امام علی علیهالسلام می فرماید:
💫 «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ »
کار بدی که تو را ناراحت کند، در نزد خدا بهتر از کار خوبی است که تو را به عُجب و غرور وادارد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۳.
✅ وقتی انسان کار خوبی انجام داده ولی عُجب و غرور او را گرفته باشد، خودستایی و خودپرستی میکند و رو به سقوط است.
ولی اگر کار بدی کرده و پشیمان شده، رو به اصلاح است.
چنین شخصی مثل بیماری میماند که روند آزمایشهای وی خوب است.
ولی در حالت اول، شخص مانند فرد سالمی است که روند آزمایشهای وی رو به بدی میرود.
✅ مسلماً به بهبودی آن فرد بیمار امیدواری وجود دارد ولی روند بیمار شدن آن فرد سالم نگرانکننده است.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
دو چیز نشانه بلندهمّتی است؛ 🔰🔰
« الْحِلْمُ وَ الْأَنَاةُ تَوْأَمَانِ يُنْتِجُهُمَا عُلُوُّ الْهِمَّةِ »
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۶۰.
یکی از آنها #حِلم است.
هَمّ به معنای غم نیز هست؛ انسانهای #بلندهمّت جوش نمیزنند(حلم دارند)، چون این ویژگی انسانهای کوچک است.
از شخصی میپرسند این همه غم و غصه برای چیست؟ بعد میبینند هیچ دلیلی ندارد و به خاطر هیچ غم وغصه دارد. انسان بلندهمت همّ و غم چیزهای جزئی را ندارد. بنابراین میفرماید: حلم و انات همراه با هم هستند که نتیجه بلندهمتی است.
از روی جوش و غصههای انسان میتوان به بلندهمتی انسان پی برد. اگر انسان برای چیزهای جزئی جوش میزند، پس جزئیات برای او مهم است. انسان باید #حلم داشته باشد، عصبانی نشود، بداند چگونه مشکلات را حل کند، چون اینها مسائل مهمی هستند. از آنجایی که حل مشکل یک مسئله مهم است، یک انسان با همّت به سراغ یاد گرفتن آن میرود.
♈️ اَنات: به معنای زمانشناسی و عجله نکردن است. وقتی انسان زمان را بشناسد، عجله نمیکند؛ نه زودتر میرود و نه دیرتر. انسانی که #همّت داشته باشد، بهترین زمان را برای تحقق کارش پیدا میکند چون برایش مهم است. اما آنکه برایش مهم نباشد، اهمیتی هم به زمان نمیدهد. آنهایی که بهترین و مناسبترین زمانها را برای کارهای خود پیدا میکنند، نشان میدهند که برای تحقق کارهای خود ارزش زیادی قائل هستند. زیرا زودتر و دیرتر انجام دادن هر کاری به معنای نشدن آن است. در این صورت عمر انسان ضایع میشود.
♈️ پس #همّتِ بلندِ انسان را میتوان از روی جوش و غصه و از روی زمانشناسی او تشخیص داد.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
شرح_صوتی_حکمت_۳۹۱.mp3
4.22M
حکمت ۳۹۱ترجمه فیض الاسلام
حق متقابل فرزند و والدین
حکمت ۳۹۹ ترجمه دشتی
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#شارح_نهج_البلاغه
#مرحوم_میرزا_مهدی_صادقی
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
« وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ »
صداقت انسان به اندازه مروّت اوست.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۷.
در کنار هر دروغی یک نامردی نهفته است، در غیر این صورت، دلیلی برای دروغ گفتن وجود ندارد.
اگر کسی از شما میخواهد #تنها یک #نصیحت به او بکنید و حوصله بیشتر از آن را هم ندارد، به او بگویید که نامردی نکند، زیرا «المروءة اسم جامع لسایر الفضائل»
مروَّت اسمی است که همه خوبیها را با خود دارد و جامع همه خوبیها است.
از شخصی میپرسند: نامردی بلدی؟ میگوید: نه، ما دور نامردی را خط کشیده ایم. میپرسند: دروغ چطور؟ میگوید: بله، گاهی دروغ میگوییم. گویا این فرد متوجه نیست که این دو به هم ارتباط دارد.
« وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ » صداقت افراد به اندازه مروت آنها است. هر نامردی با یک دروغ پوشش داده میشود. دروغ نشان از بیمروّتی است. قبلاً هم در رابطه با مروّت گفته شد که چهل ،پنجاه مصداق در روایات دارد
اما شاخص مناسب برای سنجش مروّت، «اِصلاحُ المَعیشه» است. انسان باید سعی کند از راه درست، بدون ظلم کردن به دیگران، و از راه حلال پول به دست بیاورد.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
امام علی علیهالسلام می فرماید:
« قَالَ علیه السلام فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ »
عدهای با حضرت علی (علیه السلام) در جنگ همراهی نکردند به جنگ نرفتند. عدهای هستند که میگویند: ما نه کوزه میشکنیم، نه آب میآوریم. ظاهراً اینها این چنین بودند. گفتند: یا علی، قبولت داریم ولی ما را معاف کنید. ما به جنگ نمیآییم. حضرت فرمود:
« خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ »
درست است که باطل را یاری نکردند، اما حق را خوار کردند کوزه شکستند.
📚نهجالبلاغه،حکمت ۱۲.
♈️ یک روش مبارزه در برابر باطل
، بیاعتنایی است. اگر طرف باطل است، از این روش استفاده کنید. به او سلام نکنید، او را تحویل نگیرید. به مسائلی که او مطرح میکند چندان بها ندهید تا انگیزه خود را از دست بدهد.
این از روشهای #مبارزه #کم_هزینه است. در نهجالبلاغه، دوازده روش مبارزه کمهزینه آمده است. این یکی از آنها است.
این خودِ ما هستیم که افراد باطل را بزرگ میکنیم. دائم پیرامون آنها جمع میشویم و به آنها بها میدهیم و آنها را تحویل میگیریم. اصلاً چنین کاری لازم نیست. به این ترتیب، تمام عواقب جُرمها و ظلمهایشان دامن ما را هم میگیرد. اما، اگر شخصی بر حق باشد، چرا او را یاری نکنیم؟
🌸 اگر در ركاب علي بي تفات باشيم در همين دنيا سختي ميبينيم آن هم با ذلت.🌸
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
"قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید"، *سعدی*
و قدر نعمت کسی داند که نعمت را از دست بدهد. وقتی نحوهٔ برخورد ما با نعمت های خدا، در دوام یا زوال آن نقش دارد، پس اگر ناسپاسی های ما نعمت ها را از ما برماند، جز خود را نکوهش نکنیم.
💠 امیر مؤمنان علیهالسلام می فرماید:
احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ، فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ.
از کوچ نعمت ها بر حذر باشید، چنان نیست که هر رمیده ای دوباره برگردد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۲۴۶.
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی
ز بامی که برخاست، مشکل نشیند
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
*اصلاح الگوی مصرف*
از بهترین راه های خرج دارایی، صرف آن در راه خویشاوندانِ نیازمند و ضیافتِ فامیل و رفعِ گرفتاری از آنان است.
توصیه حضرت امیر عليه السلام
چنین است:
💗وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ اَلتَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلتَّدَابُرَ وَ اَلتَّقَاطُعَ ...
💗 بر شما باد پیوند و همبستگی و بخشش به يكديگر، مبادا از هم روى گردانيد، و قطع رابطه کنید.
📚نهجالبلاغه، نامه ۴۷.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
بسیارند کسانی که نظر داده، سپس پشیمان شده اند،
یا کتاب و مقاله ای نوشته اند، ولی بعد از نشر و پخش، ضعف ها و خطاهای آن را فهمیده اند و خود را نکوهش کرده اند که چرا شتاب زده قلم به دست گرفتند یا اظهارنظر کردند، یا تحقیق خود را به چاپ سپردند.
از این رو " اوّل اندیشه، وآنگهی گفتار ".
امیرالمؤمنین علیهالسلام در حدیثی، زبان #عاقل را پشت قلبش می داند و قلب #احمق را پشت زبانش، یعنی عاقل اوّل می اندیشد و سخن می گوید، اما احمق بر عکس است.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۴۰.
در سخنی دیگر می فرماید:
الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ، فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ؛
مؤمن هر گاه بخواهد سخن گوید، پیش خود دربارهٔ آن می اندیشد، اگر خیر بود، آشکارش می کند و اگر شر بود، نهانش می دارد.
📚نهجالبلاغه، خطبه ۱۷۶.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
خداوندِ آبرو دارِ عیب پوش
«قَالَ (ع) الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ »
احتیاط کنید، احتیاط کنید، خداوند ستّاری کرده، گویا که غفّاری کرده است.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۲۹.
گناهانی کرده ایم که چون خدا آنها را نمایان نکرده است، خودمان هم آنها را فراموش کرده ایم. در حالی که باید در دنیای دیگر به خاطر انجام آن کارها پاسخگو باشیم.
روایت است که شخصی نزد امام جواد (علیه السلام ) آمد و گفت: من میخواهم شما حدیثی را به من بگویید که از پدران و اجداد شما یک به یک نقل شده باشد تا به حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) برسد. من چنین حدیثی را دوست دارم.
امام جواد علیه السلام فرمودند:
«حدثنی عن جدی عن آبائه»
تا به حضرت علی (علیه السلام ) میرسد که
«لو تکاشَفتُم، ما تَدافَنتُم»
اگر کشف اسرار بشود، یکدیگر را دفن نمیکنید.
یعنی خدا به قدری ستّاری کرده است ( و عيب پوشانده) که اگر بدانیم هر کس چگونه بنده ای بوده است، جنازه یکدیگر را دفن نمیکنیم.
❇️ یا الهی فَکمْ مِنْ عَیبٍ سَتَرْتَهُ عَلَی فَلَمْ تَفْضَحْنی».
«بارالها! چه بسیار عیوبی را که تو از دیگران پنهان نمودی و آبروی مرا نبردی».
و در فراز دیگری می فرماید:
❇️ «وَ تَسْتُرَ عَنّی فاضِحَاتِ السَرَائِرِ».
«رسوایی های پنهانی مرا بپوشان»
.
❇️ «یا مَنْ اظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیحَ»
«ای کسی که زیبایی ها را آشکار و زشتی ها و بدی ها را می پوشانی».
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯
گفته اند که :
🔸 آدمی مخفی است در زیر زبان.🔸
این ترجمه ای از کلام مولاست که می فرماید:
«تَکَلَّمُوا تُعرَفُوا، فإنَّ المَرءَ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ!»
سخن بگویید تا شناخته شوید، چرا که انسان ( و شخصیّت او ) زیر زبانش پنهان است .
📚نهجالبلاغه، حکمت ۳۹۲.
وقتی کسی زبان می گشاید، از سخن او می توان میزان علم و ادب و معرفت و عقلش را فهمید.
┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
#نهج_البلاغه_خوانی
#کپی_با_لینک_مجاز_است
╭•┅•🔸────•┅•╮
💠 @nahjmolaali
╰•┅•────🔹•┅•╯