نکند و کاملا زندگیِ دینی اش را بررسی نکند و پیش یک عالم نرود که بگوید کجای آن اشکال دارد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯