eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
436 دنبال‌کننده
278 عکس
188 ویدیو
21 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
باید چگونه مُرد، تا جاودانه زیست؟ در میان این همه مردمی که به زنده ماندن خویش علاقه دارند، کسانی هم داوطلب مرگ اند و به تعبیر بهتر " ". آنان هم زنده بودن را دوست دارند، ولی زندگی برتر و حیات جاوید را که در سایهٔ جهاد و شهادت در راه خدا پدید می‌آید. 🔆امام علی علیه‌السلام 🔆 خود یکی از آنان بود و می فرمود: 🔸 إنّ أكرَمَ المَوتِ القَتلُ ، و الذي نَفسُ ابنِ أبي طالبٍ بِيَدِهِ، لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ عَلَيَّ مِن مِيتَةٍ عَلَى الفِراشِ في غَيرِ طاعَةِ اللّه ِ . به یقین، گرامی‌ترین مرگ، کشته شدن ( در راه خدا ) است. سوگند به آن که جانِ پسر ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من، آسان تر از مرگ در بستر در غیر طاعت خداوند است. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۲۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
علّت شایعه؟ « مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ قَالُوا فِيهِ بِمَا لَا يَعْلَمُونَ » اگر کسی نسبت به مردم اقدامی کند که آن‌ها ناراحت شوند، آن‌ها هم متقابلاً نسبت به او سخنانی می گویند که نمی دانند (شایعه پراکنی می‌کنند) و با وجودی که مردم نسبت به موضوع ، علم و یقینی ندارند، این سخنان را منتشر می‌کنند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۵. در این حکمت، حضرت علت را بررسی می‌کند که چرا مردم می‌کنند، یا شایعه‌ای را می‌پذیرند. حضرت علت این موضوع را در خود عملکرد انسان می‌داند. ✅ اگر انسان سعه صدر نداشته باشد و تحمل نکند، و بد عمل کند، مردم هم ساکت نمی‌نشینند. آن‌ها هم از ابزار شایعه علیه انسان استفاده می‌کنند. گاهی تأثیر سخن از شمشیر بیشتر است - رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ. چه بسا که سخن از شمشیر برنده‌تر می‌شود. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۴. ✅ اگر عملکرد انسان خوب باشد، شایعات کم می‌شود؛ اگر عملکرد بد باشد، شایعات هم زیاد می‌شود. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
وقتی حضرت علی علیه‌السلام ناچاراً برای جنگ صفین آماده شد و معاویه لشکرکشی را آغاز کرده بود و به ناچار حضرت برای جنگ آماده شد فرمودند: فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ اگر جنگ‌ به گوشه خانه کشیده شود ، ذلت می‌آورد. حضرت به همراه یارانِ خود به خارج از شهر رفتند و به لب آب فرات رسیدند. اما معاویه زودتر رسیده و آب را تصرف کرده بود. حضرت فرمودند: هر بحثی هست، به جای خود ولی بگذارید از این آب استفاده کنیم. معاویه اجازه نداد. عمروعاص گفت: نمی توان علی را تشنه نگه داشت . معاویه گفت: من به هر حال با علی می جنگم چه سیراب باشد و چه تشنه. ولی با علیِ تشنه بهتر می توان جنگید. حضرت فرمودند: قَدِ اسْتَطْعَمُوكُمُ الْقِتَالَ فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ از شما می‌خواهم مزه جنگ بچشید یا عقب بروید و ذلت را بپذیرید ... حضرت خطبه ای شورانگیز ایراد کرد و یارانش حمله ای برق آسا کردند و فرات را در اختیار گرفتند، حضرت بر آب تصرُّف یافت گفتند علی جان ، آب را بر معاویه ببند. فرمود نه نمی شود‌. به امر امام، قسمتی را هم باز گذاشتند که سپاه دشمن بتوانند آب بردارند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۵۱. 👇👇👇👇 👇👇👇👇👇
شهریار اشعاری دارد که همین جریان را تعریف می کند و در اینجا به بعضی از قسمت های آن اشاره می کنیم: شنیدم آب به جنگ، اندرون معاویه بست به روی شاه ولایت چرا که بود خَسی ➖همینطور جریان را تعریف می‌کند که حضرت حمله کرد و آب را گرفت.➖ فضول گفت که اِرفاق تا به این حد بس که بی حیاییِ دشمن ز حد گذشت بسی ➖ شخصی گفت که گویا اینها خیلی بی حیا هستند، شما آب را ببندید. ➖ جواب داد که ما جنگ بهرِ آن داریم که نان و آب نبندد کسی به روی کسی غلام همَّتِ آن قهرمانِ کون و مکان که بی رضایِ إلهی نمی زند نَفَسی ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ هدیه به روح ملکوتی مولا علی علیه‌السلام صلوات🌸 ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
💠 «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ» عاجزترین مردم کسی است که از کسب برادران خوب (و به دست آوردن دوستان خوب) عاجز باشد از او عاجزتر کسی است که دوستانی را که به آن‌ها دست پیدا کرده است را ضایع کند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲. این نشانه اقتدار فرد است که دوست خوب داشته باشد. در روایات از دوستان خوب با عناوین «جناح»، «ید» و این چنین یاد شده است. اگر می‌خواهید بفهمید که شخص چقدر اقتدار دارد، یکی به دوستان خوب اوست. یکی از عوامل اقتدار که حضرت در نهج‌البلاغه مطرح کرده است، همین است . البته دوستان بد ضررهای زیادی دارند. در جایی در ❓ نهج‌البلاغه❓ آمده است که نیمی از ضررها به خاطر دوستان است. اگر دوستی یا یا یا باشد این چهار گروه پنجاه درصد ضررها از همین‌جا است. وقتی می‌گویند «إخوان»، کلمه «إخوه» به معنای دوستان خوب است. از این کلمه چنین برداشت می‌شود. 💠 ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ﴾ سوره حجرات، آیه 10. دوست خوب، همچنان که از همین آیه هم به دست می‌آید، دوستی است که شما را به تقوا بکشاند، دوستی است که مشکلات شما را حل کند. چنین دوستی هم اقتدار است، و هم موجب توفیقات برای شما می‌شود. انسانی که نتواند چنین دوستی داشته باشد، ضعیف است. از او ضعیف‌تر، کسی است که چنین دوستانی داشته باشد و آن‌ها را از دست بدهد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
شرم و حیا از ارتکاب کارهای ناپسند، بسیار پسندیده است. اما حیا از آموختن آنچه نمی دانیم، بیجا و زیانبار است و ما را همواره در جهل نگه می دارد. 🔆حضرت علی علیه‌السلام🔆 می فرماید: وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ احدی از شما خجالت نکشد که وقتی از او از آنچه نمی داند سؤال می شود بگوید که نمی دانم. به این روایت امام صادق علیه السلام توجه کنید: إذا سُئلَ الرَّجُلُ مِنكُم عمّا لا يَعلَمُ فَلْيَقُلْ : لا أدري ، و لا يَقُلْ : اَللّه ُ أعلَمُ ، فَيُوقِعَ في قلبِ صاحِبِهِ شَكّا ، و إذا قالَ المسؤولُ : لا أدرِي فلا يَتَّهِمْهُ السائلُ. اگر از عالِم خدا ترس إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ کسی که عالم درست و حسابی اسلامی و خداترس باشد سؤالی کنند و اگر جواب را نداند، بگوید که نمی دانم ، نگوید اللهُ اعلم. با این حرف مردم را سرگردان نمی کند و سؤال کننده به دنبال جواب خود به دنبال شخصی دیگر می رود.( نه مردم را معطل کنیم و نه مردم را ناامید کنیم. ) لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ هرگز هیچ کس خجالت نکشد از یاد گرفتن چیزی که آن را نمی داند. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۸۲. =============== چه عالم باشد ، چه متعلِّم باشد، فرقی نمی‌کند. هر دو بروند یاد بگیرند. حضرت رسول ص فرمود: اُفٍّ لِكُلِّ مُسلمٍ لا يَجعَلُ في كُلِّ جُمعَةٍ . يَوما يَتَفَقَّهُ فيهِ أمرَ دِينِهِ و يَسألُ عن دِينِهِ ... وای بر مسلمانان، اف بر مسلمانی که روز را کاملا خالی نکند و کاملا زندگیِ دینی اش را بررسی نکند و پیش یک عالم نرود که بگوید کجای آن اشکال دارد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
برای بگذارید ✅ اگر شما تمام نهج‌البلاغه را در رابطه با جاسوس بررسی کنید، در دو جا کلمه «عین» آمده است. یکی در بحث دیده‌بان جنگ است که اصلاً به او جاسوس نمی‌گوییم، ولی عرب‌ها به او عین می‌گویندبه خاطر اینکه دائم از چشم‌هایشان استفاده می‌کنند؛ شغلشان به نحوی است که باید دائم نگاه کنند چه خبر است و گزارش دهند. ما به این فرد دیده‌بان می‌گوییم، جاسوس نمی‌گوییم. ✅ یک جاسوس دیگر هم وجود دارد که در نامه 53 آمده است: « ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِکَ، فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً » کارمندان دولت و مسئولین را که می‌خواهی انتخاب کنی،حساب شده انتخاب کن « وَابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالوَفَاءِ عَلَيْهِمْ » بعد، جاسوس هم بگذار، برای مسئولین! چرا؟ « فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِي السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَي اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ، وَالرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ » جاسوس بگذار و ببین که مردم‌دار هستند یا نه، وظیفه شغلی خود را انجام می‌دهند یا نه،(همین) 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. کار دیگری هم به این‌ها نداشته باش.این نهج‌البلاغه و این شما. از اول تا آخرش را بخوانید. هیچ جایی غیر از این بحث جاسوس را نمی‌بینید. جاسوس باید بر مسئولین باشد، ✅ ما به این اهمیت می‌دهیم که مردم‌دار باشند، وظایف شغلی خود را درست انجام بدهند. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
❗️❗️جلوه نامبارکِ تجمُّل گرایی❗️❗️ گاهی تماشای خانه های مجلّل، ماشین های شیک، جلوه های اشرافیت و وسایل و ابزار لوکس و سفره های رنگین، هوس انسان را بر می انگیزد تا آن ها را داشته باشد. رقابت ها و چشم و هم چشمی های برخی خانواده ها و مسابقه گذاشتن در تهیّه یک زندگی اشرافی و پرتجمّل ، ریشه در همین جا دارد. پس حتی باید به بعضی چیزها نگاه نکرد، تا دل نخواهد! باید چشم را بست، تا روح و فکر آرامش یابد. 🔆امام علی علیه‌السلام🔆 در خطبه ای که به جلوه های الگویی و ساده زیستی در زندگی و اخلاق پیامبر اشاره دارد، می فرماید: گاهی پیش می آمد که پرده ای دارای نقش و نگار ، بر اتاق آن حضرت آویخته می شد. حضرت، خطاب به یکی از همسرانش می فرمود: فلانی! این پرده را از جلوی چشم من بردار، چرا که وقتی نگاهم به آن می افتد، به یاد دنیا و زیور های دنیوی می افتم. پیامبر خدا صلّی اللّهُ علیه و آله با دلش از دنیا روی گردان بود و یاد دنیا را از دل خود زدوده بود و دوست داشت که جلوه های دنيايی هم از برابر چشمش دور باشد، تا دنیا را جامه فاخر و قرارگاه همیشگی خود نپندارد. از این رو ، دنیا را هم از دلش بیرون کرده بود، هم از نگاهش دور ساخته بود. و چنین است که هر کس از چیزی بدش آید، نگاه به آن را هم نمی پسندند و دوست ندارد پیش او حتّی از آن یاد شود. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۰. وقتی پیامبر بزرگ و حبیب خدا و آن انسان عرشی و بهشتی این گونه است که بیم دارد نگاه به جلوه های دنیا ، محبت دنیا را در دلش پدید آورد، وضع دیگران معلوم است! ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
تلنگر◾️ ♠️ راستی کیست بداند که کِی، کجا و چگونه از دنیا خواهد رفت؟ حضرت علی علیه‌السلام این مسأله را چنین ترسیم می کند: 🔸 فَكَمْ أَكَلَتِ الْأَرْضُ مِنْ عَزِيزِ جَسَدٍ وَ أَنِيقِ لَوْنٍ... زمین، چه عزیزانی خوش سیما را به کام کشیده که غذاهای لذیذ می خوردند و در ناز و نعمت می زیستند. می خواستند با شادی، غم از دل بیرون کنند و با سرگرمی ها صفای عیش خود را به هم نزنند. دنیا به آنان می خندید و آنان به دنیا می خندیدند و غافلانه خوش بودند که ناگهان روزگار، با خارهای مصیبت و مرگ، آنان را در هم کوبید و مرگ و میر بر آنان سایه افکند‌. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۲۲۱. شگفتا که عدّه ای بی خبر از آینده و سرمست از خوشی های زندگی و مغرور به داشته هایشان اند که " ناگهان بانگی برآمد: خواجه مرد!" ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯